✍
کسى که بدون قصد بیرون آمدن منى در ماه رمضان، با خودش بازى کند و ناخود آگاه منى از او خارج شود؛ آیا روزه اش باطل مى شود؟
همه مراجع: اگر احتمال مى داده که با این کار منى از او بیرون مى آید، روزه اش باطل مى شود.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم آروغ زدن عمدي براي روزه دار با يقين به وارد شدن مواد معده به فضاي دهان، چيست؟(1)
الف: حكم انجام دادن اين كار:
وحيد خوئي، تبريزي: بنا بر احتياط واجب جايز نيست.
صافي، بهجت: اگر صدق قي كردن بكند يا بداند آنچه به فضاي دهان مي آيد پائين ميرود جايز نيست.
مكارم: هرگاه يقين دارد كه به واسطه آروغ زدن چيزي از گلو بيرون مي آيد كه به آن قي كردن ميگويند نبايد عمدا آروغ بزند.
بقيه مراجع: انجام اين كار جايز نيست.
ب: اگر اين كار را انجام داد :
امام، فاضل، مظاهري: چنانچه چيزي وارد فضاي دهان شود روزه باطل ميشود.
سيستاني، خامنه اي: بنا بر احتياط واجب روزه باطل است هر چند چيزي وارد دهان نشود.
بهجت: اگر با اين كار عرفا بگويند قي كرده يا آنچه به فضاي دهان آمده پائين رود روزه باطل است.
بقيه مراجع: روزه باطل است هرچند چيزي وارد دهان نشود.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1651؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك، م 78 و فصل النيه، م 22؛ منهاج الصالحين ج 1، م 1001 ادرس اشتباه است؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1308 و 1273– بهجت: وسيله النجاه، م 1107؛ سيستاني، رساله جامع، ج 1، م 1943؛ خامنه اي: رساله آموزشي ج 1، ص251؛ مكارم، رساله، م 1393
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم روزه شخصي كه بدون قصد خارج شدن مني، ملاعبه و بازي كند و به طور اتفاقي مني خارج شود چيست؟
امام، بهجت، خامنه اي، مكارم: چنانچه عادت ندارد كه با اين مقدار ملاعبه و بازي از او مني خارج شود و به طور اتفاقي مني خارج شود روزه اش صحيح است.
خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، فاضل، نوري، شبيري، صافي: اگر اطمينان داشته كه با اين كار مني خارج نميشود و به طور اتفاقي مني خارج شود روزه اش صحيح است اما اگر اطمينان نداشته باشد چنانچه مني خارج شود روزهاش باطل است.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1595؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك، م 18؛ منهاج الصالحين ج 1 كتاب الصوم مفطرات الثامن؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1087؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1280
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم غسل روزه داري كه با علم به روزه بودن براي انجام غسل ارتماسي عمدأ سر را زير آب ببرد، چيست؟ (1)
فاضل، سبحاني، نوري، مكارم: بنابر احتياط واجب غسل باطل است.
صافي: بنا بر احتياط واجب غسل باطل است مگرآنكه بعد از فرو بردن همه سر و بدن در زيرآب كمي مكث كند و بعد نيت غسل نمايد و يا در هنگام خروج از آب نيت غسل كند كه در اين صورت غسلش صحيح است.
امام: اگر توبه نمايد و هنگام خروج از آب نيت غسل كند غسلش صحيح است.
شبيري، سيستاني، مظاهري: غسلش صحيح است.
بهجت: اگر هنگام خروج از آب نيت غسل كند، غسلش صحيح است در غير اين صورت غسلش باطل است.
خوئي، تبريزي، وحيد، گلپايگاني: غسل باطل است.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1617؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك، م 43؛ منهاج الصالحين، ج 2، م 984 – بهجت: وسيله النجاه، م 1103؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1300؛ سبحاني، رساله، م 1536؛ شبيري: رساله، م 1626
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
زکات فطره زني که واجب النفقه شوهر است، اما هزينههايش را خودش تأمين ميکند، بر عهده کيست؟
همه مراجع : درصورتيکه فقير نباشد بايد فطره خود را بدهد.
منبع:
امام: تحرير الوسيله، کتاب الزکاه، زکاه الابدان، م 6؛ خامنهاي: سايت، استفتائات، زکات فطره؛ خويي، فاضل، مکارم و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، م 3؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1350 سيستاني: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، م 1174؛ وحيد: رساله، م 2025؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، کتاب الزکاه، م 1583؛ شبيري: رساله، م 2016.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا فطريه ميهماني كه بعداز غروب وارد مي شود برعهده صاحبخانه است؟(1)
سيستاني، تبريزي، خوئي: اگر نانخور ميزبان محسوب شود و حداقل يك شب بماند بنا بر احتياط واجب فطريه اش بر ميزبان واجب است.
امام، بهجت، فاضل، وحيد، مكارم، صافي، شبيري، نوري: بر عهده خود ميهمان است.
پاورقي:
توضيح المسائل 16 مرجع، م 1997
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا با پول فطريه ميتوان با رضايت خود فقير، براي نيازمنديهاي زندگياش را- مثل لباس و وسايلي که غذا نيستند- خريد؟
امام خميني، خويي، شبيري و نوري: خير، بهجاي خوراکي رايج، تنها ميتوان به فقير پول خوراکي را داد.
فاضل، مکارم و صافي: خير، بنا بر احتياط واجب نميتوان.
بهجت: بله ميتوان خريد.
منبع:
امام: تحرير الوسيله، کتاب الزکاه، زکاه الابدان، جنس الفطره، م 1. خويي و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، فصل في جنسها و قدرها، م 2؛ شبيري: استفتاء کتبي از دفتر، شماره استفتاء 101196 - فاضل و مکارم: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، زکاه الفطره، فصل في جنسها و قدرها، م 2؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، کتاب الزکاه، م 1588 - جامع المسائل، ج 2، زکات فطره، ص 136.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کنیم و پس از چند روز یادمان بیاید، چه تکلیفى داریم؟
همه مراجع: باید نمازها و روزه آن چند روز را قضا کنید؛ ولى کفّاره ندارد.
🔻کسى که مدتى روزه گرفته و نماز خوانده است و بعد بفهمد جنب بوده، تکلیف او چیست؟
همه مراجع: اگر متوجه اصل جنابت نبوده، روزه هاى او صحیح است؛ ولى باید نمازها را قضا کند.
🔻 اگر کسى در شب جنب شود؛ ولى غسل را فراموش کند، تا اینکه در روز متوجه شود؛ آیا در این صورت نیز روزهاش باطل است؟
همه مراجع: آرى، در این فرض نیز روزه باطل مى شود.
تبصره: هر چند روزه شخص باطل است؛ ولى باید تا غروب از خوردن و آشامیدن و مانند آن امساک کند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر به گمان اينکه شخصي فقير است به او فطره پرداخت شود؛ سپس دانسته شود که فقير نبوده، تکليف چيست؟
خويي، سيستاني، وحيد و صافي: اگر انسان به خيال اينکه کسي فقير است به او فطره دهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، بايد چس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و اگر نميدانسته، دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد عوض فطره را بپردازد.
امام خميني و نوري: اگر انسان به خيال اينکه کسي فقير است به او فطره دهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، ميتواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته يا احتمال ميداده آنچه را گرفته فطره است، بادي عوض آن را بپردازد، و الا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بپردازد.
بهجت: اگر به خيال اينکه شخصي فقير است به او زکات بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده است، يا از روي ندانستن مسئله به کسي که ميداند فقير نيست زکات بدهد، چنانچه چيزي را که به او داده باقي باشد، ميتواند از او پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر از بين رفته باشد، اظهر اين است که گيرنده در صورت جهل ضامن نيست، اما اگر گيرنده ميدانسته که فقير نيست و ممکن است آن چيز يا عوضش را از او بگيرند، در صورت امکان بايد عوض آن را از او بگيرند و به مستحق بدهند؛ ولي اگر گيرنده ادعا کند نميدانسته آن مال زکات است، همينکه دهنده زکات ميگويد بهعنوان زکات دادم، پذيرفته ميشود و در صورت بقاي عين آن، حق پس گرفتنش را دارد؛ ولي ميتواند پس نگيرد و از مال خود دوباره بپردازد.
فاضل: اگر به اعتقاد اينکه کسي فقير است به او فطره بدهد و بعد معلوم شود فقير نبوده است و يا از روي ندانستن مسئله به کسي که فقير نيست فطره بدهد، چنانچه مالي را که به او داده از بين نرفته باشد، ميتواند پس بگيرد و به مستحق بدهد، ولي اگر به غير عنوان فطره به وي پرداخته است، نميتواند چيزي از او بگيرد و چنانچه در تشخيص مستحق کوتاهي نکرده باشد –مثلاً بينه شرعي، گواهي بر فقر او داده باشد- لازم نيست دوباره از مال خود فطره را بپردازد.
مکارم: هرگاه به گمان اينکه کسي فقير است به او فطره دهند و بعد معلوم شود فقير نبوده، ميتوان آن مال را پس گرفت و به مستحق داد ولي اگر مال را پس نگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، درصورتيکه گيرنده فطره ميدانسته آنچه را گرفته زکات فطره است، بايد عوض آن را بدهد، در غير اين صورت، عوض بر او واجب نيست. اگر پرداختکننده فطره در تحقيق حال فقير کوتاهي نکرده باشد، بر او هم چيزي نيست.
منبع:
خويي: رساله، م 2030؛ سيستاني: رساله، م 1980؛ وحيد: رساله، م 2039؛ صافي: رساله، م 2030 ، امام: رساله، م 2022؛ نوري: رساله، م 2018.بهجت: رساله، م 1531 - فاضل: رساله، م 2061 - مکارم: رساله، م 1716.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
در زکات فطره به هر فقيرکمتر از يک صاع نمي شود داد. با توجه به اين مطلب ، اگر پول يک صاع مثلا هفت هزار تومان باشد و در صندوق کميته امداد ريخته شود ، با توجه به اين که اين پول با پول هاي ديگر مخلوط مي شود و لذا در هنگام پرداخت به فقرا اين 7هزارتومان تقسيم مي شود آيا اشکال دارد؟
خامنه اي: اشکال دارد.ش 607715
زنجاني: لازم نيست صاع يا پول آن که به فقير داده مي شود از يک نفرگرفته شده باشد بنابراين اگر مخلوط چند پول هم به فقير بدهد ولي به اندازه قيمت يک صاع باشد، کفايت مي کند.ش10376
مکارم: معمولا به هر فقير يک يا چند فطريه مي رسد و بنابراين اشکال ندارد.ش602738
سيستاني: بايد احراز شود که همان پول به فقير مؤمن داده مي شود.ش472
منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا ميتوان فطريه را از شهر محل سكونت خارج كرد و در شهر ديگر به مصرف رساند؟
اراكي، سبحاني، شبيري، بهجت: ميتواند زكات فطره به شهر ديگر ببرد هر چند احتياط مستحب اين است بيرون نبرد.
سيستاني: انتقال زكات فطره به سوي امام يا نائب خاص آن حضرت يا نائب عام ايشان يعني حاكم شرع، در شهر ديگر جايز است هر چند براي انجام اين كار مجبور شود آن را به شهر ديگري ببرد. و اگر در شهر خود مستحق پيدا شود و نميخواهد فطريه را به امام يا نائب ايشان برساند خارج كردن آن بنا بر احتياط واجب جايز نيست.
مكارم، امام، خويي، فاضل، وحيد، صافي و نوري: اگر در محلّ خودش مستحقّ پيدا شود، احتياط واجب آن است كه فطره را بجاي ديگر نبرد.
پاورقي:
توضيح المسائل 16، مرجع م 2035
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
به چه کسي فقير و مسکين ميگويند ؟
فقير :
کسي است که مخارج سال خود و خانوادهاش را ندارد و نميتواند تأمين کند.
مسکين :
کسي است که از فقير هم زندگياش سختتر ميگذرد.
منبع:
العروه الوثقي، کتاب الزکاه، الاول و الثاني.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c