《بسم الله الرحمن الرحیم》
◀️لزوم شناخت معنویات و معارف اسلامی
◀️...عرض من این است که تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است، معرفت اسلام است، در راس همه امور این معنویات واقع است.
💠 تشکیل حکومت برای همین است، البته اقامه عدل است، لکن غایت نهایی معرفی خداست و عرفان اسلام.
📗هیچ کتابی از کتب الهی و فلسفی مثل قرآن نیست که حقایق معارف را به طور صریح در بعضی جاها و به طور کنایه بسیاری جاها فرموده است.
↩️اسلام بسیار غنی است، هم از حیث جهات معنوی که در رتبه عالی است، از جهت عرفانی که بالاتر از آن است و هم غنی است از حیث تشکیلات اداری.
💎 ...ما باید عمده توجه مان به عرفان اسلامی باشد.
⬅️ اگر ملاحظه فرموده باشید در آیات شریفهای که مربوط به معنویات و عرفان و- عرض میکنم که- سلوک و این طور چیزهاست،
↩️هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که این طور عرفان داشته باشد؛ این طور فلسفه داشته باشد. منتها از باب اینکه ما عقب بودیم و عقب هم هستیم، نمیتوانیم این طوری که قرآن شریف فرموده است، ما هم بتوانیم آن طور بگوییم.
↩️همین قدر میدانیم که باید ما همّمان را صرف کنیم تا آن قدری که استعداد داریم، قدرت داریم تا آن اندازه ما معارف اسلامی را به مردم بفهمانیم.
⏪معارف اسلامی بسیار غنی است؛ بسیار بزرگ است ....
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
♻️ آن چیزی که من توصیه میکنم به همه اهل علم وبه همه دانشمندان اینکه دنبال این بروید که
◀️معارف اسلامی را در بین مردم تقویت کنید که راس امور این معارف اسلامی است و اگر او درست بشود همه کارها درست میشود.
💠ضعف ایمان و نفسانیت منشا اختلافات است .
✴️ اگر انسان معارف اسلامی را داشته باشد و حقیقتاً مومن به معارف اسلامی باشد، دیگر اختلاف پیدا نخواهد شد بین دستجات؛ اختلاف اساسی. البته اختلاف رایی هست، اما اختلاف اساسی که بخواهد این دسته، دسته دیگر را محکوم کند یا فرض کنید که توهین کند آن دسته، دسته دیگر را، این برای این است که ما ضعیفیم در ایمان.
شما ملاحظه میکنید؛
💢 اگر همه انبیا در یک روز جمع بودند هیچ همچو اختلافاتی نداشتند.
توصیه می شود که در سر یک چیزهایی که مربوط به نفسانیت است نزاع نکنند.
🔅 آن طور نیست که بعضی نزاعها مربوط به اسلام باشد، به خدا باشد.
⏪ برای خدا انسان نمیشود اهانت کند به مومن،
⏪برای خدا انسان نمیشود که کشف ستر مومن بکند،
⏪ اینها همه برای این است که نفسیت انسان این جوری است.
📚[امام خمینی (ره)؛ 11 تیر 1366]
سخنرانی در جمع اعضای مجلس خبرگان (غنای اسلام در جمیع جهات )
✅ emam.com/-/g9a06d
✅@d_mr_Fereydooni
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
✨امْرُؤٌ اءَلْجَمَ نَفْسَهُ بِلِجامِها، وَ زَمَّها بِزِمامِها، فَاءَمْسَکَها بِلِجامِها عَنْ مَعاصِی اللَّهِ، وَ قادَها بِزِمامِها إِلى طاعَهِ اللَّهِ
💠انسان باید نفس را مهار زند ، و آن را در اختیار گرفته از طغیان و گناهان باز دارد ، و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بکشاند
📚 #خطبه ۲۳۷
نهج البلاغه
✅ @d_mr_Fereydooni
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◀️امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
◀️ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً نَكَتَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةً مِنْ نُورٍ وَ فَتَحَ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ وَكَّلَ بِهِ مَلَكاً يُسَدِّدُهُ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً نَكَتَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةً سَوْدَاءَ وَ سَدَّ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ وَكَّلَ بِهِ شَيْطَاناً يُضِلُّهُ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ فَمَنْ يُرِدِ اَللّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي اَلسَّماءِ
💠 امام صادق(ع)فرمود: چون خدا خير بنده اي را خواهد، اثري از نور در دلش گذارد و گوشهاي دلش را باز كند و فرشته اي بر او گمارد كه نگهدارش باشد و چون براي بنده اي بدخواهد، اثري از سياهي در دلش افكند و گوشهاي دلش را به بندد و شيطاني بر او گمارد كه گمراهش كند...
سپس اين آيه( سوره انعام آیه ۱۲۵ )را قرائت فرمود:
◀️ «هر كه را خدا بخواهد هدایت کند، سینهاش را برای (پذیرش) اسلام، گشاده می سازد؛ و آن کس را که بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد، سینهاش را آنچنان تنگ میکند که گویا میخواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی که ایمان نمیآورند قرار میدهد.
📚 اصول كافى، ج 1، ص 166، كتاب التوحيد، باب الهداية من الله ، ح 2
┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄
✅ @d_mr_Fereydooni
🔷🔶🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶🔷🔶
🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶
🔷🔶
🔶
↩️عالم ربانی آیةالله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه/ سفینةالصادقین / ۶۳
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
⬅️ مردمى كه مى خواهند در راه خدا قدم بگذارند،
🔘 اى كاش نصف آن مقدار كه از گمراه كردن شيطان مى ترسند، به حفظ و هدايت خداى متعال وثوق و اعتماد مى كردند.
⬅️ خداى متعال در قرآن شريف درباره ى شيطان مى فرمايد:
«إن كيد الشّيطان كان ضعيفا»
و در جاى ديگر مى فرمايد:
«إن عبادى ليس لك عليهم سلطان»
❓پس چه طور ممكن است بنده ى خاكى ضعيف، او را قصد كند و خداى دانا و قادر و كريم، بنده اش را به خود راه نداده، او را رها كند تا گرفتار سگ هاى اطراف خانه اش شود؟!
✴️ هر گاه يك مرد چادرنشين صحرايى متوجه شود كسى به ديدن او مى آيد يا با او كارى دارد، فورا سگ پاسبان خانه ى خود را در بند مى كند يا پاى خود را روى گردن سگ مى گذارد تا شخص غريب به سلامت بر او وارد شود و گزندى به او نرسد.
❓ آن وقت خداى خبير قادر و كريم رؤوف، واردين بر خود و قاصدين جنابش را حفظ نمى كند؟!
❓ و آيا قدرت شيطان در جنب قدرت او -جلت عظمته- بيشتر از قدرت آن سگ است نسبت به مرد صحرانشين؟!
❓ و يا اينكه علمش به مقاصد عباد احاطه ندارد و از حال آنها بى خبر است؟!
⏪ بلى، اين دو سگ، سگ مرد صحرا نشين و سگ خدا يعنى ابليس لعين، هر دو پاره كننده اند، ولى نه هر واردى را، بلكه آن كسى را كه به قصد دزدى و يا به جهت مقاصد غير مرضى خدا حركت نمايد.
🔹پس اول نيت را در قصد كردن جنابش خالص كن و بعد بگو: صاحب خانه! سگ خود را بگير كه من مى خواهم بنا به خواسته ى جنابت كه فرموده اى: «و ما خلقت الجن و الانس الاّ ليعبدون»به فرمانت سر بسپارم.
🔸بگو و بخواه و زارى كن كه او خود فرموده است: «ادعونى أستجب لكم».
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
✅ @d_mr_Fereydooni
✨﷽✨
💠بیانات مقام معظم رهبری
(۱۳۹۱/۵/۸)
(درسگفتار قرآن کریم | ذکر، مانع وسوسه شیطان)
◀️ 《هوشیاری انسان متّقی در برابر شیطان》
💠در اصطلاحات قرآنی، آن چیزی که نقطهی مقابل غفلت است، "تقواست".
◀️ "تقوا"، یعنی بهوش بودن و دائم مراقب خود بودن.
◀️"تقوا"، یعنی مواظب باشید هر عملی که از شما سر میزند، منطبق بر مصلحتی باشد که خدای متعال برای شما در نظر گرفته است.
"تقوا" چیزی نیست که کسی بتواند یک لحظه آن را رها کند.
اگر رها کردیم، جاده لغزنده است، درّه عمیق است؛ خواهیم لغزید و سقوط خواهیم کرد، تا باز جایی دستمان به مستمسکی، سنگی، درختی و بوتهای گیر کند، و بتوانیم خودمان را بالا بکشیم. «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون.»
◀️ وقتی که آدمِ با تقوا، مسِّ شیطان را احساس کرد، فوراً به خود میآید و حواسش جمع میشود. شیطان که از ما دور نمیشود!
◀️اگر از آدم غافل دهها گناه سر میزند و اصلاً حس نمیکند که گناه کرده است؛ آدم متّقی، درست نقطهی مقابل اوست. اندک گناهی هم که میکند، فوراً متذکّر میشود که گناه کرده است و به فکر جبران میافتد.
◀️به مجرد اینکه شیطان از کنارش عبور میکند و باد شیطان به او میخورد، فوراً حس میکند که شیطانزده شده و دچار اشتباه و غفلت گردیده است؛
◀️ «تذکّروا»: به یاد میافتد. «فاذا هم مبصرون»؛ چنین آدمی، چشمش باز است.
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
↩️البته طبیعت شیطان این است که هرگز از وسوسه و نفوذ و خرابکاری بهطور کامل مأیوس نمیشود.
شما میبینید حتّی «عباداللَّه المخلصین» هم در معرض وسوسهی شیطان قرار میگیرند؛ حتّی انبیای عظام الهی هم در معرض نفوذ و دخالت آراءووسوسههای شیطانی قرار میگیرند؛ منتهاشیطان زورش به آنها نمیرسد.
⏪ ولی بههرحال اقدام خودش را میکند.شیطان نمیگوید که چون این شخص، مؤمن و صالح و عبد مخلص خداست، دیگر نمیتوان او را گمراه کرد و نباید سراغ او رفت؛
خیر، شیطان حتّی سراغ مخلصین هم میرود؛
◀️منتها مخلصین به شیطان تودهنی میزنند؛ «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکّروا فاذا هم مبصرون».
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
✅@d_mr_Fereydooni
✅ KHAMENEI.IR
4_5960661978253885789.mp3
21.66M
🔸قرائت دعای شانزدهم از صحیفه سجادیه
⬅️《دعای آقا امام سجاد علیه السلام در طلب بخشش و آمرزش》
دکتر محمد رضا فریدونی
✅ @d_mr_Fereydooni