eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
26هزار دنبال‌کننده
55هزار عکس
897 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
قال امـام مهــدی عــــج: دختــر پیامبر خـــدا برای مــن نیکویی است. الغیبة طوسى ص ۲۸۶ ح ۲۴۵ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ آیا امام حسین(علیه السلام) برده‌ای را تنها به دلیل اسراف نکردن یک لقمه غذا آزاد کرد؟! در برخی منابع روایی نقل شده است: امام حسین بن علی(ع) وارد دست‌شویی(مستراح) شد، لقمه غذایی را دید که آن‌جا روى زمین افکنده شده بود، آن‌را برداشت و به غلامش سپرد، و فرمود: هنگامى که از این‌جا خارج شدم آن‌را به من برگردان، ولى غلام آن لقمه را خورد. هنگامى که امام حسین(ع) از آن‌جا بیرون آمد، به غلام فرمود: آن لقمه را بده! غلام گفت: مولاى من! آن‌را خوردم! امام حسین(ع) فرمود: تو در راه خدا آزادى! مردى به آن‌حضرت گفت: واقعاً غلامت را آزاد کردى؟! امام حسین(ع) فرمود: آرى، از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: هر کس لقمه‌ای بیابد و آلودگی‌های آن را زدوده و یا آن‌را بشوید و بخورد، آن لقمه در شکم وى قرار نمی‌‏گیرد، مگر آن‌که خداى متعال او را از عذاب جهنم آزاد کند. و من شخصى را که خدا از جهنم آزادش کرده، در غلامی خود نگه نمی‌دارم.[1] و جمله «و لم اکن لاستعبد رجلاً اعتقه الله من النار»،(و من کسى نیستم که شخصى را که خدا از جهنم آزاد کرده به غلامى بپذیرم)، در حقیقت به این معنا است که از نظر من کسی که در مبارزه با اسراف، پروردگار عالم او را از آتش دوزخ نجات داده، مقامش بالاتر از آن است که هنوز در بردگی بماند، بلکه در دنیا نیز باید مانند آزادگان زندگی کند. گزارشی تقریبا با همین مضمون از امام باقر(ع) نیز وجود دارد که آن‌حضرت وارد بیت الخلا شد و لقمه نانى را یافت که در کنار آن محل افتاده بود، آن‌را برداشت و شست و به خدمت‌کار خود فرمود: این تکه نان پیش تو باشد تا وقتى که بیرون آمدم آن‌را بخورم، هنگامى که آن‌حضرت بیرون آمد به غلام فرمود: آن لقمه کجا است؟ جواب داد: اى فرزند رسول خدا(ص) من آن‌را خوردم. امام فرمود: همانا آن لقمه در شکم کسى جاى نمی‌گیرد، مگر این‌که بهشت بر او واجب می‌شود، پس برو که تو آزادى، و من دوست ندارم کسی را که از اهل بهشت است، در خدمت خود داشته باشم.[2] این روایات در حقیقت بیان‌گر اهمیت نعمت‌های الهی است، به این بیان که صرف نظر کردن از لقمه‌ غذایی که در محیط نامناسبی نیز قرار گرفته، در نظر عادی ممکن است چیزی به حساب نیاید، اما در نظر پروردگار، اسراف نکردن تا اندازه‌ای اهمیت دارد که گرفتن همان لقمه و تمیز کردن و خوردن آن می‌تواند خیر و برکت فراوانی را برای فردی به دنبال بیاورد که این کار را انجام داده است. [1]. علی بن موسی (امام هشتم)، صحیفة الإمام الرضا ع، محقق، مصحح، نجف، محمد مهدی، ص 80، مشهد،‏ کنگره جهانی امام رضا ع، چاپ اول، 1406ق. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج ‏1، ص 27، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. @porseman313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه ها، از پشت پنجره انتظار نفس می‌کشم نبودنت را و تسبیح می‌اندازم امید بودنت را.. ‌ این شهر انتظار تو را در دل دارد! برگرد ای مسیحا... ‌ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ منظور امام علي(عليه السلام) ازاين فرمايش:صبحگاهان براي آن که دو چشم بينا دارد،روشن است؛چيست؟! نهج البلاغه،حکمت 169 اين حديث شريف تعبير کنايي دارد منظور از صبح ، حق و حقيقت است و منظور از چشم بينا ، خردمندي و نگاه عاقلانه مي باشد يعني براي کسي که عاقل است و با ديده صحيح به امور نگاه ميکند حق و حقيقت روشن است و هيچ وقت در دودلي و شک و ترديد نمي ماند منظور حضرت از حق و حقيقت در اين حديث اسلام و قرآن و مسير صحيح مي باشد همانگونه که انسان بينا ، سپيدي صبح را به راحتي از سياهي شب تشخيص ميدهد و اصلا برايش مشکل نيست براي کسي که فکر و عقل سالمي داشته باشديعني چشم دلش روشن و بينا باشد تشخيص مسير حق از باطل مشکل نيست و بهتر است اينگونه ترجمه شود قَدْ أَضَاءَ الصُّبْحُ لِذِي عَيْنَيْن‏ براى كسى كه دو ديده‏اش بيناست، بامداد، روشن و هويداست. @porseman313
امام علی عليه السلام: با عزم و اراده، به جنگ سستى برويد ضادُّوا التَّوانِيَ بالعَزمِ ميزان الحكمه، جلد ۱۰، صفحه ۱۳۴ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ براي رفيق شدن با قرآن کريم و اهل بيت چه راه هایی خوب است؟ براى شناخت قرآن و بهره‏ مندى بيش‏تر از آن بايد مراحلى را طى كرد . مهم‏ترين مراحل اين مسير عبارت است از: 1 . آشنايى با اهداف قرآن و محورهاى اساسى آن 2 . آشنايى با ابزار و شرايط فهم قرآن 3 . رعايت آداب تلاوت قرآن 4 . رفع موانع فهم قرآن 1 . شناخت اجمالى قرآن هدف اين كتاب بزرگ هدايت و مخاطب آن «ناس‏» (همه انسان‏ها) است; چنان كه در سوره مباركه ابراهيم مى‏خوانيم: «الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» . محورهاى كلى آيات نهفته در اين كتاب مقدس عبارت است از: الف) يگانه‏شناسى و معرفى اسما و اوصاف خداوند تبارك و تعالى ب) معادشناسى و معرفى حيات اخروى در مراحل و منازل مختلف مرگ، عالم بزرخ، قيامت كبرا و بهشت و جهنم. حدود يك سوم از آيات قرآن كريم به اين محور اختصاص يافته است . اين امر اهميت و نقش ويژه مباحث معادشناسى در فرآيند هدايت و سعادت را مى‏نماياند. ج) دعوت به تهذيب نفس و تطهير باطن: اين امر شرط رسيدن به هدايت، يعنى خروج از ظلمات به سوى نور و تقرب الى الله، به شمار مى‏آيد. د) قصص انبيا و اوليا: اين بخش از آيات پيام‏ها و معارف فراوان دارد و دقت در آن‏ها انسان را با فراز و فرودهاى مسير كمال و روش‏هاى پيروزى در اين راه آشنا مى‏سازد. هـ) سرگذشت جنگ‏ها و برخورد كفار با اهل ايمان. و) آيات احكام: در اين بخش از آيات به كليات احكام و وظايف عملى يك فرد مسلمان (عبادات، معاملات و اجتماعيات مثل نماز و روزه و خمس و جهاد و بيع و نكاح) اشاره شده است و تفصيل و جزئيات آن در سخنان پيامبر اكرم و ائمه اطهار(عليهم السلام) تبيين مى‏گردد. 2 . ابزار و شرايط استفاده از قرآن براى برخوردارى از فهم و توان تفسير قرآن، آگاهى از ادبيات عرب، طرح سؤال، تفكر و تدبر در آيات، توجه به آراى مفسران و از همه مهم‏تر طهارت دل و تهذيب نفس از آلودگى ضرورت دارد. در اين ميان، طرح سؤال بهترين شيوه براى به دست آوردن ظرافت‏هاى آيات الاهى است . بايد از چينش الفاظ آيات، انتخاب واژه‏ها و ترتيب آيات پرس و جو كنيم يا با طرح سؤال‏هاى كلى در جست و جوى پاسخ آن از قرآن برآييم; براى مثال در جست و جوى اين باشيم كه خداوند چگونه شگردهاى شيطان را در قرآن بيان كرده است و با اين نگاه در آيات الاهى تدبر كنيم. بعد از طرح سؤال، مهم‏ترين مساله «بردبارى و حوصله‏» در پاسخ‏ يابى است . نبايد در يافتن پاسخ شتاب ورزيد و بدون رعايت قواعد ادبى و لغوى و قرائن و شواهد چيزى را به قرآن نسبت داد; زيرا خطر تفسير به راى همواره وجود دارد. توجه به آرا و نظرهاى مفسران نيز بسيار مهم است; زيرا مى‏توانيم برداشت‏هاى خود را با آراى آن‏ها مقايسه كنيم و نقاط ضعف و قوت را دريابيم . «طهارت دل‏» اساسى‏ترين نقش را در فهم قرآن دارد; زيرا انديشه ما تحت الشعاع آن قرار مى‏گيرد . قرآن خود از اين حقيقت پرده برداشته و تصريح مى‏كند كه «لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» . همان گونه كه از نظر شرع بدون طهارت دست زدن به خطوط قرآن ممنوع است، از جهت تكوينى نيز كسى كه طهارت و صفاى دل ندارد، به شناخت دقيق قرآن دست نمى‏يابد . براساس روايات اهل بيت(ع)، امور زير انسان را از فهم درست آيات الهى باز مى‏دارد: غررور علمى و خودبينى، آراى باطل و عقايد نادرست، گناهان و خصلت ناشايست. @porseman313
(علیه السلام) : هرگاه از سختی کاری ترسیدی در برابر آن سرسختی نشان ده رامت می شود. غررالحکم ح ۴۱۰۸ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ در پاسخ به کساني که مي گويند اگر امام زمان(عج) مي خواست ظهور بکند تاحالا بايد ظهور مي کرد چه جوابي بايد داد؟ براي ظهور امام زمان(عج) بايد شرايط و زمينه هاي ظهور ايشان بايد فراهم شود تا بعد آن حضرت ظهور نمايند. و الا تا زماني که اين شراسط نباشد و موانع حضور آن حضرت وجود داشته باشد ظهور نخواهند کرد. اصل غيبت امام زمان(عج) براي اين بود که انسان ها آمادگي پزيرش حضور ولي خدا را نداشتند و قصد کشتن آن حضرت داشتند و ياراني براي دفاع از آن حضرت وجود نداشتند براي همين خدا آخرين ولي و حجت خود را غايب فرمود تا اين شرايط در جامعه انساني محقق شود. بنابر اين تا وقتي که جامعه آماده نشود و ياران حضرت تکميل نشوند قيام امام زمان(عج) ناقص خواهد ماند براي همين تا آن زمان ظهور نخواند کرد. پس در جواب کساني که مي گويند اگر مي خواست تا حالا امام زمان ظهور مي کرد بايد بگوييم اتفاقا خواسته است ولي شرايط مهيا نبوده است و تا اين شرايط مهيا نشود ظهور صورت نخواهد کرد. @porseman313
امیرالمؤمنین علیه السلام: اگر تجربه ها نبود، راهها پوشيده مى ماند. و در تجربه هاست كه دانش جديد به دست مى آيد لولا التَّجارِبُ عَمِيَتِ المَذاهبُ، و في التَّجارِبِ عِلمٌ مُسْتَأنَفٌ ميزان الحكمه جلد2 صفحه 186 کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ آیا ازدواج موقّت قبل از زمان رسول خدا(ص) هم وجود داشت؟ برخی از نویسندگان اهل سنت در بحث از متعه (ازدواج موقّت)، آن‌را از سنت‌های جاهلی قبل از ظهور اسلام می‌دانند.[1] در حالی که حقیقت غیر از این است و سید محسن امین(ره) در کتاب «نقض الوشیعة» به نقد و بررسی سخنان آنها پرداخته است.[2] به هر حال؛ با توجه به این‌که برخی از رسوم عرب‌های قبل از اسلام مانند سعی بین صفا و مروه، بر گرفته از ادیان الهی بوده و توسط اسلام مورد تأیید قرار گرفته ‌است، شاید بتوان گفت که؛ ازدواج موقّت نیز از جمله احکام و قوانینی است که در ادیان آسمانی قبل از اسلام -هر چند متفاوت- وجود داشته است. البته بودن یا نبودن متعه در زمان قبل از اسلام، تأثیری در پذیرش آن نخواهد داشت؛ زیرا بر اساس آیات و روایات و طبق شرایطی ازدواج موقت جایز است.[3] [1]. ر.ک: فروخ، عمر، تاریخ الأدب العربی، ج 1، ص 60، بیروت، دار العلم للملایین. [2]. ر.ک: امین، محسن، نقض الوشیعة، ص 257 – 261، بیروت، مؤسسه الاعلمی. [3]. ر.ک: «جواز ازدواج موقت»، سؤال 844؛ «ازدواج موقت (متعه) و شرایط آن»، سؤال 574. @porseman313
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: موج هاى بلا را با دعا برگردانيد اِدفَعوا أمواجَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ بحارالانوار جلد93 صفحه289 کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad