کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.11.22.mp3
7.01M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 1 )
👈☘️ ج دو صفحه 45
🏷 جلسه دویست و بیستم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 147 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.11.22
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27055
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص45
صفات العلماء و أصنافهم
باب 11 در باره صفات علماء و انواع ايشان
ابتداء مرحوم علامه 3 آیه می آورند
1= الكهفی 65 : فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا
آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً
پس موسى و يوشع (در آنجا) بندهاى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود، رحمتى (عظيم)
به او عطا كرده بوديم و از نزد خود
علمى (فراوان) به او آموخته بوديم.
حضرت خضر مشغول نماز بود و عبادت،
حضرت موسى سلام كرد حضرت خضر جواب سلام داد
بعنوان اينكه تو پيغمبر بنى اسرائيل موسى هستى موسى گفت از كجا مرا شناختى گفت :
همان كس كه ترا دلالت كرد بمن تعليم من فرمود
برخى علوم، با تمرين و تجربه و آموزش به دست نمىآيد و علم لدنّى لازم دارد
در جامعه، خضرهاى راهنما يافت مىشوند،
مهم گشتن و پيدا نمودن و شاگردى آنان است
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_90_1401-11-22.mp3
19.51M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه نودم - صوتی
✨ تاریخ : 22 / 11 / 1401
💥 ادعای عـصـمـت داشتن
لینک جلسه قبلی ( هشتاد و نهم ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26977
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه نودم #المهدویة_الخاتمة
شنبه ها مهدویت
مهمترین ادعاهای مدعیان دروغین و احمد البصری کذاب
* مدعی پسر امام زمان بودن
* ادعای یمانیت
* در حدیث وصیت پیامبر نامش برده شده
* ادعای امامت و اینکه 24 امام داریم و او امام 13 می باشد
سه دلیل مهمتر بر امامتش :
= 1= خواب ها ...
= 2 = استخاره ...
= 3 = معجزه ...
ج 2 ص 213 مهدویه الخاتمه ادعای دیگر
برای مدعی دروغین
عـصـمـت
و اینکه او مـعـصـوم است
امام باید معصوم باشد
و معصومین بعد از انبیاء فقط 14 نفر
اعتقاد شیعه این که پیامبر باید از همهی گناهان ،
چه صغیره و چه کبیره، چه عمدی و چه سهوی،
چه مخفیانه و چه علنی
چه پیش از نبوت و چه پس از آن، معصوم باشد
عصمت رسول اکرم ص در چهار جهت:
۱ـ عصمت گفتاری وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى
۲ـ عصمت مدیریتی مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ
۳ـ عصمت رفتاری لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ
۴ـ عصمت در دریافت و ابلاغ وحی
وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ
عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً *
إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ
وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً لِیَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ
شیعه معتقد است، امام در تمام شئون
( جز مسئلۀ وحی ) با پیامبر ص مساوی است
و امامت همان جانشینی پیامبر ص است
و مثل نبوت یک مقام انتصابی است ( نه انتخابی )
و عهدهدار این مقام از طرف خداوند تعیین میگردد
تشخیص عصمت
فقط از راه نص و نقل پیامبر ص امکان پذیر است.
زیرا تنها او عالم به سرِّ و خفیات و ملکات نفسانی است.
منشأ عصمت پیامبران و ائمه ع
1 = از لطف خداوند
2 = یا علم راسخ آنان درباره طاعت و گناه
3 = حضور در محضر خداست
أ لَمْ یعْلَمْ بِأنَّ اللهَ یری آیا انسان نمیداند كه خدا او را میبیند؟
هُوَ مَعَكُمْ أینَ ما كُنْتُمْ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
او با شماست هر جا كه هستید
و خدا از آنچه كه انجام میدهید آگاه است.
امام صادق ع : عَلِمْتُ اَنَّ اللهَ مُطَّلِعٌ عَلَی فَاسْتَحْییتُ
دانستم كه خدا ناظر برمن است، پس از او حیا كردم.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_561_تاریخ_1401_11_23.mp3
13.73M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره561
🌸 معاملات ( 9 )
🌹 اهمیّت دادن به اَقلِّ اِمکانات در مسیر فعالیّت اقتصادی
🌷 تاریخ 1401.11.23
🌼 صفحه 42
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 560 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27071
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
گلچین ج 3 رساله جامع ص 42
مقدّمات معاملات
اهمیّت دادن به اَقلّ اِمکانات
در مسیر فعالیّت اقتصادی
حِلْس = زیرانداز، گلیم، پلاس،
آنچه بر پشت مرکب زیر زین یا پالان اندازند
در حدیث نقل شده که یکى از انصار را نیازى پیش آمد و پیامبر ص را از آن آگاه ساخت، حضرت فرمودند :
هر چه در خانه دارى بیاور و چیزى را بی ارزش نشمار
آن انصارى به خانهاش رفت ،
زیرانداز و کاسه¬ای را با خود آورد.
پیامبر ص : چه کسی اینها را میخرد؟
مردى گفت : آنها را به یک درهم خریدارم
حضرت رسول فرمودند : « چه کسی بیشتر میخرد ؟ »
مردى گفت: به دو درهم ،
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : مال تو
آن گاه به مرد انصارى فرمودند :
با یک درهم طعامى براى خانوادهات فراهم ساز
و با درهم دیگر تبرى ( فأس = تبر یا تیشه ) خریداری کن
و چون آن مرد تبر را با خود آورد، فرمودند :
چه کسی دستهاى براى این تبر دارد ؟ ،
یکى از حاضران گفت : من
پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) آن را گرفت
و با دست خود آن را در تبر محکم کرد
و به انصارى فرمودند :
برو هیزم جمع کن و هیچ خارى و تر و خشکى را اندک نشمار ( و همه را بردار )
آن مرد چنین کرد و پس از پانزده روز آمد
و وضع زندگیش خوب شده بود
هَذَا خَيْرٌ مِنْ أَنْ تَجِيءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ فِي وَجْهِكَ كُدُوحُ الصَّدَقَة بحار ج 100 ص 10 پیامبر ص ( به کسی که تلاش کرد تا محتاج صدقه نشود ) فرمودند :
این براى تو نیکوتر از آن است که روز قیامت در حالى وارد محشر شوى که بر صورتت
لکّههاى صدقه ( که از مردم گرفتهاى ) دیده شود
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.11.23.mp3
4.61M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 2 )
👈☘️ ج دو صفحه 45
🏷 جلسه دویست و بیست و یکم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 148 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.11.23
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27073
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص45
صفات العلماء و أصنافهم
باب 11 در باره صفات علماء و انواع ايشان
ابتداء مرحوم علامه 3 آیه می آورند
1= الكهف ی 65 : فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا
آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً
پس موسى و يوشع (در آنجا) بندهاى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود، رحمتى (عظيم)
به او عطا كرده بوديم و از نزد خود
علمى (فراوان) به او آموخته بوديم.
حضرت خضر مشغول نماز بود و عبادت،
حضرت موسى سلام كرد حضرت خضر جواب سلام داد
بعنوان اينكه تو پيغمبر بنى اسرائيل موسى هستى موسى گفت از كجا مرا شناختى گفت :
همان كس كه ترا دلالت كرد بمن تعليم من فرمود
برخى علوم، با تمرين و تجربه و آموزش به دست نمىآيد و علم لدنّى لازم دارد
در جامعه، خضرهاى راهنما يافت مىشوند،
مهم گشتن و پيدا نمودن و شاگردى آنان است
كسى كه مىخواهد مردم را به عبوديّت خدا
فرابخواند، بايد هم خودش و هم استادش عبد باشند
دريافت رحمت و علم الهى، در سايهى عبوديّت است
بالاتر از هر دانايى، داناترى است،
پس به علم خود مغرور نشويم
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
هنگامى كه موسى، خضر را ملاقات كرد، پرندهاى در برابر آنان قطرهاى از آب دريا را با منقارش برداشت و برزمين ريخت. خضر به موسى گفت: آيا رمز اين كار پرنده را دانستى؟ او به ما مىآموزد كه علم ما در برابر علم خداوند، همانند قطرهاى در برابر دريايى بىكران است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
نهج البلاغه - 1401.11.23.mp3
20.47M
.
#نهج_البلاغه
🌺 حکمت 373
🌹 مراتب امر به معروف و نهی از منکر
🌼 شرایط واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر
✅ یکشنبه شب 23 / 11 / 1401
🌹 لینک جلسه قبلی 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26984
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇
یکشنبه ها نهج البلاغه حکمت 373
ابوجعفر محمد بن جرير طبرى :
طبرى نام دو نفر است يكى شيعه و ديگرى اهل سنت
طبرى اهل سنت صاحب تاريخ معروف طبرى
و تفسير جامع البيان و كتاب الولاية
كه طرق مختلف حديث غدير را در آن بيان كرده
تولد سال 224 آمل مازندران
فوت سال 310 بغداد
طبرى شيعه آملى نيز كنيه اش ابوجعفر
در قرن چهارم بود .
نويسنده كتاب دلايل الامامة و كتاب المسترشد
وَ رَوَى ابْنُ جَرِيرٍ الطَّبَرِيُّ فِي تَارِيخِهِ
محمّد بن جرير طبرى
( مورّخ معروف ) در تاريخ خود
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى الْفَقِيهِ ( وَ كَانَ مِمَّنْ خَرَجَ لِقِتَالِ الْحَجَّاجِ مَعَ ابْنِ الْأَشْعَثِ )
از عبدالرحمن بن ابى ليلى، فقيه معروف ( از نيكان اصحاب امام عليه السّلام و از كسانى بود كه براى پيكار برضد حجاج همراه ابن اشعث خروج كرد )
نقل كرده كه مىگويد :
أَنَّهُ قَالَ فِيمَا كَانَ يَحُضُّ بِهِ النَّاسَ عَلَى الْجِهَادِ
إِنِّي سَمِعْتُ عَلِيّاً
در سخنانى كه حجاج براى تشويق مردم ايراد كرد چنين گفت كه در روزى كه با شاميان روبرو بوديم من از على عليه السلام
( رَفَعَ اللَّهُ دَرَجَتَهُ فِي الصَّالِحِينَ
وَ أَثَابَهُ ثَوَابَ الشُّهَدَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ )
( كه خداوند درجاتش را در ميان صالحان برتر نمايد و ثواب شهيدان و صديقان را به او عنايت كند )
إِنِّي سَمِعْتُ عَلِيّاً ... يَقُولُ يَوْمَ لَقِينَا أَهْلَ الشَّامِ:
أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ، إِنَّهُ مَنْ رَأَى عُدْوَاناً يُعْمَلُ بِهِ وَ مُنْكَراً يُدْعَى إِلَيْهِ،
شنيدم از علی ع كه ( در جنگ صفّين در باره امر بمعروف و نهى از منكر ) چنين فرمود: اى مومنان! هركس ظلم
و ستمى را مشاهده كند كه در حال انجام گرفتن است يا كار زشت و منكرى را ببيند كه مردم را بهسوى آن فرامى خوانند
فَأَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ، فَقَدْ سَلِمَ وَ بَرِئَ،
1 = اگر تنها با قلبش آن را انكار كند راه سلامت را برگزيده و گناهى بر او نيست
( به شرط اينكه بيشتر از آن در توان نداشته باشد )
وَ مَنْ أَنْكَرَهُ بِلِسَانِهِ فَقَدْ أُجِرَ وَ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ صَاحِبِهِ،
2 = و آنكس كه با زبان و بيان به مبارزه برخيزد
و آن را انكار كند پاداش الهى خواهد داشت
و مقامش از گروه نخست، برتر است.
وَ مَنْ أَنْكَرَهُ بِالسَّيْفِ، لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا
وَ كَلِمَةُ الظَّالِمِينَ هِيَ السُّفْلَى،
فَذَلِكَ الَّذِي أَصَابَ سَبِيلَ الْهُدَى
وَ قَامَ عَلَى الطَّرِيقِ وَ نَوَّرَ فِي قَلْبِهِ الْيَقِينُ.
3 = اما آنكس كه با شمشير ( استفاده از قدرت و قوّت و زد و خورد در آنجا كه راهى جز آن نيست ) براى اعلاى نام خدا ( دين و توحيد و طاعت ) و سرنگونى ظالمان ( شرك و كفر و ضلالت و معصيت )، به انكار برخيزد او كسى است كه به راه هدايت راه يافته و بر جاده حقيقى گام نهاده ونور يقين در قلبش تابيده است.
رساله جامع ج 2 ص 174 گلچین مسأله 379
مراتب امر به معروف
و نهی از منکر
1 = اظهار انزجار درونی و ناراحتی قلبی ...
2 = تذکّر با زبان و گفتار ...
3 = اقدامات عملی از قبیل کتک زدن، در تنگنا قرار دادن، حبس نمودن و مانند آن ، ...
مسأله 380 ... تا مرتبۀ اوّل یا دوّم مؤثّر میباشد، نوبت به مرتبه سوّم نمیرسد
مسأله 381 هر یک از مراتب سهگانۀ ، دارای درجات مختلف از نظر شدّت و ضعف میباشد ...
رساله جامع ج 2 ص 169 گلچین مسأله 368
شرایط واجب شدن
امر به معروف و نهی از منکر
1 - معروف از واجبات و منکر از محرّمات باشد
2 - آمر و ناهی معروف و منکر را بشناسد
3 - احتمال تأثیر در شخص خلافکار بدهد
4 - خلافکار، قصد انجام منکر یا مشغول به انجام آن باشد
5 - در ارتکاب منکر یا ترک واجب، معذور نباشد
6 - سختی فوقالعاده¬ای ... نداشته باشد
حِلْفُ الْفُضول
پیمانی میان برخی طوایف قریش در روزگار جاهلیت، برای حمایت از ستمدیدگان
در مکه بسته شد
علت پیدایش ... مفاد پیمان
با یکدیگر پیمان بستند که اگر برکسی از اهالی مکه
یا بیگانه ای در این شهر ستمی رود، او را یاری کنند تا حق خود را از ظالم بگیرد،
ظالم را از ظلم باز دارند و از هر منکری نهی کنند
و به تهیدستان در مال و معاش کمک کنند
ادامه دارد 👆👇
ادامه مطالب بالا 👆👇
پیمان عطر کاسه ای را پر از عطر کردند
و در آن دست فرو بردند و به کعبه مالیدند
در مقابل احلاف یا لَعَقَةُ الدّم (خونْ لیسان)،
وجه تسمیه حلف الفضول گفتهاند چون حلف الفضول پس از حلف المطیّبین و احلاف منعقد شد و غیر از این دو پیمان و افزون بر آنها بود، آن را چنین خواندند
این پیمان را به دلیل فضل و برتری آن بر دیگر پیمانهایی که تا آن روز میان عرب سابقه داشت،
و نیز به دلیل شرافت و فضیلت کسانی که آن را منعقد کردند، حلف الفضول نامیدند.
از رسول اکرم حدیثی روایت شده است که پس از بعثت فرمود : ( همراه عموهای خود در خانه عبدالله بن جدعان شاهد پیمانی بودم که اگر همه شتران سرخ موی را به من دهند، دوست ندارم به آن خیانت کنم و اگر امروز هم مرا به (مانند) آن دعوت کنند، می پذیرم
حِلف الفُضُول برای حمایت و دادخواهی از مظلوم
بر ضد ظالم بود، اسلام آن را تأیید و تثبیت کرد
و حتی آن را محکم تر ساخت.
زمان وقوع حلف الفضول بیست سال پس از
عام الفیل که حضرت محمد صلی اللّه علیه وآله وسلم در آن هنگام بیست ساله بود
امامحسین(علیهالسلام) و پیمان : ( به حلف الفضول متوسل شد و برخی قبایل برای یاری وی آماده شدند، اما آن حضرت از تصمیم خود منصرف گردید )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قانون زوجهای موفق😍
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چقدر زیبا😍
💢واقعا واقعا واقعا همینطوره
🌷 ایتا
https://eitaa.com/sadeghiyemohebbi
🌷 سروش
splus.ir/sadeghiyemohebbi
🌷 تلگرام
https://t.me/sadeghiyemohebbi/22784
🌷 اینستا
https://instagram.com/sadeghiye_
💥 سایت
http://sadeghiye.com
عضو کانالها 👆 شده
و بدیگران نیز معرفی کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 #جالب
از کجا به کجا رسید 😍
آيه: 4 خَلَقَ الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ
او انسان را از نطفه اي آفريد، پس آنگاه او به آشكارا با (خداوند) دشمني مي ورزد
غرور و تكبّر انسان تا بدان حدّ است كه در برابر خالق خود به خصومت و اظهار دشمني مي پردازد
آيه 77 سوره يس : (خلقناه من نطفه فاذا هو خصيم مبين و ضرب لنا مثلا و نسي خلقه )
يعني با آنكه ما او را از نطفه اي آفريده ايم ، امّا چنان به خود مغرور شده كه در برابر ما به دشمني
برمي خيزد و براي ما اين مثال را مي زند كه چگونه استخوان هاي پوسيده ، دوباره زنده مي شوند،
گويا او آفرينش خودش را فراموش كرده است .
🌷 ایتا
https://eitaa.com/sadeghiyemohebbi
🌷 سروش
splus.ir/sadeghiyemohebbi
🌷 تلگرام
https://t.me/sadeghiyemohebbi/22784
🌷 اینستا
https://instagram.com/sadeghiye_
💥 سایت
http://sadeghiye.com
عضو کانالها 👆 شده
و بدیگران نیز معرفی کنید
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_562_تاریخ_1401_11_24.mp3
10.88M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 562
🌸 معاملات ( 10 )
🌹 فضیلت تجارت
☘️ فضیلت کشاورزی و زراعت
🌷 تاریخ 1401.11.24
🌼 صفحه 43
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 561 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27077
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
ج 3 رساله جامع ص 43
مقدّمات معاملات
فضیلت تجارت
وسائل الشيعة ج17 ص12
أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِلْمَوَالِي اتَّجِرُوا بَارَكَ اللَّهُ لَكُمْ
امیر المؤمنین ع : تجارت نمایید،
خداوند به شما برکت دهد،
فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ الرِّزْقُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِي التِّجَارَةِ وَ وَاحِدٌ فِي غَيْرِهَا.
از رسول خدا ص شنیدم که فرمودند :
رزق و روزی ده قسمت است و نه قسمت آن در تجارت است و یک قسمت آن در غیر تجارت می باشد
روایت شده که امام صادق علیه السلام به مردی 1700 دینار به عنوان مضاربه دادند و فرمودند :
با این پول برای من تجارت کن، آگاه باش من رغبت و علاقه¬ای به سود حاصل از آن ندارم،
هرچند امید است این سرمایه سود دهد،
وسائل الشيعة ج17 ص43
... وَ لَكِنِّي أَحْبَبْتُ أَنْ يَرَانِي اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُتَعَرِّضاً لِفَوَائِدِه ...
ولی ( این پول را از این نظر در اختیار تو گذاشتم که ) دوست دارم خداوند متعال مرا در حالی که
پول را راکد نگذاشته و در جریان کار
و تحصیل فایده قرار داده ام ، ببیند.
راوی می گوید : پس از مدّتی حضرتش را دیدم
و عرض کردم 100¬ دینار برای شمــا در آن ســود کــردم، امام صادق علیه السلام بسیارخوشحال شدند و فرمودند : آن را به سرمایه ام اضافه نما ...
+ (( التِّجارةُ تَزيدُ في العقلِ
كافي ج 5 ص 148
امام صادق عليه السلام :
تجارت كردن ، خِرَد را مى افزايد ))+
گلچین ج 3 رساله جامع ص 44
مقدّمات معاملات
فضیلت کشاورزی و زراعت
وسائل الشيعة ج17 ص42
قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع عَنِ الْفَلَّاحِينَ فَقَالَ هُمُ الزَّارِعُونَ كُنُوزُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ مَا فِي الْأَعْمَالِ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنَ الزِّرَاعَةِ ...
امام صادق ع : کشاورزان، گنج¬های خداوند متعال در روی زمین میباشند و در میان کارها، هیچ کاری در نزد خداوند متعال محبوب¬تر از زراعت نیست...
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.11.24.mp3
7.91M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 3 )
👈☘️ ج دو صفحه 45
🏷 جلسه دویست و بیست و دوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 149 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.11.24
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27079
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص45
صفات العلماء و أصنافهم
باب 11 در باره صفات علماء و انواع ايشان
ابتداء مرحوم علامه 3 آیه می آورند
2 = الحج ی 54 : وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ ...
و نيز آگاهان بدانند كه طرح و آرزوى انبيا حقّى است از طرف پروردگار تو، پس به آن ايمان آورند
و دلهايشان در برابر آن خاضع گردد ...
ايمان مىآورند و ثبات قدم دارند
و فريب شيطان و نفس اماره را نمىخورند
و عناد و عصبيت ندارند .
و با كمال اطمينان قلب و خضوع و خشوع
توجّه بحقّ مىكنند .
بحار ج2 ص45
صفات العلماء و أصنافهم
باب 11 در باره صفات علماء و انواع ايشان
ابتداء مرحوم علامه 3 آیه می آورند
3 = فاطر ی 28 : ... إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ...
از ميان بندگان او تنها
دانشمندان (ربّانى) خشيت الهى دارند ،
« خشيت » ترس همراه با تعظيم و برخاسته
از علم و آگاهى است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تفسیر سوره کهف 1401.11.24.mp3
20.72M
.
🌺☘️🌼🌺☘️🌼🌺☘️
🌈🌈 در محضر قرآن
🌈🌈🌈 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷
⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
⚡️⚡️ جلسه شماره + 25 +
🌷 موضوع جلسه : اخلاق پسندیده حضرت ابراهیم علیه السلام ( 2 )
⚡️ مورخه : 24 . 11 . 1401
#سایر_جلسات_تفسیر_صوتی
✅ لینک جلسه قبلی ، تفسیر
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27044
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه بیست و پنجم - سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👇
وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّي
عَسى أَلاَّ أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا (48)
ومن از شما وآنچه غير خدا مىخوانيد كنارهگيرى مىكنم و پروردگارم را مىخوانم، اميدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بى پاسخ) نمانم.
مىگويد من اگر خدايم را بخوانم اجابت مىكند
اما بيچاره شما كه بيچارهتر از خود را مىخوانيد
و هرگز دعايتان مستجاب نمىشود
و حتى سخنانتان را نمىشنود
مؤمن ميان خوف و رجا است
اگر خوف در انسان غالب شود او را به يأس مىكشاند
و اگر اميد بر او غالب شود او را تنپرور مىكند
بنابراين بايد بين خوف و رجا و بيم و اميد باشد
جوانان خداپرستى كه
در خانوادههاى ... زندگى مىكنند،
بايد خط حضرت ابراهيم را پيش گيرند.
1= دعوت همراه با ادب يا أَبَتِ
2= دلسوزى و همراه با منطق لِمَ تَعْبُدُ ...
3= انذار همراه با دعا إِنِّي أَخافُ ... سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ 4= سلام همراه با استغفار سَلامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ
5= و در پايان جدايى وَ أَعْتَزِلُكُمْ
از مراحل نهايى نهى از منكر، قطع رابطه است.
وَ أَعْتَزِلُكُمْ ( اگر نمىتوانيم محيط فاسد را
عوض كنيم، لااقل آن را ترك كنيم )
وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّي
عَسى أَلاَّ أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا (48)
ومن از شما وآنچه غير خدا مىخوانيد كنارهگيرى مىكنم و پروردگارم را مىخوانم، اميدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بى پاسخ) نمانم.
تفسير نور الثقلين ج3 338
عِلَلِ الشَّرَائِعِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ : احْتَجُّوا فِي مَسْجِدِ الْكُوفَةِ فَقَالُوا: مَا بَالُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ لَمْ يُنَازِعِ الثَّلَاثَةَ كَمَا نَازَعَ طَلْحَةَ
وَ الزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ وَ مُعَاوِيَةَ؟ فَبَلَغَ ذَلِكَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ
فَأَمَرَ أَنْ يُنَادَى: الصَّلَوةَ الْجَامِعَةَ
فَلَمَّا اجْتَمَعُوا صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ:
مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ بَلَغَنِي عَنْكُمْ كَذَا وَ كَذَا؟ قَالُوا : صَدَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ
قَدْ قُلْنَا ذَلِكَ. قَالَ إِنَّ لِي بِسِتَّةٍ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ أُسْوَةً فِي مَا فَعَلْتُ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» قَالُوا: وَ مَنْ هُمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ: أَوَّلُهُمْ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ:
وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ قُلْتُمْ :
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ اعْتَزَلَ قَوْمَهُ
لِغَيْرِ مَكْرُوهٍ أَصَابَهُ مِنْهُمْ فَقَدْ كَفَرْتُمْ،
وَ إِنْ قُلْتُمْ: اعْتَزَلَهُمْ لِمَكْرُوهٍ رَآهُ مِنْهُمْ فَالْوَصِيُّ أَعْذَر
فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ كُلاًّ جَعَلْنا نَبِيًّا (49)
چون ابراهيم از مشركان و از آنچه به جاى خدا مىپرستيدند كناره گرفت، ما اسحاق و (فرزندش) يعقوب را به او عطا كرديم
و همه را پيامبر قرار داديم.
برخورد های متفاوت مؤمن و كافر :
1= ابراهيم عاطفى حرف مىزند و عمويش با خشونت، ابراهيم چهار بار مىگويد : يا أَبَتِ
ولى عموى بتپرستش حتّى يك بار نگفت : يا بنى
2= ابراهيم با استدلال امّا آزر بى دليل سخن مىگويد ابراهيم مىگويد : لِمَ تَعْبُدُ ما لا يَسْمَعُ
عمو مىگويد : آلِهَتِي
3= ابراهيم، دلسوزانه حرف مىزند،
امّا آزر با تهديد جواب مىدهد.
4= ابراهيم، سلام مىكند
امّا آزر دستور فاصله گرفتن مىدهد وَ اهْجُرْنِي
اگر غير خدا را رها كنيم، امدادهاى الهى مىرسد . فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ ... وَهَبْنا وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقاً «16» کهف
و آنگاه كه از مشركان و آنچه جز خداى مىپرستند فاصله گرفتيد،
پس به غار پناه بريد، تا پروردگارتان از رحمت خود براى شما گشايشى بخشد و برايتان در كار ( و سرنوشت ) شما گشايشى فراهم آورد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_563_تاریخ_1401_11_25.mp3
9.56M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 563
🌸 معاملات ( 11 )
☘️ فضیلت کشاورزی و زراعت ( 2 )
🌷 تاریخ 1401.11.25
🌼 صفحه 44
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 562 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27088
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
وسائل الشيعة ؛ ج19 ؛ ص33
... ازْرَعُوا وَ اغْرِسُوا فَلَا وَ اللَّهِ
مَا عَمِلَ النَّاسُ عَمَلًا أَحَلَّ وَ لَا أَطْيَبَ مِنْه ...
امام صادق ع : ... زراعت کنید و درخت بکارید،
به خدا سوگند، عملی حلال¬تر و پاکیزه¬تر
از آنها را مردم انجام نداده¬اند ...
مستدرك الوسائل ج13 ص26 فَقَالَ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْساً يَأْكُلُ مِنْهُ إِنْسَانٌ أَوْ دَابَّةٌ أَوْ طَيْرٌ إِلَّا أَنْ يُكْتَبَ لَهُ صَدَقَةٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
از پیامبر اکرم ص : ... هیچ مسلمانی نیست که نهالی بنشاند یا زراعتی بکارد و از آن انسان یا پرنده
یا حیوانی بخورد، مگر اینکه برای او به واسطۀ آن
تا روز قیامت صدقه نوشته شود
وسائل الشيعة ج19 ص35 قَالَ: سُئِلَ النَّبِيُّ ص أَيُّ الْمَالِ خَيْرٌ قَالَ زَرْعٌ زَرَعَهُ صَاحِبُهُ وَ أَصْلَحَهُ وَ أَدَّى حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِه
امام صادق ع : از رسول خدا ص سؤال شد : بهترین دارایی کدام است؟ حضرت فرمودند : بذری که صاحبش آن را بکارد و آن بذر را خوب به عمل آورد و روز برداشت، حقّش (حقوق شرعیه¬اش) را بپردازد
وسائل الشيعة ج17 ص41
كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ.
امیر المؤمنین ع می فرمودند :
مردمی که با داشتن آب و خاک، محتاج هستند ،
از رحمت خداوند به دور می¬باشند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.11.25.mp3
9.13M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 4 )
👈☘️ ج دو صفحه 45
🏷 جلسه دویست و بیست و سوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 150 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.11.25
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27090
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص45
صفات العلماء و أصنافهم
باب 11 در باره صفات علماء و انواع ايشان
ابتداء مرحوم علامه 3 آیه می آورند
3 = فاطر ی 28 : ... إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ...
از ميان بندگان او تنها
دانشمندان (ربّانى) خشيت الهى دارند ،
« خشيت » ترس همراه با تعظيم و برخاسته
از علم و آگاهى است.
كافى، ج 1، ص 36
قال يعنى بالعلماء من صدق فعله قوله
و من لم يصدق فعله قوله فليس بعالم
امام صادق ع : عالم، كسى است كه رفتارش ،
گفتارش را تصديق كند و گرنه عالم نيست
آيه مىفرمايد : علم واقعی سبب خشيت الهى است
خشيت الهى، سبب پند پذيرى از انبيا است .
نتيجه اینكه علم بايد سبب هشدارپذيرى شود .
مراد از علم دريافت حقيقت و داشتن نورانيّت
و بصيرت و حكمت است و دانشمندان بى تقوى،
در آئينهى قرآن جاهلند؛
جهل به عظمت پروردگار،
جهل به رسالت و تكليف در دنيا ،
جهل به هدف آفرينش ،
جهل به سرنوشت و قيامت .
علمى كه بعضی دارند يك سرى اطلاعات
و محفوظات است، اگر علم واقعى بود،
عبوديّت بيشتر مىشد.
علم و آگاهى بر اَسرار هستى ،
زمينهى رسيدن به خشيت الهى است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
علی محبی 1401.11.25.mp3
17.14M
.
#حق_الیقین
#امام_شناسی
🌼 جلسه هشتاد و پنجم #صوتی
🌺 تدریس کتاب حق الیقین #صوتی
🌏☄️ حشر حيوانات وحشى در دادگاه قيامت
🌹 سه شنبه شب 1401.11.25
♻️ لینک جلسه قبلی 👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27050
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.