eitaa logo
SADIQI.IR
754 دنبال‌کننده
525 عکس
92 ویدیو
4 فایل
صفحه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله شیخ کاظم صدیقی
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 874 📋 ایمانِ شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
874 🔴 ایمانِ شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 مرحوم شهید سلیمانی اعلی الله مقامه الشّریف حوزوی نبود، ولی مؤمنی بود که زیرِ پرچمِ ولایت، آنچه را که از دستوراتِ دینِ خود از زبانِ ولی فقیهِ خود می‌گرفت، بدونِ تردید عمل می‌کرد. خدای متعال ایمان را تطهیرِ از شرک قرار داده است. انسانِ مؤمن نمی‌تواند وابسته باشد، مؤمن «نه شرقی نه غربی» است، ایمان اگر آمد که نتیجه‌ی عملِ صالح و تقوا هست، «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا»، انسان اهلِ تمیز می‌شود، خدای متعال مصالح و مفاسد را آنگونه که هست در اختیارِ او قرار می‌دهد. یک دعایی است که مرحوم شیخ بهائی اعلی الله مقامه الشّریف در کتاب شریف «مفتاح الفلاح» و مرحوم شیخ المحدثین شیخ صدوق اعلی الله مقامه الشّریف در «من لا یحضره الفقیه» بعنوانِ قنوتِ نماز وتر نقل کرده‌اند، دعای خیلی دلنشین و سازنده و جامعی است، یک جمله‌ی آن این است که «هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ يَا إِلَهِي رَحْمَةً تُغْنِينِي بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكٍ»، خدایا! از پیشگاهِ خودت، بدونِ واسطه مرا بالا ببر، من بر سرِ سفره‌ی خودت باشم. خودِ خدای متعال شهدا را پذیرایی می‌کند، «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»، نزدِ خودِ خدای متعال هستند، رزقشان را هم خودِ خدای متعال می‌دهد، واسطه ندارند. خدایا! به من مستقیماً از محضرِ خودت رحمتی عنایت کن که «تُغْنِينِي بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكٍ»، من به غیر از تو چشم ندوزم، وابستگیِ فکری نداشته باشم. مرحوم شهید سلیمانی استقلالِ توحیدی داشت، خدای متعال را یافته بود، خدای متعال را شناخته بود، ذوبِ در ولایتِ امام و رهبرِ خود بود که این بزرگواران ذوبِ در ولایتِ ائمه علیهم السلام هستند، و ائمه علیهم السلام هم ذوبِ در خدای متعال هستند. لذا مرحوم شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه از ابتدای انقلاب همیشه در میدان‌های خطر بود، هیچگاه هم هیچ کجا از ایشان یک تردید و تزلزلی نقل نشد، همه جا خودِ ایشان در جبهه بودند، کسی نبود که بگوید بروید، خودِ او مانندِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه در میدانِ جنگ سلاح به دست داشت، فرمانده بود، ولی کنارِ سربازِ خود می‌جنگید، این نشانه‌ی ایمان است، این نشانه‌ی یقین است، «فَمَا حَدُّ اَلْيَقِينِ قَالَ أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ شَيْئاً»، اگر بخواهید هویت و حقیقتِ یقین را بدانید که چیست، حدِ یقین، تعریفِ یقین، حقیقتِ یقین این است که آدمی که خدا دارد از احدی نمی‌ترسد، نه اینکه در جنگ نمی‌ترسد، اگر تمامِ عالَم درهای اقتصاد را به روی ما ببندند ما باکی نداریم، روزیِ ما که به دستِ این و آن نیست، روزیِ ما که به دستِ شرق و غرب نیست، خزائنِ خدای متعال که تمام نمی‌شود، قدرتِ خدای متعال که نفاد ندارد. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بازنشر 📋 عظمت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 ویژه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
🔊 بازنشر 📋 عظمت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 ویژه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مقام حضرت زهرا سلام الله علیها یک مقام در حدّ پدرش خاتم انبیاء است، در حدّ همسرش علیّ مرتضی است. این معرفت را باید پیدا بکنیم. بعد هم حضرت زهرا سلام الله علیها با همه‌ی مقامش، خود را فدای حکومت اسلامی کرد. پدرش ده سال حکومتی تأسیس کرد و برای بعد از خودش هم برای ادامه‌ی حکومت دینی و اسلامی علی را معرّفی کرد ولی تا پیغمبر از دنیا رفت، این آتش عدوانی که از قبل تدارک دیده شده بود، شعله کشید که اساس ولایت و حکومت دینی را بسوزاند. لذا حضرت زهرا سلام الله علیها از حکومت دفاع کرد. جریان قتل حضرت زهرا سلام الله علیها برای بقای حکومت علوی بود. آن روز صدای او به جایی نرسید ولی ایران پاسخ گفت، قرآن هم این وعده را داده بود. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» این آیه مربوط به ایرانی‌هایی است که این‌ها می‌آیند، حکومت غدیر را احیا می‌کنند و حدیث از جناب سلمان است که پیغمبر وعده داد، قوم این‌ها... درود بر شما، قدر بدانید. شما حضرت زهرا سلام الله علیها را از غربت بیرون آوردید شما کنار فاطمه سلام الله علیها ایستادید برای تشکیل نظامی که آرم اسلام داشته باشد ولی بیایید شعار نباشد، شعور باشد. مؤمن باشیم، به دین خود در ادارات خود، در کسب خود، کار خود، زندگی خود عمل بکنیم تا واقعاً صادقانه از حضرت زهرا علیها سلام دفاع کرده باشیم. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بازنشر 📋 حضرت زهرا سلام الله علیها؛ مایه مباهات خدای متعال 🏴 ویژه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
🔊 بازنشر 📋 حضرت زهرا سلام الله علیها؛ مایه مباهات خدای متعال 🏴 ویژه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت زهرا (سلام الله علیها) بانویی است که به امیر المؤمنین (علیه السّلام) وقتی داشتند از منزل خارج می‌شدند فرمود: علی جان برگردد تا به شما خبر بدهم از «مَا کَانَ وَ مَا یَکُونُ وَ مَا هُوَ کَائِنٌ». یعنی علم مطلق خدا در وجود او است، مرآت علم الهی است. علوم عرشی در وجود حضرت زهرا (سلام الله علیها) موج می‌زند. حضرت زهرا (سلام الله علیها) بانویی است که وقتی به نماز می‌ایستد خدا به نماز فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) به ملائکه‌ی خود مباهات می‌کند. «یَا مَلَائِکَتِی انْظُرُوا إِلَى أَمَتِی فَاطِمَهَ». 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بازنشر 📋 حضرت زهرا سلام الله علیها آیت کبرای خدا 🏴 ویژه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
🔊 بازنشر 📋 حضرت زهرا سلام الله علیها آیت کبرای خدا 🏴 ویژه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت صدّیقه‌ی طاهره سلام الله علیها آیت الله العظمی است، آیت کبرای حق تعالی است که این آیه‌ی شریفه‌ی «إِنَّها لَإِحْدَى الْكُبَر» بر حسب روایت منظور حضرت فاطمه‌ی طاهره سلام الله علیها است. سلام خدا بر فاطمه‌ی طاهره سلام الله علیها و خدا در خطاب به این موجود متمرّد بدبخت ثابت شده، عاقبت به شر که عبرت همه‌ی ما است، او شش هزار سال عبادت کرده بود، همه آن‌ها بر باد رفت؛ ما که صد سال هم عمر نمی‌کنیم. یعنی این عبادت ما در برابر طوفان‌ها می‌ماند؛ اگر حواس ما نباشد، وضع ما بدتر از او خواهد بود. شش هزار سال عبادت کجا، صد سال غفلت کجا. یعنی در این شش هزار سال لحظه‌ای آرامش نداشت. این موجود در میان ملائکه مرتّب عبادت می‌کرد و رشد می‌کرد و مقامات جدید به دست می‌آورد. امّا در امتحان ولایت، در امتحان حکومت الهی سقوط کرد. گذشته‌های خود را هم سوزاند، عاقبت خود را هم خراب کرد. این است که: «لَوْ لَا أَنْتَ لَمْ يُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِي» علی محک است. هر کسی هر چقدر جبهه رفته باشد، هر قدر نماز خوانده باشد، هر قدر احسان کرده باشد به شیطان نمی‌رسد. دست شیطان به دامن ولایت نرسید. خدا او را مخذول کرد. فرمود: «فَاخْرُجْ» او را خارج کرد. فرمود: «فَإِنَّكَ رَجيمٌ‏» او را طرد کرد. فرمود: «وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتي‏ إِلى‏ يَوْمِ الدِّينِ‏» او را ملعون کرد. هم ملعون شد، هم مطرود شد، هم اخراج شد. این بدبختی‌ها و نکبت‌ها در فاصله گرفتن با ولایت است. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 875 📋 فلسفه نماز در خطبه فدکیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 🔴
875 🔴 فلسفه نماز در خطبه فدکیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 «وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ». خداوند متعال نماز را اکسیری قرار داده است که اگر کسی با حقیقتِ نماز مماس بشود زنگارِ خودبینی و خودخواهی و خودبزرگ‌بینی از وجودِ او زدوده می‌شود، حجابِ أنانیّتِ او از بین می‌رود، انسان حقیقتِ خود را که «فقر الی الله» است درک می‌کند، «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي»، لذا خدای متعال برای نماز یک حسابِ خاصّی باز کرده است، اینکه «اگر نماز قبول بشود همه چیز قبول می‌شود» یعنی چه؟ یعنی اگر نماز درست شد همه چیزِ ما درست می‌شود، آن عالَم باطنِ این عالَم است، «إِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا».
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 876 📋 نمازِ شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 🔴
876 🔴 نمازِ شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 شما نماز شهید سلیمانی را دیده‌اید، هم در جبهه از طریقِ سیما مشاهده کرده‌اید، هم کسانی که با ایشان مأنوس بودند، در نماز میهمانِ خدای متعال بود. اگر نماز خراب باشد عمودِ خیمه‌ی دین خراب است، سقفِ آن بر سرِ ما می‌آید، اما اگر عمود محکم باشد سقف را نگه می‌دارد، نماز عمودِ دین است، و ولایت عمودِ نماز است، شالوده‌ی نماز هم ولایت است. اگر ولایتِ کسی ولایتِ ذهنی نباشد، ولایتِ عینی باشد، بداند که خدای متعال رب‌العالمین است، وقتی خدای متعال رب‌العالمین و خالق و مالک و مَلِک و مربّیِ ما هست ما را بی‌برنامه نگذاشته است، و برای اجرای برنامه در هر زمانی کسی در رأسِ حرمِ اهلِ ایمان هست که ما باید از او دستوراتِ خدای متعال را بگیریم، و اگر کسی خود را مِلکِ خدای متعال می‌داند در لحظه‌ای از لحظاتِ زندگی حق ندارد به خود آزار بدهد، خدای متعال دم به دم به ما وجود می‌دهد، آیا معنی دارد من که هیچ چیزی از خود ندارم خود را مستقل ببینم و بگویم من که بچه یتیم هستم سرپرست می‌خواهم؟ ای کاش بچه یتیم بودیم، اگر خدای متعال بخواهد لحظه‌ای نفسِ ما را قطع کند نفس می‌رود و دیگر بالا نمی‌آید، حیاتِ ما به دستِ اوست، وجودِ ما به دستِ اوست، عزّتِ ما به دستِ اوست، همه چیزِ ما از اوست، ما که برای خودمان نیستیم، «أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ»، قرآن کریم چه استدلالِ روشنی دارد، «أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ»، اگر ما خالق داریم، خالقِ ما، همانطور که در حقوقِ فطریِ بشر هر کسی مالکِ کارِ خود است، ما کارِ خدای متعال است، خدای متعال مالکِ کارِ خود است، مگر می‌شود ملک در برابرِ مالک بگوید که من هر کاری که دوست داشته باشم انجام می‌دهم؟ این «امامت» تضمین کننده‌ی بندگی و معرفتِ انسان است، نمازِ شهید سلیمانی مبنا داشت، لذا چه حضوری در نماز داشت، «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ».
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 877 📋 جهادِ شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 🔴
877 🔴 جهادِ شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 06 دی 1399 «وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ»، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حکمتِ جهاد را که خدای متعال واجب کرده است «حفظِ اساسِ عزّت و سربلندیِ اسلام» بیان می‌فرمایند. اگر ما رزمنده و جهادی و سنگرنشین و مرزبان و مدافعِ حرم و حریم نباشیم عزّتِ دینی نخواهیم داشت، «وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ». شهید سلیمانی رضوان الله تعالی علیه در این جهت هم عزیز زندگی کرد، و عزیز رفت، و هم برای جهانِ بشریّت «عزّت» بود، برای امّتِ اسلامی «شرف» بود، برای جبهه‌ی مقاومت «قلّه» بود، همه خود را با او می‌سنجند، «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا». یکی از ویژگی‌های شهید سلیمانی رحمة الله تعالی علیه که نشانه‌ی تقوا و تعبّد و ولایتمداریِ ایشان بود قدرتِ پیشگویی بود، می‌توانست مسائلِ بعد را پیش بینی کند، لذا حضرت آقا فرمودند ایشان این قضیه‌ی داعش را پیش بینی کرده بودند که یک اتّفاقی در حالِ حدوث است و یک خطرِ اینطوری در راه است، این بزرگوار بر «وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ» و «ولایتنا اَماناً للفرقة»، ولایتِ ما را رمزِ وحدت قرار داده است، شهید سلیمانی این موضوع را با همه‌ی وجودِ خود باور داشت.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 878 📋 اهمیّتِ «سلام» و نکاتی در این موضوع ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 20 دی 1399 🔴
878 🔴 اهمیّتِ «سلام» و نکاتی در این موضوع ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 20 دی 1399 «إِنَّ أَبْخَلَ اَلنَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلاَمِ»، بی‌سلامی خیلی نکبت است و داشتنِ توقعِ سلام از دیگران و منتظرِ سلام بودن بی‌توفیقی است، غیبتِ از میدانِ مسابقه است، «سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ»، سلام حسنه است، درجه است، تخلّق به اخلاقِ خدای متعال و اولیای الهی و ملائکه است، و از صفاتِ بهشت است، «تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ»، تحیّتِ بهشتیان «سلام» است. این تلقینِ سلامتی که من باید برای جامعه مایه‌ی سلامت باشم، نویدِ امن بدهم، افرادِ جامعه، افرادی که با من تعامل دارند مرا در مقامِ آدمیت و خلافتِ الهی ببینند و مظهریتِ اسمِ مبارکِ سلام در شئونِ زندگیِ یک مسلمان باید به اثبات برسد. لذا «سلام» آغازِ حرکتِ در مسیرِ سلامت است، «سلام» تواصی به حق است، اگر حیوان قصدِ خیری هم نداشته باشد، چون کارِ او غریزی است و ارادی نیست، ولی چهارپایان ضرری ندارند، لکن همه‌ی همّتِ آن‌ها شکمشان است، وقتی انسان سلام می‌کند یعنی همّتِ او سلامتِ جامعه است، نجاتِ جامعه است، و وقتی سلام می‌کند اعلانِ سنخیت نسبت به عناصر و مجاریِ فیضِ الهی است، و این ادبی که حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها با ابلاغِ سلامِ خدای متعال بر او چه ادبی نشان داد، «أَنْتَ السَّلامُ وَ مِنْکَ السَّلامُ وَ لَکَ السَّلامُ وَ إِلَيْکَ يَعُودُ السَّلامُ»، خدای متعال به من سلام رسانده است، خودِ او سلام است، و سلام از او می‌آید و سلام به او برمی‌گردد. بنابراین مبدأ و مقصدِ سلام «رنگِ خدا گرفتن» است، سبقة الله است، و انسانی که به امام سلام می‌کند اعلانِ این است که مغناطیسِ وجودِ لاهوتیِ شما دلِ ضعیفِ مرا به خود مجذوب می‌کند، اجازه بدهید من با شما باشم، در خطِ شما باشم، با شما به مقصدِ اعلی بروم. سلامِ ما چیزی بر امامان علیهم السلام اضافه نمی‌کند، اما بر خودمان اضافه می‌کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 879 📋 اثراتِ «سلام» در زیارت جامعه کبیره ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 20 دی 1399 🔴
879 🔴 اثراتِ «سلام» در زیارت جامعه کبیره ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 20 دی 1399 این زیارت شریفه جامعه کبیره که الحق و الانصاف عدمِ انس با این گنجینه‌ی عظیم «خسارت» است، و دقیقاً ترجمانِ قرآن کریم است، و انسان هر اندازه مأنوس بشود احساس می‌کند که لؤلؤ و مرجانِ این دریا تمام‌شدنی نیست، شما هر اندازه که از زیارت جامعه کبیره که مورد علاقه وجود نازنین حضرت حجّت ارواحنا فداه است استخراج کنید به مقدارِ عطش و ظرفیتِ خودتان برداشت می‌کنید. ما در این زیارت این عبارت را به محضرِ شریفِ این حضرات اسماء الله تقدیم می‌داریم «وَ جَعَلَ صَلاَتَنَا صَلَوَاتِنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلاَیَتِکُمْ طیِباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَة لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَة لَنَا وَ کَفَّارَة لِذُنُوبِنَا»، شما نیازی ندارید تا سلامِ ما نیازِ شما را برطرف کند. ما به سلامتِ یکدیگر محتاج هستیم، هر کدام از ما بیمار باشیم، بیماری‌های اخلاقی واگیر دارد، همانگونه که برخی از بیماری‌های جسمی واگیر دارد بیماری‌های اخلاقی هم واگیرِ خطرناک دارد، لذا ما خیلی نیاز داریم که شعارِ سلام و سلامت را نهادینه کنیم و هدفدار سلام کنیم و سلامِ ما از روی غفلت نباشد و از روی توجّه باشد، اما نسبت به حضراتِ معصومین سلام الله علیهم أجمعین، وقتی ما به امام زمان ارواحنا فداه سلام می‌کنیم، «سلامٌ علیک یا فارِسَ الحجاز»، این سلامِ ما کمبودی در او نبود که سلامِ من چیزی بر نورانیت و کمالاتِ ایشان اضافه کند، لکن این سلام نشان می‌دهد که اگر من در قابلِ این مغناطیس قرار بگیرم مجذوب می‌شوم، من بُراده‌ای هستم که با این فلز سنخیت دارم، بیگانه نیستم، آثارِ این سلام به ما برمی‌گردد که چند اثرِ آن در زیارت شریفه جامعه کبیره آمده است، «وَ جَعَلَ صَلاَتَنَا صَلَوَاتِنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلاَیَتِکُمْ طیِباً لِخَلْقِنَا»، در ابتدا در تکوینِ ما اثر می‌گذارد، گوهرِ وجودِ ما را معطّر می‌کند، عطرِ وجودِ شما، نسیمِ عطرآگینِ شما در فضای جانِ من تکویناً اثر می‌گذارد و آن عفونت و بوی گندِ گناهان را از بین می‌برد، در ابتدا «طیِباً لِخَلْقِنَا». اینکه گفته‌اند هر کسی به زیارتِ حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه آلاف التّحیة و الثناء برود، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرموده‌اند: «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ‏ مِنْ ذَنْبِهِ‏ وَ مَا تَأَخَّرَ». گناه بدبو و گند و باتلاق و لجن است، آن چشمه‌ای که می‌جوشد و این عفونت را گندزدایی می‌کند «ارتباطِ من با امام» است، ارتباطِ سالمِ من، سلامٌ علیکم، من هم اعلانِ تسلیم می‌کنم و هم اعلانِ سلامت، تسلیمِ محضرِ شما هستم، و اعلان می‌کنم که می‌توانم سربازی و نوکری کنم، از تو به یک اشارت از ما به سر دویدن، اولین اثر و برکتی که از سلام به امام زمان ارواحنا فداه و اهل بیت علیهم السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عاید می‌شود یک نسیمی در باطنِ ما و گوهرِ وجودِ ما از آسمانِ وجودِ آن بزرگواران می‌وزد و این غبارهای گناه که ما را آلوده و بدبو کرده بود از بین می‌برد. وقتی این نسیم آمد، وقتی این آمادگی پیدا شد، حال طهارت در جان و نفوسِ ما حاصل می‌شود، «وَ تَزْکِیَة لَنَا»، طهارت مقدّمه‌ی رشد است، «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ»، تا زمانی که کَلِم «طیّب» نشود صعود پیدا نمی‌کنیم. دو مسئله در تزکیه وجود دارد، یکی مسئله‌ی رشد و بالندگی است، یکی هم صفا و شفافیت است، همینکه جان پاکیزه شد در مسیرِ تصاعد قرار می‌گیرد و رفعت پیدا می‌کند، «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»، او دریای علم است، او چشمه‌ی نفادناپذیر است، معنویت «امام» است، وقتی ما سلام می‌کنیم به ما نظر و توجّه می‌کنند، این توجّهِ این بزرگواران در ابتدا نسیم است و سپس چشمه است و بعد هم جذبه است و ما را بالا می‌برد، «وَ تَزْکِیَة لَنَا».
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 880 📋 نقل حکایتی از مرحوم حاج آقا حسین قمی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 20 دی 1399 🔴
880 🔴 نقل حکایتی از مرحوم حاج آقا حسین قمی رحمة الله تعالی علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 20 دی 1399 شما را به خدای متعال قسم می‌دهم که شما هم حدّاقل آرزوی این موضوع را داشته باشید، ناگهان یک مرتبه که به آقا سلام می‌کنید جوابِ سلام دریافت می‌کنید. ان شاء الله خدای متعال آیت الله بهجت اعلی الله مقامه الشّریف را با اولیای خود محشور بدارد، ایشان فرمودند یکی از خویشانِ ما در مشهد در محضرِ مرحوم حاج آقا حسین قمی بودند، در آنجا دیده بود که حاج آقا حسین سلامی به گنبد حضرت رضا صلوات الله علیه کردند و حضرت پاسخ دادند، گفته بودند: عجب! شما وقتی سلام می‌کنید صدای امام رضا صلوات الله علیه به شما برمی‌گردد و جواب سلام می‌شنوید؟ آیا شده است تا بحال به حرم بروید و سلام کنید و جواب سلامِ امام رضا صلوات الله علیه را بشنوید؟ «اَشْهَدُ اَنَّكَ تَسْمَعُ كَلامِي َاَشْهَدُ اَنَّكَ تَرُّدُ سَلامي»، ما که شهادت می‌دهیم هم می‌شنوند و هم پاسخ می‌دهند، ولی چه کنم که من کَر هستم، جانِ من محجوب است و با آن صدای ملکوتی که لسان الله است سنخیتی ندارم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📋 مسجد امام رضا علیه السلام ـ حوزه علمیه امام خمینی(ره) 📆 شنبه 04 بهمن 1399 🔴