eitaa logo
ساحت اندیشه
178 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنی از استاد ؛ باور کنید و تلقینات مادی‌گری ما را به طوری سرد و یخ‌زده کرده است که احساس سردی و یخ‌زدگی نمی‌کنیم. مَثَلِ ما مَثل آن کسی است که به حضرت موسی ( علیه السلام) گفت: تو میگویی در اثر گناه قلب آدمیزاد سیاه می‌شود، چرا من هر قدر گناه می‌کنم قلبم سیاه نمی‌شود!؟! موسی در جواب فرمود: سیاهی و تیرگیِ دل از این بالاتر چیست، که سیاهی قلبِ خود را ادراک نمی‌کنی!؟! پ.ن: مولوی نامه ، جلد۱، صفحه ۱۳ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه‌ی دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🛑نکته‌ای دقیق و ظریف پیرامون تفسیر یکی از آیات قرآن کریم🛑 خداوند در آیه ۸۵ سوره اسراء می فرماید؛ «وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی». بعضی از مفسران قرآن گمان کردن که خداوند در جواب این پرسش که حقیقت روح چیه، از جواب طفره رفته؛ یعنی طرف پرسیده «روح چیه؟» ولی خدا بجای اینکه جواب طرف رو بده، به این شکل که مسأله روح از اسرار الهی هست که مربوط به به خداست، و انسان از فهم اون عاجز و ناتوانه، از زیر جواب در رفته !!! چون عقل انسان جواب این سوال رو نمی‌فهمه‌ 😉 در صورتی که خدا به شکلی روشن و بسیار شفاف جوابِ سوال رو داده؛ خدا بیان میکنه که حقیقت روح مربوط به عالَم امر هست؛ نه عالَم خلق 😳🤔 توضیح مطلب: همینطور که خود خدا توی قرآن بیان کرده، موجودات عالم دارای دو چهره هستن؛ چهره‌ای که مربوط به هست و چهره‌ای که مربوط به هست؛ «أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ» (اعراف/۵۴). یعنی موجودات مثل یک سکه‌ی هستن که دو رو داره. اگه خلاصه حرف در مورد تفاوت این دو روی سکه رو بخواهیم، با یه مثال میتونیم مطلب رو نزدیک به ذهن کنیم - البته این مثال جهات نقص زیادی داره ولی چاره ای غیر از این نداریم که برای نزدیک کردن مسائل عقلی به ذهن از مثالهای ناقص محسوس استفاده کنیم - ؛ یه مهندس ساختمان 👷‍♂ رو تصور کنید که می‌بَریدش سر یه زمین و بهش می‌گید: می‌خوام توی این زمین یک خانه 🏠 بسازم، اگه مهندس آدم کارکشته‌ای باشه تا زمین رو می‌بینه نقشه‌ی کل ساختمون توی ذهنش ترسیم میشه. یعنی برای ترسیم نقشه در ذهن مهندس کار غیر تدریجی پیش میره (عالم امر)، اما برای اینکه این نقش عملی بشه، کار تدریجی پیش میره و کم کم مراحل ساخت ساختمان طی میشه (عالم خلق). خدا در این آیه بیان میکنه که حقیقت روح مربوط به عالَمی است که اسم اون عالَم رو خدا «عالم امر» میذاره. پس این حرف که خدا در جواب سوال از روح طفره رفته و از جواب استنکاف ورزیده شاید حرف صحیحی نباشه. پ.ن: ر.ک.به: رساله‌ی «الإنسان قبل الدنیا» نوشته «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه‌ی دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
یکی از نگرش‌های اشتباه 👓 برخی از مردم اینه که فکر میکنن در قیامت خدا از همه حساب می‌کشه و مردم بعد از رسیدگی به حساب‌هاشون یا به نعمت الهی می‌رسن یا به عذاب الاهی گرفتار میشن. اما واقعیت مطلب چیه!؟! 🤔 حقیقت اینه که دو گروه از مردم هستن که اصلاً حساب و کتابی ندارن 😳😳؛ 👹 گروه اول، کافران خالص و ۱۰۰٪ هستند که خدا در موردشون می‌فرماید: «أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا؛ آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و ملاقات ِ او کافر شدند؛ به همین جهت اعمالشان حَبط و نابود شد! از این رو روز قیامت، میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد» ( کهف/۱۰۵). 🌹 گروه دوم که خداوند به حساب کتاب آنها رسیدگی نمی کنه و حساب و کتابی ندارن، مؤمنین مخلَص و ۱۰۰٪ هستن. یعنی کسانی که خدا متولّی و عهده‌دار ِ همه‌ی کارهاشونه و انگار که از خودشون عملی ندارن که بخوان حساب و کتابی پس بِدَن. خدا در این گروه می‌فرماید: فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ؛ یقیناً (در دادگاه عدل الهی) همه احضار می‌شوند! مگر بندگان خالص و پاک شده‌ی خدا» (صافات/۱۲۸-۱۲۷) پس غیر از این دو گروه بقیه افراد حسابرسی میشن؛ یعنی افرادی که مرتکب کارهای خوب یا بد شدند باید توی قیامت جواب پس بِدَن🤯 ؛ 🍃 ⚖ بعضی از اینا ترازوی عمل‌شون به خاطر کارهای خوبی که انجام دادن، سنگینه. 