🗓 جمعه ٣١ فروردین ماه ١۴٠٣
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 چقدر حضرت (امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف) مهربان است به کسانی که اسمش را میبرند و صدایش میزنند و از او استغاثه میکنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربانتر است!
📚 کتاب بشارت از حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ص٢٧۵
مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
💠
هستی یگانه🔹 آن شخص عرض کرد: «اللَّهُ أَكْبَرُ»؛ حضرت فرمود: «الله اکبر» یعنی چه، عرض کرد: «أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیء»، فرمود: «حَدَّدْتَه»؛ تو خدا را محدود کردی. عرض کرد پس چه بگویم، فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَف». 🔹 او گفت: «أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیء»، حضرت فرمود: «حَدَّدْتَه»؛ او را محدود کردی؛ اگر اشیایی در عالم هستند، آسمانی هست، زمینی هست و خدایی هست و خدا از آنها بزرگ تر است، این یعنی این مرزش مشخص است، خدا یک موجود محدود است، آنها هم موجودات محدودی اند؛ منتها خدا از آنها بزرگتر است! عرض کرد پس چه بگویم؟ فرمود بگو: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَف». 🔹 خب پس این آسمان و زمین چیستند؟ حکمای بزرگ ما این حرف جناب #سعدی را در کتاب های فلسفی آوردند. درست است سعدی جزء ادبا و شعراست؛ اما #حکیم هم بود. مرحوم #آقا_علی_حکیم_زنوزی در آن بدایع الحکم این شعرها را از جناب سعدی نقل می کند که ره عقل جز پیچ در پیچ نیست ٭٭٭ برِ عارفان جز خدا هیچ نیست توان گفتن این نکته با حق شناس ٭٭٭ ولی خرده گیرند اهل قیاس که پس آسمان و زمین چیستند ٭٭٭ بنی آدم و دیو و دد کیستند 🔹 اگر غیر از خدا چیزی نیست، اینکه می شود سفسطه، پس اینها چه هستند؟ پاسخش این است که همه هر چه هستند از آن کمترند ٭٭٭ که با هستی اش نام هستی برند 🔹 شما قبول دارید که در #نفخه_صور همه از بین می روند یا نه؟ مگر آن، تاریخ میلادی یا هجری شمسی یا هجری قمری دارد که در فلان تاریخ این طور می شوند؟! چون خود تاریخ برداشته می شود، جغرافیا برداشته می شود، پس آن، زمان و زمین ندارد. عارف هم اکنون آن صحنه را آن طور می بیند که ﴿فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ﴾. #روز_بزرگداشت_سعدی #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 5 تاریخ: 1396/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تولید و اقتصاد یک علم است / اگر اقتصاد ضعیف باشد، دینداری سخت است
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دکتر ابوالفضل نجارزاده، مدیر عامل بانک ملی ایران و هیئت همراه پنج شنبه (30 فروردین ماه 1403) با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: مال در مملکت بعد از مسائل عقاید دینی، حرف اول را می زند. یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) دارد که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» هیچ تازیانه ای بدتر از فقر نیست. 🔹 اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. حواستان جمع باشد. آن اولی را حضرت امیر فرمود که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ»، هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست. 🔹 کار علمی این است که در اقتصاد هم بفهمید و هم بفهمانید که چگونه می شود که قیمت یک نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟ لذا باید بدانیم که ما چه داریم، چه نیازی داریم، چگونه این را به خواست، تبدیل بکنیم و چگونه تولید داشته باشیم تا با #رونق_اقتصاد، به بیگانه نیاز نداشته باشیم. 🔹 اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، دین نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است؛ لذا بانکداری اولین وظیفه اش #با_سواد_شدن است که ما چه نیاز داریم؟ چه داریم؟ چگونه حل بکنیم؟ 🔹 بانک باید این غیرت را داشته باشد که اقتصاد مملکت را حفظ بکند. بانک انباردار نیست و لذا با سفارش هم حل نمی شود، بلکه آنجا فکر و دقت و بررسی و برنامه ریزی باید انجام گیرد، تلاش شود تا اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مسائل حل شود، این برنامه علمی می خواهد که که چه داریم؟ یک؛ چقدر مصرف داریم؟ دو؛ چکار بکنیم که این نیازها تأمین بشود؟ سه؛ این می شود اقتصاد. 🔹 اساس و وظیفه همه مسئولین این است که آبروی این مملکت را حفظ کنند، هیچ کسی با دست خالی به خانه اش نرود و این به تولید وابسته است. تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، #تولید_علم_است و علم است و علم است و علم. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2576823 📚 دیدار مدیر عامل بانک ملی ایران با آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: 1403/01/30 #بنیاد_بین_المللی_علوم_وحیانی_اسراء #دیدار 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
#فهرست
🌺 تو این کانال لازم نیست دنبال چیزی بگردی! همه مطالب مهم تو دستته🌺
کافیه روی عنوان مورد نظر کلیک کنی
👇👇👇
✅فهرست مطالب فقهی 👇(پربازدید)
🔹 فهرست احکام ماه روزه
🔹 احکامنمازجماعت 🎙
🔹 کاشتناخن غسل میت 🖥
🔹 حکم دوچرخه سواری بانوان 🗒
🔹 حکم کاشت ناخن مصنوعی و نماز
🔹 تبعات شرعی ناخن مژه مصنوعی
🔹 کیفیت تیمم 🖥
🔹 حکم مس اسماء متبرکه 🗒
🔹 غسل باطل با ناخن مصنوعی 🎙
🔹 احکام عقد صلح 🎙
🔹 خمس سهام عدالت 🗒
🔹 تتو زخم وضو غسل 🗒
🔹 کیفیت تحقق اعراض از وطن 🗒
🔹 خرید غیر اقلام مذکور با کالابرگ 🗒
🔹 تطهیر با ماشین لباسشویی 🗒
🔹 شرایط صحت قصد ده روز 🗒
🔹 کیفیت قصد ده روز 🎙
🔹 بازار فارکس 🗒
🔹 حکم بورس 🗒
🔹 اجرت کاشت ناخن برای آرایشگر 🗒
🔹 احکام سجده واجب قران 🖥
🔹 نکاتی مهم در آیات سجده 🗒
🔹 تلاوت قرآن حائض 🗒
🔹 اقتدا به نماز احتیاطی امام 🗒
🔹 قاعده کسر و جبر در خمس 🖥
🔹 خمس یارانهها 🗒
🔹 چند نکته در وصیت 🖥
🔹 زیاد شدن سهوی رکن در نماز نافله
🔹 غیبت و حلالیت 🗒
🔹 پاسور و تخته نرد 🗒
🔹 احکام باران 🗒
🔹 انواع وطن 🎙
🔹 حکم سریع خواندن نماز 🖥
🔹 حکم شکستن نماز 🖥
🔹 خرید و فروش اکانت 🗒
🔹 شک در مانع در اعضای وضو 🗒🖥
🔹 سوالات مهم تقلید 🎙
🔹 خرید و فروش اکانت بازیها 🗒
🔹 وصیت به تساوی سهم دختر پسر 🗒
🔹 سلام بیجا 🖥
🔹 بیت کوین 🗒
🔹 وضوی قبل وقت 🗒
🔹 وقت غسل جمعه 🖥 🗒
🔹 پوشاندن تاتو ابرو از نامحرم 🗒
✅ قطعاتی از سخنرانیهای معارفی 👇
توضیح آیه الكرسي 🔹
🖥 نهی از منکر 1 🔹
🖥 نهی از منکر 2 🔹
🖥 نهی از منکر 3 🔹
🖥 نهی از منکر 🔹
🎙 واجب فراموش شده 🔹
🖥 عدالت خداوند و فرق بین بندگان 🔹
🎙 سهم ما در گناه گنهکار 🔹
🎙 امر به معروف 🔹
🎙 برخورد قانونی با منکر 🔹
🎙 توصیه امام رضا آخر شعبان 🔹
🗒 خانه تکانی دل تکانی 🔹
🎙 سگ گردانی 🔹
🖥 عاقبت غرق شدن در دنیا 🔹
🎙 خصوصیات معامله با خدا 🔹
🎙 بهره بردن از ادعیه ماثور 🔹
🎙 گفتن مرگ بر اسرائیل عبادت است
🔹 شرکت در راهپیمایی مصداق تبری
🔹 دعای ابوحمزه ثمالی هدیه امام 🔹
🖥 سند دعای ابوحمزه 🔹
🖥 وعده صادق 🔹
🎙 جهاد تبیین در کتاب و سنت 🔹
🎙 تصرف نابجا در بیت المال 🔹
✅ اطلاعیه ها و نیازمندیهای کانال 🖥
آرشیو جلسات پرسش و پاسخ
#آداب_و_اعمال 👇
#پخش_زنده_شبکه_خراسان_رضوی 🗒
#جلسه_علمی_احکام
#سوال_شرعی_کاربر 🖥
#موشن
#قمر_در_عقرب_۱۴۰۳ 🎙
#پوستر_کانال (جهت تبلیغ کانال) 🗒
می توانید سوالاتی را هم که عجله ای برای دریافت پاسخش ندارید به آیدی زیر ارسال نمایید تا پاسخ آن بعد از دریافت از استاد در اختیارتان قرار گیرد. 😊👇👇
@Admin_k_borsalani
↪️ با ارسال لینک افراد علاقمند به این مباحث را به کانال دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
🗓 یکشنبه ٢ اردیبهشت ماه ١۴٠٣
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی را در روزهای یکشنبه دنبال کنید:
🔸 سرآمد همه حقوق الناس، حقی است که پدر و مادر بر فرزند دارند. حق پدر و مادر آن چنان بزرگ است که خدای بزرگ نام آنها را در قرآن مجید بارها در کنار نام مقدس خود نهاده و پس از مطالبه حق خود به حق آنان سفارش کرده است.
🔷چنان چه پدر و مادر نامسلمان یا بیدین باشند نیز باید از سوی فرزندان خود گرامی داشته شوند.
✨گویند: کسی از پیامبر صلیاللهعلیهوآله درباره حق پدر و مادر پرسش نمود؛ پیامبر در یک جمله فرمود: «هُما جَنَتُکَ و نارُکَ»؛ با خوش رفتاری با پدر و مادر بهشتی خواهی شد و با بدرفتاری با آنها دوزخی.
📚 نردبان سعادت، ص۲۸۵
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت عالم جلیل، شیخ بهایی رحمةاللهعلیه؛ ١٠٣٠ق.
🔹 تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ ١٣۵٨ ش.
🔹 سالروز اعلام انقلاب فرهنگی؛ ١٣۵٩ ش.
🔹 روز زمین پاک
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
✨ #فوق_کلام_مخلوق_دون_کلام_خالق🌿
✅ أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام:
🔸و اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ يوْمَانِ:
🔹و بدان كه روزگار دو روز است:
🔸يوْمٌ لَک وَ يوْمٌ عَلَيک،
🔹روزى به سود، و روزى به زيان تو،
🔸و أَنَّ الدُّنْيا دَارُ دُوَلٍ.
🔹 و همانا دنيا خانه دگرگونى هاست.
📚نهجالبلاغه، نامه ٧٢، (ترجمه مرحوم محمد دشتی)
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
✅ @bahjat_ir
🗓 دوشنبه ٣ اردیبهشت ماه ١۴٠٣
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: با چه کاری _ غیر تدریس و همتگماردن به کتاب خداوند متعال و تفسیر اهلالبیت علیهمالسلام _ میتوان بر تقوا و سیر به سوی خداوند متعال، قوت پیدا نمود.
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔶تصمیم همیشگی و دائمی بر ترک گناه در اعتقاد و عمل.
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت مرجع بزرگ آیتالله سید حسین طباطبایی بروجردی رحمةاللهعلیه؛ ١٣٨٠ق.
🔹 روز بزرگداشت شیخ بهایی رحمةاللهعلیه
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
#کلام_بزرگان
آن امر ذهني كه ما آن را «نيّت عبادت» مي پنداريم به حمل اوّلي «نيّت» است و به حمل شايع «غفلت»؛ يعني نام و عنوانش نيّت، امّا روح و حقيقتش مصداقي از مصاديق غفلت است؛ زيرا اگر اين نيّت بود، افكار ما در نماز اين گونه پراكنده و پريشان نبود. نيّت واقعي، همان انبعاث پر كشيدن روح و رها كردن تعلّق است. اگر نمازگزار بتواند هنگام نماز از طبيعت منقطع شود، آنگاه نيّت واقعي تحقّق مي يابد وگرنه كسي كه در حال عبادت، همچنان در موطن پيشين خود باقي است و هجرتي نكرده تقربي ندارد. تقرب كه با پركشيدن از طبيعت حاصل مي شود، كاري دشوار است و از اين رو به «أفضل الأعمال» موسوم شده است.
(اربعين شيخ بهائي(۹۵۳_۱۰۳۱ق)، بحث نيّت)
#اگر_حمزه_و_جعفر_زنده_بودند_جانفدای_امیرالمؤمنین_علیهم_السلام_میشدند
👈🏼👈🏼 عنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِيجَعْفَرٍ علیهالسلام فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ النَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ "صلی الله علیه وآله" وَاسْتِذْلَالَهُمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ" علیهالسلام".
فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ:
أَصْلَحَكَ الله! فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِيهَاشِمٍ وَمَا كَانُوا فِيهِ مِنَ الْعَدَدِ؟!
فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ علیهالسلام:
وَمَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ بَنِيهَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَحَمْزَةُ فَمَضَيَا وَبَقِيَ مَعَهُ رَجُلَانِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلَانِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ عَبَّاسٌ وَعَقِيلٌ وَكَانَا مِنَ الطُّلَقَاءِ.
أَمَا وَالله! لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَجَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْهِ وَلَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَيْهِمَا.
📝 از سدیر صیرفی منقول است که:
ما نزد امام باقر علیهالسلام بوديم ياد كرديم از آنچه مردم پس از پيغمبرشان رسولخدا صلیاللهعلیهوآله پديد آوردند و تا چه اندازه امیرالمؤمنین علیهالسلام را خوار شمردند، يكى از حاضران گفت:
خداوند بهبود ببخشد تو را، عزت بنىهاشم كجا رفت؟!
كجا بودند آن همه افراد دلاور بنىهاشم؟!
امام باقر "علیهالسلام "در پاسخ او فرمودند:
در آن روز چه كسى از رادمردان بنیهاشم مانده بود؟
مردان بنىهاشم همانا جعفر [بن ابیطالب] و حمزة [بن عبدالمطلب] بودند كه در گذشتند، و دو مرد ناتوان و زبون و تازه مسلمان از بنىهاشم مانده بودند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از طلقاء بودند.
اما بهخدا قسم كه اگر حمزه و جعفر زنده بودند مخالفان بهآنچه كه رسيدند نمیرسيدند، 👈و اگر آنان شاهد آن دو (ابوبکر و عمر) بودند، در راه حضرت علی عليهالسلام جان میدادند.
📚 کافی (ط الإسلامية) ج۸، ص۱۸۹
🗓15 شـوال
شهادت حضرت حمزه (علیه السلام)
در روز پانزدهم شوال سال سوم هـ .ق. در گیر و دار جنگ احد، جناب حمزة بن عبدالمطلب(علیه السلام) عموی گرامی پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به شهادت رسید. آن حضرت برادر رضاعی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بود، چون هر دو بزرگوار از زنی به نام ثویبه شیر خورده بودند.
وی مردی شجاع و باهیبت بود و در جنگ احد به دست وحشی و به دستور هند همسر ابوسفیان كشته شد. هند به سبب كشته شدن پدر و برادر و عمویش در جنگ بدر، ابتدا قصد نبش قبر مادر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را داشت؛ ولی كفار قریش از ترس نبش قبور امواتشان، مانع شدند. این بود كه او وحشی را با دادن وعده هایی، به كشتن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا علی مرتضی(علیه السلام) و یا حمزه تحریك كرد. وحشی گفت: «از كشتن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و پسر عمویش عاجزم، ولی برای كشتن حمزه كمین می كنم».
او در میدان جنگ، نیزهای بر سینه و یا شكم مبارك حضرت حمزه زد و آن حضرت را شهید كرد. وقتی خبر به هند دادند، آن خبیث دستور داد سینة آن حضرت را بشكافد و جگر مبارك او را بیرون آورد. وقتی خواست به جگر حمزه دندان بزند، دندانهای نحسش كارگر نشد. همچنین هند با خنجری گوشها، بینی و ... آن حضرت را جدا كرد و به گردن انداخت.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی كه حمزه را با آن وضع دیدند،گریستند و عبای مبارك را روی او كشیدند كه خواهرش صفیه او را به آن حال نبیند. امیرمؤمنان و فاطمه زهرا (علیهما السلام) و صفیه و دیگران بر آن گریستند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر بدن مبارك او نماز خواندند و او را در احد دفن نمودند. بعد از چهل سال معاویه خواست نهری از احد عبور دهد که با قبر حضرت حمزه برخورد نمود و سر بیلها به پای حمزه رسید و فورا خون جاری شد!
حضرت امام رضا (علیه السلام) به نقل از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «بهترین برادران من علی(علیه السلام) و بهترین عموهای من حمزه است»