🌴دولت زهرایی🌷
غروب غرق شفق مویه گر ، که ای عالم:
نثارکن به شب تیره گون غم ، شبنم !
مدینه با ستم اهل خدعه ویران شد !
اگرچه ظاهرا از رونق اش نشد هم ،کم
نپرس جان فرشته ، هنوز من گیج ام !
"تمام شد!" خبرش رفت تا ثریا هم
تمام شد! همگان درکنار هم باشید
بدون "ام ابیها" که راحتید از دم ؟!
"سقیفه" شد "عسل" چشم های "خرس"آلود
گرفت جرات حق خواهی از شما ، کم کم
به حال مضحک تان خنده می زند هستی !
چگونه گریه شما می کنید در ماتم ؟
صدای حضرت دریا گرفت خاموشی
بسا که گوش شما شد کرانه ای محکم!
صدای حضرت دریا ، هنوز می آید ...
اگرچه خاک نهان کرده در دلش زمزم !
زلال دولت زهرایی اش ، به صبحی سبز
کنارکعبه عیان می کند گل و خاتم .🌷🌴
مکتب شعر امامیه
سیدعلی اصغرموسوی
20 بهمن ماه 97
سوم جمادی الثانی 1440
#سعا
#saapoem
🌴🌷🌴🌷🌴
@saapoem
فاطمه ذات تمام خوبی ها و مادر تمام نیکی ها - بانک مقالات ایران
https://www.edub.ir/education/view/15967:%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87+%D8%B0%D8%A7%D8%AA+%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85+%D8%AE%D9%88%D8%A8%DB%8C+%D9%87%D8%A7+%D9%88+%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1+%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85+%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C+%D9%87%D8%A7
هدایت شده از ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
آیت عشق
آیت عشق از ازل با نور زهرا جلوه کرد
سبز شد، هم ارتفاع سرو طوبا، جلوه کرد
از دل «لولاک حق» جوشید رنگ عترتش
تا میان آسمان ها، نور زهرا جلوه کرد
دست بر دستاس تا می برد، می گفتند:باز -
زهرهٔ زهرای حق در کهکشان ها جلوه کرد
گاهواره کودکانش: خطه ای از عرش بود
کربلا یا که مدینه یا که هرجا جلوه کرد
نام طه' هم که مصدر بر سرشت انبیاست
در مرام حضرت «اُم ابیها» ، جلوه کرد
اندکی از پرتو ذات جمال ِ فاطمه «س» است
آنچه در آیینهٔ دنیا و عُقبا، جلوه کرد!
عشق حق شالودهٔ نام و مرامش بود و بس!
در شهادت هم به لب «إلا جمیلا»، جلوه کرد
می شود عطر ظهورش باز روزی منتشر
در سحرگاهی که خواهد سمت فردا، جلوه کرد
افتخار شعرم از مهر «علی» و آل اوست
سعی عرفان «سعا» باعشق طاها جلوه کرد
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سیدعلی اصغرموسوی
قم - ۲۶ آذر۱۴۰۲
۳جمادی الثانی ۱۴۴۵
#سعا
#saapoem
فاطمه ذات تمام خوبیها و مادر تمام نیکیها
http://payamezan.eshragh.ir/article_54497.html
✍🏻غلوپردازی های خارج از حد در اشعار معاصر فاطمی (س)⛔️:
ای مظهر الله تبارک و تعالی
در "وجه خدایی "ت، "خدا" کرده تجلا !
*
تو وجه خدایی و عجب نیست که بیند
در روی تو پیوسته علی "روی خدا" را !
گردید علی محو تماشای "خداوند"!
هر جا گل رخسار تو را کرد تماشا
*
بر اهل زمین سایه فکندی ز کرامت
ای خاکِ رهت آبروی "عرش "معلا
فرش قدمت وقت عبادت پرِ جبریل
سجادهات آغوش "خداوند تعالی" !!
*
موی تو سفید از غم هجران پیمبر !
روی تو کبود از اثرِ سیلیِ اعدا !!📚
*
☝🏻☝🏻☝🏻☝🏻☝🏻🛑🔏
وقتی شیخ الشعرا این همه مرتکب "غلو " و "تجسیم خداوند" و کشف روی و موی " و آسمون ریسمون بافتن ! بشود!! تکلیف شاعران جوانتر با مغزهای خام و شعرهای خامتر معلوم است دیگر !!!!🔏🛑🤐
✍🏻💐ادب و احترام و شعر و شعور و بزرگی مرحوم حکیم اقبال لاهوری را دراین ابیات ببینید و بعد با اشعار آقایان مقایسه کنید :
(می فرماید مقید به "آیین حق "هستم و پایبند فرمان حضرت مصطفی (ص) ! و گرنه مزارتان را پیدا می کردم و برخاکتان "سجده " می کردم! )
{ آنوقت درشعر بالا (ای مظهر تبارک ...) ببینید از غلو پردازی ، استاد محترم متاسفانه وارد شرک گویی هم شده اند!!!} ⛔️
***
آن ادب پروردهٔ صبر و رضا
آسیا گردان و لب قرآن سرا
گریه های او ز بالین بی نیاز
گوهر افشاندی بدامان نماز
اشک او بر چید جبریل از زمین
همچو شبنم ریخت بر عرش برین
🌷رشتهٔ آئین حق زنجیر پاست
🌷پاس فرمان جناب مصطفی (ص)ست
🌷ورنه گرد تربتش گردیدمی
سجده ها بر خاک او پاشیدمی💐🌴
🌴رحمت و روح و ریحان الهی جاری نام و یاد قبر جناب اقبال باد که چنین مثنوی ایی را سروده اند💐🙏🏻
#اقبال_لاهوری
🌴🌷🌴🌷🌴
@saapoem
همه به سمتِ تو یا راکعند یا ساجد
اگر غلط نکنم قبله ی دو عالم هم..
قبول کن به علی سختِ سخت میگذرد
که نیست بر لبِ تو حالِ یک «عزیزم» هم.،
#بی_بی_جان
#حضرت_مادر
✍🏻ادب و تواضع و شعور جناب اقبال لاهوری در مدحت (شعر مثنوی)حضرت زهرا سلام الله علیها را ببیند و مقایسه کنید با این☝🏻☝🏻☝🏻"شعرک آیینی" این روزگار و ببینید از غلو گرفته تا روزمره گی در این دو بیت چقدر تاسف بار است !!!!😞🔏⛔️
🌴در معنی اینکه سیدة النساء فاطمة الزهراء اسوه کامله ایست برای نساء اسلام🌷
حکیم اقبال لاهوری(ره)💐
✍🏻اقبال لاهوری » رموز بیخودی📚
مریم از یک نسبت عیسی عزیز
از سه نسبت حضرت زهرا (س)عزیز🌷:
نور چشم رحمة للعالمین
آن امام اولین و آخرین
آنکه جان در پیکر گیتی دمید
روزگار تازه آئین آفرید
بانوی آن تاجدار «هل اتی»
مرتضی مشکل گشا، شیر خدا
پادشاه و کلبه ئی ایوان او
یک حسام و یک زره سامان او
مادر آن مرکز پرگار عشق
مادر آن کاروان سالار عشق
آن یکی شمع شبستان حرم
حافظ جمعیت خیرالامم
تا نشیند آتش پیکار و کین
پشت پا زد بر سر تاج و نگین
وان دگر مولای ابرار جهان🌷
قوت بازوی احرار جهان
در نوای زندگی سوز از حسین
اهل حق حریت آموز از حسین🌷
سیرت فرزند ها از امهات
جوهر صدق و صفا از امهات
مزرع تسلیم را حاصل بتول
مادران را اسوهٔ کامل بتول💐
بهر محتاجی دلش آنگونه سوخت
با یهودی چادر خود را فروخت
نوری و هم آتشی فرمانبرش
گم رضایش در رضای شوهرش
آن ادب پروردهٔ صبر و رضا
آسیا گردان و لب قرآن سرا
گریه های او ز بالین بی نیاز
گوهر افشاندی بدامان نماز
اشک او بر چید جبریل از زمین
همچو شبنم ریخت بر عرش برین
رشتهٔ آئین حق زنجیر پاست
پاس فرمان جناب مصطفی (ص)است
ورنه گرد تربتش گردیدمی
سجده ها بر خاک او پاشیدمی💐🌴
#اقبال_لاهوری
🌴🌷🌴🌷🌴
@saapoem
🌹✍عوالم ادراکی درشعردینی
سیدعلی اصغرموسوی
جزو کدام عالم ادراکی دستهبندی میشود؟خارج از عالم ادراک است؛ یا داخل آن! اگر بخشی از «خرد انسانی» است؛ پس منبعش را باید، فراتر از عالم حس و خیال دنبال کرد! نه در افکار "اومانیسی" که تنها دغدغه اش "انسان مادی" و طبیعت گراست؟! انسانی که فراتر از چهارچوب های خودساخته نمی تواند برود و فراتر از عقاید خودساخته ،نمی تواند بیاندیشد!
باید عرض کنم موضوعی درمبانی سلوک و طریقت «صوفیه» هست به نام معرفت خواطر (دریافت های معنوی انسان) و تمام خواطر «حقانی» (ربانی)، «ملکی»، «نفسی» و «شیطانی» همه و همه، معمولا در عالم ناسوت اتفاق میافتد و انسان وقتی با خاطر حقانی همراه میشود؛ که توسط «حق»، هدایت شود.دریافت هاوخواطر فروتر از "حقانی "بدان مرتبه متعالی نیستند که به مقام "قرب " دست یابند. حال اگر الهامات شعری را در یکی از این مراحل دریافت کنیم،و با معیارهای گفته شده بسنجیم، جایگاه شعر دینی مشخص میشود:
اینکه الهام و«خاطر»شعری شیطانی است یا نفسانی ؟ و این دو در عالم ناسوت اتفاق میافتند : مثل اشعار «رومانتیک» و «اروتیک» که در پی لذت نفسانی و شیطانیاند (البته سعی در تخریب رومانتیک، ندارم که خود نفس هم دارای مراتب مثبت، منفی و یا خنثی است) .