🍂 ⚖ بعضی دیگه هم ترازوی عمل‌شون به خاطر گناه‌هایی که انجام دادن، سَبُکه؛ «الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ؛ میزان [سنجش اعمال] در آن روز حق است؛ پس کسانی که اعمال وزن شده آنان سنگین و با ارزش باشد، رستگارند. و کسانی که اعمال وزن شده‌ی آنان سبک و بی‌ارزش باشد، به خودشان ضرر زده [و سرمایه وجودشان را تباه کرده]‌ اند.» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه‌ی دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
معنای حساب و کتاب در قیامت 📜📃 بعضی از ماها فکر می‌کنیم خدا در قیامت کارنامه‌مون رو به دست راست یا دست چپ‌مون میده که توی اون کارنامه‌ها کارها و اعمال خوب و بد مارو نوشتن. بعد همه‌مون توی صف - مثل صف فروشگاه‌های زنجیره‌ای - می‌ایستیم تا نوبت‌مون بشه و به حساب‌هامون رسیدگی بشه. همین‌که نوبت ما رسید خدا شروع میکنه سوال پرسیدن. - که چرا فلان کار رو کردی!؟ چرا فلان کار رو نکردی و ... - و ما هم جواب سوال خدا رو می‌دیم. اما واقعیت مطلب 🤓 به نظر چیزی دیگه ای هستش. توضیح: توی عرفِ مردم، حساب 🧮، یک کاریه که در هنگام جهل و عدم اطلاع نسبت به یک موضوعی صورت می‌پذیره. مثلاً ما جواب یه معادله رو نمیدونیم و اقدام به محاسبه اون معادله می‌کنیم تا به جواب و نتیجه برسیم. حالا یه سؤال ❓: اگه جواب و نتیجه‌ی معادله، معلوم و مشخص باشه، باز هم «حساب» کردن اون معادله وجهی داره!؟! قطعاً نه؛ چون حساب، برای رسیدن به نتیجه و متوجه شدم نتیجه بود، که در حالت معلوم بودنِ نتیجه، دیگه کارآیی نداره. در مورد خدا هم باید بگیم: خدا چون عالم به حقیقت اشیاء هست، «حساب» - به معنای بازپرسی - براش مفهومی نداره. پس اینکه توی قرآن کریم «حساب در روز قیامت» مطرح شده، این به معنای ظهور و بروزِ حقیقت و نتایج اعمال انسان‌هاست. با توجه به این مطلب، معنای «سوال در قیامت» هم روشن می‌شه؛ چون «سوال» به معنای پرسش از واقعیت و حقیقت یک چیزه. حالا وقتی حقیقت یک چیزی روشن و واضح باشه، دیگه «سوال» - به معنای «پرسش»ی که ما عرفاً می‌فهمیم - مفهومی نداره. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
ثواب💐🌹 یا عقاب🦂🐍 در قیامت بیشتر ما فکر می‌کنیم که خدا بعد از سنجش اعمال ⚖ بهمون ثواب می‌ده، یا مارو عقاب میکنه؛ یعنی مثلاً میگه بیا برو توی این خونه بهشتی 🏠 چون توی دنیا فلان کار خوب رو انجام دادی، خدا هم امروز این خونه رو بهت بجای اون کار خوبت هدیه می‌کنه. حالا ببینیم از دیدگاه قرآن 📖 آیا چنین چیزی قابل پذیرش هست یا نه !!؟ قرآن بین عمل و رفتار انسان، با پاداش یا عقاب الهی ارتباط قائل هست. اما ارتباطی که خدا بین عمل انسان و جزای اون عمل مطرح میکنه، یک نوع ارتباط خاص و در حقیقت عینیتِ میان عمل و جزا است. یعنی اینجوری نیست که ما مثلاً نماز بخونیم 🤲 و در قیامت بیان به ما بگن: چون توی دنیا نماز خوندی، نتیجه این نماز خوندنت فلان باغ بهشتی هست که برات فراهم کردیم؛ بفرمایید وارد باغتون بشید. یا چون فلان گناه 🙈 رو انجام دادی، نتیجه اون گناه این عذاب و آتش جهنم 🔥 است حالا بفرمایید وارد آتش بشوید. از نگاه قران 📖 عمل، مساوی با جزا است. یعنی قیامت، فقط جایگاه بروز آن پاداش و کنار رفتنِ پرده است، وگرنه خود نماز در این دنیا مساوی با باغ بهشتی در قیامت است، و یا خود گناه در این دنیا مساوی است با آتش جهنم در قیامت. یعنی در حقیقت، افعال و رفتارِ ما دو جنبه داره؛ یک جنبه ظاهری و یک جنبه باطنی؛ بین این دو جنبه تفکیک و جدایی وجود نداره. یعنی تنها فرقی که بین این دو جنبه وجود داره، ظهور و خفاء است. یعنی ظاهر نماز همین افعال و خم و راست شدن هاست، ولی باطن اون نعمت‌های بهشتی است. قران تصریح میکنه که انسان در قیامت خودِ عمل رو میبینه؛ چه خوب چه بد؛ «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» ، «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّار» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh