eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
امانتهای زندگی من_13.mp3
12.81M
۱۳ *⃣ روابط بنده و خدا؛ یک رابطه‌ی شخصی است... ! 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ رد پایان‌نامه مغرضانه دانشجوی دکترای دانشگاه "آکسفورد" علیه امیرالمومنین(علیه السلام) 👈 دانشگاه آکسفورد" انگلیس پایان نامه دانشجوی وهابی سعودی تبار " عثمان الکلبانی" را به دلیل کثرت اشتباهات و رفتار بی ادبانه دانشجوی مذکور در جلسه دفاع و در مقابل رئیس کمیته دفاع پروفسور "طارق خان" رد کرد. از بارزترین اختلافات پیش آمده در جلسه دفاع میان این دانشجوی دکترای پژوهش های اسلامی و هیئت دفاع ، تفسیر صفت"الأنزع البطین" در مورد امیرالمومنین (علیه السلام) بود. رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: اى على(علیه السلام)، خداوند تو را و خاندان و شيعيان و دوستان شيعيان تو را آمرزيده است، پس مژده باد تو را كه تو "انزع بطين" هستى، یعنی از شرك بريده‏ اى و از علم سرشارى دانشجوی وهابی مذکور نغوذ بالله مدعی شد که امیر‌المومنین (علیه السلام) کسی بود که «موى جلو سرش ريخته بود (برخی اعراب برای صفات ناپسند از این عبارت استفاده می کنند) و شكمى نامتناسب داشت.» پروفسور "طارق خان" در جلسه دفاع دانشجوی سعودی اعلام می کند که تفسیرش از این کلمه لغوی و غلط است و معنای دقیق آن "بریده از شرک و سرشار از علم" است . برخی از دشمنان امیرالمومنین (علیه السلام) در زمان معاویه که دشمنی زیادی علیه اهل بیت (علیهم السلام) رواج پیدا کرد این تفسیر غلط را از عبارت مذکور رایج کردند تا ضربه ای بزنند، حتی برخی روایات از اتحاد معاویه با خوارج علیه امیرالمومنین (علیه السلام) خبر می دهد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️میزان محبت خود به پروردگار را چطور تشخیص دهیم؟! 👤آیت الله ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای بخش اول در پناه بردن به خداي تعالي از سختيها و بدي اخلاق و کردارهاي نکوهيده عنوان دعاء چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في الاستعاذه من المکاره و سيئي الاخلاق و مذام الافعال، از دعاهاي امام (ع) در پناه بردن به خداي تعالي از سختيها و بدي اخلاق و کردارهاي نکوهيده است. دعاء هشتم اينگونه آغاز مي‏شود: اللهم اني اعوذ بک من هيجان الحرص، خدايا از حرص و آز (بر دنيا) به تو پناه مي‏برم. در اين دعا امام سجاد (ع) به ما آموزش مي‏دهد که از بيماريهاي اخلاقي و رواني و نتايج و اثرات آنها به خدا پناه ببريم و به 44 صفت مذموم از آنها اشاره مي‏فرمايد: 1- هيجان الحرص، حرص و آز 2- سوره الغضب، تندي غضب و خشم 3- غلبه الحسد، تسلط حسد و رشک 4- ضعف الصبر، سستي صبر و شکيبايي 5- قله القناعه، کمي قناعت 6- شکاسه الخلق، سوء خلق و بدخوئي 7- الحاح الشهوه، افراط (بي‏حد) خواهش نفس 8- ملکه الحميه، غلبه‏ي حميت (طرفداري از ناحق) 9- متابعه الهوي، پيروي از هوا و هوس 10- مخالفه الهدي، مخالفت با هدايت و رستگاري 11- سنه الغفله، خواب غفلت 12- تعاطي الکلفه، اقدام بر تکلف و کار با مشقت (که انسان را به رنج آورد و خسته و بيزار نمايد) 13- ايثار الباطل علي الحق، برگزيدن باطل بر حق 14- الاصرار علي الماثم، اصرار و مداومت بر گناه. 15- استصغار المعصيه، کوچک شمردن گناه و معصيت. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش دوم 16- استکبار الطاعه، بزرگ دانستن اطاعت و بندگي خدا. 17- مباهات المکثرين، از به خود نازيدن ثروتمندان. 18- الازراء بالمقلين، خوار شمردن فقراء و نيازمندان 19- سوء الولايه لمن تحت ايدينا، بدرفتاري با زيردستان (زن، فرزند، شاگرد، خدمتگزار و پيروان...) 20- ترک الشکر لمن اصطنع العارفه عندنا، بجا نياوردن شکر و سپاسگزاري نسبت به کسي که به ما نيکوئي کرده است. 21- او ان نعضد ظالما، يا اينکه ستمگري را کمک کنيم. 22- او نخذل ملهوفا، يا اينکه ستم‏ديده‏اي را خوار گردانيم. 23- او نروم ما ليس لنا بحق، يا آنچه حق ما نيست بطلبيم. 24- او نقول في العلم بغير علم، در علم (اصول و فروع دين...) از روي ناداني سخن بگوئيم. 25- ان ننطوي علي غش احد، از اينکه غش با کسي را قصد کنيم (فريب دادن ديگران) 26- ان نعجب باعمالنا، از اينکه به کردارهايمان خودپسند باشيم. 27- نمد في آمالنا، آرزوهايمان را دراز کنيم. 28- من سوء السريره، از بدي راز نهفته در دل (پندار بد) 29- و احتقار الصغيره، و از کوچک شمردن گناه کوچک 30- ان يستحوذ علينا الشيطان، از اينکه شيطان بر ما مسلط شود. 31- او ينکبنا الزمان، يا شرايط زمان، ما را بدبخت گرداند. 32- او يتهضمنا السلطان، يا حاکم و سلطان بر ما ستم نمايد. (يا شايد به اين معنا باشد که در فساد و تباهي حاکمان ستمگر هضم شويم و شخصيت الهي خود را از دست بدهيم). 33- من تناول الاسراف، از اقدام بر اسراف کردن 34- من فقدان الکفاف، از نيافتن روزي به اندازه نيازمندي 35- من شماته الاعداء، از سرزنش دشمنان 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش سوم 36- من الفقر الي الاکفاء، از نيازمندي به امثال خود. 37- من معيشه في شده، از زندگي در سختي 38- و ميته علي غير عده، و مردن بي ساز و سامان (بدون توشه‏ي سفر مرگ). 39- من الحسره العظمي، از بزرگترين تاسف و افسوس (در آخرت به دليل نداشتن اعمال صالح) 40- و المصيبه الکبري، و بزرگترين مصيبت 41- و اشقي الشقاء، و بدترين بدبختي (دخول در آتش و گرفتار شدن به عذاب الهي) 42- و سوء الماب، و بدي بازگشت (به سوي خدا و جهان آخرت) 43- و حرمان الثواب، و نوميدي از پاداش (بهشت) 44- و حلول العقاب، و رسيدن کيفر (در قيامت) امام (ع) در قالب دعا فهرست‏وار به آنچه که مانع سعادت دنيوي و اخروي انسان مي‏شود پرداخته و آنها را بيان فرموده است. اين موانع، متن همه‏ي نارسائيهاي فردي و اجتماعي و ريشه‏ي تمامي بدبختي‏هاست. چنانکه در زمينه‏ي بيماريهاي اخلاقي مواردي چون حرص، حسد، ناشکيبايي، غضب، شهوت‏راني و... را برمي‏شمارد. و در زمينه مسائل اقتصادي به مواردي چون عدم قناعت، اسراف، فقدان تعادل دخل و خرج، فقر و تکلف اشاره مي‏نمايد. و در زمينه روابط انساني مسائلي چون، حميت (در مسير باطل)، مباهات ثروتمندان بر فقرا، کوچک شمردن مستمندان، بدرفتاري در حوزه مسئوليت، غش، ياري ستمگر، خوار شمردن ستمديده، و درخواست آنچه حق انسان نيست را برمي‏شمرد. و در قالب کوتاهترين عبارات، بزرگترين و کليدي‏ترين مفاهيم اعتقادي، اخلاقي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و... را به صورت دعا بيان مي‏فرمايد. و به حق اين معارف الهي جز از سرچشمه‏ي زلال کوثر امامت جاري نمي‏شود. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
📋 عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا ختمی در نماز بکردی !!! صاحب دلی شنید و گفت : «اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی بسیار ازین فاضل تر بودی» اندرون از طعام خالی دار تا درو نور معرفت بینی تهی از حکمتی به علت آن که پری از طعام تا بینی 👈 ( ، باب دوم: در اخلاق درویشان) 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
1_62191860.mp3
4.02M
🔆 از همه به ماست قسمت 11 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
«وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید» ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ مرحوم ره 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_50999656.mp3
8.17M
۱ ⏺اولین تکنیکِ مهربانی و احسان؛ بخشیدنِ بدیهایِ دیگــرانه! 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ « اللَّهُمَّ وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ » این کسانی که از مسلمین جدا میشوند، از جماعت کشور فاصله میگیرند، کوشش کنید اینها را نزدیک کنید، منضم کنید. کسانی که میانه‌ی راه هستند، اینها را به منزل مطلوب برسانید. نگذاریم با رفتار ما، با عمل ما، با اظهارات ما، با منش ما، کسانی که یک ایمان نیمه‌کاره‌ای دارند، بکلی از ایمان ببُرند؛ کسانی که نیمه‌ارتباطی با نظام دارند، از نظام منقطع شوند. عکس این عمل کنیم؛ کسانی که در نیمه‌ی راه هستند، اینها را جذب کنیم. مصداقهای تقوا و شعب تقوا اینهاست. 👤 ✍️ صبا به تهنیت پیر می فروش آمد که موسم طرب و عیش و ناز و نوش آمد هوا مسیح نفس گشت و باد نافه گشای درخت سبز شد و مرغ در خروش آمد تنور لاله چنان برفروخت باد بهار که غنچه غرق عرق گشت و گل به جوش آمد به گوش هوش نیوش از من و به عشرت کوش که این سخن از هاتفم به گوش آمد ز فکر بازآی تا شوی مجموع به حکم آن که چو شد اهرمن سروش آمد ز مرغ صبح ندانم که سوسن آزاد چه گوش کرد که با ده زبان خموش آمد چه جای صحبت نامحرم است مجلس انس سر پیاله بپوشان که خرقه پوش آمد ز خانقاه به میخانه می‌رود مگر ز مستی زهد ریا به هوش آمد 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ز فکر تفرقه بازآی تا شوی مجموع به حکم آن که چو شد اهرمن، سروش آمد 👈از فکر تفرقه و پرداختن به مسائل متعدّدِ دنیوی ومادّی پرهیزکن تاپریشان خاطرنگردی وزمینه ی شادی فراهم شود. به گوشه ی ِ عزلت وتنهایی مگریز وبااطرافیانت، گرم وصمیمانه باش، دست به قضاوتِ دیگران مَزن وآنها راهمانگونه که هستند بپذیر ودرحلقه ی آنان باش. خود راباپیرامونت جمع کن ومجموع شو. تفریق وجدایی اندوهباراست ودرجمع وباجماعت بودن شادی می آفریند، مطابق این قانون که هرگاه،بدی (شر) از جایی بیرون رانده شود،سروش وفرشته (خیر) جایگزین آن می شود. دل نیست جای صحبتِ اضداد دیوچوبیرون شودفرشته درآید. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ ص خَطَبَ اَلنَّاسَ فِي مَسْجِدِ اَلْخَيْفِ فَقَالَ : نَضَّرَ اَللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِي فَوَعَاهَا وَ حَفِظَهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ غَيْرُ فَقِيهٍ وَ رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ ثَلاَثٌ لاَ يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلاَصُ اَلْعَمَلِ لِلَّهِ وَ اَلنَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ فَإِنَّ دَعْوَتَهُمْ مُحِيطَةٌ مِنْ وَرَائِهِمْ اَلْمُسْلِمُونَ إِخْوَةٌ تَتَكَافَأُ دِمَاؤُهُمْ وَ يَسْعَى بِذِمَّتِهِمْ أَدْنَاهُمْ . ❇️ امام صادق عليه السلام فرمود: پيغمبر صلي الله عليه و آله در مسجد خيف براي مردم سخنراني كرد و فرمود: خدا ياري كند شاد و خرم كند بنده يي را كه سخن مرا بشنود و در گوش گيرد و حفظ كند و بكساني كه نشنيده اند برساند، چه بسا حامل(رساننده)علمي كه خود دانا نيست و چه بسا حامل علمي كه بداناتر از خود رساند(يعني بسا شنوندگاني پيدا شوند كه معني سخن مرا از رساننده و مبلغ آن سخن بهتر درك كنند). سه خصلت است كه دل هيچ فرد مسلماني با آن خيانت كينه توزي، بدخواهي نكند: 1-خالص نمودن عمل براي خدا(عبادت كردن بدون ريا و غرض دنيوي). 2-خيرخواهي پيشوايان مسلمين(باطاعت و فرمانبري از آنها). 3-همراه بودن با مسلمين(و جدا نشدن و اختلاف و پراكندگي ايجاد نكردن)زيرا دعوت مسلمين افراد پشت سرشان را هم شامل مي شود(پس هر كه همراه جماعت باشد در سود آنها شريكست)مسلمين همه برادرند، خونشان برابرست(پس اگر شخص اول آنها كوچكترينشان را بناحق بكشد بايد كشته شود)و پست ترين فردشان در برقراري پيمانشان كوشش مي كند(يعني پست ترين فرد مسلمان ميتواند در مواد امان نامه هر قرار دادي با كفار، شركت و دخالت كند و در وفاي آن كوشا باشد). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 ترجمه ابیات👇 📜 يار مهربانى از دور آمده مهمان يوسف صديق گرديد. آنها در زمان كودكى با هم آشنايى قديمى داشتند و بمناسبت آشنايى قديمى. از جور و حسد برادران گفتگو بميان آمد يوسف ع فرمود كه آن واقعه چون زنجير بود ولى ما شير بوديم. شير از سلسله زنجير عار ندارد قضاى حق بود و ما از قضاى خداوند گله نداريم شير اگر چه زنجير بگردن دارد ولى بر همه زنجير سازان حكومت دارد و همه مرعوب او هستند گفت تو چگونه در چاه و زندان بودى گفت مثل اينكه ماه در محاق و در حال هلال است در محاق اگر چه ماه تحليل رفته و در حال هلال قدش خميده مى‏شود ولى بالاخره در آسمان بدر تمام مى‏گردد اگر دانه در را در هاون كوبيده و خرد كردند بالاخره نور چشم و دل شده باعث دفع گزند گرديده. گندم را زير خاك مى‏اندازند ولى در آخر از او خوشه‏ها مى‏سازند. دفعه ديگر در آسيا كوبيده و نرمش كردند در عوض قيمتش بالا رفته نان گرديد كه جان را تقويت مى‏كند . بار ديگر نان را در زير دندان كوبيده و نرم كردند و بر اثر آن تبديل بعقل و هوش و جان گرديد. و چون باز آن جان محو عشق گرديد ثمره‏اى از آن حاصل شد كه در قرآن مجيد از آن به يُعْجِبُ اَلزُّرَّاعَ 48: 29 تعبير مى‏كنند و باز آن جان چون محو حق گرديد و فانى شد از عالم مستى بيرون آمده هوشيار گرديد. اين گفتگو طولانى است بر گرد و قصه يوسف را با دوستش بيان كن‏. بعد از اين گفتگوها حضرت يوسف گفت اى دوست عزيز براى ما ارمغان چه آورده‏اى. دست خالى پيش دوستان آمدن مثل اين است كه انسان بدون گندم به آسياب برود. خداى تعالى در روز قيامت‏ بخلق مى‏فرمايد ارمغان براى امروز چه در دست داريد؟ مى‏فرمايد: وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ تَرَكْتُمْ ما خَوَّلْناكُمْ وَراءَ ظُهُورِكُمْ 6: 94 (سوره انعام) شما تنها و بدون همراه (و شفيع) همان طور كه در اول دفعه شما را خلق كرديم آمده‏ايد؟ و آن چه بشما داده بوديم پشت سر گذاشته‏ايد براى اينكه شفيع و دست‏آويز شما باشد چه آورده‏ايد؟ و براى ارمغان روز رستاخيز چه در دست داريد يا شايد اميد نداشتيد كه بسوى من بر مى‏گرديد و وعده روز قيامت را دروغ فرض مى‏كرديد. تو كه وعده مهمانى او را انكار مى‏كنى از مطبخ او جز خاكستر نصيبى نخواهى داشت. يا اگر منكر نيستى چرا اين طور بدر خانه دوست دست خالى آمده‏اى. اندكى از خواب و خور خود صرفه‏جوئى كرده براى ملاقات او ارمغان تهيه كن. از كسانى باش كه كم خواب بوده و در وقت سحر استغفار مى‏كردند. مثل جنين كه در شكم مادر حركت مى‏كند تو نيز اندكى جنبش كن تا حواسى بتو بدهند كه بتوانى با آن نور و روشنى را درك كنى و آن وقت از جهانى كه بمنزله رحم مادر است بيرون رفته و از زمين در يك عرصه وسيع داخل شوى. اينكه در سوره نساء خداى تعالى مى‏فرمايد أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اَللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِيها 4: 97 (آيا زمين خدا وسعت نداشت كه برويد و مهاجرت كنيد؟) مقصود آن عرصه‏اى است كه انبيا از اين عالم خارج شده به آن جا رفته‏اند. آن جا عرصه‏اى است كه نخل اميد خشك نشده و در آن عرصه وسيع دل تنگى وجود ندارد. چون تو بار حواس خود را حمل مى‏كنى از اين جهت است كه بكندى حركت كرده خسته مى‏شوى. ولى در موقع خواب چون بارى ندارى بلكه خود محمولى هستى كه ترا مى‏برند خستگى نداشته و چالاك هستى. اين محمول بودن تو در موقع خواب نمونه كوچكى است از حال اوليا كه آنها را مى‏برند و هيچ بار و سنگينى ندارند اوليا در حال ايستادن و نشستن و خواب و پهلو بپهلو شدن چون اصحاب كهفند. كه آنها را در كارها بدون زحمت و تكلف پهلوى راست و پهلوى چپ مى‏گردانند. پهلوى راست چيست كارهاى خوب و روحانى پهلوى چپ چيست كارهاى بدن و مشاغل تن. اين هر دو كار از انبيا صادر مى‏شود در حالى كه آنها از هر دو بى‏خبرند و چون كوهى هستند كه آواز را منعكس مى‏كند. اگر انعكاس صوت سخن خوب يا بد بگوش تو برساند خود كوه از آن دو خبرى ندارد. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2