✍️پیام نهضت و قیام عاشورا
▫️پیام عاشورا:
🔹 دفاع جانانه از حق و حقيقت است
🔹کرنش در برابر معروف و خروش در برابر منكر است
🔹مبارزه با ظلم و فساد “ولو بلغ ما بلغ” است
🔹تحقق شعار “هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة” است
🔹عمل بهنگام، اقدام شایسته، روحیه جهادی، حركت انقلابي، اراده جدی و تلاش شبانهروزی در ساخت زندگی شرافتمندانه خود و دیگران است
🔹دوری از اشرافیگری، برتریجوئی، عوامفریبی و دوروئی در یک کلام دوری از رزائل اخلائی است
🔹عمل به “كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ” است
🔹انجام دقیق و صحیح وظيفه است
🔹راز نیاز و مناجات در دل شب با خالق هستي است
🔹استقامت در برابر مشکلات و صبوری در برابر سختیها است
🔹برگزاری مراسم عزاداری با آداب و شرائط و حفظ آن از آفت و آسیب است
🔹تبیین ابعاد سیاسی، حماسي و عزتمندي قیام است.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14010512-2/
#قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
⁉️ چرا یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام را باید زنده نگه داریم؟
⁉️ چرا برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام از بحث و گفتوگو استفاده نمیشود؟
⁉️ چرا براى تحریک احساسات، باید عزاداری کرد؟ چرا از مراسم شاد استفاده نمیشود؟
🔹 ضرورت برپایی مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری و زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام و جانفشانیهای آن بزرگوار بر اساس فلسفه، اهداف و نتایج ارزشمند آن بر کسی پوشیده نیست و در این نوشتار به برخی از آن اشاره میشود.
🔸 زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام: مصداق تعظیم شعائر الهی، یادآوری ایام الله، احیای امامت و ولایت، حق شناسی، بزرگداشت ارزشها، مودت و محبت اهل بیت عصمت و طهارت، سبب ماندگاری بهتر قیام، اثرگذاری بیشتر قیام، عبرتگیری و جلوگیری از تحریف است.
🔹 عواملیکه در رفتار آگاهانهی انسان نقش دارد دو نوع عوامل است:
👈 یکی عوامل شناختی مانند استدلالهای عقلی و تجربی،
👈 و یکی عوامل درونی و روانی مانند احساسات، تمایلات، گرایشها، میلها، غرایز و عواطف.
🔸 به طور قطع، عوامل شناختی، تأثیر بسزایی در رفتار انسان دارد، ولی همهی عوامل مؤثر نیست؛ بلکه بیشترین تأثیر در رفتار انسان را عوامل درونی و روانی میگذارند و میل به حرکت را در انسان پدید میآورند و برپائی مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری و راهاندازی هیئتها و دسته های سینه زنی است که اثر گذار است، احساسات را تحریک میکند و شرکت کنندگان را دلداده و عاشق راه و روش سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام قرار میدهد.
🔹 حادثه اى که بزرگترین نقش را در تاریخ اسلام ایفا کرده است، حادثه اى که مسیر تاریخ اسلام را عوض کرد و به همهی آزادگان عالم درس آزادگی و عزت داده است باید با کارى متناسب با آن حادثه زنده نگهداشته شود. مراسم شاد هرگز نمیتواند اثر مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری را داشته باشد، مراسم شاد نمیتواند حماسهآفرین باشد، شادی هرگز آدم را مدافع حق و حقیقت و مبارز با ظلم و ستم بار نمیآورد، شادى هیچ وقت نمىتواند انسان را در برابر سختىها مصیبتها محکم و استوار نگه دارد و انسان را شهادت طلب کند. این قبیل صفات ارزشمند، عشق دیگرى مىخواهد و از جلسات شادی برنمیآید.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1400051701-2/
#زنده_نگهداشتن_یاد_سید_و_سالار_شهیدان
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
📌 پاسداشت و تکریم ارزشها
زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در حقیقت:
🔹 پاسداشت و تکریم ارزشها است،
🔸 بزرگداشت کرامت و بزرگواری است،
🔹 بزرگداشت حماسهها و رشادتها است،
🔸 پاسداشت ارزشهائی است که آن واقعه و رویداد را خلق کرده است،
🔹 پاسداشت جهاد، ایثار، شهادت، احیای امر به معروف و نهی از منكر، دفاع از دین، دفاع از ولایت، مبارزه با ظلم فساد و تباهی است.
#پاسداشت_و_تکریم_ارزشها
🌐 https://dla.ir/1400051701-2/
📙📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
📌 اثرگذاری قیام
🔹 زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام برای اثرگذاری است.
🔸 حوادث گذشتهی هر جامعهای میتواند در سرنوشت آیندهی آن جامعه اثر بگذارد، تجدید آن خاطرهها در واقع، نوعی بازسازی آن وقایع است تا مردم از آنها بهره ببرند،
🔹 اگر واقعهی تاریخی در جای خود منشأ آثار و برکاتی بوده است، به یقین یادآوری و بازسازی آن نیز میتواند مراتبی از آن برکات را در پی داشته باشد،
👈 و همان گونه که قیام سید و سالار شهیدان، اسلام را زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن بزرگوار هم میتواند اسلام را زنده نگه دارد.
#اثرگذاری_قیام
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/
🆔 @safarzadeh_tehrani
بیان شایستگیها
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در برابر دعوت به بیعت با یزید ابتدا با بیان موقعیت و جایگاه رفیع خود و خاندان عصمت و طهارت؛ شایستگی خود را برای امامت و رهبری جامعه تبیین نمود،
🔸 و با بیان وضعیت شرر بار یزید فاسق، دلائل عدم صلاحیت وى در جایگاه رهبری جامعه و دلیل نپذیرفتن بیعت با یزید ملعون را ترسیم کرد،
💎 آنگاه فرمود: مِثْلى لایبایعُ مِثْلَهُ؛ روا نیست شخصیتى همچون من با چنین مرد فاسد بیعت کند.
#بیان_شایستگی_های_امام_حسین
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/1400051902-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
1️⃣ بخش اول
✍️ نقش بیبدیل قیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پیروزی انقلاب اسلامی و از آن بالاتر نقش اساسی قیام آن بزرگوار در حفظ اسلام و مسلمین برای هیچ کس قابل انکار نیست. از این رو لازم است تا با بررسی سخنان حضرت و تحلیل فرمایشات آن بزرگوار، قیام و نهضت عاشورا بازخوانی شود تا نقش بیبدیل آن در حفظ اسلام و مسلمین به خوبی روشن گردد.
👈 اولین اقدام: فرمایشات حضرت امام در جواب والی مدینه
🔸 حضرت امام به عنوان یک رهبر الهی، در عکس العمل به پیغام والی مدینه، استقلال خود را حفظ كرد و هرگز با مدعیان مخالفت با یزید مشورت ننمود و از نوع تصمیم آنها نیز سؤال نفرمود و از گره زدن حرکت خود به روش ایشان، به شدت پرهیز نمود، تا حرکت اصلاحی و ارزشی خود را، از حرکتهای انتقامی یا منفعت طلبانه، به صورت کامل، جدا نماید.
🔹 حضرت امام در رفتن به دارالخلافه و برخورد با والی مدینه و همراهان وی، با هوشیاری کامل، تمهیداتی را به کار گرفت تا برای هرگونه عکس العمل ناشایست، آماده باشد، بر این اساس30 نفر مسلح در بیرون دارالخلافه مستقر نمود.
🔸 وقتی والی مدینه حضرت امام را به بیعت با یزید دعوت کرد، حضرت امام چنین پاسخ داد: شخصى مانند من مخفیانه بیعت نمىکند، باید بیعت من علنى و در محضر مردم باشد! فردا که مردم را برای بیعت فراخواندى، اگر صلاح باشد در مراسم بیعت شرکت خواهم کرد.
🔹 حضرت امام به عنوان یک سیاست مدار کارکشته، در پاسخ به والی مدینه، اشکال شکلی اقدام وی را بهانه کرد و ضمن تن ندادن به خواست والی، محترمانه او را به تمکین پیشنهاد خود واداشت.
🔸 مروان از والی مدینه خواست که با تهدید از وی بیعت بگیرد، در این هنگام حضرت امام با بیان موقعیت و جایگاه رفیع خود و خاندان عصمت و طهارت؛ شایستگی خود برای امامت و رهبری جامعه را تبیین نمود و با بیان وضعیت شرر بار یزید فاسق، دلائل عدم صلاحیت وى در جایگاه رهبری جامعه و دلیل نپذیرفتن بیعت با یزید ملعون را ترسیم کرد، آنگاه فرمود: مِثْلى لایبایعُ مِثْلَهُ؛ روا نیست شخصیتى همچون من با چنین مرد فاسد بیعت کند.
🔹 حضرت امام به همه فهماند که آنان که در مخالفت با یزید تافتهای جدا بافته شدند و رهبر الهی خود را همراهی نکردند، نتوانستند دین خود را حفظ کنند و از مسیر حق و حقیقت خارج شدند و صدمات بسیاری بر جامعه اسلامی وارد کردند...
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1400051902-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
📌 اولین بیانیهی قیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
📖 ایهَا اْلاَمیرُ اِنّا اَهْل بَیتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَمُخْتَلَفُ الْمَلائکةِ وَمَهْبَطُ الرَّحْمَةِ بِنا فَتَحَ اللّه وبِنا یخْتِمُ وَیزیدُ رَجُلٌ شارِبُ الْخَمْرِ وَقاتِلُ النَّفْسِ الْمُحْتَرَمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَمِثْلى لایبایعُ مِثْلَهُ.
💎 اى امیر! ما خاندان نبوت و معدن رسالتیم، خاندان ما محل آمد و رفت فرشتگان و محل نزول رحمت خداست، خداوند اسلام را از خاندان ما شروع و افتتاح نموده و تا آخر نیز همگام با خاندان ما به پیش خواهد برد.
❌ اما یزید، مردى شرابخوار است که دستش به خون افراد بى گناه آلوده گردیده است، او کسی است که حریم دستورات الهى را درهم شکسته و علنا و در مقابل چشم مردم مرتکب فسق و فجور گشته است.
⁉️ آیا رواست شخصیتى همچون من با چنین مرد فاسد بیعت کند؟
#بیانیه_ی_قیام_امام_حسین
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/1400051902-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
✍️ضرورت امر به معروف و نهی از منکر
▫️علامت ایمان: َ
🔹 الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ . التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
▫️مشخصه صالحان است:
🔹يؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ
▫️شرط رستگاری است:
🔹ولْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
▫️راه نجات است:
🔹فلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
▫️دارای پاداش ارزشمند و عالی است:
🔹لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
▫️بهترین امت:
🔹كنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
▫️شرط حاکمیت:
🔹 الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
▫️علامت اراده و عزم:
🔹يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
▫️دلیل خرد ورزی است:
🔹 فلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ
▫️هدف ارسال رسل و انبیاء الهی:
🔹الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1401050205-2/
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام:
2️⃣ بخش دوم
📖 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پاسخ به پیشنهاد سخیف مروان مبنی بر بیعت با یزید، فرمود:
💎 انَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون وَ عَلَى اْلا سْلامِ السَلامُ اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یزیدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى الِ ابى سُفْیان فَاِذا رَاَیتُمْ مَعاوِیة عَلى مِنْبَرِى فَابْقَرُوا بَطْنَهُ وَقَد رَآهُ اَهْلُ الْمَدِینَة عَلَى الْمِنْبرِ فَلَمْ یبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُ اللّه بِیزِیدَ الْفاسِقِ.
💎 اینک باید فاتحهی اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایى مانند یزید گرفتار شوند. آرى من از جدم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبر من دیدید(به بدترین وجه) او را بکشید، ولى مردم مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق و بدتر از معاویه گرفتار کرده است.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پیشنهاد سخیف مروان:
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به مروان برای طرح پیشنهاد خفت بارش، اجازه داد، تا از یک سو با بیان منظور و مقصودش، دوباره خود را نشان دهد و قصد شومش را بر علیه اسلام و رهبری آن، نمایان سازد و از سوی دیگر ضمن جلوی گیری از هر بهانهای، در آینده نتواند با نفاق و دروئی، حقائق را کتمان کند.
🔸 حضرت امام گرچه اجازه داد مروان پیشنهادش را طرح کند اما پیشنهاد وی را نپذیرفت، چرا که مروان فردی منافق و جاه طلب بود و در طرح پیشنهادش، دنبال مقاصد شخصی و رذیلانهی خود میگشت.
🔹 فساد زمامدار، علت بیعت نکردن حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام است. حضرت امام به جای پرداختن به چرایی بیعت نکردن به چرایی مخالفت با امالفساد میپردازد و به جای مخالفت با پیشنهاد مروان، با زمامداری یزید مخالفت میکند تا ضمن دوری از مباحث انحرافی، توجه همگان را به امالفساد بودن یزید (که علت است) جلب نماید. حضرت امام برای این که کسی نتواند بیعت نکردن حضرت را توجیه کند که یزید مشکلی ندارد و حضرت چون خود را برتر میداند بیعت نمیکند؛ به اصل اشکال زمامداری یزید میپردازد.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام زمامداری یزید ملعون را به فاجعه در جامعه اسلامی تعبیر میکند و با تلاوت کلمه استرجاع "اِنَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون" وضعیت اسفبار جامعه اسلامی را ترسیم و از عمق فاجعه خبر میدهد و با کلمه بُلِیتِ "اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ" و تعبیر به سخیفترین شکل زمامداری؛ وضعیت ننگین یزید را ترسیم مینماید.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با یادآوری فرمایش پیامبر گرامی اسلام، به مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه فهماند که گرفتاری جامعه اسلامی به زمامداری آدمِ فاجر و فاسقی مثل یزید، به خاطر کوتاهی جامعه در عمل به فرمایشات پیامبر گرامی اسلام است و اگر مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه، در عمل به فرمایشات آن بزرگوار کوتاهی نمیکردند، امروز به زمامداری مثل یزید گرفتار نمی شدند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با جمله وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ با استناد قیام و نهضت خود به فرمایش پیامبر گرامی اسلام، ضمن مستند سازی دکترین قیام، حقانیت حرکت الهیش را ثابت می کند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000520-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
📖 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پاسخ به پیشنهاد سخیف مروان مبنی بر بیعت با یزید، فرمود:
🔹 انَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون وَ عَلَى اْلا سْلامِ السَلامُ اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یزیدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى الِ ابى سُفْیان فَاِذا رَاَیتُمْ مَعاوِیة عَلى مِنْبَرِى فَابْقَرُوا بَطْنَهُ وَقَد رَآهُ اَهْلُ الْمَدِینَة عَلَى الْمِنْبرِ فَلَمْ یبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُ اللّه بِیزِیدَ الْفاسِقِ.
🔸 اینک باید فاتحهی اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایى مانند یزید گرفتار شوند. آرى من از جدم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبر من دیدید(به بدترین وجه) او را بکشید، ولى مردم مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق و بدتر از معاویه گرفتار کرده است.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000520-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
📌 مبارزه با علت نه معلول
👈 فساد زمامدار، علت بیعت نکردن حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام است.
✅ حضرت امام به جای پرداختن به چرایی بیعت نکردن به چرایی مخالفت با امالفساد میپردازد،
✅ و به جای مخالفت با پیشنهاد مروان، با زمامداری یزید مخالفت میکند.
✅ تا ضمن دوری از مباحث انحرافی، توجه همگان را به امالفساد بودن یزید (که علت اصلی مخالفت است) جلب نماید.
✳️ حضرت امام برای این که کسی نتواند بیعت نکردن حضرت را توجیه کند که یزید مشکلی ندارد و حضرت چون خود را برتر میداند بیعت نمیکند؛ به اصل اشکال زمامداری یزید میپردازد.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000520-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
3️⃣ بخش سوم: سخنان حضرت امام حسین در کنار قبر پیامبر گرامی اسلام
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، بعد از اجبار به بیعت، در حرم پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَیهِ وَ آلِهِ و سَلَّم، حضور یافت و با پیامبر گرامی اسلام و با خداوند تبارک و تعالی سخن گفت.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، در زیارت پیامبر گرامی اسلام و مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی با دو لحن متفاوت سخن گفت. در زیارت پیامبر گرامی اسلام از نوع برخورد امت با امامت و رهبری شکایت کرد و در مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی سخن از وظیفه به میان آورد و طلب موفقیت نمود.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، در مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی، برخلاف سخنانش با پیامبر گرامی اسلام از شکایت سخنی نگفت، چرا که شکایت را به چند جا نمیبرند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، با بیان "اِنِّى اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ وَاُنْکرُ الْمُنْکرَ"؛ من معروف و نیکى را دوست دارم و از بدى و منکر بیزارم؛ آمادگی خود را برای حرکتی اصلاحی اعلام نمود.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، با بیان "وأساءلُک ... اِلاّ اخْتَرْتَ لى ما هُو لَک رِضىً وَلِرَسُولِک رِضىً" از تو میخواهم راهى را پیش روى من گذارى که سبب خشنودى تو و پیامبر تو است؛ چند حقیقت را اعلام نمود. هم آمادگی خود را برای عمل به وظیفه اعلام نمود، هم هدفش را رضای خداوند تبارک و تعالی اعلام نمود، هم به همه فهماند، توفیق انجام وظیفه را باید از خداوند تبارک و تعالی، طلب کرد، هم به همگان و خاصه به مدعیان دفاع از اسلام، فهماند که هر حرکتی مطلوب نیست، حرکتی مطلوب است که برای رضای خدا و در جهت اصلاح جامعه باشد.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، در ابتدای امر، می خواهد با راز و نیازش و با مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی، به همه حماسه سازان و مدعیان مبارزه بفهماند که پیروزی به ارتباط با خداوند تبارک و تعالی نیاز دارد، به همه بفهماند که شکست دادن دشمن به مبارزه با هواهای نفس و اخلاق فاسد نیاز دارد، مبارزه و جهاد به خودسازی، تهذیب نفس نیاز دارد. اینها انسان را از آسیب حفط میکند.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، به وسیلهی مناجات با خداوند تبارک و تعالی، میخواهد به همهی فدائیان اسلام بفهماند که پیوند عمیق با مسائل معنوی و اخلاقی، ارتباط، توسّل و مناجات با خالق هستی، توجه به عرفان و معنویت، محو معشوق شدن و ندیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبی و فناء فی الله است که مجاهدِ راه خدا را در رسیدن به هدف یاری میکند، استحکام و اقتدار و پیروزی آنان را تضمین میکند، حماسهی آنها را با عظمت و با شکوه جلوه گر میسازد، و جهاد آنان را اثرگذار و ماندگار میکند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، به همهی مدعیان مبارزه بفهماند که جهاد و شهادت، آفریده و مخلوق عرفان و معنویت است، هر چه در گیری بیشتر و مبارزه، نفس گیرتر باشد، ارتباط با خالق هستی باید بیشتر و عمیقتر باشد و هرچه عرفان و معنویت قویتر و عمیقتر باشد؛ جهاد در مقابل دشمنان کارسازتر و شهادت در راه خدا پر ثمرتر خواهد بود.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000521-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
💠 مناجات با خداوند تبارک و تعالی
✍️ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، با راز و نیاز، و با مناجات با خداوند تبارک و تعالی، میخواهد به همهی حماسه سازان و مدعیان مبارزه، بفهماند:
🔹 پیروزی به ارتباط با خداوند تبارک و تعالی نیاز دارد،
🔸 شکست دادن دشمن به مبارزه با هواهای نفس نیاز دارد،
🔹 مبارزه و جهاد، به خودسازی و تهذیب نفس نیاز دارد.
👈 اینها انسان را از آسیب حفط میکند.
#بازخوانی_قیام_عاشورا #مناجات_با_خدا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000521-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
💠 هرچه معنویت قویتر، جهاد کارسازتر
👈 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، می خواهد به همه مدعیان مبارزه بفهماند که جهاد و شهادت، آفریده و مخلوق عرفان و معنویت است،
🔹 هر چه در گیری بیشتر و مبارزه، نفس گیرتر باشد، ارتباط با خداوند تبارک و تعالی، باید بیشتر و عمیقتر باشد
🔸 و هرچه عرفان و معنویت قویتر و عمیقتر باشد؛ جهاد در مقابل دشمنان کارسازتر و شهادت در راه خدا پر ثمرتر خواهد بود.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000521-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
💠 پیوند عمیق با مسائل معنوی
✍️ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، با مناجات با خداوند تبارک و تعالی، میخواهد به همهی فدائیان اسلام بفهماند که
🔹 پیوند عمیق با مسائل معنوی و اخلاقی،
🔹توجه به عرفان و معنویت،
🔸 ارتباط، توسّل و مناجات با خداوند تبارک و تعالی،
🔸 محو معشوق شدن و ندیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبی و فناء فی الله است:
👈 که مجاهدِ راه خدا را در رسیدن به هدف یاری میکند، استحکام و اقتدار و پیروزی آنان را تضمین میکند، حماسهی آنها را با عظمت و با شکوه جلوه گر میسازد، و جهاد آنان را اثرگذار و ماندگار مینماید.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
#پیوند_عمیق_با_مسائل_معنوی
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000521-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
4️⃣ بخش چهارم: پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عمر اَطرف
🔹 یکى از افرادی که به حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام پیشنهاد بیعت داد، عمر اَطرف فرزند امیرمؤمنان عَلَیهِالسَّلام بود که خدمت حضرت امام رسید و عرضه داشت: برادرم حسن مجتبى از پدرم امیرمؤمنان عَلَیهِالسَّلام چنین نقل نموده است که تو را به قتل خواهند رسانید و اگر با یزید بیعت کنى از کشته شدن مصون خواهید ماند!
💎 حضرت امام در پاسخ وى فرمود: حَدَّثَنى اَبى اَنَّ رَسُولَ اللّه صلى الله علیه و آلهَ اَخْبَرَهُ بِقَتْلِهِ وَقَتْلِى وَاَنَّ تُرْبَتَهُ تَکونُ بِالْقُرْبِ مِنْ تُرْبَتِى اَتَظُنُّ اَنَّک عَلِمْتَ مالَمْ اَعْلَمْهُ؟ وَاللّه لا اُعْطى الدَّنِیةَ مِنْ نَفْسى اَبَداً وَلَتَلْقَیَنَّ فاطِمَةُ اَباها شاکیةً مالَقِیتْ ذُرِّیتُها مِنْ اُمَّتِهِ وَلا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ اَحَدٌ اَذاها فى ذُرِّیتها؛
💎 پدرم از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خبر کشته شدن خویش و همچنین خبر کشته شدن مرا براى من هم نقل نمود و پدرم در نقل خویش این جمله را نیز اضافه نمود که قبر من در نزدیکى قبر او قرار خواهد گرفت، آیا گمان میکنى چیزى را که تو مى دانى من از آن بى اطلاع هستم؟ به خدا سوگند من هیچگاه به زیر بار ذلت نخواهم رفت و در روز قیامت مادرم فاطمه زهرا از ایذا و اذیتى که فرزندانش از امت جدّش دیدهاند به جدّ خویش شکایت خواهد برد و کسى که با اذیت فرزندان فاطمه زهرا سلام اللّه علیها موجب رنجش و اذیت وى گردد داخل بهشت نخواهد گردید.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عمر اَطرف
🔹 بعضی بر این تصور بودند که چون حضرت امام از عاقبت کار بیخبر است دست به چنین حرکتی زده است و حضرت امام با پاسخهایش از این تصور غلط پرده برداشت و به روشنی تفهیم کرد که ممکن نیست رهبر الهی نسبت به عاقبت کاری که میخواهد شروع کند؛ آگاهی نداشته باشد چرا که امام به اذن خداوند تبارک و تعالی، عالم الغیب و الشهادة است.
🔸 بعضی با پیشنهاداتشان خود را آگاهتر از امام معرفی میکردند و حضرت امام از این تصور غلط پرده برداشت و به روشنی تفهیم کرد که ممکن نیست کسی نسبت به رهبر الهی آگاهتر باشد و امام آگاهیش کمتر از دیگران باشد.
🔹 بعضی با پیشنهاداتشان از حضرت امام میخواستند تا منافع شخصی خود را بر مصالح جامعهی اسلامی مقدم شمارد و حضرت امام این خواست نابجا را رد کرد و به روشنی تفهیم نمود که ممکن نیست رهبر الهی با مقدم شمردن منافع شخصی، مصالح جامعهی اسلامی را نادیده بگیرد و از آن غفلت نماید.
🔸 بعضی با پیشنهاداتشان از حضرت امام میخواستند تا مصالح جامعهی اسلامی را فدای منافع شخصی خود بنماید و حضرت امام این خواست نابجا را رد کرد و به روشنی تفهیم نمود که هر مسلمانی باید منافع شخصی خود را فدای مصالح جامعه اسلامی بنماید و الّا به اسلام و جامعهی اسلامی خیانت کرده است و رهبر الهی از این قاعده مستثنی نیست و هرگز مصالح جامعهی اسلامی را فدای منافع شخصی خود نمیکند.
🔹 حضرت امام خبر شهادت را مستند به حدیث نبوی نمود تا به روشنی ترسیم نماید که حرکتش فردی و سلیقهای نبوده و با استناد قیام و نهضت خود به فرمایش پیامبر گرامی اسلام، ضمن مستند سازی دکترین قیام، حقانیت حرکت الهیش را ثابت می کند.
🔸 حضرت امام با خبر از محل شهادت خود، از انجام و عاقبت حرکت، همهی کسانی که قصد همراهی حضرت را داشتند، مطلع ساخت تا آنان که انگیزههای مادی دارند تکلیف خود را بدانند و رهبر الهی را بیش از آن زحمت ندهند.
🔹 حضرت امام سخن از شکایت مادرش در نزد رسول الله سخن به میان آورد تا به دیگران بفهماند که با نادیده گرفتن حق معنوی امامت و رهبری توسط سران جامعه، چگونه بر وی ظلم روا داشتهاند و از آن بدتر این که به جای دفاع از حق امامت و رهبری، چگونه وی را به تسلیم در برابر ظلم دعوت میکنند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان سنت الهی که "داخل بهشت نخواهد شد کسی که با اذیت فرزندان فاطمه موجب رنجش وى گردد" جامعه و خواص را با هشدار جدی مواجه ساخت، تا از این رهگذر شاید به یاری رهبر جامعه برخیزند و از شقاوت ابدی رهایی یابند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000522-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
⁉️ مصالح جامعهی اسلامی یا منافع شخصی
🔹 بعضی با پیشنهاداتشان از حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام میخواستند تا مصالح جامعهی اسلامی را فدای منافع شخصی خود بنماید،
🔸 و حضرت امام این خواست نابجا را رد کرد و به روشنی تفهیم نمود که هر مسلمانی باید منافع شخصی خود را فدای مصالح جامعهی اسلامی بنماید و الّا به اسلام و جامعهی اسلامی خیانت کرده است،
👈 و رهبر الهی از این قاعده مستثنی نیست و هرگز مصالح جامعه اسلامی را فدای منافع شخصی خود نخواهد کرد.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000522-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
5️⃣ بخش پنجم: پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به ام سلمه
📖 هنگامى که ام سلمه همسر رسول خدا صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم از حرکت حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام مطلع گردید به حضورش آمده و عرضه داشت:
🔹 لاتحزنى بِخُروجِک اِلَى الْعِراقِ با حرکت خود به سوى عراق مرا غمناک و محزون نگردان؛ زیرا من از جدت پیامبر گرامی اسلام شنیدم که مىفرمود فرزندم حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در خاک عراق و در محلى به نام کربلا کشته خواهد شد.
🔸 امام در پاسخ وى فرمود:
یا اُمّاه وَاَنَا اَعْلَمُ اَنِّى مَقْتُولٌ مَذْبُوحٌ ظُلْماً وَعُدْواناً وَقَدْ شاءَ عَزَّوَجَلَّ اَنْ یَرى حَرَمِى وَرَهْطِى مُشَرَّدینَ وَاَطْفالى مَذْبُوحینَ مَأْسُورِینَ مُقَیدینَ وَهُمْ یسْتَغِیثُونَ فَلا یجِدُونَ ناصِراً؛ مادر فکر نکن که از این جریان تنها تو مطلع هستى، خود من نیز بهتر از تو مىدانم که از راه ظلم و ستم و از راه عداوت و دشمنى کشته خواهم شد و سرم از تنم جدا خواهد گردید و خداوند بزرگ چنین خواسته است که حرم و اهل بیت من آواره و فرزندانم شهید و به زنجیر اسارت کشیده شوند و صداى استغاثهی آنان طنین انداز گردد ولى کمک و فریادرسى پیدا نکنند.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به ام سلمه
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان جزئیات بیشتر، با صراحت تمام اعلام نمود که من از عاقبت حرکت و از نتیجهی آن با خبرم و آن چه مرا بر این حرکت وا میدارد، انجام دستور الهی و وظیفهی دینی است.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در یک پیش بینی واقعی از کوتاهی مسلمانان در انجام وظیفهی دینی که در نهایت به شهادت وی و اسارت اهل و عیال او منجر میشود، پرده برداشت و به همگان این حقیقت را فهماند، که ظلم، بر بستر سکوت مسلمانان و همراهی نکردن آن بزرگوار است که بر حضرت روا داشته شده است. او به همه فهماند که نقش مسلمانان ساکت در این ستم، کمتر از غاصبان مقام امامت و ولایت نیست.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان جزئیات، ضرورت همراهی خانواده در این حرکت الهی و نقش آنان در پیام رسانی نهضت عاشورا را تبیین کرد وایشان را برای مصائب پیش رو آماده ساخت.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان جزئیات بیشتر، به مخاطب تفهیم کرد که آن چه پیامبر گرامی اسلام فرمود، برای این نیست که مواظب باشید که حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عراق نرود که اگر برود کشته میشود، بلکه پیامبر گرامی اسلام به امت اسلامی میخواهد بفهماند که مواظب باشید، اسباب این کشته شدن فراهم نشود یا اگر فراهم شد، شما در کشتن آن بزرگوار، نقش نداشته باشید و دست از یاری او برندارید...
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000523-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
🔴 مواظب باشید اسباب این کشته شدن فراهم نشود
❗️ آن چه پیامبر گرامی اسلام دربارهی کشته شدن حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام فرمود، برای این نیست که مواظب باشید که حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عراق نرود که اگر برود کشته میشود،
👈 بلکه پیامبر گرامی اسلام به امت اسلامی میخواهد بفهماند که مواظب باشید اسباب این کشته شدن فراهم نشود یا اگر فراهم شد، شما در کشتن آن بزرگوار، نقش نداشته باشید و دست از یاری او برندارید.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000523-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
6️⃣ بخش ششم: پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به محمد حنفیه
📖 محمد حنفیه خدمت حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام رسید و با خیرخواهی از حضرت خواست تا به نقطهاى دور دست از یزیدیان برود تا خونش ریخته نشود!
💎 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پاسخ محمد حنفیه چنین فرمود: یا اَخِى لَوْلَمْ یکنْ فِى الدُّنْیا مَلْجَاء وَلا مَاءْوىً لَما بایعْتُ یزیدَ بْنَ مُعاوِیةَ؛ برادر تو که براى امتناع از بیعت یزید حرکت از شهرى به شهر دیگر را پیشنهاد میکنى این را بدان که اگر در تمام این دنیاى وسیع هیچ پناهگاه و ملجاء و مأوایى نباشد باز هم من با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد.
💎 سپس حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به گفتار خویش چنین ادامه داد: برادر! خدا به تو جزاى خیر دهد که وظیفهی خیرخواهى و صلاحدید خود را انجام دادى و اما من وظیفهی خود را بهتر از تو مىدانم و تصمیم گرفتهام که به مکه حرکت کنم و من و برادرانم و فرزندان برادرم و گروهى از شیعیانم مهیا و آمادهی این سفر هستیم؛ زیرا این عده با من هم عقیده بوده و هدف و خواستهی آنان همان هدف و خواستهی من است و اما وظیفهاى که بر تو محول است این است که در مدینه بمانى و در غیاب من آمد و رفت و حرکت مرموز دستیاران بنى امیه را در نظر بگیرى و در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار من قرار بدهى.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به محمد حنفیه
🔹1. سه گزینهی پیش رو
حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در برابر اجبار به بیعت با یزید ملعون سه گزینه پیش رو داشت، یکی تسلیم و بیعت و دوم فرار و مخفی شدن و سوم مخالفت و قیام بود و از آن جایی که محمد حنفیه دریافته بود که آن بزرگوار هرگز تسلیم نخواهد شد و بیعت نخواهد کرد؛ از روی دلسوزی گزینهی دوم را به حضرت پیشنهاد میدهد.
🔸2. بین تسلیم یا فرار فرقی نیست
در منطق حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام تنها یک گزینه در بین همهی گزینهها صواب و درست است و دیگر گزینهها خاری و خفت است. در منطق آن بزرگوار که منطق دین و رهبری است، بین تسلیم یا فرار فرقی نیست، چرا که هر دو به دور از شأن امامت و رهبری جامعهی اسلامی است. اقتضای منطق دین و رهبری جامعه این است که رهبر در برابر شرائط بوجود آمده در جامعه در اوج مسئولیت پذیری باشد نه حداقلی. پا پس کشیدن امامت و رهبری در شرائط بحران، با رهبری جامعه منافات دارد، اضافه بر این، اگر امامت و رهبری در شرائط بحران، پا پس بکشد چه انتظاری از دیگر افراد جامعه میتوان داشت؟!
🔹3. تسلیم یا فرار خاری و خفت است
حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان لَوْلَمْ یکنْ فِى الدُّنْیا مَلْجَاء وَلا مَاءْوىً لَما بایعْتُ یزیدَ بْنَ مُعاوِیةَ آب پاکی را روی دست محمد حنفیه و همفکرانش ریخت و هدف بلندش را نمایان ساخت و برای چندمین بار، تسلیم یا فرار را خواری و خفت دانست و تصمیم قاطع خود را نسبت به حماسهی جهاد و شهادت، علنی ساخت و با همه اتمام حجت کرد و تکلیف همگان را در این مبارزهی نفسگیر روشن نمود.
🔸4. تحول آفرین با درک صحیح از پیام
کسانی که پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام را به درستی درک کردند؛ تحول آفرین شدند. سید جمال الدین اسد آبادی، میرزای شیرازی، مرحوم مدرس و رهبر کبیر انقلاب از این گروه بودند که با دریافت صحیح پیام عاشورا توانستند نهضتی عظیم، کارساز، ماندگار و تأثیر گذار، به وجود آورند و برای اسلام و مسلمین و حتی برای بشریت عزت آفرین باشند.
🔹5. پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، تن به خواری و خفت ندادن، زیر بار ظلم وستم نرفتن، در برابر ظلم وستم سکوت نکردن، با ظالمان سازش نکردن، مبارزهی چشمگیر و خستگیناپذیر با ظلم و فساد داشتن و دفاع جانانه از حق و حقیقت است و لو بلغ ما بلغ.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000525-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
💠 ضرورت امر به معروف و نهی از منکر
👈 به مناسبت دههی امر به معروف و نهی از منکر
✍️ خداوند تبارک و تعالی بشر را موجودی اجتماعی آفرید و حس مسئولیتپذیری را در نهان و فطرت او قرار داد بنابراین باید در برابر یکدیگر احساس مسئولیت نمایند، نسبت به سرنوشت یکدیگر حساس باشند و نسبت به یکدیگر اظهار علاقه نمایند و امر به معروف و نهی از منکر برای اعمال همین علاقمندی و همین حساسیت و همین مسئولیتپذیری است.
🔹 همان گونه که از اشیاء قیمتی و ارزشمند، مراقبت و محافظت میشود؛ باید برای تقویت خصلتهای نیک و ارزشمند فردی و اجتماعی کوشش نمود و امر به معروف و نهی از منکر برای تقویت همین خصلتهای نیک و ارزشمند است.
🔸 همان گونه برای تناول غذاهای مفید، سفارش میشود تا سلامت افراد تأمین شود؛ باید با راهکارهای اساسی، برای تقویت ذائقهی معنوی افراد جامعه، تلاش کرد و امر به معروف و نهی از منکر برای تقویت همین ذائقهی معنوی و اعمال همین مراقبتها است.
🔹 همان گونه که با واکسن از بیماریهای ناعلاج و بیماریهای واگیردار پیشگیری میشود؛ باید با امر به معروف و نهی از منکر از ناهنجاریهای اخلاقی پیشگیری شود.
🔸 همان گونه که با هزینههای کلان، با بیسوادی و جهل مبارزه میشود؛ باید با امر به معروف و نهی از منکر با بیتوجهی نسبت به ارزشها جلوگیری کرد.
🔹 همان گونه که در خودرو برای جلوگیری از خطر، کمر بند ایمنی و کیسه هوا نصب میشود، همان گونه که در جادهها برای جلوگیری از خطر، تابلو راهنمائی نصب میشود، همان گونه که در جادهها برای جلوگیری از خطر، از بلوک نیوجرسی استفاده میشود؛ همان گونه که در جادهها برای کنترل رانندگان، دوربین ثبت تخلف نصب میشود؛ همان گونه که از پلیس راهنمائی برای پیشگیری از تخلف استفاده میشود و همان گونه که از پلیس انتظامی برای جلوگیری از جرم استفاده میشود؛ باید با امر به معروف و نهی از منکر از آسیب به روان جامعه پیشگیری نمود.
🔸 همان گونه که در برابر کسی که در کشتی زیر صندلی خود را سوراخ میکند؛ نباید سکوت کرد و همان گونه که در برابر کسی که آتشی را در جنگل روشن میکند؛ نباید بیتفاوت بود؛ به همان دلیل در برابر تارک معروف و عامل منکر، نباید بیتفاوت گذشت و باید عکس العمل نشان داد.
🔹 همانگونه که نسبت به چک پول قلابی یا اسناد جعلی مرتب هشدار داده میشود؛ باید در برابر خطر بزرگتر و جدیتر روز قیامت، با امر به معروف و نهی از منکر به افراد جامعه هشدار داد. خداوند تبارک و تعالی خطر قیامت را این گونه گوشزد میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزاً حَكِيماً؛ به زودى كسانى را كه به آيات ما كفر ورزيدهاند، در آتشى سوزان درآوريم؛ كه هر چه پوستشان بريان گردد، پوستهاى ديگرى بر جايش نهيم تا عذاب را بیشتر بچشند. آرى، خداوند تواناى حكيم است.
📜 اگر بینی که نابینا و چاه است * اگر خاموش بنشینی گناه است
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1400051802-2/
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
7️⃣ بخش هفتم: وصیت نامه امام حسین علیه السلام
📖 امام حسین علیه السلام در وصیت خود آورده است:
💎 وَاَنَّى لَمْ اَخْرُجْ اَشِرا وَلا بَطِراً وَلا مُفْسِداً وَلا ظالِماً وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ أَسیرُ بِسیرَةِ جَدِّی وَ أَبی؛
🔹 من برای سرکشى و تکبر و فساد و ظلم قیام نکردم، تنها براى اصلاح امّت جدّم به پا خواستم. مىخواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم رفتار نمایم.
💎 حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام با پیش بینی آینده و با وصیت تاریخی خود، از خباثت بنیامیه پرده برداشته و اتهام خارجی خوانده آن بزرگوار را از حرکت و قیام خود دور میکند
و با وصیت الهی خود، زمینه تأثیر رسالت پیام رسانان نهضت را فراهم کرده و پیروزی خون بر شمشیر را رقم میزند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1402042801-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
📜 پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام،
🔸 تن به خواری و خفت ندادن،
🔹 زیر بار ظلم وستم نرفتن،
🔸 در برابر ظلم وستم سکوت نکردن،
🔹 با ظالمان سازش نکردن،
🔸 مبارزه چشمگیر و خستگیناپذیر با ظلم و فساد داشتن و دفاع جانانه از حق و حقیقت است و لو بلغ ما بلغ.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000525-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
📌 منطق دین و رهبری
🔹 در منطق حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام که منطق دین و رهبری است، بین تسلیم یا فرار فرقی نیست، چرا که هر دو، به دور از شأن امامت و رهبری است.
🔸 اقتضای منطق دین و رهبری جامعه این است که رهبر در برابر شرائط بوجود آمده در جامعه در اوج مسئولیت پذیری باشد نه حداقلی.
🔹 پا پس کشیدن امامت و رهبری در شرائط بحران، با رهبری جامعه منافات دارد،
👈 اضافه بر این، اگر امامت و رهبری در شرائط بحران، پا پس بکشد چه انتظاری از دیگر افراد جامعه میتوان داشت؟!
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000525-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
✍️منشور اخلاقی عزاداری
👈زنده نگه داشتن یاد و خاطرهی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَيْهِ الْسَّلام در گرو برگزاری شایستهی مراسم عزاداری و مجالس سوگواری است و برگزاری شایستهی مراسم عزاداری و مجالس سوگواری، به رعایت شایستهی آداب و شرائط، و حدود و ثغور عزاداری است.
🔸مراسم عزاداری و مجالس سوگواری باید مستند، محتوائی، شایسته، صحیح، دقیق، فراگیر، همگانی، پرشور، با پذیرائی وزین، با آداب و شرائط، با حدود و ثغور و با نظر کارشناسانِ خِبره و آزموده برگزار شود تا شرکت کننده تعبدش نسبت به دین، التزامش نسبت به وظائف دینی، تبعیت پذیریش نسبت به رهبران دینی بیشتر شود و اسلام گسترش یابد، دین تقویت شود و از آفت، آسیب، انحراف و دشمنی حفظ گردد.
🔹آن چه در پیش رو است "آداب عزاداری سید و سالار شهیدان" است که از آن به "منشور اخلاقی عزاداری" یاد میشود و در این نوشتار، در سه بخش:
💎آداب عزادار؛
💎آداب متولیان و کارگزاران؛
💎و آداب مراسم عزاداری و مجالس سوگواری،
تقدیم علاقمندان میگردد.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1400051601-2/
#منشور_اخلاقی_عزاداری
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani