💚تقوی چیست
معمولآ تقوی را به عنوان یک برنامه منفی یعنی پرهیزکاری و اجتناب و کناره گیری از معصیت معرفی میکنند اما تقوی در بعضی از ایات قران و احادیث به عنوان یک ارزش مثبت معرفی شده است.نه منفی
تقوا به معنای ترک گناه نیست بلکه عبارت است ازیک نیروی درونی و قدرت ضبط نفسانی که در اثر تمرین و ریاضتها ی مداوم برای نفس حاصل میشود.ونفس را آنچنان نیرومند میسازد که مطیع فرمانهای الهی خواهد بود
آنچنان نیرومند است که در برابر خواسته ها وتمایلات غیر مشروع ِنفسانی'مقاوم وپایدار خواهد بود
ودر لغت هم به همین معناست تقوی از ماده وقایه. به معنای حفظ و نگهداری است.
تقوا یعنی خود نگهداری وکنترلِ نفس .
تقوا یعنی تقیّد وتعهدِ انسان به اطاعت از قوانین و دستورهای شرع ''هر ترکِ گناهی را تقوا نمیگویند .بلکه ملکه ترک گناه ونیرویِ کنترل و ضبطِ نفس را تقوا میدانند .ولذا تقوا بهترین زاد و توشه آخرت است و زاد و توشه یک امرِ مثبت است نه منفی .
مثلآ
امیر المومنین علیه السلام میفرمایند
اوصیکم عبادالله بتقوی الله فاِنّها الزمام والقوام فتمسّکوا بوثائقها واعتصموا بحقائقها توءول بکم الی اکنان الدعة و اوطان ....
میفرمایند
ای بندگانِ خدا شما را به تقوی سفارش میکنم زیرا تقوی برای نفس به منزله افسار است که او را بسوی خوبیها میکشد.پس به رشته های محکم تقوی تمسک جوئید وبه حقائق آن متوسل شوید تا شما را به منازلِ ارامش و رفاه و پناهگاه محفوظ ومنزلهای عزّت برساند
ادرس
نهج البلاغه خطبه ۱۹۵
آثار تقوی
بصیرت و بینش
ادامه دارد
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚ادامه بحث تقوی
از ایات و احادیث استفاده میشود که تقوا به انسان بصیرت و بینشِ صحیح میدهد تا مصالح واقعی دنیا و اخرتِ خودش را تشخیص دهد
خداوند می فرماید
یا ایّها الذین امنوا اِن تتّقوا الله یجعل لکم فرقانآ
ای اهل ایمان اگر تقوا پیشه کنید خدا برای شما فرقان(دیده بصیرت برای تشخیص طریق سعادت ومصالح)میدهد
ادرس
سوره انفال آیه ۲۹
از آثار دیگر تقوا
پیروزی بر مشگلات
خداوند می فرماید
و مَن یتّق الله یجعل له مخرجآ ۱
هر کس که تقوا را پیشه خود سازد خداوند (در گرفتاریها وحل مشگلات) راه خروجی برایش قرار میدهد
ودیگر از آثار تقوی
رسیدن روزی برایش از جایی که گمانش را نمیکند
خداوند در ادامه آیه قبل می فرماید
..و یرزقه مِن حیث لا یحتسب ۲
و روزی میدهیم اورا از جایی که گمان نمیبرد
۱و۲ سوره طلاق آیه ۳
ودیگر آثار تقوی
آزادگی از بندگیها ونجات از هلاکتها
ممکن است کسی گمان کند که تقوا سلب آزادی میکند ومحدودیت بوجود می اورد اما اینطور نیست بلکه کاملآ بر عکس است
امیرالمومنین می فرماید
فاِنّ تقوی الله مِفتاح سدادِِ و ذخیرة معادِِ و عتق من کلّ ملکة ونجاة من كل هلكة...
تقوا کلید هدایت واستقامت و توشه اخرت است.وسببِ ازادی از بندگیها و وسیله نجات از هلاکتها ست
ادرس
نهج البلاغه خطبه ۲۳۰
و اثر دیگر تقوا
درمان بیماریها
قال علی علیه السلام
فانّ تقوی الله....شفاء مرض اجسادکم وصلاح فساد صدورکم.....
تقوا درمانِ بیماریهای اجسام شما و اصلاح کننده فسادِ قلوب شما وپاک کننده الودگیهای نفوسِ شما ست
والسلام
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
سالکرد وفات بانوی بزرگوار امّ النبین را خدمت شما عزیزان تسلیت عرض میکنم
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم
موضوع شناخت خداوند
استاد .حاج حسن آقای روحبخش
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚ابو درداء و افراط در روزه دارى
اگر چه "ام درداء" خود بانوى دانشند و خردمندى بود، اما شوهر وى "ابودرداء" در عين حالى كه از ياران رسول خدا9 محسوب مى شد، در عبادت و زهدپيشگى راه افراط و تندروى را پيش گرفته، و از اين ناحيه هم موجب اعتراض و انتقاد ياران خويش را فراهم كرده، و هم در انجام وظايف خود نسبت به همسر، راه گلايه و شكايت را گشوده است!
آرى، مى دانيم وقتى رسول خدا ، ميان ياران خويش "پيمان اخوت" برقرار مى كرد، بين سلمان فارسى و ابودرداء هم پيمان برادرى قرار داد. بدين خاطر سلمان فارسى هرگاه فرصتى مى يافت، از باب اداى حقّ برادرى، به خانه "ابودرداء" و به زيارت او مى رفت.
يكى از اوقاتى كه سلمان براى ديدار "ابودرداء" به خانه اش رفت، وى در خانه نبود، امام سلمان متوجه شد همسر وى "ام درداء" وضع نامرتب و ژوليده اى دارد، از اين جهت ناراحت شد، و رفتار زن را مورد اعتراض قرار داد كه، چرا خود را اينگونه ژوليده و بدون رسيدگى به وضع لباس و نظافت رها كرده است؟ "ام درداء" پاسخ داد: سلمان! برادر تو، ابودرداء، به خودآرايى زن و مظاهر دنيا توجهى ندارد، زيرا همه روزها را روزه مى گيرد، و شبها هم به عبادت و شب زنده دارى مى پردازد!
اما طولى نكشيد كه ابودرداء از راه رسيد، به سلمان خوش آمد گفت، و دستور داد براى او غذا حاضر كنند، ولى وقتى سفره پهن شد و ميزبان، سلمان را به غذا خوردن فراخواند و خود چون روزه دار بود، به كنار نشست، چون روزه او مستحبى بود سلمان پيشنهاد كرد آن را افطار كند، و تا او افطار نكرد، سلمان هم دست به غذا نزد!
بارى، شب فرا رسيد و سلمان همچنان ميهمان بود كه متوجه شد، ميزبان مى خواهد تمام شب را به عبادت و مناجات بپردازد. اما سلمان او را مهار كرد و گفت: بايد به استراحت و ساير تكاليف خود بپردازد. بعد ادامه داد: اى ابودرداء! آخر تو در برابر خداوند يك وظيفه دارى، نسبت به جسم خود و حفظ و استراحت آن مسئوليت دارى، همچنين در مقابل زن و اعضاى خانواده، يك سلسله وظائف به عهده دارى.
بنابراين، بعضى از روزها را روزه بگير، برخى را هم افطار كن و خود را آزاد بگذار، هم نماز و عبادت داشته باش، و هم به خواب و استراحت خود رسيدگى كن، و بالاخره آنچه مهم است: اعط كلّ ذى حقّ حقّه.(1)
بايد هر حقدارى را به حقّ خود برسانى. يك شخص مسلمان عاقل، كسى است كه از يكسونگرى پرهيز داشته، به راه افراط و تفريط نيفتد، و هر چيزى را در حدّ خود و هر كارى را در جاى خود انجام دهد.
ادرس
پاورقى
(1) سفينة البحار، ج 1، ص 443.
متآسفانه در عصر ماهم چنین کسانی پیدا میشن که زندگی را رها کرده و از این هیئت به آن جلسه و...فقط مصادیق عبادت اینها نیست ما روایت داریم
فرمود
الکادّ علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله
تلاش کننده برای خانواده همانند مجاهد در راه خداست
ادرس
کافی ج۵ ص۸۸
من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۱۶۸
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚بسیار_زیبا
"حديثِ قدسي"
وقتی خداوند، مانع عبادت میشود خداى عزوجل ميفرمايد:
...و یکی از بندگانم شخصی است که شبها به خاطر من، نماز شب می خواند. اما من يك شب یا دو شب، او را از خواب بیدار نمی کنم، به خاطر نظر لطفى كه به او دارم. وقتی او از عبادت محروم می شود، خود را سرزنش ميكند. در صورتيكه اگر او را واگذارم تا هر چه خواهد عبادتم كند، او را خودبينى فرا گيرد و همان خودبينى، او را نسبت به اعمالش فريفته سازد و هلاکش می کند.
وقتی او از خود راضى شود، گمان می كند حق عبادت من را به جا آورده. و آن هنگام از من دور می شود در حالی که خودش خیال می كند به من نزديك است! پس كسانيكه اعمالى بخاطر ثواب من انجام ميدهند، نبايد به آن اعمال تكيه كنند، زيرا آنها هر چقدر هم که كوشش كنند و عُمر خود را در راه عبادتم بگذرانند، باز هم مقصر باشند و با عبادت خود به حقيقت عبادتم نمی رسند.
تنها بايد به رحمتم اعتماد كنند و به فضلم شادمان باشند و حُسن ظن داشته باشند.
ادرس
اصول كافى، جلد ۳ ، صفحه ۱۰۰
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚از مهمترین ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزّمان
ایجاد گسست شدید عاطفی بین اعضای خانواده و از هم گسیختگی خانوادههاست.
از منظر احادیث اسلامی، در آخرالزّمان بنیاد خانودهها به شدّت سست و آسیب پذیر خواهد شد و فسادها، فتنهها و آفتهای فراگیر این دوران، در متن تمام خانههای شرق و غرب عالم نفوذ خواهد یافت و نه تنها فرزندان که پدران و مادران را نیز فراخواهد گرفت:
"در آخرالزّمان، خواهی دید که پدران و مادران از فرزندان خود به شدّت ناراضی اند و عاقّ والدین شدن رواج یافته است
.1 حرمت پدران و مادران سبک شمرده میشود.
2 فرزند به پدرش تهمت میزند، پدر و مادرش را نفرین میکند و از مرگ آنها مسرور میشود.
3 در آن هنگام، طلاق و جدایی در خانوادهها بسیار خواهد شد.
4 در آن زمان، فتنه ها چونان پارههای شب تاریک، شما را فرا میگیرد و هیچ خانهای از مسلمانان در شرق و غرب عالم نمیماند؛ مگر اینکه فتنهها در آن داخل میشوند."
