#تصوف_از_ديدگاه_ائمه_اطهار
حجه الاسلام #داود_الهامى
📚معرفی اجمالی:
✍ نگارنده در ابتدا با اشاره به اینکه برخی از ۸۰ تا ۱۰۰۰ تعریف برای تصوف ادعا کرده اند، تصوف را یک طریقه التقاطی ونامنظم وبی حد وحصر معرفی می کند که متناسب با هر زمان تغییر شکل یافته است .
⚠️بنابراین نمیتوان یک #تعریف_جامع برای همه فِرَق آن ارائه داد .
✅در بخش دوم به #پیدایش_تصوف درقرن ۲پرداخته و وجود این اصطلاح را در عصر پیامبر اکرم ردّکرده است .
سپس به #منابع_خارجی تصوف اشاره کرده وتصوف را آمیزه ای از افکار بودائی و ایرانی ومسیحی وفلاسفه یونان می شمرد.
✅در بخش سوم با توجه به مخالفت متشرعه و #فقها ونفرت عموم مسلمان از #پشمینه_پوشان که در #اشعار_عربی وفارسی بازتاب یافته ، تصوف را بیگانه از اسلام خوانده است .
✅ مولف در بخش چهارم که مهم ترین بخش کتاب است ۱۰ مورد از #احادیث_مذمت تصوف ، راذکر کرده وذیل هریک نکات وبرداشت های خود را به طور مختصر بیان کرده است.
✅در بخش پنجم ۴روایت مدح تصوف را بررسی کرده و باتوجه به عامی بودن، جعلی بودن وعدم اعتبار منابع ، آن ها را نقد کرده است .
#کتاب #کلیات #فارسی #قرن۱۴
@safiresheytan🕸
تصوف از ديدگاه ائمه اطهار @safiresheytan.pdf
4.98M
📗 تصوف از دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام
✍ مولف: داود الهامی
🔹 تعداد صفحات: ۶۵
🔸 زبان: فارسی
@safiresheytan🕸
♨️نفوذ تصوف جدی است‼️
✖️معرفی کتاب اسرار التوحید و تقدس بخشی به صوفیان با عنوان شهید
✖️محترم دانستن خانقاه
به مناسبت نکو داشت ابو سعید ابوالخیر صوفی در شبکه ۳ سیما
@safiresheytan🕸
🔅آشنایی با ابوسعید ابوالخیر صوفی
👳♂نام: فضل الله بن محمد ابی الخیر
⚜کنیه: #ابوسعید ابا الخیر
❌مذهب: سنی شافعی
🔹محل سکونت: نیشابور
🔸فوت: سال ۴۴۰ (هـ ق)
📛 احوالات و ریاضت های نا مشروع ابوسعید :
❌ابوسعید همچون مولوی، از پیروانش می خواهد که در تشییع جنازه او به جای قرآن، شعر بخوانند(اسرار التوحید ص۳۵۵)
🌾قبل از هر وعده نماز به جای وضو، غسل می نمود و به جای غذا از علف های بیابان تغذیه می کرد.(تذکرة الاولیاء ۳۲۳)
👁برای انجام ختم قرآن، پای خود را می بست و از سقف آویزان می کرد و در حالت واژگون ۸۰ مرتبه قرآن را ختم نمود تا اندازه ای که خون از چشمانش جاری می شد!! (همان)
🐕نقل است كه ابو سعيد هفت سال در بيابان گشت و گل كن مىخورد و با سباع می بود.(همان)
🤹♀او یکی از افراط کنندگان در موضوع سماع بود و نقل است که حتی نیمه شب مریدان خود را از خواب بیدار می کرد و به آنها می گفت: قوموا و ارقصوا لله: بلند شوید و برای خدا برقصید.(اسرار التوحید ص ۴۵)
🧩برای شناخت خداوند، اسلام را ملاک نمی دانست و می گفت:راه تو به هر روش که پویند خوش است.(همان۱۸)
⛪️او از نخستین پایه گذاران نظام و رسوم خانقاه در ایران بود.(تحفة الاخیار)
