✅التفات
یکی از قواعدی که از مو باریکتر و از عسل شیرین تر است و در قرآن فراوان به کار رفته است قاعدۀ «التفات» است
التفات به معنای برانگیختنِ تغییر گفتار از یک حالت به حالت دیگر است؛عنی کسی که در حال سخن گفتن است گاهی برای ابراز حالات نفسانی مستمعین و یا برای اظهار نظر و مقصود خود به مخاطبین، ضمیرهای مخاطب یا متکلم یا غائب را جابجا می¬کند. التفات گاهی در یک آیه و گاهی بین دو یا چند آیه رخ میدهد. https://eitaa.com/safarnamehh
✅دلالت التفات
التفات، از محسّنات کلام است و در بردارنده معانی ثانوی متعددی است
مهمترین دلالت التفات جلب توجه است اما با قرائن دیگر دلالت بر ایجاد نشاط در مخاطب و به هیجان آوردن و تحریک شنونده و جلب توجه و وادار نمودن وی به شنیدن سخن،مبالغه، تضیق، توسعه، تعمیم، توبیخ، تعلیل و ...از جمله دلالتهای التفات به شمار میرود
https://eitaa.com/safarnamehh
✅نمونه : در آیه﴿وَ لَقَدْ آتَینا لُقْمانَ الْحِکمَةَ أَنِ اشْکرْلله﴾ جمله ﴿وَ لَقَدْ آتَینا لُقْمانَ الْحِکمَةَ﴾ که خطاب آن متکلم است وجمله ﴿ أَنِ اشْکرْ لله﴾ که غایب است، دو جمله مستقل هستند و التفاتی از تکلم به غیبت اتفاق افتاده و مقصود از این التفات برای اظهار تعظیم خدای متعال است، چون اگر میفرمود «ان اشکر لنا» با توحید در شکر تناسب نداشت
👌حوزه التفات بقدر ی وسیع است که نباید آن را فقط در حوزه ادبیات آن هم در عرصۀ تغییر ضمایر و تغییر اعداد و افعال خلاصه کرد چه بسا در تغییر موضوعات برای جلب توجه مثل آیه تطهیر ،آیه اکمال و ... برای ایجاد توجه به موضوع مهمی مثل امر ولایت بهره جست و نیز مستمسکی است برای ارتباط برقرار کردن وضوعات آیات که به نظر می رسند بی ربط اند در حالی که عین ربط اند.فتأمل جیدا 👌
Noor-Book.com أسلوب الإلتفات في البلاغة القرآنية 3 .pdf
10.55M
کتاب /اسلوب الالتفات فی البلاغه القرآنیه/تالیف حسن طبل
به درخواست دوستان کتابهامجددا بار گذاری شد. ولی انصافا کتاب های خوبی است حیف است نخوانید⬆️
✅حجت الاسلام برای حرفش بایدحجت داشته باشد والا عوام الناس با سواد است.
🔵لیلة الرغائب سنت یا بدعت؟
چند سالی است بخصوص به مدد رسانه ها، اعمال«ليلة الرغائب»در کشور ما رواج بیشتری یافته است؛ امّا ظاهراً برای اين اعمال، سند محکمي نمی توان سراغ داد. ذیلا بخشي از صحبتهاي استاد ارجمند آيتالله مددي در درس خارج اصول در تاريخ 20/7/1390 نقل مي شود:
🌙«همين صلاة ليلة الرغائب كه باز هم سيد بن طاووس اين را نقل كرده؛ به عين اين سند و متن - كه اصلاً متن و سند هم از آن ها(اهل تسنّن) است - در كتاب موضوعات ابن جوزی سنّي آمده!...و اسمش را هم گذاشتهاند شب آرزوها! ؛ و حدیث ليلة الرغائب! حديثي است كه آثار جعل از سر تا پاي آن واضح است! خوب اين چه درجه و قوت احتمالي براي آدم ميآورد؟!...چون اهل سنّت كه شما ميدانيد به چه وضعي نماز تراويح را ميخوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراويح، در طي سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع ميشوند و اين نماز ليلة الرغائب را ميخوانند؛ يعني ليلة الرغائب از ليالي مشهوره اهل سنّت بعد از تراويح است! تراويح، درجه اوّل! به خاطر همين حديث جعلی، و ليلة الرغائب، درجه دوم!...»
🔷براي توضيح بيشتر ميتوان گفت: بحث ليلة الرغائب و اعمال آن شديداً در ميان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛ معذلک بزرگان علماي اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شديدي داشته اند. براي نمونه ميتوان از ابن جوزي و نَوَوي و ديگر بزرگان حديث اهلسنّت نام برد كه سند اين روايت را بسيار ضعيف دانسته و عمل ليلة الرغائب را بدعتي بزرگ شمردهاند... با این وصف مايه تعجّب است علماي شيعه، با چه ملاك و معياري اين روايت (كه فقط در منابع اهلسنت، آن هم با سندي غيرقابلاعتنا موجود است) را نقل و ترويج نمودهاند؟! پاسخي كه به نظر ميرسد، اين است:
1- سيد بن طاووس بر مبناي قاعده «تسامح در ادلّۀ سنن» و بدون توجه به ضعف سند، آن را نقل كرده است.
2- علماي بعد از سيد بن طاووس هم، بر اساس همان مبنا و با توجه به ارادتي كه به سيّد و قداست او داشتهاند، اين روايت را نقل كردهاند.
البته به جز مرحوم سيد بن طاووس(ره)، مرحوم شيخ حرّ عاملي(ره) در وسائل، و علامه مجلسي(ره) در بحار نيز، اين روايت را نقل كردهاند. شيخ حر عاملي در وسايل الشيعه اين نماز را به عنوان نماز رغائب در شب اول جمعه ماه رجب، با سلسله سندي كه علامه حلي به بني زهره اجازه داده است، از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم نقل ميكند و در پايان ميگويد: سيد بن طاووس اين حديث را مرسلاً(بدون ذکر نام راویان)از رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم نقل كرده است...
در پايان بايد گفت: قاعده «تسامح در ادلّه سنن» مورد پذيرش همه فقهاء نيست و به دليل اشكالات سندي موجود، بهجاآوردن اين اعمال، به قصدِ ورود و مستحب بودن، اشكال دارد؛ امّا بهجاآوردن به قصد رجاء، ظاهراً مانعي ندارد. اما از آنجا كه عموم مردم، قصد ورود و قصد رجاء را متوجّه نميشوند و پس از فراگيرشدن تبليغات رسانهاي، اين اعمال را به گمان مستحببودن انجام ميدهند، بايد تا آنجا كه ميشود مردم را آگاه كرد تا مبادا بدعتي چون ليلة الرغائب(و بدعت های دیگر از این دست) وارد دين شود و سالها بعد، رنگ سنّت به خود بگيرد! زيرا بدعت، هر چيز عجيب و غريبي نيست كه با اصول منافات داشته باشد؛ بلكه بدعت يعني داخلكردن چيزي در دين، كه جزء دين نيست(إدخالُ ما ليس في الدّين، في الدّين!) پس حتي نماز و روزه خاصي كه در دين نيست، اگر وارد دين شود، بدعت است! حتي برخيها تعريفشان از بدعت، از اين هم وسيعتر است و ميگويند: إدخالُ ما لم يُعلَم أنّه مِنَ الدّينِ، في الدّين(داخل کردن آنچه معلوم نیست از دین باشد، در دین)يعني طبق اين تعريف، ميتوان گفت از آنجايي كه ما نميدانيم ليلة الرغائب، جزء دين هست يا نه، داخلكردنش در دين، بدعت است و بيمفسده نخواهدبود.!
Rejal12+.mp3
8.23M
✅#رجال کاربردی
🌙جلسه دوازدهم
🔵راه های توحید مختلفات در اسماء روات
🔵 جلسه رجال کاربردی همراه با تطبیق با روایات فضل القرآن، الکافی
✅موضوع جلسه
«بررسی احوال راویان و شیوهٔ جرح و تعدیل»
🔷مکان: ستاد تفسیر
🌙زمان: دوشنبه ها ساعت ۹صبح
✅سوره ای است در قرآن؛
که نسبت پیامبر اکرم(ص)و اهل بیت اورا تا به قیامت مطرح می کند؛
این سوره نوری است بر قلب اوصیاء تا روز قیامت؛
این سوره برهانی است
بر حقانیت مذهب شیعه نهایت علم اهل بیت است؛
خواندن آن در نماز باعث قبولی نماز است؛
هر کس این سوره را با آشکارا بخواند گویی با شمشیر از دین دفاع کرده است اگر در خفاء بخواند گویی در خون خود غلطیده است؛
خواندن این سوره در نماز باعث بخشش گناهان است
بعد از سوره حمد از سوره های عجیبی است با آثار عجیب
در این سوره درمنزلت شبی عجیب که شب قدرش نامند
امروز درباره این سوره با هم گفتگو میکنیم
قرار ما سه شنبه ساعت ۹صبح
آن شاالله
Adiat4+.mp3
8.49M
#روش برداشت
✅روش غرض یابی سوره ها با محوریت سوره عادیات
🔷جلسه چهارم از سوره عادیات
Rejal13+.mp3
8.07M
#رجال کاربردی
جلسه 13
✅حدیث11فضل القرآن
✅بررسی عمرو بن شمرالجعفی و تاثیر عقیده غلو در نقل حدیث
✅راههای وصول به محضر معصوم از طریق تحلیل متن
🌙دوشنبه 18بهمن
ستاد تفسیر
🔵 رجال کاربردی
✅موضوع جلسه این هفته
🔵سبک شناسی منابع اولیه رجالی
✅رجال کشی
✅فهرست نجاشی
✅رجال ابن غضائری
✅فهرست و رجال شیخ طوسی
🔷مکان: ستاد تفسیر
🌙زمان: دوشنبه ها ساعت ۹صبح
🌙سر نام علي🌙
✅حافظ گنجی که از شخصیت های مورد تائید بزرگان اهل سنت می باشد، در کتاب «کفایه الطالب، ص406» نقل می کند:
🔵«وقتی ابوطالب (ع) قضیه ورود فاطمه بنت اسد به درون کعبه را شنید، (این ماجرا حداقل سه شبانه روز نقل محافل مکه بود) به کنار کعبه شتافت و در همان ابتدا که فاطمه بنت اسد از شکاف کعبه بیرون آمد، قنداقه از وی گرفت و روی به خدای عالم کرده عرضه داشت:
🔷یا رب هذا الغسق الدجی / والقمر المنبلج المضی
بین لنا من أمرک الخفی / ماذا ترى فی اسم ذا الصبی
ای خداوند تاریکی و آفتاب و ماه! از آن امر و الطاف خفی خود بر ما روشن نما که ما اسم این کودک را چه بگذاریم
جناب ابوطالب شنید صدای هاتفی را که می گوید:
یا أهل بیت المصطفى النبی / خصصتم بالولد الزکی
إن اسمه من شامخ العلی / علی اشتق من العلی
ای دودمان مصطفای پیامبر اکرم (ص)، خداوند این نوزاد تازه را ویژه شما گرداند. نام او از ناحیه خداوند است و او علی است که مشتق شده از نام خداوند».
قندوزی حنفی در کتاب «ینابیع المودة، ج2، ص306» نقل می کند و می گوید:
«ابوطالب(ع) از این قضیه (انتخاب نام امام علی (ع) از طرف خداوند) بسیار شادمان شد و در برابر خداوند سجده کرد و ده شتر برای امیرالمومنین (ع) عقیقه کرد. این شعر ابوطالب و صدای هاتف قضیه در لوحی نوشته شد و در خانه خدا آویزان بود و بنی هاشم بر قریش فخر فروشی می کردند از این جهت، تا اینکه
🌙سر نام علي🌙
✅حافظ گنجی که از شخصیت های مورد تائید بزرگان اهل سنت می باشد، در کتاب «کفایه الطالب، ص406» نقل می کند:
🔵«وقتی ابوطالب (ع) قضیه ورود فاطمه بنت اسد به درون کعبه را شنید، (این ماجرا حداقل سه شبانه روز نقل محافل مکه بود) به کنار کعبه شتافت و در همان ابتدا که فاطمه بنت اسد از شکاف کعبه بیرون آمد، قنداقه از وی گرفت و روی به خدای عالم کرده عرضه داشت:
🔷یا رب هذا الغسق الدجی / والقمر المنبلج المضی
بین لنا من أمرک الخفی / ماذا ترى فی اسم ذا الصبی
ای خداوند تاریکی و آفتاب و ماه! از آن امر و الطاف خفی خود بر ما روشن نما که ما اسم این کودک را چه بگذاریم
جناب ابوطالب شنید صدای هاتفی را که می گوید:
یا أهل بیت المصطفى النبی / خصصتم بالولد الزکی
إن اسمه من شامخ العلی / علی اشتق من العلی
ای دودمان مصطفای پیامبر اکرم (ص)، خداوند این نوزاد تازه را ویژه شما گرداند. نام او از ناحیه خداوند است و او علی است که مشتق شده از نام خداوند».
قندوزی حنفی در کتاب «ینابیع المودة، ج2، ص306» نقل می کند و می گوید:
«ابوطالب(ع) از این قضیه (انتخاب نام امام علی (ع) از طرف خداوند) بسیار شادمان شد و در برابر خداوند سجده کرد و ده شتر برای امیرالمومنین (ع) عقیقه کرد. این شعر ابوطالب و صدای هاتف قضیه در لوحی نوشته شد و در خانه خدا آویزان بود و بنی هاشم بر قریش فخر فروشی می کردند از این جهت، تا اینکه
این لوح در زمان جنگ حجاج با ابن زبیر به سرقت رفت».
✅دوستانی که موفق به عمل ام داوود هستند
🔵جهت بهره مندی بیشتر از این حجم سوره ها به چند نکته توجه فرمایید:
۱.جهت یابی سوره ها ؛چه سری در انتخاب این سورها نهفته است که حضرت این سورهها را توصیه فرموده آمد.
۲.موقعیت یابی سورهها؛
با موقعیت شناسی سوره ها آیات محوری سوره ها و جذابیت سوره ها رانیز رد یابی وپیگیری کنید.
۳.در این سورهها چه موضوع و آیه ومطلب ویژه آیی است که این سوره را از دیگر سورهها متمایز کرده و سوره منحصر بفرد شده است.
۴. آیات برگزیده از هر سوره ایی رافراموش نکنید.خدا این آیات را برای ما نشان کرد ما این آیات را در دلهای خود بنشانیم
۵.موفقین به این سفره ای که امروز برای ما تدارک دیده اند سرشار و سرمست و سرافرازوسر بلند باشید.
التماس دعابرای فرج امام زمان(عج)