41.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دوست_خدا
نقل مکاشفه ای از آقاشیخ محمد تقی آملی
توسط آیت الله مرتضوی لنگرودی "رحمةالله علیهما"
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
امام حسن بن علی المجتبی"علیه السّلام"
بزرگواری، احسانکردن داوطلبانه است
و دَهِش پیش از خواهش.
📚منتخب میزان الحکمه-ح 5495
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍ قبل از شنیدنِ درخواست نیاز، احسان کنیم🔸فهم انواع نیاز (عاطفی،فکری،مالی...)، محتاج درک شرایط فرد و آن، معمولاً محتاجِ ارتباط و هوش هیجانی است🔸پیش از آنکه خانواده و اطرافیان و جامعه، نیازشان را به زبان آورند، احساس و تأمینش کن...
#کرامت #انفاق #درک #سرعت
چند لحظه، تأمّل کنیم!
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
#🌸
📝 در روايت است كسى را نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مدح كردند.
حضرت فرمود: #عقل او چگونه است؟
عرض كردند: اى رسول خدا، ما از تلاشش در عبادت و كارهاى خوب او به شما خبر مىدهيم و شما از #عقل او سؤال مىكنيد؟
◼️حضرت فرمود:
▪️به راستى #احمق به سبب نادانیاش به امورى بزرگتر از گناهِ گناهكار مىرسد
▪️و بندگان در قيامت، تنها به اندازهی #عقلهايشان به درجات بالا مىروند و به #قرب پروردگارشان میرسند.
⬅️ ازاينرو دیده مىشود برخی در كارهاى عبادى بسیار رنج مى.برند،
❗️اما ناگهان همانوقت
_ مثلاً بر زبانشان #حرفی جاری مىشود كه مانند گاو نُهمن شيرده لگد مىزند و همه چيز را از بين مىبرد،
_ يا #روزه مىگيرد و زحمت را مىكشد، اما دقت نمىكند و یکباره غيبتى مى.كند، تهمتى مىزند یا بدزبانى مىكند (اينها نمودهاى دنياگرايى است).
🔥شيطان نمىخواهد انسان از اين #طاعت استفاده قربى كند
طاعت ظاهری انجام داده و رفع تكليف میشود، اما #تأثير_قربى ندارد.
📚 برگرفته از کتاب درد دل به درگاه الهی
#تاثیر_قربی
#عقل
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
▪️🌸▪️
"باسمه تعالی"
تفسیر آیه ۱۴ سوره رعد از المیزان
«له دعوه الحق و الذین یدعون من دونه لا یستجیبون لهم بشیء الاکباسط کفیه الی الماء لیبلغ فاه و ما هو ببالغه و ما دعاء الکافرین الا فی ضلال»
(دعوت حق از آن اوست ، و کسانی که غیر او را می خوانند ابدا آنها را اجابت نمی کنند جز مانند کسی که دو دست خود را به سوی آب گشوده تا آن را به دهانش برساند، اما به آن نخواهد رسید و دعای کافران جز در گمراهی نیست)
تفسیر آیه فوق از المیزان
دعا زمانی حقیقت دارد که اوّلاً مدعو دارای توجه و نظری باشد که بواسطه آن اگر بخواهد بتواند نظر خود را متوجه داعی نماید و ثانیاً باید صاحب قدرت وتمکنی باشد که از استجابت دعا عاجز نگردد، اما دعا کردن و خواندن کسی که نه درک و شعوری دارد و نه قدرت بر اجابت دارد دعای حقیقی نیست ، اگر چه ظاهرا صورت دعا داشته باشد، پس دعای حقیقی تنها مخصوص خداست (چون هم درک و شعور و آگاهی کامل دارد به دعای دعا کننده و هم قدرت کامل بر اجابت آن در صورت مشیت دارد) بر خلاف دعائی که مشرکان به درگاه ارباب و الهه ی خود می کنند، چون آنها فاقد قدرت و درک و شعورند و ابداً قدرت بر استجابت ندارند و به هیچ وجه آنها را بی نیاز نمی نمایند، لذا دعا و خواندن آنها امری باطل است و فقط دعوت خدا به حق است. و برای تشبیه و توضیح مطلب می فرماید آنها مانند شخصی هستند که تشنه است و می خواهد سیراب شود، اما از اسباب و مقدمات رفع عطش هیچ یک رافراهم نکرده و از آب دور است، فقط کف دستانش را به طرف آب باز نموده و دست خالی از آب را نزدیک دهان برده است، مُسلَّماً چنین کسی آبی به دهانش نمی رسد و رفع عطش نمی شود و از آب نوشیدن تنها صورت آن را نشان داده و تقلید نموده است. این افراد هم از دعا کردن فقط صورت خالی از معنا را تحقق بخشیده اند، چون این بتها و شرکای خیالی در استجابت دعا، همان اثری را دارند که آن شخص تشنه برای رفع عطش خود دست خالی از آب را نزد دهان ببرد و خاصیت دیگری ندارند، لذا هیچ دعایی جز برای خدا صورت حقیقت ندارد و هر کس غیر خدا را بخواند ارتباط خود با هدف مطلوبش را گسسته و ازطریقی که او را به مطلوبش می رساند خارج شده است و در حقیقت دعایش راه را گم کرده است، زیرا ضلالت یعنی خروج از راه، اینها نیز در دعا کردن از مسیر خود خارج شده اند.
✍حجةالاسلام و المسلمین نیکزاد
🔰معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدیه ای از آقا علی بن موسی الرضا "علیه السلام"
به شما دوستان
#پیشنهاد_دانلود
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
23.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
± تعویض پرچم گنبد مطهر #امام_رضا علیهالسلام
🌼🌸🌺🌸🌼🌸🌺
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
...ملا آقای دربندی
💠آیت الله العظمی وحید خراسانی:
🍃شیخ انصاری مردی است که مادر علم، کم تر مثل او زاییده است. امروز روز وصف عظمت او نیست...
.
🍃شیخ انصاری آن کسی است که دنیا اعتراف می کند که او از آن نوابغ نایاب بشریت است و از آن مغزهای طراز اول عالم بشریت است.
🍃شیخ فرمانده صد میلیون شیعه بوده و میلیونها ليره در آن زمان از زیر دستش رد می شده، ولی وقتی که از دنیا رفت، تمام دارایی اش هفده تومن بوده.
🌾آن علمش که سیطره علم او دنیا را پر کرده و این هم عملش که وضع عملش عالم را گیج کرده است. این است که وقتی خليفه عثمانی از والی عراق برنامه زندگی شیخ انصاری را پرسید، او به خلیفه عثمانی گفت که اگر می خواهی علی بن ابی طالب را در علم ببینی و اگر می خواهی فاروق اعظم را در زهد ببینی باید شیخ انصاری را ببینی، شیخ چنین مردی است.
🌾آن وقت از یک چنین مردی و از یک چنین فحلی، شخص عالمی را طلبیدند، بسیار تأمل نمود تا یکی را انتخاب کرد. شیخ انصاری آن هنگام که این شخص را فرستاد، تا دم دروازه به همراهی و بدرقه اش رفت و برگشت...
🌾فردای آن روز، به شیخ انصاری خبر دادند که این شخص برگشته است. شیخ پریشان شد که چرا برگشته، به دیدنش رفت و گفت: چرا آمدی؟ گفت: دیروز که بدرقه ام کردی وارد کربلا شدم... به خواب رفته و خودم را در بهشت دیدم، به من قصری نشان دادند که دیدم تمام قصرهای عالم در مقابل این قصر گویی خرابه ای بیش نیست، پرسیدم این قصر از کیست؟ گفتند: این قصر از آن توست و تو سه شب دیگر در این قصر منزل می کنی.
🌾دنبال آن قصر دیگری به من نشان دادند که دیدم باز قصر من در مقابل آن قصر گویی مثل یک خرابه ای بیش نیست. چشمم که به آن قصر افتاد اصلا تمام بهشت را فراموش کردم. گفتم: این قصر از کیست؟
🌾گفتند: این قصر از شیخ مرتضی انصاری است. بعد از این قصر، قصر سومی را به من نشان دادند که باز دیدم قصر تو در مقابل آن قصر یک خرابه ای بیشتر نیست. پرسیدم: این قصر مال کیست؟ گفتند: این قصر از ملا آقای دربندی است. تا من این کلمه را شنیدم در عالم رؤیا متحیر ماندم.
🌾گفتم: شیخ ما کجا، ملای دربندی کجا؟! ملای دربندی مردی است برازنده ولی چه حسابی در این عالم است که قصر شیخ انصاری با این تفوق علمی و عملی اش، در مقابل قصر ملای دربندی، مثل یک ستاره در مقابل خورشید باشد؟!
🌾تا این حیرت برای من پیش آمد، به من گفتند داستان این است: این قصری که به تو داده اند زاییده علم و عمل توست. این قصری هم که به شیخ داده اند، مولود علم و عمل شیخ است، امّا این قصری که به ملای دربندی داده اند، نه از علم اوست و نه از عمل او، این یکی از قصرهای اختصاصی حسین بن علی است و چون ملای دربندی برای عزای پسر فاطمه علیهما السلام منبر می رفته، سیدالشهدا از قصور اختصاصی اش این قصر را به ملای دربندی حواله داده است.
🌾این نه قصری است که به علم و عمل بشود به آن رسید. این قصر اختصاصی حسینی است...
🌾آن عالم برازنده، خواب را برای شیخ گفت، چنان که در خواب به او گفته بودند: این قصر، مال توست و سه شب دیگر فقط، جایت این جاست، همچنان شد و او در آن شب موعود(پایان سه شب)، در وادی السلام زیر خاک خفته بود...
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
💢 سیاهی لشکر
✍️ از کوری پرسیدند: «چرا چشمت کور شده؟»
🔹گفت: «من عاشورا در کربلا بودم. شاهد کشتهشدن حسین "علیهالسّلام" بودم، هرچند شمشیر و تیر و نیزهای نزدم.
🔸وقتی برگشتم خانه و خوابیدم، در عالم خواب دیدم یک نفر میگوید: "خاتم الانبیاء با تو کار دارد. مرا کشان کشان بردند تا پیش ایشان؛ جلو رفتم و زانو زدم و گفتم: "سلام بر شما ای رسول خدا."
🔹خاتم الانبیاء جوابم را نداد، مدّتی بعد سرش را بلند کرد و فرمود: "ای دشمن خدا! حرمتم را شکستی و خانوادهام را کُشتی؟!"
🔸گفتم: "ای رسول خدا! به خدا قسم من نه شمشیری زدم، نه تیری انداختم و نه نیزهای پرتاب کردم."
🔹خاتم الانبیاء فرمود: "این درست، ولی سیاهی لشکر عمر بن سعد را زیادتر کرده بودی.
🔸مرا جلوتر بردند، جلوی رسول خدا طشتی از خون بود، فرمود: " این، خون پسرم حسین"
🔹بعد، از آن خون به چشم من کشید، از خواب بلند شدم؛ دیگر چیزی ندیدم تا امروز»
📌 مراقب باشیم در جایی که حق در حال پایمال شدن هست سیاهی لشکر نباشیم.
📚 قصّه کربلا، ص 100
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
◼️ افسوس بازیگر فقید سینما و تلویزیون چه بود؟
◻️آرش میراحمدی، بازیگر ۵۲ ساله سینما و تلویزیون که مدتی بود با بیماری مبارزه میکرد، روز گذشته (۲۸ شهریور ماه) درگذشت .
وی در حاشیه نمایشگاه بیست و یکم مطبوعات تهران در سال ۱۳۹۴ با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه، افسوس خود را از عدم حضور در حوزه عنوان کرده بود و در پاسخ به این سوال که حوزه و طلبگی را چگونه دیده ای؟، گفته بود: به این فضا بسیار علاقه مندم و اگر مشکلات شخصی که برایم پیش آمد نبود، دوست داشتم در حوزه تحصیل کنم و هم اکنون هم افسوس آن روزها را می خورم که چرا طلبه نشدم.
مشروح مصاحبه خبرنگار خبرگزاری حوزه با بازیگر فقید سینما و تلویزیون
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رجزخوانی حسین طاهری در حضور رهبر انقلاب
دیروز پدرها همه رفتند به میدان
امروز پسرها همه در خط شهیدان
#چهارشنبه ۱۴۰۲۰۶/۲۹
🔰معاونت تهذیب و تربیت مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
🔻#آیتالله_اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه: تبلیغ باید روح برنامهریزیها و نظامات حوزه باشد.
◻️ بر حوزه آزاد تأکید داریم.
◻️ ۲۰ طرح مهم تبلیغی را دنبال میکنیم.
◻️ شعار امسال حوزه های علمیه «حوزه علمیه و رسالت تبلیغ و تبیین» است.
با ما همراه باشید:
🖥 تلویزیون اینترنتی حوزه
🆔️ eitaa.com/joinchat/2535194783C1b4125c537
🔰مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️
▪️🌸▪️
"باسمه تعالی"
♨️دو اشکال منطقی در تعریف علم حصولی
#اشکال_اول: در منطق گفته اند علم حصولی، حضور صورت شی در ذهن و یا عقل است، بعد علم را تقسیم کردهاند به تصور و تصدیق و در تعریف تصور گفته اند همان صورت یک شی در ذهن است.
اشکال این است که تعریف مقسم با قسم آن یکی شده است.
#اشکال_دیگر: اینکه در تعریف تصدیق و حکم گفتهاند که حقیقت حکم و تصدیق، اذعان نفس است.
اشکالی که مطرح میشود این است که اگر حکم و تصدیق، اذعان نفس است، اذعان نفس، فعل نفس است بنابراین از تعریف علم که حضور صورت شی در ذهن است خارج میشود، فعل نفس ساخته نفس است و مربوط به نفس است نه ذهن و عقل، و قهراً حکایتگری از خارج ندارد در حالی که علم باید برگرفته از خارج و حکایتگر از آن باشد. در این صورت تصدیق از اقسام علم نخواهد بود.
❗️#پاسخ_سوال_اول این است که علمی که نسبت به اشیا پیدا میکنیم دو گونه است، بیحکم و با حکم مثلاً درکی که از زید داریم گاهی بدون حکم به دانشمند بودن اوست و گاهی با چنین حکمی است. اولی تصور و دومی تصدیق است.
به تعبیر دیگر علمی که مقسم قرار گرفته است مطلق است نسبت به حکم داشتن و نداشتن، به تعبیر دیگر نسبت به حکم داشتن و نداشتن لا به شرط است.
اما تصور همان علم است به شرط لای از حکم و تصدیق همان علم است به شرط شیء نسبت به حکم.
بنابراین تعریف مقسم با قسم خود متفاوت است.
❗️#در_پاسخ_اشکال_دوم همانگونه که ملاصدرا و پیروان او گفتهاند حکم در حقیقت مانند یک سکه دو رویه است یک رویه آن انفعال نفس است و یک رویه دیگر آن فعل نفس است. به تعبیری دقیق تر اول علم و ادراک یعنی انفعال نفس رخ میدهد و به دنبال آن فعل نفس تحقق پیدا میکند.
یعنی تا علم پیدا نکنیم که مثلاً زید در خارج دارای وصف عالم بودن است اذعان و تصدیق که فعل نفس است تحقق پیدا نمیکند.
مثلاً بعد از تحقیق و بررسی علم پیدا میکنیم که در خارج زید عالم است این علم انکشاف خارج است و حکایتگری از خارج دارد اما لازمه چنین علمی، اذعان و تصدیق یعنی فعل نفس است.
حکمی که در تعریف تصدیق آورده میشود همان حیثیت علم بودن و انفعالی آن است نه حیثیت فعل نفس بودن آن.
✍حجةالاسلام و المسلمین نیکزاد
🔰معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#بخش_گتاب
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
▫️