ادرس
خانواده و تربیت مهدوی،ص 39 الی 45، آقاتهرانی و حیدری کاشانی.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
فرازی_از_تاریخ
💚اثباتِ برتری امیرالمومنین علی علیه السلام از سایر انبیاءاز لسانِ خودِ حضرت
بعد از آنكه حضرت على عليه السّلام را در شب 19 ماه رمضان سال چهلم هجرت ، مضروب ساختند و آن حضرت در روزهاى آخر عمر شريف اش ، در بستر خوابيده بود، گاهى چشمهايش را باز مى كرد و مى فرمود:
« سَلُونى قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُونى : هر چه مى خواهيد از من بپرسيد، قبل از آنكه از ميان شما بروم »
صعصعة بن صوحان ، يكى از حاضرين بود، عرض كرد:
يا اميرالمؤ منين ! آيا شما افضل هستيد يا حضرت آدم عليه السّلام ؟
آقا، چشمهاى مبارك خويش را گشوده و فرمود:
« انسان خوب نيست از خودش تعريف كند، امّا براى اينكه ، نعمتهاى الهى را در حق خودم اظهار كرده و نوعى شكرگزارى كرده باشم ؛
جواب ترا مى گويم : خداوند متعال آدم را داخل بهشت كرد و تمام نعمتهايش را بر او مباح و حلال نمود، فقط او را از خوردن گندم مانع شد، و با وجود منع الهى ، از آن گندم خورد؛ ولى براى من ، گندم مباح بود، امّا از آن استفاده نكردم »
صعصعه عرض كرد:
شما افضل هستيد يا حضرت نوح ؟
امام عليه السّلام فرمود:
« زمانيكه قوم نوح او را اذيت و آزار رساندند؛ حضرت نوح آنها را نفرين كرد [و فرمود: (رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الاُرْضِ مِنْ الْكافِرينَ دَيّاراً):
پروردگارا! هيچ يك از كافران را بر روى زمين باقى مگذار!] و آنها هلاك شدند ولى من ، با اين همه مصيبت و آزار، در عمر خود نفرين نكردم »
صعصعه پرسيد:
آيا شما افضل هستید يا ابراهيم خليل عليه السّلام ؟
فرمود: « ابراهيم عليه السّلام به خداوند عرضه داشت :
(رَبِّ اَرِنى كَيْفَ تُحْىِ الْمُوتى ):
(خداوندا ! به من نشان بده كه چگونه اين مردگان پوسيده را زنده خواهى كرد.)
خطاب رسيد: ابراهيم مگر به قدرت ما ايمان نياورده اى ؟
عرض كرد: چرا؟، ولى مى خواهم قلبم مطمئن شود.
امّا ايمان من در مرتبه ايست كه (لَوْ كُشِفَ الْغِطاءُ ما ازْدَدْتُ يَقيناً):
هرگاه تمام پرده هاى بين خالق و مخلوق برداشته شود، يقين و اطمينان من به حدّى است كه كم و زياد نمى شود، يعنى در بالاترين درجه ايمان »
صعصعه گفت :
يا على ! شما افضل هستید يا موسى عليه السّلام ؟
امام فرمود:
« زمانيكه خداوند تبارك و تعالى ، حضرت موسى را به سوى فرعون فرستاد و به او يد بيضا و عصا را بعنوان معجزه عنايت كرد، و فرمان داد كه : برو بسوى فرعون ، موسى عليه السّلام عرض كرد:
(وَ لَهُمْ عَلَىَّ دَنْبٌ فَاَخافُ اَنْ يَقْتُلُوْنِ):(پروردگارا ! آنان به اعتقاد خودشان ، مرا گناهكار مى دانند؛ مى ترسم مرا بكشند.)
و از خداوند درخواست كرد كه برادرش هارون را هم با او همراه كند. امّا وقتيكه پيامبر بزرگوار اسلام صلّى اللّه عليه و آله مرا مأمور كرد سوره برائت را بسوى فرعونهاى مكّه ببرم و در موسم حج بخوانم ، با آنكه بسيارى از پهلوانان و پدران و برادران آنها را در جنگ كشته بودم ؛ ذرّه اى به دلم خوف نيامد و كسى را براى كمك و يارى نخواستم و به تنهائى سوره برائت را برده و بر آنها قرائت كردم »
صعصعه عرض كرد:
يا على ! شما افضل هستید يا حضرت عيسى عليه السّلام ؟
امام فرمود:
« آنگاه كه آثار وضع حمل ، در مادر عيسى ظاهر شد و خواست بچه اش را بدنيا آورد از طرف خداوند فرمان رسيد:
مريم ! از بيت المقدس بيرون رو كه اينجا جاى زايمان نيست ؛ اينجا عبادتگاه است . او بدستور الهى ، به زير يك نخله خشك پناه برد.
امّا وقتى مادر من ، در مسجدالحرام آثار وضع حمل را ديد خواست كه از آنجا بيرون رود، خداوند امر فرمود:
كه داخل خانه ما بيا! و ديوار كعبه شكافته شد، مادرم مرا در خانه خدا بدنيا آورد و سه روز مهمان پروردگارم بود »
ادرس
بحار، ج 73، صفحه 465
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚هشدارِ شگفتِ انگیز امام علی(ع)
امیرالمؤمنین علی عليهالسلام میفرمایند :
روزی خواهد آمد که فحشا زیاد میشود؛ محارم هتک میشوند ؛ زنا آشکارا انجام میشود ، غصب اموال ایتام حلال میشود ، رباخواری رواج مییابد ،کم فروشی باب میشود ، شراب جو حلال میگردد ، رشوه را با نام هدیه پرداخت میکنند ، خیانت در امانت میکنند ، مردان خود را به شکل زنان و زنان خویش را به هیئت مردان درمیآورند ، نماز سبک شمرده میشود ، مردم برای غیرخدا حج بهجا میآورند.
💚وقتی آن روز فرا رسد، گاهی هلال روز اول ماه بزرگتر میشود به نحوی که مردم در دو شب آن را میبینند ٬و گاهی ناپدید میشود به حدی که مردم روز اول ماه را روزه نمیگیرند و روز عید فطر را به نیت روز آخر ماه رمضان روزه دارند! آگاه باشید ، آگاه باشید زمانی که از خدا غافل شوید مرگهای ناگهانی زیاد میشود به شکلی که مرد ، در روز سالم و سلامت از خواب بیدار میشود ولی شب در قبر میخوابد و یا شب سالم سر بر بالش میگذارد ولی دیگر بیدار نمیشود.
💚وقتی آن زمان رسید باید انسان قبل نزول بلا وصیتنامهاش را نوشته باشد و واجب است نماز را از ترس فوت نماز در آخر وقتش ، در اول وقتش برپا دارد. هرکس آن زمان را درک کرد شب با وضو به بستر رود و اگر امکان داشت همیشه با وضو باشد این کار را انجام دهد زیرا او همیشه در ترس است و نمیداند که چه زمانی ملکالموت برای قبض روح ، سراغش میآید. شما را هشدار دادم اگر هوشیار شوید و آگاه نمودم اگر آگاه شوید و پند دادم اگر پند گیرید ، در خلوتگاهها و غیر آن تقوای الهی پیشه کنید تا مبادا بمیرید مگر این که مسلمان باشید.
خداوند در قرآن کریم میفرماید :
کسی که از دینی غیر از اسلام پیروی کند اعمالش پذیرفته نمیشود و او در روز قیامت از زیانکاران است
ادرس
(آل عمران،آیه 85)
ادرس
بحار الانوار؛ ج93،ص303،ح19
فضائل الاشهر الثلاثه للصدوق؛ ص91،ح 70
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚انبیاء قبل ازپیامبر ما هم در گرفتا یها وشدائد از حضرت محمد وال او صلوات الله علیهم اجمعین مدد میگرفتند
💚حتی حضرت نوح علیهوعلی نبیناالسلام در حال غـــرق شدن بود تا آنکـــه...
آقا امام صادق علیهالسلام فرمودند: وقتی نوح «ع» سوار کشتی شد و از غرق شدن ترسید گفت: «خدایا! از تو میخواهم به حقّ محمّد و آل محمّد مرا از غرقشدن نجات دهی»! و خدا او را نجات داد.
«الصّادق: إِنَّ نُوحاً لَمَّا رَکِبَ فِی السَّفِینَهًِْ وَ خَافَ الْغَرَقَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ (لَمَّا أَنْجَیْتَنِی مِنَ الْغَرَقِ فَنَجَّاهُ اللَّهُ عَنْه.»
ادرس
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۶۰
أمالی للصدوق، ص۲۱۸
و نیز در روایتی حضرت رضا علیه السلام فرمودند: وقتی نزدیک بود نوح علیه السلام غرق شود، خدا را به حقّ ما سوگند داد و خدا غرق شدن را از او دفع کرد.
«الرّضا علیه السلام: لَمَّا أَشْرَفَ نُوحٌ علیه السلام عَلَی الْغَرَقِ دَعَا اللَّهَ بِحَقِّنَا فَدَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ الْغَرَقَ.»
ادرس
وسایل الشیعه، ج۷، ص۱۰۳
💚خدایا! به حق محمد و آل محمد -صلوات الله علیهم اجمعین- ما را از غرق شدن در دریای گمراهی و تاریکی و فتنههای عظیم و سخت آخرالزمان نجات بده!!
به رحمتک یا ارحم الراحمین
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚عبادتهایی که برای آن عذاب می نویسند
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
کسی که کسبش حرام است خداوند هیچ كار خیرى را از او نمی پذیرد، چه آن کارصدقه باشد چه آزاد كردن بنده؛ حج باشد یا عمره و خداوند متعال به عوض پاداش این كارها، گناه براى او ثبت میكند و آنچه پس از مرگش باقى میماند توشه دوزخ او خواهد بود.(1)
امام صادق علیه السلام فرمود:
اگر کسی با مالی که از راه حرام بدست آورده است عازم حج شود هنگامی که لبیک می گوید جواب رد به او میدهند که لَا لَبَّیْكَ وَ لَا سَعْدَیْكَ که این نشان از مردودی عمل اوست اما اگر مال او از راه حلال کسب شده باشد پاسخ مثبت به او داده می شود که لَبَّیْكَ وَ سَعْدَیْكَ و این نشان از قبولی عمل او خواهد بود.(2)
امام علی علیه السلام در وصیت خود به امام حسن علیه السلام فرمود: به خدا سوگند به خدا سوگند به خدا سوگند کسی که ذره ای مال حرام بخورد در قیامت از رسول خدا صلی الله علیه و آله دور می افتد و از حوض کوثر نمی نوشد و مشمول شفاعت آن حضرت نمی گردد(3)
(1) ثواب الأعمال، ص282
(2) الكافی، 5/124
(3)دعائمالإسلام، 2/35
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚 پیامی تکاندهنده برای شیعیان!
حضرت ولیّعصر عجّلاللهفرجه در توقیعی فرمودند:
...كَيْفَ يَتَسَاقَطُونَ فِی الْفِتْنَةِ وَ يَتَرَدَّدُونَ فِی الْحَيْرَةِ وَ يَأْخُذُونَ يَمِيناً وَ شِمَالًا، فَارَقُوا دِينَهُمْ أَمِ ارْتابُوا أَمْ عَانَدُوا الْحَقَّ؟! أَمْ جَهِلُوا مَا جَاءَتْ بِهِ الرِّوَايَاتُ الصَّادِقَةُ وَ الْأَخْبَارُ الصَّحِيحَةُ؟! أَوْ عَلِمُوا ذَلِكَ فَتَنَاسَوْا؟!
مَا يَعْلَمُونَ إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً وَ إِمَّا مَغْمُوراً؟!
[بنگر که] چگونه در فتنهها سقوط میکنند و در تحیّر و سرگردانی میگردند و به راست و چپ میروند.
از دینشان دست برداشتهاند و یا در مورد حق دچار تردید شدهاند؟ یا عناد میورزند؟
یا اینکه از روایات راست و خبرهای صحیحی که به آنها رسیده است بیخبرند؟ و یا آنها را میدانند اما از یاد بردهاند؟
آیا نمی دانند که زمین هیچگاه از حجّت خدا [که یا ظاهر است یا نهان] خالی نمیماند؟
ادرس
كمالالدينوتمامالنعمة، ج ۲، ص ۵۱۱
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn