eitaa logo
انتشارات صهبا - موسسه جهادی
1.8هزار دنبال‌کننده
962 عکس
252 ویدیو
40 فایل
📚 انتشارات صهبا - مؤسسۀ جهادی 🌍 www.jahadi.ir 🖼 www.instagram.com/sahba_nashr 📞 025-33551212 ✅ ارتباط با ما 🆔 @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطره‌ای از حاج عبدالرضا غنیان به مناسبت سالروز درگذشتشان 📚 کتاب چُغُک @sahba_nashr
✍️ معرفی کتاب «چهل حدیث»: 🔰 کتاب «چهل حدیث از امامین صادقین» پاسخی است به علاقه‌مندان مباحث اخلاقیِ مقام معظّم رهبری. در این کتاب ترجمۀ تفصیلی چهل حدیث از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام، از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جمع‌آوری‌شده است. 📖 در ابتدای کتاب با استفاده از بیانات معظّم‌له بحث مختصری دربارۀ لزوم مراجعۀ به احادیث ائمه علیهم‌السلام و نوعِ نگاه به روایات ایشان آمده است. 💫 در احیای فرهنگ اسلامی، البته عوامل گوناگونی می‌تواند اثر داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل این است که به منابع این فرهنگ، مثل قرآن و سنت، و به آشنایی با آنها بها داده، و به آنها زیاد رجوع شود. آشنایی با قرآن، نقش زیادی دارد و همچنین آشنایی با سنتِ صحیح اسلامی یعنی احادیث و روایات رسیده از رسول اکرم و ائمه علیهم‌السلام، که سرچشمه‌ها و منابع اصلی فرهنگ اسلامی هستند. انس و آشنایی با اینها و رجوع به اینها خیلی اثر خواهد داشت. و کتاب چهل حدیث، پاسخی‌ست به این نیاز. 💢 گذشتگان و علمای بزرگ ما که در منبرها و در موعظه‌ها برای مردم حدیث می‌خواندند، کارشان بسیار مؤثر و خوب بود. موعظه را به زبان حدیث برای مردم بیان کنید. ما یک عالَم حرف می‌زنیم؛ بعد که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در حدیثی که برای مردم می‌خوانده‌ایم، همۀ این حرف‌ها به بهترین وجه و اَوفی از آنچه که ما گفته‌ایم، [هست و] اثر می‌گذارد و رساست. البته تاریخ هم از جهاتی همین‌طور است. تاریخ هم در بالابردن سطح معرفت و استحکام آن بسیار مؤثر است. ۱۳۷۹/۷/۱۹ 📑 مشخصات ظاهری: رقعی، ۱۲۰ صفحه @sahba_nashr
💢 حدیث مثل تاریخ است. 💫 بعد از آنکه هزاروسیصدواندی سال از زمان صدور این حدیث گذشته، بازهم شما وقتی حدیث را نگاه می‌کنید، می‌بینید که در دل انسان اثر می‌گذارد و جزو اعتقاداتش می‌شود. حدیث اخلاقی‌اش همین‌طور است؛ حدیث عقیدتی‌اش همین‌طور است؛ حدیث بیانِ مستحباتش هم همین‌طور است. انسان می‌بیند آن مستحب در کلمات فقها بیان شده است، تعبداً هم آن را انجام می‌دهد، اما اثرِ حدیث این‌گونه است؛ بسیار اثر می‌گذارد. ۱۳۷۹/۷/۱۹ @sahba_nashr
💢 حدیث یعنی «تازه»؛ 💫 مانند قرآن، امروز هم که نگاه می‌کنیم می‌بینیم تازه است، مثل‌اینکه آیات قرآن برای ما و برای این زمان نازل شده. ۱۳۶۵/۲/۹ @sahba_nashr
💢 حدیث اثرگذار است. 💫 گاهی اوقات مطالعۀ یک حدیث ازلحاظ معرفت اسلامی، تأثیری را در دل می‌گذارد که یک استدلال عقلی آن تأثیر را نمی‌گذارد. ۱۳۷۹/۷/۱۹ @sahba_nashr
