May 11
سلام علیکم
طاعات وعبادات قبول حق
باتوجه بروز بیماری کرونا و تعطیلی مراکز و اماکن مذهبی ازجمله مساجد وعدم حضوردراین اماکن باهمت ومشورت دوستان وفامیل هامحترم کانالی به نام سفیر هدایت درواتساپ زده ایم، تاازاین فرصت ایجادشده بهترین بهره را ببریم. این کانال انشاالله تاآخر رمضان درخدمت عضو های سفیر هدایت که شامل مجموعه ای از مطالب:
تفسیر ومنبر
حدیث
اعتقادی
تاریخی
تربیتی وخانواده
احکام شرعی
پاسخ به سوالات و شبهات خواهد بوداگرپیشنهاد ویاسوالی درهرزمینه ی بودمیتوانیدبا ادمین کانال Mhamidi_1353@ در ارتباط باشد.
🗓 #حدیث_روز
🌸 امام صادق عليه السلام 🌸
إنَّ سُوءَ الخُلُقِ لِیُفسِدُ العَمَلَ کَمَا یُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ
بد اخلاقی عمل را تباه می کند، همانند سرکه، که عسل را فاسد می کند
📚کافی(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 321
Safirehedayat
🔴انسان باید در گدایی از خدا سماجت کند
هیچ دعایی را کوچک نشمارید، شاید استجابت در همان دعا باشد. هر کس بعد از نماز، یک دعا پیش خدا محل دارد که حاجت بگیرد، آن وقت بلند می شود و می رود. تا نماز را خواندی بلند نشو و نرو ، تعقیبات بخوان، دعا بخوان. همانطور که بادبادک بدون دنباله بالا نمی رود، نماز هم بدون تعقیبات بالا نمی رود. بعد از نماز حتما تعقیبات بخوان. بنشین در خانه خدا و گدایی کن و حاجت بخواه. شاید همین امشب دعایت گرفت.انسان باید در گدایی از خدا سماجت کند. خود خدا می فرماید:شما بخوانید مرا، من مستجاب می کنم دعایتان را.
« آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة الله علیه »
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃
Safirehedayat
📚 اسپری تنفسی
💠 سؤال: آیا اسپری_تنفسی که بیماران مبتلا به تنگى_نفس استفاده می کنند، برای روزه اشکال دارد؟
✅ جواب: اشکال ندارد.
Safirehedayat
📚 تأخیر قضای روزه ماه رمضان
💠 سؤال: چند روز روزه_قضای_رمضان به عهده زنی بود و قصدش این بود که تا رمضان سال بعد، قضای آنها را به جا بیاورد ولی چند ماه مانده به رمضان باردار شد و نمی داند که آیا روزه گرفتن برای خود یا جنینش ضرر دارد یا خیر! ؛ تکلیف او درباره قضای روزه هایی که با فرض توضیح بالا نگرفته است، چگونه است؟
✅ جواب: قضا واجب است و بنابر احتیاط واجب، کفاره_تأخیر نیز دارد.
Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌷 آیه 140 سوره بقره
🌸 أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَ الأَسْبَاطَ كَانُواْ هُوداً أَوْ نَصاَرا قُلْ ءَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
🍀ترجمه:آیا مى گویید كه ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط(اسباط یعنی پیامبرانی از نوادگان حضرت یقوب)یهودى یا نصرانى بودند؟ بگو: شما بهتر مى دانید یا خدا؟ و چه كسى ستمكارتر از آن كسی كه گواهى و شهادت الهى را كه نزد اوست، كتمان كند و خداوند از آنچه انجام می دهید غافل نیست.
🌺 این آیه، خطابى دیگر به #اهل_کتاب است، كه شما آنقدر به یهودى یا نصرانى بودن خود مباهات مى كنید كه حتّى حاضرید بزرگترین افتراها را به بهترین اولیاى خدا نسبت دهید؟! آیا مى گویید: #ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و پیامبران دیگر از نسل یعقوب «اسباط»با آنكه قبل از نزول تورات و انجیل بوده اند،یهودى و نصرانى هستند؟آیا این ستمگرى نیست كه واقعیّتى را كه از آن خبر دارید بپوشانید و این حقیقت روشن تاریخى را بر عامّه مردم كتمان كنید و چنین وانمود كنید كه همه پیامبران، تابع یهودیّت یا نصرانیّت بوده اند؟ در حالی که دین یهود و نصرانی بعد از زمان ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب به وجود آمد و موسی و عیسی بعد از آنها متولد شدند.ولى بدانید كه #خداوند از آنچه شما انجام مى دهید غافل نیست.
🔹 پيام های آیه 140 سوره بقره 🔹
✅ گاهى #تعصّب به جایى مى رسد كه شخص حاضر مى شود واقعیّت هاى روشن تاریخى را تحریف و یا انكار كند.
✅ بزرگترین ظلم ها، ظلم فرهنگى و كتمانِ حقایق است. «ومن اظلم ممن كتم»
✅ #علم_خداوند به كتمان وظلم ها، باید براى ما هشدار باشد. «و ما اللّه بغافل عمّا تعملون»
Safirehedayat
5e80494f2702bb9b85d01eea_8453235552961829361.mp3
630.4K
قدر اعمال نیک را بدانیم...
آیت الله فاطمی نیا
Safirehedayat
علی_علیه_السلام .القضم
پرسش
❔على امام اول شيعيان كودكان را گاز ميگرفت و به او لقب #قضم داده بودند ؟؟؟
ايشان كودكان را گاز ميگرفت بعد ایشان شدند شاه مردان و اسوه عدالت براى عده اى نااگاه و جاهل كه برده آخوند شده اند. (تصوير بالا) در كتاب بحارالانوار جلد بيست .. ص ٥٤ نوشته علامه مجلسي در اينمورد چنين امده است خودتان قضاوت كنيد.
💠#پاسخ💠
👌یکی از القاب علی علیه السلام ، لقب « القضم » بوده است ، این توصیف در مورد علی علیه السلام به معناى درهم شكننده پرشدّت است، و به صورت كنايه در هلاك كردن و نابود كردن به كار مى رود.
📚لسان العرب ، ج 12 ص 487
❕علی علیه السلام به این وصف توصیف شدند از این جهت که در جنگ ها با رشادت ها و شجاعتشان ، کوبنده و خرد کننده و نابود کننده دشمنان و کفار بوده اند ، چنان که قریش وقتی علی علیه السلام را می دید ، می گفت ؛
« از قضم بپرهیزید که او هلاک کننده است »
📚النهایه ابن اثیر ، ج 3 ص 293 _ بحار الانوار ج 20 ص 67 _ مستدرک سفینه البحار ج 8 ص 538
❕یا « در جنگ احد طلحة بن ابى طلحه صاحب علم مشركين بود اسب و مبارز می طلبيد، هيچ كس جرأت ميدان او نداشت، امير المؤمنين عليه السّلام چون شير غرّنده با شمشير برّنده به سوى او تاختن كرد و رجز خواند. طلحه گفت: اى قضم! دانستم كه جز تو كس به ميدان من نيايد. پس بر آن حضرت حمله كرد و شمشيرى بر آن حضرت فرود آورد، حضرت با سپر آن زخم را دفع داد، آنگاه چنان تيغى بر فرقش زد كه مغزش برفت و بر زمين افتاد ، علی علیه السلام در برابر طلحه می گفت من قضم هستم ، من علی بن ابی طالب هستم »
📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 56
👌بنابراین « قضم » به معنای درهم شکننده پر شدت است ، اصل داستانی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت از این قرار است ؛
❕« در جنگ احُد، على عليه السلام نُه نفر از قهرمانان دشمن را به هلاكت رسانيد، اوّلين قهرمان پرچمدار دشمن شخصى به نام «طلحة بن ابى طلحه» بود كه او را كَبْشُ الْكَتيبَه (قوچ و سردار جمعيت مشرك) مى خواندند، همين كه در ميدان چشم او به على عليه السلام افتاد، گفت: يا قُضَمْ؛ امام صادق عليه السلام در مورد اينكه چرا به امام على اين لقب را داده اند مى فرمايند ؛
« اين لقب قُضَمْ براى على عليه السلام به خاطر اين بود كه در سالهاى آغاز بعثت، هنگامى كه مشركان كودكان خود را وادار مى كردند كه به سوى پيامبر سنگ پرانى كنند، على عليه السلام به سوى آنها حمله مى كرد و به هر كدام كه مى رسيد گوش و بينى و عضله آنها را مى گرفت و فشار مى داد آنها بر اثر شدّت درد، با زارى و گريه به خانه مى رفتند، وقتى از علّت گريه آنها مى پرسيدند، مى گفتند:
«قَضَمَنا عَلِىٌ » على ما را گوشمالى داد و در هم کوبید .به خاطر همين بود كه طلحة بن أبى طلحه آن حضرت را قضم ياد كرد و در همان جنگ به دست على عليه السلام كشته شد »
📚تفسیر قمی ج 1 ص 114 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 682
❕در برخی از نسخه های روایت این وصف به صورت « القصم » ثبت شده است ؛
📚بحار الانوار ، ناشر دار احیاء التراث العربی ج 20 ص 52 پاورقی
👌در این صورت هم این کلمه به همان معنایی که گفته شد به کار می رود چنان که در مورد خداوند به کار رفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
« وَ كَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْيَةٍ كانَتْ ظالِمَةً وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها قَوْماً آخَرِينَ » « چه بسيار مناطق آباد ستمگرى را كه ما درهم شكستيم و بعد از آنها قوم ديگرى روى كار آورديم » ( انبیاء 11)
👌یا علی علیه السلام در توصیف خداوند فرمود ؛
« أمّا بعد فإنّ اللّه لم يقصم جبّاري دهر قطّ إلّا بعد تمهيل و رخاء » « خداوند هرگز ستمگران دنيا را در هم نشكسته، مگر بعد از آنكه به آنان مهلت داده و نعمت فراوان بخشيده »
📚نهج البلاغه خطبه 88
❕یا در نامه شیعیان به امام حسین علیه السلام آمده بود ؛
« فَالْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيد » «خداى را سپاس مى گوييم كه (معاويه) آن دشمن ستمكار و كينه توز را نابود ساخت و درهم شکست»
📚بحار الانوار ج 44 ص 333
👌روشن است که عمل علی علیه السلام در برابر فرزندان مشرکین هیچ قبحی ندارد ، چرا که آنان قدم در راه پدران خود گذاشته بودند و پیامبر گرامی را مورد اذیت و قرار دادند ، علی علیه السلام هم برای دفاع از پیامبر گرامی ، آنان را تنبیه نمود .
Safirehedayat
5e80494f2702bb9b85d01eea_8453235552961829361.mp3
630.4K
قدر اعمال نیک را بدانیم...
آیت الله فاطمی نیا
Safirehedayat
علامه طباطبايي ميفرمايد:
... لازم به ذكر است كه افرادي كه توانستهاند ذهن خود را پاك و صاف نموده، از خواطر مصفا كنند و سلطان معرفت براي آنان طلوع نموده است، در يكي از دو حال بوده:
اوّل در حين تلاوت قرآن مجيد در اين فكر بودند كه قاري حقيقي كيست؟ در آن وقت، بر آنان منكشف ميشده كه قاري حقيقي قرآن، خداست.
دوّم: از راه توسل به حضرت ابا عبدالله ـ عليه السّلام ـ ، زيرا آن حضرت را براي رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتي عظيم است.
رساله لب اللباب، علامه سيد محمد حسين طهراني
Safirehedayat
📚 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكم
💠 سؤال: شخصى که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزهاش را #افطار کرده، چه وظیفه ای دارد؟ آيا فقط #قضا بر او واجب است يا اينکه #کفّاره هم بايد بدهد؟
✅ جواب: اگر به سبب بىاطلاعى از حکم شرعى، کارى را انجام دهد که روزه را باطل مىکند ـ مثل اينکه نمىدانست خوردن دارو نيز مانند ساير خوردنىها روزه را باطل مىکند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزهاش باطل است و بايد آن را قضا کند ولى کفّاره بر او واجب نيست.
Safirehedayat
📚 خوردن سحرى پس از اذان صبح
💠 سؤال: اگر در #ماه_رمضان براى سحرى بيدار شويم و سحرى بخوريم و بعد بفهميم #اذان گفتهاند، روزه قبول است يا بايد روزه آن روز #قضا شود؟
✅ جواب: اگر بدون اينکه #تحقيق کنيد صبح شده يا نه، کاری که #روزه را باطل میکند انجام دهيد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بود، بايد قضای آن روز را بگيريد، ولی اگر تحقيق کنيد و بدانيد که صبح نشده و چيزی بخوريد و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز واجب نيست.
Safirehedayat
📚 افطار بهخاطر مشقت در اثناى روز
💠 سؤال: اگر شخصى به جهت شغلى كه دارد و نمىتواند آن را رها كند، چنانچه بر اثر #تشنگی يا #گرسنگی #روزه برايش #حرجى باشد، آيا از اوّل روز مىتواند #افطار كند يا اينكه حكم ديگرى دارد؟
✅ جواب:در فرض سؤال، هر وقت دچار #حرج_و_مشقّت شد، مىتواند افطار کند و بعداً بايد روزه آن روز را #قضا نمايد.
Safirehedayat
💠 شمه ای از فضایل خدیجه سلام الله علیها
🔅 این حدیث در کتابهای حدیثی شیعه و اهل سنت آمده که رسول خدا-صلی الله علیه و آله-فرموده:
🔸 «کمل من الرجال خلق کثیر و لم یکمل من النساء الآ مریم، و آسیه امراة فرعون، و خدیجة بنت خویلد،و فاطمة بنت محمد»؛
🔹 از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند ولی از میان زنان جز چهار زن کسی به مرحله کمال نرسید: مریم، و آسیه همسر فرعون، و خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد.
📚 مجمع البیان، ج ۵، ص ۳۲۰؛ تفسیر کشاف، ج ۳، ص ۲۵۰.
🔅 در حدیث دیگری که ابن حجر در کتاب الاصابه و دیگران از ابن عباس روایت کرده اند اینگونه است که گوید: رسول خدا(ص) چهار خط روی زمین ترسیم کرده آنگاه فرمود:
🔸 «افضل نساء اهل الجنة خدیجة، و فاطمة و مریم و آسیة ».
🔹 برترین زنان اهل بهشت: خدیجه و فاطمه و مریم وآسیه هستند...
📚 الاصابه، ج ۴، ص ۳۶۶؛ اسد الغابه، ج ۵، ص ۴۳۷؛ خصال صدوق، ج ۱، ص ۹۶.
🔅 از عایشه روایت کرده اند که گوید: هیچگاه نمی شد که رسول خدا از خانه بیرون رود جز آنکه خدیجه را یادمی کرد و ستایش و مدح او را می نمود، تا اینکه روزی طبق همان شیوه ای که داشت نام خدیجه را برد و او را یاد کرد، دراین وقت رشک و حسد مرا گرفت و گفتم:
🔸 «هل کانت الا عجوزا فقد ابدلک الله خیرا منها». (۱)
🔹 خدیجه جز پیرزنی بیش نبود در صورتی که خداوند بهتر از او بهره تو کرده.!
▫️ عایشه گوید: در این وقت رسول خدا-که این سخن مرا شنید غضبناک شد به حدی که از شدت غضب موهای جلوی سر آن حضرت حرکت کرد آنگاه فرمود:
🔸 «و الله ما ابدلنی الله خیرا منها،آمنت اذ کفر الناس،و صدقتنی و کذبنی الناس،و واستنی فی مالها اذ حرمنی الناس و رزقنی الله منها اولادا اذ حرمنی اولاد النساء».
🔹 بخدا سوگند خداوند بهتر از او زنی به من نداده،او بود که بمن ایمان آورد هنگامی که مردم کفر ورزیدند،و او بود که مراتصدیق کرد و مردم مرا تکذیب نموده (و دروغگویم خواندند) و او بود که در مال خود با من مواسات کرد (و مرا بر خود مقدم داشت) در وقتی که مردم محرومم کردند، و از او بود که خداوند فرزندانی روزی من کرد و از زنان دیگر نسبت بفرزند محرومم ساخت.
▫️ عایشه گوید: با خود گفتم: دیگر از این پس هرگز به بدی او را یاد نخواهم کرد.
📚 اسد الغابه، ج ۵، ص ۴۳۸؛ الاصابه، ج ۴، ص ۲۷۵.
🔅 در روایت اربلی در کشف الغمه اینگونه است که علی علیه السلام فرمود: روزی نزد رسول خدا (ص) نام خدیجه سلام الله علیها برده شد و رسول خدا (ص) گریست. عایشه که چنان دید گفت:
🔸 «...ما یبکیک علی عجوز حمراء من بنی اسد؟ فقال صدقتنی اذکذبتم و آمنت بی اذ کفرتم، و ولدت لی اذ عقمتم، فقالت عایشه: فما زلت اتقرب الی رسول الله-صلی الله علیه و آله-بذکرها».
🔹 چه گریه ای است که برای پیرزنی سرخ رو از بنی اسدمی کنی؟ رسول خدا فرمود: او مرا تصدیق کرد هنگامی که شما تکذیبم کردید و به من ایمان آورد در وقتی که شما کافر شدید و برای من فرزند آورد که شما نیاوردید!
▫️ عایشه گوید: از آن پس پیوسته من با یاد خدیجه و با نام او به رسول خدا تقرب می جستم.
(و هرگاه می خواستم رسول خدا به من توجه کرده و به سخنم گوش دهد سخنم را با نام خدیجه شروع می کردم).
📚 بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۸.
🔅 در حدیثی که عیاشی در تفسیر خود از ابی سعید خدری روایت کرده اینگونه است که رسول خدا(ص) فرمود: در شب معراج هنگامی که بازگشتم به جبرئیل گفتم: آیا حاجتی داری؟ گفت:
🔸 «حاجتی ان تقرا علی خدیجه من الله و منی السلام...».
🔹 حاجت من این است که خدیجه را از سوی خداوند و از سوی من سلام برسانی. و چون رسول خدا سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه ابلاغ فرمود، خدیجه در پاسخ گفت:
🔸 «ان الله هو السلام، و منه السلام، و الیه السلام ».
📚 سفینة البحار، ج ۱، ص ۳۷۹.
✅ و بالاخره خدیجه سلام الله علیها همان بانوی بزرگوار است که به اجماع اهل تاریخ نخستین زن و یا نخستین انسانی است که به رسول خدا(ص) ایمان آورد... و وسیله آرامشی برای آن حضرت در برابر طوفانهای حوادث سهمگین و اندوه های فراوان آغاز رسالت بود...
▫️ و با ایثار مال فراوان خود برای پیشرفت اسلام در روزهائی که اسلام نیاز شدید به بودجه داشت بزرگترین حق را بر همه مسلمانان جهان تا روز قیامت دارد...
▫️ و سخت ترین مشکلات را بخاطر حفظ ایمان بخدا و دفاع ازاسلام و رهبر بزرگوار آن متحمل شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. لابد-طبق این روایت-منظورش از بهتر،خودش بوده که جوان و دختر بوده است!
Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_
🌷 آیه 142 سوره بقره
🌸 سَيَقُولُ السُّفَهَآءُ مِن َالنَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِى كَانُواْعَلَيْهَا قُلْ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَالمَغْرِبُ يَهْدِى مَنْ يَشَآءُ إِلَى صِراَطٍ مُّسْتَقِيمٍ
🍀 ترجمه:به زودى بى خردان از مردم، خواهند گفت:چه چیزى آنها را از قبله اى كه بر آن بودند برگردانید؟ بگو:مشرق و مغرب از آن خداست، هركه را بخواهد به راه راست هدایت مى كند.
📚 #داستان_تغییر_قبله_مسلمین
🌺 وقتی #مشركان_مكّه،كعبه را به بت خانه تبدیل كرده بودند،پیامبر اسلام و مسلمانان،سیزده سال را كه بعد از بعثت در مكّه بودند،به سوى #كعبه نماز نمى خواندند، تا مبادا گمان شود كه آنان به بت ها احترام مى گزارند. امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهى نگذشته بود كه #یهودیان زبان به اعتراض گشوده و #مسلمانان را تحقیر كردند و گفتند:شما روبه قبله ما بیت المقدّس #نماز مى خوانید،بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود استقلال ندارید. پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه مى كرد،گویا منتظر نزول وحى بود تا آن كه دستور تغییر قبله وسط نماز ظهر صادر شد.
🌺 در نتیجه #پیامبر صلى الله علیه وآله یک نماز را به دو قبله خواند رکعت اول و دوم نماز ظهر به سمت #بیت_المقدس و رکعت سوم و چهارم به سوی کعبه خواند و اكنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است.بعد از این ماجرا،یهود ناراحت شده و طبق عادت خود شروع به خرده گیرى كردند.آنها كه تا دیروز مى گفتند: #مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند،اكنون مى پرسیدند،چرا اینها از قبله ى پیامبران پیشین اعراض كرده اند؟پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلم مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ #خداست و خداوند هر که را بخواهد هدایت می کند.آرى، تغییر قبله، نشانه ى حكمت الهى است.
🔹 پیام های آیه 142 سوره بقره 🔹
✅ افرادى كه هر روز دنبال بهانه اى هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. «سیقول السفهاء»
✅ كسى كه دست خدا را در وضع یا تغییر احكام بسته بداند، سفیه و سبک مغز است. اعتراض به خداى حكیم ودانا، نشانه ى #سفاهت است.
✅ #مسلمانان باید توطئه ها وشایعات وسؤالات بهانه جویانه ى دشمن را پیش بینى كرده وبا پاسخ به آنها،از نفوذ وگسترش آن پیشگیرى نمایند.
✅ اصل سؤال كردن مورد انتقاد نیست،روحیّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روى اعتراض و اشكال تراشی می پرسد.
✅ #قداست و كرامت مكان ها و زمان ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلّه المشرق و المغرب»
✅ #تغییر_قبله، یكى از نشانه هاى پیامبر اسلام در كتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسیله ى هدایت شد. «یهدى به من یشاء»
🔸امیرالمؤمنین(ع) درباره فضیلت و مقام حضرت خدیجه(س) میفرماید: اولین زنی که در بین تمام زنان آفریدهشدهٔ عالم، درٍ بهشت را به روی او باز میکنند و میگویند اینجا ملک توست، خدیجه(س) است.
Safirehedayat