eitaa logo
پویش مردمی صدقه سبز
418 دنبال‌کننده
840 عکس
442 ویدیو
22 فایل
🤔صدقه سبز؟ 🌴یک پویش مردمی برای کاشت درختان مثمر وبومی ⚡️این پویش به همراهی کوهنوردان ،تکواندوکاران،برخی هیات ها،برخی مساجد،قشرجوان و دانشجویان و حضور چشمگیر بانوان شهرستان بهبهان در سال ٩۶ شروع شد. ارتباط با ما @Azimifar_mohammad63 @hamadyanie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5️⃣ ▪️از این زاویه هم ببینیم... آموزش اصولی کاشت بذر... ٫٫جمعه ۲۴ آذر ماه ٫٫۱۴۰۲ 🏴 رو به دوستاتون معرفی کنید تا از طریق لینک زیر👇🏼 عضو کانال ما بشن https://eitaa.com/sadaghe_sabz
🏴مراسم ظهر شهادت حضرت زهرا س 🔻 امروز همزمان با نماز ظهر وعصر صحن مقدس امام زاده فضل ع 🔸تجمیع هیئت های عاشورایی
🔰زیارتگاه فاطیما در پرتغال قریب به یک سده پیش، بانویی تسبیح به دست(our lady of rosary) بر چند کودک چوپان متجلی شد و آنها را مورد تفقد خود قرار داد. این کودکان پاک و معصوم در دامن مرتع چه آمادگی روحی داشته اند که چنین تجلی ای برایشان رخ داده است. چوپانی در سفارشات دینی مورد احترام بوده و گوسفند بطورخاص هم. درباره گوسفند و ارتباط به عالم معنا این روایت شریف را ببینید👇 امام صادق عليه السلام فرمود: «هر خانواده‌اى كه در هر شب سى گوسفند نزد آنها باشد، ملائكه تا صبح از آنها نگهبانى مى‌كنند» ¤الکافی،باب الغنم¤ @sadaghe_sabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◇درختکاری یا ایجاد تنوع زیستی◇ گاه واژه ی درختکاری فریبنده شده است و با اسم درختکاری فقط یک گونه ی خارجی و گاه مهاجم انبوه کاری شده است. این درحالی است که منافع متعددی که به مرتع،آبخیزداری و حفظ خاک...می رسد از جانب تنوعی از پوشش گیاهی است که شامل گیاهان علفی یکساله،بوته ها و درخچه ها و درختان مرتع می شود. اگر به دنبال تنوع زیستی هستیم لاجرم باید به سمت گردآوری بذرهای متنوع در مرتع برویم تا با بومی کاری این بذور متنوع، پوشش ترقی پیدا کند. @sadaghe_sabz
هدایت شده از چرخه حیات
مراحــل بــــذرکــاری ۱. تیمار علمی بذرها قبل از کاشت مستقیم بسیار مهم و ضروری است. (به طور مثال بذر بادام کوهی نیاز به سرمادهی دارد؛ لذا برای جوانه زدن بهتر است بذرها از یک تا هفت روز در آب خیسانده و در محیط سردی مانند یخچال نگهداری شوند. در صورت طولانی شدن مدت خیساندن، می‌بایست چند نوبت آب آن را عوض کرد.) ۲. دایره‌ای به قطر یک متر بر روی زمین تصور کن و خاک زنده یا همان خاک سطح الأرض را تا عمقِ حدود ۲۰ سانتی‌متری از روی زمین بردار. ۳. سپس عمق چاله را بیشتر کن و خاک آن را برای ایجاد یک پشتۀ کوچک به صورت هلالی در پائین چاله بریز. ۴. در وسط چاله خاک زنده (خاک سطح الأرض) بریز به طوری که وسط چاله یک تپۀ کوچک از خاک ایجاد کرده باشی. ۵. چاله نباید با خاک پر شود؛ چرا که حلقه‌ای گود هر چند کم عمق (حداقل ۳۰ سانتی‌متر) برای رسیدن آب به ریشه‌ها در اطراف محل کاشت بذر باقی بماند. ۶. روی تپۀ کوچک وسط چاله در گوشه‌های یک مثلث فرضی با ضلع ۲۰ سانتیمتر ۳ نقطه را با فشار انگشت گود کرده و در هر نقطه یک بذر قرار بده تا هر بذر با بذر مقابل ۲۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد. ۷. روی بذرها دو برابر قطر بذر خاک بریز، اگر ارتفاع خاک روی بذرها بیشتر باشد، جوانه‌زنی بذرها با مشکل مواجه می‌شود. ۸. با دست به روی تپۀ کوچک و اطراف چاله ضربه بزن تا با محکم کردن خاک مانع از فرسایش و شسته شدن خاک شوی. ۹. اگر زمین شما شیب‌دار است، حتماً با ایجاد یک پشتۀ کوچک از خاک معمولی به صورت هلالی در پائین چاله، آبگیر کوچکی برای بهره‌مندی بیشتر از روان‌آب‌ها ایجاد کن. ۱۰. با قلوه سنگ‌ها روی تپۀ کوچک، داخل چاله و روی پشته را سنگ چین کن تا مخزنی محکم، بدون فرسایش و محافظ روان‌آب داشته باشی. (البته اگر به جای کاشت نهال، بذرکاری انجام دادی، مراقب باش روی نقاط کاشت بذر سنگ نگذاری!) ۱۱. در بارندگی‌های شدید به طور معمول چاله پر می‌شود و ممکن است پشته شکسته شود، پس کمی بالاتر از قطر دایره یک آبراه به عمق ۵ تا ۷ سانتی‌متر ایجاد کن تا آب اضافه پس از پر شدن چاله از بالای آن توسط آبراه تخلیه شود. ۱۲. یک تکه سنگ صاف کف آبراه قرار بده به طوری که عمق آبراهه ۵ سانتیمتر باشد تا آب عمق ورودی آبراهه را بیشتر نکند و ارتفاع آبگیری چاله کم نشود. ۱۳. سطح چاله را با خرده چوب، اندام خشک گیاهان، کاه و کلش یا حتی خردۀ کاغذ و روزنامه و گونی کنفی پوشش بده. این کار خاک‌پوشی یا مالچ‌پاشی‌ نام دارد که باعث حفظ رطوبت خاک و جذب بیشتر آب می‌شود. 🌳 در هم‌راهِ هم باشیم؛ 🔘 https://tree.lc360.ir 🇮🇷 @LC360IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*دوستی کودکان با طبیعت زمینه ساز محافظت از محیط:* اغلب دست اندرکاران و کارشناسان آموزش های زیست محیطی همچون دکتر وهابزاده باور دارند، تا کنون عمده تلاش ها برای آموزش های زیست محیطی بزرگسالان صرف شده، در حالی که در بزرگسالی تنها می توان به فرد آگاهی داد، اما برای برانگیختگی خیلی دیر شده است. این کارشناسان معتقدند برانگیختگی کودکان می تواند نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست داشته باشد، محیط زیستی که هم اکنون بشدت آسیب پذیر و شکننده و نیازمند توجه جدی است. امروز محمدطاها و اهورا شمعی خشاب با حضور سبز خود در دل طبیعت عشق آفریدند. ان شاءالله حضور این عزیزان الگویی شود برای دیگر دانش آموزان کشورمان عزیزمان.  🌱  بذرکاری یکشنبه همزمان با روز شهادت حضرت زهرا،مرتع روتخلی @sadaghe_sabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
○تنگرس گونه ی بومی مقاوم○ برادر رمضان زاده از فعالان انقلابی محیط زیست خراسان است که حفظ پوشش گیاهی را با پیوست حفظ روستا می نگرد. دراین کلیپ ایشان می گوید اگر گفتیم بادام این بوته ارزش روغن گیری دارد فقط برداشت میکنید یا درکنار برداشت بذرکاری هم انجام می دهید😉 این بوته های خشک در این مرتع "تنگرس هستند.تنگرس(نوعی بادام خاردار) که بسیار مقاوم است و گونه بومی محسوب میشود. توجه کنید که تنوع زیستی ملازم با حفظ و ترویج گیاهان بومی است. تابستان می توان بذر تنگرس را جهت کاشت در پاییز گردآوری نمود. @sadaghe_sabz
بذر و میوه ی بوته"تنگرس" @sadaghe_sabz
هدایت شده از  اخبار تهران
30.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دام در مرتع ▫️ تناسب دام با مرتع در خشکسالی و ترسالی مساله‌ای که از قدیم هم مورد توجه دامداران ما بوده است. یک‌جانبه نگری و با افراط یا تفریط به دام نگریستن، امری مذموم و بسیار خطرناک است! اگر فقط از منظر حفظ مرتع هم به مسأله نگاه کنیم خواهیم دید که خروج کامل دام از مراتع به ضرر مرتع تمام خواهد شد. ▫️ در این دو کلیپ فوق به ارتباط بین خروج دام و دامدار از مرتع و آتش‌سوزی اشاره شده است. اگر برخی فعالان سکولارِ محیط‌زیست، نگران نهال‌های کوچک زیر اشکوب درختان هستند که توسط دام خورده می‌شود، ما نگران بوته‌ها و درختچه‌های چند ده ساله‌ی تنگرس، رملیک، گون و ... هستیم که با آتش‌سوزی از بین می‌روند. علف‌هایی که با آتش‌سوزی از بین می‌روند و بذرشان قوه نامیه‌ی خود را از دست می‌دهد؛ حال آن‌که وقتی همان بذر وارد بدن دام می‌شود، تیمار شده و در مراتع پراکنده می‌شود. ▫️ علی‌حسین سعادت الگویی عملی برای غنی سازی مراتع به ما داده است که اصلاً دام ستیز نیست! ▪️ البته ما می‌دانیم برای سنتی‌ترین مناطق‌مان برنامه دارند تا با تعطیلی دامداری‌های سنتی، اکوتوریسم را جاگزین کنند! برای نمونه: کوه خاییز تا سال ۷۳ محل سکونت عشایر بود. سال ۷۳ عشایر پایین آورده شدند تا امروز طرح گردشگری تنگ تکاب راه‌اندازی شود؛ به همین سادگی!! ✅اخبار تهران 👇 https://eitaa.com/joinchat/2367422697Ccde4d4f394
🌳درخت شهری برای انتخاب درختی مناسبِ شهر گزینه های عجیب و غریب لازم نیست! سایه دار بودن،مقاوم بودن در برابر طوفان،پرنده پذیر بودن و مزایایی دیگر را درخت کنار درخود جمع کرده است! ارزان و در دسترس! کنار را تک شاخه هرس کنید تا اینچنین چتری و زیبا شود!(این کنار در خیابان ۶۰ متری حوالی توتستان است) @sadaghe_sabz
🌿آیا یاری هست؟ برای رسیدن به هدف ۱ میلیارد درخت در ۴ سال سهم خوزستان در یک سال سالانه ۳۰ میلیون درخت است! مومنین باغیرت بهبهانی چیزی به پایان مهلت بذرکاری در مرتع نمانده!این زمان که گذشت تا سال آینده فرصتی برای بذرکاری نمی ماند. در این نهضت سبز و مقدس همیاری کنید تا رسیدن به نقطه ی"وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا " در شهرمان.ان شاء الله روزی برسد که بگویند مومنین بهبهانی منشا این خیرکثیر شدند @sadaghe_sabz
آن چیزی كه ما نتوانستیم بفهیم این بود كه دربخش‌هایی از زمین كه بارش و خشكسالی فصلی داشتند خاك و پوشش گیاهی را تعداد زیادی از حیوانات گیاهخوار حفظ كرده بودند كه با خود شكارچیان بسیاری را به منطقه می‌كشاندند. آنها بهترین راه را برای دفاع در برابر گوشتخواران انتخاب كرده و دسته‌جمعی حركت می‌كردند هر چقدر گله بزرگتر بود، اعضای آن ایمنی بیشتری داشتند. آنها ادرار و مدفوعشان را در حین حركت به زمین بر‌می‌گرداندند و حركت مانع از این می‌شد كه پوشش گیاهی بیش از حد خورده شود و البته گیاهانی كه لگد شده بودند خاك را به خوبی می‌پوشاندند درست در مسیری كه گله عبور كرده بود. ☝️بخشی از سخنرانی "آلن سیووری" دانشمند امریکایی در"تدتاک" 🔰این سخنرانی مهم به نقش بی بدیل دام در حفظ پوشش گیاهی می پردازد. @sadaghe_sabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱بذرهای متنوع مرتع بذر موسیر وحشی پس از چند ماه از آماده شدن بذر هنوز هم در مرتع دره گپ یافت می شود. تقویت مراتع با بذرهای بومی شدنی و ارزان است @sadaghe_sabz
کُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَکُمْ مرحوم هاشمی رفسنجانی ذیل آیه ۵۴ سوره مبارکه طه در تفسیر راهنما به جواز چرا ی دام در مراتع اشاره میکنند. ادامه ی این آیه با این تعبیر است" إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّأُوْلِی النُّهَی" بدین معنا که یکی از مواردی که اولی النهی در آن نشانه ها و آیاتی می بینند همین چرای دام در مرتع است. چه شد که در این چند دهه اخیر چرای دام مایه ی تخریب مرتع تلقی شد؟ به نظر یکی از تفکرات غلط که به منظور توسعه با نگاه علمی جدید ترویج شد مساله ی اسکان عشایر بود.با اسکان عشایر،دام(با وجود اینکه پس از اسکان تعداد دام کمتر هم شده بود)در مرتع متمرکز شد و اینچنین بود که تخریب مرتع بیشتر نمود میکرد غافل از آنکه اصل این اسکان منجر به تضعیف عشایر می شد 🐑پست بعد را در این باره ببینید @sadaghe_sabz
امام خمینی رحمت الله علیه کوچ روی را جزو قدرت عشایر محسوب میکرد و قصد رضا خان از اسکان عشایر را ازبین بردن قدرت عشایر بیان می کرد. پس از انقلاب ظاهرا از برنامه دوم توسعه اسکان عشایر دنبال شد(البته اختیاری) اسکان عشایر در دنیا بعنوان توسعه به کشورها توصیه می شد.گرچه هدف چیزی از قبیل تحصیل فرزندان بیان میشد اما اسکان به از بین رفتن مزایای کوچ روی منجر شد. بن مایه اصلی کوچ روی"چرا در مرتع سردسیری" بود که درآیات شریفه قران کریم هم بر این مساله چند جا یاد شده است. به لحاظ فنی کوچ روی مانع از تمرکز دام در مرتعی محدود میشد و بدین سبب بود که هزاران سال کوچ روی موجب تخریب مراتع نشده بود!!! @sadaghe_sabz پست بعد ببنید👇
مرحوم هاشمی رفسنجانی با وجود آنکه درباره حق چرا در تفسیرشان بیان میکنند،به نگاه خوش بینانه مروج اسکان عشایر شدند!(محدود شدن چراگاه و حتی کاهش دام) مساله‌ی تحصیل فرزندان را می‌شد به گسیل داشتن معلمین دلسوز و دادن تسهیلات بیشتر به چنین معلمینی حل کرد و اساس و بنیان این سبک زندگی بسیار مفید برای جامعه را برهم نزد! ✅️ پاشنه ی آشیل توسعه در برخی از مقاطع پس از انقلاب تبعیت از الگوهای توسعه‌ی مورد توصیه سازمان ملل بوده است @sadaghe_sabz
مراسم سومین سالگرد عمار انقلاب "علامه محمدتقی مصباح یزدی" ✅️سخنران حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی / رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری ✅️زمان : سه شنبه ۵ دی ساعت ۱۸:۳۰ ✅️مکان : تالار معلم ستاد مردمی بزرگداشت علامه مصباح شهرستان بهبهان کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید @sadaghe_sabz
🔸خاطره‌ای درس‌آموز از مسئولیت‌پذیری اجتماعی آیت الله حائری شیرازی🔸 (ناقل خاطره: محمدعلی نادعلی) در تابستان سال ۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی در معیت استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاج می کردند. ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم. تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی می گیرند، دستشویی را درست کرده اند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند. راننده ما -که آنجا مانده بود- برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد می دهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراب اند. نمی توانیم کاری بکنیم». لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستین ها را بالا زدند و دست هایشان را در کیسه های پلاستیکی میوه هایی که در ماشین بود کردند. سپس گفتند هرچه کیسۀ پلاستیک در ماشین ها هست، بیاورند. ایشان پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیاء و لجن ها و ... را با دست از کاسه های توالت بیرون کشیده و در کیسه ها ریختند و از راننده و محافظ ها -که حالشان به هم میخورد- خواستند از درّه با دبّه ها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها، همۀ توالت ها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند. مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی اند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم ایشان «آیت الله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دست بوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر می کنم حتما برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم. چند ماه بعد استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» را برای منبر به شیراز دعوت کردند و من هم برای دیدن آشنایان و دیدار ایشان و میزبانش «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. می دانستم آقای حائری به هیج وجه نمی گذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاج آقا اجازۀ دست بوسی نمی دهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کرده اند، نذر شرعی کرده ام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم. بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دست ها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکته پرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعایمان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم. بعد آهسته تر فرمود: حالا نمی خواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد. @haerishirazi
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این نقش دل‌نشین ز مقابل نمی‌رود ■صلابت و اخلاصت ■سادگی و بی توقعی ات ■آن محراب غرق به خونت ■دخترانِ مثلِ رقیه ات ■ علی کوچکت درس اموز ماست! @sadaghe_sabz
■حل معضل ترافیک،زباله،آلودگی،ضعیف روابط خویشاوندی،کاهش جمعیت،بی حیایی از روستا شروع می شود نه از شهر! حتی دادن زمین برای ساخت مسکن ویلایی در شهر بجای آپارتمان حل اساسی مشکل نیست اگر از روستا شروع نشود ■جناب رئیس جمهور از روستا شروع کنید،برای روستایی،برای احیای زندگی تولیدی تحصیلات در روستا مطابق آمایش سرزمینی بشود ومعلمین در روستا حمایت بیشتر ■آقای رئیس جمهور بیراهه ای که شاه با اصلاحات ارضی شروع کرد را از یکجا قطع کنید! @sadaghe_sabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنر برای هنر نیست! ■هنر یا درخدمت تعالی انسانهاست ویا برای گمراهی! بدین جهت اگر متعالی شد بسیار ارزشمند و اگر گمراه کننده شد بسیار مضر خواهد بود. آموزش دستگاه های موسیقی پای ثابت گروههای تعزیه از دوره قاجار به این طرف بوده و از موسیقی برای انتقال فرهنگ متعالی عاشورا استفاده می شده است. نوحه خوانهای مبرز و خوش صدا از دستگاههای موسیقی بهره می بردند و مردم شهر را به بلندای عاشورا می بردند. ●جای تاسف دارد که برخی از اداره کنندگان آموزشگاه های فعلی موسیقی که از خویشاوندان هنرمندان متعهد اسبق بهبهان هستند نسبت به رعایت حدود الهی موسیقی حلال مراعات کامل نمی کنند. ای کاش راه سلف خود را رفته و در راستای تعالی هنر حرکت کنند.انتخاب مضامین مفید در تصنیفها و آوازها، و رعایت حریم زن و مرد در مکان و زمان آموزش موسیقی می تواند به تصحیح این مسیر کمک کند. @sadaghe_sabz