eitaa logo
سفیر هدایت
1.4هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.1هزار ویدیو
4 فایل
از طریق ایدی زیر پاسخگوی سوالات شما هستیم. @Mhamidi_1353 تبادل و تبلیغات نداریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام س : می‏دانیم که یک رکعت از نماز متشکل از نیت، تکبیرةالاحرام، حمد، سوره، رکوع و سجده است، و از طرف دیگر در نماز ظهر و عصر و رکعت سوم نماز مغرب و رکعت سوم و چهارم نماز عشا آهسته خواندن واجب است. ولی در نماز جماعتی که از رادیو و تلویزیون مستقیماً پخش می‏کنند، مشاهده می‏شود که امام جماعت ذکر رکوع و سجده رکعت سوم را بلند می‏خواند. با توجه به اینکه آن رکوع و سجده دو جزء رکعتی هستند که آهسته خواندن در آن واجب است، این مسأله چه حکمی دارد؟ ج: وجوبِ بلند خواندن در نمازهاى مغرب و عشا و صبح و وجوبِ آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است. همانگونه که وجوب آهسته خواندن در غير از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد يا تسبيحات در رکعت سوم و چهارم است. ولى در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و ديگر ذکرهاى واجب در نمازهاى پنجگانه، مکلّف بين آهسته يا بلند خواندن مخيّر است. س 461: اگر شخص بخواهد علاوه بر هفده رکعت نماز واجب روزانه، هفده رکعت نماز قضاء احتیاطی هم بخواند، آیا قرائت دو رکعت اول و دوم نمازهای صبح و مغرب و عشا را باید بلند بخواند یا آهسته؟ ج: در وجوب جهر و اخفات در نمازهاى واجب فرقى بين نماز ادا و قضا وجود ندارد، هرچند نماز قضا احتياطى باشد. س 462: می‏دانیم که کلمه «صلاة» به حرف «تاء» ختم می‏شود ولی در اذان «حیّ علی الصلاة» با «هاء» گفته می‏شود، آیا این صحیح است؟ ج: ختم لفظ صلوة به هاء، هنگام وقف اشکال ندارد، بلکه متعيّن است. Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۳۰ سوره بقره Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن 🌷 آیه 230 سوره بقره 🌸 فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَاجُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه:پس اگر(براى بار سوم) او را طلاق داد، دیگر آن زن بر او حلال نخواهد بود، تا اینکه به نكاح مرد دیگرى درآید پس اگر (همسر دوّم) او را طلاق داد، مانعى ندارد كه به یكدیگر بازگشت كنند (و زن با همسر اوّل خود مجدّداً ازدواج نماید.)البتّه در صورتى كه احتمال دهند حدود الهى را برپا دارند. و این ها حدود الهى است كه خداوند آن را براى افرادى كه آگاهند بیان مى‌كند. 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی است اگر مردی برای بار اول همسرش را داد و خواست به همسرش رجوع کند و زن راضی بود می تواند برگردد ولی اگر از قضا دوباره ناسازگار بودن و برای بار دوم طلاق گرفتن و از هم جدا شدند برای مرتبه سوم مرد می تواند برگردد به شرطی که هم راضی باشد ولی اگر پس از آن مرد برای بار سوم زن خود را طلاق داد دیگر بازگشت ممنوع است و فقط تا مرتبه دوم می توانست به او برگردد اما اگر آن زن بعد از طلاق به نکاح مرد دیگری در آمد اما با آن مرد دوم هم زندگی ناسازگاری داشته باشد و اگر از او طلاق گرفت آیا در این صورت این زن می تواند با همسر اول خود دوباره زندگی کند در حالی که قبلا سه مرتبه او را طلاق داده بود خداوند این اجازه را می دهد در صورتی که احتمال دهند که حدود الهی را بر پا دارند و این ها حدود الهی است که آن را برای افرادی که آگاهند بیان می کند. 