بعد تو ضرب المثل شد دختران بابایی اند ...
جانِ عالم به فدای دل بابایی تو ... 💔😭
#امام_حسین
#امام_زمان
#امام_زمان_تسلیت
#امان_از_دل_زینب
#شهادت_حضرت_رقیه_سلام_الله_علیها
#اربعین
»»» آیه ی روز :
**********
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
ابراهیم-7
و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!»
**********
نکته ها:
این آیه، مهم ترین و صریح ترین آیه قرآن در مورد شكر نعمت و یا كفران آن است، كه بعد از آیه ى مربوط به نعمت آزادى و تشكیل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و این، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم ترین نعمت هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شدیدى گرفتار مى كند.
شكر نعمت مراحلى دارد:
الف: شكر قلبى كه انسان همه ى نعمت ها را از خداوند بداند.
ب: شكر زبانى، نظیر گفتن «الحمدللَّه».
ج: شكر عملى كه با انجام عبادات و صرف كردن عمر و اموال در مسیر رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى آید.
امام صادق علیه السلام فرمود: شكر نعمت، دورى از گناه است و نیز فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زیركى و علم و عقل و تلاش خود یا دیگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت هاى الهى را وسیله ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسیر خدا قرار دهد.(7)
شكر در برابر نعمت هاى الهى بسیار ناچیز و غیرقابل ذكر است، به قول سعدى:
بنده همان به كه زتقصیر خویش
عذر به درگاه خدا آورد
ورنه سزاوار خداوندیش
كس نتواند كه بجا آورد
در حدیث مى خوانیم كه خداوند به موسى وحى كرد: حقّ شكر مرا بجا آور. موسى گفت: این كار امكان ندارد، زیرا هر كلمه ى شكر نیز شكر دیگرى لازم دارد. وحى آمد: همین اقرار تو و این كه مى دانى هر چه هست از من است، بهترین شكر من است.(8)
به گفته ى روایات، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نیز تشكر نكرده است. «من لم یشكر المنعم من المخلوقین لم یشكر اللَّه».(9)
اگر نعمت خدا را در مسیر غیر حقّ مصرف كنیم، كفران نعمت و زمینه كفر است. «لئن كفرتم»، «بدّلوا نعمة اللَّه كفراً»(10) كسانى كه نعمت خدا را به كفر تبدیل كردند.
-----
7) تفسیر نمونه.
8) تفسیرنمونه.
9) بحار، ج 71، ص 44.
10) ابراهیم ،28.
**********
پیام ها:
- سنّت خداوند بر آن است كه شكر را وسیله ى ازدیاد نعمت قرار داده و این سنّت را قاطعانه اعلام كرده است. «تأذن ربّكم»
شكر نعمت نعمتت افزون كند كفر نعمت از كفت بیرون كند.
- خدا براى تربیت ما، شكر را لازم كرد نه آنكه خود محتاج شكر باشد. «ربّكم»
- با شكر نه تنها نعمت هاى خداوند بر ما زیاد مى شود، بلكه خود ما نیز رشد پیدا مى كنیم، زیاد مى شویم و بالا مى رویم.«لازیدنّكم»
- كیفر كفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نیست، بلكه حتى گاهى نعمت سلب نمى شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى آید تا شخص، كم كم سقوط كند. «لان كفرتم انّ عذابى لشدید»
**********
.
شعار امسال زائران اربعین
اگر عازم کربلائید، این دعوتنامه رو به تعداد زیاد پرینت کنید و بین زائرین پخش کنید.
اگر هم عازم نیستید، در فضای مجازی پخش کنید. برای دوستان و آشنایان و گروههایی که عضو هستید بفرستید.
رفقا این «کوچکترین» قدمیه که میتونیم برای ظهور برداریم. نکنه شرمندهٔ #امام_زمان مون بشیم 😔
#نشر_حداکثری
#اربعین
.
»»» آیه ی روز :
**********
مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوا وَّعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّارُ
الرعد-35
توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، (این است که) نهرهای آب از زیر درختانش جاری است، میوه آن همیشگی، و سایهاش دائمی است؛ این سرانجام کسانی است که پرهیزگاری پیشه کردند؛ و سرانجام کافران، آتش است!
**********
نکته ها:
از جمله شیوه هاى تعلیم و تربیت در قرآن، مقایسه و سنجش میان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از این جهت چون در آیه ى قبل، آینده مشركان بیان شده بود، لذا در این آیه به عاقبت افراد با تقوا اشاره مى فرماید تا انسان ها با مقایسه ى این دو سرنوشت، با درك و آگاهى بیشتر و بهترى بتوانند راه خود را انتخاب نمایند.
**********
پیام ها:
- آنچه را كه مى توان از بهشت درك كرد، شبیه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درك نیست.
- نعمت هاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نیست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم»
- بهشت، بهاى تقواست و بى جهت به كسى داده نمى شود. پاداش پرهیز موقت دنیوى، كامیابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اكلها دائم»
- به ظاهر افراد نگاه نكنید زیرا كه پایان كار مهم است. «عقبى الذین اتقوا»
- مؤمن باید باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الكافرین» آمده است.
**********