✍
شستن سر در زیر شیر آب در حال روزه، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: شستن سر زیر شیر آب روزه را باطل نمى کند.
آیا شنا کردن و فرو بردن سر زیر آب روزه را باطل مى کند؟
همه مراجع (به جز بهجت، سیستانى و وحید): صرف شنا کردن روزه را باطل نمى کند ولى فرو بردن سر زیر آب، بنا براحتیاط واجب روزه را باطل مى سازد.
آیات عظام بهجت و وحید: صرف شنا کردن روزه را باطل نمى کند ولى فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل مىسازد.
آیه اللَّه سیستانى: به طور کلى فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل نمى سازد؛ ولى کراهت شدید دارد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حکم استفاده از شیاف برای روزهدار چیست؟
نظر امام خمینی، (نظر رهبری مطابق نظر امام خمینی است) استفاده از شیافهایى که براى معالجه است، اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیافهایى که براى کسب لذت است- مثل شیاف تریاک- یا براى تغذیه از این مجراست، خوددارى نمایند.(1)
نظر آیتالله مکارم: استعمال شیافها براى معالجه اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیافهایى که براى تغذیه است خوددارى شود. (2)
نظر آیات عظام، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی: استعمال شیاف روزه را باطل نمیکند، ولی کراهت دارد. (3)
پینوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 1645.
2. آیتالله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسأله 1388.
3. توضیح المسائل، مراجع، ج1، ذیل مسأله 1657.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم غواصي كردن با لباس و كلاه مخصوص براي روزه دار چيست؟(1)
پاسخ: گلپايگاني، خامنه اي، صافي: اگر لباس به سر چسبيده باشد بنابر احتياط واجب روزه باطل ميشود اما اگر به صورت محفظهاي باشد كه سر در آن قرار دارد مبطل روزه نيست.
امام: اگر لباس به سر چسبيده باشد روزه باطل ميشود اما اگر به صورت محفظهاي باشد كه سر در آن قرار دارد مبطل روزه نيست.
سيستاني، مظاهري، شبيري: خواه به سرچسبيده باشد يا نباشد روزه باطل نميشود.
نوري: روزه باطل ميشود.
خوئي، فاضل، تبريزي، وحيد، مكارم، بهجت: روزه باطل نميشود.
پاورقي:
1- العروه الوثقي، فصل فيمايجب الامساك عنه م 31؛ منهاج الصالحين، ج 2، المفطرات الخامس؛ گلپايگاني مجمع المسائل، س464؛ بهجت رساله، م 1300؛ خامنه اي، اجوبة س 741؛ سيستاني، رساله جامع، ج 1، م 2032؛ شبيري: رساله، م 1617؛ مظاهري، رساله، م 1231؛ صافي، 240س و جواب پيرامون روزه، س 79؛ نوري، هزار ويك م فقهي، ج 2، احكام روزه، س 246؛ امام خميني؛ استفتائات ؛جلد 1، س 21.جامع الاحكام ج 1ص134س268
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
جوانى که عادتش این است که اگر در روز بخوابد، محتلم مى شود؛ آیا در ماه رمضان مى تواند در روز بخوابد؟
همه مراجع: آرى، مى تواند در روز بخوابد؛ هر چند بداند در خواب محتلم مى شود و روزه او صحیح است.
🔻 اگر شخصى بعد از نماز صبح، محتلم شود و تا غروب غسل نکند؛ آیا اشکالى به روزه او وارد مى شود؟
همه مراجع: خیر، لازم نیست فورى غسل کند و روزه او صحیح است؛ ولى براى نماز باید غسل کند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کسى که پیش از ظهر تصمیم به مسافرت دارد، تکلیف روزه او چه مى شود؟
همه مراجع (به جز تبریزى و سیستانى): اگر پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخّص برسد، نمى تواند روزه را بخورد.
آیه اللَّه تبریزى: اگر از سر شب تصمیم بر سفر داشته و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد و اگر پیش از ظهر تصمیم بر مسافرت گرفته، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.
آیه اللَّه سیستانى: اگر پیش از ظهر مسافرت کند، بنابر احتیاط واجب باید روزه اش را افطار کند؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمى تواند روزه را بخورد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
4_5809940086799729554.apk
4.33M
دعای جوشن کبیر
متن+صوت
ویژه شبهای قدر
🎤 با نوای دلنشین حاج میثم مطیعی
کانال دختــر باید خانـــوم باشد👇
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمى دانستم جنب باید غسل کند، تکلیف من چیست؟
آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، خامنه اى و وحید: نماز و روزه هایى را که در حال جنابت انجام داده اید، باید قضا کنید.
آیات عظام سیستانى، صافى و فاضل: اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکرده اید، روزه ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده اید، در هر حال باید قضا کنید.
آیه اللَّه مکارم: روزه هایى را که در حال جنابت انجام داده اید، بنا بر احتیاط واجب قضا کنید و نمازهایى را که در این حالت خوانده اید قضا نمایید.
آیه اللَّه نورى: روزه ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده اید، باید قضا کنید.
تبصره۱: طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است؛ از این رو اگر از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
تبصره۲: در هر حال روزه هایى که با این حالت گرفته شده است کفاره ندارد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
تکلیف زنى که شیر مى دهد، چیست؟
آیات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد و در فرض دوم این امر احتیاط واجب است و در هر حال روزه ها را باید قضا کند.
آیات عظام بهجت، سیستانى و فاضل: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر حال روزه ها را باید قضا کند.
آیات عظام تبریزى، صافى، مکارم و وحید: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر حال روزه ها را باید قضا کند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر روزه دار عمدا قي كند تكليفش چيست؟(1)
الف: روزه
همه مراجع: هرگاه روزه دار عمداً قي كند اگر چه بواسطه مرض و مانند آن ناچار باشد روزه اش باطل مي شود.
ب: كفاره
خامنه اي، خوئي، مكارم، تبريزي، وحيد، شبيري: كفاره افطار عمدي را بدهد.
صافي: بنابر احتياط واجب كفاره افطار عمدي بدهد.
امام، فاضل، بهجت، نوري، سيستاني: كفاره ندارد.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1646و1658-العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك العاشرو فصل في كفاره الصوم؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1305 و 1318– بهجت: وسيله النجاه، م 1106و1117؛ خامنه اي: رساله آموزشي، ص253.سبحاني، رساله، 1347 منهاج ج 2المفطرات العاشر، كفاره الصوم
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
خانمی اذان مغرب فهمیده پریود شده، اما نمی داند قبل از مغرب بوده یا بعد از آن، روزه ی او چه حکمی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی
هر گاه بعد از غروب آفتاب متوجه شروع حیض و نفاس شود و شک کند که قبل از غروب بوده یا بعد از آن، روزه آن روز صحیح است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر روزه دار بداند دروغ بستن به خدا و پيغمبر صلي الله و.... روزه را باطل ميكند و چيزي كه مي داند دروغ است را به آنان نسبت دهد و بعداً بفهمد آنچه گفته، راست بوده حكم روزه اش چيست؟ (با علم و عمد) (1)
امام، فاضل، مظاهري: روزه باطل نمي شود.
مكارم، سيستاني: بايد بنابر احتياط لازم روزه را تمام كند وقضاي آن را هم بجا آورد.
خوئي،بهجت،تبريزي، ،وحيد ،نوري،صافي ،شبيري:: روزه اش باطل است.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1599؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، المفطرات، م 27؛ منهاج الصالحين، ج 2، م الرابع؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1296؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1099 – سيستاني، رساله جامع، ج 1، م 1943؛
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کسى که در ماه رمضان مسافرت کرده، آیا علاوه بر قضا، باید کفّاره هم بدهد؟
همه مراجع: خیر، تنها قضاى روزه ها واجب است و کفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر اندازد، به جهت تأخیر، باید براى هر روز، یک مد طعام کفّاره بدهد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چنانچه فرد روزه دار عمدا احکام شرعی را اشتباه بگوید و دروغ بگوید، روزه ی او چه حکمی دارد؟
اگر در نقل احکام شرعیّه عمداً دروغ گوید، مثلًا واجبى را غیر واجب و حرامى را حلال ذکر کند، اگر منظورش نسبت دادن آن حکم به خدا یا پیغمبر صلى الله علیه و آله باشد، روزه اش بنابر احتیاط واجب باطل است
و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است کار حرامى کرده، امّا روزه اش باطل نمى شود
و کسى که بدون اطّلاع، حکم مشکوکى را نقل مى کند، نیز همین حکم را دارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
رمضان.mp3
4.14M
🎶 مناجات زیبا
🎤 سید مهدی میرداماد
کانال دختـــر باید خانـــوم باشد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
✍
مواردى كه روزه باطل است ولى نبايد خورد
1. اگر كسى در شب جنب شود ولى غسل را فراموش كند، تا اين كه در روز متوجه شود.
2. اگر شخصى با اعتقاد به اين كه اذان صبح را نگفته اند، مشغول سحرى شود سپس متوجه شود كه وقت اذان صبح گذشته است، روزه اش باطل است و بايد قضا كند ولى حق ندارد افطار كند.
3. اگر روزه دار قصد كرده كه روزه نباشد، گر چه روزه او باطل است، ولى نبايد چيزى بخورد.
در موارد فوق روزه باطل است و قضا دارد، ولى روزه دار نبايد چيزى بخورد و اگر بخورد كفاره هم بر او واجب مى شود.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا احتمال ضرر، مجوز ترک روزه مى شود، یا اطمینان به ضرر لازم است؟ میزان در مقدار ضرر چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آنچه که باعث افطار روزه مى شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و میزان در مقدار آن، عرف عقلا است؛ به گونه اى که اثر مترتب بر روزه را ضرر بدانند.
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: آنچه که باعث افطار روزه مى شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و مقدار ضرر، باید قابل توجه باشد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر زن حائض در ماه رمضان، پیش از اذان صبح از حیض پاک شود، تکلیف او چیست؟
همه مراجع: اگر براى غسل وقت دارد، باید غسل کند و اگر وقت تنگ است، باید تیمّم کند و روزه اش صحیح است. اگر از روى عمد، غسل یا تیمم نکند، روزه اش باطل است و باید کفّاره بدهد.
🔻اگر زن حائض، در ماه رمضان غسل حیض را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز متوجه شود، آیا باید روزه اش را قضا کند؟
همه مراجع (به جز بهجت و مکارم): خیر، روزه ها صحیح است و قضا ندارد.
آیه اللَّه بهجت: باید روزه ها را قضا کند.
آیه اللَّه مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید روزه ها را قضا کند.
تبصره: بهتر است در فرض یاد شده، روزه ها را قضا کند.
🔻 اگر زن روزه دار در روز، خون حیض مشاهده کند، تکلیف روزه اش چگونه است؟
همه مراجع: روزه باطل مى شود و باید بعد از ماه رمضان، قضا کند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
خانمى نذر کرده بود که چند روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد؛ ولى در این چند روز عادت ماهیانه شد؛ تکلیف او چیست؟
همه مراجع (به جز مکارم و وحید): اگر صیغه شرعى خوانده، باید در ایام عادت ماهیانه روزه نگیرد و در زمان دیگرى، قضاى آن را به جا آورد.
آیات عظام مکارم و وحید: اگر صیغه شرعى خوانده، باید در ایام عادت ماهیانه روزه نگیرد و بنابر احتیاط واجب، در زمان دیگرى قضاى آن را به جا آورد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر کسى در شب ماه رمضان، جُنُب شود و تا نزدیک اذان صبح، غسل را به تأخیر اندازد و سپس تیمم کند، آیا روزه او صحیح است؟
همه مراجع (به جز صافى و وحید): در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ ولى چنانچه قبل از اذان صبح تیمم کند، روزه او صحیح است.
آیات عظام صافى و وحید: در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ بنابر احتیاط واجب تیمم کند و روزه بگیرد و قضاى آن را نیز به جا آورد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم روزه شخصي كه عمدأ در ماه رمضان سر را زيرآب ببرد اما موهايش بيرون باشد چيست؟(1)
خوئي، بهجت، تبريزي، وحيد، نوري: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، روزه اش باطل ميشود.
شبيري: اين كار حرام است اما روزه صحيح است.
سيستاني: روزه صحيح است ولي كراهت شديد دارد.
مظاهري: روزه صحيح است احتياط مستحب است كه تمام سر را در حال روزه در آب فرو نبرد.
امام، مكارم، نوري، فاضل، خامنه اي، گلپايگاني، صافي، سبحاني: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، بنابر احتياط واجب روزه اش باطل ميشود.
پاورقي:
1- توضيح المسائل16، م 1611؛ العروه الوثقي، ج 2، الصوم، المفطرات، السابع.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کسى که بدون قصد بیرون آمدن منى در ماه رمضان، با خودش بازى کند و ناخود آگاه منى از او خارج شود؛ آیا روزه اش باطل مى شود؟
همه مراجع: اگر احتمال مى داده که با این کار منى از او بیرون مى آید، روزه اش باطل مى شود.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم آروغ زدن عمدي براي روزه دار با يقين به وارد شدن مواد معده به فضاي دهان، چيست؟(1)
الف: حكم انجام دادن اين كار:
وحيد خوئي، تبريزي: بنا بر احتياط واجب جايز نيست.
صافي، بهجت: اگر صدق قي كردن بكند يا بداند آنچه به فضاي دهان مي آيد پائين ميرود جايز نيست.
مكارم: هرگاه يقين دارد كه به واسطه آروغ زدن چيزي از گلو بيرون مي آيد كه به آن قي كردن ميگويند نبايد عمدا آروغ بزند.
بقيه مراجع: انجام اين كار جايز نيست.
ب: اگر اين كار را انجام داد :
امام، فاضل، مظاهري: چنانچه چيزي وارد فضاي دهان شود روزه باطل ميشود.
سيستاني، خامنه اي: بنا بر احتياط واجب روزه باطل است هر چند چيزي وارد دهان نشود.
بهجت: اگر با اين كار عرفا بگويند قي كرده يا آنچه به فضاي دهان آمده پائين رود روزه باطل است.
بقيه مراجع: روزه باطل است هرچند چيزي وارد دهان نشود.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1651؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك، م 78 و فصل النيه، م 22؛ منهاج الصالحين ج 1، م 1001 ادرس اشتباه است؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1308 و 1273– بهجت: وسيله النجاه، م 1107؛ سيستاني، رساله جامع، ج 1، م 1943؛ خامنه اي: رساله آموزشي ج 1، ص251؛ مكارم، رساله، م 1393
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم روزه شخصي كه بدون قصد خارج شدن مني، ملاعبه و بازي كند و به طور اتفاقي مني خارج شود چيست؟
امام، بهجت، خامنه اي، مكارم: چنانچه عادت ندارد كه با اين مقدار ملاعبه و بازي از او مني خارج شود و به طور اتفاقي مني خارج شود روزه اش صحيح است.
خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، فاضل، نوري، شبيري، صافي: اگر اطمينان داشته كه با اين كار مني خارج نميشود و به طور اتفاقي مني خارج شود روزه اش صحيح است اما اگر اطمينان نداشته باشد چنانچه مني خارج شود روزهاش باطل است.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1595؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك، م 18؛ منهاج الصالحين ج 1 كتاب الصوم مفطرات الثامن؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1087؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1280
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم غسل روزه داري كه با علم به روزه بودن براي انجام غسل ارتماسي عمدأ سر را زير آب ببرد، چيست؟ (1)
فاضل، سبحاني، نوري، مكارم: بنابر احتياط واجب غسل باطل است.
صافي: بنا بر احتياط واجب غسل باطل است مگرآنكه بعد از فرو بردن همه سر و بدن در زيرآب كمي مكث كند و بعد نيت غسل نمايد و يا در هنگام خروج از آب نيت غسل كند كه در اين صورت غسلش صحيح است.
امام: اگر توبه نمايد و هنگام خروج از آب نيت غسل كند غسلش صحيح است.
شبيري، سيستاني، مظاهري: غسلش صحيح است.
بهجت: اگر هنگام خروج از آب نيت غسل كند، غسلش صحيح است در غير اين صورت غسلش باطل است.
خوئي، تبريزي، وحيد، گلپايگاني: غسل باطل است.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1617؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك، م 43؛ منهاج الصالحين، ج 2، م 984 – بهجت: وسيله النجاه، م 1103؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1300؛ سبحاني، رساله، م 1536؛ شبيري: رساله، م 1626
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
زکات فطره زني که واجب النفقه شوهر است، اما هزينههايش را خودش تأمين ميکند، بر عهده کيست؟
همه مراجع : درصورتيکه فقير نباشد بايد فطره خود را بدهد.
منبع:
امام: تحرير الوسيله، کتاب الزکاه، زکاه الابدان، م 6؛ خامنهاي: سايت، استفتائات، زکات فطره؛ خويي، فاضل، مکارم و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، م 3؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1350 سيستاني: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، م 1174؛ وحيد: رساله، م 2025؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، کتاب الزکاه، م 1583؛ شبيري: رساله، م 2016.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا فطريه ميهماني كه بعداز غروب وارد مي شود برعهده صاحبخانه است؟(1)
سيستاني، تبريزي، خوئي: اگر نانخور ميزبان محسوب شود و حداقل يك شب بماند بنا بر احتياط واجب فطريه اش بر ميزبان واجب است.
امام، بهجت، فاضل، وحيد، مكارم، صافي، شبيري، نوري: بر عهده خود ميهمان است.
پاورقي:
توضيح المسائل 16 مرجع، م 1997
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا با پول فطريه ميتوان با رضايت خود فقير، براي نيازمنديهاي زندگياش را- مثل لباس و وسايلي که غذا نيستند- خريد؟
امام خميني، خويي، شبيري و نوري: خير، بهجاي خوراکي رايج، تنها ميتوان به فقير پول خوراکي را داد.
فاضل، مکارم و صافي: خير، بنا بر احتياط واجب نميتوان.
بهجت: بله ميتوان خريد.
منبع:
امام: تحرير الوسيله، کتاب الزکاه، زکاه الابدان، جنس الفطره، م 1. خويي و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، فصل في جنسها و قدرها، م 2؛ شبيري: استفتاء کتبي از دفتر، شماره استفتاء 101196 - فاضل و مکارم: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، فصل في جنسها و قدرها، م 2؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، کتاب الزکاه، م 1588 - جامع المسائل، ج 2، زکات فطره، ص 136.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کنیم و پس از چند روز یادمان بیاید، چه تکلیفى داریم؟
همه مراجع: باید نمازها و روزه آن چند روز را قضا کنید؛ ولى کفّاره ندارد.
🔻کسى که مدتى روزه گرفته و نماز خوانده است و بعد بفهمد جنب بوده، تکلیف او چیست؟
همه مراجع: اگر متوجه اصل جنابت نبوده، روزه هاى او صحیح است؛ ولى باید نمازها را قضا کند.
🔻 اگر کسى در شب جنب شود؛ ولى غسل را فراموش کند، تا اینکه در روز متوجه شود؛ آیا در این صورت نیز روزهاش باطل است؟
همه مراجع: آرى، در این فرض نیز روزه باطل مى شود.
تبصره: هر چند روزه شخص باطل است؛ ولى باید تا غروب از خوردن و آشامیدن و مانند آن امساک کند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر به گمان اينکه شخصي فقير است به او فطره پرداخت شود؛ سپس دانسته شود که فقير نبوده، تکليف چيست؟
خويي، سيستاني، وحيد و صافي: اگر انسان به خيال اينکه کسي فقير است به او فطره دهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، بايد چس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و اگر نميدانسته، دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد عوض فطره را بپردازد.
امام خميني و نوري: اگر انسان به خيال اينکه کسي فقير است به او فطره دهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، ميتواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته يا احتمال ميداده آنچه را گرفته فطره است، بادي عوض آن را بپردازد، و الا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بپردازد.
بهجت: اگر به خيال اينکه شخصي فقير است به او زکات بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، يا از روي ندانستن مسئله به کسي که ميداند فقير نيست زکات بدهد، چنانچه چيزي را که به او داده باقي باشد، ميتواند از او پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر از بين رفته باشد، اظهر اين است که گيرنده در صورت جهل ضامن نيست، اما اگر گيرنده ميدانسته که فقير نيست و ممکن است آن چيز يا عوضش را از او بگيرند، در صورت امکان بايد عوض آن را از او بگيرند و به مستحق بدهند؛ ولي اگر گيرنده ادعا کند نميدانسته آن مال زکات است، همينکه دهنده زکات ميگويد بهعنوان زکات دادم، پذيرفته ميشود و در صورت بقاي عين آن، حق پس گرفتنش را دارد؛ ولي ميتواند پس نگيرد و از مال خود دوباره بپردازد.
فاضل: اگر به اعتقاد اينکه کسي فقير است به او فطره بدهد و بعد معلوم شود فقير نبوده است و يا از روي ندانستن مسئله به کسي که فقير نيست فطره بدهد، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، ميتواند پس بگيرد و به مستحق بدهد، ولي اگر به غير عنوان فطره به وي پرداخته است، نميتواند چيزي از او بگيرد و چنانچه در تشخيص مستحق کوتاهي نکرده باشد –مثلاً بينه شرعي، گواهي بر فقر او داده باشد- لازم نيست دوباره از مال خود فطره را بپردازد.
مکارم: هرگاه به گمان اينکه کسي فقير است به او فطره دهند و بعد معلوم شود فقير نبوده، ميتوان آن مال را پس گرفت و به مستحق داد ولي اگر مال را پس نگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته آنچه را گرفته زکات فطره است، بايد عوض آن را بدهد، در غير اين صورت، عوض بر او واجب نيست. اگر پرداختکننده فطره در تحقيق حال فقير کوتاهي نکرده باشد، بر او هم چيزي نيست.
منبع:
خويي: رساله، م 2030؛ سيستاني: رساله، م 1980؛ وحيد: رساله، م 2039؛ صافي: رساله، م 2030 ، امام: رساله، م 2022؛ نوري: رساله، م 2018.بهجت: رساله، م 1531 - فاضل: رساله، م 2061 - مکارم: رساله، م 1716.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
در زکات فطره به هر فقيرکمتر از يک صاع نمي شود داد. با توجه به اين مطلب ، اگر پول يک صاع مثلا هفت هزار تومان باشد و در صندوق کميته امداد ريخته شود ، با توجه به اين که اين پول با پول هاي ديگر مخلوط مي شود و لذا در هنگام پرداخت به فقرا اين 7هزارتومان تقسيم مي شود آيا اشکال دارد؟
خامنه اي: اشکال دارد.ش 607715
زنجاني: لازم نيست صاع يا پول آن که به فقير داده مي شود از يک نفرگرفته شده باشد بنابراين اگر مخلوط چند پول هم به فقير بدهد ولي به اندازه قيمت يک صاع باشد، کفايت مي کند.ش10376
مکارم: معمولا به هر فقير يک يا چند فطريه مي رسد و بنابراين اشکال ندارد.ش602738
سيستاني: بايد احراز شود که همان پول به فقير مؤمن داده مي شود.ش472
منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c