🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
مهدی موعود چهارشنبه ها
بحار ج 51 ص64
كِتَابِ الْأَنْوَارِ الْمُضِيئَة ... مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً قَالَ النِّعْمَةُ الظَّاهِرَةُ الْإِمَامُ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنَةُ الْإِمَامُ الْغَائِبُ يَغِيبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ يُظْهِرُ لَهُ كُنُوزَ الْأَرْضِ وَ يُقَرِّبُ عَلَيْهِ كُلَّ بَعِيدٍ.
وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً ... لقمان ی 20 خدا بشما روزى كرد نعمتهاى ظاهرى
و باطنى خود را ...
حضرت امام موسى كاظم عليه السّلام :
نعمت ظاهرى، امام ظاهر،
و نعمت باطنى امام غائب است
كه از ديدگان مردم پنهان مىشود،
و گنجهاى زمين براى او آشكار گردد،
و هر چيز دورى برايش نزديك باشد.
بحار ج51 ص64
وَ رُوِيَ أَنَّهُ تُلِيَ بِحَضْرَتِهِ ع
وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا الْآيَةَ
فَهَمَلَتَا عَيْنَاهُ ع
وَ قَالَ نَحْنُ وَ اللَّهِ الْمُسْتَضْعَفُونَ.
در حضور امام صادق ع آيه 5 قصص
وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ ... خوانده شد، اشك از ديدگان حضرت جارى گشت
و فرمود : بخدا قسم آنها كه در زمين تضعيف شدهاند، ما اهل بيت پيغمبر هستيم
بحار ج51 ص64
نهج البلاغة قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا
وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا
فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ.
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فرمود : دنيا پس از سركشى،
به ما روى مى كند، چونان شتر مادّه بد خو كه به بچه خود مهربان گردد (سپس آيه 5 قصص را خواندند ): و اراده كرديم كه بر مستضعفين زمين، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومت ها گردانيم
در روایات نقل شده است
ویژگی های حکومت امام زمان عج
گسترش عدالت
رفاه و آسایش
اجرای اصل مساوات
حکومت فراگیر
حاکمیت محرومان
رشد فضائل اخلاقی
گسترش دانش
امنیت بی سابقه
پیشرفت قضاوت
تقسیم اموال
پاک سازی روی زمین از وجود ظالمان
احیای احکام اسلام
توسعه صنعت و فناوری
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
May 11
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_490_تاریخ_1401_08_14.mp3
10.17M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 490
🌹 تذكية حيوانات ( 11 )
🔪 🐏 ( شرایط ذبح )
🌷 تاریخ 1401.08.14
🌼 صفحه 532
💥 مسئله 121266
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 489 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26482
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
شرط چهارم: در هنگام ذبح حیوان رو به قبله باشد
الف. اگر حیوان برطرف راست یا چپ خوابیده باشد، باید محل ذبح و شکم حیوان
رو به قبله باشد
ب. اگر حیوان نشسته یا ایستاده باشد، باید طوری قرار بگیرد که عرفا بگویند رو به قبله است.
ج. اگر حیوان به صورت آویزان از طرف سریا پا ذبح می شود (مثل مرغ)، باید قسمت های جلوی بدنش (مثل سینه و شکم) رو به قبله باشد.
همچنین، احتیاط مستحب است
کسی که حیوان را ذبح می نماید
نیز رو به قبله باشد.
مسأله ۱۲۶۶. کسی که می داند باید در حال ذبح حیوان رو به قبله باشد، اگر عمدا حیوان را رو به قبله نکند، ذبح شرعی محقق نمی شود؛
مسأله ۱۲۶۷. 1= اگر فرد نداند
قبله کدام طرف است،
2= یا نتواند هرچند با کمک دیگری حیوان را رو به قبله کند، مانند اینکه حیوان چموش و سرکش باشد،
3= یا در چاه یا چاله عمیقی افتاده باشد
و ناچار باشد آن را ذبح کند،
4= مثلا حیوان در معرض تلف قرار گرفته باشد، در این صورت به هر طرف ذبح کند اشکال ندارد.
5= همچنین است حکم اگر وقت تنگ بوده
و بترسد معطل شدن برای رو به قبله کردن حیوان ، موجب مرگ آن شود.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.08.14.mp3
9.1M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 4
🏷 جلسه صد و پنجاهم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 77 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.08.14
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26484
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
قَالَ فَمَنِ الضَّالُّ عَنْ فِنَائِكَ
قَالَ الْجَاهِلُ بِإِمَامِ زَمَانِهِ
موسى دوباره عرض كرد:
بندۀ گمراه كدام است؟
خداوند فرمود: كسى كه امام زمان خود را نشناسد
تُعَرِّفُهُ وَ الْغَائِبُ عَنْهُ بَعْدَ مَا عَرَفَهُ
امام زمانی که غائب است
را به او بشناساند
الْجَاهِلُ بِشَرِيعَةِ دِينِهِ تُعَرِّفُهُ شَرِيعَتَهُ
وَ مَا يَعْبُدُ بِهِ رَبَّهُ وَ يَتَوَصَّلُ بِهِ إِلَى مَرْضَاتِهِ.
و كسى كه جاهل به شريعت و دين باشد،
دین را به او بشناساند و راه خدا پرستی و رسیدن به رضایت خدا را به او یاد دهد
قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع
فَأَبْشِرُوا عُلَمَاءَ شِيعَتِنَا بِالثَّوَابِ الْأَعْظَمِ وَ الْجَزَاءِ الْأَوْفَرِ.
امام ع فرمودند : پس بشارت دهید
علمای شیعه را به ثواب عظیم و پاداش فراوان.
بحار ج2 ص4
قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ ع الْعَالِمُ كَمَنْ مَعَهُ شَمْعَةٌ تُضِيءُ لِلنَّاسِ فَكُلُّ مَنْ أَبْصَرَ شَمْعَتَهُ دَعَا لَهُ بِخَيْرٍ كَذَلِكَ الْعَالِمُ مَعَ شَمْعَةٍ تُزِيلُ ظُلْمَةَ الْجَهْلِ وَ الْحَيْرَةِ ...
از امام محمد باقر «ع»:
عالم همچون كسى است كه با خود شمعى دارد
و راه را براى مردمان روشن مىكند،
پس هر كس كه نور شمع او را ببيند
در حق وى دعاى خير مىكند.
و اين چنين است كه عالم با شمع خود، تاريكى نادانى و سرگشتگى را از ميان مىبرد...
فَكُلُّ مَنْ أَضَاءَتْ لَهُ فَخَرَجَ بِهَا مِنْ حَيْرَةٍ أَوْ نَجَا بِهَا مِنْ جَهْلٍ فَهُوَ مِنْ عُتَقَائِهِ مِنَ النَّارِ
وَ اللَّهُ يُعَوِّضُهُ عَنْ ذَلِكَ بِكُلِّ شَعْرَةٍ لِمَنْ أَعْتَقَ
مَا هُوَ أَفْضَلُ لَهُ مِنَ الصَّدَقَةِ بِمِائَةِ أَلْفِ قِنْطَارٍ
عَلَى غَيْرِ الْوَجْهِ الَّذِي أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ بَلْ تِلْكَ الصَّدَقَةُ وَبَالٌ عَلَى صَاحِبِهَا
لَكِنْ يُعْطِيهِ اللَّهُ مَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ
بَيْنَ يَدَيِ الْكَعْبَةِ.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_77_1401-08-14.mp3
20.4M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه هفتاد و هفتم - صوتی
✨ تاریخ : 14 / 08 / 1401
💥 آیا خواب حجت است ؟ ( ش 12 )
✅ روشن گری نسبت به بعضی روایات مدعی دروغین
لینک جلسه قبلی ( هفتاد و ششم ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26456
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه هفتاد و هفتم #المهدویة_الخاتمة
ص 166 ج 2 مهدویه
( جلسه دوازدهم در مورد خواب )
آیا خواب حجت است ؟ خیر
روشن گری نسبت به بعضی ادعاهای
مـــدعــی دروغـیـن
1+ سنت خداوند برای معرفی حجت خود در طول
تاریخ مشخص است
2 + و حتی یک پیامبر دلیل حجیت خود را رؤیا معرفی نکرده 3+ و نیز هیچ ملتی از راه رؤیا پیامبر خویش را نشناخته اند
قانون
معرفت حجت
1= نص 2= معجزه
3= علم 4= سلاح
امام صادق علیه السلام : بحار ج3 ص85
... فَصَارَتْ تَصْدُقُ أَحْيَاناً فَيَنْتَفِعُ بِهَا النَّاسُ فِي مَصْلَحَةٍ
يَهْتَدِي لَهَا أَوْ مَضَرَّةٍ يَتَحَذَّرُ مِنْهَا وَ تَكْذِبُ كَثِيراً
لِئَلَّا يَعْتَمِدَ عَلَيْهَا كُلَّ الِاعْتِمَاد ...
گاه خوابها راست است و مردم از آن سود مىبرند
و با آن به سوى نيكى مىروند
و از بدى پرهيز مىنمايند
و بسيارى از آنها نيز دروغ است
تا بر خوابها اعتماد كامل نشود
*** گوش کنید ***
خواب دیدن معصوم به شش گونه قابل تصور است:
1. قبلاً چهره معصوم را در بیداری دیده؛ لذا وقتی در خواب میبیند میداند که همان معصوم است.
2. چهره را در بیداری ندیده اما در خواب احساس میکند چهره معصوم است.
3. چهره را در بیداری ندیده ولی به او الهام میشود که فلان معصوم است.
4. خودِ شخصی که خواب دیده بگوید من فلان معصوم هستم.
5. شخص دیگری در خواب بگوید
که او فلان معصوم است.
6. از روی قرائن و شواهدی حدس بزند که
آن چهره متعلق به فلان معصوم میباشد
نکاتی را متذکر میشویم:
برداشت ما نسبت به اینکه معصوم را در خواب دیده ایم چند گونه
قابل تصور است:
اول( اگر صورتی که در خواب دیده ایم،
یکی از تصویرهای نقاشی
شده از معصومین ع باشد، راست بودن این خواب قابل اثبات نیست.
دوم( اگر صورتی که در خواب دیده ایم،
چهره یکی از افراد آشنا باشد اثبات اینکه معصوم را در خواب دیده باشیم مشکل است
زیرا هیچ فرد غیر معصومی لیاقت این را ندارد
که معصوم به چهره او ظاهر شود
سوم( اگر ما حدس زده ایم که معصوم را در خواب دیده ایم، حدس حجیت شرعی ندارد و جز ظن و گمان چیزی نیست و قرآن میفرماید:
ظن به هیچ وجه جای واقعیت را نمیگیرد.
چهارم( در صورتی که ما احساس کرده باشیم معصوم را در خواب دیده ایم، اگر این احساس دارای پیش زمینه بوده اعتبار ندارد
مثل اینکه به خود تلقین کرده ایم که امشب حتماً باید معصوم را در خواب ببینم،
یا کسی به ما گفته تو امشب معصوم را
در خواب خواهی دید،
یا اعمالی را به نیت خواب دیدن معصوم انجام دادیم
شخصی از امام صادق ع در مورد خواب وحشتناکی که پیوسته به سراغ او میآید کمک خواست
خواب وی این بود که زنی
وحشتناک به سمتش میآید و او آنچنان از ترس فریاد میکشد که همسایه ها صدایش را میشنوند
امام صادق(ع) فرمودند:
علت دیدن
این خواب اینست که تو زکات نمیدهی
گفت: میدهم فرمودند:
پس به اهلش نمیدهی
المحاسن ج1 ص87
قَالَ: بَعَثَنِي إِنْسَانٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع زَعَمَ أَنَّهُ يَفْزَعُ فِي مَنَامِهِ مِنِ امْرَأَةٍ تَأْتِيهِ قَالَ فَصِحْتُ حَتَّى سَمِعَ الْجِيرَانُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اذْهَبْ فَقُلْ إِنَّكَ لَا تُؤَدِّي الزَّكَاةَ قَالَ بَلَى وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُؤَدِّيهَا فَقَالَ قُلْ لَهُ إِنْ كُنْتَ تُؤَدِّيهَا لَا تُؤَدِّيهَا إِلَى أَهْلِهَا فِي حَدِيثٍ لَهُ
وَ فِي رِوَايَةِ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَنْ مَنَعَ الزَّكَاةَ سَأَلَ الرَّجْعَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ
وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَبِّ ارْجِعُونِ
لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ.
پنجم( کسانی که میگویند به ما الهام شد که این چهره فلان معصوم است باید بدانند که احساس کردن با الهام شدن فرق دارد
و الهام الهی تنها برای کسانی رخ میدهد که
در درجات بسیار بالای ایمان و تقوا بوده و از بسترهای تسلط شیطان نیز به دور باشند
ششم( اگر صدایی شنیدیم که خودش را معرفی نکرد نمیتوانیم بگوییم حتماً صدای معصوم یا فرشته بوده، همچنین اگر فقط نوشتهای را در خواب دیدیم که در آن مطلبی نوشته شده نمیتوانیم چنین برداشت کنیم که این نوشته از طرف معصوم یا خداوند بوده،
نیز اگر شخص دیگری را در خواب دیدیم که گفت این فلان معصوم است
چون خود آن شخص را نمیشناسیم یا اگر میشناسیم ایمن نیستیم که تمثل شیطان نباشد نمیتوانیم به گفته او اعتماد کنیم ...
ادامه دارد 👆👇
ادامه مطالب بالا 👆👇
امام صادق ع نقل شده: روزی اُم اَیمن
خواب دید قسمتی از اعضاء بدن پیامبر ص در خانه اوست و )وی گمان کرد که ایشان به زودی وفات خواهند کرد( لذا تمام شب و صبح را گریه کرد
وقتی رسول خدا ص مطلع شدند فرمودند: تعبیر رؤیا چیزی نبوده که تو دیدی بلکه فاطمه حسین را به دنیا خواهد آورد
و تو او را پرورش میدهی و به این صورت قسمتی از اعضاء من در خانه تو خواهد بود
چون حسین متولد شد ام ایمن او را در پارچه ای پیچیده، نزد آن حضرت آورد و ایشان فرمودند
این تاویل رؤیای تو بود الأمالي( للصدوق ) ص82
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: وَ أَقْبَلَ جِيرَانُ أُمِّ أَيْمَنَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص
فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمَّ أَيْمَنَ لَمْ تَنَمِ الْبَارِحَةَ مِنَ الْبُكَاءِ
لَمْ تَزَلْ تَبْكِي حَتَّى أَصْبَحَتْ ...
ادعای خواب دیدن معصوم تنها در صورتی قابل طرح است که
1= ما چهره ای را در خواب ببینیم
و او خودش بگوید من فلان معصوم هستم
2= و یا از حرفهایش متوجه شویم که
فلان معصوم میباشد
3= یا قرائن قطعی بر این امر دلالت کند
4= و یا به علم حضوری چنین دریافت نماییم
ولی این ادعا
فقط قابل طرح است
اما اینکه قابل اثبات هم میباشد ؟؟؟
برداشت مردمی که
چهره معصوم را نمیشناسند
اینکه قطعا معصوم را در خواب دیده اند
دور از خطا و اشتباه نیست
نکته مهم :
اینکه خواب نباید
مخالف با دین و مذهب باشد
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
صادقیه ( محبّی )
🌷 آقایان و خانم ها هر شب س 6 تا 8 غیر از پنجشنبه و جمعه ها احکام ، اخلاق ، مهدویت ، نهج البلاغه ،
هر شب شش تا هشت 👆
🌷 تشریف بیاورید 🌷
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_491_تاریخ_1401_08_15.mp3
9.08M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 491
🌹 تذكية حيوانات ( 12 )
🔪 🐏 ( شرایط ذبح )
🌷 تاریخ 1401.08.15
🌼 صفحه 533
💥 مسئله 1268
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 490 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26488
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
شرط پنجم: هنگام ذبح نام خداوند متعال ذکر شود
مسأله ۱۲۶۸. فردی که می خواهد حیوان را ذبح نماید، باید هنگام شروع ذبح یا در زمانی که عرفا متصل به ذبح محسوب شود، به نیت ذبح شرعی،
«نام خداوند متعال» را ببرد.
بنابراین، اگر بگوید :
«بسم الله الرحمن الرحیم» یا «بسم الله»
یا «الله أكبر» یا « الحمد لله » یا «لا إله إلا الله»
و مانند آن کافی است،
بلکه اگر فقط بگوید: «الله» یا «یا الله»
ولی اگر از روی فراموشی باشد، اشکال ندارد، هرچند احتیاط مستحب است
هر وقت یادش آمد نام خداوند متعال را ببرد.
مسأله ۱۲۷۰. اگر فرد بخواهد چند مرغ را
همزمان ( مثلاً با دستگاه های متداول )
ذبح شرعی نماید،
گفتن یک بار «بسم الله» به نیت
همه آنها کافی است؛
ولی اگر بخواهـد چـنـد مرغ را به صورت پیاپی ذبح کند، باید «بسم الله» را به نیت آنها به اندازه ای تکرار کند که متصل بودن عرفی زمان ذبح هر یک از آنها با گفتن «بسم الله» رعایت شود.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.