May 11
May 11
💡اصل تفکر بنده:
✅️اقتصاد مثل فیزیک نیست! ایدئولوژی دارد!
🗓برگرفته از سخنان حضرت آقا، ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
🎯هدف:
⚠️مبارزه علمی و عملی با اقتصاد سرمایه داری و خونخواران اقتصاد سرمایه داری در کشور
🌐آدرس توییتر بنده:
https://twitter.com/SeyedK8?t=IG9v48dnzYVJKCyYxpyCcA&s=09
📌نمی خواهیم اقتصادمان، مانند اقتصاد آمریکا بشود!
⚠️پیشرفت بدون عدالت نمی خواهیم.
پ.ن:
بخاطر همین است که حضرت آقا تاکید بر وجود پیوست عدالت در هر کاری دارند. شاخص های اقتصاد سرمایه داری نمی تواند به تنهایی، آیینه ای برای نشان دادن وضعیت مطلوب اقتصادی جامعه ای باشد.
#بصیرت_اقتصادی
@s_mkarimi
✨مبارزه با سياست هاى اقتصاد سرمايه دارى
📌يكى از مسائل بسيار مهمى كه به عهده علما و فقها و روحانيت است، مقابله جدى با دو فرهنگ ظالمانه و منحط اقتصادى شرق و غرب و مبارزه با سياست هاى اقتصاد سرمايه دارى و اشتراكى در جامعه است، هر چند كه اين بليه دامنگير همه ملتهاى جهان گرديده است و عملًا بردگى جديدى بر همه ملتها تحميل شده و اكثريت جوامع بشرى در زندگى روزمره خود به اربابان زر و زور پيوند خورده اند و حق تصميم گيرى در مسائل اقتصاد جهان از آنان سلب شده است و على رغم منابع سرشار طبيعت و سرزمينهاى حاصلخيز جهان و آبها و درياها و جنگلها و ذخاير، به فقر و درماندگى گرفتار آمده اند و كمونيستها و زراندوزان و سرمايه داران با ايجاد روابط گرم با جهانخواران، حق حيات و ابتكار عمل را از عامه مردم سلب كرده اند و با ايجاد مراكز انحصارى و چند مليتى، عملًا نبض اقتصاد جهان را در دست گرفته و همه راههاى صدور و استخراج و توزيع و عرضه و تقاضا و حتى نرخ گذارى و بانكدارى را به خود منتهى نموده اند و با القاى تفكرات و تحقيقات خود ساخته، به توده هاى محروم باورانده اند كه بايد تحت نفوذ ما زندگى كرده و الّا راهى براى ادامه حيات پابرهنه ها، جز تن دادن به فقر باقى نمانده است و اين مقتضاى خلقت و جامعه انسانى است كه اكثريت قريب به اتفاق گرسنگان در حسرت يك لقمه نان بسوزند و بميرند و گروهى اندك هم از پرخورى و اسراف و تعيشها جانشان به لب آيد. به هر حال اين مصيبتى است كه جهانخواران بر بشريت تحميل كردهاند و كشورهاى اسلامى به واسطه ضعف مديريتها و وابستگى، به وضعيت أسفبار گرفتار شدهاند كه اين به عهده علماى اسلام و محققين و كارشناسان اسلامى است كه براى جايگزين كردن سيستم ناصحيح اقتصاد حاكم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه هاى سازنده و دربرگيرنده منافع محرومين و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفين و مسلمين را از تنگنا و فقر معيشت به درآورند.
🗓پيام حضرت امام رحمة الله علیه به مسلمانان ايران و جهان و زائران بيت اللَّه الحرام (برائت از مشركان)، ۶ مرداد ۱۳۶۶
#بصیرت_اقتصادی
@s_mkarimi
⚠️اقتصاد بازار آزاد لیبرال؛ آزاد برای سرمایه دار و زندان برای طبقات مظلوم و فقیر!
📌استحكام كار را خدا از ما خواسته است، احترام به كارگر را هم خدا از ما خواسته است؛ امنيت زندگى و شغلى كارگر را خدا از ما خواسته است، امنيت سرمايه را هم خدا از ما خواسته است.
اينها وقتى در كنار هم مورد ملاحظه قرار بگيرند، اين افراط و تفريط هائى كه با نامهاى گوناگون به وجود آمد، چه در منطقه ى فعاليت اقتصاد ليبرال و به قول خودشان آزاد- آزاد يعنى آزاد براى سرمايه دار، اما زندان و حبس و فشار براى طبقه ى مظلوم و فقير؛ كه امروز شما داريد در اروپا واكنشها و بازخوردهايش را ملاحظه مىكنيد- و چه در عرصه ى سوسياليسم، به وجود نمى آمد. بزرگترين دليل بر غلط بودن اقتصادِ به اصطلاح ليبرال همين حوادثى است كه امروز در اروپا و به شكل ديگرى در آمريكا وجود دارد.
🗓 ۱۳۹۲/۰۲/۰۷ بيانات حضرت آقا در ديدار كارگران و فعالان بخش توليد كشور در آستانه روز كارگر
#بصیرت_اقتصادی
@s_mkarimi
📌تصریح حضرت آقا مبنی بر ایدئولوژی داشتن اقتصاد
📎در اينجا يك مغالطه اى وجود دارد، كه من براى شما جوانها عرض بكنم: چند تا فيلسوف نماى غربى عنوان «ايدئولوژىزدائى» را مطرح كردند. مىبينيد گاهى در بعضى از اين مقالات روشنفكرى، عنوان «ايدئولوژىزدائى» مطرح مىشود: آقا جامعه را با ايدئولوژى نمىشود اداره كرد. چند تا فيلسوف يا فيلسوف نماى غربى اين را گفته اند؛ يك عده اى هم اينجا طوطى وار، بدون اينكه عمق اين حرف را درك كنند، بدون اينكه ابعاد اين حرف را بفهمند چيست، همان را تكرار كردند، باز هم تكرار مىكنند. هيچ ملتى كه داعيه ى تمدن سازى دارد، بدون ايدئولوژى نمىتواند حركت كند و تا امروز حركت نكرده است. هيچ ملتى بدون دارا بودن يك فكر و يك ايدئولوژى و يك مكتب نمىتواند تمدن سازى كند. همين هائى كه امروز شما ملاحظه مىكنيد در دنيا تمدن مادى را به وجود آورده اند، اينها با ايدئولوژى وارد شدند؛ صريح هم گفتند؛ گفتند ما كمونيستيم، گفتند ما كاپيتاليستيم، گفتند ما به اقتصاد سرمايه دارى اعتقاد داريم؛ مطرح كردند، به آن اعتقاد ورزيدند، دنبالش كار كردند؛ البته زحماتى هم متحمل شدند، هزينه اى هم بر دوش آنها گذاشته شد. بدون داشتن يك مكتب، بدون داشتن يك فكر و يك ايمان، و بدون تلاش براى آن و پرداختن هزينه هاى آن، تمدن سازى امكان ندارد.
🗓(23/ 07/ 1391) بيانات در ديدار جوانان استان خراسان شمالى
📎علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.
🗓۱۳۸۹/۰۸/۰۲، بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم
📌غلط بودن اقتصاد لیبرالی
📎بزرگترین دلیل بر غلط بودن اقتصادِ به اصطلاح لیبرال همین حوادثی است که امروز در اروپا و به شکل دیگری در آمریکا وجود دارد. در میدان عمل و در عرصهی تجربه، اقتصاد سرمایهداری نشان داد که غلط است، ناکام است.
🗓۱۳۹۲/۰۲/۰۷ بیانات در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور
📌اقتصاد اسلامی؛ خط میانه اقتصاد سرمایه داری و اقتصاد سوسیالیسم
📎نويسندگان قانون اساسى و اصل 44، هم هوشمند بودند، هم منصف؛ به نظر بنده. ما با بيشتر اينها از نزديك كار كرده بوديم. در محصول كار هم كه همين اصل 44، اصل 43 و اينهاست، كاملًا پيداست كه اينها هم مردمان هوشمندى بودند، هم مردمان باانصافى بودند. اينها آن چيزى را كه از نظرشان به شكل كلى درست هم هست، خط ميانه ى بين اقتصاد سرمايه دارى و اقتصاد سوسياليسم شناخته بودند و اين را در قالب آن سه محور اصلى مالكيت، در اصل 44 ريختند.
🗓(30/ 11/ 1385) بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار مسئولان اقتصادى و دستاندركاران اجراى اصل 44 قانون اساسى
پ.ن:
⚠️این سخنان را مقایسه کنید با حرف امثال مسعود نیلی که اقتصاد را یک علم تجربی مانند فیزیک و خالی از ایدئولوژی می دانند و منکر اقتصاد غربی یا شرقی هستند! این را هم اضافه کنید که متاسفانه بیشتر فضای دانشگاهی اقتصادی کشور، این نگاه علم تجربی بودن را به اقتصاد دارند! و خودت حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
#بصیرت_اقتصادی
#اقتصاد_علم_نما
#سرمایه_داری
#نئولیبرالیسم
@s_mkarimi
📌آزادی اقتصادی تا چه حد؟
✨اگر آزادی فعالیتهای اقتصادی را اینجور معنا کنیم که آن کسانی که قدرت فعالیت و مانور اقتصادی دارند، اینها آزادند، هرچه خواستند تولید کنند، هر جور خواستند عرضه کنند، هر وقت خواستند توزیع کنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف کنند، این یقیناً نظر اسلام نیست. اسلام در کنار آزادی اقتصادی و مالکیت خصوصی که به همهی افراد جامعه اعطا کرده و داده، نظارت و کنترل دقیق دستگاه حاکمیت را هم بر همهی اینها لازم دانسته. یعنی باید دستگاه حکومت مراقب باشد که از این آزادیها سوء استفاده نشود.
🗓خطبههای مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۰۷/۲۴
#بصیرت_اقتصادی
@s_mkarimi
⚠️مگر می شود با جمله " من کارشناس نیستم" کشور را اداره کرد؟!
⁉️اگر سیاستمدار قدرت تصمیم گیری و انتخاب نداشته باشد، به کدام نظر کارشناس های اقتصادی که بعضا ۱۸۰ درجه اختلاف دارند، عمل می خواهد بکند؟!
⛔️اقتصاددان که نمی تواند حکومت داری کند!
⚠️وظیفه سیاستمدار هست که باید تشخیص دهد الان چه نسخه ای، نیاز حکومت داری است!
@s_mkarimi
⚠️اصلاحات اقتصادی را منوط به اصلاحات مناسبات با دنیا(بخوانید آمریکا!) می دانند!
⛔️گویا، هشت سال تلاشِ برجامِ بی فرجام شان برای برقراری ارتباط با کدخدا را ندیدیم!
#عبده_تبریزی
#پزشکیان
#به_عقب_برنمیگردیم
@s_mkarimi