🔹 پيام های آیه 230سوره بقره🔹 ✅ نباید از اختیارات خود سوء استفاده كنند و باید بدانند كه اختیار آنها براى طلاق، محدود است. از امام رضا علیه السلام روایت شده است كه فرمود: طلاق را سبک نگیرید و به زنان ضرر نرسانید. «فلا تحلّ له» ✅ امید به زندگى براساس الهى، شرط ازدواج است. «ان ظنّا ان یقیما حدود اللّه» ✅ مسلمانان بدانند كه حدود الهى، تنها در نماز، زكات، حج و جهاد نیست، مراعات مسائل خانوادگى نیز از حدود الهى است. «تلك حدود اللّه» ✅ هر كسى اسرار و حكمت مقرّرات الهى را نمى‌داند. مردم عادّى، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را مى‌بینند. «لقوم یعلمون»‌ Safirehedayat
✨﷽✨ ✍ دانشمند وسخنور توانا مرحوم شیخ حسینعلی راشد نقل می‌کند : سال‌هاے جنگ بین‌ المللی اول ، سختی‌های زیادے در همه ایران پیش آمد ، و از آن جمله در شهر ما (تربت حیدریه) بیمارےهایی مانند وبا و آنفلوانزا شیوع پیدا ڪرد ، در خانه ما نخست پدرم مبتلا گشت ، بعد از او من و خواهرم ، و فقط ڪار خدا بود ڪه تنها مادرم سالم ماند ڪه پرستارے ما را می‌کرد ، این بیمارے خیلی سنگین بود . مرحوم دڪتر ضیاء به عیادت ما می‌آمد ، بعدها خود مرحوم دڪتر ضیاء براے من نقل ڪرد ، من به خانه شما می‌رفتم و می‌دیدم چهار بیمار ڪه همگی احتیاج به دوا و نخود و آب و آش و بعد از بریدن تب ، نیاز به برنج نرم پخته‌اے دارند ڪه به آن می‌گویند : (ترچلو) ، و وضع خانه شما را می‌دیدم . روزے ڪه به عیادت مرحوم ملا عباس تربتی رفتم ، دستمالی حاوے مبلغی پول نقره ڪه شخص معروفی به من داده بود ، ڪنار بستر ایشان گذاشتم ، مرحوم ملا عباس پرسید : این چیست ؟ گفتم : پولی است ڪه شخصی داده و از باب وجوهات شرعیِ نیست ، بلڪه براے مصارف این چند بیمار است . پرسید : چه ڪسی این را داده است ؟ من چون نمی‌توانستم به حاج آخوند بر خلاف واقع بگویم ، گفتم : فلان ڪس داده است و به من سپرده است اسمش را نگویم ، اما چون شما پرسیدید ناچار شدم بگویم ، دیدم با آن حال بیمارے اشڪش جارے شد و گفت : در این قحطی ڪه مردم از گرسنگی می‌میرند ، این آدم عروسی راه انداخت و از مشهد مطرب زنانه آورد ، و پول فراوانی صرف شراب کرد تا مردم مسلمان بخوردند ، آیا شما روا می‌دانید ، من از چنین آدمی پول قبول ڪنم ؟ ! من راضی هستم بمیرم و از چنین ڪسانی نوشدارو نگیرم ، و زیر بار منت این افراد نروم . مرحوم دڪتر ضیاء گفت : من نیز به گریه افتادم ، و پول را به صاحبش پس دادم . 📚 با اقتباس و ویراست از ڪتاب "فضیلت‌هاے فراموش‌ شده" . Safirehedayat
فکر گناه هم نکنید. امام_جعفرصادق_علیه_السلام فرمود : 💫روزی حضـرت عیسی علیه السلام در جمع حواریون نشسته بودند . عـرض کـردند ما را از نصایح و پندیات بهره مند ساز. 💫حضرت عیسی علیه السلام فرمـودند مـوسی علیه السـلام به اصحاب خود فرمود ؛ سوگند نخورید، ◽️ولی مـن می گویم سـوگند خـواه دروغ و خواه راست نخورید. عرض کردند ما را بیشتر موعظه کن 💫حضرت به حواریون فرمودند : برادرم موسی می‌گفت :‌ زنا نکنید ◽️ ولی من به شما می گویم : حتی فکـر زنا نکنید ؛ زیرا گناه مثـل این است که در اتاقی آتش روشـن کنند که اگـر خانـه را هم به آتش نکشد، دیوارها را سیاه می کند. 📚سفینه البحار، ج ۳، ص۵۰۳ Safirehedayat
🔴 تربیتی در حساب خدا ❗️ عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبن‌علیٍ الباقر علیه‌السلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی 634) «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و این ها نباشد. این [فرزند] را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان او را بد تربیت کرد –کما این که بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت می کنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و این ها بار می‌آورند. ⭕️ در محیط خانواده، پدر و مادر، مشی شان برای فرزند، یک سرمشق است. اگر این سرمشق، سرمشق بدی باشد، بچّه بد بار می‌آید. فرض کنید پدر و مادر متقلّب [باشند]، دروغگو [باشند]، به همدیگر رحم نمی کنند، به همدیگر خیانت می کنند؛ اینها را هم بچّه، جلوی چشمش می بیند ؛ [پدر و مادر] به مسائل دینی اهمّیّت نمی دهند؛ به فرائض، به نماز، به روزه. بچّه [هم] همین‌جور بار می‌آید. این تربیت بد است- گاهی هست که انسان بچّه را، تربیت بد هم نمی کند لکن رها می کند؛ خیلی از ماها گرفتار این معنا هستیم؛ نه این که بچّه را بد تربیت کنیم، نه، امّا رهایش می کنیم؛ کَأنّه احساس مسئولیّتی نسبت به او نداریم. ⭕️گاهی اوقات برای درس خواندن و مشق نوشتنش وقت صرف می کنیم اما برای نماز خواندنش، برای آشنا شدنش با قرآن، با مسائل دینی، نه، هیچ وقتی نمی گذاریم. این رها کردن بچّه است. این ها را نمی شود انسان به حساب خدا بگذارد؛ یعنی بگوید خدایا این بچّه را من تربیت کردم برای تو، در حساب تو؛ نمی شود. ... تربیت فرزندان، تربیت تک‌تک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. ⭕️ محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمی کند، به‌طور طبیعی، به‌طور غالب خوب تربیت می شوند. پس بنابراین «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» که در این حدیث شریف هست، معنایش این است که بچّه را جوری تربیت کند که بتواند او را پای خدا حساب کند. حالا، اگر «مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله»، اگر [انسان] تقدیم کند اولادی را -تقدیم کند یعنی بار بیاورد، پرورش بدهد، ارائه بدهد فرزندانی را- که بتواند آنها را پای خدا حساب بکند، این فرزندان، او را از آتش الهی، از عذاب الهی دور نگه می دارند، مانع می شوند. این یکی از این چیزهای مهم است. ⭕️ خدای متعال به ما میگوید که عمل صالح کنید تا پیش خدای متعال مأجور باشید، از عذاب الهی مأمون باشید؛ اما به این اکتفا نمی کند؛ می فرماید اگر چنانچه نسل بعد از خودتان را هم تربیت کردید، این هم یک حسنه‌ای است، یک عمل صالحی است که می تواند شما را حاجب از آتش باشد. Safirehedayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 حضرت امام على عليه السلام لِلكَيِّسِ في كُلِّ شَيءٍ اتِّعاظٌ؛   انسان زيرك، از هر چيزى پندى مى آموزد. عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 404 ، ح 6826 Safirehedayat
🔴 چه کسی دین ندارد؟ قال سمعت ابا جعفر محمدبن علی علیه السلام، یقول : لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِطَاعَةِ مَنْ عَصَى اَللَّهَ وَ لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِفِرْيَةِ بَاطِلٍ عَلَى اَللَّهِ وَ لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِجُحُودِ شَيْءٍ مِنْ آيَاتِ اَللَّهِ .( الكافي : 2/373/4 .)  دین داری کار مشکلی است ، الزاماتی دارد ، تقیّداتی دارد، این که می فرماید : « لا دین » معنایش این نیست که کسی که این خصوصیات را دارد به طور کلی بی دین است . منتهی آن دینی که می‌تواند انسان را به مقامات برساند آن دین نیست. لا دین ، چه کسی دین ندارد؟ ⭕️ لِمَنْ دَانَ بِطَاعَةِ مَنْ عَصَى اَللَّهَ ؛ من دان، یعنی گردن نهادن، مطیع شدن. می فرماید: دین ندارد ، کسی که گردن بنهد به کسی که خدا را معصیت می کند. - یک آدم گنهکار را بگذاریم رأس کار و از او اطاعت کنیم!- همین یک جمله کافی است که جامعه ای را نجات بدهد. همه غیر از معصومین از آنها گناه سر می زند ولی فرق می کند با آن افرادی که ملتزم به دستورات الهی نیستند. ⭕️دوم : وَ لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِفِرْيَةِ بَاطِلٍ عَلَى اَللَّهِ . دین ندارد آن کسی که تهمت و افترا به خدا می زند را انسان بپذیرد و از او اطاعت کند.-گفتنش آن قدر اهمیت ندارد ولی دنبالش راه افتادن اهمیت دارد.- این یکی از مشکلات جوامع اسلامی و دینی است، آدمی که کارشناس است ممکن است یک وقت اشتباه کند، این افتراء بستن به خدا نیست ، بلکه بدون مراجعه به مبانی است. این استثناء شده است. ⭕️ سوم : وَ لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِجُحُودِ شَيْءٍ مِنْ آيَاتِ اَللَّهِ . دین ندارد کسی دنباله روی کند به حرف کسی که یکی از آیات خدا را انکار کند ؛ بگوید بنده حجاب الهی را قبول ندارم . حجاب الهی یکی از آیات الهی است. [ شرح حدیث از امام خامنه ای (مدظلّه العالی ) در مقدمه درس خارج 1396 ] Safirehedayat
احکام س : مسّ ضمیرهایی که به ذات باری تعالی بر می‌گردند مثل ضمیر جمله «بسمه تعالی» چه حکمی دارد؟ ج: ضمیر حکم لفظ جلاله را ندارد س : نوشتن اسم جلاله «اللّه» به‌صورت «ا...» مرسوم شده است. کسانی که بدون وضو این کلمه را مسّ می‌کنند، چه حکمی دارند؟ ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، ومس آن بدون وضو، جايز است. س 149: در جایی که من کار می‌کنم در مکاتبات خود کلمه «اللّه» را به‌صورت «ا...» می‏نویسند.آیا نوشتن الف و سه نقطه به‌جای لفظ جلاله «اللّه» از نظر شرعی صحیح است؟ ج: از نظر شرعى مانعى ندارد. س 150: آیا جایز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خودداری نموده و یا بصورت «ا...» نوشته شود؟ ج: مانعى ندارد. Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۳۱ سوره بقره Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن 🌷 آیه 231 سوره بقره 🌸 وَإِذَا طَلَّقْتُمُ الْنِّسآءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَاراً لِتَعْتَدُواْ وَمَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُواْ ءَاياَتِ اللَّهِ هُزُواً وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ والْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه:و هنگامى كه زنان را طلاق دادید و به پایان مهلت(عدّه)رسیدند، پس یا به طرز شایسته آنها را نگه دارید (و آشتى كنید) و یا آنها را به طرز پسندیده اى رها سازید. و براى آزار رسانیدن، آنان را نگه ندارید تا (به حقوقشان) تعدّى كنید و كسى كه چنین كند، به خویشتن ظلم كرده ومبادا آیات خدا را به مسخره بگیرید. و نعمتى را كه خداوند به شما داده و كتاب آسمانى و حكمتى را كه بر شما نازل كرده و شما را با آن موعظه مى دهد، یاد كنید و از خدا پروا داشته و بدانید خداوند به هر چیزى آگاه است. 🌷 :زنان 🌷 :به اتمام رسيدن 🌷 :مهلت و عده آنها 🌷 :نگه دارید 🌷 :رها کنید 🌸 گرد و غباری که از زمین بلند می شود و به هوا می رود دوباره به خود زمین بر می گردد انسانی هم که خطا و گناه می کند آن خطا و گناه به خودش بر می گردد. این آیه هشدار به مردانی است که همسران خود را طلاق می دهند و بعد از طلاق و بعد از تمام شدن عده زنان ، دو کار می توانید انجام انجام دهید یا زنان را به طرز شایسته ای نگه دارید و آشتی کنید و یا آنها را به طرز پسندیده ای رها کنید و اگر خواستید آنها را نگه دارید حق ندارید به آنها ضرر برسانید و حقوق آنان را باید رعایت کنید و اگر به آنها ضرر رساندید و به حقوق زنان تعدی کردید نتیجه ی این ظلم به خود شما بر می گردد این ها آیات الهی است و مبادا آیات خدا را به مسخره بگیرید. 🌸 بالاترین نعمتی که خداوند به شما داده کتاب آسمانی و حکمتی است که بر شما نازل کرده و این قرآن شما را موعظه می دهد ، یاد کنید و تقوای خدا را پیشه کنید و بدانید خداوند بر هر چیزی آگاه است. 🔹 پيام های آیه231سوره بقره 🔹 ✅ ، زندگىِ همراه با صفا و محبّت را مى خواهد، نگهدارى همسر به قصد آزار او حرام است. «ولاتمسكوهنّ ضراراً لتعتدوا» ✅ كسانى كه با خود بدرفتارى مى كنند،متجاوزند. «لتعتدوا» ✅ ظلم به ، ظلم به خویشتن است. «فقد ظلم نفسه» ✅ ،یكى از آیات بزرگ الهى است و نباید با طلاق هاى بى مورد یا نگهدارى همسر به قصد آزار او،این قانون مقدّس استهزا شود. «ولا تتخذوا آیات اللّه هزواً» ✅ به جاى دشمنی ها و ضعف ها و تلخى ها از نعمت ها یاد كنید. مشكلات اندک خانوادگى را در كنار میلیون ها نعمت الهى چیزى نشمارید. «واذكروا نعمت اللّه علیكم» ✅ براى بهبود روابط ، توجّه به احكام و مواعظ كتاب آسمانى وتقوا لازم است. ✅ كسى كه خود را در محضر خدا بداند، از گناه پرهیز مى كند. «واتقوا اللّه واعلموا ان اللّه بكل شىء علیم» ✅ اگر هدفتان از ، ظلم به همسر و سوء استفاده باشد، باید بدانید كه خداوند آگاه است. Safirehedayat
✍️ استاد اخلاق و معرفت و دانشمند متواضع ، استاد فاطمی نیا نقل می کنند از زبان علامه جعفری و او از زبان آیت‌الله‌خویی، که: 🍀 در شهر خوی حدود 200 سال پیش دختر ماهرخ و وجیهه و مومنه‌ای زندگی می‌کرد که عشاق فراوانی واله و شیدای او بودند. عاقبت امر با مرد مومنی ازدواج کرد. این مرد به حد استطاعت رسید و خواست عازم حج شود، اما از عشاق سابق می‌ترسید که در نبود او در شهر همسر او را آزار دهند. به خانه مرد مومنی (به ظاهر) رفت و از او خواست یک سال همسر او را در خانه اش نگه دارد تا این مرد عازم سفر شود. اما نه تنها او ،بلکه کسی نپذیرفت. عاقبت به فردی به نام علی باباخان متوسل شد، که لات بود و همه لات ها از او می‌ترسیدند. علی باباخان گفت : برو وسایل زندگی و همسرت را به خانه من بیاور. این مرد چنین کرد، و بار سفر حج بست و وسایل خانه را به خانه علی بابا آورد. همسرش را علی بابا تحویل گرفت و زن و دخترش را صدا کرد و گفت مهمان ما را تحویل بگیرید. مرد عازم حج شد، و بعد یک سال برگشت، سراغ خانه علی بابا رفت تا همسرش را بگیرد. خانه رسید در زد، زن علی بابا بیرون آمده گفت: من بدون اجازه علی بابا حق ندارم این بانو را تحویل کسی دهم . برو در تبریز است، اجازه بگیر برگرد. مرد عازم تبریز شد، در خانه ای علی بابا خان را یافت، علی باباخان گفت، بگذار خانه را اجاره کردم تحویل دهیم با هم برگردیم، مرد پرسید، تو در تبریز چه می‌کنی؟ علی باباخان گفت: از روزی که همسرت را در خانه جا دادم از ترس این که مبادا چشمم بلغزد و در امانتی که به من سپرده بودی خیانت کنم، از خانه خارج شدم و من هم یک سال است اهل بیتم را ندیده‌ام و اینجا خانه‌ای اجاره کرده‌ام تا تو برگردی. پس حال با هم بر می گردیم شهرمان خوی. ❖زهد با نیت پاک است نه با جامه پاک ❖ای بس آلوده که پاکیزه ردایی دارد ❀اللهم اهدنا الصراط المستقیم❀ Safirehedayat
“کارل گوستاو یونگ” روانشناس سوئیسی تعبیرِ جالبی از انسانِ خوشحال دارد که بسیار از تعریفِ عادی و معمولِ خوشحالی فاصله دارد: بر اساسِ این تعریف، خوشحال بودن یعنی توانمندیِ بالای ما در شکیبایی و استقامت در برابر سختی ها. خوشحالی یعنی اطمینانی درونی به این که درد و رنج و سختی و بیماری و مرگ جزء لاینفک زندگی ست اما هیچ کدام از آنها نمی تواند مرا از پا بیاندازد. خوشحالی یعنی میل به زندگی علی رغم علمِ به فانی بودنِ همه چیز، خوشحالی یعنی در سختی ها لبخند زدن، خوشحالی یعنی آگاهی از توانمندی بزرگ ما برای به دوش کشیدنِ مشکلات، خوشحالی یعنی بعد از هر زمین خوردن همچنان بتوانیم بلند شویم،بعد از هر گریه همچنان بتوانیم بخندیم و لبخند بر لبِ دیگر همنوعان بیاوریم، خوشحالی یعنی حضورِ کاملِ ما در هستی، خوشحالی یعنی همچون رودجاری بودن و در حرکت بودن،عبور کردن و به عظمتی بی پایان چشم دوختن خوشحالی یعنی توانایی ما به گفتنِ یک آریِ بزرگ به زندگی خوشحالی یعنی ادامه دادن!! Safirehedayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ را باید به تمام زبانهای زنده دنیا دوبله و ترجمه کرد و برای تمام دانش آموزان و دانشجویان به نمایش گذاشت! این استاد داستانی از چین باستان گفت که دیدن و شنیدنش بر هر انسانی واجب است! آموزنده ترین کلیپی است که یک شخص می تواند در کل عمر خودش ببیند! فقط تا انتها گوش کنید، انگار حکایت تمام جوامع عقب مانده همین کلیپ است! به امید روزی که دولتمردان ما انسان بسازند و انسان تربیت کنند!👌 Safirehedayat
از شیخ بهایی پرسیدند: "سخت می گذرد" چه باید کرد؟ گفت: خودت که می گویی سخت "می گذرد" سخت که "نمی ماند"! پس خدارا شکر که "می گذرد" و "نمی ماند". امروزت خوب یا بد "گذشت" و فردا روز دیگری است... قدری شادی با خود به خانه ببر... راه خانه ات را که یاد گرفت، فردا با پای خودش می آید. Safirehedayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 حضرت امام صادق عليه‏ السلام بِرُّوا آباءَكُمْ يَبِرَّكُمْ اَبْناؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤُكُمْ؛ به پدر و مادر خود نيكى كنيد تا فرزندانتان به شما نيكى كنند و به زنان مردم عفّت ورزيد تا زنانتان عفّت ورزند. کافی(ط-الاسلامیه) ج5 ، ص554 - من لایحضرالفقیه ج4 ، ص21 Safirehedayat
احکام س : نابینایان برای خواندن و نوشتن از خط برجسته‏ای معروف به خط بریل که با لمس انگشتان خوانده می‏شود، استفاده می‏کنند. آیا بر نابینایان واجب است که هنگام فراگیری قرآن کریم و مسّ اسماء طاهره که با خط برجسته بریل نوشته شده است، وضو داشته باشند یا خیر؟ ج: اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند ولى اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعايت احتياط لازم است. س : مسّ اسمهایی از قبیل عبداللّه و حبیب اللّه بدون وضو چه حکمی دارد؟ ج: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جايز نيست، اگر چه جزيى از يک اسم مرکب باشد. Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۳۲ سوره بقره Safirehedayat
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 232 سوره بقره 🌸 وَإِذَا طَلَّقْتُمُ الْنِّسَآءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه:و هنگامى كه زنان را طلاق دادید و مهلت (عدّه) خود را به پایان رساندند، مانع آنها نشوید كه به نکاح همسران(سابق) خویش در آیند،البتّه در صورتى كه میان آنها به طرز پسندیده اى، توافق برقرار گردد. هر كسی از شما كه ایمان به خدا و روز قیامت دارد، به این دستورات موعظه داده مى‌شود. (مراعات) این امر مایه ى تزکیه و پاكى بیشتر شما است و خداوند مى داند و شما نمى دانید. 🌷 : به پایان رساندن 🌷 :مهلت آنها،منظور عده زنان 🌷 :مانع شدن آنان 🌷 : موعظه می دهد 🌸 این آیه مانند سایر آیات سوره بقره در مدینه بر پیامبر اسلام نازل شد و در مورد شأن نزول آیه شیخ طوسی گوید قتادة و حسن بصرى گویند:معقل بن یسار مانع خواهرش شده بود که به شوهر اول خود مراجعه کند زیرا شوهر نخستین ، او را داده بود و عده او تمام شده بود سپس معقل می خواست او را به عقد دیگری در آورد و خواهرش نمی پذیرفت سپس این آیه نازل شد البته مخاطب این آیه همه هستند. گاهی مردی خود را طلاق می دهد و بعد از مدتی قصد بازگشت به همسر سابق خود دارد ولی بعضی از بستگان زن مانع این بازگشت می شوند قرآن می فرماید: و إذا طلقتم النسآء فبلغن أجلهن فلا تعضلوهنّ أن ينكحن أزواجهن: و هنگامی که زنان را طلاق دادید و عده خود را به پایان رساندند ، مانع آنها نشوید که به نکاح همسران سابق خویش در آیند. 🌸 إذا تراضوا بينهم بالمعروف:اگر میان زن و مرد به طرز پسندیده ای ، توافق برقرار گردد. ذلك یوعظ به من کان منکم یؤمن بالله و اليوم الأخر: هر کسی از شما که ایمان به خدا و روز قیامت دارد ، به این دستورات موعظه داده می شود. اگر مطلقه با همان شوهران سابق خود توافق و سازش کرده و ازدواج کنند ، در پاکی و تزکیه فرد و جامعه تأثير بسيار دارد. زيرا در اين نوع ازدواج ، اسرار يکدیگر مخفی مانده و فرزندان به آغوش خود بر می گردند. ذلك ازکی لکم و أطهر و الله يعلم و أنتم لا تعلمون:اين امر مايه ی تزکیه و پاکی بیشتر شما است و خداوند می داند و شما نمی دانید. 🔹پيام های آیه 232سوره بقره 🔹 ✅ رأى زن مطلقه، در انتخاب شوهر محترم است و در مجدّد، اجازه از دیگرى لازم نیست حتی نیاز به اجازه پدر دیگر نخواهد داشت تا بخواهند بر او سخت گیری کنند یا مانع ازدواج او شوند زن قبل از اسلام برای ازدواج مجدد نمی توانست کاری کند و تحت فشار دیگران بود ولی اسلام به زن عزت داد که برای ازدواج مجدد نیاز به اجازه کسی ندارد و کسی نمی تواند مانع او شود «فلاتعضلوهنّ» ✅ با یک ، براى همیشه بدبین نباشید. چه بسا بعد از طلاق، دو طرف پشیمان شده و آماده زندگى مجدّد به نحو شایسته اى باشند. «ینكحهنّ ازواجهنّ» ✅ شرط اصلى ، رضایت طرفین است. «تراضوا بینهم» ✅ توافق بر ، باید بر اساسى عقلایى وعادلانه باشد. «تراضوا بینهم بالمعروف» ✅ كسانى كه در راه مشروع دیگران، كارشكنى ومشكل آفرینى مى كنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شكّ كنند. «لا تعضلوهنّ... ذلك یوعظ به من كان منكم یؤمن باللّه والیوم الاخر» ✅ براى حفظ جامعه، زنان و مردان نباید بى همسر بمانند. ✅ حتی بازگشت زن به شوهر قبلی اش برکات فراوانی دارد { و الله یعلم و أنتم لا تعلمون} Safirehedayat