🔸 در کتاب کافی از امام باقر علیه‌السلام روایت شده است: هیچ چیزی فسادآورتر از گناه برای قلب نیست. همانا قلب در معرض گناه واقع می‌شود و از آن جدا نمی‌شود تا اینکه گناه بر آن غلبه کند، آنگاه بالا و پایینش جابه‌جا خواهد شد. 💢 هیچ‌چیزی قلب انسان را مثل خطا و گناه فاسد نمی‌کند. خصوصیت گناه این است. چیزی که در مورد گناهان، ما غالباً از آن غفلت داریم، همین تأثیری است که گناه بر روی دل انسان می‌گذارد. ⛔ دل انسان را تاریک می‌کند، ⛔ غفلت را بر دل حاکم می‌کند، ⛔ به‌تدریج دل انسان و باطن انسان و روح انسان از فضای معنوی دور می‌شود؛ مشکل گناه این است! 💢 اگر فرض می‌کردیم این‌طور بود که گناه فقط عِقاب اخروی داشت، یک حرکتی انجام دادید، صدتا شلاق مثلاً در مقابلش بخورید، اما تأثیری در باطن انسان و روح و قلب انسان و نیّت انسان نمی‌گذاشت، خیلی کارش آسان‌تر بود؛ چون بالاخره راه توبه باز بود، انسان توبه می‌کرد؛ حرکت زشتی انجام داده بود، بعد راه را راحت عوض می‌کرد، می‌رفت حرکت خوب انجام می‌داد. مشکل گناه این است که مانع از همین برگشت، از همین توبه، مانع از اینها می‌شود؛ دل را خراب می‌کند، قلب را خراب می‌کند. گناه خاصیتش این است. ما نباید از این غفلت کنیم. ۱۳۸۸/۱۰/۲۸ 📚 کتاب چهل حدیث از امامین صادقین/ حدیث نهم @sahba_nashr
🔸 امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: همانا خداوند هدیه‌هایی را به قومی می‌بخشد، ولی آنان شکر نمی‌کنند. پس به‌صورت وبالی بر آنان می‌شود. و قوم دیگری گرفتارِ گرفتاری و مصیبت‌هایی می‌شوند، و صبر می‌کنند، پس برای آنها تبدیل به نعمت می‌شود. (۱) 🍂 خدای متعال گاهی یک مردمی را به یک نعمتی و به یک لطفی از سوی خود سرفراز می‌کند، نعمتی را به مردم می‌بخشد، این مردم نعمت خدا را شکر نمی‌کنند و وظیفۀ خودشان درمقابل این نعمت را انجام نمی‌دهند، نتیجه این می‌شود که همین نعمت برای آنها وِزر و وبال می‌شود. نعمت مثل طوق آهنینی بر گردن آنها سنگینی می‌کند و بالاخره به ضرر آنها تمام می‌شود. 🍃 و گاهی مردمی را به مصیبتی دچار می‌کند، آن مردم درمقابل آن مصیبت صبر می‌کنند، مقاومت می‌کنند، با حادثه‌ای که برای آنها پیش آمده است، شجاعانه برخورد می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که خدا همان مصیبت را برای آنها نعمت می‌کند. ۱۳۶۵/۱/۲ (۱): تحف‌العقول/ باب ما روی عن الامام الصادق/ و روی عنه فی قصار هذه المعانی 📚 کتاب چهل حدیث از امامین صادقین/ حدیث سی‌وهشتم @sahba_nashr
💢 خواندن کلمات ائمه برای ما لازم است. 💫 به برکت مطالعۀ کلمات ائمۀ هدی علیهم‌السلام و نیز نهج‌البلاغه، بسیاری از فکرهای عالی در ذهن‌ها می‌جوشد. ۱۳۷۹/۷/۱۴ @sahba_nashr
💢 چند روایت می‌خوانم، ترجمه‌اش را هم می‌گویم؛ بعد باید حفظ کنید این روایات را! 💫 نه‌اینکه اگر حفظ نکردید، نمرۀ منفی می‌گیرید، نه! مقصود این است که حفظ کنید. اگر عین عبارات را هم نتوانستید حفظ کنید، ترجمه‌اش را ده بار، بیست بار، این‌قدر بخوانید تا این متن و این ترجمه در ذهن شما جا بیفتد و جا بگیرد؛ برای عمل‌کردن هم باشد، یعنی همین را در زندگی خودتان پیاده کنید. ۱۳۵۹/۷/۲۵ @sahba_nashr
💢 من این روایت‌ها را یک‌وقتی برای مردم می‌خواندم، خودم می‌دانستم، به آنها هم می‌گفتم که تا وقتی یک نظام اجتماعیِ اسلامی سر کار نیاید، اینها درست قابل عمل نیست. 💫 امروز ما این نظام را داریم. امروز که این حرف‌ها را می‌گویم، از همین لحظه می‌توانید برطبق این روایات عمل کنید. یک تکه‌اش را در خودتان پیاده کنید و به‌تدریج [پیش] بروید. خدای متعال هم کمک می‌کند، معمولاً این‌طور است. شما یک قدم که بردارید، خدای متعال کمک می‌کند و قدم‌های بعدی را بهتر می‌توانید بردارید. ۱۳۶۵/۷/۱۸ @sahba_nashr
✉️ چندبار از منطقه برایمان نامه فرستاد. اما نامۀ آخرش خیلی مختصر بود. قبل از شروع عملیات خیبر: «همسر عزیزم، اینجا خیلی گرم است، کاش این کُتَم را نیاورده بودم، وبال گردنم شده» و امضا کرده بود: «مسافر کربلا، شهید محمد‌محسن سماعی‌یکتا ـ ۶۲/۱۲/۲» 🔰 آقا‌جان ششم اسفندِ شصت‌و‌دو، همان اوایل صبح، در عملیات خیبر شهید شده بود، اما تا چند روز بعدش از شهادت پدرمان خبر نداشتیم. این نامه بعد از شهادتش به دست ما رسید. خبر شهادت آقا‌جان را سیزدهم رساندند و پانزدهم تشییع بود. 📚 کتاب میزبانی از بهشت/ هم همسر شهید هم مادر شهید @sahba_nashr
✍️ معرفی کتاب «محضر رئوف»: 🔰 وجود سراسر نور ثامن‌الحجج که از ابعاد مختلف دریای معرفت است که می‌تواند فرد و جامعه را به سعادت دنیا و آخرت برساند. و شنیدن این معارف از زبان رهبریِ که در مشهد قد کشیده؛ کودکی و جوانی‌اش در حرم و حریم امام رئوف گذشته، خورشیدش اول گنبد زرین رضوی بوده و آسمانش طاق بلند ایوان مسجد گوهرشاد، و بهشت؛ روضۀ مبارکه. خودش را در شکست آینه‌کاری‌ها شناخته و خدا را در ورای گلدسته‌های به دعا بلندشده. خانۀ اولش حرم بوده و انیس و مونسش، آقای آن حرم، شیرینی بیشتری دارد و لاجرم بیشتر بر دل می‌نشیند. لذا، با این نگاه، و با گردآوری مطالبی که مجال آمدنشان در حلقات انسان ۲۵۰ساله نبود، کتاب «محضر رئوف» مختص به معارف رضوی، از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تدوین شده است. 📖 این کتاب دربردارندۀ سه فصل اصلی است: 💢 فصل اول: مطالبی است دربارۀ زیارت؛ برگرفته از توصیه‌های معظّم‌له دربارۀ آداب زیارت و مغتنم‌دانستن فرصت زیارت و توجه به ادعیه و معارف وارده در این باب. 💢 فصل دوم: نکاتی است از سیرۀ سیاسی‌مبارزاتی امام رضا علیه‌السلام در دوران حیات مبارکشان، با همان رویکرد انسان ۲۵۰ساله. مطالب این فصل بااستفاده از مباحث طرح‌شده در مجموعۀ حلقات انسان ۲۵۰ساله تنظیم شده است. 💢 فصل سوم: مجموعه‌ای است از مواعظ و احادیث نقل شده از امام رضا علیه‌السلام که معظّم‌له در سخنرانی‌های مختلف یا ابتدای دروس خارج فقه خود خوانده و به‌اختصار شرح داده‌اند. 📑 مشخصات ظاهری: رقعی، ۱۲۰ صفحه 🗞️ ترجمه‌شده به زبان‌های عربی انگلیسی اردو @sahba_nashr
💢 مبارزات ائمه؛ 💫 مبارزۀ ائمه علیهم‌السلام از یک نقطۀ آرامی شروع می‌شد، تدریجاً اوج می‌گرفت، اما گاهی در اوج مواجه می‌شد با ضربات و لطمات کوبنده‌ای، لذا مبارزه افت می‌کرد و مجدداً شروع می‌شد. به همین ترتیب، تمام عالم اسلام را با تبلیغاتی که در طول زمان با شیوه‌های گوناگون به راه می‌انداختند، متوجه حقانیت راه علویان می‌کردند و آرزوی اسلام واقعی را در دل مردم زنده می‌کردند. ۱۳۵۹/۶/۳۰ @sahba_nashr
💢 امام هفتم در دوران هارون دست به یک مبارزۀ تند 🔥 زده بود. 💫 دوران موسی‌بن‌جعفر درحقیقت یکی از دوره‌های تند مبارزۀ با بنی‌عباس بود، از مبارزات تند آلِ ‌علی علیهم‌السلام بود. آن‌قدر مبارزات موسی‌بن‌جعفر شدید بود که هارون‌الرشید طاقت نیاورد و مجبور شد موسی‌بن‌جعفر را به زندان ابد محکوم کند. ۱۳۶۴/۱/۲۳ @sahba_nashr
💢 اگر طاغیهٔ بنی‌عباس نبود، امام موسی‌بن‌جعفر دست به عملی می‌زد که در سرنوشت عالم اسلام تأثیر می‌گذاشت! 💫 لذا هارون تصمیم گرفت که این خطر را از پیشِ پای خودش بردارد. البته مرد سیاست‌مداری بود؛ این کار را دفعتاً انجام نداد. ۱۳۶۴/۱/۲۳ @sahba_nashr
🔸 دوران موسی‌بن‌جعفر درحقیقت یکی از دوره‌های تند مبارزۀ با بنی‌عباس بود، از مبارزات تند آلِ ‌علی علیهم‌السلام بود. آن‌قدر مبارزات موسی‌بن‌جعفر شدید بود که هارون‌الرشید طاقت نیاورد و مجبور شد موسی‌بن‌جعفر را به زندان ابد محکوم کند. اینکه شما شنیدید که موسی‌بن‌جعفر چهار سال یا هفت سال یا چهارده سال در زندان ماندند، این چهار سال زندان نیست، حبسِ ابد است. منتها محکوم به حبسِ ابدی که در اثنای دوران زندان برای زندانبانان ـ یعنی حکام وقت ـ غیرقابل تحمل می‌شود و آنها مجبور می‌شوند او را در زندان به شهادت برسانند. ۱۳۵۹/۶/۳۰ 📚 کتاب محضر رئوف/ سیرۀ مبارزاتی علی‌‏بن‌‏موسی الرضا؛ «پیشینۀ مبارزه» @Sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 هارون وقتی نگاه کرد، یک نقطهٔ خطرناک را از همه لازم‌العلاج‌تر دید و آن موسی‌بن‌جعفر بود! 💫 مصمم شد که موسی‌بن‌جعفر را از بین ببرد. اما متقابلاً امام هم وضعی به‌وجود آورده بود که این کار برای دستگاه حکومت آسان نبود. دُعاة امام در اقطار عالم اسلامی بودند. و من تصور می‌کنم اگر این طاغیهٔ بنی‌عباس نبود، امام موسی‌بن‌جعفر دست به عملی می‌زد که در سرنوشت عالم اسلام تأثیر می‌گذاشت. ۱۳۶۰/۳/۹ @sahba_nashr
💢 شخصیت موسی‌بن‌جعفر در داخل زندان هم همان شخصیتِ مشعلِ روشنگری ✨ بود، که تمام اطراف خودش را روشن می‌کرد. 💫 حرکت فکر اسلامی و جهادِ متکی به قرآن یک‌چنین حرکتی است، هیچ‌وقت متوقف نمی‌ماند، حتی در سخت‌ترین شرایط ..و این همان کاری بود که موسی‌بن‌جعفر کرد. ۱۳۶۴/۱/۲۳ @sahba_nashr
🏴 بعد از آنکه موسی‌بن‌جعفر شهید شدند، ..هارون‌الرشید می‌دانست که بالاخره [امام] یک جانشینی دارد و آن جانشین برایش همان خطر موسی‌بن‌جعفر را به‌وجود خواهد آورد. لذا نامه نوشت به مدینه، بگرد در اولاد موسی‌بن‌جعفر ببین که چه کسی جانشین است و این جانشین چه‌کار می‌کند. تحقیقات کردند و گفتند که در اولاد موسی‌بن‌جعفر، آن‌که از همه به پدرش نزدیک‌تر بود و شایسته‌تر بود و مورد توجه بود، علی‌بن‌موسی است؛ او باید جانشینش باشد. 💢 گزارشی که از حاکم مدینه، بعد از مثلاً یک ماه، دو ماه به دست هارون رسید، این بود که ما دربارۀ علی‌بن‌موسی تحقیق کردیم، دیدیم که این جوان به کارهای کوچک زندگی مشغول است. یک خروس و یک بز خریده، و اینها را برده در خانه و با همین‌ها مشغول به گذرانِ زندگی است. خلاصه، دارد خروس‌داری و بزداری و دامداری می‌کند، آن‌هم در یک حد کوچک. حالا شاید هم [تعبیرشان] این بود که با همین‌ها بازی می‌کند. خیال هارون تخت شد، راحت شد. گفت الحمدلله، [این] پسر افتاده به فکر زندگی، آن‌هم چه زندگی کوچکِ حقیری، خروس و بز و اینها. 🎯 تقیّه که شنیدید «التَّقيَّةُ ديني وَ دينُ آبائِي» یعنی این. یعنی کاری بکند که سر دشمن کلاه برود. دشمن خیال کند که این مشغول مبارزۀ با او نیست. این تقیّه است. علی‌بن‌موسی الرضا که مطّلع شده بود یک‌چنین گزارشی از هارون آمده و می‌خواهند زندگی او را درست بسنجند، فوری ـ به معنای اصطلاحی ـ رفته بود داخل تونل، به‌این‌معنا که تقیّه کرده بود. ظاهر کار را طوری درست کرده بود که گزارش چنینی برای هارون برود.. ۱۳۶۰/۹/۲۶ @sahba_nashr
✂️ بریده‌های منتخب شما با موضوع نقش امام کاظم علیه‌السلام در زندگی انسان ۲۵۰ساله 📚 کتاب حلقۀ دوم انسان ۲۵۰ساله ۲۵۰ساله @sahba_nashr
✂️ بریده‌های منتخب شما با موضوع نقش امام کاظم علیه‌السلام در زندگی انسان ۲۵۰ساله 📚 کتاب حلقۀ دوم انسان ۲۵۰ساله ۲۵۰ساله @sahba_nashr
✂️ بریده‌های منتخب شما با موضوع نقش امام کاظم علیه‌السلام در زندگی انسان ۲۵۰ساله 📚 کتاب حلقۀ دوم انسان ۲۵۰ساله ۲۵۰ساله @sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 در پیغمبری، یک تحول و دگرگونی هست، باید بگویم دو تحول و دگرگونی؛ اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطنِ خود نبی به‌وجود می‌آید. اول او عوض می‌شود، اول او از حال رکود و رخوت خارج می‌شود، بعد از آنکه در روح او، در باطن او قیامتی بر پا شد، بعد از آنکه رستاخیزی در درون ذات نبی و روان او به‌وجود آمد، بعد از آنکه همۀ مایه‌های بسیار سرشارِ ودیعه‌نهادۀ ازطرف خدا، در نبی بیدار شد، مثل سرچشمه‌ای که در هر لحظه‌ای میلیاردها جریان آب از او استخراج می‌شود و می‌ریزد ـ  که تا قبل از این لحظه، همۀ این آب‌ها در باطن او مخفی یا پنهان بود ـ  بعد از آنکه خلاصه خودِ نبی مسلمان شد، وقتی‌که خود او تحت تأثیر تحول وحی الهی قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشمۀ فیّاضِ جوشان، که روح نبی و باطن نبی است، می‌ریزد به اجتماع، منتقل می‌شود به متن جامعۀ بشری. بعد از آنکه در او تحول به‌وجود آمد، در جامعه تحول به‌وجود می‌آید. بعد از آنکه در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد، رستاخیز عظیم‌تری در متن جامعه برپا می‌شود. بعد از آنکه در دل او انقلاب به‌وجود آمد، به دست او، در جامعه انقلاب به‌وجود می‌آید و بعثت به‌معنای واقعی تحقق پیدا می‌کند. ۱۳۵۳/۷/۱۱ 📚 کتاب طرح کلی اندیشۀ‌اسلامی در قرآن/ جلسۀ پانزدهم/ بعثت در نبوت @sahba_nashr