eitaa logo
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
238 ویدیو
27 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽️مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽️نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽️مطالعات آمریکا ◽معماری و شهرسازی اسلامی ◽تربیت اسلامی ◽حکمرانی مردمی و بسیج ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦جنگ رمضان؛ لیلة‌القدر تاریخ ایران ✍ محمدصادق تقی زاده طبری 🔺در روزگاری که فشارها و تهدیدها از هر سو بر ملت ایران سایه انداخته بود،ناگهان حقیقتی شگرف رخ نمود؛ حقیقتی که ریشه در روح ایمان و باور الهی این ملت داشت. جامعه‌ای برآمده از قرآن و سنت اولیای خدا، بار دیگر نشان داد که محبت به ولایت، جوهری است در عمق جان ایرانی مسلمان، که در بحران‌ها به روشنی می‌درخشد. در هنگامه‌ای که دنیا گمان می‌برد خستگی و تردید در دل‌ها رخنه کرده است، مردم ایران برخاستند و صحنه‌هایی را آفریدند که در تاریخ ملت‌ها بی نظیر است. آنان چونان موجی واحد به خیابان‌ها آمدند، دست در دست یکدیگر، با دل‌هایی مطمئن و نگاه‌هایی استوار، برای تجدید بیعت با حقیقتی که منبع حیات معنوی‌شان بود: ولایت، که تداوم راه انبیا و اولیا است. هر شب، خیابان‌های شهرهای ایران، شاهد حضور مردمی است که با استغاثه و دعا، با نغمه‌های زیارت و ذکر و فریادهایی بر علیه ظلم و استکبار جهانی روح جمعی خود را از نو معنا می‌کنند. آنان می‌دانند که خون شهیدان، همانند چشمه‌ای است که حیات امت از آن جاری می‌شود. چنان‌که قرآن می‌فرماید: ﴿وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ﴾. 🔸ایمان مردم ایران بر بنیاد معرفتی محکمی استوار است؛ معرفتی که می‌فهمد در راه خدا، رنج و خطر پایان نیست، بلکه مراتب بالاتری از آگاهی و حضور در تقدیر الهی است. عشق آنان به امام امت،نوعی تعهد آگاهانه و عقلانی است به راه توحید، عدالت و کرامت انسانی. از همین رو، هر نسلی از این ملت، خود را ادامه‌دهنده راه امام و شهیدان می‌داند؛ نسلی که مفهوم «امت» را نه به معنای جماعتی پراکنده، بلکه به صورت موجودی زنده و تاریخ‌ساز درک کرده است. هر بار که ندای ولایت در جامعه طنین می‌افکند، قلوب مردم چون مغناطیسی بزرگ به سوی آن کشیده می‌شوند. 🔹تحلیل این پدیده نشان می‌دهد که نیروی اجتماعی ایران، برخلاف بسیاری از جوامع مدرن، ریشه در احساس مشترک تعلق به امر قدسی دارد. این تعلق، نه تعصب صرف است و نه عادت فرهنگی؛ بلکه ساختاری وجودی است که در طول تاریخ، از عاشورا تا انقلاب، استمرار یافته و در دوران معاصر در قالب مفهوم «ولایت» تبلور یافته است. در چنین بستری، استقامت ملت ایران را باید نوعی پویایی ایمانی دانست که مرز میان فرد و امت را از میان برمی‌دارد.فرد مؤمن خود را در جمع می‌بیند، و جمع نیز در هر فرد بازتابی از حقیقت توحید می‌یابد. این حقیقت در رفتار عمومی ملت به‌گونه‌ای جلوه کرده است که جامعه ایرانی را از درون به انسجامی روحانی می‌رساند. 🔸رمضان، ماه تزکیه است؛ ماهی که در آن انسان از خاک به افلاک می‌رود. حال اگر خود ماه رمضان، میدان نبرد گردد، معنایش آن است که تزکیه‌ی جمعی در مقیاس امت رخ داده است.این جنگ را از این منظر می‌توان صبر و ایثار امت نامید. شهیدان آن، روزه‌داران واقعی بودند؛ آنان که گرسنگی جسم را با طعام روح یعنی شهادت بدل کردند. 🔸می توان گفت چنین لحظه‌ای لیلة‌القدر تاریخی ملت ایران است، شبی که تقدیر آینده اسلام رقم می‌خورد. شهادت امام خامنه‌ای عزیز، نه پایان ولایت، بلکه تجلی آن است؛ همان‌گونه که در شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام، حقیقت امامت آشکار شد. 🔹در پی این نبرد، جهان اسلام بلکه آزادی خواهان جهان بیدار شدند. ملت ایران نه شکست خورد، نه تسلیم شد؛ بلکه بدل به منشأ الهام جهانی مقاومت گردید.تحلیل روندها نشان می‌دهد این واقعه موجب شکل‌گیری دوره‌ای تازه از نظام بین‌الملل با محوریت ایمان و عدالت خواهد شد.در حقیقت جنگ رمضان را می‌توان نقطه عطفی دانست در مسیر گذار از «سیاست قدرت» به «سیاست معنا». ♦️جنگ رمضان نه آغاز جنگ بلکه آغاز بُعدی تازه از تاریخ ایران و اسلام است. در آن، خون شهیدان نه تن‌ها خاک را رنگین کرد، بلکه تاریخ را معنا بخشید.دشمن تصور کرد که با حذف چهره‌ها، روح را خاموش می‌کند، اما روح ولایت جاودانه است؛ چون از ریشه‌ی قرآن آب می‌خورد و در قلب منتظران مهدی(عج) متجلی است. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦*وقتی شاه-راه بسته است؛ تحلیلی از میزان اثربخشی آزادسازی ذخایر نفتی استراتژیک در مدیریت بحران انرژی ✍ حسن عباسی متقیان دکتری اقتصاد نفت و گاز * 🔹با بسته شدن تنگه هرمز و حذف حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت در روز از بازار جهانی، جهان با یک شوک عرضه بی‌سابقه مواجه شده است. در پاسخ به این بحران، آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) هفته گذشته تصمیمی تاریخی برای برداشت و رهاسازی ۴۰۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی (SPR) اتخاذ کرد تا به عنوان یک ضربان مصنوعی به رگ های خشکیده بازار انرژی تزریق شود؛ اما سؤال این است که این حجم از ذخایر استراتژیک تا چه میزان یا چه مدت می تواند بحران انرژی را مدیریت کند؟ 