🎻می گوید: نزد خدای ابوسعید، هر لذت مطبوع حلال می باشد همانند رقص و ساز و طنبور و سماع که همه و همه موجب صفای باطنی بندگان می شود.(شناخت عرفان و عارفان ایرانی ص ۳۱۹)
🎭گاهی لباس پشمینه و گاهی حریر می پوشید(که بر مرد حرام است) و گاهی در روز هزار رکعت نماز می خواند و گاهی حتی نماز های واجبش را هم نمی خواند.(همان ۳۱-۲۰)
🎼یک روز هنگامی که ابوسعید در حال رقص و سماع بود به او تذکر دادند وقت نماز است اما او همان طور که در حال رقص بود ، می گفت : ما در حال نمازیم.(اسرارالتوحید ص ۲۴)
✴️ابوسعید یکی از مهمترین حامیان حلاج، بایزید بسطامی بود و می گفت: چون حسين منصور حلاجى بايد كه در علوم حالت، در مشرق و مغرب كسی چون او نبود.(همان ص۹۱)
🕌امروزه سه مکان را به عنوان مرقد اباسعید می شناسند که مهمترین آنها در مهنه دشت خاوران ترکمنستان و مهنه مه ولات خراسان است.
🌐 به نقل از کانال عرفان وتصوف
@safiresheytan🕸
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄┄
📝شاید این روزها این سوال در ذهن شما هم باشد که چرا یک همایش که مدّعی تبیین عرفان اهل بیتی است خود را مخاطب سخنان اهل بیت درموضوع مذمت تصوف می انگارد⁉️
مگر مقصود اهل بیت علیهم السلام از تصوف، همین راه ومکتب شماست ⁉️
✍در پاسخ باید گفت عرفان مصطلح که به عرفان ناب شیعی شناخته می شود همان تصوف است که فقط با الفاظ زیبایی چون عرفان بَزَک شده است.
🔹اصلاً عرفان وتصوف دوچیز نیستند.
🔸بلکه هر جا نام از عرفان برده می شود منظور تصوف است
🔹وهرجا نام از تصوف می رود ، منظور همان عرفان است .
💥چنانکه می بینیم ملاصدرا در کتاب کسر اصنام الجاهلیه بارها خود وپیروان مکتبش را صوفی حقیقی می شمارد ودیگران را مدّعی دروغین تصوف قلمداد می کند .
💥شهید مطهری نیز بیان می دارد؛
اهل عرفان هرگاه با عنوان فرهنگی یاد شوند با عنوان عرفا وهرگاه با عنوان اجتماعیشان یاد شوند غالبا با عنوان متصوفه یاد می شوند.
در واقع صوفی وعارف دو اسم برای یک مسمی است .
💥کما اینکه دکتر یحیی یثربی در کتاب سراب فریب این مساله را تکرار مینماید ومیگوید :
🔹این تصور اشتباه است که فکر کنیم دو راه ومکتب داریم که یکی از آنها تصوف است ودیگری عرفان .
❌ این تصور نادرست در تاریخ تصوف وجود نداشت وتنها بعد از انقلاب اسلامی عده ای بر جدایی این دو تاکید ورزیده اند.
⚠️انگیزه این تاکید هم تنها یک چیز است که علاوه برشماری از بزرگان شیعه همانند شیخ بهایی و ملاصدرا برخی معاصران نیز به این راه متمایل شده اند .
🏵 به نظر می رسد اکنون بهتر میتوان پاسخ این سوال را دریافت که چرا همایشی با عنوان عرفان شیعی به روایاتی که در آن تصوف مذمت گردیده می پردازد ⁉️
🔸وقتی تصوف وعرفان دوروی یک سکه اند،این جریان ها عرفانی ناگزیر اند چاره ای برای این روایات مزاحم با مکتب خود بیاندشندزیرا بزرگترین مانع و سدّ راه پیشرفت تصوف شیعی یا همان عرفان است .
🔹احادیثی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تا حضرت مهدی علیه السلام همه بر مردود بودن تصوف تاکید دارند .
🔅همایشی که در روز های اخیر در مشهد با حواشی قابل تاملی برگزار شد بار دیگر این حقیقت را یادآور شد که آنچه امروز به نام عرفان شیعی در جامعه مطرح است همان تصوّفِ دست ساز دشمنان اهل بیت است که برخی شیعیان با نادید گرفتن هشدار های اهل بیت به آن گرویدند ودر صدد دفاع ازآن برآمدند.
🔻امام رضا علیه السلام فرمودند :
یکی از شیعیان ازحضرت صادق علیه السلام می پرسد:
🔹نظر شما راجع به گروهی که با نام صوفیه در این زمانه پدیدآمده اند،چیست؟
🔸امام علیه السلام می فرمایند : صوفیان دشمنان ما هستند وهر کس به آنها گرایش یابد، ازآنها ست وبا ایشان محشور خواهد شد .
❌به زودی گروهی که ادّعا محبت ما را دارند وبه آنها متمایل می شوند و خودشان را شبیه آنها می سازند ،ولقب های آنها را بر خود می گذارند، وبه توجیه وتاویل سخنان آنها می پردازند .
⭕️بدانید هر کس به سوی ایشان تمایل یابد ، از ما نیست و ما از آنها بیزاریم.
┄┄┅━🍃🌹🍃━┅┄┄
امید می رود طلاب حوزه انقلابی مشهد با هوشیاری تمام در برابر نفوذ جریان های انحرافی بایستند وبه وظیفه ای که ولیّ نعمتمان حضرت رضا علیه السلام بر دوش شان گذاشته اند عمل نمایند که آن حضرت فرمودند؛
🔰هر کس نزد او یادی از صوفیه شد باید با دل وزبانش از آنها ابراز تنفر وانزجار نماید وگرنه از ما نیست ،
🔰همانا کسی که معایب وایرادات ایشان را بازگو می نماید مانند یاران پیامبر در حال جهاد با کافران است .
@safiresheytan🕸
🎇هِمفر جاسوس انگلیس در ممالک اسلامی می نویسد:
آنچه وزارت مستعمرات انگلیس به هنگام اعزام به شرق به من توصیه نمود عبارت بوده از:
👈گسترش همه جانبه مراکز درویش پروری همانند خانقاهها
👈و تکثیر و انتشار رساله ها و کتابهایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها، گوشه گیری و مردم گریزی سوق می دهد؛ مانند↪️
🔘کتاب احیاء العلوم غزالی،
🔘مثنوی مولوی،
🔘و کتابهای محی الدین عربی.
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
#شعر
🌸 توفارغی زِ دامی کاندر رهت نهادند
🌼 تا خرمنت نسوزد تشویق ما ندانی
-----------------
📚دستهاي ناپيدا- خاطرات مستر همفر ص ۶۴
@safiresheytan🕸
@shiayan_page.mp3
9.57M
📚#معرفی_کتاب:
🎙مولف کتاب ارزشمند #ابن_عربی_از_نگاهی_دیگر حجت الاسلام سید محسن #طیب_نیا در پی انتشار کتاب" ابن عربی شیعه خالص"، جناب #وکیلی را دعوت به #مناظره کرد.
❌ پیش از این نیز استاد طیب نیا در کتاب"#چه_کسانی_نمی_فهمند " به نقد آثار آقای وکیلی راجع به #گوساله_پرستی ودفاع از #ابن_عربی پرداخته بوده اند .
✅حجه الاسلام طیب نیا ، به طور مختصر ومفید ضمن گزارشی از کتاب خود ادله تشیع ابن عربی را نقد وبررسی نمودند.
⭐️نظر #امام_خمینی و #شهید_مطهری و #آشتیانی و محمد حسین #طهرانی را درباره سنی بودن ابن عربی در این #فایل_صوتی بشنوید.
@safiresheytan🕸