eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
26.3هزار دنبال‌کننده
55هزار عکس
854 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ اگر روزه دار در بین روز از نیت روزه برگردد، اما پشیمان شده و دوباره نیت روزه کند، تکلیفش چیست ؟ در روزه واجب معین مانند ماه رمضان: آیات سیستانی و بهجت: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است و باید روزه را تمام و بعدا قضای آن را به جا آورد. بقیه مراجع: روزه اش باطل است و باید تا مغرب از مبطلات خودداری و بعدا قضا کند. روزه واجب غیر معین (مثل کفاره): آیات خامنه ای، سیستانی، وحید، صافی، نوری، مکارم، بهجت، تبریزی و خویی: اگر نیت روزه را قطع کند، چنانچه قبل از ظهر دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است در غیر این صورت باطل می شود. آیت الله زنجانی: در روزه قضای رمضان اگر تا قبل از غروب نیت کند، روزه اش صحیح است ولی در روزه های واجب غیر معین دیگر نمی تواند به آن روزه اکتفا نماید. در روزه مستحب: آیات بهجت و مکارم: اگر تا غروب دوباره نیت روزه نماید، روزه اش صحیح است. آیت الله سیستانی: اگر تا غروب دوباره نیت نماید، روزه اش صحیح است و در فاصله بین غروب و مغرب به احتیاط واجب صحیح نیست. بقیه مراجع: اگر تا اذان مغرب دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است. منابع: امام: تحریر الوسیله، روزه، نیت، م 8؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 758٫؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، النیه، م 22؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، النیه، م 980؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، النیه، م 1273؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، نیت و زمان روزه، س 4؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، م 1083؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1274؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1570 و 1571. @porseman313
کانال احکــــام شرعـــی در تلگــــرام دانستنی های روزه و ماه مبارک رمضان فقط در کانال زیر👇👇👇👇 https://t.me/joinchat/AAAAAEAWeckC65E6mrEPGg لینک رو الان بر میدارم زود عضو بشید🏃‍♂🏃‍♂
✍ با توجه به فصل امتحانات که سرنوشت ساز است ، در مورد روزه حکمش چیست ؟ مقام معظم رهبری: صرف داشتن امتحان مجوز ترک روزه نیست و در صورتی که روزه نگیرید معصیت کرده‌اید و باید قضای روزه ها را و نیز کفاره آن را انجام دهید؛ البته می توانید بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به مسافت شرعی روزه خود را در سفر افطار کنید و بعداً فقط قضا نمایید. در کل دو راه وجود دارد: ۱. یکی اینکه قبل از ظهر به مسافرت بروید، یعنی حداقل ۲۵ کیلومتر مسافت را از شهر خود به قصد یک سفر شخصی دور شوید و طی کنید، آنجا افطار کنید و برگردید. ۲. راه دیگر اینکه روزه بگیرید و به درس و مطالعه بپردازید، اگر واقعاً در بین روز ضعف بر شما غالب شد که دیگر واقعاً قابل تحمل نبود یا سخت بود و مشقت داشت، افطار کنید (به مقدار ضرورت) و بعداً قضایش را به جا آورید. اما به صرف اینکه کسی درس دارد یا آزمون کارشناسی ارشد دارد، بخواهد روزه‌اش را نگیرید، این کار گناه است و روزه‌ها هم قضا دارد و هم کفاره. آیت الله مکارم: درس خواندن مجوز افطار روزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت مطالعه خود را تغییر دهد و به فاصله زمانی افطار تا سحر و یا زمان هائی که توان بیشتری برای درس خواندن دارد موکول نماید. در غیر این صورت، تنها مجوز افطار این است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجا افطارکند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد.  آیت الله سیستانی: ادامه تحصیل و یا امتحان مهم عذر موجهى براى روزه خوارى نیست ولى اگر فرض بر این باشد که ترک تحصیل براى او موجب حرج و سختى است به حدى که معمولا تحمل نمى شود وامکان تحصیل با روزه نمى باشد مى تواند پس از قصد روزه در صورتى که مضطر به خوردن یا آشامیدن باشد به مقدار ضرورت میل کند ولى سیر نخورد و ننوشد و بعد از آن قضا نماید وکفاره بر او نیست. البته مى تواند قبل از ظهر به مقدار مسافت ۲۲ کیلو متر از شهر خارج شود و انجا روزه را بخورد چون مسافر است و بازگردد و روزه ان روز ساقط است و فقط قضا دارد. نکته: منظور از کفاره که در احکام بالا بیان شده (در صورت شکستن روزه بخاطر امتحان): کفاره هر روز شکستن روزه علاوه بر قضای روزه، گرفتن 60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر هست. منبع: سایت رسمی آیات خامنه ای، سیستانی و مکارم شیرازی @porseman313
✍ اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کنیم و پس از چند روز یادمان بیاید ، چه تکلیفى داریم ؟ همه مراجع : باید نمازها و روزه آن چند روز را قضا کنید ؛ ولى کفّاره ندارد . 🔸کسى که مدتى روزه گرفته و نماز خوانده است و بعد بفهمد جنب بوده ، تکلیف او چیست ؟ همه مراجع : اگر متوجه اصل جنابت نبوده ، روزه هاى او صحیح است ؛ ولى باید نمازها را قضا کند . 🔸اگر کسى در شب جنب شود ؛ ولى غسل را فراموش کند ، تا اینکه در روز متوجه شود ؛ آیا در این صورت نیز روزه اش باطل است ؟ همه مراجع : آرى ، در این فرض نیز روزه باطل مى شود . تبصره : هر چند روزه شخص باطل است ؛ ولى باید تا غروب از خوردن و آشامیدن و مانند آن امساک( پرهیز از خوردن و آشامیدن) کند . @porseman313
✍ حكم روزه شخصي كه عمدأ در ماه رمضان سر را زيرآب ببرد اما موهايش بيرون باشد چيست؟(1) خوئي، بهجت، تبريزي، وحيد، نوري: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، روزه اش باطل ميشود. شبيري: اين كار حرام است اما روزه صحيح است. سيستاني: روزه صحيح است ولي كراهت شديد دارد. مظاهري: روزه صحيح است احتياط مستحب است كه تمام سر را در حال روزه در آب فرو نبرد. امام، مكارم، نوري، فاضل، خامنه اي، گلپايگاني، صافي، سبحاني: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، بنابر احتياط واجب روزه اش باطل ميشود. پاورقي: 1- توضيح المسائل16، م 1611؛ العروه الوثقي، ج 2، الصوم، المفطرات، السابع. @porseman313
" ﷽ [ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوب ُ] 🔴توجه توجه🔴 ✋🏻 با سلام 🔻ختم جزء خوانی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک و پرفیض رمضان. ختم به این شیوه هست که علاقمندان ثبت نام کرده موظف است از روز اول از جزء اول شروع و روزی یک جزء را به ترتیب بخوانند تا به جزء 30برسند و آخر رمضان قرآن را ختم کند. 🌸فواید این ثبت نام این است که تمامی شرکت کنندگان در ختم روزانه قرآن سهیم و در آخر ماه رمضان بالا بر 30 بار قرآن را ختم کرده اید و این است با یک تیر چند نشان و کلی ثواب😊🌹 ✅حالا کافیه اسمتون رو بدون حاشیه اعلام کنید به آیدی زیر: @mahdavi313 شروع از 8 تا 16 اردیبهشت ثبت نام به عمل می آید اگه میخوای ثواب بیشتری ببری این متن رو پخش کنید قطعا شیطون نمیذاره پس با بسم الله پسش بزن شیطون رانده شده😊😊😊
جهت شرکت در ختم قرآن رمضان اسم خود را به آیدی زیر اعلام کنید👇👇 @mahdavi313 در 150 بار ختم قران سهیم شوید. با یک تیر چند نشان🍁
✍ اگر گرفتن روزه باعث شود بیمارى دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: نباید روزه بگیرد. 🔻 اگر بیمار با اعتقاد به اینکه روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد؛ حکم چیست؟ همه مراجع: اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان آن را قضا کند. 🔻کسى که مى داند یا احتمال قوى مى دهد که اگر روزه بگیرد، به زخم معده یا سنگ مثانه دچار مى شود؛ آیا روزه بر او واجب است؟ همه مراجع: اگر احتمال عقلایى مى دهد، روزه بر او واجب نیست. @porseman313
✍ روایت میگوید : در ماه رمضان دست و پای شیطان، در غُل و زنجیر است، اگر دست و پای شیطان در ماه رمضان بسته است چرا باز گناه می‌کنیم؟ این عبارت به معنی آن نیست که واقعا دست و پای شیطان در غل و زنجیر است و او نمی تواند حرکتی کند، بلکه خداوند دستورات ویژه ای برای بندگان خود در این ماه صادر کرده که اگر به درستی انجام شوند، نوعی خودکنترلی در او به وجود می آورد؛ که این امر مقضی گناه کردن را، بی اثر کرده یا کُند می کند در نتیجه تمایل انسان به گناه کمتر می شود. از سوی دیگر؛ اضافه بر کارهایی که انسان در این ماه نباید انجام دهد - مثل خوردن و آشامیدن دستورات دیگری نیز مانند قرائت قرآن، اذکار و ادعیه وارد شده و اضافه بر آن، دستورات خاص دیگر مانند ؛ غیبت نکردن و دروغ نگفتن که اینها از نظر ایمانی و محتوایی روزه را باطل می کنند، تاکید شده، که همه اینها در کنار هم؛ موجبات تقرب به خدا و دوری از شیطان را فراهم میکند. اگر کسی به روزه توجه نکرد و فقط آن را در نخوردن و نیاشامیدن خلاصه کرد، این دست و پا بستن شیطان نیست چرا که این مواظبت و سر سپردن به دستورات الهی نیست و حتی فرد ممکن است در این اثناء به حقوق دیگران نیز تعدی و تجاوز کند، اما خود را، هم به دلیل نخوردن و نیاشامیدن، روزه دار به حساب آورد!!!! @porseman313
✍ آیـا مــریــــــض می تـوانــــد روزه بـگیــــــــرد؟ وظیــــــفه او نسبــت به قضـا و کفاره چیـست؟ کسـى کـه مى داند روزه بــراى او ضـرر دارد باید روزه را تـرک کنـد و اگـر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد که روزه بــراى او ضـرر دارد، خـواه این احتمـال از تجربه شخصى حاصل شده باشد یا از گفته طبیب. و بیمار باید بعد از بهبـودی، آن روز را قضا کند و کفـاره بــر او واجــب نیـست، امـا اگـر بیـمارى او تا ماه رمضان سال بعدطولانى شود، قضـاى روزه هایى را که نگـرفته واجب نیـست، فقـط بایـد براى هر روز یک مد (تقریبـا 750 گـرم) گندم یا جو و مانند آن به فقیــر بدهــد، ولى اگر به واسـطه عذر دیگرى(مثلًا بخاطرمسافرت) روزه نگرفته باشـد و عـذر او تا رمضــان بعد باقــى بمــاند احتیــاط واجب آن اسـت کــه روزه هایى را کـه نگـرفتـه بعـــد از ماه رمضــان قضـا کنــد و براى هـر روز یک مـد طعـام به فقیـــر دهـد، همچنیـن اگر ترک روزه بخاطـر بیمارى بوده، بعـد بیمـارى رفـع شـده و عـذر دیگرى ماننـد مسـافرت پیـش آمـده است. بیمـاری که روزه بــرای او ضـــرر نـدارد بایــد روزه بگیــــرد، و روزه اش صـــحیـح اســـت. @porseman313
✍ وظیفه شخص روزه داری که مبطلي را انجام می دهد ، در حالي كه نمي دانسته روزه بوسيله اين كار باطل مي شود چیست؟ مرحوم امام : چنانچه شخص جاهل مقصر باشد روزه اش باطل است ولي اگر جاهل قاصر باشد بنابراحتياط روزه اش باطل است. آيات عظام خوئي ، وحيد ، بهجت : چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد روزه اش مطلقاً باطل است. آیت الله سيستاني : در جاهل قاصر غير مردد ، در غير موارد خوردن و آشاميدن و جماع روزه شخص صحيح است. آیت الله مكارم : در جاهل مقصر يا قاصر غافل ، روزه صحيح است مگرآن كه با شيء حرام در حاليكه از حرمت آن آگاه است افطار كند در حاليكه اعتقاد به عدم مبطليت دارد كه بنا بر احتياط واجب يك روز قضا دارد. عروه الوثقى فصل في ما يعتبر في مفطريه المفطرات ، منهاج الصالحين آیات عظام خويي ، تبريزي ، وحيد ، سيستاني : كتاب الصوم ذيل م 1004 ، رساله جديد آیه الله مكارم م 1400 ، وسيله النجاه آیه الله بهجت م 1109 . @porseman313
✍ آيا تزريقات (آمپول و سرم و خون)، روزه را باطل می‌کند؟ آمپول بي‌حس‌كننده و دارويي اشكال ندارد؛ ولي نسبت به غذايي بنا بر احتياط واجب خودداري كند (حضرت امام). احتياط واجب آن است كه روزه‌دار از آمپول‌هاي مقوي يا مغذي و هر آمپولي كه در رگ تزريق می‌شود و نيز انواع سرم‌ها خودداري كند و همچنين تزريق خون نيز بنا بر احتياط واجب، مبطل روزه است؛ ولي آمپول بي‌حس‌كننده و آمپول دارويي كه درعضله تزريق می‌شود، اشكال ندارد (مقام معظم رهبري). اقسام تزريقات، روزه را باطل نمی‌کند (آیت الله عظام سيستاني .صافی .نوری ). اقسام تزريقات، روزه را باطل نمی‌کند؛ ولی از تزریق در رگ مطلقاً پرهیز شود (آیت‌الله‌مكارم). توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۵۷۶؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال۷۶۷؛ سیدعلی خامنه‌ای، استفتائات جدید، سؤال۵۸. @porseman313