eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
116 دنبال‌کننده
833 عکس
293 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » 🌹یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْء فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الْآْخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً ترجمه: ـ اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوا الامر (اوصیاى پیامبر) را! و هر گاه در چیزى نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر باز گردانید (و از آنها داورى بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) براى شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است 🌹نساء/۵۹ * ✅✍در مظهریت « عام» همهٔ مخلوقات جلوهٔ حق اند و مظهریت عام دارند و نمود و نماد حقیقت عمومی و عام اند. اما در مصداق حق و مظهریت « خاص» بودن و القاب "جلوهٔ " حق داشتن، فقط مختص وجود مبارک ولی اللّه اعظم حضرت حجت بن الحسن العسکری علیه آلاف تحیة والثناء است🌴🌹🌴 درحوزه ولایت حقه و کلیهٔ مطلقه، درغیاب ایشان ، هرکه ادعای حقانیت و مظهریت خاصّ می کند؛ « کذاب» است! ✅ امروزه دربازارآشفتهٔ عقاید تحت عنوانین عرفانی شاهد افکاری هستم که متأسفانه ،کم کم به ادعای « خدایی» هم خواهدرسید!!! اللّهم اجعل عواقب امورنا خیراً، آمین یاربّ العالمین💐✅ سید علی اصغر موسوی قم - ۱۳۹۵
🌴🌲🌴 ترجمان قرآن🌹 ای بهار همیشگی، بازآ، در دل خسته نکهت جانی! بسته گیتی دخیل بر نامت، چشم امید روزگارانی چشم گیتی ز نور تو روشن، نبض کیوان به ناز تو آرام راز خلقت، ز غیبتت ظاهر، گرچه آیینه وار پنهانی! عقل را: امتداد پویایی؛ عشق را: دولت ازل هستی عاشق و عارف و حکیم و طبیب، هرچه نامم، تو بهتر از آنی مُحکمات از کلام زیبایت، غرق تفسیر «إنّما» هستند وجه تشبیه خلقت احسن، ترجمان شریف قرآنی راز یاسین و کوثر و فجری، راز قدر و شهود طاهایی حق ملحق به باطن و غیبی، هم حضور و ظهور ایمانی حجت و آیت و امام مبین، امتداد کرامت خیری در تکامل شبیه پیغمبر، شرح و تفسیر حق، ز انسانی صبح جمعه کنار ندبه و عهد، نه فقط این چکامه بارانی ست صد غزل با ردیف «یا مهدی» از دلم نانوشته می خوانی یا "اباصالح" ای تبلور حق، شرّ دشمن گرفته دنیا را رخصت جلوه از خدا بستان! خیر محضی، امید درمانی دوستان را صیانت دینی، دشمنان را هراس دیرینی توأمان، هم کرامت آیینی، هم طنین غریو توفانی تا کی از رنج بی امان گفتن، تا کی از ناله و خزان گفتن؟! ای بهار همیشگی، باز آ، در دل خسته نکهت جانی!🌹🌻🌺 *** مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ايران سید علی اصغر موسوی قم- ۱۳۸۵ @saapoem
سید علی اصغر موسوی «سعا» شاعر، نویسنده، پژوهشگر ونظریه پرداز مکتب شعر امامیه: ✅صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی برای عصر جمعه که هرگز نباید آن را ترک کرد صلواتی را که به ابوالحسن ضرّاب اصفهانی منسوب است و شیخ طوسی و سید ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه ذکر نموده‌اند بیان کنیم. سید ابن طاووس فرموده است: این صلوات از مولای ما حضرت مهدی (عج) روایت شده است و حتی اگر تعقیب روز جمعه را به جهت عذری نتوانستی بخوانی، هرگز این صلوات را ترک نکن، به جهت امری که خداوند(جَلَّ جَلالُه) ما را به آن آگاه نموده است. آنگاه سید در ادامه سند آن را با متن صلوات نقل کرده است؛ امّا شیخ در «مصباح المتهجّد» فرموده است: این صلوات از حضرت صاحب الزّمان (عج) روایت شده که در مکه بدست ابوالحسن ضرّاب اصفهانی رسیده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ ‌سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ ‌الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي ‌الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، ‌الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ ‌اللَّهِ، اللَّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، ‌وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ أَضِئْ نُورَهُ، وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ، وَ أَعْطِهِ ‌الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ وَ الْوَسِيلَةَ الرَّفِيعَة، وَ ‌ابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ، ‌وَ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ ‌قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، وَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ ‌الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ ‌وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى ‌الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ ‌وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ‌سَيِّدِ الْعَابِدِين‏ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ ‌حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ ‌الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، ‌وَ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ وَ ‌وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى ‌مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ ‌وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى إِمَامِ ‌الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، ‌وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ ‌الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ ‌مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ ‌الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ ‌وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ ‌عَلَى الْخَلَفِ الصَّالِحِ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ، إِمَامِ الْهُدَى ‌وَ إِمَامِ الْمُؤْمِنِين‏ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ ‌الْعَالَمِينَ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَئِمَّةِ ‌الْهَادِينَ، الْعُلَمَاءِ الصَّادِقِينَ، الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِينَ، دَعَائِمِ ‌دِينِكَ وَ أَرْكَانِ تَوْحِيدِكَ، وَ تَرَاجِمَةِ وَحْيِكَ، وَ حُجَجِكَ ‌عَلَى خَلْقِكَ، وَ خُلَفَائِكَ فِي أَرْضِكَ، الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ ‌لِنَفْسِكَ، وَ اصْطَفَيْتَهُمْ عَلَى عِبَادِكَ، وَ ارْتَضَيْتَهُمْ ‌لِدِينِكَ، وَ خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ، وَ جَلَّلْتَهُمْ بِكَرَامَتِكَ، ‌وَ غَشَّيْتَهُمْ بِرَحْمَتِكَ، وَ رَبَّيْتَهُمْ بِنِعْمَتِكَ، وَ غَذَّيْتَهُمْ ‌بِحِكْمَتِكَ، وَ أَلْبَسْتَهُمْ نُورَكَ، وَ رَفَعْتَهُمْ فِي مَلَكُوتِكَ، ‌وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلائِكَتِكَ، وَ شَرَّفْتَهُمْ بِنَبِيِّكَ صَلَوَاتُكَ ‌عَلَيْهِ وَ آلِهِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَيْهِمْ صَلاةً ‌كَثِيرَةً دَائِمَةً طَيِّبَةً، لَا يُحِيطُ بِهَا إِلّا أَنْتَ، وَ لَا يَسَعُهَا ‌إِلّا عِلْمُكَ، وَ لَا يُحْصِيهَا أَحَدٌ غَيْرُكَ، اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى ‌وَلِيِّكَ الْمُحْيِي سُنَّتَكَ، الْقَائِمِ بِأَمْرِكَ، الدَّاعِي إِلَيْكَ، ‌الدَّلِيلِ عَلَيْكَ، وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ، وَ خَلِيفَتِكَ ‌فِي أَرْضِكَ، وَ شَاهِدِكَ عَلَى عِبَادِكَ، اللَّهُمَّ أَعِزَّ نَصْرَهُ، وَ ‌مُدَّ فِي عُمْرِهِ، وَ زَيِّنِ الْأَرْضَ بِطُولِ بَقَائه
ِ اللَّهُمَّ اكْفِهِ ‌بَغْيَ الْحَاسِدِينَ، وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْكَائِدِينَ، وَ ازْجُرْ عَنْهُ ‌إِرَادَةَ الظَّالِمِينَ، وَ خَلِّصْهُ مِنْ أَيْدِي الْجَبَّارِينَ، اللَّهُمَّ ‌أَعْطِهِ فِي نَفْسِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ رَعِيَّتِهِ وَ خَاصَّتِهِ ‌وَ عَامَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمِيعِ أَهْلِ الدُّنْيَا مَا تُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ، وَ ‌تَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ، وَ بَلِّغْهُ أَفْضَلَ مَا أَمَّلَهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ، ‌إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، اللَّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحَى ‌مِنْ دِينِكَ، وَ أَحْيِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ كِتَابِكَ، وَ أَظْهِرْ بِهِ ‌مَا غُيِّرَ مِنْ حُكْمِكَ، حَتَّى يَعُودَ دِينُكَ بِهِ عَلَى يَدَيْهِ ‌غَضًّا جَدِيدًا خَالِصًا مُخْلَصًا، لَا شَكَّ وَ لَا شُبْهَةَ مَعَهُ، ‌وَ لَا بَاطِلَ عِنْدَهُ وَ لَا بِدْعَةَ لَدَيْهِ، اللَّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ كُلَّ ‌ظُلْمَةٍ، وَ هُدَّ بِرُكْنِهِ كُلَّ بِدْعَةٍ، وَ اهْدِمْ بِغُرَّتِهِ كُلَّ ‌ضَلالَةٍ، وَ اقْصِمْ بِهِ كُلَّ جَبَّارٍ، وَ أَخْمِدْ بِسَيْفِهِ كُلَّ ‌نَارٍ، وَ أَهْلِكْ بِعَدْلِهِ كُلَّ جَبّارٍ، وَ أَجْرِ حُكْمَهُ عَلَى كُلِّ ‌حُكْمٍ، وَ أَذِلَّ بِسُلْطَانِهِ كُلَّ سُلْطَانٍ، اللَّهُمَّ أَذِلَّ ‌كُلَّ مَنْ نَاوَاهُ، وَ أَهْلِكْ كُلَّ مَنْ عَادَاهُ، وَ امْكُرْ بِمَنْ ‌كَادَهُ، وَ اسْتَأْصِلْ مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ وَ اسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ وَ ‌سَعَى فِي إِطْفَاءِ نُورِهِ وَ أَرَادَ إِخْمَادَ ذِكْرِهِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى ‌مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ ‌الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَيْنِ الْمُصَفَّى، وَ جَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ ‌مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ الْهُدَى، وَ مَنَارِ التُّقَى وَ الْعُرْوَةِ ‌الْوُثْقَى، وَ الْحَبْلِ الْمَتِينِ وَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيمِ، وَ صَلِّ ‌عَلَى وَلِيِّكَ، وَ وُلاةِ عَهْدِكَ، وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ، وَ زِدْ فِي ‌أَعْمَارِهِمْ، وَ زِدْ فِي آجَالِهِمْ، وَ بَلِّغْهُمْ أَفْضَل‏ آمَالِهِمْ ‌دِينًا وَ دُنْيَا وَ آخِرَةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. ‌🌷🌴✅🖋️📚
10.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴 صلوات عصر جمعه:       صلواتی که «حضرت امام عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف»به ابوالحسن ضراب اصفهانی در « غیبت صغری» تعلیم فرموند.  دارای مضامین بسیار عالی در شرح جایگاه الهی حضرت پیامبر صل اللّه علیه وآله وسلم و ائمه اطهار و شأن و شخصیت خود حضرت موعود دارد.از عزیزان همه مذاهب و فرق و دوست داران پژوهش های دینی می خواهم با دقت تمام گوش داده و مضامین صلوات را با متون دینی خود تطبیق بدهند،دراین صلوات حتی به نکاتی در باره وضعیت حال و آینده حضرت موعود امام دوازدهم شیعیان (عج) اشاره شده است!     التماس دعا ،«ثواب قرأتش را وقف شفای بیماران و غفران گناهان اموات کنید»، شکرا جزیلا🌹🍎🙏🌴
18.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کارشناس صهیونیست در برنامه‌ای گفت: چون جهان عرب فهمید ایران قدرتی است که امکان شکست آن وجود ندارد به فکر صلح با ایران افتاد.همانطور که در انگلیسی می گویند اگر نمی توانی آنها را شکست دهی به آنها بپیوند. ژنرال بازنشسته مصری در ادامه گفت: از ارتباط ایران و عربستان استقبال میکنیم و هیچگاه دشمن ایران نبوده‌ایم. ایران از حضور مصر در مذاکرات آستانه مرتبط با اوضاع سوریه حمایت کرده بود. با تمام اختلافاتی که با ایران داریم اگر اسرائیل بخواهد به تهران حمله کند، مسلمان و مسیحی در کنار ایران خواهیم بود.✅🫂📡
جناب"حسن" در پیش گرفت با صفت جلالی از "موسی "خواست از هرچه دارد چشم بپوشد و از هرچه "پای گیر"ش هست رهاشود و از پا بکند! تا لایق بارگاه تجلی"حسن" گردد! اگر "فرهاد" تیشه را خونین از خون سر نمی کرد، همان یک تکه آهن فقط مشغول تراش سنگ و همنشینی با سنگ بود! اما وقتی به جانان راه پیدا کرد که با همان تکه آهن از مرز خودی "بودن" گذشت و به دیار "عاشقان" پیوست! دیاری که از او یک "عاشق" ابدی ساخت! درحالی که نه شیرین به این مقام رسید و نه خسرو!!! مسیر سلوک معمولا گاه پرپیچ و "خم" است مثل حکایت "تیشه " که در آخر کار ، بعد از گداخته گی و گذر از "گارگاه تقدیر" به خدمت "جانان" در می آید و به همنشینی با بزرگان مفتخر می شود! این همان ازمقوله "خامی" گذشتن و به "پخته" گی رسیدن است! روزی خود تیشه از "خاک و سنگ" بود و روزگاری هم با سلوک"اولیه" به گارگاه آتش و آب" هدایت شد، اما لیاقتش با فرهاد کوه کنی بود که فقط "پیکر" می تراشید! ولی از "حسن " پیکر چیزی نمی دانست! تا این که "عشق پیدا شد و آتش ... این عشق از فرهاد کسی ساخت که درمقابل خسرو بگوید: نخستین بار گفتش کز کجائی بگفت از دار ملک آشنائی بگفت آنجا به صنعت در چه کوشند بگفت انده خرند و جان فروشند بگفتا جان فروشی در ادب نیست بگفت از عشقبازان این عجب نیست بگفت از دل شدی عاشق بدینسان؟ بگفت از دل تو می‌گوئی من از جان🌹🍎🌹 خلاصه کنم : "عشق" در مسیر سلوک ،حتی با " بی رحمی" و قدرت"تغییر و تبدیل و تصرف"چنان با بصیرت و توجه رفتار کرد که ازیک انسان عامی سنگ تراش، "عاشق" ی تمار عیار بسازد و در چرخه ی سلوک اورا با "ترک تعلقات" به جاودانگی برساند! جادوی "جذب" و "جاذبه" ی این کار همان "حسن" بود که درصورت زیبای "شیرین" متجلی شد و یک "پیکرتراش پیکرناشناس "را با جهانی دیگر آشناساخت که او "دارملک آشنایی" اش نامید! و در نهایت "نعل گلگون" همان "نماد" اتحاد "عاشق و عشق و معشوق"است که در اسطوره ها و نگاه مردم به صورت"تعویذ" برسر در خانه ها یا کنار درها،مظهردوری از شر و دور نمودن بدی ها و گزند ها از خانه وزندگی و نماد "خوش شانسی" شده است!!! 💐📚یا حق ! منبع : ماهنامه فرهنگ پویا شماره 19 ابن‌سینا، رساله فی ماهیت العشق؛ احمد آتش، استانبول،1953م. 18. صدرالمتألهین شیرازی، اسفار، ج1، ص 115؛ دارالاحیاء التراث‌العربی، بیروت، بی‌تا. 19. همان. 20. علامه محمدحسین طباطبایی؛ تفسیر المیزان، ج5، ص 10،13 و 15؛ ترجمه: سیدمحمدباقر موسوى همدانى؛ دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1374.
📝حسن و جمال در فلسفه و عرفان فارابی در این باره چنین می‌گوید: «پیدایی وجود برتر هر موجودی و حصول واپسین کمالش، زیبایی است.»15 این تعریف از زیبایی؛ شبیه تعریف سقراط و افلاطون از زیبایی است که مطابق آن، زیبایی بیشتر به اموری از قبیل مفید بودن، سودمند بودن و خیر و نیک بودن ناظر است. 📝ابن‌سینا سه امر را مقوّم زیبایی تلقی می‌کند: 1- داشتن نظم، 2- داشتن تألیف، 3- داشتن اعتدال؛ که در نتیجه اینها، تناسب حاصل می‌شود. 17 🌹اگربخواهیم یک معنای برتربرای" حسن" درنظر بگیریم فرمایش جناب شیخ الرئیس (ره) است که سه شرط برای حسن درنظر می گیرد: نظم ، تالیف ، اعتدال ، 🌹 با این اوصاف آیا "تجلی پرتو حسن " ، همان "ظهور "کل هستی (از هرنوع و شکل و فراشکل و ماورایی و فیزیکی و متافیزیکی اش، مجرد و مرکب)در آیینه آفرینش نیست؟! که فرایند جاذبه نسبت به خداوند به نام "عشق" پدیدآورد!📚 فیلسوفان اسلامی منشأ زیبایی را، زیبایی مطلق( خداوند متعال) می‌دانند و همه زیبایی‌های موجود در این جهان را تجلی و سایه زیبایی حق‌تعالی می‌دانند. صدرالمتألّهین شیرازی می‌فرماید: هر زیبایی و کمالی، پرتوی از زیبایی و کمال خداوند است.18 در جای دیگر فرموده: حق تعالی، سرچشمه هر نیکی و کمال و منشأ هر زیبایی و حسن است.19 📜مرحوم علامه طباطبایی؛ فیلسوف عارف و مفسر قرآن کریم، به علم الجمال و مباحث زیبایی‌شناسی توجه کرده است. ایشان می‌فرمایند: «در میان مباحث فلسفی و قرآنی، حُسن و جمال معنایی وجودی است و زیبا به چیزی می‌گویند که آنچه را باید داشته باشد، واجد باشد.» ایشان می‌فرمایند: «آیه شریفه «الَّذی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَه»، حسن و نیکویی را برای هر خلقت و هر چیز اثبات می‌کند. البته منظور حُسنی است که لازمه خلقت است و از آن جدایی نمی‌پذیرد، بلکه دائرمدار آن است و هر جا آن باشد، این نیز هست و برعکس.» ایشان اضافه می‌کنند:«حسن عبارت است از موافقت و سازگاری شیء حسن و خوب با آن غرض و هدفی که از آن چیز منظور است و ما می‌بینیم که اجزاء هستی و ابعاد این نظام عام عالم با یکدیگر متوافق و سازگارند و حاشا که رب‌العالمین چیزی را خلق کرده باشد که اجزای آن با هم ناسازگار باشد، این جزء، آن جزء را باطل کند و آن ، این را خنثی سازد و در نتیجه و سرانجام غرضش از خلقت آن چیز حاصل نگردد...»📚20 در قرآن کریم در میان رنگ‌ها به رنگ سبز عنایت بیشتری شده، به طوری که لباس بهشتیان و تکیه‌گاه‌هایشان (بالش) را با این رنگ معرفی کرده است. شماری از آیات قرآن کریم ساخته‌های هنری و زیبا را نیز مطلوب می‌داند و مباح بودن (جایز بودن) زیبایی‌ها را یادآوری می‌کند. در قرآن کریم علاوه بر زیبایی‌های محسوس و مادی، بر زیبایی‌های غیر محسوس و معنوی و معقول تأکید شده است. آیت‌الله جوادی آملی فیلسوف و مفسّر قرآن کریم در عصر حاضر، در تعریف جمال می‌فرماید: «جمال همان زیبایی است، چیزی است که با دستگاه ادراکی ملائمت داشته باشد.» پس «هنر و جمال، زیر مجموعه کمال است و هنوز در محور دین جای نگرفته‌اند. کمال گاهی به صورت جمال و گاهی به صورت خلق جمال ظاهر می‌شود.» ایشان ظهور و کمال در کارهای مثبت را جمال می‌دانند : «گاه ذات اقدس اله، با چهره قهر ظهور می‌کند که این جلال اوست و گاه با چهره مِهر ظهور می‌کند که این جمال اوست. جمال و جلال هر دو ذیل کمال مطلق الهی هستند و ذات اقدس اله، جمال محض است و جمیل محض است. جمال ذات اقدس اله، هستی محض است و هستی جمیل است. هستی محض، جمیل محض است. هرجا جمال هست، به هستی برمی‌گردد.» ایشان قرآن کریم را سراسر هنر می‌دانند.22 در ازل پرتو "حسن "ات ز تجلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد در عرفان اسلامی؛ مطلق زیبایی، خداوند متعال است. به همین دلیل در این وادی آنچه "حسن" و "جمال" نامیده می‌شود، کیفیتی ملکوتی دارد، یعنی پیرو سنت لایتغیر الهی می‌باشد. طبق این گفتار، قوانین زیبایی‌شناسی هم تبدیل‌ناپذیرند. در نتیجه هنر دینی تابع قوانین تغییرناپذیر الهی است.23 ✍🏻گرچه بی "رحم" است اما بی"‌بصیرت" نیست" حسن" "نعل" گلگون می‌نماید "تیشه"‌ی فرهاد را📚 (جناب صائب رحمه الله علیه) 📜حسن: گاه خود حسن بالذات است و گاه تعین حسن و گاه صورت یا خلق آن ! زیبایی شیرین و حسن شیرین عارضی است و شیرین زیبا زیبا بالذات است و عشق خسرو به شیرین عرضی اعتباری و عشق فرهاد به شیرین جوهری و ذاتی است. وقتی صحبت از "حسن " با بصیرت است{ البته بصیرت نه به معنای امروزی ، می تواند:توجه ، نظر، حتی عنایت باشد}پس با حسن عارضی طرف نیستیم ! یا تعین حسن است یا منظورحسن بالذات است و حسنی که قادر است درعین "بی رحمی و صفت جلالی" حتی تکه "آهن" ی را با سلوک در مسیر "طریقت" از "خون وآب و آتش " رهانیده و به مسیر هدایت و "بارگاه خوبان" برساند! 👈🏼اگر از جناب صوفی پرسیدم در "نعل" به "طور سینا "هم اندیشیدید یا نه؟ منظورم همین سلوکی بود که
برای کشتن یک جامعه روشی ساده به کار گیرید: بر فرهنگ آنان تمرکز کنید، ابتدا کتاب را از آنها بگیرید و بعد سرشان را درون رسانه فرو کنید. 👤کارل پوپر
✅ *برای جذب طلبه در حوزه‌های علمیه سراسر کشور، بنرهای تبلیغاتی در برخی شهرها نصب شده که انواع مزایای طلبه شدن را شرح می‌دهد! دریغ از جمله ای در باب رسالت روحانیت!*
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسین انصاریان: از مدیران حوزه قم سوال می‌کنم، فقط سوال: آیا امروز هم حوزه، که زیر نظر شما مدیران است، ساختن منابع معتبر و صاحب‌نام برای شیعه را دارد؟ یا داریم از جیب می‌خوریم؟! باید ۱۰_۲۰ سال بعد بگوییم: فاتحه؟! دیگر نمی‌شود آیت الله العظمی میرزا علی گلپایگانی ساخت، یا می‌شود؟ زمینه‌اش را کور کردیم! آنچه در حوزه‌های علمیه تولید می‌کنیم، نوکر برای دولت است. پس دولت امام زمان چه شد؟