eitaa logo
SADIQI.IR
709 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
106 ویدیو
4 فایل
صفحه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله شیخ کاظم صدیقی
مشاهده در ایتا
دانلود
Sadighi-13990712-Dars-Akklagh-Hoze-758-Jaygahe Esteghfar Va Namaz-Thaqalain_IR.mp3
2.01M
🔊 847 📋 جایگاه استغفار و نماز ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
847 🔴 جایگاه استغفار و نماز ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 این دو نکته را داشته باشید، یکی استغفارِ ماست... یک زمانی «استغفار» اظهارِ ندامت است، درخواستِ عفو است، یک وقتی کمی عمیق‌تر است، «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین»، یک کاری انجام بدهید تا یک چیزی از خدای متعال بخواهید، خدای متعال دوست دارد شما را عزیز ببیند، اینکه چیزی را رایگان از کسی بگیرید در شأنِ شما نیست، کوچک می‌شوید، ولی یک کاری انجام بدهید و بعد توقّع داشته باشید. تمامِ زندگیِ بعضی‌ها «توقّع» است، از خودراضی هستند، هر چه محبّت کنید، هرچه نعمتِ فراوان ببینید باز هم گردن‌کلفتی و توقّع‌شان بیشتر می‌شود، مگر تو چه‌کاره هستی؟ تو چه کاری انجام داده‌ای که اینقدر پُررو و بی‌حیا شده‌ای؟ خدای متعال می‌خواهد ما را تربیت کند که بفهمیم ما هیچ چیزی نداریم، ولی از آن چیزی که برای خودِ من است و به تو داده‌ام به من بده، اول مرا بدهکار کن و بعد به من بگو من این کار را کرده‌ام و تو هم این کار را برای من انجام بده، «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ»، «ایّاکَ نَعْبُدُ»، خدایا! در مقامِ پرستش هستم و آمده‌ام تا خودم را به تو عرضه کنم، «پرستش» سرسپردن و خوددادن است، «پرستش» عمل نیست، «پرستش» جوششِ ذات و عشق و دلدادگی و دل دادن به دلدار است، «ایّاکَ نَعْبُدُ»... خدایا حال که همه چیزِ من برای توست، آمده‌ام تا به آستانِ تو نثار کنم، «وَ ایّاکَ نَسْتَعین»، این «ایّاکَ نَسْتَعین» دو بُعد دارد، یکی اینکه همین پرستشِ من هم به کمکِ خودِ توست، دوم این که خودِ تو فرموده‌ای که چیزی به من بدهید، «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»، شرط کردی که اگر بخواهی مرا یاری کنی من باید تو را یاری کنم تا تو مرا یاری کنی. مراجعه‌ی به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم «تَحلیه» است، «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ»... گاهی با زبانِ فرزندانِ حضرت یعقوب علیه السلام با امام زمان ارواحنا فداه صحبت کنیم، بنده از آن‌ها بهتر نیستم، نه ان شاء الله... خدای متعال اجازه نمی‌دهد که من یک زمانی خدای نکرده حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را در چاه بیندازم... نکند انداخته باشم و خبر نداشته باشم؟! این ما هستیم که چاهِ «غیبتِ امام زمان ارواحنا فداه» را درست کرده‌ایم، آقای ما در چاهِ غیبت هستند، جفای ما، بی‌وفاییِ ما، مسامحه‌ی ما است که پسرِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در چاهِ غیبت گرفتار کرده است، «لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ»... یا بقیّة‌الله.. «يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ»... فرزندانِ حضرت یعقوب علیه السلام به پدرِ خود گفتند: «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»، حال فهمیدیم که چه پرونده‌ی سنگینی داریم، پشیمانیِ ما برای درست شدنِ پرونده‌ی‌مان کافی نیست، «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»، بابا! تو بیا و برای ما آبرو گرو بگذار، ما جزوِ خاطئین هستیم... به ما هم دستور داده شده است «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ»... حضرت یعقوب علی نبیّنا و آله و علیه السلام کجا و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم کجا؟ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم رحمة للعالمین هستند، پدرِ شماست، به ایشان عرض کنید که «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا»، بابا! تو برای ما استغفار کن... «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّه». 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990712-Dars-Akklagh-Hoze-759-Esteghfar Namaz Ra Bime Mikonad-Thaqalain_IR.mp3
670.5K
🔊 848 📋 استغفار نماز را بیمه می کند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
848 🔴 استغفار نماز را بیمه می کند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 12 مهر 1399 وقتی استغفار کردید نماز بخوانید، «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ». استغفار این حجاب را رفع می‌کند، گناه «عایق» است و نماز بالا نمی‌رود، اما اگر از گناه توبه کنیم نماز معراج است و شما را بالا می‌برد. «عنوان بصری» این زرنگی را داشت، به کنارِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آمد و آنجا «تخلیه و تحلیه» را یکجا انجام داد، هم به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم وصل شد، عنایتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را خواست، بعد هم نماز خواند، حال دوباره کشیده شد. این نبود، امام فرموده بود که برو، اگر امام به کسی امر کند که برو دیگر آن شخص نمی‌تواند برگردد، خدا نکند که خدای متعال به کسی بفرماید که برو و دیگر کاری به کارِ تو ندارم، در این صورت دیگر قابلِ هدایت نخواهد بود. امام صادق علیه السلام به ظاهر فرموده بودند که برو، ولی چه شد که دوباره این «عنوان بصری» هوای کویِ یار کرد و بی‌قرار خطابِ «إذهَبوا» را بر خود «صادق» دید؟ و از خانه‌ی نفس و گلی بیرون آمد و سراغِ خانه‌ی امام جعفر صادق صلوات الله علیه را گرفت؟ گر که ز معشوق نباشد کشش کوششِ عاشقِ بیچاره به جایی نرسد 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990810-Dars-Akklagh-Hoze-760-Eslam Be Fekre Sa'adate Mast-Thaqalain_IR.mp3
2.41M
🔊 849 📋 اسلام به فکرِ سعادتِ ماست ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
849 🔴 اسلام به فکرِ سعادتِ ماست ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 از این جهت که اسلام مکتبِ تربیتی است، انسان‌ساز است، تمدّن‌ساز است، جامعه‌ی بشری را در مسیرِ کمال و در مسیرِ میلِ به زیبایی‌ها قرار می‌دهد و در مسئله‌ی زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی که فطرتِ بشر به سوی آن‌هاست و برای بشر ارزش‌های والا گمشده‌ است و انسان از درون می‌جوشد که به این گنج‌ها دست یابد و در درونِ خود سرمایه‌دار بشود، جاهای خالیِ فکری و روحی و روانی او برطرف بشود، به یک امنیتِ درونی و آرامشِ خاطر نائل بشود، و این «سعادت» است، هم در دنیا و هم در آخرت. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990810-Dars-Akklagh-Hoze-761-Etebare Vojoode Moghadase Hazrate Rasool Akram(AS) Dar Zamane Khod-Thaqalain_IR.mp3
4.74M
🔊 850 📋 اعتبارِ وجودِ مقدّسِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در زمانِ خود ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
850 🔴 اعتبارِ وجودِ مقدّسِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در زمانِ خود ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قبل از آنکه مبعوث به هدایت بشوند و بطورِ رسمی پرچمِ هدایتِ بشر از جانبِ خدای متعال به ایشان سپرده بشود، چهل سال در متنِ جامعه، در محیطِ آلوده، از وجودِ ایشان پاکی و طهارت و صداقت و امانت می‌جوشید، و خودِ خدای متعال تربیتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را بعهده گرفت. وجود مبارکِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه در خطبه‌ی قاصعه فرمودند: «مِنْ لَدُنْ أَنْ کَانَ فَطِیماً»؛ در آن دوره‌ای که از شیر گرفته شده است، از دوره‌ی شیرخوارگی، خدای متعال اعظمِ ملائکِ خود را قرینِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم کرد و او مأمورِ الهی بود که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در طریقِ خوبی‌ها، حق، عدالت و درستی پیش ببرد، و خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «أَنَا أَدِيبُ اَللَّهِ» من تربیت‌شده‌ی ذاتِ ربوبی هستم «وَ عَلِيٌّ أَدِيبِي» علی (سلام الله علیه) هم دست‌پرورده‌ی من است. این وجودِ مبارکِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم وقتی مبعوثِ به رسالت شدند، در اولین دعوتی که از قریش بعمل آوردند فرمودند: آیا تاکنون از من دروغی شنیده‌اید؟ با اینکه مشرک بودند ولی همگی عرضه داشتند که نه، در ادامه فرمودند: آیا از من خیانتی دیده‌اید؟ عرضه داشتند: نه؛ حضرت فرمودند: اگر من به شما بگویم پشتِ این کوه درّنده‌ای کمین کرده است و حواسِ شما زمانِ عبورِ از آن مسیر جمع باشد آیا شما تردید می‌کنید؟ عرض کردند: نه! حضرت فرمودند: حال که از من بجز صداقت ندیده‌اید من به شما می‌گویم: همانطور که می‌خوابید خواهید مُرد، مرگ حق است، ولی مرگ پایانِ زندگیِ شما نیست، حیاتِ بعد از مرگ دارید. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990810-Dars-Akklagh-Hoze-762-Derangi Bar Sore Mobarake Asr-Thaqalain_IR.mp3
3.86M
🔊 851 📋 درنگی بر سوره مبارکه «عصر» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
851 (قسمت اول) 🔴 درنگی بر سوره مبارکه «عصر» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 در قرآن کریم برای عینی کردنِ این حقیقت که انسان موجودی است باید بماند، و دنیا مقدّمه‌ی آخرت است، زندگیِ دنیا «هدف» نیست، بلکه پُل است، بلکه مزرعه است، بلکه تجارتخانه است، و این تجارت و زراعت و پُل برای عبور است، باید حاصلِ آن را برای زندگیِ خود مصروف کنیم، هم سوره مبارکه «والعصر»... اثرِ سازندگیِ این سوره به قدری زیاد است که در صدر اسلام مسلمین زمانِ خداحافظی دست به دستِ یکدیگر می‌دادند و این سوره را با یکدیگر قرائت می‌کردند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر»؛ خدای متعال قسم یاد می‌کند، خدای متعال بندگانِ خود را دوست دارد، خدای متعال ما را آفریده است، ما اثرِ خدای متعال هستیم، ما نقشِ خدای متعال هستیم، ما نقاشیِ خدای متعال هستیم، ما کارِ خدای متعال هستیم، هر کسی کارِ خود را دوست دارم، چون ما کارِ خدای متعال هستیم خدای متعال ما را دوست دارد، خدای متعال از ما خواسته است که ما به سعادت برسیم، ما به کمال برسیم، و خدای متعال برای ما اصلاً کم نگذاشته است، آنچه می‌شد ما را کمک کند تا ما گرفتارِ خسارت نشویم، گرفتارِ عمرباختگی نشویم، گرفتارِ ندامت و حسرت نشویم، خدای متعال در اختیارِ ما قرار داده است، خدای متعال افضلِ بشر را برای تربیتِ ما فرستاده است، خدای متعال انبیاء و ائمه علیهم السلام را که وجودهای نوری و عرشی هستند برای ما خرج کرده است، خدای متعال حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه و ائمه علیهم السلام را بخاطرِ ما در این کُره‌ی خاکی گرفتارِ مصیبت‌ها و رنج‌ها کرده است، وقتی خدای متعال قسم یاد می‌کند از روی محبّت این کار را می‌کند، می‌خواهد تا من و شما هدایت بشویم، به «عصر» هم قسم می‌خورد، «عصر» مهم‌ترین چیز به معانیِ مختلف است، «عصر» خیلی مهم است، که یکی از آن‌ها همان «زمان» است، زمانِ ما زیاد نیست، می‌گویند عمر طلا است، ولی این جمله دقیق نیست، اگر انسان طلا را گُم کند ممکن است بتواند دوباره آن را بدست بیاورد ولی عمرِ رفته دیگر بر نمی‌گردد، طلا چه زمانی می‌تواند عمر باشد؟ آیا حیف نیست؟ ما با این عمرِ خود چه می‌کنیم؟ تابحال چکار کرده‌ایم؟ خدای متعال که به «عصر» قسم یاد می‌کند درواقع یک تیر و چند نشان است، یعنی قدرِ خودتان و زمانِ خودتان را بدانید، از این فرصت، از این ظرفیت استفاده‌ی کامل را ببرید. حال خدای متعال می‌خواهد با این قسم چه حقیقتی را به خوردِ ما بدهد و ما باور کنیم؟ این حقیقت که «إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، در حالِ آب شدن هستی، در حالِ تَلَف شدن هستی، در حالِ از دست رفتن هستی، عمرِ تو در حالِ آب شدن است. چکار کنیم این عمری که در حالِ آب شدن است از دستِ ما نرفته باشد و خرج و هزینه نشده باشد و برای ما ذخیره بشود و از دستِ ما نرود و برای ما بماند؟ خدای متعال چهار مسئله را در اینجا بیان فرموده است. یک «ایمان»؛ زندگی عبارت است از «ایمان»، اگر ایمان نباشد انسان زنده نیست، کافر مُرده است، ایمان به انسان امنیت می‌دهد، انسان سنگرِ امانِ بشر است، ایمان نردبانِ عروج است، ایمان شهپرِ معراجِ انسانِ خاکی است که انسان را افلاکی می‌کند و انسانِ فرشی را عرشی می‌سازد، ایمان به خدای متعال و ایمان به ابدیت و ایمان به صراط مستقیم که پیامبران و ائمه علیهم السلام هستند. ایمان بدونِ عمل مانندِ درختِ بدونِ ثمر است، «إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، انسان برای کار آمده است... ای که دستت می‌رسد شو کارگر... 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
851 (قسمت دوم) 🔴 درنگی بر سوره مبارکه «عصر» ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 مرحوم شیخ مرتضی طالقانی عارف، استادِ مرحوم آیت الله بهجت اعلی الله مقامه الشّریف این شعر را... ما از علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه شنیدیم که گفتند: نزد شیخ درس می‌خواندم، آخرین روزی که دیگر بعد از آن ایشان را ندیدیم به محضرِ ایشان رفتم و دیدم در بستر افتاده است، تا مرا دید دستِ خود را روی چشمِ خویش و بالای ابروی خویش گذاشتند و فرمودند: برو آقا جان! درس تعطیل است. گفتم: آقا! درس تعطیل نیست و حوزه‌ها دایر است، فرمودند: برو آقا جان! خرِ طالقان رفته است و پالانِ آن مانده است... فهمیدم که سفرِ آخرت موردِ نظرِ ایشان است و در حالِ رفتن هستند، به ایشان عرض کردم که در این لحظه‌ی آخر یک چیزی به ما بگویید که برای ما درس و ذخیره باشد، این شعر را خواندند: ای که دستت می‌رسد شو کارگر... آمده‌ای که کار کنی، اینجا جای کار است، اگر اینجا کار نکنی بهشت نداری، «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى * وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى»، آمده‌ایم که نماز بخوانیم، آمده‌ایم که شب زنده داری داشته باشیم، آمده‌ایم تا تضرّع کنیم و دلِ خویش را نازک کنیم، آمده‌ایم تا سیمِ خود را با خدای متعال وصل کنیم، آمده‌ایم تا به عائله‌ی خدای متعال برسیم، آمده‌ایم تا اهلِ خیر و خدمت باشیم، آمده‌ایم تا به علم و معرفت برسیم و این گنج را با خودمان به آخرت ببریم، آمده‌ایم تا به کمال برسیم، آمده‌ایم تا ترقّی کنیم، آمده‌ایم تا آباد بشویم و آباد کنیم، عمرِ خود را چکار کردیم؟ خراب کردیم یا آباد؟ چونکه از پای افتی خواهی زد به سر... ناگهان می‌بینی که دیگر کاری از دستِ تو ساخته نیست، بعد دیگر به سر زدن هم فایده‌ای ندارد، می‌خواهیم چکار کنیم؟ «وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، تا می‌توانیم از عمرِ خود کار بکشیم، یک لحظه‌ی آن هم خسارت است والله... اگر حتّی یک لحظه‌ی آن هم بیخود از دستِ ما برود... روز قیامت می‌بینیم که ما می‌توانستیم با یک لحظه چقدر بالا برویم، جا ماندیم و به مقصد و به قلّه نرسیدیم. سوم: تواصی به حق است. شما عضوِ یک مجموعه‌ای هستید، اگر خودِ تو آباد باشی و جامعه خراب باشد تو هم خراب می‌شوی. تمامِ اعضای انسان به یکدیگر کمک می‌کند، اگر همه سالم باشند تعاونِ عمومی دارند، اگر یک عضو درد داشته باشد و درد شدید بشود همه‌ی اعضاء را گرفتارِ خود می‌کند و نمی‌تواند کاری انجام بدهد، این است که باید جامعه را درست کرد، باید همّت به خرج داد، باید به خانواده رسید، باید فرزندانِ سالم تربیت کرد، باید مسیرِ درست زندگی کردن را به خانواده نشان داد، باید خودمان برویم و بگوییم حال که می‌بینی من در خطِ خوب می‌روم تو هم به دنبالِ من بیا. تواصی به حق، امر به معروف و نهی از منکر، بی‌تفاوت نبودن، حساس بودنِ به خوبی‌ها و بدی‌ها، عکس‌العملِ متناسب نشان دادن در جامعه. «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر»، تواصی به صبر هم لازمه‌ی تواصی به حق است، باید حوصله داشته باشیم، باید دستپاچه نشویم، باید جامعه‌ی مریض را، فردِ مریض را... با یک آمپول که نمی‌توان سلامتی داد، زمان می‌برد، صبر می‌خواهد، استقامت می‌خواهد، مقاومت می‌خواهد. اگر این کارها را نکردیم خدای متعال می‌فرماید که «إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ»، این خسران است. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990810-Dars-Akklagh-Hoze-763-Sadegh Bashim-Thaqalain_IR.mp3
4.71M
🔊 852 📋 صادق باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
852 🔴 صادق باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 10 آبان 1399 یک سوره هم در قرآن کریم تحت عنوان «سورة التغابن» است، که یکی از مسبّحات خمس قرآن کریم است، که وجود نازنین امام جعفر صادق صلوات الله علیه برای کسانی که هر شب قبل از خواب این پنج سوره را بخوانند تضمین می‌کنند که آن شخص حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را می‌بیند و قبل از مرگِ خود امام زمان ارواحنا فداه را درک می‌کند. حضرت وعده‌های خیلی دل‌انگیزی داده‌اند. یکی از این مسبحات خمس سوره مبارکه تغابن است، و خدای متعال در سوره مبارکه تغابن می‌فرماید: خدای متعال یک روزی همه را جمع می‌کند که «یوم الجمع» است، این هم یکی از اسامی قیامت است که اولین و آخرین در یک دادگاهی حضور دارند، همه پای میز محاکمه‌ی احکم الحاکمین هستند، «ذَٰلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ»، این یوم الجمع یوم التّغابن است. چکار کنیم که گرفتارِ تغابن نشویم؟ خدای متعال در سوره مبارکه توبه فرمود: «كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ». این «كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» درسِ امام‌شناسی است، درسِ معصوم‌یابی است، کسی که هر لحظه با او باشید او صادق است و هیچگاه بر خلافِ خطِ صداقت قدمی برنمی‌دارد نمی‌تواند بجز معصوم باشد. اینکه آیه مطلقا می‌فرماید که با صادقین باشید چند پیام دارد، یکی اینکه هر زمان صادقی دارد، تمامِ رهروانِ زمان‌ها اگر بگردند این گمشده را پیدا می‌کنند، صادقی وجود دارد، صادقِ خودتان را پیدا کنید، «كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»، و پیامِ دومِ آن این است که در هر کجا و در هر زمان و در هر مکانی این فرد غیر از صداقت هیچ چیزی ندارد، اگر انسان غیرِمعصوم باشد غفلت دارد، غفلت با صداقت هماهنگ نیست، نسیان با صداقت هماهنگ نیست، اگر انسان حواس‌پرتی پیدا کند نمی‌تواند با صداقت همراه باشد، بنابراین صادق «معصوم» است، امام معصوم است، این اعتقادِ شیعه است. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
✅ 🌺 ویژه سلام الله علیها 🔴 عظمت شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها امیر المؤمنین علیه السّلام گفتند: «كُنتَ مَعَ الآنبیاء سِرّاً وَ مَعَ خَاتَمِ الانبیاءِ سرّاً و علانیّةً» علی گفت: با همه‌ی پیغمبرها همراهی کردم. علی علیه السّلام آدم را بدرقه کرده است، علی علیه السّلام نوح را از طوفان نجات داده است. موسی را علی علیه السّلام بود که دریا را شکافت و موسی را نجات داد. این علی علیه السّلام بود که عیسی را همراهی کرد. گفت: با همه‌ی انبیاء در عالم سر بودم ولی با خاتم آن‌ها هم در باطن بودم، هم در ظاهر بودم. سراً و علناً. حضرت زینب، زینت یک چنین شخصیت عالم‌گیر است. زین أب است. نمود امیر المؤمنین علیه السّلام، نماد امیر المؤمنین علیه السّلام بدون حضرت زینب سلام الله علیها نبود. اگر کربلا نبود، اگر نهضت امام حسین نبود، نامی از علی و دین خدا باقی نبود و اگر زینب نبود کربلا نبود، نهضت امام حسین علیه السّلام نبود. همه‌ی این‌ها سر سفره‌ی حضرت زینب سلام الله علیها امکان‌پذیر می‌شود. این بانو چه کسی است، چه سفره‌ای دارد همه‌ی انبیاء و ائمّه علیهم السّلام سر سفره‌ی حضرت زینب مهمان هستند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-764-Ahamiyate Hadise Onvane Basri Nazde Olama-Thaqalain_IR.mp3
3.91M
🔊 853 📋 اهمیّتِ حدیثِ «عنوان بصری» نزد علما ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
853 🔴 اهمیّتِ حدیثِ «عنوان بصری» نزد علما ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 حدیث شریف «عنوان بصری» که در قسمتِ آخرِ جلد اول کتاب بحارالانوار آمده است و شهید رضوان الله تعالی علیه این حدیث را از شیخ بهایی اعلی الله مقامه الشّریف نقل می‌کند، این حدیث اینقدر نورانی و محکم و دلنشین است که نیازی به بررسی سند ندارد، خودِ متن نشان می‌دهد که این کلمات بجز از دو لبِ مبارکِ صاحب ولایتِ مطلقه و دریای عصمت و طهارت صادر نمی‌شود. از این جهت علمای ما، فقهای اهل باطنِ ما مانند مرحوم آیت الحق علامه آمیرزا علی آقای قاضی رضوان الله تعالی علیه این مطلب را به شاگردانِ خویش توصیه فرموده بودند، به آقازاده‌های خویش می‌فرمودند که این حدیث را با خط خوش بنویسند، و بعضی از بزرگانِ ما این حدیث را در جیبِ خود و بعضی دیگر در عمامه‌ی خود می‌گذاشتند، این حدیث را برای جلای جان و صفای قلب خود مرور می‌کردند و توشه‌هایی برای باطنِ خویش ذخیره می‌کردند. در این حدیث شریف که کلمه به کلمه‌ی آن گنج است و اهل می‌خواهد که آن را اکتشاف کند و این دُرها و جواهرات را استخراج کند و از این‌ها بعنوانِ نسخه‌ی شفاءبخش در زندگی استفاده کند و سرمایه‌ی دنیا و آخرتِ او باشد. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-765-Ahamiyate Ezn Khastan Ra Faramoush Nakonim-Thaqalain_IR.mp3
5.73M
🔊 854 📋 اهمیتِ «اذن خواستن» را فراموش نکنیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
854 🔴 اهمیتِ «اذن خواستن» را فراموش نکنیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 این «اذن خواستن» یکی از آدابِ مراجعه‌ی به بزرگان است، انسانِ بامعرفت وقتی محبوبِ خود را باعظمت یافته است حریمِ او را نگه می‌دارد و بدونِ اذن و اجازه قدم از قدمِ خود بر نمی‌دارد تا چه برسد که بخواهد به حریمِ او ورود پیدا کند، خود را حقیر می‌داند، خود را فقیر می‌شناسد، خود را محتاج یافته است، می‌خواهد به بارگاهِ غنی مراجعه کند، خود را جاهل تلقّی کرده است و می‌خواهد به چشمه‌ی علم وارد بشود و در کنارِ اقیانوسِ دانش جرعه‌نوش باشد، نمی‌شود بدونِ اجازه و بدونِ اذن به حریم وارد شد. «اسْتَأْذَنْتُ»؛ اینکه «مراجعه‌ی به امام» در تمامِ امور «شرطِ قبولی» است... «بِمُوالاتِکُم تُقبَلُ الطّاعَةُ المُفتَرَضَةُ، و لَکُمُ المَوَدَّةُ الواجِبَةُ»، شرطِ قبولیِ همه‌ی عبادت‌ها این است که انسان از بابِ ولایت وارد بشود، هم در مسائلِ علمی، فقهی، معرفتی، اخلاقی... وقتی انسان مطمئن می‌شود که از قرآن کریم و از احادیثِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و از احادیثِ قدسی انبیاء علیهم السلام چیزی بدست می‌آورد، صِرفِ ظاهری نیست که چشمِ ظاهربین یک عبارتی را دیده است و یک لفظی را خوانده است یا ذهنِ او یک مفهومی را تلقّی کرده است، این باید حق بداند و از مسیری که انسان به حق می‌رسد برود، چرا وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ»، عباراتِ متنوعی در این رهگذر از فرمایشاتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تماشا می‌کنیم، گاهی فرموده‌اند: «انا مدینة الفقه و علی بابها»، «انا مدینة العلم و علی بابها»، «انا مدینة الحکمه و هی الجنة و علی بابها» که مرحوم صدوق اعلی الله مقامه الشّریف این حدیث اخیر را در کتاب شریف «امالی» خود آورده‌اند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-766-Baraye Vorod Be Behesht Bayad Ezn Gereft-Thaqalain_IR.mp3
4.61M
🔊 855 📋 برای ورود به بهشت باید از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه «اذن» گرفت ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
855 🔴 برای ورود به بهشت باید از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه «اذن» گرفت ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 انسان نمی‌تواند بدونِ مراجعه‌ی به درِ بهشت به بهشت راه پیدا کند، حکمت هم بهشت است، خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بهشتِ واقعی هستند، بهشت برین و فردوس اعلی تجلیّاتِ وجودیِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند. اگر کسی بخواهد اهلِ بهشت باشد و از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه اذن نگیرد امکان ندارد که راهی به بهشت داشته باشد، اگر کسی بخواهد به حق، که خدای متعال حقِ مطلق است و هر حقی در ارتباط با خدای متعال «حق» است، وگرنه باطلِ محض است، اگر بخواهد حق را بیابد، آیا می‌شود بدونِ اذن و مراجعه‌ی به در به حق برسد؟ امکان ندارد، قرآن کریم می‌فرماید: «وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا»، اگر خواستید به خانه‌هایی وارد بشوید، اگر انسان از دیوار بالا برود «سارق» شناخته می‌شود، اگر اساس البیتی هم بدست بیاورد «غاصب» است و برکت و نوری ندارد. اگر کسی طالب است معارف دین و فقه و احکام اسلام را از قرآن کریم و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دریافت کند این حدیثِ «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ» از احادیثِ متواتر و قطعی الصدور از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ قلبِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ فقهِ اسلام هستند، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ حکمتِ دین هستند، لذا بدونِ اینکه از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه اذن بخواهد و از این کانال وارد بشود، اگر هم چیزی بدست بیاورد از او می‌گیرند، این شخص غاصب و ظالم است و رعایتِ حق و بیت را نکرده است و اذنی از صاحب البیت نداشته است، لذا برای او ذخیره نمی‌شود و هزینه‌ی بیجایی می‌شود و مایه‌ی بدبختیِ دنیا و آخرتِ او خواهد شد. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-767-Tamasok Be AhleBeyt(AS)-Thaqalain_IR.mp3
6.29M
🔊 856 📋 تمسک به اهل بیت علیهم السلام ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
856 🔴 تمسک به اهل بیت علیهم السلام ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 در هر حاجتی که ما داریم باید درِ خانه‌ی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام را بزنیم، اولین مراجعه‌ی ما صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام باشد، خودِ این یک نوع اذن گرفتن است، یک نوع درخواستِ اجازه است، و در همه‌ی امور اینطور است. برای چه در ابتدای همه‌ی صحبت‌های خود حمد خدای متعال و صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام و لعن بر دشمنانِ ایشان می‌فرستیم؟ این استیذان است، این ادب است، این معرفت است، این نگه داشتنِ حریم است. لذا وقتی هم به حرم‌های ظاهری می‌رویم، مانندِ حرمِ امام رضا علیه آلاف التحیّة و الثناء می‌رویم که در خراسان است، ابتدا ورودی می‌ایستیم، اشک می‌ریزیم، اجازه می‌خواهیم، خودِ این اشک نشانه‌ی این است که اذن داده‌اند، و اماکن متبرّکه‌ی دیگر هم همینطور است، هر وقت به مسجد که بیت الله است هم می‌رویم خوب است که به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه تأسّی کنیم و جلوی مسجد بایستیم و از خدای متعال بخواهیم که به ما دلِ شکسته و اشکِ ناب بدهد که قلبِ ما را شستشو کند، و بگوییم «يا مُحْسِنُ قَدْ اتاكَ الْمُسى‏ءُ وَ قَدْ أَمَرْتَ الْمُحْسِنَ انْ يَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسيئِ». «عنوان بصری» در این کارهای خود مؤدب به آدابِ ولایی بوده است، لذا حضرت او را درواقع تأدیب کردند و در عینِ حال خواستند ناز کنند تا ببینند که آیا او نازِ حضرت را می‌کشد یا نه، «عنوان بصری» هم نشان داد که نورانیتِ امام صادق صلوات الله علیه را در حدِ ظرفیتِ خود یافته است، لذا هم از بابِ ادب فرمایشِ حضرت را گوش داد و در آن وقت اصرار نورزید، و هم اینکه در این مدّت کمی خودسازی و کسبِ آمادگی کرد و ظرفیتِ خود را ارزیابی کرد و بعد آمد از جوارِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم ارتزاق کرد و نماز خواند، حال آمده است و اجازه می‌گیرد. «اسْتَأْذَنْتُ»؛ خدا کند در هر درسی که طلبه می‌خواهد وارد بشود در خارج از کلاس بفهمد که کلاسِ درس محضرِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، اگر نگوییم محضرِ خدای متعال است، که قطعاً محضرِ خدای متعال است، همه‌ی علومِ دینی تجلیّاتِ حق‌تعالی است، لذا طلبه باید بدونِ اذن و طهارت وارد نشود، حتماً باید وضو بگیرد، حتماً باید توبه کند، حتماً باید در باطنِ خود بگوید: خدایا! آمده‌ام، به من اذنِ ورود بده که بر سرِ سفره‌ی معرفت بنشینم و از این بیت العلم با دستِ خالی برنگردم. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir