eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
28.2هزار دنبال‌کننده
54.8هزار عکس
576 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تخـریـبــــ چــی 313
تبادلاتـــــــــ رایگــــــــان روزانه و شبانـــــــــه سفیـــــــــــــــــــــــر 313 جایی برای تبلیـــــغ کانالهای شما با جذبــــــــــ عالی کانال تبادلاتی سفیــــــــر http://eitaa.com/joinchat/3199270917Cb22c7b9b30
✍ چرا خدا به ستمگران و گنهکاران مهلت میدهد؟ پاسخ : سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق میرساند، این صاحبان منازلند که میتوانند از این آب و برق استفاده صحیح کنند یا نادرست. خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه امکان رشد را در اختیار او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهی راه بدی را انتخاب کرد،مقصر خود اوست. اما چرا خداوند جلوی چنین انسانهایی را نمیگیرد، زیرا: اگر همین که انسان بنای ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال کند و همین که بنای سیلی زدن به مظلوم داشت، دست او فلج شود، همین که بنای نگاه بد داشت چشمش کور شود و... آیا این انسان که از روی ناچاری خلاف نکرده، قابل ستایش است؟ ارزش انسان زمانی است که با اختیار خودش، آزادانه و آگاهانه کاری را انجام دهد و یا از خلافی دست بردارد. اگر دست انسانی را با طناب بستند و از جیب او پول در آوردند و خرج کردند، نمیتوان گفت آن دست بسته،مرد سخاوتمندی است و اگر مرد نابینایی، به نامحرم نگاه نکرد، نمیگویند چه انسان پاکی. آری، خداوند میخواهد انسانها آزاد باشند تا خود راه خیر و خوبی یا راه شر و بدی را انتخاب نمایند و عمل کنند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ نسبت به افراد کافر و فاسق،چگونه بنگریم؟ در حدیث میخوانیم: هر کس خودش را بهتر از دیگران بداند، مستکبر است. من ذهب ان له علی الاخر فضلا فهو من المستکبرین ( بحار، ج70، ص226. ) آری چون عاقبت افراد را نمیدانیم، نباید قضاوت عجولانه کنیم. چه بسا افراد فاسق که مومن و افراد مومنی که بد عاقبت میشوند. امام صادق (علیه السلام) در بیان حدیث فوق فرمود: ساحرانی که در تمام عمر منحرف بودند، با دیدن معجزه موسی (علیه السلام)، در یک لحظه ایمان آوردند و تمام تهدیدات فرعون را ناچیز و نادیده گرفتند. شیطان با شش هزار سال عبادت منحرف شد، ولی حر و زهیر در کربلا سعادتمند شدند. بنابراین کسانی که در راه هستند، نباید مغرور شوند، زیرا ممکن است از راه خارج شوند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا زن بعد از طلاق گرفتن هم از شوهرش ارث می برد ؟ اگر آقایی در حال مریضی همسرش رو طلاق بده و قبل از تموم شدن یک سال قمری بمیره، خانم طلاق گرفته با سه شرط ازش ارث می بره: 1. تو این مدت مجددا شوهر نکرده باشه. (آیت الله وحید: اگر شوهر کرده بنابر احتیاط واجب (سیستانی : بنا بر احتیاط مستحب) مصالحه کنن و ورثه رضایت این خانم رو به دست بیارن. 2. طلاق به درخواست و رضایت خانم انجام نگرفته باشه. ( آیت الله مکارم و وحید: در این صورت ارث بردن این خانم مشکله) 3. مرحوم در زمان اون مریضی فوت کنه، اما اگر خوب شد و بعد دلیل دیگه ای از دنیا رفت دیگه اون خانم ارث نمی بره. مسأله 2778 امام- و رهبری مساله مسأله 2404 مکارم و مسأله ۲۷۸۹سیستانی .مساله 2841 وحید " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ سعه صدر چیست؟ سعه صدر به معنای داشتن روح بزرگ است که همچون لاستیک تراکتور از امواج رد شود و تاب بر ندارد در حالی که افراد عادی مثل لاستیک دوچرخه، با اولین موج تاب بر میدارند. حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: اله الریاسه سعه الصدر( نهج البلاغه، حکمت 176.) شرط لازم برای پذیرش هر مسئولیتی، سعه صدر است. دعای حضرت موسی (علیه السلام) پس از رسیدن به مقام نبوت، سعه صدر بود که از خداوند خواست: رب اشرح لی صدرک ( سوره طه، آیه 27.) البته موسی از خدا درخواست کرد و خدا به او اعطا نمود، ولی خداوند قبل از اینکه پیامبر درخواست کند، به او سعه صدر داد و فرمود: الم نشرح لک صدرک ( سوره انشراح، آیه 1.) " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ کسایی كه اسم خودشون یا پدر یا دوستان و اقوام شون «عبدالله» و «حبيب الله» و... هست، اگر بدون وضو اون اسم رو بنويسن و بهش دست بزنن، چه حكمى داره؟ آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى: دست زدن به اسم «الله» بدون وضو اشکال داره و جايز نيست؛ هر جا باشه حتی اگر قسمتی از اسم کسی باشه. امام، استفتاءات، ج 1، وضو، س 82؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 53؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 152؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 54 و دفتر: بهجت. آيات عظام تبريزى و فاضل: اشكال نداره؛ اما بهتره لمس نكنن. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 990 آيات عظام سیستانی و مكارم و وحيد: بنابر احتياط واجب، دست زدن به اسم «الله» بدون وضو اشکال داره و جايز نيست؛ هر جا باشه حتی اگر قسمتی از اسم کسی باشه. دفتر: مكارم و وحيد، سیستانی،‌توضیح المسائل، مساله ۴۰۹ نکته : احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنیم. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از تب سنتری
دختــرک نگران و هراسان آمد نزد پیامبر (ص) گفت : یا رسول الله من پسر عمویم را دوست ندارم ، اما پدرم می خواهد مرا به ازدواج او درآورد ... ادامه در کانال دختـــر باید خانـــوم باشد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
✍ اسلام به کیفیت بیشتر توجه دارد یا به کمیت؟ در مواردی اسلام به کمیت توجه دارد، نظیر تعداد نفراتی که در نماز جماعت حاضر میشوند که هر جماعتی نفراتش بیشتر باشد، ثوابش بیشتر است. در مواردی به کیفیت توجه دارد، نظیر انفاق به محرومان که مقدارش مهم نیست، بلکه اخلاص در آن مهم است. و یطعمون الطعام علی حبه مقدار غذایی که اهل بیت به یتیم، مسکین و اسیر دادند زیاد نبود، اما خالصانه بود. گاهی هم کیفیت مطرح است و هم کمیت. مثلا قرآن درباره ذکر خدا، هم میفرماید: اذکروا الله ذکرا کثیرا ( سوره احزاب، آیه 41.) خدا را بسیار یاد کنید و هم میفرماید: فی صلوتهم خاشعون مومنان در نمازشان خشوع دارند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر کسی در ظاهر، اسلام را بپذیرد و شهادتین را بگوید تا با یک دختر مسلمان ازدواج کند، آیا عقدش باطل است؟ در فرض سؤال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و ندانیم که به آنچه می‌گوید، ایمان دارد یا نه، حکم مسلمان را داشته و ازدواج با او صحیح است. ولی اگر یقین داشته باشیم که دروغ می‌گوید، عقدش باطل است. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر علم به مخالفت زبان با قلب نباشد، ظاهر شهادتین کفایت می‌کند، و گرنه بنابر احتیاط کفایت نمی‌کند و احکام اسلام مترتب نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه در ظاهر اسلام بیاورد و علم به دروغ بودن آن نباشد ازدواج مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و یقین باشد که قلباً به آن ایمان ندارد عقد باطل است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اجرای شهادتین موجب اسلام و حفظ سایر حقوق است، ولی اگر محرز شود که قطعاً اجرای شهادتین صوری بوده احکام اسلام بر آن مترتب نیست. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): اگر یقین دارد این فرد اعتقادی به اسلام ندارد عقد باطل است، اما اگر علم به دروغ بودن ادعای او ندارد، حکم به صحت اسلام او می‌شود و ازدواج با او صحیح است.  [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و  نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا کسی که نماز نمی خواند کافر است؟ کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه ی کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آيا قضاي روزه مادر، بر پسر بزرگ واجب است؟ گلپايگاني، صافي، فاضل، نوري، بهجت، خامنه اي: بنا بر احتياط واجب قضاي روزه مادر بر پسر واجب است. مكارم، مظاهري: قضاي روزه واجب است. امام، خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، شبيري، سبحاني: واجب نيست. نكته: فروعات و احكام قضا كردن روزه مادر توسط پسر بزرگتر مثل قضا كردن روزه پدر توسط پسر بزرگ ميباشد. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 1713 و 1390؛ خامنهاي: اجوبه الاستفتائات، م 542 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا حضرت ابراهیم در مورد زنده شدن مردگان یقین نداشت که از خداوند خواست این زنده شدن را به او نشان دهد آیا چنین چیزی با عصمت ایشان منافات ندارد ؟ خداوند می فرماید ؛ « و (به خاطر بياور) هنگامى را كه ابراهيم گفت خدايا ، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده اى؟ عرض كرد:" آرى، ولى مى خواهم قلبم آرامش يابد....» بقره 260 روزى ابراهيم علیه السلام از كنار دريايى مى گذشت مردارى را ديد كه در كنار دريا افتاده، در حالى كه مقدارى از آن داخل آب و مقدارى ديگر در خشكى قرار داشت و پرندگان و حيوانات دريا و خشكى از دو سو آن را طعمه خود قرار داده اند حتى گاهى بر سر آن با يكديگر نزاع مى كنند ديدن اين منظره ابراهيم را به فكر مساله اى انداخت او فكر مى كرد كه اگر نظير اين حادثه براى جسد انسانى رخ دهد و بدن او جزء بدن جانداران ديگر شود مساله رستاخيز كه بايد با همين بدن جسمانى صورت گيرد چگونه خواهد شد؟! ابراهيم گفت پروردگارا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ خداوند فرمود مگر ايمان به اين مطلب ندارى؟ او پاسخ داد: ايمان دارم لكن مى خواهم آرامش قلبى پيدا كنم.خداوند به او دستور داد كه چهار پرنده را بگيرد و آنها را ذبح نمايد و گوشتهاى آنها را در هم بياميزد، سپس آنها را چند قسمت كند و هر قسمتى را بر سر كوهى بگذارد بعد آنها را بخواند تا صحنه رستاخيز را مشاهده كند او چنين كرد و با نهايت تعجب ديد اجزاى مرغان از نقاط مختلف جمع شده نزد او آمدند و حيات و زندگى را از سر گرفتند. تفسیر القمی ج 1 ص 91 ابراهيم تقاضاى مشاهده حسى صحنه رستاخيز را كرده بود تا مايه آرامش قلب او گردد، بديهى است ذكر يك مثال و تشبيه نه صحنه اى را مجسم مى سازد و نه مايه آرامش خاطر است، در حقيقت ابراهيم از طريق عقل و منطق به رستاخيز ايمان داشت ولى مى خواست از طريق احساس و شهود نيز آن را دريابد. او مى خواست با رؤيت و شهود، ايمان خود را قوى تر كند آن هم در باره چگونگى رستاخيز نه در باره اصل آن لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ابراهیم در مورد کیفیت احیاء مردگان از خداوند سوال کرد ( در حالی که معتقد به اصل رستاخیز بود ) ، کیفیت از فعل خداوند محسوب می شود ، و در صورتی که عالمی آگاه به آن نباشد ،عیبی بر او نیست و در توحیدش نقضی وارد نیست » الخصال ج 1 ص 308 گويى خدا مى خواست اين تقاضاى ابراهيم در نظر مردم به عنوان تزلزل ايمان محسوب نشود، لذا از او سؤال شد مگر ايمان نياورده اى؟ تا او در اين زمينه توضيح دهد و سوء تفاهمى براى كسى به وجود نيايد. ضمنا از اين جمله استفاده مى شود كه استدلال و برهان علمى و منطقى ممكن است يقين بياورد، اما آرامش خاطر نياورد، زيرا استدلال عقل انسان را راضى مىكند، و چه بسا در اعماق دل و عواطف او نفوذ نكند (درست مثل اينكه استدلال به انسان مى گويد كارى از مرده ساخته نيست ولى با اين حال بعضى از افراد از مرده مى ترسند مخصوصا هنگام شب و تنهايى نمى توانند در كنار مرده بمانند، زيرا استدلال فوق در اعماق وجودشان نفوذ نكرده اما كسانى كه دائما با مردگان سر و كار دارند و به غسل و كفن و دفن مشغول اند هرگز چنين ترسى را ندارند). به هر حال آنچه عقل و دل را سيراب مى كند، شهود عينى است، و تعبير به اطمينان و آرامش نشان مى دهد كه افكار انسانى قبل از وصول به مرحله شهود دائما در حركت و جولان و فراز و نشيب است، اما به مرحله شهود كه رسيد آرام مىگيرد و تثبيت مى شود. تفسیر نمونه ج 2 ص 304 بنابراین جریان فوق کوچکترین خللی به مقام عصمت ابراهیم علیه السلام وارد نمی کند ، آنچه با عصمت مخالفت دارد شک است ، اما ابراهیم شک نداشت بلکه یقین داشت و تنها برای افزایش یقین خودش ، آن درخواست را از خداوند کرد . صفوان بن یحیی می گوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم که آیا در قلب ابراهیم نبی شکی بود که آن درخواست را از خداوند کرد امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « خیر ابراهیم دارای یقین بود ، اما می خواست بر یقینش افزوده شود ، لذا آن درخواست را از خداوند کرد » المحاسن ص 247 آری تنها از يگانه ابر_مرد تاريخ پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله، يعنى على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا» اگر پرده ها كنار روند، بر يقين من افزوده نمى شود.» مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 38 _ بحار الانوار ج 40 ص 153 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حکم دو بار خوردن سر به مهر در نماز چيست؟ آیت الله سیستانی اگر بي اختيار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد يک سجده حساب مي شود. منبــع : استفتائات " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا مانتویی ها بی حجاب هستند... ؟! . لازم است به این سؤال پاسخ داده شود که: آیا مانتویی ها بی حجابند؟ یا اینکه فقط با چادر سر کردن حجاب اسلامی تأمین می شود؟ در پاسخ باید گفت: اصولاً در اسلام اسم (مانتو،چادر و...) ملاک نیست.هر لباسی که ملاک های سه گانه ی زیر را داشته باشد،مصداق حجاب اسلامی است حال هر نامی که می خواهد داشته باشد: ‌ ۱_تمام اعضای بدن از فرق سر تا ناخن پا،به جز دست ها تا مچ و گردی صورت،را بپوشاند. ۲_تمام برجستگی ها و پستی و بلندی های بدن را بپوشاند،به طوری که حجم بدن زن نامشخص باشد. ۳_توجه نامحرم را به خود جلب نکند و تحریک آمیز نباشد. حال اگر مانتویی پیدا کردید که برجستگی های بدن را نشان ندهد اگر مانتویی پیدا کردید که گریبان به قدری باز نباشد که زینت ها یا بخشی از سینه را آشکار نماید اگر مانتویی پیدا کردید که رنگ و مدل آن توجه نامحرمان و بیماردلان را به خود جلب نکند اگر همراه مانتو،روسری یا مقنعه ای پوشیده شود که موهای سر ،از جلو یا پشت سر، از زیر آن بیرون نیاید و به تعبیر رسول خدا(ص) موها چون کوهان شتر در زیر آن جمع نشده باشد اگر همراه مانتو کفش هایی پوشیده شود که رنگ و صدای تق تق آن ها توجه نامحرم را جلب نکند و اگر های دیگر... آری،چنین مانتویی با این مشخصات مصداق حجاب اسلامی است و به پوشنده ی آن عنوان مقدس «باحجاب» صدق می کند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
از لاک جیـــــغ تا خدا به ایــتـــــــا اومد #عفــــاف_و_حجــــــــاب مناسب ترین سن برای ازدواج😍 ؟ جایی برای دختــران و پســـران مجرد متن ها و دلنوشتــه های نگفتنی دختــرانه همه چی فقط درکانال👇👇👇 دختـــر باید خانـــوم باشد http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
✍ جهاد در راه خدا، چه نقشی در سازندگی جامعه اسلامی دارد؟ نوک بیل به خاطر درگیری با خاک، همواره سائیده میشود، ولی در عوض سفید و براق و تیز است، اما قسمتهای بالای آن گرچه آهن ضخیم است، ولی سیاه و زنگ زده است. همچنین امتی که جهاد میکند و جوانان خود را به جبهه میفرستد و از مکتب و وطن خود دفاع میکند، گرچه جوانانی را از دست میدهد و به ظاهر این امت استهلاک دارد، اما در دیدگاه بین المللی و قضاوت وجدان های بیدار، این امت رو سفید و عزیز است، بر خلاف امت ترسو و استعمار پذیری که به ظاهر، آسایش و نفرات بیشتری دارد، ولی رو سیاه و زنگ زده است. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر بین فتوای مرجع تقلید با حکم عقل مون اختلاف وجود داشته باشه کدوم رو باید عمل کنیم؟ همه ی مراجع: بايد به نظر مرجع تقليدتون عمل كنید. توضيح المسائل مراجع، م 1؛ نورى و وحيد، توضيح المسائل، م 1. نکته: هیچ وقت بین حکم عقل با حکم شرع اختلافی نیست،‌اگر جایی اختلافی به نظر می رسه به خاطر اینه که عقل نسبت به اون مساله درک و اطلاع درستی نداره و به همین خاطر اگر برای اون توضیح داده بشه اختلاف برطرف می شه. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ قبل از وضو، گاهی اوقات مجبورم صورتم را بشورم برای پاک کردن کرم های چرب، با همان صورتی که خیس است میشود وضو گرفت یا برای وضو باید صورت خشک باشد؟ آیت الله سیستانی بله می توان روی صورت خیس وضو گرفت. فقط مواضع مسح باید خشک باشد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا شخصیت و موقعیت افراد، در کیفر و پاداش آنها موثر است؟ قرآن به زنان پیامبر می‏فرماید: شما با سایرین فرق دارید و کار خلاف شما دو برابر حساب می‏شود: یا نساء النبی من یات منکن بفاحشه مبینه یضاعف له العذاب ضعفین ( سوره احزاب، آیه 30.) همان گونه که پاداش عمل شایسته شما، دو برابر دیگران است. و من یقنت منکن لله و رسوله و تعمل صالحا نوتها اجرها مرتین ( سوره احزاب، آیه 31.) هر کوهی قله ‏اش بلندتر باشد، دره ‏اش عمیق ‏تر است. در حدیث می‏خوانیم: از جاهل هفتاد گناه بخشیده می‏شود قبل از آنکه از عالم یک گناه بخشیده شود. یغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد ( کافی، ج 1، ص 59.) نردبان این جهان ما و منی است عاقبت این نردبان افتادنی است لا جرم هر کس که بالاتر نشست استخوانش سخت‏تر خواهد شکست " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ استادی این شبهه را کرد که نماز قضاء در زمان پیامبر و امامان اصلا وجود نداشته ، بعدها علما به خاطر اهمیت نماز گفتن که هر کس نمازش قضاء شد باید قضاء اونو بجا بیاره خواستم ببینم درسته ؟ در صورتی که انسان نماز خود را در وقت معین چه از روی عمد و چه سهوا نخواند ، باید در خارج وقت آن نماز را قضاء کند ، و این مساله ای است که مورد جعل و تشریع پبامبر گرامی و امامان علیهم السلام قرار گرفته است و ادعای مطرح شده در پرسش ، کاملا بی اساس است . پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس خواب بماند و نماز فریضه را نخواند ، یا خواندن آن را فراموش کند ، باید هر زمانی که آن را به یاد آورد ، نمازش را قضاء کند و کفاره ای بر او نیست چرا که خداوند می فرماید ؛ « نماز را برای یاد من به پا دار » ( طه 14)» مستدرک الوسائل ج 6 ص 430 زراره از امام باقر علیه السلام سوال کرد ؛ « مردی بدون طهارت نماز خوانده است یا فراموش کرده نماز بخواند و یا خواب رفته است ، تکلیف نمازش چگونه می شود ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « باید آن نماز را در هر ساعتی که به یاد آورد از شب یا روز قضاء کند » التهذیب ج 2 ص 266 و فرمود ؛ « زمانی که نمازی را فراموش کردی یا بدون وضو نماز خواندی ، قضاء کردن آن بر تو لازم است » الکافی ج 3 ص 291 این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است ؛ وسائل الشیعه ج 8 ص 253 باب 1 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حضور در مراسم مذهبی، نوعی مطرح کردن خود است، آیا این کار، ریا و تظاهر نیست؟ اولا : هر خودنمایی و تظاهری حرام نیست. زن و مرد که خود را برای یکدیگر آرایش میکنند، برای تظاهر است و همین تظاهر عبادت است. سفارش اسلام به حضور در مسجد برای نماز، نوعی تظاهر است، اما تظاهر برای تعظیم شعائر دینی است. عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) با حضور در خیابان ها، تظاهری است که در آن عبادت نهفته است. ثانیا : شرکت بعضی افراد در مساجد و محافل، یک نوع تبلیغ و تشویق عملی برای دیگران است. اگر مسئولین به مسجد محله بروند، مردم عادی نیز خواهند آمد. تظاهر و ریا آنجا حرام است که هدف، مطرح کردن خود باشد، نه مطرح کردن کار. یعنی اگر در جایی شرکت کنیم که نشان دهیم انسان نیکوکار و خوبی هستیم، این ریا و حرام است، اما اگر هدف ما از حضور در مراسم این باشد که به مردم بگوییم: من آمدم، شما بیایید، این تبلیغ عملی است و حتی پاداش و ثواب دارد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ چرا خداوند دست به آفرینش زده و این همه موجود و از جمله انسان را آفریده است؟ اگر دانشمند خوش بیانی سخن گفت، نباید پرسید چرا سخن گفتی؟! زیرا علم و بیان او اقتضا میکند که یافته های علمی خود را ارائه دهد. اما اگر این دانشمند با آن همه کمالات ساکت شد و یافته های خود را کتمان کرد، زیرا سوال میرود که چرا نگفتی؟ خداوند قادر حکیم مهربان که میتواند از خاک، گندم واز گندم، نطفه انسان کاملی را بیافریند، اگر نمی آفرید جای سوال بود که چرا قدرت خود را به کار نگرفتی و چیزی نیافریدی؟ " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده نماز بخوانیم و رو به کعبه بایستیم؟ اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند چیزی به خورشید اضافه نمیشود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند، چیزی از خورشید کم نمیشود. خورشید نیازی به مردم ندارد که رو به او کنند، این مردم هستند که برای دریافت نور و گرما باید خانه های خود را رو به خورشید بسازند. خداوند به عبادات مردم نیازی ندارد که فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاص الهی برخوردار میشوند و رشد میکنند. )قران میفرماید: اگر همه مردم کافر شوند، ذره ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسانها بی نیاز است. ان تکفروا انتم و من فی الارض جیمعا فان الله لغنی حمید (سوره ابراهیم،آیه 8. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
نقش ایمان به خدا در زندگی انسان چیست؟ شما اگر وارد منزلی شدید که می‏دانید این خانه نه صاحبی و نه حسابی،نه دوربینی در کار است و نه کنترلی، هیچ دلیلی برای نظم و دقت و انضباط در کارهای شما نیست. در خانه رها، ما هم رها هستیم و هرچه ریخت و پاش نکنیم و نفس خود را کنترل کنیم ضرر کرده ‏ایم، ولی اگر بدانیم که این خانه صاحب و حسابی دارد و تمام رفتار ما زیر نظر اوست، به گونه ‏ای دیگر زندگی خواهیم کرد. اگر ایمان بیاوریم که این هستی، صاحبی دارد به نام خدای حکیم حسابی در کار است به نام معاد و برای تمام افکار و رفتار و گفتار ما پاداش یا کیفری هست، ما نیز حساب کار خود را می‏کنیم و خواسته‏ های نفس سرکش خود را مهار می‏کنیم. کارهایی را که صاحب خانه نمی‏پسندد، انجام نمی‏دهیم، زیرا می‏دانیم به حساب تمام کارهای خیر یا شر ما رسیدگی می‏شود و خداوند در کمین ماست. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ چرا صالحان، گرفتار مشکلات هستند و مجرمان و گنه کاران، در رفاه به سر میبرند؟ از آنجا که خداوند اولیای خود را دوست دارد، لذا اگر خلافی کنند، فورا آنان را با قهر خود میگیرد تا متذکر شوند، چنانکه خداوند در قرآن میفرماید:اگر پیامبر سخنی را که ما نگفته ایم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود میگیریم: لو تقول علینا بعض الاقاویل لاخذنا منه بالیمین(سوره حاقه،آیه 44 - 45. ) و همچنین اگر مومنین خلافی کنند، چند روزی نمیگذرد مگر آنکه گوشمالی میشوند. اما اگر نااهلان خلاف کنند، خداوند به آنان مهلت میدهد و هرگاه مهلت سر آمد، آنان را هلاک میکند: و جعلنا لمهلکهم موعدا(سوره کهف،آیه 59. ) و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قیامت به تاخیر میاندازد و به آنان مهلت میدهد تا پیمانه شان پر شود. انما نملی لهم تیزدادوا اثما( سورهآل عمران،آیه 178. ) به یک مثال توجه کنید: اگر قطرهای چای روی شیشه عینک شما بریزد، فورا آن را پاک میکنید. اما اگر قطره ای چای روی لباس سفید شما بچکد، صبر میکنید صبر میکنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض کنید. و اگر قطره ای روی قالی زیر پای شما بچکد، آن را رها میکنید تا مثلا شب عید به قالی شویی ببرید. خداوند نیز با هر کس به گونه ای رفتار مینماید و بر اساس شفافیت یا تیرگی روحش، کیفر او را به تاخیر میاندازد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c