✍
اسلام به کیفیت بیشتر توجه دارد یا به کمیت؟
در مواردی اسلام به کمیت توجه دارد، نظیر تعداد نفراتی که در نماز جماعت حاضر میشوند که هر جماعتی نفراتش بیشتر باشد، ثوابش بیشتر است.
در مواردی به کیفیت توجه دارد، نظیر انفاق به محرومان که مقدارش مهم نیست، بلکه اخلاص در آن مهم است.
و یطعمون الطعام علی حبه مقدار غذایی که اهل بیت به یتیم، مسکین و اسیر دادند زیاد نبود، اما خالصانه بود.
گاهی هم کیفیت مطرح است و هم کمیت.
مثلا قرآن درباره ذکر خدا، هم میفرماید: اذکروا الله ذکرا کثیرا ( سوره احزاب، آیه 41.) خدا را بسیار یاد کنید و هم میفرماید: فی صلوتهم خاشعون مومنان در نمازشان خشوع دارند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر کسی در ظاهر، اسلام را بپذیرد و شهادتین را بگوید تا با یک دختر مسلمان ازدواج کند، آیا عقدش باطل است؟
در فرض سؤال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و ندانیم که به آنچه میگوید، ایمان دارد یا نه، حکم مسلمان را داشته و ازدواج با او صحیح است. ولی اگر یقین داشته باشیم که دروغ میگوید، عقدش باطل است.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر علم به مخالفت زبان با قلب نباشد، ظاهر شهادتین کفایت میکند، و گرنه بنابر احتیاط کفایت نمیکند و احکام اسلام مترتب نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه در ظاهر اسلام بیاورد و علم به دروغ بودن آن نباشد ازدواج مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و یقین باشد که قلباً به آن ایمان ندارد عقد باطل است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اجرای شهادتین موجب اسلام و حفظ سایر حقوق است، ولی اگر محرز شود که قطعاً اجرای شهادتین صوری بوده احکام اسلام بر آن مترتب نیست.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر یقین دارد این فرد اعتقادی به اسلام ندارد عقد باطل است، اما اگر علم به دروغ بودن ادعای او ندارد، حکم به صحت اسلام او میشود و ازدواج با او صحیح است.
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا کسی که نماز نمی خواند کافر است؟
کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد.
چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است.
همه ی کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند.
تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود.
اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا قضاي روزه مادر، بر پسر بزرگ واجب است؟
گلپايگاني، صافي، فاضل، نوري، بهجت، خامنه اي: بنا بر احتياط واجب قضاي روزه مادر بر پسر واجب است.
مكارم، مظاهري: قضاي روزه واجب است.
امام، خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، شبيري، سبحاني: واجب نيست.
نكته: فروعات و احكام قضا كردن روزه مادر توسط پسر بزرگتر مثل قضا كردن روزه پدر توسط پسر بزرگ ميباشد.
پاورقي:
توضيح المسائل 16 مرجع، م 1713 و 1390؛ خامنهاي: اجوبه الاستفتائات، م 542
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا حضرت ابراهیم در مورد زنده شدن مردگان یقین نداشت که از خداوند خواست این زنده شدن را به او نشان دهد
آیا چنین چیزی با عصمت ایشان منافات ندارد ؟
خداوند می فرماید ؛
« و (به خاطر بياور) هنگامى را كه ابراهيم گفت خدايا ، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده اى؟ عرض كرد:" آرى، ولى مى خواهم قلبم آرامش يابد....»
بقره 260
روزى ابراهيم علیه السلام از كنار دريايى مى گذشت مردارى را ديد كه در كنار دريا افتاده، در حالى كه مقدارى از آن داخل آب و مقدارى ديگر در خشكى قرار داشت و پرندگان و حيوانات دريا و خشكى از دو سو آن را طعمه خود قرار داده اند حتى گاهى بر سر آن با يكديگر نزاع مى كنند ديدن اين منظره ابراهيم را به فكر مساله اى انداخت او فكر مى كرد كه اگر نظير اين حادثه براى جسد انسانى رخ دهد و بدن او جزء بدن جانداران ديگر شود مساله رستاخيز كه بايد با همين بدن جسمانى صورت گيرد چگونه خواهد شد؟! ابراهيم گفت پروردگارا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ خداوند فرمود مگر ايمان به اين مطلب ندارى؟ او پاسخ داد: ايمان دارم لكن مى خواهم آرامش قلبى پيدا كنم.خداوند به او دستور داد كه چهار پرنده را بگيرد و آنها را ذبح نمايد و گوشتهاى آنها را در هم بياميزد، سپس آنها را چند قسمت كند و هر قسمتى را بر سر كوهى بگذارد بعد آنها را بخواند تا صحنه رستاخيز را مشاهده كند او چنين كرد و با نهايت تعجب ديد اجزاى مرغان از نقاط مختلف جمع شده نزد او آمدند و حيات و زندگى را از سر گرفتند.
تفسیر القمی ج 1 ص 91
ابراهيم تقاضاى مشاهده حسى صحنه رستاخيز را كرده بود تا مايه آرامش قلب او گردد، بديهى است ذكر يك مثال و تشبيه نه صحنه اى را مجسم مى سازد و نه مايه آرامش خاطر است، در حقيقت ابراهيم از طريق عقل و منطق به رستاخيز ايمان داشت ولى مى خواست از طريق احساس و شهود نيز آن را دريابد.
او مى خواست با رؤيت و شهود، ايمان خود را قوى تر كند آن هم در باره چگونگى رستاخيز نه در باره اصل آن لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ابراهیم در مورد کیفیت احیاء مردگان از خداوند سوال کرد ( در حالی که معتقد به اصل رستاخیز بود ) ، کیفیت از فعل خداوند محسوب می شود ، و در صورتی که عالمی آگاه به آن نباشد ،عیبی بر او نیست و در توحیدش نقضی وارد نیست »
الخصال ج 1 ص 308
گويى خدا مى خواست اين تقاضاى ابراهيم در نظر مردم به عنوان تزلزل ايمان محسوب نشود، لذا از او سؤال شد مگر ايمان نياورده اى؟ تا او در اين زمينه توضيح دهد و سوء تفاهمى براى كسى به وجود نيايد.
ضمنا از اين جمله استفاده مى شود كه استدلال و برهان علمى و منطقى ممكن است يقين بياورد، اما آرامش خاطر نياورد، زيرا استدلال عقل انسان را راضى مىكند، و چه بسا در اعماق دل و عواطف او نفوذ نكند (درست مثل اينكه استدلال به انسان مى گويد كارى از مرده ساخته نيست ولى با اين حال بعضى از افراد از مرده مى ترسند مخصوصا هنگام شب و تنهايى نمى توانند در كنار مرده بمانند، زيرا استدلال فوق در اعماق وجودشان نفوذ نكرده اما كسانى كه دائما با مردگان سر و كار دارند و به غسل و كفن و دفن مشغول اند هرگز چنين ترسى را ندارند).
به هر حال آنچه عقل و دل را سيراب مى كند، شهود عينى است، و تعبير به اطمينان و آرامش نشان مى دهد كه افكار انسانى قبل از وصول به مرحله شهود دائما در حركت و جولان و فراز و نشيب است، اما به مرحله شهود كه رسيد آرام مىگيرد و تثبيت مى شود.
تفسیر نمونه ج 2 ص 304
بنابراین جریان فوق کوچکترین خللی به مقام عصمت ابراهیم علیه السلام وارد نمی کند ، آنچه با عصمت مخالفت دارد شک است ، اما ابراهیم شک نداشت بلکه یقین داشت و تنها برای افزایش یقین خودش ، آن درخواست را از خداوند کرد .
صفوان بن یحیی می گوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم که آیا در قلب ابراهیم نبی شکی بود که آن درخواست را از خداوند کرد
امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« خیر ابراهیم دارای یقین بود ، اما می خواست بر یقینش افزوده شود ، لذا آن درخواست را از خداوند کرد »
المحاسن ص 247
آری تنها از يگانه ابر_مرد تاريخ پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله، يعنى على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا» اگر پرده ها كنار روند، بر يقين من افزوده نمى شود.»
مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 38 _ بحار الانوار ج 40 ص 153
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حکم دو بار خوردن سر به مهر در نماز چيست؟
آیت الله سیستانی
اگر بي اختيار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد يک سجده حساب مي شود.
منبــع : استفتائات
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا مانتویی ها بی حجاب هستند... ؟!
.
لازم است به این سؤال پاسخ داده شود که:
آیا مانتویی ها بی حجابند؟
یا اینکه فقط با چادر سر کردن حجاب اسلامی تأمین می شود؟
در پاسخ باید گفت:
اصولاً در اسلام اسم (مانتو،چادر و...) ملاک نیست.هر لباسی که ملاک های سه گانه ی زیر را داشته باشد،مصداق حجاب اسلامی است حال هر نامی که می خواهد داشته باشد:
۱_تمام اعضای بدن از فرق سر تا ناخن پا،به جز دست ها تا مچ و گردی
صورت،را بپوشاند.
۲_تمام برجستگی ها و پستی و بلندی های بدن را بپوشاند،به طوری که حجم بدن زن نامشخص باشد.
۳_توجه نامحرم را به خود جلب نکند و تحریک آمیز نباشد.
حال اگر مانتویی پیدا کردید که برجستگی های بدن را نشان ندهد
اگر مانتویی پیدا کردید که گریبان به قدری باز نباشد که زینت ها یا بخشی از سینه را آشکار نماید
اگر مانتویی پیدا کردید که رنگ و مدل آن توجه نامحرمان و بیماردلان را به خود جلب نکند
اگر همراه مانتو،روسری یا مقنعه ای پوشیده شود که موهای سر ،از جلو یا پشت سر، از زیر آن بیرون نیاید و به تعبیر رسول خدا(ص) موها چون کوهان شتر در زیر آن جمع نشده باشد
اگر همراه مانتو کفش هایی پوشیده شود که رنگ و صدای تق تق آن ها توجه نامحرم را جلب نکند
و اگر های دیگر...
آری،چنین مانتویی با این مشخصات مصداق حجاب اسلامی است و به پوشنده ی آن عنوان مقدس «باحجاب» صدق می کند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
از لاک جیـــــغ تا خدا به ایــتـــــــا اومد
#عفــــاف_و_حجــــــــاب
مناسب ترین سن برای ازدواج😍 ؟
جایی برای دختــران و پســـران مجرد
متن ها و دلنوشتــه های نگفتنی دختــرانه
همه چی فقط درکانال👇👇👇
دختـــر باید خانـــوم باشد
http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
✍
جهاد در راه خدا، چه نقشی در سازندگی جامعه اسلامی دارد؟
نوک بیل به خاطر درگیری با خاک، همواره سائیده میشود، ولی در عوض سفید و براق و تیز است، اما قسمتهای بالای آن گرچه آهن ضخیم است، ولی سیاه و زنگ زده است.
همچنین امتی که جهاد میکند و جوانان خود را به جبهه میفرستد و از مکتب و وطن خود دفاع میکند، گرچه جوانانی را از دست میدهد و به ظاهر این امت استهلاک دارد، اما در دیدگاه بین المللی و قضاوت وجدان های بیدار، این امت رو سفید و عزیز است، بر خلاف امت ترسو و استعمار پذیری که به ظاهر، آسایش و نفرات بیشتری دارد، ولی رو سیاه و زنگ زده است.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر بین فتوای مرجع تقلید با حکم عقل مون اختلاف وجود داشته باشه کدوم رو باید عمل کنیم؟
همه ی مراجع: بايد به نظر مرجع تقليدتون عمل كنید.
توضيح المسائل مراجع، م 1؛ نورى و وحيد، توضيح المسائل، م 1.
نکته: هیچ وقت بین حکم عقل با حکم شرع اختلافی نیست،اگر جایی اختلافی به نظر می رسه به خاطر اینه که عقل نسبت به اون مساله درک و اطلاع درستی نداره و به همین خاطر اگر برای اون توضیح داده بشه اختلاف برطرف می شه.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
قبل از وضو، گاهی اوقات مجبورم صورتم را بشورم برای پاک کردن کرم های چرب، با همان صورتی که خیس است میشود وضو گرفت یا برای وضو باید صورت خشک باشد؟
آیت الله سیستانی
بله می توان روی صورت خیس وضو گرفت. فقط مواضع مسح باید خشک باشد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c