eitaa logo
SADIQI.IR
737 دنبال‌کننده
617 عکس
102 ویدیو
4 فایل
صفحه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله شیخ کاظم صدیقی
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 842 📋 وقتی که بلا «نعمت» است ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
842 🔴 وقتی که بلا «نعمت» است ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 «اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ»، چهل سال است که خبری از حضرت یوسف علی نبیّنا و آله و علیه السلام به حضرت یعقوب علی نبیّنا و آله و علیه السلام نرسیده است و این بچّه‌های یعقوب مطمئن هستند که خبری از او نیست، او را نبرده بودند، طوری سر به نیست نکرده بودند که روزی شاهدِ حضورِ یوسف در جمعِ خود باشند، حال چهل سال گذشت، بعد از چهل سال فشارِ روزگار این‌ها را به جایی رسانده است که حال پیغمبرشان تلنگر را بزند، تا این مشقّت‌ها و سختی‌ها و فشارها بر این‌ها وارد نبود این‌ها به یوسف کاری نداشتند، این‌ها برای مشکلاتِ خودشان دغدغه داشتند، اینکه حضرت یوسف علیه السلام باشند یا نباشند برای آن‌ها مهم نبود. «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا»، خدای متعال همین حالتِ فرزندانی یعقوب را به همه‌ی بندگانِ خود ساری و جاری معرّفی کرده است، شما که به من کار ندارید، همه چیزِ شما خدای متعال است، همه کَسِ شما خدای متعال است، وجودِ شما از اوست، عزّتِ شما، نورانیتِ شما، سعادتِ شما، هر چیزی که می‌خواهید برای اوست، ولی با اینکه او اصل است، او حقیقت است، او رحمتِ واسعه است، او ایجادکننده است، او حیات‌دهنده است، در عینِ حال شما خودتان را می‌بینید و او را نمی‌بینید. برای اینکه مرا ببینید من به شما بلا می‌دهم، این بلا را از روی غضب نمی‌دهم، این بلا را از روی رحمت به شما می‌دهم، من شما را برای خودم ساخته‌ام، شما برای من هستید، می‌خواهم با من باشید، حال که سراغِ مرا نمی‌گیرید من هم به شما ویروس و جنگ و مرض و مشکلِ آبرویی می‌دهم تا احساس کنید که به من احتیاج دارید و بیایید و با من حرف بزنید. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 843 📋 امام زمان ارواحنا فداه را فراموش کرده ایم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
843 🔴 امام زمان ارواحنا فداه را فراموش کرده ایم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 فرزندانِ حضرت یعقوب در این چهل سال یادی از یوسف نمی‌کردند، و وقتی هم پدرشان بر اساسِ آن روحِ لطیف... اگر کسی با امام زمان ارواحنا فداه سنخیّت داشته باشد نمی‌تواند هجرانِ حضرت را تحمّل کند، این آلودگی‌ها و حجاب‌ها باعث شده است که گویا ما آقای خودمان را طرد کرده‌ایم، گویا با حضرت قهر هستیم، اصلاً عینِ خیالِ ما نیست که ما یک عزیزی داریم که از جان عزیزتر است، ما یک سرپرستی داریم که از پدر حساس‌تر است، ما یک دلداری داریم که از مادر عاشق‌تر است، ولی عینِ خیالمان نیست... اگر یکی از دوستان‌مان چند روز نیاید دلِ ما تنگ می‌شود، ولی این مقدار از عمرِ ما گذشته است و حتّی یک مرتبه هم به سراغِ حضرت نرفته‌ایم که ببینیم آقای ما کجا هستند، این آقای ما با این همه مشکلاتِ عالَم چه می‌کشند؟ چه کاری از دستِ من و شما ساخته است که ایشان تشریف بیاورند؟ ما برای تأمینِ مقدّماتِ حکومتِ جهانی چه رسالتی داریم و چه کاری از دستِ ما ساخته است؟ حضرت عبّاسی هیچ وقت ننشستیم چنین فکری کنیم که حضرت یار ندارند که تشریف نمی‌آورند، ما می‌توانیم یارِ حضرت باشیم. غفلت، غفلت، غفلت... انسان از همه کَسِ خود یاد نمی‌کند! حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه حالِ ما را می‌دانستند، در موردِ حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف فرمودند: «هُوَ اَلطَّرِيدُ اَلشَّرِيدُ»، کسی سراغِ ایشان را نمی‌گیرد، «شَرید» به معنای غارت‌شده است، هم منصبِ حضرت را غصب کردند، هم فدکِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را غصب کردند، هم لباس‌های جدّ ایشان را به غارت بردند، «اَلْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ»، خونِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را ریختند و کسی خونخواهی نکرده است و انتقامِ خونِ حضرت را نگرفته است، چنین مظلومی موردِ جفای ما قرار گرفته است و اصلاً سراغِ ایشان را نمی‌گیریم. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 844 📋 باید تلاش کنیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
844 🔴 باید تلاش کنیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 ولی اگر یعقوب در اثرِ فشارهای اقتصادی فرزندانِ خود را دید، حال دیگر وقتِ آن است، چون الآن دیگر همه‌ی درها به روی آن‌ها بسته است، حال جای آن بود که بگوید: «إذهَبوا»... آیا شما هم نمی‌خواهید یک حرکتی کنید؟ یک تلاشِ هدفداری، یک اقدامی، آیا نمی‌خواهید بلند شوید؟ می‌خواهید همینطور دست روی دست بگذارید؟ در حالِ نابود شدن هستید، «إذهَبوا»... از خودتان بیرون بروید، «اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا»... نمی‌دانید این چوب را از کجا می‌خورید، شما خودتان را یوسف را از خانه‌ی خودتان بیرون کردید... «وُجُودُهُ لُطفٌ وَ تَصَرّفُهُ لُطفٌ آخر وَ عَدَمُهُ مِنَّا»، اینکه حضرت در میانِ ما نیستند، ایشان جفا نمی‌کنند، محبّتِ ایشان کم نیست، این منِ خاک بر سر هستم که خانه را طوری آلوده کرده‌ام که جای آمدنِ او نیست، محیط را خراب کرده‌ام، او پاک است، با ناپاکی مناسبتی ندارد... حال از خودت بیرون برو، خودت را رها کن و برو، به سوی یوسف برو... 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 845 📋 خودمان را از خودمان بگیریم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
845 🔴 خودمان را از خودمان بگیریم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 اولین قدم اجرای دستورِ «إذهَبوا» است، حرکت است، از زندانِ نفس بیرون بیاییم، حصارهای خودبینی و خودخواهی و خودپرستی و خودنمایی... ای گوینده! خودت هم کمی در این الفاظِ خودت دقّت کن! این‌ها زشتیِ زندگیِ بشر است، اینکه انسان خودخواه و خودبین و خودپرست باشد و در تمامِ عمرِ خود مشغولِ خودنمایی باشد...گاهی حساسیت‌های ما نسبت به یکدیگر، گاهی امر به معروف‌های ما به بعضی از آدم‌های بدظاهرِ جامعه... مطمئن نباشید که برای خدای متعال است، انسان حتّی می‌خواهد همانجا هم خود را نشان بدهد، خودنمایی در درس و بحث و حرکت‌های جهادی و خدمات و... آیا جایی را سراغ دارید که خودتان را کنار زده باشید؟ کاری کنید که دوست نداشته باشید کسی شما را ببیند و چیزی به نامِ شما ثبت بشود؟ آیا از خودمان سراغ داریم؟ تا زمانی که از خودمان بیرون نیاییم و خودِ کثیفمان را زیرِ پا نگذاریم... خودم را می‌گویم... تا زمانی که خودمان را زیر پا نگذاریم ما زنجیریِ خودمان هستیم، خودمان باتلاق هستیم، تا زمانی که ما خودمان را از این باتلاق کنار نکشیم به یوسف نمی‌رسیم. اولین کاری که این «عنوان بصری» انجام داد این بود که نشست و خلوت کرد، خانه‌نشین شد، در این خلوت به اینجا رسید که باید برود، اما رفتنِ من بدونِ توفیقِ الهی و جذبه «رفتن» نیست، «إِلٰهِى لَاحَوْلَ لِى وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِقُدْرَتِكَ، وَلَا نَجاةَ لِى مِنْ مَكارِهِ الدُّنْيا إِلّا بِعِصْمَتِكَ»، «اِلهي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَانْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلا فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ»، خدایا! خواب هستم، ولی مرا با لگد بیدار نکن، مرا با چوب بیدار نکن، مرا با آتش بیدار نکن، مرا با جهنّم بیدار نکن، مرا با چکمه‌ی دشمن بیدار نکن، مرا با مهربانی و نوازشِ خودت بیدار کن، «اِلا فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ». 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📋 مسجد امام رضا علیه السلام ـ حوزه علمیه امام خمینی(ره) 📆 شنبه 22 آذر 1399 🔴 @Sadighi_ir2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 846 📋 توسّلِ «عنوان بصری» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
846 🔴 توسّلِ «عنوان بصری» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 «عنوان بصری» به کنارِ مشعل بیداری یعنی روضه‌ی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آمد. این آیه کریمه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» همان «إذهَبوا» است، هجرت کنید، از گناهِ خودتان هجرت کنید، از بی‌مبالاتی‌ها هجرت کنید، از تضییعِ وقت هجرت کنید، از صرفِ عمر در اباطیل هجرت کنید، از لجاجت‌ها هجرت کنید، از تک‌روی‌ها هجرت کنید، از غفلت‌های خودتان فرار کنید، از رذائلِ اخلاقیِ خودتان وحشت کنید، حسد، تکبّر، بخل، تنبلی، کم‌حوصلگی، زودرنجی، این‌ها آفت‌های خسارت‌بار است، به این سادگی هم جبران نمی‌شود، این‌ها آتش است و می‌سوزاند، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» به سنگرِ خداترسی و خداپروایی بیایید، به دژ بیایید، اما تا زمانی که شما را نبرند شما هنرِ رفتن ندارید، راه طولانی است، نیروی شما کافی نیست که خودتان این راه را بروید، او باید شما را ببرد، شرطِ آن این است که آمده باشید، اگر بیایید ما شما را می‌بریم، «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»، توسّل... 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
🔸 مراسم اباذر فریادگر "مرحوم حضرت (ره)" 🎙️ سخنران: 🎤 بانوای: 📖 قرائت قرآن: توسط قاری بین المللی 📆 زمان: دوشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹ - ساعت ۱۸ ✅ برای مشاهده مراسم بر روی لینک زیر کلیک کنید 👇 http://www.aparat.com/imam_hawzah/live @Sadighi_ir2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 847 📋 جایگاه استغفار و نماز ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
847 🔴 جایگاه استغفار و نماز ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 این دو نکته را داشته باشید، یکی استغفارِ ماست... یک زمانی «استغفار» اظهارِ ندامت است، درخواستِ عفو است، یک وقتی کمی عمیق‌تر است، «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین»، یک کاری انجام بدهید تا یک چیزی از خدای متعال بخواهید، خدای متعال دوست دارد شما را عزیز ببیند، اینکه چیزی را رایگان از کسی بگیرید در شأنِ شما نیست، کوچک می‌شوید، ولی یک کاری انجام بدهید و بعد توقّع داشته باشید. تمامِ زندگیِ بعضی‌ها «توقّع» است، از خودراضی هستند، هر چه محبّت کنید، هرچه نعمتِ فراوان ببینید باز هم گردن‌کلفتی و توقّع‌شان بیشتر می‌شود، مگر تو چه‌کاره هستی؟ تو چه کاری انجام داده‌ای که اینقدر پُررو و بی‌حیا شده‌ای؟ خدای متعال می‌خواهد ما را تربیت کند که بفهمیم ما هیچ چیزی نداریم، ولی از آن چیزی که برای خودِ من است و به تو داده‌ام به من بده، اول مرا بدهکار کن و بعد به من بگو من این کار را کرده‌ام و تو هم این کار را برای من انجام بده، «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ»، «ایّاکَ نَعْبُدُ»، خدایا! در مقامِ پرستش هستم و آمده‌ام تا خودم را به تو عرضه کنم، «پرستش» سرسپردن و خوددادن است، «پرستش» عمل نیست، «پرستش» جوششِ ذات و عشق و دلدادگی و دل دادن به دلدار است، «ایّاکَ نَعْبُدُ»... خدایا حال که همه چیزِ من برای توست، آمده‌ام تا به آستانِ تو نثار کنم، «وَ ایّاکَ نَسْتَعین»، این «ایّاکَ نَسْتَعین» دو بُعد دارد، یکی اینکه همین پرستشِ من هم به کمکِ خودِ توست، دوم این که خودِ تو فرموده‌ای که چیزی به من بدهید، «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»، شرط کردی که اگر بخواهی مرا یاری کنی من باید تو را یاری کنم تا تو مرا یاری کنی. مراجعه‌ی به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم «تَحلیه» است، «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ»... گاهی با زبانِ فرزندانِ حضرت یعقوب علیه السلام با امام زمان ارواحنا فداه صحبت کنیم، بنده از آن‌ها بهتر نیستم، نه ان شاء الله... خدای متعال اجازه نمی‌دهد که من یک زمانی خدای نکرده حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را در چاه بیندازم... نکند انداخته باشم و خبر نداشته باشم؟! این ما هستیم که چاهِ «غیبتِ امام زمان ارواحنا فداه» را درست کرده‌ایم، آقای ما در چاهِ غیبت هستند، جفای ما، بی‌وفاییِ ما، مسامحه‌ی ما است که پسرِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در چاهِ غیبت گرفتار کرده است، «لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ»... یا بقیّة‌الله.. «يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ»... فرزندانِ حضرت یعقوب علیه السلام به پدرِ خود گفتند: «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»، حال فهمیدیم که چه پرونده‌ی سنگینی داریم، پشیمانیِ ما برای درست شدنِ پرونده‌ی‌مان کافی نیست، «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»، بابا! تو بیا و برای ما آبرو گرو بگذار، ما جزوِ خاطئین هستیم... به ما هم دستور داده شده است «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ»... حضرت یعقوب علی نبیّنا و آله و علیه السلام کجا و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم کجا؟ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم رحمة للعالمین هستند، پدرِ شماست، به ایشان عرض کنید که «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا»، بابا! تو برای ما استغفار کن... «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّه». 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 848 📋 استغفار نماز را بیمه می کند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
848 🔴 استغفار نماز را بیمه می کند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 وقتی استغفار کردید نماز بخوانید، «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ». استغفار این حجاب را رفع می‌کند، گناه «عایق» است و نماز بالا نمی‌رود، اما اگر از گناه توبه کنیم نماز معراج است و شما را بالا می‌برد. «عنوان بصری» این زرنگی را داشت، به کنارِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آمد و آنجا «تخلیه و تحلیه» را یکجا انجام داد، هم به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم وصل شد، عنایتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را خواست، بعد هم نماز خواند، حال دوباره کشیده شد. این نبود، امام فرموده بود که برو، اگر امام به کسی امر کند که برو دیگر آن شخص نمی‌تواند برگردد، خدا نکند که خدای متعال به کسی بفرماید که برو و دیگر کاری به کارِ تو ندارم، در این صورت دیگر قابلِ هدایت نخواهد بود. امام صادق علیه السلام به ظاهر فرموده بودند که برو، ولی چه شد که دوباره این «عنوان بصری» هوای کویِ یار کرد و بی‌قرار خطابِ «إذهَبوا» را بر خود «صادق» دید؟ و از خانه‌ی نفس و گلی بیرون آمد و سراغِ خانه‌ی امام جعفر صادق صلوات الله علیه را گرفت؟ گر که ز معشوق نباشد کشش کوششِ عاشقِ بیچاره به جایی نرسد 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 849 📋 اسلام به فکرِ سعادتِ ماست ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
849 🔴 اسلام به فکرِ سعادتِ ماست ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 از این جهت که اسلام مکتبِ تربیتی است، انسان‌ساز است، تمدّن‌ساز است، جامعه‌ی بشری را در مسیرِ کمال و در مسیرِ میلِ به زیبایی‌ها قرار می‌دهد و در مسئله‌ی زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی که فطرتِ بشر به سوی آن‌هاست و برای بشر ارزش‌های والا گمشده‌ است و انسان از درون می‌جوشد که به این گنج‌ها دست یابد و در درونِ خود سرمایه‌دار بشود، جاهای خالیِ فکری و روحی و روانی او برطرف بشود، به یک امنیتِ درونی و آرامشِ خاطر نائل بشود، و این «سعادت» است، هم در دنیا و هم در آخرت. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 850 📋 اعتبارِ وجودِ مقدّسِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در زمانِ خود ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
850 🔴 اعتبارِ وجودِ مقدّسِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در زمانِ خود ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قبل از آنکه مبعوث به هدایت بشوند و بطورِ رسمی پرچمِ هدایتِ بشر از جانبِ خدای متعال به ایشان سپرده بشود، چهل سال در متنِ جامعه، در محیطِ آلوده، از وجودِ ایشان پاکی و طهارت و صداقت و امانت می‌جوشید، و خودِ خدای متعال تربیتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را بعهده گرفت. وجود مبارکِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه در خطبه‌ی قاصعه فرمودند: «مِنْ لَدُنْ أَنْ کَانَ فَطِیماً»؛ در آن دوره‌ای که از شیر گرفته شده است، از دوره‌ی شیرخوارگی، خدای متعال اعظمِ ملائکِ خود را قرینِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم کرد و او مأمورِ الهی بود که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در طریقِ خوبی‌ها، حق، عدالت و درستی پیش ببرد، و خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «أَنَا أَدِيبُ اَللَّهِ» من تربیت‌شده‌ی ذاتِ ربوبی هستم «وَ عَلِيٌّ أَدِيبِي» علی (سلام الله علیه) هم دست‌پرورده‌ی من است. این وجودِ مبارکِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم وقتی مبعوثِ به رسالت شدند، در اولین دعوتی که از قریش بعمل آوردند فرمودند: آیا تاکنون از من دروغی شنیده‌اید؟ با اینکه مشرک بودند ولی همگی عرضه داشتند که نه، در ادامه فرمودند: آیا از من خیانتی دیده‌اید؟ عرضه داشتند: نه؛ حضرت فرمودند: اگر من به شما بگویم پشتِ این کوه درّنده‌ای کمین کرده است و حواسِ شما زمانِ عبورِ از آن مسیر جمع باشد آیا شما تردید می‌کنید؟ عرض کردند: نه! حضرت فرمودند: حال که از من بجز صداقت ندیده‌اید من به شما می‌گویم: همانطور که می‌خوابید خواهید مُرد، مرگ حق است، ولی مرگ پایانِ زندگیِ شما نیست، حیاتِ بعد از مرگ دارید. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 851 📋 درنگی بر سوره مبارکه «عصر» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
851 (قسمت اول) 🔴 درنگی بر سوره مبارکه «عصر» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 در قرآن کریم برای عینی کردنِ این حقیقت که انسان موجودی است باید بماند، و دنیا مقدّمه‌ی آخرت است، زندگیِ دنیا «هدف» نیست، بلکه پُل است، بلکه مزرعه است، بلکه تجارتخانه است، و این تجارت و زراعت و پُل برای عبور است، باید حاصلِ آن را برای زندگیِ خود مصروف کنیم، هم سوره مبارکه «والعصر»... اثرِ سازندگیِ این سوره به قدری زیاد است که در صدر اسلام مسلمین زمانِ خداحافظی دست به دستِ یکدیگر می‌دادند و این سوره را با یکدیگر قرائت می‌کردند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر»؛ خدای متعال قسم یاد می‌کند، خدای متعال بندگانِ خود را دوست دارد، خدای متعال ما را آفریده است، ما اثرِ خدای متعال هستیم، ما نقشِ خدای متعال هستیم، ما نقاشیِ خدای متعال هستیم، ما کارِ خدای متعال هستیم، هر کسی کارِ خود را دوست دارم، چون ما کارِ خدای متعال هستیم خدای متعال ما را دوست دارد، خدای متعال از ما خواسته است که ما به سعادت برسیم، ما به کمال برسیم، و خدای متعال برای ما اصلاً کم نگذاشته است، آنچه می‌شد ما را کمک کند تا ما گرفتارِ خسارت نشویم، گرفتارِ عمرباختگی نشویم، گرفتارِ ندامت و حسرت نشویم، خدای متعال در اختیارِ ما قرار داده است، خدای متعال افضلِ بشر را برای تربیتِ ما فرستاده است، خدای متعال انبیاء و ائمه علیهم السلام را که وجودهای نوری و عرشی هستند برای ما خرج کرده است، خدای متعال حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه و ائمه علیهم السلام را بخاطرِ ما در این کُره‌ی خاکی گرفتارِ مصیبت‌ها و رنج‌ها کرده است، وقتی خدای متعال قسم یاد می‌کند از روی محبّت این کار را می‌کند، می‌خواهد تا من و شما هدایت بشویم، به «عصر» هم قسم می‌خورد، «عصر» مهم‌ترین چیز به معانیِ مختلف است، «عصر» خیلی مهم است، که یکی از آن‌ها همان «زمان» است، زمانِ ما زیاد نیست، می‌گویند عمر طلا است، ولی این جمله دقیق نیست، اگر انسان طلا را گُم کند ممکن است بتواند دوباره آن را بدست بیاورد ولی عمرِ رفته دیگر بر نمی‌گردد، طلا چه زمانی می‌تواند عمر باشد؟ آیا حیف نیست؟ ما با این عمرِ خود چه می‌کنیم؟ تابحال چکار کرده‌ایم؟ خدای متعال که به «عصر» قسم یاد می‌کند درواقع یک تیر و چند نشان است، یعنی قدرِ خودتان و زمانِ خودتان را بدانید، از این فرصت، از این ظرفیت استفاده‌ی کامل را ببرید. حال خدای متعال می‌خواهد با این قسم چه حقیقتی را به خوردِ ما بدهد و ما باور کنیم؟ این حقیقت که «إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، در حالِ آب شدن هستی، در حالِ تَلَف شدن هستی، در حالِ از دست رفتن هستی، عمرِ تو در حالِ آب شدن است. چکار کنیم این عمری که در حالِ آب شدن است از دستِ ما نرفته باشد و خرج و هزینه نشده باشد و برای ما ذخیره بشود و از دستِ ما نرود و برای ما بماند؟ خدای متعال چهار مسئله را در اینجا بیان فرموده است. یک «ایمان»؛ زندگی عبارت است از «ایمان»، اگر ایمان نباشد انسان زنده نیست، کافر مُرده است، ایمان به انسان امنیت می‌دهد، انسان سنگرِ امانِ بشر است، ایمان نردبانِ عروج است، ایمان شهپرِ معراجِ انسانِ خاکی است که انسان را افلاکی می‌کند و انسانِ فرشی را عرشی می‌سازد، ایمان به خدای متعال و ایمان به ابدیت و ایمان به صراط مستقیم که پیامبران و ائمه علیهم السلام هستند. ایمان بدونِ عمل مانندِ درختِ بدونِ ثمر است، «إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، انسان برای کار آمده است... ای که دستت می‌رسد شو کارگر... 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
851 (قسمت دوم) 🔴 درنگی بر سوره مبارکه «عصر» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 مرحوم شیخ مرتضی طالقانی عارف، استادِ مرحوم آیت الله بهجت اعلی الله مقامه الشّریف این شعر را... ما از علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه شنیدیم که گفتند: نزد شیخ درس می‌خواندم، آخرین روزی که دیگر بعد از آن ایشان را ندیدیم به محضرِ ایشان رفتم و دیدم در بستر افتاده است، تا مرا دید دستِ خود را روی چشمِ خویش و بالای ابروی خویش گذاشتند و فرمودند: برو آقا جان! درس تعطیل است. گفتم: آقا! درس تعطیل نیست و حوزه‌ها دایر است، فرمودند: برو آقا جان! خرِ طالقان رفته است و پالانِ آن مانده است... فهمیدم که سفرِ آخرت موردِ نظرِ ایشان است و در حالِ رفتن هستند، به ایشان عرض کردم که در این لحظه‌ی آخر یک چیزی به ما بگویید که برای ما درس و ذخیره باشد، این شعر را خواندند: ای که دستت می‌رسد شو کارگر... آمده‌ای که کار کنی، اینجا جای کار است، اگر اینجا کار نکنی بهشت نداری، «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى * وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى»، آمده‌ایم که نماز بخوانیم، آمده‌ایم که شب زنده داری داشته باشیم، آمده‌ایم تا تضرّع کنیم و دلِ خویش را نازک کنیم، آمده‌ایم تا سیمِ خود را با خدای متعال وصل کنیم، آمده‌ایم تا به عائله‌ی خدای متعال برسیم، آمده‌ایم تا اهلِ خیر و خدمت باشیم، آمده‌ایم تا به علم و معرفت برسیم و این گنج را با خودمان به آخرت ببریم، آمده‌ایم تا به کمال برسیم، آمده‌ایم تا ترقّی کنیم، آمده‌ایم تا آباد بشویم و آباد کنیم، عمرِ خود را چکار کردیم؟ خراب کردیم یا آباد؟ چونکه از پای افتی خواهی زد به سر... ناگهان می‌بینی که دیگر کاری از دستِ تو ساخته نیست، بعد دیگر به سر زدن هم فایده‌ای ندارد، می‌خواهیم چکار کنیم؟ «وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، تا می‌توانیم از عمرِ خود کار بکشیم، یک لحظه‌ی آن هم خسارت است والله... اگر حتّی یک لحظه‌ی آن هم بیخود از دستِ ما برود... روز قیامت می‌بینیم که ما می‌توانستیم با یک لحظه چقدر بالا برویم، جا ماندیم و به مقصد و به قلّه نرسیدیم. سوم: تواصی به حق است. شما عضوِ یک مجموعه‌ای هستید، اگر خودِ تو آباد باشی و جامعه خراب باشد تو هم خراب می‌شوی. تمامِ اعضای انسان به یکدیگر کمک می‌کند، اگر همه سالم باشند تعاونِ عمومی دارند، اگر یک عضو درد داشته باشد و درد شدید بشود همه‌ی اعضاء را گرفتارِ خود می‌کند و نمی‌تواند کاری انجام بدهد، این است که باید جامعه را درست کرد، باید همّت به خرج داد، باید به خانواده رسید، باید فرزندانِ سالم تربیت کرد، باید مسیرِ درست زندگی کردن را به خانواده نشان داد، باید خودمان برویم و بگوییم حال که می‌بینی من در خطِ خوب می‌روم تو هم به دنبالِ من بیا. تواصی به حق، امر به معروف و نهی از منکر، بی‌تفاوت نبودن، حساس بودنِ به خوبی‌ها و بدی‌ها، عکس‌العملِ متناسب نشان دادن در جامعه. «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر»، تواصی به صبر هم لازمه‌ی تواصی به حق است، باید حوصله داشته باشیم، باید دستپاچه نشویم، باید جامعه‌ی مریض را، فردِ مریض را... با یک آمپول که نمی‌توان سلامتی داد، زمان می‌برد، صبر می‌خواهد، استقامت می‌خواهد، مقاومت می‌خواهد. اگر این کارها را نکردیم خدای متعال می‌فرماید که «إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، این خسران است. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 852 📋 صادق باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir