.
خطبه فدکیّه یکی از معتبرترین خطبه های منقول از حضرت زهرا(س) می باشد که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) ایراد شده است. حضرت زهرا سلام الله علیها به بیش از ۲۰ آیه از قرآن در این خطبه استشهاد کرده است. این خطبه به بهانۀ غصب سرزمین فدک ایراد شده است که در قدیمی ترین منابع ما مثل بِلاغَاتُ النِّسَاء و «شافی» اثر سید مرتضی آورده شده است. حضرت در هاله ای از حجاب ……َ لاثَتْ خِمَارَهَا وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَهٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِها…… به مسجد آمد و این خطبه را در دفاع از ولایت ایراد فرمود.
به گفته علامه مجلسی (ره) محتوای عمیق و پرمضمون این خطبه را علما و بزرگان باید کلمه به کلمه معنا کنند و از لحاظ زیبایی هنری همانند کلمات نهج البلاغه در تمام حیطه ها، معارف عمیقی را در ابعاد اعتقادی فقهی و سیاسی مورد بررسی قراردهند. در آن شرایط بحرانی و دشوار حضرت زهرا(س) با بهره گیری صحیح از آیات قرآن و سنّت پیامبر اکرم(ص) اتمام حجّت خود بر همگان، را در قالب هنری و محسوس ارائه می دهد، و این امری است که امروزه بانوان در برابر هجمه های دشمن باید از آن الگو بگیرند. از نظر هنری و بلاغی، این خطبه بافتی منسجم و بی نظیر دارد.
حضرت زهرا(س) در خطبۀ فدکیه از روزنه های متعدد عقل، عاطفه و احساس در خواننده تأثیر می گذارد و عقل و احساس و نفس مخاطب را از خلال تصاویر و صحنه ها مورد خطاب قرار می دهد. زیباترین ترکیب ها، عبارات و تصاویر در این خطبه دیده می شود و کلمات این خطبه انگار روحی دارند که در درونشان احساسات و عواطف ذخیره شده است.
حضرت فاطمه (س) مفاهیم و موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی را در قالب عناصر طبیعت و موجوداتی زنده بیان می نمایند و این تاثیر هنر در اثر گذاری برمخاطب را از نظر ایشان دوچندان نشان می دهد .
یادآوری و شکر نعمت های الهی به مردم، بیان زیبایی ها و اهداف آفرینش، اهداف بعثت پیامبر، فلسفۀ احکام الهی، سفارش به تقوا، برشمردن ویژگیهای دوره جاهلیت، نجات مردم از سوی پیامبر اکرم (ص)، نقش حضرت علی(ع) در گسترش اسلام، راحت طلبان دیروز و فرصت طلبان امروز، خلیفه تراشی و تغییر ارزش ها، غصب فدک میراث پیامبر، گله از سکوت بیجای انصار، مظاهر ارتجاع پس از وفات پیامبر، خیانت سران سقیفه، راحت طلبی و دنیاپرستی حاکمان دراین خطبه به تصویر کشیده شده که چند مورد از آنها را بیان میکنم :
ا-معرفی شجاعانه خود حضرت بارعایت عفاف در برابر هیات حاکمه
می فرماید:
……اعلموا انی فاطمه بنت محمد … من فاطمه
معرفی شجاعانه حضرت درواقع یاداوری شان و جایگاه ولایت در اذهان است.
۲- معرفی چهره نفاق حاکمان
«فَلَمَّا اخْتَارَ اللهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِهِ» نکته ای که در این فراز وجود دارد دقت بیشتری می طلبد. حضرت علیه السلام با این تعبیر نفرمود: «فَلَمَّا مَاتَ رَسُولُ الله» یعنی از تعبیر «موت» راجع به پیغمبر استفاده نکرد، بلکه فرمود: «فَلَمَّا اخْتَارَ اللهُ»؛ وقتی خدا پیغمبرش را برگزید و برد. چه قدر عبارت قشنگی بکار برده شده ؛ مردم! وقتی قرار شد خدا پیغمبر را برگزیند، بگیرد و ببردبه خانه انبیاء، اولیاء، اصفیاء،
«ظَهَرَ فِیکُمْ حَسِیکَهُ النِّفَاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبَابُ الدِّینِ» دو مشکل بین شما پیش آمد، یکی نفاق آشکار شد و دیگری لباس دین کهنه شد. بدین معنی که لباس دین را کنار زدید و نفاق را آشکار کردید. قبلا منافق بودید اما آشکار نمیکردید. با رفتن پیامبر پرده ها کنار رفت وچهره حقیقی خودرا نمایان ساختید.
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیعه ندارد جز تو کس
افتادیم آقا از نفس
تنها تو را داریم و بس
▫️أَلاَ وَ إنَّ الدُّنْيَا قَدْ وَلَّتْ حَذَّاءَ فَلَمْ يَبْقَ مِنْهَا إِلاَّ صُبَابَةٌ کَصُبَابَةِ الاْنَاءِ اصْطَبَّهَا صَابُّهَا
🟤آگاه باشيد دنيا پشت کرده (و به سرعت مى گذرد) و از آن چيزى جز به اندازه ته مانده ظرفى که آب آن را ريخته باشند بيشتر باقى نمانده است
✍در اينجا دنيا به موجودى تشبيه شده که به سرعت در مسير خود باز مى گردد، اين همان واقعيت حرکت چرخ زمان و گذشت سريع عمر انسانى است، حرکتى که از اختيار انسان بيرون است، و حتى يک لحظه نيز متوقف نمى شود، حرکتى که فراگير است و تمام کائنات، جز ذات پاک پروردگار را بدون استثناء شامل مى شود، زمين و آسمان و ستارگان و کهکشانها و انسان و حيوانات همه در اين حرکت فراگير شرکت دارند، و به سوى فناء و نابودى پيش مى روند، فنايى که دريچه عالم بقا است.نوشيدن باقيمانده ته ظرف دارد، اشاره به عمر کوتاه دنياست که هيچ کس بهره قابل توجهى از آن نمى گيرد، دورانش کوتاه و نعمتهايش زوال پذير و زودگذر و کم دوام است.
📘#خطبه_42
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بلوچستان
#ایران_زیبا
🇮🇷@sabzpoushan
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهبهان
شهرستان بهبهان ، پارک_ساحلی بهبهان یکی از شهرستانهای استان خوزستان است
🇮🇷@sabzpoushan