اگر الهامات شعری (خواطر معرفتی) در عالم ملکی و حقانی اتفاق بیافتد؛ این نوع شعر را باید «قدسی» و دینی خواند، که مرتبهی ملکیاش در موضوع جمالشناسی میگنجد و مرتبهی حقّانیاش (ربانی)درموضوع کمالشناسی است و مرتبهی قرب! چرا که جمال مرتبه ی "ظهور" است و کمال مرتبه ی " حضور" !
در این قسمت بازهم مثل عوالم الهی، حق برترین مرتبه و بعد ملک، نفس و شیطان مطرح میشود. دلیل اینکه موضوع خواطر را پیش آوردم این است که: نزد عرفا خطابی است از خیر و شر که به قلب وارد میشود و انواع آن را توضیح دادم. روشنتر این که : حصول خواطر، حالت خاصی است که : هرگاه از جانب ملک باشد؛ «الهام» است! از طرف نفس باشد؛ هواجس (امیال نفسانی – آنچه بر دل بگذرد) است. از طرف شیطان باشد؛ وسواس است. و اگر از طرف «رحمان» (جل جلاله) باشد؛ حقاست. حق : نقطه ی وحدتی که جذب کننده ی تمام موجودات به سمت خداست .
با توجه به موارد گفته شده، مشخص میشود که «الهام» در مرتبهای از عالم عقل و ملکوت اتفاق میافتند، نه در عالم حس و خیال؛ که هر دو متعلق به عالم ناسوت و یا مشترک بین ملکوت و ناسوت هستند! پس شعردینی حقیقی «الهامی» و «ملکی» است و ملک هم، متعلق به عالم عقل میباشد و نمیتواند با مبانی شعر «ارسطویی» که مخیل و اساطیر محوراست ؛ اشتراکات اساسی داشته باشد! ...
... باز برمیگردم به موضوع یاداشت و اینکه شعر دینی ، چرا باید تعقلمحور باشد؛ چون خواطر عالم معنا ،در "ورود و حصول و نوع و کیفیت" مشخص کنندهی وضعیت شعر و گرایش شاعر هستند!
شاعر دینیسرا، فرض اول را دسترسی به مقام «قرب» میداند و انتظار «ثواب» از عملکرد خود دارد. نمیتواند همانند انواع "دیگر" تنها سرودن را بهانهای برای "سرودن" و «هنر را برای هنر» و اصالت هنر بداند!
شعر دینی اصالت و ماهیتش الهی است و الهاماتش گاه غیبی و درحالت کشف و شهودی، متافزیکی ومقدس اتفاق میافتد. در برخی از اشعار و افراد ؛ ورود و الهام آن ملکوتی (نفس ناطقهی مطمئنه) و در برخی جبروتی و مربوط به عالم «عقول مجردّه» است و خود نماد "حق " ، مثل اشعار فرزدق(رضوان الله تعالی علیه) در کنار خانهی کعبه و در پشتیبانی از مقام امام سجاد (علیه السلام) و دعبل خزاعی در برابر مأمون و حضرت امام هادی(علیه السلام) مقابل متوکل عباسی و ....
*
موضوع جمال شناسی : در مباحث قبلی آمده بود که منظور من ، نگاه شاعر دینی (بخصوص عرفا) به صورت و چهره ی انسان و یا آوای پرندگان و یا نمادهای زیبایی درحیوانات ، مصداقی و استعاری است و حتی به قامت به عنوان آراستگی ایستایی توجه دارد ؛ نه به عنوان "کسب لذت" ! ستایش خداوند را در چهره ی مخلوق – به عنوان صفات جمالیه – به تماشا نشسته است .
وگرنه ، نه ذات جلاله "مونث" است و نه شعر عرفانی قایل به "تجسیم " است ! اگر از "بالا " به قامت خلقت می نگرد ، دلیل دارد : "ما زبالاییم و بالا می رویم "(انالله و انا الیه راجعون)
قم- اسفند 1391
#saapoem
@saapoem
Https://t.me/saapoem
@saapoem
هوالجمیل 🏵️
🌹🍏سالگشت شب تولد «حجت خدا، نبی حق، آیت عظما، رسول معزز، حضرت عیسی بن مریم علیه السلام» برتمام موحدان، یگانه پرستان و مردمان حق پرست و حق ستای جهان و پیروان آن حضرت مسیحیان و ارامنه محترم،
و شب «چله» شب «یلدا» برتمام ایرانیان و ایرانی تباران و علاقه مندان «فرهنگ و آیین ایرانی» مبارک و فرخنده و پر برکت باد، آمین 🍎💐💚