eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 نماز توبه های ماه ❤️یاعزیز یاغفار اغفرلی ذنوبی وذنوب جمیع المومنین والمومنات فانه لایغفرالذنوب الا انت ◀️روزیکشنبه ذی القعده را روز آشتی با خالق و دعا بر مخلوق می شود نامید. حق تعالی پنج فرشته مقرب خود را می فرستد تا در عالم ندا کنند و وعدها دهند که آخرین فرشته جناب جبرییل است. آیا باز هم معطلی؟ منتظری خودش بیاید؟ تو یک قدم سوی او برو، بدان که او دَه قدم سوی تو خواهد آمد که مجملش را در مفاتیح و مفصلش را در مراقبات و اقبال سید میتوانی ببینی؛ غسل و نماز مخصوص و استغفار و دعای آمرزش برای خود و مؤمنین ... التماس دعای فراوان ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👌یه نکته یکرنگ بمان... حتی اگر در دنیایی زندگی میکنی که مردمش برای پررنگ شدن، حاضرند هزار رنگ باشند... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبال فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسان إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا: ما به تمام آسمان ها و کوه ها و زمین عرض امانت کرده ایم و آن ها از قبول و حمل آن سرباز زدند و از تحمل آن شانه خالی کردند. ولی انسان چون ناتوان و نادان بود؛ آن را پذیرفت» 👌آیه 72 سوره مبارکه احزاب 👈( وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ ) در روایات متعددى امانت به قبول ولایت على (علیه السلام) و اولاد طاهرش(علیهم السلام) تفسیر شده و شاید دلیلش این باشد که روشنترین مصداق ولایت الهى همان ولایت ائمه مى باشد و تحمل بار امانت الهى جز با قبول ولایت آنها ممکن نمى باشد. ⏹دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت با من راه نشین باده مستانه زدند آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه کار به نام من دیوانه زدند جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع آتش آن است که در خرمن پروانه زدند کس چو نگشاد از رخ اندیشه نقاب تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند 👈شرح غزل توسط دکتر ابراهیمی در 4 قسمت 1⃣ https://www.aparat.com/v/olPuG 2⃣ https://www.aparat.com/v/c3zJX 3⃣ https://www.aparat.com/v/ygkVF 4⃣ https://www.aparat.com/v/DT6vX 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
ولایت، امانت الهی.pdf
812.8K
✳️ ، امانت الهی " والرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَ الْآيَةُ الْمَخْزُونَةُ وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس" 🔴یعنی شما ای خانواده عصمت وطهارت، آن امانت محفوظ الهی هستیدکه بشریت مأموریت داردآن راحفظ کندوشماآن باب ودرودریچه خاصی هستیدکه مردم ازآن طریق امتحان می شوند. 👈بخشی از ‏ 👤حجة الاسلام والمسلمین ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ اول کسی که در مقابلۀ نص قیاس آورد ابلیس بود 🔴 اول آن کس کین قیاسکها نمود پیش انوار خدا ابلیس بود گفت نار از خاک بی شک بهترست من ز نار و او ز خاک اکدرست پس قیاس فرع بر اصلش کنیم او ز ظلمت ما ز نور روشنیم گفت حق نه بلک لا انساب شد زهد و تقوی فضل را محراب شد این نه میراث جهان فانی است که به انسابش بیابی جانی است بلک این میراثهای انبیاست وارث این جانهای اتقیاست پور آن بوجهل شد مؤمن عیان پور آن نوح نبی از گمرهان زادهٔ خاکی منور شد چو ماه زادهٔ آتش توی رو روسیاه این قیاسات و تحری روز ابر یا بشب مر قبله را کردست حبر لیک با خورشید و کعبه پیش رو این قیاس و این تحری را مجو کعبه نادیده مکن رو زو متاب از قیاس الله اعلم بالصواب چون صفیری بشنوی از مرغ حق ظاهرش را یاد گیری چون سبق وانگهی از خود قیاساتی کنی مر خیال محض را ذاتی کنی اصطلاحاتیست مر ابدال را که نباشد زان خبر اقوال را منطق الطیری به صوت آموختی صد قیاس و صد هوس افروختی همچو آن رنجور دلها از تو خست کر بپندار اصابت گشته مست کاتب آن وحی زان آواز مرغ برده ظنی کو بود همباز مرغ مرغ پری زد مرورا کور کرد نک فرو بردش به قعر مرگ و درد هین به عکسی یا به ظنی هم شما در میفتید از مقامات سما گرچه هاروتید و ماروت و فزون از همه بر بام نحن الصافون بر بدیهای بدان رحمت کنید بر منی و خویش‌بین لعنت کنید هین مبادا غیرت آید از کمین سرنگون افتید در قعر زمین هر دو گفتند ای خدا فرمان تراست بی امان تو امانی خود کجاست این همی گفتند و دلشان می‌طپید بد کجا آید ز ما نعم العبید خار خار دو فرشته هم نهشت تا که تخم خویش‌بینی را نکشت پس همی گفتند کای ارکانیان بی خبر از پاکی روحانیان ما برین گردون تتقها می‌تنیم بر زمین آییم و شادروان زنیم عدل توزیم و عبادت آوریم باز هر شب سوی گردون بر پریم تا شویم اعجوبهٔ دور زمان تا نهیم اندر زمین امن و امان آن قیاس حال گردون بر زمین راست ناید فرق دارد در کمین برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ اول کسی که در مقابلۀ نص قیاس آورد ابلیس بود 🔴 اول آن کس کین قیاسکها نمود پیش انوار خدا ابلیس بود
◀️مولوی با این ابیات ، مخالفتش را با قیاس اعلام می کند و می گوید اولین بار ابلیس از قیاس بهره برد و خودش را با آدم مقایسه کرد و افضل از او دید. ابلیس در مقابل امر خداوند یعنی نص، اجتهاد و قیاس کرد و گفت من از آتشم و او از خاک و فضیلت آتش بر خاک واضح است چنانچه فضیلت اصل آتش یعنی نور بر اصل خاک یعنی ظلمت آشکار است. چرا که آتش و خاک فرع بر نور و ظلمتند مولانا در جواب ابلیس ز قول خدا می گوید، چنین نسبتی بین نور و آتش یا خاک و ظلمت وجود ندارد و به آیه 101 سوره مومنون اشاره می کند که می فرماید در قیامت اصل و نسب مادی و جسمی و خویشاوندی به کار نمی آید"فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ ولایتساءلون." و ملاک فضل و برتری زهد و تقوی است: "ان اکرمکم عندالله اتقیکم." پس ملاک فضل، میراث معنوی است نه میراث دنیوی که به خون و نسب می توان یافت. میراث جان میراث انبیا و اتقیاست چنان که پسر ابوجهل مومن شد و پسر نوح با بدان بنشست و خاندانش را گم کرد با این وجود مولانا می گوید، قیاس در زمانی که حقیقت کاملا آشکار نیست به کار می آید. چنان که در روز روشن و آفتابی، قبله را بدون قیاس پیدا می کنیم ولی انسان خبره و آگاه، در روز ابری یا شب، قبله را به قیاس پیدا می کند اما حقیقت مورد نظر مولانا، حقیقت شهودی و عارفانه است که عارف به چشم خود می بیند و قیاس را از موضع یک فقیه متکی به نقل و نص نقد نمی کند. او کماکان بر آن است که پله ها و مراتب حقیقت، متفاوتند و در جهان گیرودار، هر کسی در پله ای از نردبان معرفت دارد قرار. مولانا قیاس را رد می کند چون صوری است و به ظاهر رای و حکم می دهد. چنانچه شکارچی برای شکار پرندگان صوت آن ها را "تقلید" می کند ولی زبانشان را مانند سلیمان نمی داند. مردان حق به شهود و نه به تقلید، حکم می کنند 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ای بی نظیراز 100 دوره قرآن کریم برای آنانکه دارند 🔈صوت مصحف کامل به صورت یکجا و نیز به تفکیک جزء یا سوره ... 👇 اینجا 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 برنامه ی ◀️ ترک آرزو و تمنّا - فَقَالَ (علیه السلام): أَشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى. - امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: بهترين بى نيازى، ترك آرزوهاست. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_34 ◀️ ترک آرزو و تمنّا - فَقَالَ (علیه ال
◀️ برترين غنا 📋 امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پربارش درس بزرگى به همه طالبان غنا و بى نيازى مى دهد، مى فرمايد: «برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست»; (أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى). «مُنى» جمع «أُمنية» به معناى آرزو است و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است. بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست. از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد. از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند. در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است». تمام این وابستگى ها زاییده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فکر انسان پاک شود، انسان به غنا و بى نیازى پرارزشى دست مى یابد و به همین دلیل امام(علیه السلام) ترک این آرزوها را برترین و بهترین غنا شمرده است. در تعبیر دیگرى که در حکمت 371 آمده است امام(علیه السلام) مى فرماید: «لاَ کَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة; هیچ گنجى بى نیاز کننده تر از قناعت نیست (همان قناعتى که نقطه مقابل آرزوهاى طولانى محسوب مى شود)». امام هادى(علیه السلام) طبق روایتى که علامه مجلسى آن را از درة الباهرة نقل کرده است، فرمود: «الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّیکَ وَالرِّضَا بِمَا یَکْفِیکَ وَالْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَشِدَّةُ الْقُنُوط; غنا و توانگرى آن است که دامنه آرزو را کم کنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است که نفس آدمى سیرى ناپذیر و شدیدا (از رسیدن به همه آرزوها) نومید باشد». 🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) برای : 🔹اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِى أَقْطَارِ الْبِلادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ، الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ، وَ قَدْ أَحْصَيْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ، وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمْ بِقُدْرَتِكَ🔹 🔸خدايا! اين نفرين همه دشمنان تو را در همه شهرها فرا گيرد، از هند و روم و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سقالبيان و ديلمان و ديگر امتهاى مشرك كه نام و نشان آن ها بر ما پنهان است، و تو آنها را يكان يكان مى شناسى، و به قدرت خويش بر آنان تسلط دارى🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) برای : 🔹اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِينَ عَنْ تَنَاوُلِ أَطْرَافِ الْمُسْلِمِينَ، وَ خُذْهُمْ بِالنَّقْصِ عَنْ تَنَقُّصِهِمْ، وَ ثَبِّطْهُمْ بِالْفُرْقَةِ عَنِ الاحْتِشَادِ عَلَيْهِمْ🔹 🔸خداوندا! مشركان را به خودشان مشغول دار كه پيرامون مسلمانان نگردند و آنها را به نقص بگير كه از تنقيص مسلمانان باز مانند و ميان آنها پريشانى انداز كه از گرد آمدن بر مسلمانان منصرف شوند🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 وجود مبارك امام سجاد علیه السلام در عصري بود كه سربازانِ نظام، شيعه نبودند؛ اما كشور امنيت مي‌خواهد, آرامش مي‌خواهد به تك تك اين سربازانِ غير شيعي امام سجاد دعا كرد؛ آن دعاي اهل «ثغور» همين است، دعاي بيست و هفتم، اين دعا مخصوص سربازان و مرزداران است، آن روز مرزداران كه شيعه نبودند، حكومت هم كه حكومت شيعي نبود؛ ولي امنيت براي بشر محترم است، جامعه در سايه امنيت بايد زندگي كند تا امام سجاد(سلام الله عليه) بياناتش را القا كند. چقدر به اين سربازان دعا مي‌كند و چقدر كشورهاي مزاحم و شهرهاي مزاحم را نفرين مي‌كند از هند و ترك و خزر و اينها را نام مي‌برد در همان دعاي نوراني اهل «ثغور»، بعد مي‌فرمايد اينها «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين‏» ( )اينها كه اهل شرك‌اند، اينها را با هم درگير كن كه نظام اسلامي ما بماند! اين كشوري كه به حسب ظاهر مسلمان است ولو زمام آن را غير شيعي به عهده دارد ولو مرزدارانشان اين چنين نيست كه همه شيعه باشند اكثريت آنها غير شيعي بودند؛ ولي امام سجاد به همه اينها دعا مي‌كند، آن ديد بلند وَلَوي است. جامعه امنيت مي‌خواهد جامعه آرامش مي‌خواهد، اين طور نيست كه اگر يك برادر سنّي با داعش درگير شد بر ما حق نداشته باشد يا او حرم وجود مبارك زينب(سلام الله عليها) را حفظ كرد نسبت به ما حق نداشته باشد، اين ديد بلند امام سجاد(سلام الله عليه) براي آن است كه كشور بيش از هر چيزي به امنيت محتاج است، فرمود: «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين‏» آنها را با هم درگير كن! آن روزها بسياری از اين كشورها و شهرها و اماكني كه حضرت در دعاي اهل «ثغور» نام برد آنها مسلمان نبودند، بخشي از هند و ترك و خزر را اسم مي‌برد ديالمه و سقالبه را ، بعد ديلم شده مرکز شيعه، درياي خزر و مازندران شده استان ولايتمدار، آن روزها که اين طور نبود. فرمود: اهل خزر و ديالمه و سقالبه همه اينها مشمول غضب تو باشد؛ «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين‏»؛ بعد مي‌فرمايد كسي مي‌تواند مرزدار باشد كه حبّ دنيا از محدوده دل او جدا شده باشد. خدايا براي اينكه اينها خوب مرزداري كنند و كشور را حفظ كنند محبّت دنيا را, علاقه به زن و فرزند را از دل اينها بيرون ببر! اين دعاي امام سجاد در اين دفاع هشت ساله خوب مشخص شد، خيلي‌ها تازه ازدواج كرده بودند يا تازه خدا به آنها فرزند داده بود به صورت صريح و سريع از همه اينها خداحافظي مي‌كردند و مي‌رفتند؛ اين دعاي امام سجاد بود. عرض کرد خدايا محبّت زن و فرزند را از دل‎هاي اينها بگير که اينها بتوانند دين تو را ياري کنند. اين راه را نشان داد؛ يعني اوّل از جهاد درون بعد نسبت به جهاد بيرون، آن وقت اگر آن طور شد گفت: گر شود دشمن دروني نيست باكي از دشمن بروني نيست نسبت به استكبار و صهيونيسم و امثال آن واقعاً همان‌طوري كه امام فرمودند نمي‌توانند اينها غلطي انجام بدهند، در صورتي كه ما بر دشمن دروني‌مان مسلط شويم: گر شود دشمن دروني نيست باكي از دشمن بروني نيست خيلي‌ها تعجب مي‌كردند كه چگونه كسي تازه عقد كرده يا خدا تازه به او فرزند نوزاد داده، اين شيفته جهاد و جنگ است اين نمي‌داند كه اين در اثر استجابت دعاي امام سجاد است که عرض ميکند خدايا محبّت زن و فرزند را از دل‎هاي اينها بگير! علاقه به دنيا را از دل‎هاي اينها بگير! اين دعا هميشه مستجاب است. اگر ما اين راه امام سجاد(سلام الله عليه) را برويم اين دعاي او شامل حال ما هم مي‌شود اين دعا, دعاي وليّ الهي است و زمان و زمين ندارد هميشه هست. چرا مي‌گويند اين دعاها را بخوانيد، اين دعا ظرف زمان ندارد، تاريخ مصرف ندارد، همواره باقي است اين بر نبش زمان و زمين سلطه دارد؛ لذا گفتند اين دعا را بخوانيد. 👤 آیت الله 🆔 @sahife2
950813.mp3
6.86M
🔴 «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين‏» خدایا دشمنان ما را با یکدیگر درگیر فرما!!!! 🔈 آیت الله - جلسه کامل درس اخلاق (1395/08/13) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ « اِصرار وجود مبارك امام سجاد علیه السلام در جمله‌ هاي نوراني اين است كه ما را موحّد كند. » 🔈 آیت الله 🌐 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبال فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْن
👆 شرح غزل توسط دکتر ابراهیمی در 4 قسمت دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند
chetore-mehraban-bashim10-beitezohoor.ir.mp3
8.98M
10 تکنیک دهم ؛ با سهیم کردنِ دیگران در نیّات و اعمالِ خیرت؛ شعاعِ دایره ی محبتت رو بیشتر کن! وقتی از دور، به دیگران، حتی اهالیِ برزخ، فکر میکنی و در عملِ خیرت سهیم شون میکنی؛ قلبت وسیع میشه… و بقیه راحت توی قلبت جا میشن و امنیت میگیرن! 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای بخش اول هنگامي که گفتگوي شيطان مي‏شد، نامي از شيطان به ميان مي‏آمد پس از او و دشمني و مکر او به خدا پناه مي‏برد عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام اذا ذکر الشيطان فاستعاذ منه و من عداوته و کيده، از دعاهاي امام (ع) هنگامي که گفتگوي شيطان مي‏شد (نامي از شيطان به ميان مي‏آمد) پس از او و دشمني و مکر او به خدا پناه مي‏برد. امام (ع) در اين دعا از «نزغ» و «کيد» و «مواعيد» و «غرور» و «مصائد» شيطان به خداوند پناه مي‏برد و مي‏فرمايد: اللهم انا نعوذ بک من نزغات الشيطان الرجيم و کيده و مکائده، و من الثقه بامانيه و مواعيده و غروره و مصائده، خدايا ما (خداپرستان) به تو پناه مي‏بريم از تباهکاريها (يا وسوسه‏هاي) شيطان رانده شده‏ي (از رحمت) و از حيله و چاره‏جوئي و مکرهاي (گوناگون) او، و از اطمينان به آرزوها (يا دروغها) و وعده‏ها و فريب و دامهاي او. سپس دو چيز را براي دور کردن و ذليل و خوار کردن شيطان معرفي مي‏کند: 1- عبادت 2- محبت خدا و مي‏فرمايد: اللهم اخساه عنا بعبادتک، و اکبته بدوبنا في محبتک، بار خدايا او (شيطان) را از ما به سبب عبادت و بندگيت دور کن، و با کوشش ما در دوستيت ذليل و خوار فرما. و در ضمن درخواست از خداوند جهت محافظت در مقابل نقشه‏ها و توطئه‏هاي شيطان راههاي نفوذ و نقشه‏هاي او را به ما شناسانده و راههاي تسلط شيطان بر انسان را اينگونه برمي‏شمرد: 1- لا تجعل له في قلوبنا مدخلا ورود در دلها: براي ورود او در دلهاي ما جايي قرار مده. 2- و لا توطنن له فيما لدينا منزلا، پيدا کردن جايگاه در درون انسان: و در آنچه نزد ماست (براي او) جايگاهي مساز. 3- و ما سول لنا من باطل، آراستن باطل: و باطلي را که براي ما مي‏آرايد به ما بشناسان 4- و بصرنا ما نکائده به از راه فريب انسان: ما را به آنچه که او را بفريبيم بينا فرما. 5- و ايقظنا عن سنه الغفله بالرکون اليه، استفاده از غفلت انسان: و از خواب غفلتي که سبب اعتماد و ميل به او است بيدارمان گردان. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش دوم امام (ع) با بکار بردن ضمير (نا) عملا به ما آموزش مي‏دهد که در مقام دعا براي دفع شيطان، همه را در نظر بگيريم، و از خداوند درخواست کنيم که به همه توفيق نجات از نيرنگهاي شيطان را بدهد. در نتيجه مي‏فرمايد: و اجعل آباءنا و امهاتنا و اولادنا و اهالينا و ذوي ارحامنا و قراباتنا و جيراننا من المومنين و المومنات منه في حرز حارز، و حصن حافظ، و کهف مانع، و پدران و مادران و فرزندان و قبيله‏ها (اهالي) و خويشان و نزديکان و همسايگان ما را از مردان و زنان اهل ايمان از شر او شيطان در جاي استوار و قلعه‏ي نگهدارنده و پناهگاه بازدارنده قرار ده. و نيز از خداوند درخواست مي‏کند که به آنها براي مقابله و مبارزه با شيطان «زره» و «اسلحه‏ي» مناسب عطا فرمايد: و البسهم منه جننا واقيه و اعطهم عليه اسلحه ماضيه، و ايشان را براي دور کردن از شر شيطان زره‏هاي حفظ کننده بپوشان، و براي مبارزه با او سلاحهاي برنده عطا فرما. امام (ع) در اين دعا به ما مي‏آموزد که در هر زمان، براي مقابله با نقشه‏هاي شيطان و اعوان و انصارش بايد زره و اسلحه‏ي مناسب با شرايط آن زمان تهيه کرد، و براي رسيدن به تقواي فردي و اجتماعي با آنها به مبارزه با مظاهر فرهنگي شيطان شتافت، و در اين راه از خداوند درخواست کمک نمود. آنگاه در فراز آخر دعا به ما مي‏آموزد که از خداوند بخواهيم که ما را در جبهه‏ي عليه شيطان قرار بدهد و مي‏فرمايد: اللهم اجعلنا في نظم اعدائه، و اعزلنا عن عداد اوليائه، بار خدايا ما را در رشته‏ي دشمنان او قرار ده، و از شمار دوستانش برکنار فرما. سپس به ما مي‏آموزد از خداوند بخواهيم که ما را در درجات صالحين و مراتب مومنين قرار دهد: و صيرنا بذالک في درجات الصالحين و مراتب المومنين، و (به وسيله دوري از شيطان و توطئه‏هاي او) ما را در رتبه‏ي نيکوکاران و اهل ايمان قرار ده. يکي از موضوعاتي که امام چهارم عليه‏السلام در اين دعا به ما مي‏آموزد «شيطان‏شناسي» است همراه با شناخت شيطان و ابزار و وسائل و سلاحهايي که او براي گمراه کردن انسانها به کار مي‏گيرد نقطه ضعفهايي که در انسان وجود دارد و زمينه‏هاي تسلط شيطان را بر انسان آماده مي‏سازد و نيز راههاي مقابله با توطئه‏ها و نقشه‏ها و وسوسه‏هاي او. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2