🌀 پنج پیش نیاز #موفقیت👇
1️⃣ انگیزه بالا:
انگیزه قوی در واقع سوخت حرکت ما در طول مسیر موفقیت است که مانع توقف ما در مسیر میشود. این انگیزه به ما این اطمینان را میدهد که حتماً تمام کارها را انجام خواهیم داد.
2️⃣ به خود متکی بودن:
باید مسئولیت همه چیز را بپذیریم و به خودمان متکی باشیم.
3️⃣ اراده قوی:
به جای اینکه فعالیتهایمان را به تعویق بیندازیم، به استقبال آنها برویم و آنها را انجام دهیم. اگر اراده کنیم، هر چیزی که بخواهیم، به دست میآوریم.
4️⃣ صبر و شکیبایی:
همیشه و در هر موقعیتی صبور باشیم حتی در مواقع شکست و ناکامی.
5️⃣ صداقت:
#صداقت به ما شخصیت والایی میبخشد و باعث اعتباری ویژه میشود. این ویژگی را در شخصیتمان پرورش دهیم.
@sadeghoun
❓سؤال : رابطه ی مؤمنان با یكدیگر باید چگونه باشد؟
✅پاسخ : پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ✨«المؤمن مرآة المؤمن» ✨ *مؤمن، آئینه ی مؤمن است.*( بحار، ج 71، ص 270)
💎 این تشبیه بسیار زیبا، می تواند نكات بسیاری را در بر داشته باشد كه به برخی موارد اشاره می كنیم:
🔸 مثل آئینه باشیم، هم زیبایی دیگران را ببینیم و هم نقاط ضعف آنان را. مثل مگسی نباشیم كه فقط روی زخم و جراحت می نشیند.
🔸 مثل آئینه باشیم، نه مثل ذرّه بین.عیب مردم را بزرگ تر از آنچه هست نبینیم.
🔸 آئینه، مراعات مقام و شخصیّت افراد را نمی كند و گرفتار تهدید و تطمیع نمی شود.
🔸 آئینه زمانی می تواند كارائی داشته باشد كه غبار نگرفته و صاف و صیقلی باشد. انسان نیز زمانی می تواند انتقاد سازنده داشته باشد كه خودش معیوب نباشد.
🔸 شكستن آئینه به خاطر آنكه عیب ما را نشان می دهد خطاست، آزردن كسانی كه انتقاد می كنند نیز نارواست.
🔸 آئینه به خاطر صیقلی بودن عیب ما را می گوید. مؤمن نیز بر اساس صفا و #صداقت باید عیب برادر دینی خود را بگوید نه بر اساس كینه و انتقام.
🔸 آئینه عیب ما را در خود نگاه نمی دارد، همین كه از برابر آن كنار برویم، عیب ما از صفحه آن پاك می شود. مؤمن نیز باید روبرو عیب را تذكر دهد و چون از او جدا شدیم، عیب ما را در دل خود نگاه ندارد.
@sadeghoun
امام رضا عليه السلام:
به كودك دستور ده كه با دست خودش صدقه بدهد، اگر چه به اندازه تكّه نانى يا يك مشت چيز اندك باشد؛ زيرا هر چيزى كه در راه خدا داده مى شود، هر چند كم، اگر با نيّت پاك باشد زياد است
مُرِ الصَّبيَّ فلْيَتَصدَّقْ بيدِهِ بالكِسْرةِ و القَبْضةِ و الشَّيءِ و إنْ قَلَّ ، فإنَّ كلَّ شيءٍ يُرادُ بهِ اللّهُ ـ و إنْ قَلَّ ـ بعدَ أنْ تَصدُقَ النِّيّةُ فيهِ عظيمٌ
ميزان الحكمه جلد1 صفحه108
@sadeghoun
🔸چه #دروغ هایی در حین عقد ازدواج، باعث باطل شدن آن می شود؟
🍀آیت الله مکارم شیرازی:
دروغ موجب باطل شدن #عقد نمی شود اما چنانچه در مورد صفات خود چیزی گفته باشد و بعدا خلاف آن ثابت شود طرف مقابل حق دارد عقد را فسخ کند.(1)
🍀آیت الله شبیری زنجانی:
در مواردی که یکی از ارکان عقد - مثلا رضایت پدر دختر - وجود نداشته باشد ولی به دروغ از وجود آن خبر دهند نکاح، نافذ نیست.(2)
1.استفتاء کتبی از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
2.استفتاء کتبی از دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی
@sadeghoun
🔸انشاء قابل صدق و کذب نیست؛
مثلاً وقتی میگوید: "برو"، این #صدق و #کذب ندارد. صدق و کذب مربوط به اِخبار است. ولی بعضی انشائات لوازمی دارد که اِخبار است؛ مثلاً وقتی به کسی میگویید: "شما در فلانجا درس بگویید" معنایش این است که شما به این درس عالم هستید. پس این انشاء متضمن یک اِخبار است. حال اگر این اِخبار، مخالف با واقع بود، این را نمیشود گفت کذب است یا صدق.
البته اگر از آن انشاء یا خبر، لازمۀ آن اراده شده باشد و آن اراده هم ارادۀ جدّی باشد، در صورتیکه موافق با واقع نباشد، این کذب است؛ مثل اینکه در حضور جمع به کسی بگویید: " شما چرا رساله نمیدهید؟!" قصدتان هم این است که اِخبار کنید این آقا مرجع تقلید، مجتهد یا اعلماند. اگر این قصد را از این انشاء دارید، هرچند با زبان دیگری اعلام شده است، این قابل صدق و کذب است.
رساله آموزشی مقام معظم رهبری
@sadeghoun
🔸فرزند من دائما از من درخواست هایی دارد که انجام آنها واقعا در توان من نیست. فلان چیز را بخر، فلان جا بریم و .....
بعضی هاش هم به صلاحش نیست که بخوام انجام بدم.سوالم اینه که آیا میتونم به او وعده بدم که بعدا انجام میدهم در حالی که واقعا قصد انجام آن را ندارم؟
چون معمولا فراموش میکنه و قضیه ختم به خیر میشه.
☘️معصومین(علیهم السلام) به وعده ای که به دیگری میدهند به عنوان یک نوع بدهی نگاه میکنند که بر عهده خود قرار داده اند. امام رضا(علیه السلام) میفرمایند:
«إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ نَرَى وَعْدَنَا عَلَيْنَا دَيْناً كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّه؛ ما خاندانى هستيم كه همچون پيغمبر وعده خود را همچون بدهی می دانيم».(1)
این روایت اهمیت وفای به وعده را میرساند و نشان میدهد وعده ای که توان بر انجام آن و یا نیت وفای به آن وجود ندارد را نباید داد. دادن چنین وعده ای علاوه بر اینکه فرد را به خلف وعده مبتلا میکند دروغ محسوب میشود. چرا که کسی که وعده میدهد در ضمن به مخاطب القا میکند که نیت انجام و عمل به آن را دارد و وقتی واقعا این قصد را نداشته باشد دروغ گفته است.
وعده دروغین به کودکان علاوه بر تبعات فوق یک اثر بد تربیتی نیز برای آنها به دنبال دارد. امام کاظم(علیه السلام) میفرمایند: «إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّغَارَ فَأَوْفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمْ أَنْتُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ؛ وقتی به کودکان وعده میدهید به آن عمل کنید چراکه آنها شما را رازق خود میپندارند.»(2)
مطابق این روایت، گویا در کودکی یک خدا انگاره شکل میگیرد. این خداانگاره تا حد زیادی برگرفته از رفتار والدین و بزرگترها است. والدین با وفای به وعده و تامین به موقع نیازهای کودکشان میتوانند اعتماد کودک را جلب نماید که در این صورت یک خدا انگاره مثبت در فرد شکل میگیرد. این خدا انگاره در کودکی میتواند زمینه برای یک باور صحیح را نسبت به خداوند و اعتماد به او را به وجود آورد. در بزرگسالی نیز میتواند سخاوت را برای فرد به ارمغان بیاورد.
حضرت علی(عليهالسلام) میفرمايند:
«لا يَصْلَحُ مِنَ الْكِذْبِ جِدٌّ وَ لا هَزْلٌ وَ لا أَنْ يَعِدَ أَحَدُكُمْ صَبِيَّةً ثُمَّ لا يَفي لَهُ إِنَّ الْكَذِبَ يَهْدي إِلَي الْفُجُورِ وَالْفُجُورُ يَهْدِي إِلَي النّارِ؛ دروغ چه جدی و چه شوخی ناپسند است و مصلحت نيست كسی به فرزند خود وعدهای بدهد و وفا نكند؛ زيرا دروغ انسان را به هرزگی و بیبند و باری میكشاند كه نتيجـه آن آتش جهنم است.»(3)
پی نوشت ها:
1. ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول، مصحح: غفارى، على اكبر، قم، جامعه مدرسین، ص446.
2. ابن فهد حلی(841ق)، عدة الداعي و نجاح الساعي، دارالکتب الاسلامی، ص84.
3. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن(1104ق)، وسائل الشیعة، قم، موسسه آل البیت، وسائل الشيعه، ج8، ص577.
مشاهده پرسش و پاسخ در انجمن گفتگوی دینی:👇👇👇
http://askdin.com/node/64845
@sadeghoun