43.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ١-٢
🔻 مرز اسلام و نفی التقاط (عمامه و کاخ)!
🔹«"و تلک حدود الله“ کاری که کفاره دارد کار غلطی است. این کار را انجام ندادن، مرز خدایی است. یعنی اگر می خواهید مؤمن باشید، مسلمان باشید، داخل دایره ایمان باشید، باید این مرزها را مراعات کنید؛ و الا اگر مرزها را مراعات نکردی، قاطی کردن بین سنت جاهلی و سنت اسلامی این دیگر اسلام نمیشود، قاطی کردن بین فرآورده های تفکر الحادی و فراورده های اسلامی و اینها را با هم مخلوط کردن، دیگر اسلام نمی شود.
اسلام مرز دارد از مرزهای خدا باید تعدی نکنید. "وللکافرین" برای کسانی که می پوشانند مرزها را، این خطوط اصلی را پاک می کنند، "عذاب الیم" عذابی است دردناک.»
🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄 ص. ٢٣
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
25.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ١-٣
🔻آيتالله خامنهای سال ۶١ درباره رهبری آينده چه گفت؟
🔹«خدا و رهبری اسلامی در هر مسئلهای و پدیدهای از پدیدههای مردم حاضر و ناظر است، معنای رهبری این است.
امام در هر جایی که یک مسئلهای پیش میآمد حضور داشت. هیچ جا نبود که انسان را دچار سردرگمی بکند... امام حاضر بود، در تمام دوران مبارزه، این مسئله وجود داشت، در همه جا!
واقعاً این یک حقیقت شگفتآوری است که در همه جا حاضر بود.
بعد از انقلاب هم همین جور بود، بعد از انقلاب تمام قضایای که سرنوشت ساز بود و برای این ملت مسئله بود و رهبری امام را لازم داشت امام حاضر و ناظر بود.
الان هم رهبری اسلامی و در آینده رهبریهایی که وجود دارد بایستی همین جور باشد. اولاً باید حاضر و ناظر باشد، ثانیاً باید از قرآن اتخاذ بشود و آن پاسخها و حلها متکی به قرآن باشد و این شرط اصلی رهبری است و خوشبختانه در رهبری امام امت این کاملاً مشهود و محسوس است».
🎙آیتالله خامنهای¦١٧ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ٢۵
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
19.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه١-۴
🔻 روش منطقی برخورد با سنتهای غلط
🔹 «ببینید هر جامعهای یک سنتهایی دارد که همه اش هم غلط نیست؛ بعضى اش غلط است، بعضى اش درست است؛ از آن غلطهایش هم بعضى خیلى غلط است، غلط اندر غلط است، بعضى نه، کمى غلط است، خیلی غلط نیست.
یک جامعهى انقلابی چهکار می کند؟ اگر شما خیال کنید که جامعهى انقلابی باید بیاید یک داس در دست بگیرد و سنّتها را ریشهکن بکند و برود جلو و جامعه را از تمام این سنّتها صاف کند، اشتباه فکر کردهاید؛ نه، جامعهى انقلابی نباید این کار را بکند.
هم سنّتهاى گذشته را به چشم مخالف نگاه کردن و همه را قطع کردن، هم این شکلش که همهى
سنّتها را نگه داشتن و در مقابل سنّتهاى جاهلیّ حساس نبودن که این هم چیز بدى است. (هر دو غلط است).
اسلام اینجورى نیست و همانطور که عرض کردم حد وسط دارد؛ یعىن سنجیدن سنتها، سنّتهاى خوب را نگه داشتن، بدهایش را رد کردن؛ آنهایی را هم که رد میکند با استدلال، با منطق، با توجه به جوانب کار و بهصورتی که در دل مردم
جا بیفتد و عمق پیدا بکند رد میکند.»
🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ٢۶ و ٢٧
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
16.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه٢-١
🔻 وقتی بدانیم خدا همراه ماست...
«خب همین مفهوم الهی و مفهوم قرآنى اگر در ذهن ما باشد که خدا از همه کارها اطلاع دارد، مانع بسیارى از گناهان میشود. گاهى انسان از خدا شرم میکند، گاهى از خدا می ترسد گاهی محبت خدا مانع می شود. فرق نمیکند به هرحال توجه به اینکه خدای متعال شاهد و ناظر و حاضر در آن خلأ و خلوات و تنهایی های ما است، موجب میشود که ما خلاف را حتىّ در آنجا هم انجام ندهیم.»
🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص۴٠ و۴١
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
15.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ٢-٢
🔻 تفاوت دشمنی کردن و دشمن بودن
🔹محاده یعنی دشمنی کردن و مخالفت به معنای مانع شدن از ورود معارف الهیه به قلمروی وجود انسان. اسم این مخالفت محاده است نه هر دشمنی ای.
ممکن است کسی با خدا و رسول دشمن نباشد اما دشمنی بکند. اینجاست که حواس ما ها باید جمع باشد. ماها خدا را دوست داریم، پیغمبر را هم دوست داریم، اما گاهی می بینید، دشمنی میکنیم با خدا و رسول
دشمن بودن غیر از دشمنی کردن است، ای بسا کسی که دشمن نیست اما دشمنی می کند.
🔹مصداق یحادون می شود جریان الهی و جریان ضد الهی، جریان نبوی و جریان ضد نبوی. در هر زمانی این جور است آن کسانی که مرز این دو جریان را بر می دارند یعنی کارهایی را که مربوط به جریان ضد الهی است میکشاند به جریان الهی. یعنی در حکومت الهی قرار دارند اما احکام الهی را عمل نمی کنند محدوده الهی را مراعات نمی کنند
یکی از بزرگترین توقعات دین از متدینین است که محدودههای الهی محفوظ بماند چه محدوده افکار چه محدوده احکام که محدوده ارزشها اینها را بایستی به هم زد.
🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص۴٢ و ۴٣
💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ۲-٣
🔻انقلاب یعنی جریان جدید زندگی
🔹وقتی پیام پیغمبر می آید انقلاب به وجود میآورد. یک حرکت انقلابی در جامعه به وجود میآورد این حرکت انقلابی به معنای ایجاد یک جریان جدید است که شامل فکر، عمل، ارزش ها و کلیه مسائل میشود که در حوزه زندگی انسان مطرح است.
حرکت دین و انقلاب انقلاب دین یعنی این، یعنی وقتی پیغمبر مبعوث میشود ذهن مردم را عوض میکند.
.بعد می آید عمل انسانها را عوض میکند و تغییر میدهد. رفتار انسانها برخوردشان را..
آن وقت نظام ارزشی و مجموع ارزش ها را هم عوض میکند. ارزش به این می شود که یکی بگوید بنده در خانواده آنان سه شهید داده ام. مجموعه زندگی انسان را عوض میکند یعنی یک جریان جدید زندگی را به وجود می آورد.
🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ۴۴تا۴٧
💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
19.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ٢-۴
🔻 راه خدا راه نامشخصی است!
🔹«ممکن است کسی سوال کند در ان الذين یحادون الله، آنهایی که با خدا دشمنند. چرا می گوید رسوله با رسول دشمنند؟ معلوم است هر کسی با خدا دشمنی میکند با رسول دشمنی میکند. خدا و رسولش دو جریان نیستند یک جریان اند. علت چیست؟ این یک نقطه دقیق و ظریفی دارد. نکتهاش این است که خدا در موارد زیادی نامشخص است، راه خدا راه نامشخصی است.
در آن زمان با خدا دشمن بودند؟ نه! مخلص خدا هم علي الظاهر بودند. خدا را قبول داشتند. اگر به آنها بگویند که با خدا دشمنی نکنید آنها می گویند که ما با خدا دشمنی نمیکنیم. ما طرفدار خدا هستیم. خدا میآید در این آیه قرآن، راه خدا را مشخص میکند و میفهماند که راه خدا همانی است که پیغمبرش می گوید.
مصداق امروزی این است که خیال نکنید راه انقلاب اسلامی و راه جمهوری اسلامی غیر از راه امام راهی دارد.
در این انقلاب شاخص وجود امام و خط امام است.»
🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ۵٠
💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ٣-١
🔻 پیوستگی ادب فرد و اجتماع
🔹«تسلسل آیات این سوره و پیوستگی مطالب آن حاکی از این است که میان ادب فردی و ادب اجتماعی در اسلام و قرآن نوع پیوستگی وجود دارد.
منافقین و کسانی که در دلشان مرض بود در مجامع پیغمبر مینشستند و با هم بحث می کردند این هم از لحاظ اخلاقی بد بود هم از لحاظ سیاسی کار نادرست و خطرناکی بود.
از لحاظ اخلاقی به خاطر اینکه انسان وقتی دو نفر پچ پچ میکنند، احساس غریبگی می کند، مومنین را نگران می کرد، بنابراین از لحاظ اخلاقی یک عمل نگران کننده و غمگین کننده مومنین بود. بعد سیاسی هم داشت و آن این بود که منافقین این کار را حساب شده انجام میدادند. گاهی بود که واقعاً توطئه را داشتند و این توطئه را در گوش هم میگفتند و چون مومنین مامور شده بودند که سوء ظنی به کسی نداشته باشند، خیلی راحت عوامل نفوذی بین مسلمانها راه پیدا می کردند! یعنی از جنبه سیاسی که کار خطرناکی بود ارتباطات دشمنان اسلام را حتی در مجامع مسلمین آسان آسان می کرد.»
🎙آیت الله خامنه ای¦٣١ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ۵۵ و ۶٢
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
🔰 نمی دانم چه شده که سال آخر دولت، رئیس جمهور یاد روحانیون گرامی افتاده است!!
نمی دانم این مبلغ به همه روحانیون کشور اختصاص داشته یا نه! اما می دانم آقای روحانی وجوهات شرعی دریافت نمی کند تا سهمی از آن را برای حوزه اختصاص دهد.
.
نمی دانم در جیب آقای روحانی این قدر پول هست که از پول شخصی خود بذل و بخشش کند یا نه؟
ظاهرا کمی این مبلغ شبهه ناک است. خوب است مرکز خدمات حوزه یا جناب روحانی شفاف سازی کنند.
از آنجا که فرمودند قف عند الشبهه، بنده چنین هديه ای را نمی خواهم و همین شهریه مراجع ما را بس.
حتی اگر این شبهه را هم نداشته باشد ترجیح می دهم از آقای روحانی هدیه قبول نکنم...
.
پس از مسؤولین حوزه درخواست دارم راهی را پیش روی ما بگذارند تا بتوانیم این مبلغ را پس دهیم.
دوستان خبرگزاری رسا پیگیر بشوند خوب است.
@rasanewsagency
سایر روحانیون گرامی هم اگر چنین درخواستی دارند استوری و متن کنند تا برسد دست اهلش.
#هدیه_شبهه_ناک
#هدیه_تبلیغاتی
.
پ.ن. تا لحظه نوشتن این متن حسابهایم را چک کردم چنین دویست تومانی ندیدم.. شاید همراه با صفرها، دویش هم حذف شده!!
19.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ٣-٢
🔻 لباس دانایان را پوشیدن ارزش نیست!!
🔹«در زندگی ما اعمال بسیاری هستند که خود عمل به خودی خود هیچ ارزشی ندارد، سمت عمل، نیت شما از این عمل و مضمون و محتوای این عمل، حکم این عمل را معین میکند.
اگر چنانچه نیت و سمت و محتوای عمل خوب باشد، این عمل می شود یک عمل خوب.
آیا این لباس و این پوشیدن و این ژست و این منش پیش خدا ممدوح است؟ نه آقا! این لباس یا هر لباس دیگری به عنوان یک لباس فرق نمیکند. چیست که به آن اینقدر قیمت می دهند؟
از نظر خدا سمت این عمل است، چون این پاسدار انقلاب است، دشمن ضد انقلاب است.
خود این لباس حتی آن کسی که کارت سپاه هم دارد، اما نیتش از سپاهی شدن، پاسداری از انقلاب نیست، بلکه قدرتمندی است، انگیزههای شخصی است، این دیگر ارزشی ندارد.
همینطور لباس من، یعنی لباس روحانیت هم همینطور است. لباس دانایان را پوشیدن یک ارزش مطلق نیست باید دید که مضمون این کار چیست؟ نیت، سمت، هدف و محتوای آن چیست؟ اگر خوب بود می شود چیزی ارزشمند و عالی اگر خوب نبود واویلا».
🎙آیت الله خامنه ای¦٣١ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ۵٩
💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ۴-١
🔻ثمره آگاهی به مراتب ایمان در زندگی
🔹«البته معنای "ایمان آوردهاید" که اینجا هست ایمان کامل نیست. یعنی آنهایی که در حوزه دین به امت اسلامی وارد شده اید، مومن در این جا به این معناست، یک مومن دیگر هم در قرآن داریم که در همین آیه هم اتفاق آمده، و آن به معنای ایمان کامل است. ببینید مثلا فرض کنید وقتی انقلاب اسلامی برپا میشود مردم دو جورند یک عده کسانی که ضد انقلاب و مخالف با انقلاب میشوند، یک عده هم آنهایی که به این انقلاب ایمان می آورند و قبول می کنند این انقلاب را!
اما بین همین مومنین به انقلاب، یک عده کسانی هستند که اینها با همه وجودشان انقلاب را قبول دارند که اینها مومن واقعی اند، مومن کامل و خالص اند.
کسانی هم هستند که نه این انقلاب را قبول کردهاند اما به این معنا نیست که تا پای جانشان هم پای این انقلاب ایستاده باشند.
لذا در یک آیه قرآن می فرماید که "یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا"
با این توجه می فهمیم که اگر با دویدن نمیتوانیم باید خودمان را سینه خیز بکشانیم به طرف ایمان کامل و آنگاه ایمان با علم.»
🎙آیت الله خامنه ای¦٧ خرداد ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ۶٨ و ٧۶
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ۴-٢
🔻رابطه احکام جزئی و کلی
🔹«یک پیوندی بین احکام جزئی و احکام کلی در اسلام هست و اینها مکمل هم هستند. اینها از یک روح سرچشمه میگیرد و یک حکم کوچکی که در اسلام است ولو یک حکم معاشرت معمولی باشد بر میگردد به یک مبنای کلیدی و مهمی که آن در همه زندگی انسان می تواند نقش داشته باشد.
خودخواهی همان چیزی است که تمام تعلیمات دینی با آن دارد میجنگد. اصلا انبیا الهی یک چکشی دستشان گرفته اند و بر سر آن فیلی که نامش "من" است دارند میکوبند. هرکسی غرور و تکبر و خودخواهی نداشت راهش به سوی خدا باز است
اگر چنانکه کسی در مقابل دشمن خدا احساس ضعف کند، این همان وقتی که دارد به خرمشهر حمله می کند که خرمشهر را آزاد کند ظاهر می شود، همان وقتی که در سنگر نشسته و حمله هم نیست همان وقتی که پشت جبهه است، همان وقتی که یک هیئت سیاسی می آید و دارد با آدم صحبت میکند و آدم می خواهد یک حرف دندانشکن بزند ظاهر میشود، در همه مراحل زندگی احساس ضعف در مقابل دشمن ظاهر می شود.»
🎙آیت الله خامنه ای¦٧خرداد۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ۶٧ و ۶٩ و ٧٠
💠 اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام