eitaa logo
حسن صفرزاده تهرانی
482 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
13 ویدیو
13 فایل
کانال نشر آثار حسن صفرزاده تهرانی دسترسى آسان به مطالب و مباحث مختلف "اسلامى و مناسبتی" www.dla.ir سایر لینک ها https://dla.ir/about-us/
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 بعد از آن که موانع پذیرش و گسترش اسلام در حجاز یکی پس از دیگری برطرف شد؛ پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَیهِ وَ آلِهِ وسَلَّمْ به سران کشورها نامه نوشت و آنان را به اسلام دعوت نمود و در این بین، برای اُسقف نَجْران نامه‌اى نوشت و در آن نامه ساكنان نجران را به آیین اسلام دعوت نمود و از آنان خواست تا اسلام را بپذیرند. 🔹 اسقف نجران هیأتى را به عنوان نماینده برای بررسی موضوع به مدینه فرستاد و آن هیأت وقتی خدمت پیامبر گرامی اسلام رسیدند حضرت ابتدا آنان را به اسلام دعوت کرد و آنان گفتند: قد كنّا مُسلمین قبلك، ما از قبل مسلمان بوده‌ایم و پیامبر گرامی اسلام به آنان فرمود: دروغ می‌گویید چرا که حضرت مسیح را فرزند خدا می‌دانید و آنان گفتند چون پدر ندارد، و پیامبر گرامی اسلام به آنان فرمود : بر این اساس آدم برای پرستش اولاتر است چون بدون پدر و مادر، پا به عرصه‌ی گیتى نهاده است، و با آن که مسیحی‌های نجران در برابر منطق رسول گرامى اسلام استدلالى نداشتند؛ با این حال از قبول اسلام خوددارى كردند. در این هنگام آیه‌ی مباهله نازل شد و پیامبر گرامی اسلام آنان را به مباهله دعوت کرد. 🔸 روز مباهله هیئت نمایندگى مسیحیان نجران قبل از ورود پیامبر گرامی اسلام به منطقه‌ی مباهله، به مذاكره پرداختند و بزرگ آنان گفت: اگر دیدید محمد با شكوه و جلال مادى و قدرت ظاهرى و با جمعیت پا به مباهله نهاد، بدانید كه او یك فرد عادى است و اگر با بهترین عزیزانش، بدون جمعیت و وارسته از هر نوع جلال و جبروت مادى؛ با ما روبرو شد او یك فرد راستگوست، وبه اندازه‌اى به گفته‌ی خود ایمان دارد كه حاضر است خود و عزیزان خویش را در معرض فنا ونابودى قرار دهد. 🔹 وقتى هیئت مسیحی مشاهده کردند که پیامبر گرامی اسلام با عزیزترین خاندان خود برای مباهله آمده است به اسقف نجران خبر دادند او مسیحی‌های نجران را از مباهله منع کرد و گفت هرگز با پیامبر مباهله نکنید که نابود می‌شوید. 👈 سرانجام هیئت مسیحی با اصرار بر باقی‌ماندن بر آیین خود؛ قبول کردند در امنیت حكومت اسلامى زندگى کنند و هزینه‌ی آن را پرداخت نمایند. بر این اساس پیامبر گرامی اسلام با هیئت مسیحی قرارداد صلح تنظیم نمود... ادامه مطلب در آدرس زیر👇 🌐 https://dla.ir/14000511-2/ 📙 ✏️📘 📝 📕 🆔 @safarzadeh_tehrani
💠 آیه‌ی مباهله افضلیت حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام 🔹 آیه‌ی مباهله به طور روشن بر فضیلت و برتری اهل‌بیت عَلَیهِم‌السَّلام خاصه حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام دلالت دارد. 🔸 چرا که وجود مبارک حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام به عنوان جانِ پیامبر گرامی اسلام یاد کرده است، 🔹 و از آن جایی که هیچ کس از آفریده‌های خدای تبارک و تعالی شریف‌تر و برتر از پیامبر گرامی اسلام نیست؛ آن که جان پیامبر گرامی اسلام است هم به حکم آیه برتر و شریف‌تر از دیگران است. 👈 بر همین اساس است که حضرت امام رضا عَلَیهِ‌السَّلام برای برتری حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام به آیه مباهله استدلال کرده است. 📙📝 📕 🌐 https://dla.ir/ 🆔 @safarzadeh_tehrani
🔷واقعه‌ی مباهله، از اجزای رکنی امامت است. ✅ واقعه‌ی غدیر و مباهله، از اجزای رکنی ولایت و امامت است و با سالروز ازدواج حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها فرق می‌کند. ✅ سالروز ازدواج حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها جزء واجبات است و باید بزرگ شمرده شود. ✳️ اما واقعه‌ی غدیر و از آن مهم‌تر واقعه‌ی مباهله جزء واجبات رکنی ولایت است و اهمیتش بیشتر است چرا که در واقعه‌ی مباهله خداوند صریحاً از وجود مبارک حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام به عنوان جانِ پیامبر گرامی اسلام یاد کرده است. 👈 بر همین اساس وجود مبارک امام رضا علیه السلام در برابر مأمون در افضلیت حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام به فرمایش پیامبر گرامی اسلام که فرمود من کنت مولاه فهذا علی مولاه استدلال نکرد و به آیه‌ی مباهله استدلال ‌فرمود، 💎 چرا که جایگاه آیه‌ی مباهله در شرافت حضرت امام علی عَلَیهِ‌السَّلام بسیار بالاتر است و متأسفانه در پیش ما خیلی جلال و شکوه ندارد و از غریب‌ترین ایام زندگی ما است. .آیت الله جوادی آملی. 📙📝 📕 🌐 https://dla.ir/ 🆔 @safarzadeh_tehrani
👈 کتاب بازخوانی قیام عاشورا 💎 با بررسی سخنان سيد و سالار شهيدان، حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام 📚از مجموعه کتاب‌های نمی از یم 📖 کتاب بازخوانی قیام عاشورا از مجموعه کتاب‌های نمی از یم در دو جلد به بررسی بخشی از سخنان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَیهِ‌السَّلام و تحلیل فرمایشات آن بزرگوار از مدینه تا کربلا پرداخته است و هم‌اکنون جلد اول با 18 بخش و در 100 صفحه، به همت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسن صفرزاده تهرانی به رشته تحریر درآمده و به علاقمندان و دلدادگان آن بزرگوار تقدیم می‌گردد. متن کتاب 👇 🌐 https://dla.ir/14010218-2/ 📙 ✏️📘 📝 📕 🆔 @safarzadeh_tehrani
📌 ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا حلوا به کسی ده که محبت نچشیده سعدی 📙📝 📕 🌐 https://dla.ir/ 🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام 1️⃣ بخش اول ✍️ نقش بی‌بدیل قیام حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در پیروزی انقلاب اسلامی و از آن بالاتر نقش اساسی قیام آن بزرگوار در حفظ اسلام و مسلمین برای هیچ کس قابل انکار نیست. از این رو لازم است تا با بررسی سخنان حضرت و تحلیل فرمایشات آن بزرگوار، قیام و نهضت عاشورا بازخوانی شود تا نقش بی‌بدیل آن در حفظ اسلام و مسلمین به خوبی روشن گردد. 👈 اولین اقدام: فرمایشات حضرت امام در جواب والی مدینه 🔸 حضرت امام به عنوان یک رهبر الهی، در عکس العمل به پیغام والی مدینه، استقلال خود را حفظ كرد و هرگز با مدعیان مخالفت با یزید مشورت ننمود و از نوع تصمیم آن‌ها نیز سؤال نفرمود و از گره زدن حرکت خود به روش ایشان، به شدت پرهیز نمود، تا حرکت اصلاحی و ارزشی خود را، از حرکت‌های انتقامی یا منفعت طلبانه، به صورت کامل، جدا نماید. 🔹 حضرت امام در رفتن به دارالخلافه و برخورد با والی مدینه و همراهان وی، با هوشیاری کامل، تمهیداتی را به کار گرفت تا برای هرگونه عکس العمل ناشایست، آماده باشد، بر این اساس30 نفر مسلح در بیرون دارالخلافه مستقر نمود. 🔸 وقتی والی مدینه حضرت امام را به بیعت با یزید دعوت کرد، حضرت امام چنین پاسخ داد: شخصى مانند من مخفیانه بیعت نمى‌کند، باید بیعت من علنى و در محضر مردم باشد! فردا که مردم را برای بیعت فراخواندى، اگر صلاح باشد در مراسم بیعت شرکت خواهم کرد. 🔹 حضرت امام به عنوان یک سیاست مدار کارکشته، در پاسخ به والی مدینه، اشکال شکلی اقدام وی را بهانه کرد و ضمن تن ندادن به خواست والی، محترمانه او را به تمکین پیشنهاد خود واداشت. 🔸 مروان از والی مدینه خواست که با تهدید از وی بیعت بگیرد، در این هنگام حضرت امام با بیان موقعیت و جایگاه رفیع خود و خاندان عصمت و طهارت؛ شایستگی خود برای امامت و رهبری جامعه را تبیین نمود و با بیان وضعیت شرر بار یزید فاسق، دلائل عدم صلاحیت وى در جایگاه رهبری جامعه و دلیل نپذیرفتن بیعت با یزید ملعون را ترسیم کرد، آن‌گاه فرمود: مِثْلى لایبایعُ مِثْلَهُ؛ روا نیست شخصیتى همچون من با چنین مرد فاسد بیعت کند. 🔹 حضرت امام به همه فهماند که آنان که در مخالفت با یزید تافته‌ای جدا بافته شدند و رهبر الهی خود را همراهی نکردند، نتوانستند دین خود را حفظ کنند و از مسیر حق و حقیقت خارج شدند و صدمات بسیاری بر جامعه اسلامی وارد کردند... ادامه مطلب در آدرس زیر👇 🌐 https://dla.ir/1400051902-2/ 📙 ✏️📘 📝 📕 🆔 @safarzadeh_tehrani
📌 اولین بیانیه‌ی قیام حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام 📖 ایهَا اْلاَمیرُ اِنّا اَهْل بَیتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَمُخْتَلَفُ الْمَلائکةِ وَمَهْبَطُ الرَّحْمَةِ بِنا فَتَحَ اللّه وبِنا یخْتِمُ وَیزیدُ رَجُلٌ شارِبُ الْخَمْرِ وَقاتِلُ النَّفْسِ الْمُحْتَرَمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَمِثْلى لایبایعُ مِثْلَهُ. 💎 اى امیر! ما خاندان نبوت و معدن رسالتیم، خاندان ما محل آمد و رفت فرشتگان و محل نزول رحمت خداست، خداوند اسلام را از خاندان ما شروع و افتتاح نموده و تا آخر نیز همگام با خاندان ما به پیش خواهد برد. ❌ اما یزید، مردى شراب‌خوار است که دستش به خون افراد بى گناه آلوده گردیده است، او کسی است که حریم دستورات الهى را درهم شکسته و علنا و در مقابل چشم مردم مرتکب فسق و فجور گشته است. ⁉️ آیا رواست شخصیتى هم‌چون من با چنین مرد فاسد بیعت کند؟ 📙📝 📕 🌐 https://dla.ir/ 🆔 @safarzadeh_tehrani
⁉️ چرا یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام را باید زنده نگه داریم؟ ⁉️ چرا برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام از بحث و گفت‌وگو استفاده نمی‌شود؟ ⁉️ چرا براى تحریک احساسات، باید عزاداری کرد؟ چرا از مراسم شاد استفاده نمی‌شود؟ 🔹 ضرورت برپایی مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری و زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام و جانفشانی‌های آن بزرگوار بر اساس فلسفه، اهداف و نتایج ارزشمند آن بر کسی پوشیده نیست و در این نوشتار به برخی از آن اشاره می‌شود. 🔸 زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام: مصداق تعظیم شعائر الهی، یادآوری ایام الله، احیای امامت و ولایت، حق شناسی، بزرگداشت ارزش‌ها، مودت و محبت اهل بیت عصمت و طهارت، سبب ماندگاری بهتر قیام، اثرگذاری بیشتر قیام، عبرت‌گیری و جلوگیری از تحریف است. 🔹 عواملی‌که در رفتار آگاهانه‌ی انسان نقش دارد دو نوع عوامل است: 👈 یکی عوامل شناختی مانند استدلال‌های عقلی و تجربی، 👈 و یکی عوامل درونی و روانی مانند احساسات، تمایلات، گرایش‌ها، میل‌ها، غرایز و عواطف. 🔸 به طور قطع، عوامل شناختی، تأثیر بسزایی در رفتار انسان دارد، ولی همه‌ی عوامل مؤثر نیست؛ بلکه بیشترین تأثیر در رفتار انسان را عوامل درونی و روانی می‌گذارند و میل به حرکت را در انسان پدید می‌آورند و برپائی مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری و راه‌اندازی هیئت‌ها و دسته های سینه زنی است که اثر گذار است، احساسات را تحریک می‌کند و شرکت کنندگان را دلداده و عاشق راه و روش سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام قرار می‌دهد. 🔹 حادثه ‏اى که بزرگترین نقش را در تاریخ اسلام ایفا کرده است، حادثه‏ اى که مسیر تاریخ اسلام را عوض کرد و به همه‌ی آزادگان عالم درس آزادگی و عزت داده است باید با کارى متناسب با آن حادثه زنده نگه‌داشته شود. مراسم شاد هرگز نمی‌تواند اثر مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری را داشته باشد، مراسم شاد نمی‌تواند حماسه‌آفرین باشد، شادی هرگز آدم را مدافع حق و حقیقت و مبارز با ظلم و ستم بار نمی‌آورد، شادى هیچ وقت نمى‌‏تواند انسان را در برابر سختى‌ها مصیبت‌ها محکم و استوار نگه دارد و انسان را شهادت طلب کند. این قبیل صفات ارزشمند، عشق دیگرى مى‌خواهد و از جلسات شادی برنمی‌آید. ادامه مطلب در آدرس زیر👇 🌐 https://dla.ir/1400051701-2/ 📙 ✏️📘 📝 📕 🆔 @safarzadeh_tehrani
بیان شایستگی‌ها 🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در برابر دعوت به بیعت با یزید ابتدا با بیان موقعیت و جایگاه رفیع خود و خاندان عصمت و طهارت؛ شایستگی خود را برای امامت و رهبری جامعه تبیین نمود، 🔸 و با بیان وضعیت شرر بار یزید فاسق، دلائل عدم صلاحیت وى در جایگاه رهبری جامعه و دلیل نپذیرفتن بیعت با یزید ملعون را ترسیم کرد، 💎 آن‌گاه فرمود: مِثْلى لایبایعُ مِثْلَهُ؛ روا نیست شخصیتى همچون من با چنین مرد فاسد بیعت کند. 📙📝 📕 🌐 https://dla.ir/ 🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام: 2️⃣ بخش دوم 📖 حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در پاسخ به پیشنهاد سخیف مروان مبنی بر بیعت با یزید، فرمود: 💎 انَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون وَ عَلَى اْلا سْلامِ السَلامُ اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یزیدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى الِ ابى سُفْیان فَاِذا رَاَیتُمْ مَعاوِیة عَلى مِنْبَرِى فَابْقَرُوا بَطْنَهُ وَقَد رَآهُ اَهْلُ الْمَدِینَة عَلَى الْمِنْبرِ فَلَمْ یبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُ اللّه بِیزِیدَ الْفاسِقِ. 💎 اینک باید فاتحه‌ی اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایى مانند یزید گرفتار شوند. آرى من از جدم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبر من دیدید(به بدترین وجه) او را بکشید، ولى مردم مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق و بدتر از معاویه گرفتار کرده است. 🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در پیشنهاد سخیف مروان: 🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام به مروان برای طرح پیشنهاد خفت بارش، اجازه داد، تا از یک سو با بیان منظور و مقصودش، دوباره خود را نشان دهد و قصد شومش را بر علیه اسلام و رهبری آن، نمایان سازد و از سوی دیگر ضمن جلوی گیری از هر بهانه‌ای، در آینده نتواند با نفاق و دروئی، حقائق را کتمان کند. 🔸 حضرت امام گرچه اجازه داد مروان پیشنهادش را طرح کند اما پیشنهاد وی را نپذیرفت، چرا که مروان فردی منافق و جاه طلب بود و در طرح پیشنهادش، دنبال مقاصد شخصی و رذیلانه‌ی خود می‌گشت. 🔹 فساد زمامدار، علت بیعت نکردن حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام است. حضرت امام به جای پرداختن به چرایی بیعت نکردن به چرایی مخالفت با ام‌الفساد می‌پردازد و به جای مخالفت با پیشنهاد مروان، با زمامداری یزید مخالفت می‌کند تا ضمن دوری از مباحث انحرافی، توجه همگان را به ام‌الفساد بودن یزید (که علت است) جلب نماید. حضرت امام برای این که کسی نتواند بیعت نکردن حضرت را توجیه کند که یزید مشکلی ندارد و حضرت چون خود را برتر می‌داند بیعت نمی‌کند؛ به اصل اشکال زمامداری یزید می‌پردازد. 🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام زمامداری یزید ملعون را به فاجعه در جامعه اسلامی تعبیر می‌کند و با تلاوت کلمه استرجاع "اِنَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون" وضعیت اسفبار جامعه اسلامی را ترسیم و از عمق فاجعه خبر می‌دهد و با کلمه بُلِیتِ "اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ" و تعبیر به سخیف‌ترین شکل زمامداری؛ وضعیت ننگین یزید را ترسیم می‌نماید. 🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با یادآوری فرمایش پیامبر گرامی اسلام، به مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه فهماند که گرفتاری جامعه اسلامی به زمامداری آدمِ فاجر و فاسقی مثل یزید، به خاطر کوتاهی جامعه در عمل به فرمایشات پیامبر گرامی اسلام است و اگر مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه، در عمل به فرمایشات آن بزرگوار کوتاهی نمی‌کردند، امروز به زمامداری مثل یزید گرفتار نمی شدند. 🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام با جمله وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ با استناد قیام و نهضت خود به فرمایش پیامبر گرامی اسلام، ضمن مستند سازی دکترین قیام، حقانیت حرکت الهیش را ثابت می کند. ادامه مطلب در آدرس زیر👇 🌐 https://dla.ir/14000520-2/ 📙 ✏️📘 📝 📕 🆔 @safarzadeh_tehrani
📖 حضرت امام حسین عَلَیهِ‌السَّلام در پاسخ به پیشنهاد سخیف مروان مبنی بر بیعت با یزید، فرمود: 🔹 انَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون وَ عَلَى اْلا سْلامِ السَلامُ اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یزیدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى الِ ابى سُفْیان فَاِذا رَاَیتُمْ مَعاوِیة عَلى مِنْبَرِى فَابْقَرُوا بَطْنَهُ وَقَد رَآهُ اَهْلُ الْمَدِینَة عَلَى الْمِنْبرِ فَلَمْ یبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُ اللّه بِیزِیدَ الْفاسِقِ. 🔸 اینک باید فاتحه‌ی اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایى مانند یزید گرفتار شوند. آرى من از جدم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبر من دیدید(به بدترین وجه) او را بکشید، ولى مردم مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق و بدتر از معاویه گرفتار کرده است. 📙📝 📕 🌐 https://dla.ir/ 🆔 @safarzadeh_tehrani