eitaa logo
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
238 ویدیو
27 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽️مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽️نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽️مطالعات آمریکا ◽معماری و شهرسازی اسلامی ◽تربیت اسلامی ◽حکمرانی مردمی و بسیج ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦 إنا عَلَی العَهد ✍ محمدصادق تقی زاده طبری ♦️ امام شهیدم رفتی… آرام و مطمئن؛ و آیه «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً» در گوش تاریخ طنین افکند.ما ماندیم، در میانِ اشک و سکوت، حیران واژگان و سنگینِ داغ غربت. آسمان ، در فراق تو، به گریه نشست و زمین، بی‌تو، وسعت اندوه شد. ای که با لبخندت، قلوب خسته و مضطرب را آرام می‌کردی؛ رفتی و بغضی هزار باره در دل‌هایمان شکفت. ♦️آقاجانم پلک‌های شیفتگانت از اشک سنگین است. در نبودنت، نور کم نمی‌شود، که خونت، چراغی‌ست ازلی. تو آن اطمینانِ جاری در اضطراب روزگار و مصداق «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ» بودی. اکنون که به وعده رب ملحق شدی، ما مانده‌ایم در امتحان وفا؛ و عهد خود را بر سینه نگاه داشته‌ایم: إنا علی العهد. ♦️رهبر شهیدم ما بر همان عهدیم ،بر همان پیمان مؤمنان صادق: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ». در کوره‌ی امتحان زمان، سوگند خورده‌ایم که عقب ننشینیم. صدای «إنا علی العهد» از هر کوی بلند است، و نسلِ ولایت، عقب نخواهد نشست. با هر قطره اشک از داغ تو، نهالی از ایمان می‌روید. ♦️امام مهربانم وقتی گلوله‌ها، لبخندت را نشانه رفتند، جهان فهمید که ایمان، تن نمی‌پوساند؛ او جاودانه می‌شود. تو رفتی و خونت، «سِراجاً مُنِیراً» شد برای ادامه راه. در هر مسجد، در هر کوچه و خیابان، در هر فریاد یا علی، یا حیدر و یا حسین، عطر نامت می‌پیچد. این خاک، دیگر وطن خون توست. ♦️مولای شهیدم نامت در سنگرها تکرار می‌شود، در اشک مادران شهید، در بغض رزمندگان، در نگاه کودکانی که با نام ولایت بزرگ می‌شوند.ما خود را سپر می‌کنیم برای هر ادامه تو. دنیا بداند که این خون،ابتدای قیام است.به خدا سوگند که خونت خاموش نخواهد شد؛ که در رگ‌های این ملت، ایمان تو جاری‌ست. ما از نور تفکر تو، از عمق نگاهت به جهان، از آن حلم بلندت در برابر طوفان‌ها، خورشید ولایت را در جانمان کاشته‌ایم. اکنون، در نبودت، حضور اندیشه‌ات گسترده‌تر از همیشه نفس می‌کشد. ♦️پدر دلسوز امت بشنو این زمزمه امت را که می‌گوید:ما نرفته‌ایم از مسیرت، ما زنده‌ایم به یاد تو، ما وفاداریم تا سپیده قیامت،ما می‌مانیم، چون عهد بسته‌ایم؛ما می‌مانیم، چون عشق تو در ما ریشه کرده است؛و هر صبح، با مؤذن دل می‌گوییم:«السلام علیکَ یا سیدَنا الشهید»و با دل‌هایی در تداوم اشک و عزم، در آستان عهد نو، نجوا می‌کنیم: إنا علی العهد، إنا علی الوفاء، إنا علی الجهاد، و أنتَ یا إمامنا، شاهدٌ علینا. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔶جای خالی وزارت خانواده در جنگ 🖌محمد حسین شاه آبادی 🟥 درست است که جنگ در ستاد کل نیروهای مسلح و در تک‌تک نهادهای نظام مثل سپاه و ارتش مدیریت می‌شود، اما به هر حال یک وزارت خانه مهم به نام وزارت دفاع در دولت متصدی مسائل نظامی است. این اتفاق در حوزه فرهنگ هم افتاده و نهادهایی مثل صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت هستند ولی وزارت‌خانه‌ای با نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نقش تصدی‌گری در دولت را به عهده دارد. بهداشت و درمان هم به طور متمرکز در دولت وزارت‌خانه‌ای با همین نام دارد و این طوری صاحب هر کاری معلوم می‌شود. اما خانواده چه؟ برای خانواده چه نهادی تصدی‌گری می‌کند؟ بخشی از کارها به عهده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است و برخی دیگر به عهده وزارت ورزش و جوانان. موضوع جمعیت هم که به طور مستقل در دبیرخانه ستاد ملی جمعیت پیگیری می‌شود. اما هیچ نهادی مسئولیت اصلی را به عهده ندارد و همین باعث می‌شود که نوعی «پاسکاری» در ماموریت‌ها اتفاق بیفتد. حالا خانواده به عنوان مرکز ثقل تمدن ایرانی اسلامی در جنگ رمضان، پشت میدان را با قوت گرفته و دنیا را انگشت به دهان گذاشته است. تجربه‌ای که سال‌ها در یمن دیده می‌شد ولی کسی فکرش را نمی‌کرد ایران اسلامی نیز به همان استواری و مقاومت باشد. این خانواده با همه مسائلش خم به ابرو نیاورده و هر شب وفاداری و حمایتش را به جنگ و قوای نظامی نشان می‌دهد. اما چه کسی از این خانواده حمایت می‌کند و در حقش پدری می‌کند؟ بی‌شک ما نیازمند نهاد بالاسری و قدرتمندی مثل «وزارت خانواده» هستیم و بهانه‌هایی مثل کوچک کردن دولت دلیل بر طفره رفتن از آن نمی‌شود. اگر دولت می‌خواهد کوچک شود، در جای دیگر کوچک شود ولی باید خانواده را محور قرار دهد و مسائلش را تک به تک حل کند. تقلیل دادن خانواده به مسائل زنان هم جفای دیگری است که در جای خودش بحث خواهد شد. 📋 اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
اخراج آمریکا از منطقه، تنها راهبرد نجات ایران 🔶راهبرد ادامه جنگ تا اخراج آمریکا از منطقه، راهبرد ابلاغی امام شهید بوده که ابلاغ و تدابیرش اندیشیده و سناریوهای مختلف آن بررسی شده است. 🔸این راهبرد قطعی، ضروری و فوری است. هیچ راه دیگری برای تضمین ثبات امنیت ایران در آینده حتی کوتاه به جز این نیست. هیچ تضمین امنیتی و حقوقی برای ادامه نظام سیاسی ایران و یکپارچگی ملی، به جز تغییر این معادله امنیتی، وجود ندارد. انصراف از این راهبرد یعنی شکست قطعی حاکمیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران. 🔸امروزه برخی عناصر در طیف‌های محتلف سیاسی- امنیتی صورتبندی پایان جنگ و یا آتش بس و.. را زمزمه می‌کنند و با ترسیم برخی ناتوانی‌ها و یا امکان‌های موجود و ابهام و اغتشاش در تصویر واقعی میدان نبرد، دستگاه محاسباتی حاکمیت و بدنه مردم را دچار اختلال می‌کنند. 🔸پیوست‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی این اقدام برای نجات دشمن از مخمصه در حال شکل‌گیری است. صدا و بسامد اخبار شکل‌گیری ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌‌المللی و تهدیدات حملات نامتعارف با اهداف غیرنظامی و زیرساختی از یک سو و توصیه‌های دیپلماتیک و میانجی‌گرایانه از سوی دیگر برای امکان‌های مصالحه و حل واهی مسائل در فرایند دیپلماتیک امتداد همان سیاست چماق و هویج است. 🔸وجود روایت معتبر و اقناعی از امکان‌ها و دستاوردها و آگاهی از پیامدهای بسیار شوم و خطرناک پایان جنگ در این وضعیت وجوبی دو چندان دارد. 🔸روایتی که نتیجه‌اش حمایت قاطع مردمی از نیروهای مسلح در ادامه پیکار و شکل‌گیری خطوط قرمز محکم سیاسی و سیاستی تا حصول نتایج تعیین شده باشد. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔸 نسبت میدان جنگ و میدان‌‌های اجتماعی و قیام خیابان ✍ محمود ذکاوت حمید دهقانیان 🔹جنگ‌ها در رقم خوردن تاریخ ملت‌ها همواره نقش تعیین‌کننده‌ای داشتنه‌اند. تغییرات اجتماعی که در حین جنگ‌ها در جامعه اتفاق می‌افتتد، مرزهای ساختارهای اجتماعی را جابه‌جا و قواعد جدیدی در میدان‌های کنش اجتماعی ایجاد و تثبیت می‌کنند که تا سال‌ها جهت کنش‌ها را در این میدان‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تعامل دوسویه میدان جنگ و میدان اجتماعی، تعیین کننده وضعیت آینده جامعه است. آینده‌ای که نشانه‌گان آن از روایت حال آن پدیدار می‌گردد. 🔹 در این جنگ اما عرصه نبرد بسیار وسیع ، متعدد و متکثر است. از تل‌آویو تا تهران، از دریای عمان تا خلیج فارس، از لبنان تا عراق همه درگیر نبرد شده اند. اما خطوط نبرد منحصر به جغرافیا و زمین و آسمان نبوده و دشمن نبردی سهمگین و موثر در فضای رسانه‌ای و به تبع آن شناختی - روانی جامعه شروع کرده است. نبردی که نتایج آن کمتر از موشک و بمب و .‌.. در تعیین معادلات امنیتی- ژئوپلیتیکی آینده نیست. 🔹جنگ در رسانه و خیابان و تصاحب آن برای دشمن مقدمه لازم و ضروری برای نتایج موثر در پیروزی است. اینک میدانی جدید به مرزها و خطوط نبرد سخت اضافه شده است: خیابان‌‌های ایران. درست متناسب با هندسه جنگ ترکیبی دشمن، ما شاهد آرایش جنگی هوشمندانه از سوی ملت ایران در خیابان هستیم. آرایشی توأم با شعر و شعور و البته استقامت و ایمان راسخ. 🔹ملت ایران، مرد و زن، پیر و جوان و نوجوان، هم رهبر و هم پیرو یک قیام خیابانی شده‌‌اند. هر چقدر دشمن غدر‌تر و خشن‌تر. اراده‌ها برای مقابله و جهاد محکم‌تر. 🔹چه نیک گفت آن پیر فرزانه شهید، بعثت مردم. بعثت عمدتا متوجه قیام انبیاء بوده برای امت‌ها، اما گویی این‌بار یک بعثت در فراخنای تاریخ در مقیاس یک امت هستیم. 🔹 بعد از افطار، گروه گروه، دسته دسته، مثنی و فرادی ملت راهی خیابان‌ها می‌شوند. بعد از نطقی کوتاه، نوحه و سوگواری و شعرخوانی حماسی، راهپیمایی شروع می‌شود. قیام‌های شبانهٔ ملت را نمی‌توان صرفاً برای مقابله با نیروهای وطنی خصم معنا کرد. مردم فریاد انتقام سر می‌دهند. خروش و حضور آن‌ها فقط پیوست میدان نبرد نیست. عین همراهی نیروهای دریایی و هوافضای ایران است. موتور محرکهٔ ارتش و سپاه ایران در برابر خصم است. 🔹 درست در لحظه‌ای که دشمن فکر می‌کرد، ایران شکسته شده، خیابان‌های ‌ایران، جهان متجاوزین را به آتش کشید. ایران هیچ‌گاه چنین جنگی را تجربه نکرده اما عجیب آن است که مردم طوری عمل می‌کنند انگار سال‌های سال است که در این نبرد حضور دارند. تاریخ چند هزار سالهٔ ما در خیابان‌های ایران و میدان‌های نبرد دوباره نمایان شد. تاریخ شکوه، مقاومت و پایداری. نیروی محرکهٔ این نبرد سلاح نیست، بلکه ایمانی است که از خیابان به میدان کشیده شده است. آری مردم مبعوث شده، در حال خلق میدانی در جامعه هستند که منابع، قواعد و نیروهای اجتماعی در آن تجلی شکوه و عظمت تمدنی دین و دولت است. میدانی که نوید دهنده صبحی روشن است. 🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔴 ما «وزارت خانواده» می‌خواهیم نه «وزارت زنان و خانواده» 🖌محمد حسین شاه آبادی 🔶ما همیشه به وزارت خانواده احتیاج داشته‌ایم و در دوران جنگ بیشتر. البته وزارت خانواده بدون پیش‌وند و پس‌وند! ظاهرش این است که «زنان و خانواده» شمول بیشتری دارد و توجه ویژه‌ای به زنان خواهد داشت؛ برای همین هم اسم معاونت ریاست جمهوری را «زنان و خانواده» گذاشته‌اند و انواع و اقسام اندیشکده‌ها را به این اسم نام‌گذاری کرده‌اند. اما تجربه نشان داده که این یک فریب است. رهبر شهید انقلاب جمله مهمی دارند: «غرب رندانه از زیر بار طرح مسئله خانواده در می‌رود. توی همه‌ بحث‌هایی که این‌ها می‌کنند، بحث زن هست، اما اصلاً بحث خانواده نیست. خانواده، نقطه ضعف غرب است. مسئله زن را مطرح می‌کنند، اما اصلاً اسم خانواده را نمی‌آورند؛ با اینکه زن از خانواده جدا نیست.» 14 دی ۱۳۹۰ شاید بگویید مساله سر این است که زن را جایگزین خانواده کرده‌اند، ولی ما در کنار خانواده قرار می‌دهیم و این گونه به هر دو تاکید می‌کنیم. می‌پرسم چه دلیلی دارد؟ مگر ما تهمت‌های غرب را پذیرفته‌ایم که می‌گوید اسلام به زن ظلم می‌کند و حالا می‌خواهیم از خودمان دفاع کنیم؟ زن هم مثل مرد و مثل کودک و نوجوان انسان ارزشمندی است که در خانواده نقش‌آفرینی می‌کند. چرا باید او را جدا کنیم؟ اینجا یک چیز می‌ماند و آن نقش بی‌بدیل زن در تشکیل و حفظ خانواده است. چنانچه امام شهید فرمود: «خانواه را زن حفظ می‌کند.» این جمله ارزش آن را دارد که یک وزارتخانه مستقل برای زنی که خانواده را تشکیل می‌دهد و حفظ می‌کند تاسیس شود ولی چه کنیم که تا چنین شود، باز هم زن را منهای خانواده تفسیر می‌کنند. برای همین باز هم تاکید می‌کنیم که ما «وزارت خانواده» می‌خواهیم نه «وزارت زنان و خانواده»! 📋اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🛑 تداوم خط حاکمیت ملی و استقلال خواهی ایرانیان (تحلیل اولین پیام رهبر جوان انقلاب) 🖊 دکتر محسن جبارنژاد پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران تحلیل پیام رهبر جدید انقلاب نشان می‌دهد که ایشان نیز همچون امام خمینی و پدر شهیدشان، مصمم به ادامه مسیر استقلال ملی و تثبیت حاکمیت ملی ایران هستند. نوع مواجهه ایشان با جبهه متجاوز آمریکایی- صهیونی و نیز تاکید بر تنبیه متجاوز و اخذ غرامت و نیز پیش بینی و تمهید گشودن جبهه های جدید در صورت طولانی شدن جنگ و شیطنت دشمن، همه و همه را باید در طرح بلندِ ضد استعماری، استقلال خواهی و حمایت از حق ملیِ تعیین سرنوشت دانست. امام خمینی در ابتدای نهضت در سال ۴۲ نیز، با احتراز از مسائل فرعی، مساله اصلی و بلای عمده جامعه ایرانی را مساله استعمار و نفوذ بیگانه دانستند و خط مبارزه با استعمار را تا آخر عمر خویش ادامه دادند. رهبر شهید انقلاب نیز این خط تاریخی را از سال ۶۸ تا لحظه شهادت، مصرانه پیگیری نمودند و ذره ای از آن کوتاه نیامدند و حتی جان شریف خود را در راه عزت ملی و استقلال و شرافت ایران و مردمانش فدا کردند. این مساله از این حیث اهمیت دارد که در تاریخ صد و اندی ساله اخیر تا قبل از انقلاب اسلامی، مساله استقلال کشور، یک آرزوی ملی برآورده نشده برای ما ایرانیان بوده است. رهبر جوان انقلاب، امروز به درستی بر این خط اصیل و تاریخی ای تاکید کردند که از ابتدای انقلاب اسلامی ۵۷، بی مسامحه، پیگیری و تعقیب شد و از قضا، خواست توده های میلیونی ای است که این شب ها در کف خیابان حضور دارند. نیز خواست میلیون ها ایرانی آزاده و میهن دوست در داخل و خارج از ایران است. این خواست و این خط تاریخی، امروز توسط رهبر جوان ، با اقتدار و افتخار رسما اعلام شد و نشان داد که جمهوری اسلامی، همچنان بر آرمان استقلال ملی پای می‌فشارد و تحت هیچ شرایطی حاضر به عقب نشینی از آن نخواهد بود. 🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔰این باور از کجا آمده است.... 📝حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 💠 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب ▫️پیام رهبر سوم انقلاب اسلامی آیت الله سید مجتبی خامنه ای را از زوایای مختلف می توان بررسی کرده و آثار آن را برشمرد. دراین نوشتار بصورت مختصر تنها از منظر «نقش مردم در حرکت انقلاب اسلامی» به آن می پردازیم. ▫️فرامتنِ این پیام برای مردم بسیار آشنا و مأنوس بود. ایشان تصریح می کنند که مسیر امامین انقلاب، فعلیت بخشیدن به جمهوریت در نظام اسلامی است. جمهوریت به معنای افلاطونی یا مدرن آن نیست. جمهوریت در اندیشه امامین انقلاب در امتداد نظریه امامت صورتبندی می شود. جمهوریت یک واقعیت متعین از حضور انسان ایرانی در هستی است که فراتر از ساختارهای مرسوم حکمرانی نقش آفرینی می کند. ▫️به این عبارت دقت کنید: «اثر واضح این مطلب در این چند روزی که کشور بدون رهبر و بدون فرمانده کل قوا بود دیده شد. بصیرت و هوشمندی ملت بزرگ ایران در واقعه اخیر و پایمردی و شجاعت و حضورش دوست را به تحسین و دشمن را به حیرت وا داشت. این شما مردم بودید که کشور را رهبری و اقتدار آن را ضمانت کردید.» ▫️در ابتدای این پیام رهبر انقلاب به آیه 106 سوره بقره اشاره کرده و در ادامه آن را تفسیر می کنند: «مَا نَنسَخْ مِنْ ءَآیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَآ اَوْ مِثْلِها.» ایشان توضیح می دهند که؛ تجلی عمارگونه توده مردم در میدان، آیه ای است که جایگزین آیه دیگری گردیده. دقت کنید. امت با پیوند عمیقی که با امامِ خود داشت در میدان حاضر شد و نقش رهبری را ایفا کرد و همین امر ایشان را مستحق امتداد امامت گردانید. اگر حضور مردم در میدان نبود، چه بسا از نعمتِ رهبریِ سوم محروم می شدند. این ملتِ عزیز ایران بودند که با خدای خود تجدید عهد کردند و مستحق امتداد این مسیر نورانی شدند. ▫️رهبر شهید ما در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سال 92 می فرمایند: «مردم ایران روحیات خودشان را تغییر دادند، خدای متعال هم وضع آنها را تغییر داد: «انّ الله لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم»؛ملت ایران راه خود را، حركت خود را، انگیزه‌های خود را اصلاح كردند، خدای متعال هم به آنها كمك كرد، به آنها نصرت داد و پشتیبانی كرد.» باور به مردم از جمله رئوس اندیشه امامین انقلاب بود که ملت را احیا کرد در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی نشانه ای از آن نمی بینیم. ساختارهای سیاسی و اقتصادی هرچند توسعه محور طراحی گردد تا زمانی که ظرفیت تعینِ واقعیِ جمهوریت به معنای دقیق کلمه را نداشته باشند، ناتوان از ادامه حیات و نقش آفرینی در جهان خواهند بود. نظریه امامت در تشیع بنیان عمیقی برای ملت سازی در ایران امروز است. امامت از سویی بصورت مستقیم جعلِ الهی است تا جایی که در قرآن به خداوند منتسب می گردد: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» و از سوی دیگر تا ظرفیتی در ملت به فعلیت نرسد، از این نعمت بی بهره خواهند بود. ▫️به عبارت دیگر می توان گفت؛ این نعمت بر دو رکن بسیار مهم استوار است. اولاً توجه به انتساب توحیدی در امتداد نظریه امامت و ثانیاً وحدت ملت در عین کثرتِ آن ها. از این رو در ادامه پیام رهبر معظم انقلاب این طور آمده است که: «اولاً باید به یاد خداوند تبارک و تعالی و توکل بر حضرتشان و توسل به انوار طیبه معصومین صلوات‌الله ‌علیهم‌ اجمعین چون اکسیر اعظم و کبریت احمری نگریسته شود که تضمین کننده انواع گشایشها و ظفر قطعی بر دشمن است. این مزیت عظیمی است که شما واجد آن و دشمنانتان فاقد آن هستند. ثانیاً باید بر وحدت بین آحاد و اقشار ملت که معمولاً در مواقع مضیقه نمود خاصی پیدا میکند خدشه‌ای وارد نشود. این امر با صرف نظر کردن از نقاط مورد اختلاف تحصیل خواهد شد.» ▫️مطلب در این زمینه بسیار است ولی باز می گردم به جملات آغازین که؛ فرامتن این پیام برای مردم ایران آشناست چون سالها ذیل امامت امامین انقلاب آن را از نزدیک دیده و چشیده اند و امروز نیز آن مسیر با قوت ادامه خواهد داشت. ان شاء الله. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦طریق القدس ✍ محمدصادق تقی زاده طبری 🔺قدس را نباید فقط یک جغرافیای مقدس پنداشت،بلکه نقطه‌ای است که در آن اراده الهی برای تحقق وعده نهایی حق بر باطل، به صورت یک رمز تجلّی یافته است. هنگامی که امام خمینی(ره) در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی، روزی را به نام روز قدس نامید، در حقیقت تقویم جهان را از اسارت روزمرگی رها کرد و نشانیِ راهی را در قلب تاریخ بشر نهاد که مسیر آن به فرج تمام انسانیت ختم می‌شود. این روز، صرفاً یادآور مظلومیت یک ملت نیست؛ بلکه نمایانگر بازتعریف هویت مقاومت، معنویت، و عقلانیت سیاسی امت اسلام است. 🔸قدس نقطه‌ آغازی است برای پایانِ استعمار معنوی عالم. آنچه امروز در محور مقاومت رقم می‌خورد، امتداد منطقی همان معرفت قدسی است که در روز قدس تجلی می‌یابد؛ عرفانی که مرز نمی‌شناسد و امت اسلام و قلب‌ها را به یک قبله‌ی فکری و سیاسی پیوند می‌دهد. 🔹امام خامنه‌ای شهید، این مسیر را که امام خمینی بنیان نهاد، با ژرف اندیشی خاصی تفسیر کرده‌اند؛ فرمودند: «قضیه فلسطین کلید رمزآلود فرج است». این تعبیر، اوج نگاه تمدّنی اسلام ناب به مسأله‌ فلسطین است. در منظومه‌ معرفتی ایشان، قدس نه تنها یک مطالبه‌ سیاسی بلکه یک گره‌گشای تاریخی است. فرج، در این معنا، فراتر از ظهور شخصی، به معنای گشایش کلی تاریخ و بازگشت انسان به مدار توحید است. از این منظر، آزادی قدس مقدمه‌ بیداری جهانی و خروج بشریت از ظلمت تمدن ساکن در خودپرستی و سلطه‌سازی است. هنگامی که قدس آزاد شود، لحظه‌ تجلی آگاهی تاریخی امت اسلامی آغاز می‌گردد؛ و این همان رمز فرج است که با خون شهیدان مقاومت نوشته شده است. 🔸ایران در این معادله، نه به مثابه‌ی بازیگر سیاسی، بلکه به عنوان حامل رسالت تاریخی قدس شناخته می‌شود. از ابتدای انقلاب، هویت سیاست خارجی ایران، بر محور «قیام برای مستضعفان» تعریف شد؛ و محور مقاومت، تبلور عملی همین فلسفه‌ قدس‌محور است. جنگ ایران و اسرائیل، اگرچه در سطح ظاهری تقابل دو قدرت است، در لایه‌ی باطنی خود نبرد دو خوانش از انسان است: انسانِ الهی که آزادی را از طریق ایمان و مقاومت معنا می‌کند، در برابر انسانِ مادی که امنیت را با اشغال و ترس تعریف می‌کند. بدین ترتیب، جنگ ایران و اسرائیل ادامه‌ همان نبرد بین توحید و طاغوت است؛ و قدس قلب این نبرد و نقطه‌ی تمرکز آن است. 🔹در افق آینده، طریق القدس نه تنها مسیر نظامی یا سیاسی، بلکه راهی معرفتی و تمدّنی است؛ راهی که در آن پیوند میان «انتظار» و «مقاومت» شکل می‌گیرد. روز قدس در حقیقت آیینی است برای تمرین این پیوند. وقتی میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان در آخرین جمعه‌ی رمضان نام قدس را فریاد می‌زنند،در واقع بر یک سرآغاز شهادت و ظهور صحه می‌گذارند. این روز، بازنمایی عینی مفهوم انتظار فعال است؛ یعنی انتظاری که با جهاد، بصیرت، و آگاهی جمعی همراه می‌شود و به ظهور عدالت جهانی منتهی می‌گردد. 🔸طریق القدس، راهی است که از قلب هر انسان مؤمن آغاز می‌شود، و در نهایت، به صبح روشن فرج جهانی می‌رسد. این راه، نه راهِ یک ملت، بلکه راهِ همه انسان‌هایی است که هنوز به معنای حقیقت ایمان آورده‌اند. در این مسیر، علمای حوزه و اندیشمندان دانشگاه، رسالتی دارند که فراتر از بیان سیاسی و تحلیل ژورنالیستی است؛ آنان باید در سطح فلسفه‌ تاریخ و معناشناسی انتظار، قدس را به مثابه قلب تمدن موعود تبیین کنند. آن هنگام، روشن خواهد شد که طریق القدس همان طریق انسان است به سوی آزادی متعالی؛ و آن‌گاه که این طریق به مقصد رسد، تاریخ از خود عبور خواهد کرد و باب فرج گشوده می‌شود. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦 امام شهید، ملت رشید: پاسداشت هویت و ارتقاء معنای زندگی ✍حمید دهقانیان 🔹حضور حماسی و ملی مردم در پاسداشت امام شهید و اعلام وفاداری آنها به ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقاومت و ایستادگی در برابر هجوم دشمن و اخذ انتقام از آن، صحنه‌ای بی‌نظیر را در صفحات تاریخ این سرزمین خلق کرده است. 🔹اگر چه در نقاط عطف‌ تاریخی مانند جنگ‌ها، انقلاب ها و حوادث و بحران‌های اجتماعی، جوامع بنا به میراث و ظرفیت تاریخی - تمدنی خود، گاه در آینه قهرمانانشان، اسطوره‌ها و رهبران در یک فرایند فراخوانی سیاست حافظه، خویشتن را بازمی‌یابند. لکن برای جامعه ایران به نحوی کاملا متمایز و با معنایی بسیار عمیق‌تر از سایر ملت‌ها و با اتصال بین تاریخ، جامعه و دین در این عصر سکولار و بحران معنا، این فراخوان تجلی یافته است. 🔹 تجلی که نشان از پیوند ممتد ناگسستنی با تاریخ تشیع در بعد از اسلام و اتصال با روح، منطق و مشی شیعی در پیشا اسلام ایران است(حتی در تاریخ اسطوره‌ای خود که مطمح نظر فیلسوفان دین‌پژوهی مانند کربن و در صورت‌بندی‌های که از نبرد نور و ظلمت، اهورا‌مزدا و اهرمن و.. شکل یافته است). 🔹امتدادی که تأکیدی توأمان بر ترکیب مؤلفه امام از یک سو و شهادت از سوی دیگر در ساخت هویت ایرانی دارد. امام برای امتش، موقعیتی اجتماعی است، که با قدرت شهودش از حقیقت، هدایت را امکان می‌بخشد و لذا شهادت در مقام شهود حقیقت و نور از لوازم امامت است. در مقام بذل جان نیز (به مثابه گرانمایه‌ترین سرمایه انسان) در مبارزه با طاغوت که نماینده ظلم و ضلالت است، اقامه حجت قاطع توسط امام جامعه است. 🔹در تاریخ ایران‌زمین، امام شهید نه تنها یک مفهوم و معنای ذهنی و انتزاعی بلکه، شخصیت تاریخی است؛ تجسمی از شهامت، ایثار و پیوند ناگسستنی با آرمان‌های بلندی مانند هدایت ( نور) و عدالت است که از منابع بسيار قدرت‌مند در فرخوان‌‌های اجتماعی به خصوص در آئین‌ها، شعائر و مناسک جمعی ایران زمین‌ در جهت ساختن معنایی از زندگی است که حامل رشادت است. 🔹مناسک عاشورا و سوگواری شهدای کربلا و امتداد امروزی‌اش در نمودی بین المللی اربعین حسینی، بزرگ‌ترین کنش جمعی جهان را رقم زده نمونه اعلای این فراخوان تاریخی است. 🔹شهادت رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرهنگی- تاریخی، در واقع امتداد احیای این میراث تمدنی بوده است. لذا سوگ در شهادت چنین شخصیتی، چون آیینی جمعی، احساسات متفرق را به وحدتی عمیق حول احیای هویت بدل می‌سازد و روایتی نو از هویت دینی - ملی به مثابه یک حماسه عرفانی و تحقق حیات بازمی‌گوید. 🔹تکثیر این روایت، نیرویی اجتماعی خلق نموده که میدان‌ ‌ها را به تصرف خود در آورده و خود را در قامت یک ملت رشید، تجلی می‌بخشد. جامعه‌ای را متبلور می‌کند که با بلوغ فرهنگی و تاریخی نشان می‌دهد که تقابل با ظلمت، نه یک واقعه صرف، بلکه فرصتی است برای اثبات عقلانیت درونی، قدرت مقاومت و پایبندی به ارزش‌هایی است که زندگی و حیات را معنا می‌بخشد. 🔹 ملت رشید، از دل سختی‌ها، هوشیاری تاریخی خود را بازمی‌یابد و درک می‌کند که پایداری‌اش، نه تنها دفاع از مرزها، که صیانت از معنای وجودی خویش است. این هم‌پیوندی میان شهادت رهبر و رشادت ملت، چرخه‌ای پویا برای بقای نظام ارزشی جامعه در دل بحران‌هاست. 🔹ملت رشید با درک و پذیرش معنای شهادت، در مسیر رشد و بالندگی گام برمی‌دارد. این پیوند، در واقع، بازتولید مداوم سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی است که جامعه را در برابر زوال مصون می‌دارد و هویت جمعی را در گذر زمان، زنده نگه می‌دارد. لذا این هم‌آوردی و مقاومت را نه تنها یک چالش، بلکه فرصتی برای تقویت پیوندهای اجتماعی و ارتقاء معنای زندگی جمعی می‌بیند. 🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦گنبد آهنین یا اراده آهنین ✍صادق پناهی نسب (جامعه‌شناس) 🔹در انگاره های ذهنی ما مفهومی برساخته شد و تصویرسازی برای ما درست کردند تحت عنوان گنبد آهنین. البته اگر با ادبیات شرق شناسان آشنایی کافی داشته باشیم، غرب هر آنچه خود می سازد را قوی، زیبا، با رنگ لعاب خاص و نفوذناپذیر و پایان همه کشفیات بشر تجلی می کند، و تصویر سازی آن ها از جامعه شرقی مبتنی بر بومی تنبل است. اینکه گفته می شود ایرانی ها کار نمی کنند، در کار جمعی مشکل دارند یا در کار خلاق و مولد مشکل دارند از سنخ مفهوم برساخته و سازه ی مفهومی همین بومی تنبل است. 🔹آنچه از گنبد آهنین به جهان مخابره شد نیز برخواسته از همان دژ نفوذ ناپذیر مدرنیته غربی است، مدرنیته که ذهن و رفتار را تغییر داد و با اشاعه فرهنگی و مدرنیزاسیون خود در پی همانند انگاری با غرب بوده و هست و غربی شدن ر را بزرگترین آرزوی بشریت به جهان عرضه کرد و این پیام را به جامعه داد که راه رهایی و آزادی و امنیت را باید در غرب جست، با گنبد آهنین خود به شهروندان دیگر کشور و به یهودیان دیگر ملیت ها این تسلی خاطر را داد که در خاورمیانه پر آشوب( البته که خود ریشه این آشوب بوده و هستند) مکانی امن تر تل‌آویو و حیفا نیست به جهت استقرار گنبد آهنین. 🔹حال چند روزی است این دژ نفوذ ناپذیری که به جهان عرضه شد در انگاره های ذهنی و در میدان عمل، ناکارآمدی و از هم گسیختگی خود را نشان داده است و دچار آنارشسیم معنایی شده است و این بحران هویت و بی معنایی تا جایی بر آن مستولی پیدا کرد که دست به خودکشی ( اشاره به حمله پدافند اسرائیل به خود) و دگر کشی خودی زده است. ریشه این دگردیسی و‌ خودکشی گنبد را باید در اراده جمعی ایرانیان جست، جایی که می توان گفت اراده جمعی نمود ملت حاکمي است که آن گاه که قوانين را تصويب مي کند، موضوعات واقعاً عمومي و اساسي را در راستاي منافع عمومي در نظر مي گيرد. 🔹 پس اراده ي عمومي صرفاً اراده ي همه به صورت مجموعه اي از مقاصد فردي نيست، بلکه شامل عنصر قابل تعميم در اراده ي هر فرد است، آنگاه که تمامي موضوعات مورد توجه همه ي شهروندان را در نظر مي گيرد. وقتی چنین اتفاقی رخ داد اراده جمعی به اراده آهنین تبدیل شد و فهم و هدف گذاری درست این اراده منجر به اضمحلال و آبکش رفتن گنبد آهنین شد. آری دیگر نمادهای ساخته شده جهت تسخیر بشریت شرقی نیز به همین صورت است اگر اراده آهنینی در مقابل آنها شکل بگیرد قطعا گزاره تنبل بومی معنای خود را از دست خواهد داد. و در جنگ اراده ها باید آهنین ایستاد وگرنه نمی توان انتظار فروپاشی گنبدهای پوشالی را داشت در واقع اراده آهنین ملت ایران نشان داد که پادشاه لخت است. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦حماسه، عرفان، خیابان در باب سیاست فرهنگی و تمدنی ایرانیان مهدی دلبند ( آینده پژوه) 🔹ملت ایران از خرداد ۱۳۴۲ تا کنون معنای دیگری به خیابان بخشیده است. اگر تا قبل از این، خیابان بخشی از معماری شهری بود، ملت ایران آن را به بخشی از معماری تمدنی خود تبدیل کرده‌ است. 🔹در این سیاست تمدنی خیابان مکانی برای جمع میان عرفان و حماسه است. این الگوی فرهنگی و تمدنی اکنون به گوشه گوشه جهان صادر شده‌است. اکنون خیابان‌های ایران نه بوی آسفالت و نفت، که بوی ایمان و جهاد می‌دهند. خیابان برای ایرانیان محل بروز و ظهور مؤلفه‌های تاریخی و تمدنی و فرهنگی است. 🔹خیابان دیگر نه معبری زمینی، بلکه معبری به آسمان است و اینچنین نظریه‌های ماتریالیستی و سکولاریستی را به سخره گرفته‌اند. ایرانیان در خیابان اذان ظهور سر می‌دهند و آماده اقامه نماز پشت‌سر امام و مقتدای خویش اند. 🔹 ایرانیان برای بشریت به پیامبری تبدیل شده‌اند که بعثت را در وسط خیابان محقق کرده‌است. خیابان قرآن مصور است و آیه‌ها در آن به‌جای آن‌که نشسته باشند ایستاده‌اند. ایران امروز قلب تاریخ و تمدن بشری است و خیابان‌ها به‌مثابه رگ‌هایی است که خون را از این قلب به بدنه جامعه بشری پمپاژ می‌کنند. امروز قلب تاریخ به شماره افتاده و خون تازه در رگ‌های بشریت جاری می‌کند. ایرانیان خیابان را به مسجد تبدیل کرده‌اند. خیابان عرصه پاسداشت مناسک الهی و تعظیم شعائرالله است. از این به بعد باید از سیاست فرهنگی خیابان در نظریه‌های علوم انسانی سخن گفت. از این به بعد باید نظریه‌های علوم انسانی را در خیابان‌های ایران معنا کرد. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦 به سخره گرفتن مرگ در زیر غرش موشک( ایرانیان و مرگ آگاهی) ✍ محسن جبارنژاد پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔸ما ایرانی ها، در طول تاریخ، بیش از آنکه به واسطه امکانات مادی مان سر پا بایستیم، به اتکای امکان ها و سرمایه های فرهنگی خویش، سر پا ایستاده ایم. از میان این امکان های فرهنگی، مرگ آگاهی و نوع مواجهه ما با مرگ، نقش ویژه ای در تاب آوری ملی ما داشته است. هانری کربن تعبیر جالبی راجع به مرگ در فرهنگ ایران و تشیع دارد. او میگوید مرگ در اندیشه تشیع، "خروج" است و نه "اختتام". گویی مرگ در این فرهنگ، پنجره ایست که وقتی گشوده میشود، چشم اندازی دیگر و افقی فراخ تر، فراروی آدمی عیان می گردد. نقل است از امام زین العابدین که چون کار بر سیدالشهدا دشوار شد، همراهیان او بدو نگریستند و او را برخلاف خود یافتند، چه، هرگاه کار دشوار می‌شد، رنگ آنها تغییر می‌یافت و گوشت تنشان به لرزه و دلهاشان به تپش می‌افتاد، در حالی که حسین علیه السلام و برخی از نزدیکان او رنگشان می‌درخشید و دل و جانشان آرام می‌گرفت. آنها به یکدیگر می‌گفتند: ببینید، از مرگ هیچ هراسی ندارد، و حسین علیه السلام بدیشان می‌فرمود:" شکیبایی، ای بزرگ زادگان! مرگ نیست مگر پلی که شما را از بینوایی و سختی به بهشتهای فراخ و نعمتهای جاودان می‌رسانَد. کدام یک از شما خوش نمی دارد که از زندان به قصر درآید؟! چنان که مرگ برای دشمنان شما نیست، مگر در آمدن از کاخ به زندان و شکنجه. پدرم به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: دنیا، زندان مؤمن و فردوس کافر است و مرگ، پل این جماعت است که آنها را به بهشتشان و اینها را به دوزخشان می رسانَد و من نه دروغ می گویم و نه به من دروغ گفته شده است." 🔹 مرگ اما در فرهنگ مادی، خروج نیست بلکه نوعی اختتام و پایان است. به این معنا که مرگ چونان پنجره ایست که وقت گشودنش، به دیوار برخواهیم خورد! دیواری که سر می‌شکند و پایان و بن بست است. مولانا از تمثیل شمس و قمر برای توضیح مرگ بهره می‌گیرد که چگونه، مرگ، خروج و برآمدن است: "فروشدن چو بدیدی برآمدن بنگر/ غروب، شمس و قمر را چرا زیان باشد". او انسان های راستین را در مواجهه با مرگ، چونان دانه ای می بیند که پس از فرورفتن در زمین، می رویند و خوشه ها به بار می آورند: "کدام دانه فرو رفت در زمین که نرست/ چرا به دانه انسانت این گمان باشد" 🔸امروز طمانینه و سکینه مردم تهران زیر غرش موشک های شیاطین اپستین، نشان داد نسبت مردم ایران با مرگ به مثابه یک امکان معنوی قدرتمند، نسبتی وجودی است. آنها از یاد مرگ نیرو می‌گیرند و فریادشان در میدان و زیر غرش جنگنده، نه فریاد ترس که نوعی نفیرِ شور است. مردم ایران این درس را از شهید ایران آموخته اند که چنین عارفانه میسرود: از بیم مرگ نیست که سر داده ام فغان/ بانگ جرس زشوق به منزل رسیدن است... 🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/