نماینده ولیفقیه و استاندار مرکزی از حضور مردم در انتخابات تقدیر کردند.
آیت الله دری نجف آبادی و فرزاد مخلص الائمه در این پیام آوردهاند: ۱۱ اسفندماه بار دیگر مردم انقلابی، مومن و ولایت مدار استان مرکزی با حضور پرشکوه و دندان شکن خود در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری مهر تایید دیگری بر دلبستگی خویش به انقلاب و نظام زدند.
در ادامه این پیام آمده است: این حماسه و حضور شورانگیز و غرور آفرین یکبار دیگر همه تبلیغات و توطئههای شیطانی دشمنان این سرزمین را نقش بر آب کرد و سیلی محکمتری به صورت دشمنان کینه توز ایران اسلامی زده شد.
در بخش دیگری از این پیام مشترک آمده است: دیروز استان امامین انقلاب به فهم، هوشیاری، عشق و علاقه فرزندان خویش به نظام مقدس جمهوری اسلامی و لبیک حماسی آنان به مقام عظمای ولایت بر خود بالید و شکوه بصیرت، هوشمندی و عشق به میراث گران بهای امام راحل خود را به نمایش گذاشت.
در ادامه این پیام آمده است: این حماسه پر شکوه حاصل پیوند عمیق مردم سرزمین آفتاب با ولایت و رهبری امت اسلامی بود و اینجانبان به عنوان خدمتگزاران مردم شریف استان از مردم ولایتمدار به مناسبت خلق این حماسه پر شکوه و به یادماندنی خالصانه تشکر میکنیم.
در این پیام مشترک از همه نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، عوامل هیاتهای اجرایی، نظارت و بازرسی، رسانههای جمعی، دستگاه قضایی، ماموران انتظامی و نظامی و امنیتی نیز تشکر و قدردانی شده است.
#امام_جمعه_اراک
#دری_نجف_آبادی
@daftaremamjomearak
کمال الانقطاع
[نگاهی به مناجات شعبانیه]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
إلهى هَبْ لى کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ أرْواحُنا مُعَلَّقَةً بعِزِّ قُدْسِکَ»
✔️مقدمه
یکی از دعاهای ماثور و معتبر مناجات شعبانیه است.
➖مُناجات شَعبانیه را فردی بنام ابنخالویه، از امام علی(ع) روایت کرده است. امامان(ع) بعدی بر قرائت مناجات شعبانیه در ماه شعبان اهتمام داشتهاند.
اهل سلوک این مناجات را نمونهای از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا بهشمار آوردهاند.
👈نگاهی به آموزهها و مضامین کلی مطرح شده در مناجات شعبانیه عبارتند از:
⇤جایگاه و اهمیت دعا؛
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ»
⇤فراگیری علم الهی؛
«وَ تَعْلَمُ ما فی نَفْسی وَ تَخْبُرُ حاجَتی…»
⇤حاکمیت مقدرات الهی بر انسان و جهان ؛
«وَ قَدْ جَرَتْ مَقادیرُکَ عَلَىَّ یا سَیِّدى فیما یَکُونُ مِنّى إلى آخِرِ عُمْرى مِنْ سَریرَتى وَ عَلانِیَتى»
⇤رزاقیت و نصرت خداوند متعال؛
«إلهی إنْ حَرَمْتَنى فَمَن ْذَا الَّذى یَرْزُقُنى وَ إنْ خَذَلْتَنى فَمَنْ ذَاالَّذى یَنْصُرُنى»
⇤وسعت رحمت الهی و امید به آن «إلهی إنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَاْهِل ٍلِرَحْمَتِکَ فَأنْتَ أهْلٌ أنْ تَجُودَ عَلىَّ بِفَضْلِ سِعَتِکَ»
⇤ستّاریت خداوند متعال ونیازمندی سخت انسان به آن در آخرت
«إلهی قَدْ سَتَرْتَ عَلَىَّ ذُنُوباً فِى الدُّنْیا وَ أنَا أحْوَجُ إلى سَتْرِها عَلَىَّ مِنْکَ فى الْاُخْرى»
⇤عذرپذیری کریمانه خداوند متعال؛
«یا أکْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إلَیْهِ الْمُسیئُونَ»
⇤امیدواری به رحمت خداوند
«إلهی إنْ کانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِکَ عَمَلى فَقَدْ کَبُرَ فى جَنْبِ رَجأئِکَ أمَلى»
⇤اعتراف به گناه و غفلت
« إلهی وَ قَدْ أفْنَیْتُ عُمْرى فى شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أبْلَیْتُ شَبابى فى سَکْرَةِ التَّباعُدِ مِنْکَ»
⇤اعتراف به عجز و ناتوانی
«الهی و انا عبدک الضعیف»
⇤آثار توکل ؛
«...فاصفح عنی بحسن توکلی علیک...»
⇤نازهای زیبا
به تعبیر علامه جوادی آملی این دعا با «نیاز» آغاز می شود و با «ناز» به اوج می رسد چند فقره از این ناز های زیبا را مرور میکنیم ؛
«إلهی فَلَکَ الْحَمْدُ أبَداً أبَداً دأئِماً سَرْمَداً یَزیدُ وَ لا َبیدُ کَما تُحِبُّ و َتَرْضى »
«إلهی إنْ أخَذْتَنى بِجُرْمى أخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إنْ أخَذْتَنى ِذُنُوبى أخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ»
«وَ إنْ أدْخَلْتَنىِ النّارَ أعْلَمْتُ أهْلَها أنّى اُحِبُّکَ»
⇤درخواست کمال الانقطاع الی الله
اما یکی از عمیق ترین بخش های این دعا درخواست کمال انقطاع است.
این مبحث را به بررسی کمال انقطاع اختصاص میدهیم؛
✅بیان موضوع
کمال انقطاع به سوی خدا به این معنا است که انسان از وابستگی و تعلّق به هر چیزی آزاد و رها گردد و فقط به خدا وابسته و پیوسته شود.
➖ مقام کمال انقطاع الی الله بسیار مشکل و دشوار است که بدون امداد حضرت حق تعالی و استعانت از او امکان ندارد از این رو آن را از خدا میخواهیم.چرا که «کمال انقطاع به سوی حق» در حقیقت وفاى تامّ به میثاق الاهی است، پای بندی کامل به میثاق الاهی و توجه به مقام ربوبیّت خداوند چنان صعب و دشوار است که فقط با یاری حضرت حق امکان دارد.
➖غلط اندازى اشیا از یک طرف و احتیاج مردمان به آنها از طرف دیگر، موجب گردید که قرآن مجید با اصرار و تکرار، مقام ربوبیّت خداوند متعال را به مردم تذکّر دهد تا اسیر شرک نگردند و از صراط مستقیم و بندگی خداى تعالى تغییر مسیر ندهند و در بیابان گمراهى سرگردان نشوند، و اعلان فرمود، سعادت حقیقى که لقاى پروردگار است، مرهون وارستگى از هر گونه شرک است: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»؛ پس هر که به لقاى پروردگارش امید دارد، باید کارى شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند.
➖تمام صفات وارستۀ انسانی در انقطاع کامل الی الله نهفته است و اگر کسی بدان دست یافت، به سعادت بزرگی نائل شده است.
علامه طبرسی میگوید: «من از کلمات امام علی علیهالسلام فهمیدم که سرّ سیر تمام انبیا در انقطاع از همهچیز و همهکس بهسوی خدای متعال نهفته است.»
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال اخلاقی ومعرفتی# گمنام🔰
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
🔶آیات
خداوند در آیات مختلف تذکر داده که انسان باید از دلبستگی به ماسوی الله اجتناب کند؛
➖«وَلَا تَدۡعُ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَۖ فَإِن فَعَلۡتَ فَإِنَّكَ إِذٗا مِّنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ وَإِن يَمۡسَسۡكَ ٱللَّهُ بِضُرّٖ فَلَا كَاشِفَ لَهُۥٓ إِلَّا هُوَۖ وَإِن يُرِدۡكَ بِخَيۡرٖ فَلَا رَآدَّ لِفَضۡلِهِۦۚ يُصِيبُ بِهِۦ مَن يَشَآءُ مِنۡ عِبَادِهِۦۚ وَهُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ»
و به جاى خدا و جز او كسى و چيزى را كه سود و زيانى برايت ندارد مخوان، كه اگر چنين كنى از ستمكاران خواهى بود و اگر خدا به تو محنتى برساند، هيچ كس به جز خدا نيست كه آن را برطرف سازد، (هم چنان كه) اگر چيزى براى تو خواسته باشد كسى نيست كه فضل و كرم او را برگرداند، او به هر يك از بندگانش هر چه بخواهد به كرم خود مى رساند، و او آمرزگار و رحيم است.
➖وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا: و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند. (بهکلی از غیر او دل ببر).
➖«فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ»
اگر آنها به تو پشت کنند، (نگران مباش!) بگو: «خداوند مرا کفایت میکند؛ هیچ معبودی جز او نیست؛ بر او توکّل کردم؛ و او صاحب عرش بزرگ است!»
🔷احادیث
➖رسول اكرم(ص) فرمودند:
أوّل العلم معرفة الجبّار و آخر العلم تفويض الأمر اليه؛سر آغاز علم، شناخت خداوند جبّار و سرانجام آن، واگذارى امور به اوست.(۱)
➖پیغمبر اکرم (ص) از جبرئیل تفسیر چندین مفهوم مهم از جمله مفهوم توکل را میپرسد که پاسخ جبرئیل به تفسیر توکل چنین است:
«الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَعُ وَ اسْتِعْمَالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ فَإِذَا كَانَ الْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اللَّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اللَّهِ وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اللَّهِ فَهَذَا هُوَ التَّوَكُّل».
میفرماید توکل یعنی علم و دانستن این معنا که هیچ مخلوقی نه میتواند به انسان ضرری بزند و نه میتواند سودی برساند؛ نه میتواند چیزی به انسان بدهد و نه میتواند چیزی را از انسان بگیرد؛ و در نتیجه این علم، به مرحله نومیدی از خلق و اتکای به خالق میرسد. کسی که به چنین علمی دست یابد، دیگر جز برای خدا کاری نمیکند، نه به غیر خدا امید و طمعی میبندد و نه از غیر خدا میترسد. این معنای توکل است.(۲)
💠داستان
نقل میکنند که مرحوم ملا احمد نراقی کاشانی، نویسنده کتاب اخلاقی«معراج السعادهًْ»، ساکن در کاشان بود. درویشی که کتاب معراج السعادهًْ و بخش زهد و پارسایی آن کتاب را خوانده بود، نزد ملا احمد نراقی آمد و دید ملا احمد زندگی و دستگاه مرتبی دارد (چون ایشان مرجع بود و مردم به خانه ایشان رفت و آمد میکردند). درویش، وقتی آن همه بیا و برو و شهرت و دستگاه محقق نراقی را دید، تعجب کرد که این استاد اخلاق ، چرا خودش زاهد و پارسا نیست! (با اینکه در کتاب معراج السعادهًْ آن همه راجع به زهد سخن گفته است) بعد از دو-سه روز که میخواست مرخص شود، مرحوم نراقی فهمیده بود که برای آن درویش، معمایی پیش آمده است. به او گفت: کجا میخواهی بروی؟ او عرض کرد: میخواهم به کربلا بروم. محقق نراقی فرمود: من هم میآیم. او گفت: من باید چند روز صبر کنم تا مهیا شوی. مرحوم نراقی فرمود: همین الان حاضرم. به راه افتادند تا به قم رسیدند. در قم، محقق نراقی دید رنگ صورت درویش تغییر کرد. از علت پرسید. او گفت: کشکولم را در کاشان جا گذاشتهام. محقق نراقی فرمود: کشکول در جای خودش هست. فعلاً برویم و بعد برمیگردیم و کشکول شما را میدهم. درویش گفت: من بدون کشکول نمیتوانم زندگی کنم و علاقه به آن دارم. باید برگردیم وآن را بردارم. مرحوم نراقی همانجا فرصت را به دست آورد؛ به او فهماند که زهد اسلام یعنی چه؟ زاهد آن نیست که در جامعه نباشد؛ شهرت نداشته باشد؛ یا ریاست نداشته باشد. زاهد کسی است که دلبستگی به چیزی یا به کسی جز خدا نداشته باشد و دلبستگی ولو به کشکول باشد، زاهد نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.کیمیاى سعادت، ج ۲، ص۴۰۴.
۲.معاني الأخبار،ص۲۶۱.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال اخلاقی ومعرفتی# گمنام🔰
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام رضا خیلی دوست دارم ❤
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۲۸۶﴾
🔸 خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او، نیکیهای هر کس به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست. پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کردهایم مؤاخذه مکن. بار پروردگارا، تکلیف گران و طاقت فرسا که بر پیشینیان ما نهادهای بر ما مگذار. پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما.
💭 سوره: بقره
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
✨ مَن لَم يُجهِد نَفسَهُ في صِغَرِهِ لَم يَجِد راحَةً في كِبَرِهِ
🔅 هر كس خود را در كودكى به رنج نيندازد ، در بزرگسالى، آسايش نمى يابد.
📚 میزان الحکمه
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿۲۷﴾
🔸 ای کاش مرگ مرا از چنگ این غصه و عذاب نجات میداد.
🔅 مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿۲۸﴾
🔸 (ای داد که) مال و ثروت من امروز به فریاد من نرسید.
🔅 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿۲۹﴾
🔸 همه قدرت و حشمتم نابود گردید.
🔅 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿۳۰﴾
🔸 (و خطاب قهر رسد که) او را بگیرید و در غل و زنجیر کشید.
🔅 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿۳۱﴾
🔸 تا بازش به دوزخ در افکنید.
🔅 ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿۳۲﴾
🔸 آنگاه به زنجیری که طولش هفتاد ذراع است (به آتش) در کشید.
🔅 إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿۳۳﴾
🔸 که او به خدای بزرگ ایمان نیاورده.
💭 سوره: حاقه
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
👌ده چیز، ده چیز دیگر را مےخورد:
➊نیکے بدی را
➋تڪبر علم را
➌توبه گناه را
➍دروغ رزق را
➎عدل ظلم را
➏غم عمر را
➐صدقه بلا را
➑خشم عقل را
➒پشیمانے سخاوت را
➓غیبت حسن عمل را
ساحــــل بندگـــــی🌱