🔸استفاده از ذخایر استراتژیک با محدودیت‌های سخت‌افزاری جدی روبروست. حداکثر نرخ پایدار خروجی نفت از ذخایر نفتی استرتژیک آمریکا به ۴.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد که در روزهای ابتدایی استخراج ممکن است به ۱.۵ میلیون بشکه در روز محدود شود. با این حال بزرگترین محدودیت، سرعت خروج نفت از مخازن نیست، بلکه زیرساخت‌های صادراتی است. ناوگان SPR آمریکا تنها دارای ۲ پایانه صادراتی اصلی (Bryan Mound و Big Hill) با ظرفیت لوله‌کشی محدود است. 🔹علاوه بر این، ناسازگاری کیفیت نفت ذخیره‌شده (عمدتاً شیرین) با خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌های آسیا و اروپا (طراحی‌شده برای نفت ترش خلیج فارس) مانع از جایگزینی کامل می‌شود؛ چرا که ۶۰ تا ۷۰ درصد از ذخایر آمریکا نفت خام با گوگرد کم است و پالایشگاه‌ها نمی‌توانند بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد خوراک خود را تغییر دهند. 🔸از سوی دیگر، کمبود کشتی‌های نفت‌کش و نیاز به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سفر کشتی‌های غول‌پیکر (VLCC) برای انتقال این حجم نفت، در حالی که تعداد زیادی از آن ها در محدوده خلیج فارس مانده اند و کرایه‌ها نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند خود یکی از معضلات لجستیکی جدی برای تزریق این منابع است. 🔹در سناریوی بسیار خوشبینانه و با فرض عدم وجود محدودیت های فنی و لجستیکی ذکر شده، تزریق روزانه ۱۳.۳ میلیون بشکه از مجموعه ذخایر استراتژیک کشورهای عضو آژانس، می‌تواند کسری خالص بازار را به ۶.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. در این بازه زمانی، اگرچه قیمت‌ها به سطح قبل از بحران باز نمی‌گردند، اما تزریق این ذخایر می‌تواند جهش قیمتی را محدود کرده و قیمت را در محدوده ۱۲۰ دلار برای هر بشکه نگه دارد. اما حتی در این سناریو نیز تزریق 400 میلیون بشکه ای از ذخایر استراتژیک، بعد از جبران کسری انباشته 150 میلیون بشکه‌ای روزهای اول، حداکثر می‌تواند تا 20 روز ادامه یافته و قیمت را در این محدوده نگه دارد. 🔸پس از اتمام این ذخایر و در صورت ادامه بسته بودن تنگه، بازار وارد فاز وحشت(panic) خواهد شد. در این مرحله با حذف کامل پشتوانه عرضه و کمبود حدودا 20 درصدی، قیمت نفت می‌تواند از مرز ۲۵۰ دلار برای هر بشکه عبور کرده و قیمت بنزین در آمریکا و اروپا را به بالای 15 دلار برای هر گالن برساند که در اینصورت جهان با فاجعه انرژی و توقف رشد اقتصادی روبرو خواهد شد. 🏦 اندیشکده اقتصاد؛ مرکز مطالعات آمریکا ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦 خصمِ ایران کیست؟( عیارسنجیِ دوستی با ایران و نسبت داشتن با امر ملی؛ از پهلوی تا جمهوری اسلامی( بخش اول) 🚦محسن جبارنژاد، پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹در میانه جنگ دوازده روزه، یکی از روشنفکران ایرانی، پس از حمله اسراییل به ایران و در شرایطی که حدود 1100 نفر از هم میهنانمان به شهادت رسیده بودند و نیز قبل از اینکه ایران بر مبنای حقِ طبیعی و مشروعِ "دفاع از خود"، پاسخی به حمله اسرائیل بدهد، از مردم خواست با پرچم سفید به خیابان‌ها بیایند و شعار صلح دهند و از رهبران جمهوری اسلامی خواست به جنگ پایان دهند! این موضع، هم آشکارا یک موضع ضد ملی و ایران ستیزانه بود و هم استقلال و حاکمیت ملی ایران را نشانه رفته بود. اینکه خصم ایران که عامل خارجی و شروع کننده جنگ است و رسما حاکمیت ملی ایران را با تهدید مواجه کرده، محکوم نشود و برعکس، از طرف مقابل او یعنی جمهوری اسلامی ایران که در شرایط تهاجمِ مستقیمِ دشمن خارجی، وظیفه دفاع از جان و مال و ناموس مردمان این کشور را بر عهده دارد، خواسته شود جنگ را متوقف کند! آنهم جنگی که او شروع کننده اش نبوده، نام این موضع را چه چیزی می‌توان گذاشت؟ آن روشنفکری که درست در میانه جنگ، چنین موضعی اتخاذ کرد چه بداند و چه نداند، موضع او، استقلال ایران را نشانه رفته است. پرواضح است که در جنگ 12 روزه و نیز در جنگی که اخیرا با ترور رهبر انقلاب بر ما تحمیل شد، هدف نهایی اسرائیل و آمریکا، تجزیه سرزمینیِ ایران و نتیجتا هدم استقلال ملی ما و تبدیل کردن ایران به چند کشور ضعیف و وابسته است. 🔹چند سال پیش، الیور استون کارگردان معروف آمریکایی به ایران آمده بود. یکی از کارگردانان ایرانی که دیداری هم با او داشته، از قول استون چنین نقل میکند که زمانی قرار شد که این کارگردان آمریکایی، مستندی درباره ماجرای حمله آمریکا به عراق تهیه کند. پنتاگون اسناد بسیاری در اختیار او قرار داده بود. استون میگوید هر چه کار مطالعه اسناد پنتاگون بیشتر پیش میرفت، اهمیت ایران در این میان بیشتر آشکار می‌شد! او بعد از مطالعه اسناد فراوان نهایتا به این نتیجه رسیده بود که مساله و هدف اصلی، ایران است نه عراق! استون اما به این نکته مهم نیز اشاره کرد که بر اساس اسناد، آنچه برای آمریکا اولویت اساسی دارد اولا ژئوپولتیک ایران، ثانیا منابع انرژی ایران خصوصا منابع نفت و گاز و در ردیف آخر، حکومت ایران حائز اهمیت است. این به این معناست که برای نظام سلطه آنچه مهم است سیطره بر جغرافیای سرزمینی و منابع نفت و گاز ماست. اما دستیابی به این اهداف، مستلزم وجود حکومتی وابسته است. پر واضح است که حکومت وابسته، به واسطه آنکه برآمده از اراده ملی نیست، بسترساز زوال استقلال ملی محسوب می شود. اما اینکه چرا طی قریب 50 سال اخیر، بیشترین دشمنی نظام سلطه بر جمهوری اسلامی متمرکز شده، به این مساله برمیگردد که این حکومت، استقلال ملی و حق تعیین سرنوشت را به عنوان یکی از خطوط قرمز خود تعریف کرده و نه تنها از آن عدول نکرده، بلکه هزینه ها و رنج های فراوانی را نیز بواسطه پای فشردن بر این مساله حیاتی، تا کنون متحمل شده است. 🔹نکاتی که تا کنون گفته شد این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که نسبت امر ملی و استقلال ملی چیست؟ آیا میتوان بدون حفظ استقلال ایران از ایران گرایی و ملی گرایی سخن گفت؟ 🔹رضا داوری اردکانی تعبیری دارد مبنی بر اینکه ملی‌گرایی اگر نتواند بندهای ستمگری و استضعاف را سست کند و متعرض اساس استیلای نظام سلطه شود، دروغ و فریب و خودخواهی ساده لوحانه است. در اینجا یاد تعبیری از استاد محمدعلی اسلامی ندوشن افتادم که به گمانم در کتاب "ایران و تنهائی‌اش"، بیان شده است. او میگوید که پهلوی دوم، دقیقا از زمانِ کودتای 28 مرداد به بعد است که شعارهایی نظیر "حرکت به سمت دروازه‌های تمدن بزرگ" را مطرح می‌کند! یعنی درست شروع دورانی که استقلال ملی ایران به تدریج از بین می‌رود و تا انقلاب اسلامی 57، عملا آمریکا بر تمامی مقدرات ایران حاکم میشود. اینکه پهلوی دوم بعد از تسلط آمریکا و از بین رفتن استقلال سیاسی و ملی کشور، چنین شعارهای دهان پر کنی می‌دهد و سودای احیای پادشاهی ایران باستان را در سر میپروراند و با خیالِ عظمتِ گذشته، دل خوش می‌کند، مصداق همان گذشته گرایی بی خاصیت است که بدون آنکه متوجه استیلای سلطه استعماری آمریکا شود، تلاش میکند تا با رویافروشی و ملی گرایی نژادپرستانه، اسباب تفنن خود و جامعه را فراهم کند. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir
🚦 خصمِ ایران کیست؟( عیارسنجیِ دوستی با ایران و نسبت داشتن با امر ملی؛ از پهلوی تا جمهوری اسلامی( بخش دوم) ✍ محسن جبارنژاد، پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹 به رغم ناسیونالیسم پهلوی که در حقیقت نوعی لاف و گزاف بود. دستِ کم از جنگ جهانی اول به این سو و مشخصا از دوره صلح ویلسونی به این طرف، تجربه تاریخی نشان داده که صرفِ تفاخر به سوابقِ فرهنگی و سودای شعارگونه احیای عظمت تمدنی گذشته، هیچ گاه زیانی برای استعمار نداشته است. به همین خاطر است که بسیاری از نهضت‌های ملی که عمدتا با شعار ناسیونالیسم وارد صحنه مواجهه با قدرت‌های سلطه جو شدند، بهغ تدریج در غرب و نظام سلطه غربی مضمحل شدند. داوری ژاپن را مثال بارزی از این مواجهه میداند که نه تنها در مقابل غرب قرار ندارد بلکه به واسطه اینکه میخواست با سلاح و ایدئولوژی غرب، جلوی غرب بایستد، نه تنها نتوانست این کار را انجام دهد بلکه متحد آن شد و اگر هم چیزی به نام گذشته و آداب ژاپنی می‌بینیم، در حکم موزه و زینت و اسباب تفنن است. 🔹داوری اردکانی دو معنا از ناسیونالیسم را بر می‌شمارد و آن دو را از هم تفکیک می‌کند. او چنین بیان می‌دارد که وقتی در ناسیونالیسم، میل به حاکمیت و استقلال ملی غلبه داشته باشد به نحوی مقابله و مبارزه با استعمار و نهضت ملی ضد استعماری پدید می‌آید اما اگر عصبیت "خاک و خون" غالب شود وقت به رجزخوانی و مفاخرت به عظمت نیاکان و ... می‌گذرد. این ناسیونالیسم هیچ زیانی به استعمارگر نمی‌رساند و اصلا ملتفت استعمار نیست. وی در مورد حکومت پهلوی اول نیز همین دیدگاه را دارد. به باور او، ناسیونالیسم رضاخانی که با رویکردهایی نظیر بیزاری از دین و احیای مفاخر باستانی دنبال می‌شد، نه تنها برای استعمار و امپریالیسم بی ضرر بود بلکه زمینه را برای یکه تازی آنان نیز فراهم کرد. 🔹در واقع ملی گرایی پهلوی چون قدرت لازم را برای حفظ استقلال کشور نداشت، مروج نوعی ایران گرایی منفعلانه بود. اساسا ناسیونالیسم تا وقتی در موضع قدرت باشد کمتر به گذشته می‌پردازد، اما اگر در موضع ضعف باشد، گذشته را بت می‌کند تا اگر به قدرت دست نیافت، در رویا و غفلت، سرخوش باشد. نازیسم هم در موضعِ ضعف و احساسِ حقارتِ سیاسی، پرچم عظمت نژاد ژرمن را برافراشت و چنان که نیچه پیش‌بینی کرده بود، سرودِ "آلمان برتر از همه" را نواخت. البته داوری بازی کردن با مفاخر گذشته را تعلیم غربی‌ها می‌داند. به این معنا که مشتشرقان زمینه ی آن را فراهم آوردند و سوداگران سیاسی اقتصادی هر چه خواستند در این زمینه انجام دادند. 🔹داوری ملی گرایی پهلوی را از نوع دوم یعنی ملی‌گرایی نژادپرستانه می‌داند و ملی گرایی اروپایی را از نوع اول می‌داند. به همین دلیل است که میگوید موسسان ناسیونالیسم و رهبران وحدت ملی در اروپا هم بر خاک و خون تاکید نمی‌کردند و بعضی مثل روسو و فیخته به آن اهمیتی نمی‌دادند. روسو به اراده و حاکمیت ملی توجه داشت و این توجه او به بحث دولت در فلسفه سیاست هگل رسید اما فیخته به زبان و فرهنگی آلمانی که مدار وحدت ملی بود اهمیت می‌داد و خاک و خون را در قوام مفهوم وطن دخیل نمی‌دانست. در حقیقت در مقابل ناسیونالیسم پهلوی که صرفا دلخوش کردن به عظمت گذشته بود، صورت دیگری از ناسیونالیسم وجود دارد که بیشتر شبیه ناسیونالیسم اروپایی است و مشخصه اساسی آن، استقلال طلبی در مقابل استیلای قدرت‌های استعماری است. این ناسیونالیسم، حاکمیت ملی را عنوان می‌کند و به نام حق حاکمیت ملی، در مقابل امپریالیسم و استعمار، می ایستد. اما در این ایستادگی، نه مردم را به مفاخر گذشته مشغول می‌کند و نه معتقدات دینی آنان را به بازی می‌گیرد. 🔹 باری، جمهوری اسلامی از همان ابتدا از تجربه پهلوی درس گرفت و استقلال را به عنوان یکی از سه شعار اصلی خود قرار داد و متعرض اساس استیلای نظام سلطه شد و بحث حق تعیین سرنوشت و اصل حاکمیت ملی را به عنوان اصول و مبانی غیر قابل عدول خویش قرار داد و خود را سرگرم به مفاخرت‌های قومی و نژادی نکرد. نکته جالب آنکه جبهه اپوزیسیونِ جمهوری اسلامی، اکنون در پیِ احیایِ همان سلطه جویی و استیلاطلبیِ قبل از انقلاب اند و با حکومتی ستیز میکنند که بدون آنکه همچون پهلوی به نوعی ناسیونالیسم تخدیری دل خوش کند، امر ملی را با احیای استقلال ملی، قوام بخشید. این مسیری است که جمهوری اسلامی ایران، مصرانه بر آن پای می فشارد و تحت هیچ شرایطی حاضر به عقب نشینی از آن نیست. اولین بیانیه رهبر جوان انقلاب نیز نشان داد که استقلال و حاکمیت ملی ایران، اصلی غیر قابل عدول است. با لافِ وفاداری به ایران، نمی‌توان از ایران و امر ملی سخن گفت. باید در عمل پای استقلال ملی ایران ماند و هزینه اش را هم پرداخت کرد. با این وصف، جمهوری اسلامی، هر چه باشد خصم ایران نیست... 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir
🚦**جنگ رمضان؛ لیلة‌القدر تاریخ ایران** ✍ محمدصادق تقی زاده طبری 🔺در روزگاری که فشارها و تهدیدها از هر سو بر ملت ایران سایه انداخته بود،ناگهان حقیقتی شگرف رخ نمود؛ حقیقتی که ریشه در روح ایمان و باور الهی این ملت داشت. جامعه‌ای برآمده از قرآن و سنت اولیای خدا، بار دیگر نشان داد که محبت به ولایت، جوهری است در عمق جان ایرانی مسلمان، که در بحران‌ها به روشنی می‌درخشد. در هنگامه‌ای که دنیا گمان می‌برد خستگی و تردید در دل‌ها رخنه کرده است، مردم ایران برخاستند و صحنه‌هایی را آفریدند که در تاریخ ملت‌ها بی نظیر است. آنان چونان موجی واحد به خیابان‌ها آمدند، دست در دست یکدیگر، با دل‌هایی مطمئن و نگاه‌هایی استوار، برای تجدید بیعت با حقیقتی که منبع حیات معنوی‌شان بود: ولایت، که تداوم راه انبیا و اولیا است. هر شب، خیابان‌های شهرهای ایران، شاهد حضور مردمی است که با استغاثه و دعا، با نغمه‌های زیارت و ذکر و فریادهایی بر علیه ظلم و استکبار جهانی روح جمعی خود را از نو معنا می‌کنند. آنان می‌دانند که خون شهیدان، همانند چشمه‌ای است که حیات امت از آن جاری می‌شود. چنان‌که قرآن می‌فرماید: ﴿وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ﴾. 🔸ایمان مردم ایران بر بنیاد معرفتی محکمی استوار است؛ معرفتی که می‌فهمد در راه خدا، رنج و خطر پایان نیست، بلکه مراتب بالاتری از آگاهی و حضور در تقدیر الهی است. عشق آنان به امام امت،نوعی تعهد آگاهانه و عقلانی است به راه توحید، عدالت و کرامت انسانی. از همین رو، هر نسلی از این ملت، خود را ادامه‌دهنده راه امام و شهیدان می‌داند؛ نسلی که مفهوم «امت» را نه به معنای جماعتی پراکنده، بلکه به صورت موجودی زنده و تاریخ‌ساز درک کرده است. هر بار که ندای ولایت در جامعه طنین می‌افکند، قلوب مردم چون مغناطیسی بزرگ به سوی آن کشیده می‌شوند. 🔹تحلیل این پدیده نشان می‌دهد که نیروی اجتماعی ایران، برخلاف بسیاری از جوامع مدرن، ریشه در احساس مشترک تعلق به امر قدسی دارد. این تعلق، نه تعصب صرف است و نه عادت فرهنگی؛ بلکه ساختاری وجودی است که در طول تاریخ، از عاشورا تا انقلاب، استمرار یافته و در دوران معاصر در قالب مفهوم «ولایت» تبلور یافته است. در چنین بستری، استقامت ملت ایران را باید نوعی پویایی ایمانی دانست که مرز میان فرد و امت را از میان برمی‌دارد.فرد مؤمن خود را در جمع می‌بیند، و جمع نیز در هر فرد بازتابی از حقیقت توحید می‌یابد. این حقیقت در رفتار عمومی ملت به‌گونه‌ای جلوه کرده است که جامعه ایرانی را از درون به انسجامی روحانی می‌رساند. 🔸رمضان، ماه تزکیه است؛ ماهی که در آن انسان از خاک به افلاک می‌رود. حال اگر خود ماه رمضان، میدان نبرد گردد، معنایش آن است که تزکیه‌ی جمعی در مقیاس امت رخ داده است.این جنگ را از این منظر می‌توان صبر و ایثار امت نامید. شهیدان آن، روزه‌داران واقعی بودند؛ آنان که گرسنگی جسم را با طعام روح یعنی شهادت بدل کردند. 🔸می توان گفت چنین لحظه‌ای لیلة‌القدر تاریخی ملت ایران است، شبی که تقدیر آینده اسلام رقم می‌خورد. شهادت امام خامنه‌ای عزیز، نه پایان ولایت، بلکه تجلی آن است؛ همان‌گونه که در شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام، حقیقت امامت آشکار شد. 🔹در پی این نبرد، جهان اسلام بلکه آزادی خواهان جهان بیدار شدند. ملت ایران نه شکست خورد، نه تسلیم شد؛ بلکه بدل به منشأ الهام جهانی مقاومت گردید.تحلیل روندها نشان می‌دهد این واقعه موجب شکل‌گیری دوره‌ای تازه از نظام بین‌الملل با محوریت ایمان و عدالت خواهد شد.در حقیقت جنگ رمضان را می‌توان نقطه عطفی دانست در مسیر گذار از «سیاست قدرت» به «سیاست معنا». ♦️جنگ رمضان نه آغاز جنگ بلکه آغاز بُعدی تازه از تاریخ ایران و اسلام است. در آن، خون شهیدان نه تن‌ها خاک را رنگین کرد، بلکه تاریخ را معنا بخشید.دشمن تصور کرد که با حذف چهره‌ها، روح را خاموش می‌کند، اما روح ولایت جاودانه است؛ چون از ریشه‌ی قرآن آب می‌خورد و در قلب منتظران مهدی(عج) متجلی است. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب 🎥 بخشی از صحبت های حجت‌الاسلام جواهری در اولین جلسه از دوره مجازی 《معلم در میدان روایت》 🔻برای ثبت نام و شرکت در جلسات باقی مانده میتوانید در کانال @kbf_dezful عضو شوید و در ساعت مقرر لینک حضور در جلسه را دریافت نمایید. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦گره مشتی که باز نشد ✍حمید دهقانیان 🔹در تاریخ استعمار، هرگاه دستی به سوی این سرزمین دراز شده، با مشت‌های گره کرده ملت مواجه‌ شده است. از مقاومت مردم جنوب در برابر اشغالگران انگلیسی تا نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی، تاریخ ما روایت پایداری و مبارزه در برابر سلطه است. 🔹انقلاب ۱۳۵۷ نقطه اوج و عطف این مقاومت و استقلال‌طلبی سیاسی در تاریخ معاصر ایران و حتی کل تاریخ ایران زمین‌است. آن‌گاه که در پیوند محکم رهبری و مردم، در برابر سلطه اجنبی ایستاد و فریاد زد: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. ندا و صلایی که بیش از همیشه تاریخ، پیام یک ملت در دادخواهی و عزت بود در برابر نظم جهانی استعمار و استثمار. 🔹عزم و اراده‌ای که فریاد می‌زد، ایران دیگر سر تسلیم در برابر قدرت‌های زورگو خم نخواهد کرد. مشت‌های گره شده، نماد این عزم و ارده در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی و حکایت عزت، ایمان و بیداری ملتی بود که قرن‌ها طعم تلخ تحقیر را چشیده و دیگر حاضر نبود در غل و زنجیر بماند. 🔹 جنگ جهانی تحمیل شده از این اراده ملی نکاست، طوفان جنگ و تحمیل خون و خاکستر، آزمونی بزرگ‌تر را رقم زد. موشک‌ها و بمب‌ها که بر سر مردمان بی‌پناه ریخته می‌شد، پناه ملت ایران را به تکیه به استقلال و آزادی در پرتو ایمان به نصرت الهی نه تنها مخدوش نکرد بلکه چهره‌ای نورانی و ایمانی از دفاع رقم زد که به نیکی و راستی مقدس نامیده شد. 🔹همین مشت گره‌کرده بود که در سنگرها، در جبهه مقاومت و در چهره رزمندگان معنا یافت. آنان با همان روحیه‌ای که رهبرشان برانگیخته بود، در برابر ائتلاف جهانی تسلیحات و تحریم ایستادند و اجازه ندادند حتی وجبی از خاک وطن به تاراج رود. 🔹مشتی که در طی سال‌ها تهدید،ظلم، تحریم و فشار هرگز در دستان مرد و زن و پیر و جوان باز نشد و رویدادهای ملی و جهانی را رقم زد و سال‌ها تکرار نمود. 🔹امروز نیز، این مشت‌ها در برابر هجوم همه جانبه که ترکیبی‌اش می‌خوانند، باز به تأسی از رهبر شهید، و در امتداد راه او، همچنان بسته مانده و باطل‌السحر اقدامات و تهدیدها و اغوا‌ها شده است. 🔹مشت‌های گره شده استوار بر ایمان و شرافت و آزادی، پیوند مقاومت ملی و فرهنگی را محکم‌تر از پیش نموده و سدی سترگ در برابر نفوذ دشمن شده و نوید نصرت الهی و فتح بزرگ را بشارت می‌دهد. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔴آقای ما را ابن ملجم نکشت 🖌محمد حسین شاه آبادی ⭕لابد شما هم به شباهت‌های انقلاب اسلامی و صدر اسلام توجه کرده‌اید. از شباهت تاسیس انقلاب به رهبری امام خمینی با تاسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اعظم گرفته تا شباهت تثبیت انقلاب توسط رهبر شهید انقلاب با زحمات امیرالمومنین در ادامه دادن راه پیامبر. اما در دل این شباهت‌ها، دیدن تفاوت‌ها هم زیباست. بعد از تفاوت بزرگ خود رهبران انقلاب با ذوات مقدسه اهل بیت، شاید مهم‌ترین تفاوت، در مردم دوران انقلاب با مردم زمان رسول الله باشد. چیزی که با اقتدار می‌توان گفت: قطعا مردم ما از مردم زمان رسول‌الله بهترند. به نظر می‌رسد که خانواده در این انتقال سرمایه نقش ویژه‌ای داشته و کمک کرده این مردم بهتر از آن مردم باشند. چیزی که در جبهه مقابل کاملا از دست رفته است. تفاوت مردم‌ ما با مردم زمان رسول‌الله منشا تفاوت‌های دیگر هم هست. از جمله آن که بعد از پیامبر، سقیفه‌ تشکیل شد و حکومت بعد از 25 سال به امیرالمومنین رسید. اما بعد از امام خمینی رهبر شهید انقلاب انتخاب شد و اگرچه کارشکنی‌هایی بود، ولی مشکل ساختاری به وجود نیامد. چیزی که بعد از 37 سال دوباره تکرار شد و این بار نه یک شبه، بلکه بعد از حدود 10 روز رهبر جدید انتخاب شد و آب از آب تکان نخورد. شباهت دیگر آن بود که در بین دشمنان خارجی و داخلی، علی علیه‌السلام از طرفی با معاویه جنگید و در ده قدمی خیمه او به خاطر حیله عمروعاص مجبور به پذیرش حکمیت شد و رهبر شهید ما هم که بارها موضوع مذاکره با آمریکا را نوعی جهالت یا خیانت می‌دانست، به آن تن داد و اجازه داد که مردم باطل بودن آن را درک کنند. اما تفاوتش این بود که علی پس از پذیرش حکمیت توسط همان جماعت احمقی که دعوت به مذاکره کرده بودند کشته شد ولی رهبر شهید ما از این موضوع عبور کرد و جامعه را عبور داد و توسط خود دشمن خبیث آمریکا به شهادت رسید. این موضوع قطعا لطف خدا بوده که با عنایت اهل بیت و برکت خون شهدای این چند سده به این مرحله رسیده و موجب شده جامعه اسلامی از این بحران‌ها عبور کند. اما نباید از سرمایه خانواده غفلت کرد. اگر مردم ما از مردم زمان رسول الله بهترند و در مقابل مردم بقیه جوامع ممتاز هستند، بی‌شک به خاطر خانواده‌ای است که ارزش‌هایش را به نسل بعد منتقل کرده است. پس اگر قرار باشد همیشه ممتاز بمانیم، باید برای این خانواده پرونده ویژه‌ای باز کنیم. 📋اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦 خیابان به مثابه استراتژی و ناکامی جنگ آمریکایی صهیونیستی علیه ایران ✍دکتر حمداله اکوانی؛ 🔹راهبرد ایالات متحده و رژیم صهیونیستی علیه ایران در حمله نظامی اخیر نوعی جنگ تمام‌عیار ترکیبی بوده که تمرکز اصلی آن بر تقابل نظامی مستقیم و همزمان فشار اجتماعی و تحریک نارضایتی عمومی برای بسیج توده‌ها علیه نظام سیاسی ایران بوده است. 🔹 هدف تحریم‌های گسترده و بی سابقه علیه مردم ایران فروپاشی اقتصادی و ایجاد نارضایتی اجتماعی و ازهم‌گسیختگی روانی مردم و در نهایت بستری برای ترغیب حرکتی جمعی علیه حاکمیت بود. دولت ترامپ با گسترش دامنه تحریم ها تلاش کرد از رهگذر فشار اقتصادی، لایه‌های مختلف جامعه را تحریک و بستر لازم را برای اعتراضات خیابانی، شورش و بی‌ثباتی داخلی فراهم کند. 🔹در کنار تحریم‌ها، رسانه‌های مرتبط با جریان غربی نقشی تکمیلی ایفا کردند؛ با تولید و بازنشرحجم بزرگی از محتوا در فضای مجازی و رسانه‌ها، تلاش شد تا هر رخداد داخلی در ایران، هر حرکت صنفی یا اعتراضی، به مثابه یک جنبش انقلابی معرفی شود و با پیوند دادن آن به الگوهای پیشین، به عنوان نشانه‌ای از «آغاز تغییر» در ایران بازنمایی گردد. همزمان با این عملیات رسانه‌ای، آمریکا کوشید تا تحولات داخلی ایران را به مسئله‌ای بین‌المللی تبدیل کند و از طریق نهادهای جهانی،بر فشار دیپلماتیک و سیاسی بر تهران بیفزاید؛ همان شیوه‌ای که در کشورهای متعددی تحت عنوان «انقلاب‌های رنگین» دنبال شد. در آن کشورها از اعتراضات انتخاباتی یا صنفی تا جنبش‌های دانشجویی به ابزاری برای براندازی بدل شدند، بی‌آنکه لزوماً خواست اولیه معترضان چنین باشد. 🔹در چند ماه گذشته همه این موارد شکست خورد. ترامپ حمله نظامی را مکمل چنین تحولاتی میدانست و تصور می کرد با ترور رهبران سیاسی و نظامی، در زمانی کوتاه بسیج مردمی علیه نظامی سیاسی ایجاد می کند و او میتواند به سرعت رهبری برای ایران تعیین و اهداف خود را به پیش ببرد. اما بر خلاف انتظار او، تجربه ایران مسیر متفاوتی را رقم زده و او و تیمش مات و مبهوت شده اند. علت اصلی ناکامی این الگو در ایران را باید در پدیده‌ای دانست که از آن با عنوان « بسیج و ضدبسیج» در خیابان یا "خیابان به مثابه استراتژی" یاد می‌شود. منظور از چنین مفهومی توانایی ویژه نظام سیاسی در بسیج متقابل مردم و خنثی‌سازی تلاش دشمنان برای سازمان‌دهی اعتراضات ضد نظام سیاسی ایران است. بسیاری از کشورهایی که مخالف هژمونی آمریکا بودند در اثر فقدان چنین ظرفیتی دچار فروپاشی اجتماعی شدند، در مقابل انقلاب اسلامی ایران،که در پنج دهه گذشته تجارب گسترده در مقابله با تلاش های آمریکایی ها برای بسیج مصنوعی کسب کرده بود، 🔹 با برخورداری از شبکه‌های گسترده مردمی، پیوندهای عمیق اعتقادی، و رهبری منسجم توانست از دل بحران، با انسجام بیشتری بیرون آید. توانایی بسیج و ضد بسیج ساختار سیاسی ایران در همان ساعات اولیه تهاجم نظامی امریکایی صهیونیستی آشکار شد؛ جایی که مقامات کشور با صراحت از مردم خواستند هوشیار باشند و صحنه را ترک نکنند. سرلشکر مجید موسوی فرمانده قدرتمند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همان ساعات اولیه جنگ به مردم اعلام کرد: «خیابان با شما، میدان با ما». پیام محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در شبکه ایکس که گفته بود سه خواسته از مردم دارم: «خیابان، خیابان، خیابان» بازتاب همین درک راهبردی از اهمیت حضور اجتماعی و بسیج مردمی برای بی‌اثر کردن پروژه‌ براندازانه بود. 🔹حضور فزاینده مردم در خیابان از ابتدای جنگ مستقیم آمریکا با ایران باعث شد اقلیت‌های متأثر از رویکردهای غربی و رسانه‌های بیگانه حتی در اوج تبلیغات نیز جرأت حضور علنی نداشته باشند. همین مشارکت گسترده مردمی و حضور مستمر گروه های مختلف اجتماعی در خیابان نقشه طراحی‌شده برای بسیج علیه نظام را در نطفه خفه کرد و هم پای حملات بی نظیر نیروهای مسلح به دشمن و یکپارچگی ساختار سیاسی با بهره گیری از استراتژی بسیج خیابانی، محاسباتی را که آمریکایی‌ها و متحدانشان – با وعده‌های نتانیاهو به ترامپ – در ذهن داشتند، به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل ساخت. حملات مستقیم رژیم صهیونیستی و آمریکا به مراکز غیرنظامی و شهادت شهروندان ایرانی، هم نه تنها نتوانست شکافی در جامعه ایجاد کند بلکه احساسات ملی را برانگیخته و موج تازه‌ای از همبستگی عمومی و بسیج خیابانی را رقم زده است. می‌توان گفت تا این لحظه از جنگ یک رکن مهم پایداری بی نظیر ایران در برابر تهاجم وحشیانه آمریکایی صهیونیستی، همین راهبرد موفق توانایی "بسیج و ضدبسیج" در خیابان است؛ راهبردی که با تبدیل تهدیدهای نرم، تحریم‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای به عاملی برای حضور و همبستگی ملی، عملاً پروژه براندازی مبتنی بر بسیج توده‌ای را خنثی کرده است. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir
آمریکا کی به جنگ پایان می دهد؟ ✍دکتر علی باقری دولت آبادی 🔹سوالی که این روزها مدام پرسیده میشود و اذهان عمومی را در داخل و خارج از ایران درگیر کرده است این است که آمریکا که به این جنگ غیرقانونی پایان می دهد؟ تصور اولیه این است: "پاسخ این سوال را هیچ کس جز ترامپ نمی داند". زیرا او بود که با فشار نتانیاهو و اطلاعات غلط اطرافیانش وارد این جنگ شد. 🔹تصور اولیه آنها این بود که ایران همانند ونزوئلا با دستگیری یا ترور رهبرش تسلیم خواهد شد; اما اکنون بیش از دو هفته از شهادت رهبر ایران و فرماندهان ارشد نظامی گذشته و هنوز هیچ نشانه تسلیمی در ایران مشاهده نمی شود. این وضعیت همانقدر برای ترامپ گیج کننده است که پیش از جنگ دلایل عدم تن دادن ایران به خواسته های نامشروع خود در مذاکرات, باوجود حضور انبوه تجهیزات نظامی در منطقه, را نمی فهمید. 🔹او که در هیچ جنگی مشارکت مستقیمی نداشته است و صرفا کاسبکار جنگ بوده است انچه در میدان نبرد درحال اتفاق افتادن است را نمی فهمد. به همین خاطر ترجیح میدهد به خود و اطرافیانش اینگونه بقبولاند که همه انچه می بینند نه واقعیت جنگ, بلکه ساخته هوش مصنوعی است. او ایرانیها را استاد هوش مصنوعی در خلق تصاویر و ویدئوها معرفی و از رسانه ها میخواهد از انتشار آن خودداری کنند. 🔹برای مردم آمریکا که برعکس ایرانیان چندان به عالم سیاست علاقه ای ندارند و رخدادهای آن را به صورت روزانه دنبال نمی کنند (و حتی نرخ سواد سیاسی پایینی دارند) این صحبتها میتواند در کوتاه مدت جذاب و قانع کننده باشد اما در بلندمدت خیر. آنها خیلی زود آثار این جنگ را در زندگی خود احساس خواهند کرد و این همان کاری است که ایران باید انجام دهد. 🔹پایان این جنگ برخلاف تصور همگان در دست ایران است و نه در دست آمریکا! برای این کار کافی است فرماندهان نظامی و تصمیم گیرندگان سیاسی کشورمان به جنگهای آمریکا در جهان و سرنوشت آن بنگرند. جنگ ویتنام از همه آموزنده تر است. هم از باب نحوه جنگیدن ویت کنگها و هم از باب تحمیل پایان جنگ بر آمریکا. کاری که ویت کنگها انجام دادند این بود که آمریکایی های زودباور را با تابوت روانه کشورشان کردند. 🔹کشته های آمریکایی و مجروحان جنگ چیزی نبود که رسانه ها بتوانند آن را پنهان سازند. لذا واقعیت عریان جنگ خیلی زود خود را به آمریکایی ها تحمیل کرد. مردم به خیابانها ریختند و پایان جنگ را فریاد زدند. اکنون نیز استراتژی ایران باید گرفتن کشته بیشتر از آمریکایی ها و تحمیل هزینه های جنگ (افزایش قیمت انرژی در آمریکا و بالا بردن تورم در این کشور) باشد. با این دو اتفاق ترامپ ناچار خواهد بود تسلیم گردد. برعکس نتانیاهو که شیفته جنگ است و حیات سیاسی خود را در آن می بیند ترامپ علاقه چندانی به طولانی شدن جنگ ندارد. 🔹برعکس اسراییل که حتی با جنگ فرسایشی راحت کنار می آید آمریکا نمی تواند این جنگها را تحمل کند. پس منطق جنگ ایران اینگونه باید باشد: 1. استفاده از عنصر ایدئولوژی برای بسیج مردم و نگه داشتن آنها در صحنه 2. استفاده از ژئوپلیتیک و جغرافیای ممتاز ایران برای جنگ در پهنه گسترده و عدم تن دادن به خفگی جغرافیایی 3. استفاده از سلاح نفت برای به هم ریختن اقتصاد جهانی و بخصوص آمریکا 4.ضربات بیشتر به محل تجمع آمریکاییها برای گرفتن کشته بیشتر از آنها 5. برانگیختن افکار عمومی جهان بویژه مردم آمریکا با تولید محتوا در رسانه ها 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir
⭕️ تسریع در افول آمریکا ▪️دکتر محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران ، همکار در مرکز مطالعات آمریکا از جمله پیامدهای جنگ تحمیلی آمریکا علیه ج.ا.ا در روزهای اخیر،سرعت بخشیدن به روند محتوم افول آمریکا از جایگاه قدرت‌ برتر جهانی است.دلائل اصلی اثبات این مدعا عبارتند از: ▪️ناتوانی هیات حاکمه آمریکا از تشخیص منافع این کشور و افتادن در تله نتانیاهو برای مشارکت در جنگ علیه جمهوری اسلامی، ▪️ناتوانی ساختارهای اطلاعاتی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در ممانعت از اغوای کاخ سفید توسط تل آویو برای ورود به جنگ، ▪️ضعف ارتش آمریکا در نبرد با ج.ا.ا و ناتوانی آن در دفاع از پایگاه‌های نظامی و منافع این کشور در هفت کشور منطقه غرب آسیا( اردن،اقلیم کردستان و عراق، کویت،عربستان،قطر،بحرین و امارات) ▪️ناتوانی ارتش آمریکا در تسلط بر تنگه هرمز و درخواست کمک از کشورهای منطقه برای بازگشایی این آبراهه و اسکورت نفتکش ها، ▪️ناتوانی دیپلماسی آمریکا در ایجاد اجماع جهانی علیه ج.ا.ا در مسئله مسدود شدن تنگه هرمز و ناکامی فراخوان رئیس‌جمهور آمریکا از متحدان سابق این کشور برای گشودن تنگه هرمز، ▪️کاهش شدید اقتدار رسانه ای آمریکا و ضعف آن در اقناع افکار عمومی جهان نسبت به توجیه صحت جنگ آمریکا علیه ج.ا.ا ، ▪️گسترش موج مخالفت جهانی و اقدامات مردمی علیه تهاجم آمریکا به ج.ا.ا در داخل و خارج آمریکا، ▪️ناتوانی کاخ سفید در خاتمه آبرومندانه جنگ علیه ج.ا.ا و برون رفت از این بحران، ▪️وارد آمدن تلفات جدی به ارتش آمریکا (اعم از تلفات در نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات)طی مدتی کوتاه در قبال دستاورد صفر، ▪️کاهش شدید اعتبار و جایگاه آمریکا در میان متحدین آن در سطح جهان بویژه در منطقه غرب آسیا، ▪️کاهش قدرت رقابتی آمریکا در قبال چین،روسیه،اتحادیه اروپا و مجموعه بریکس، ▪️پیامدهای منفی جدی تهاجم نظامی آمریکا به ج.ا.ا بر اقتصاد آمریکا و افزایش جدی نارضایتی در داخل آمریکا خصوصا در مسئله افزایش قیمت سوخت از این پس تاریخ معاصر آمریکا به دو مقطع تقسیم خواهد شد: قبل و بعد از تهاجم نظامی به ج.ا.ا ! چرا که نجات از پیامدهای منفی ناشی از این حرکت، برای کشور و حکومت آمریکا ممکن نخواهد بود.این رویداد را می توان در یک جمله خلاصه کرد: «باخت سنگین آمریکا در قمار بر سر ایران». ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔰 مسئولان شهید جمهوری اسلامی ایران 📝حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 💠 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب ◀️ خبر شهادت دکتر علی لاریجانی و شهید سلیمانی این دو روزه به تیتر گفتگوهای جبهه حزب الله تبدیل شده است و موجی از ابهام و دلهره را هم همراه خود داشته است. ➕آنگونه که واضح و مشخص است این جریان ترور که اصلا جدید نیست، در روزهای آینده سنگین تر ادامه خواهد یافت، لذا باید از الان آماده آنها باشیم. 💠 برای اینکه نسبت به اخبار شهادات گذشته و پیش رو نگاه واقعی و رئالیست پیدا کنیم باید منظر و دیدگاهمون رو به مسائل تغییر بدهیم. نگاه تاریخی و از بالا به مسائل سبب می شود هم به صورت واقعی و رئال به مسائل علم پیدا کنیم و هم آرامش و تحلیل درست پیدا کنیم. ➖ در طول تاریخ، جریان یهودی_صهیونیسیتی همواره در پی قدرت بوده است و در این مسیر از هیچ فعالیتی اجتناب نکرده است، تحریف، پیامبر کشی، تهمت، تبلیغات منفی، غارت، دزدی، شیطان محوری، فعالیت اقتصادی و... و ترور بخشی از فعالیت های دائمی آنهاست. 🔹 شخصیت های اصلی اسلامی از همین جریان لطمه ها دیده اند و بسیاری از شخصیت ها ابتدا ترور شخصیت شده و سپس ترور شخص شده اند. در صدر این شخصیت ها پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) است و پس از او امیرالمومنین علی ابن ابی طالب است کسی که در جنگ آوری بی هماورد بوده است، حیدر کرار غیر فرار! که در محراب عبادت ترور می شود! 👌🏼در طول تاریخ اسلام شخصیت های زیادی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط این جریان، ترور و کشته شده اند و این افتخار شیعه است که تمام ائمه او در مبارزه با ظلم به شهادت رسیده اند و جریان حق را تثبیت کرده و قدرت داده اند... ✅اما نکته مهم ماجرا آنجاست که سنت تاریخی این بوده است که با وجود تمام فعالیت دشمنان اسلام، این جریان اسلامی بوده است که حکومت آن جریان داشته و حکومت اسلامیِ مردمی وجود داشته است. فراموش نکنیم که یهود دائما قتل و ترور داشته است اما این کشتار و ترور هیچگاه نتوانسته آنها را به قدرت و حکومت برساند در حالی که شهادت ها و مجاهدت ها اسلام و مسلمین را به قدرت و حکومت و اعتلا رسانده است. 👌🏼این یعنی برتری با اسلام و جریان حق و الهی است ولو باند جنایتکار صهیونی ترور بکنند. 🧷 پس این آیه رو مرور کنیم و به وعده الهی مطمئن باشیم که: «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‌ كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (30)» ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/