یادگیری از طریق خدمت
#روش_نوین
اما داری تاریخچه در سنت دینی
یادگیری مفاهیم درسی از طریق مشارکت در یک طرح خدمترسانی اجتماعی را یادگیری از راه خدمت میگویند. این رویکرد آموزشی که یکی از انواع یادگیری تجربیست، فرصتی برای یادگیرندگان فراهم میکند تا نیازهای اجتماعشان را بشناسند، برای رفع یکی از آن نیازها برنامهریزی کنند و حین مراحل مختلف کار -از برنامهریزی تا اجرای طرح و ارزیابی آن- مفاهیم مندرج در کتاب درسی را یاد بگیرند. یادگیری از راه خدمت تجربه آموزش سنتی را با زندگی واقعی پیوند میدهد و امکان مواجهه با چالشها و مسائل زندگی روزمره را برای یادگیرندگان مهیا میکند.
این روش آموزشی، بر برنامه درسی و محتوای آموزشی متمرکز است و نهتنها کتاب درسی را فراموش نمیکند بلکه از طریق تجربه عملی و به کارگیری آموزههای مدرسه برای خدمت به گروهی از جامعه که به آن خدمت نیاز دارند، درک یادگیرندگان از محتوای آموزشی را عمیقتر و ملموستر میکند.
در این شیوه یادگیری معلم تنها به کتاب درسی، حل تمرین و امتحان برای انتقال محتوای درسی اکتفا نمیکند و از چالشهای اجتماعی برای آموزش به دانشآموزان بهره میگیرد. او از دانشآموزان میخواهد به محیط پیرامون خود توجه کنند، مشکلات و مسائلش را بشناسند و از میان آنها مسئلهای را انتخاب کنند که حین حل و فصل آن موضوع درس را هم یاد بگیرند. معلم در جریان اجرای طرح خدمترسانی به همراه دانشآموزان به خارج از محیط کلاس و حتی مدرسه میرود و به آنها کمک میکند تا میان مطالب درسی و زندگی روزمرهشان ارتباط برقرار کنند. در اینجا منظور از «خدمت»، پروژه ای است که دانشآموزان آن را طراحی، برنامه ریزی و سپس پیادهسازی میکنند؛ از انتشار روزنامه دیواری و خبرنامه گرفته، تا تشکیل یک ستاد آگاهیبخشی درباره یک بیماری فصلی که همهگیر شده است.
#service_learning
eitaa.com/sahab_link
#نوپاهای_آموزشی
و
#تربیت_محور
را بهتر بشناسیم ؟
‼️ محلی برای زندگی و یادگیری ...
1. مدرسه تحول خواه ماموریت های خود را باز می شناسد و از انتقال سواد (به جای انتقال داده های علمی صرف و سواد اندوزی) به عنوان دست مایه ای برای رسیدن به اهداف خود بهره می برد.
2. یادگیری مبتنی بر تلاش دانش آموز (نه معلم) است. دانش آموز به دنبال کشف پاسخ سوالات خویش است و می تواند در صورت لزوم بهترین راهنمایی را از معلم بگیرد. طبعا در این تلاش فردی توام با کشف و مباحثه، عمق یادگیری بیشتر است و یادداری مطالب هم بسیار بلندمدت است. در این روش، مهارت ها و روحیه پرسشگری، پژوهشگری و تفکر تحلیلی از کودکی تقویت می شود.
3. در این مدارس، تفاوت های فردی دانش آموزان بسیار جدی گرفته می شود. طرح درس ها، متنوع و مبتنی بر نحوه مشارکت هر دانش آموز در بحث است. و برای پیشرفت دانش آموز در امور درسی و غیردرسی محدودیتی وجود ندارد.
4. ارزشیابی در روش این مدارس ؛ تدریجی، توصیفی و معمولا مبتنی بر پرسش و پاسخ شفاهی یا پروژه عملی است. این ارزشیابی در مقایسه با خود اتفاق می افتد و نه دیگران.
5. فرآیندهای مدرسه گروهی و مشارکتی است و کمتر رنگ و بوی فردی دارد.
6. شادابی و نشاط دانش آموزان امری اصیل و بستر کار تربیتی و علمی تلقی می شود.
7. کلاس و مدرسه محل هماهنگی فعالیت ها است و زیر نظر معلم راهنما در هر فضا یا زمانی (واقعی یا مجازی) یادگیری می تواند صورت گیرد. چراکه یادگیری فرآیندی مستمر است که از طریق خانواده، رسانه، مسجد، مدرسه و ... اتفاق می افتد.
8. زمینه سازی برای استفاده صحیح از اختیار جهت رسیدن به بهترین انتخاب ها (به گزینی) وجود دارد. به همین منظور در انتخاب برنامه ها آزادی عمل حداکثری وجود دارد. این روش به تقویت مهارت برنامه ریزی، خودکنترلی و مدیریت زمان و منابع از سنین کودکی توجه دارد.
9. به متربی به عنوان موجودی سرشار از قابلیت ها نگریسته می شود که وظیفه مربی و مدرسه، ایجاد شرایط مساعد و کمک به اوست تا استعدادهای او به فعلیت برسد. سرزنش و شماتت وجود ندارد و تذکر به حداقل خود رسیده است. چرا که متربی در قانونگذاری دخیل است و عقوبت عمل خود که همان جبران خسارت و زیان است را می داند. در این مدارس به دانش آموز معمولا اعتماد می شود و او فردی وظیفه شناس و صادق شناخته می شود. لذا حرف او خوب شنیده می شود و گفتگو در مسائل مختلف موضوعیت دارد.
10. در این مدارس فعالیت ها با کشف نیاز، هدف گذاری مناسب و تلاش فرد آغاز می شود. کسب نتیجه کار، بهترین مشوق و انگیزه درونی برای ادامه مسیر متربیان است. نمره وجود ندارد. جایزه به ندرت و در موارد خاص داده می شود (دارویی برای بیماری است). فرد با استعداد و توان خود سنجیده می شود. عموم دانش آموزان از تلاش خود در کشف مطالب و نزدیک شدن به هدف لذت می برند.
11. در نوپاهای آموزشی تربیت محور ، نقش اصلی یاددهی – یادگیری را دانش آموز بازی می کند. از طرف دیگر معلم باید چندین طرح درس برای پوشش استعدادها و قابلیت های مختلف داشته باشد. و همواره نیز در حال رصد دانش آموزان، ثبت و کنترل مسیر پیشرفت آن ها باشد.
eitaa.com/sahab_link
1_19487426.pdf
558.8K
سلمان
مرکز دانایی و توانایی کودک و نوجوان
آقایان محلوجی و طهرانی_1397
eitaa.com/sahab_link
4_5843727336091943797.pdf
3.37M
کتاب مبانی نظری سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نظام ج.ا.ایران
eitaa.com/sahab_link
4_5843727336091943798.pdf
1.61M
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نظام ج.ا.ایران
eitaa.com/sahab_link
با سلام خدمت همراهان مهربان
❤️🌹«لگا» خدمت دیگری است برای بهبود سبک زندگی و آرامش و سلامتی بیشتر که پیش کش خانواده های مسلمان ایرانی می گردد❤️🌹
🎉دست آوردی انحصاری و دانش بنیان که پوشاک ایرانی, "با رنگ گیاهی و خواص آنتی باکتریال و همچنین محصول خام با بهترین کیفیت نخ پنبه ای که باعث کمترین میزان آب رفتگی محصول هنگام شست وشو یا تول شدن نسبت به تمام موارد مشابه بازار با 💰قیمت بسیار مناسب تر میباشد"
لگا تولیدی صد در صد پنبه خود را به شما عرضه میکند. 🎉
🔶خانواده های عزیز توجه داشته باشید که این امر مهم حاصل بیش از۴سال زحمات دانشمندان و هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بوده که در دنیا بی رقیب میباشد.
🙏تولید از ما حمایت از شما🙏
این محصول مناسب برای علاقمندان به محصولات بدون رنگ شیمیایی, مبتلا به حساسیت های پوستی و یا کسانی که قصد پیشگیری را دارند میباشد
اگر حامی تولیدات ایرانی و کسب و کارهای خورد خانگی و روستایی هستید,
استفاده از این محصولات را به شما پیشنهاد میکنیم.
لِگا,لباس گیاهی آنتی باکتریال😊
جهت خرید از طریق اپیلیکیشن سلوا 👇👇
http://www.sabadsalva.ir/android-app
@Sabadsalva
پوشاک مادر و دختر چین چینی,
نمایندگی اصفهان
به همت جمعی از فعالان فرهنگی
افتتاح شد ...
اولین نمایندگی چین چینی در اصفهان
ارائه دهنده مدلهای نوین پوشش اسلامی
t.me/esf_chinchini
آیزنهاور.ماتریس.pdf
204.9K
چطور کارهای خود را اولویت بندی کنم؟
این ماتریس ساده به شما کمک میکنه که; امور فوری و مهم را از امور غیرفوری و غیرمهم تفکیک کنید و در خلال امور روزمره اولویت ها را از دست ندهید..
eitaa.com/sahab_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 دوره های تربیتی انسان کدامند؟
استاد علی صفایی حائری
#تربیت
eitaa.com/sahab_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 دوره تربیتی انسان از کجا آغاز میشود؟
استاد علی صفایی حائری
#تربیت
eitaa.com/sahab_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 چه مرحله ای را بلوغ انسان میتوان نام نهاد؟
استاد صفایی حائری
#تربیت
eitaa.com/sahab_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 برای تربیت ، مربی چه شرایطی باید داشته باشد ؟ وظایف مربی در تربیت چیست؟
#تربیت_کودک
استاد محمد تقی هادی زاده ( از شاگردان استاد صفایی)
eitaa.com/sahab_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 حریت و ازادگی در کودک چگونه حاصل می شود؟
#تربیت_کودک
استاد محمد تقی هادی زاده ( از شاگردان استاد صفایی)
eitaa.com/sahab_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿شخصیت چیست و چگونه می توان در کودک ایجاد کرد؟
#تربیت_کودک
استاد محمد تقی هادی زاده ( از شاگردان استاد صفایی)
eitaa.com/sahab_link
🍃چگونه تدبركنيم؟(1)🍃
استاد صفایی در سیر تربیتی انسان و سلوک معنوی او، بر جریان فکری انسان تأکید فراوان دارد. به عقیده او «اين تفكر ماست كه ما را به شناسايى خود ما و سرمايه هاى ما و كار ما و شناخت هستى و دنيا و اللَّه مى رساند»(مسئوليت، ص114)؛
اما این تفکر نیاز به موادی دارد که با آنها کار کند؛ همانگونه که در معده باید غذایی باشد تا معده آن را هضم کند.
تهیه غذای فکر، کار تدبر است. «تدبر تهيه مواد خامى است كه فكر در آن كار مى كند و با تركيب آنها به نتيجه هايى مى رسد و شناخت هايى بدست مى آورد.»(مسئوليت، ص105)
بنابراین از نظر استاد صفایی، تدبر آغاز جریان فکری انسان و از اين رو از مهمترین مراحل سلوك او است.
به علت اهمیت مسئله تدبر در سلوک و تربیت انسان، در نظر داریم برای مدتی از این مسئله، بیشتر سخن بگوییم. در این زمینه هم توضیحات استاد صفایی را در تبیین مفهوم تدبر عرضه میکنیم؛
و هم از تدبرهای شخصی او در زندگی، نمونههايي میآوریم تا به صورت عيني با تدبر آشنا شويم و عملا بدانيم چگونه بايد تدبر كرد.
eitaa.com/sahab_link
🍃چگونه تدبر كنيم؟(2)🍃
👈توضيح:
«تدبر، زيرو رو كردن مسأله و يا حادثه و صحنه اى است كه پيش آمده و ارزيابى كردن آيه هايى است كه جلوه گرى دارند و حتى پيش پا افتاده اند.
اين #تدبر و مطالعه، وسيع تر از مطالعه كتاب و روزنامه است.
مطالعه به اين معنى مورد استعمال هاى زيادى دارد؛ مثل اين كه مى گوييم: داشتم در احوال خودم مطالعه مى كردم. اوضاع را مطالعه كردم.
همين طور كه در صفحه كتاب مى توان مسائلى را بررسى كرد و مطالعه نمود، همين طور هم در صفحه خارج و در برخوردها و نشست و برخاست ها و رفتن ها و آمدن ها، مى توان مسائلى را در نظر گرفت و مرتب نمود و سپس به نتيجه گيرى و بهره بردارى پرداخت.»
(#مسئوليت، و سازندگي، ص105)
👈نمونه:
«در اتاق نشسته بودم كه از سوراخ شيشه شكسته اى زنبورى به درون آمد و سپس پروازهاى اكتشافى را شروع كرد و بعد هم براى بازگشت آماده شد. اما به هر طرف كه مى رفت با شكست روبه رو مى گرديد، به شيشه مى خورد و به زمين مى افتاد، تا اين كه ضربه كفشى راحتش كرد.
اين درس من بود كه هنگام گرفتارى خود را به هر طرف نكوبم، بلكه به راه بازگشت فكر كنم و آن را بيابم و خود را خلاص كنم.»
(مسئوليت و سازندگى، ص109)
eitaa.com/sahab_link