eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
با تقدیر از یوسفی گرامی : امام سجاد (ع) از خداى تعالى مى‏خواهد كه عملش به بهترين اعمال پايان يابد. از اين جمله كه امام درباره‏ى احسن الاعمال مى‏گويد روشن مى‏شود كه اعمال مردم همانند نيتهايشان، از نظر ارزش معنوى، درجات و مراتبى دارد و امام (ع) از پروردگار درخواست مى‏كند كه عملش بهترين و عاليترين اعمال باشد.
با تقدیر از ن شمس الدین گرامی : فراز پایانی بند اول دعای بیستم ،نتیجهٔ بند اول است.پس از در خواست اکمل ایمان،افضل یقین،احسن نیت،امام علیه السلام احسن اعمال را طلب می‌کنند. باتوجه به آخر سوره مبارکه کهف ،«فمن کان یرجو لقاء ریه فلیعمل عملا صالحا و....، به نظر میرسد؛ احسن عمل،همان عمل صالح است وبا توجه به آیه« واعبد ربک حتی یاتیک الیقین»،عمل صالح،عبادت خداوند است (همهٔ وجوه آن). ثمره عبادت خالصانه: ۱-به یقین رسیدن دروحدانیت خدا . ۲-درعبادت خداوند احدی را شریک نکند.(ولایشرک بعبادة ربه احدا)
با تشکر از خواهر ج گرامی: «عمل خوب» : عمل بايد با سنت اسلام و برنامه‏ى شرع مقدس منطبق باشد و اگر از نظر نيت، از نظر گفتار، و از نظر حركات جوارح با شرع و سنت منطبق نباشد اصولا آن را نمى‏توان «عمل نيك» ناميد. حديثى از رسول مكرم روايت شده كه اين مطلب را به خوبى روشن مى‏كند: سخنى پذيرفته نمى‏شود مگر با عمل، و عمل و سخنى قبول نمى‏شود مگر با نيت، و سخن و عمل و نيتى مقبول نيست مگر آنكه منطبق با سنت باشد. بنابراين انجام عمل نيك در آيين مقدس اسلام بايد هم به زبان باشد، هم به بدن، و هم به نيت، و تمامى اين سه قسمت بايد منطبق با برنامه‏ى شرع اسلام و تعاليم مقدس رسول اكرم انجام گيرد.
با تشکر از علی - طلبه ی جامعه المصطفی قم (خارجی): امام هادى (ع) فرموده است: الناس باموالهم فى الدنيا و باعمالهم فى الاخره. حضرت امام على النقى (ع) مى‏فرمايد: در دنيا مردم را با سرمايه‏ى مالى آنان مى‏سنجند، اما در قيامت با اعمال خوب و شريفشان سنجيده مى‏شوند. افراد بايد در دنيا به گونه‏اى قدم بردارند كه بتوانند از آن كارهاى نيك و شريفى كه در اينجا انجام مى‏دهند در آخرت مستفيد و بهره‏مند گردند. مردى از على (ع) درخواست نمود كه او را موعظه كند. امام (ع) در مقام اندرز دادن به او فرمود: از آن مردمى مباش كه اميد به پيروزى و سعادت در آخرت داشته باشند بدون اينكه در دنيا اعمال صالحه‏اى انجام دهند.
محسن وند شیراز : براى اينكه ارزش عمل، هر چه بهتر و عاليتر در نظر دوستان عزیزم روشن شود و توجه فرمايند كه در زندگى چگونه قدم برمى‏دارند و با چه كيفيتى عمر شريف خود را مى‏گذرانند روايتى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم ذكر مى‏شود: رسول معظم فرموده: براى هر يك از شما سه دوست وجود دارد: يكى آن دوستى كه ترا از خواهشهايت بهره‏مند مى‏سازد و خواسته‏هاى ترا جامه‏ى تحقق مى‏پوشد و آن دوست، دارايى توست، دوست ديگر آن است كه با تو همقدم و همراه است تا هنگامى كه به خانه‏ى قبر وارد شوى و پس از دفن از تو جدا مى‏شود، نه به تو چيزى مى‏دهد و نه با تو مصاحبت مى‏نمايد و آن اقرباى تو مى‏باشند. اما دوست سوم همراه انسان مى‏ماند و آن رفيقى است كه عمل ماست. حضرت مى‏فرمايد: عمل مى‏گويد به خدا قسم! هر جا بروى من با تو مى‏آيم و هرگز از تو جدا نمى‏شوم، خواه عمل خوب و خير باشد و خواه فعل شر و ناپسند. اعمال ما در دنيا از ما صادر مى‏شود ولى از ما جدا نمى‏شود، در عالم برزخ همراه ماست، در عالم قيامت با ماست. همان اعمال است كه اگر خوب باشد ما را به بهشت سعادت مى‏برد و اگر بد باشد ما را به جهنم مى‏راند و به عذاب سنگين قيامت معذب مى‏سازد.
با تشکر از م ج عزیز : سخن خوب گفتن و حرف صحيح زدن آسان است، همه مى‏توانند به يكديگر توصيه كنند كه: راست بگوييد و درستكار باشيد و عدالت نماييد، حقوق مردم را حفظ كنيد، حق همسايگان را رعايت نماييد، و از اين قبيل سخنان كه گفتارهاى طيب و طاهر و پاك است. اما اين حرفها زمانى از گوينده‏ى آن ارزش دارد كه رفتار او با سخنش منطبق باشد و اگر برخلاف آن باشد نه تنها آن سخن ارزش معنوى ندارد، بلكه گاهى آن گفتار كه عمل با آن مخالف است زمينه‏ى عذاب آدمى را فراهم مى‏كند. يكى از امتيازات بزرگ رسول اكرم و ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام همين بود كه زمانى كه حرف مى‏زدند خودشان به آن عمل مى‏كردند. على (ع) در حديثى مى‏فرمايد: من بزرگتر از آنم كه چيزى را بگويم و خودم قبلا بر طبق آن رفتار ننموده باشم. در اين مورد در قرآن شريف آيه‏اى است: اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه. كلم طيب به سوى خدا صعود مى‏كند، سخنان پاكيزه و طاهر در درجه‏ى اول كلمه‏ى طيبه‏ى توحيد است، اين كلمه به سوى خدا صعود مى‏كند، اما صعود دهنده‏ى آن اعمال صالحه‏ى توحيدى است. اگر كسى به زبان «لا اله الا الله» بگويد و به توحيد تكلم نمايد اما در مقام عمل، مشركانه رفتار كند عمل او برخلاف قول اوست و اين عمل مشركانه نمى‏تواند آن كلمه‏ى طيبه را به سوى خدا صعود دهد و مورد قبول باريتعالى گرداند. غير از «لا اله الا الله» همگى سخنان نيك، اندرزهاى بجا، تذكرات لازم، امر به معروف و نهى از منكر، همه و همه كلم طيب مى‏باشند و هر يك كلمه‏اى مقدس و پاك است، اما اين كلمات نيك بايد با عمل گوينده منطبق باشد تا اعمال گوينده، آن كلمات مقدس را به سوى حق تعالى بالا ببرد و مورد قبول ذات اقدس الهى بنمايد، و اگر برخلاف باشد، آن كلمه‏ى طيبه نمى‏تواند به آن مقام مقدس خود برسد.
مجتبی از تهران : امام سجاد (ع) مى‏فرمايد: محبوبترين شما نزد خداوند كسانى هستند كه عملشان نيكوتر و رفتارشان پسنديده‏تر است، اما بدانيد كه اعظم شما در نزد خدا در مقام عمل و بزرگترين شما در پيشگاه الهى كسانى هستند كه نسبت به عملى بيشتر مراقبت مى‏كنند كه در نزد خدا مورد رغبت بيشتر است و خدا به آن اهميت زيادتر مى‏دهد.
محمد حسینی یزد : عمل حسن و احسن يا كار خوب و خوبتر چيست و چگونه مى‏توان آن را انجام داد. بى‏گمان اساسيترين شرط عمل خوب و عمل خوبتر خلوص نيت است و نيت خالص در حديث امام صادق (ع) با جمله‏ى كوتاهى بيان شده است و فرموده: عمل خالص آن است كه در انجام آن متوقع نباشى كه احدى غير از خدا ترا سپاس گويد و تحسين و تمجيد نمايد، پس اگر كسى در عبادت از همه‏ى مخلوق منقطع شود و فقط و فقط متوجه خدا باشد و براى اطاعت امر او عبادت نمايد پروردگار، آن عمل خالص را مى‏پذيرد و به عمل كننده پاداش مى‏دهد.
امام باقر (ع) مى‏فرمايد: بنده نمى‏تواند به شايستگى و چنانكه بايد خداى را عبادت كند تا از جميع مخلوق منقطع گردد و از همه‏ى مردم چشم‏پوشى نمايد، در اين موقع خداوند مى‏فرمايد: اين عمل، خالص براى من است و به منظور من انجام گرفته و من نيز به كرم خود آن را مى‏پذيرم و پاداش مى‏دهم. پس اگر مسلمانى نماز را به قصد قربت و براى اطاعت امر باريتعالى اقامه نمايد در صورتى كه انگيزه‏ى او در باطن، نيل به رحمت ابدى يا مصون ماندن از عذاب شديد قيامت باشد چنين عبادتى خوب و حسن است. اما اگر عبادت كننده به پاداش و كيفر الهى نظر نداشته و نماز را فقط براى شكرگزارى و تعظيم مقام الوهيت به پا داشته باشد اين عبادت خوبتر و احسن است و اولياى گرامى خداوند خواهان چنين خلوصى بودند و عبادتها را بدين منظور انجام مى‏دادند.
اصلانی از بهشهر : نكته‏اى كه لازم است بگویم اینست که عمل خالصانه به جا آوردن مشكل است اما اصل عمل يا خلوص نيت در عمل را در طول ايام زندگانى و تا پايان عمر محافظت نمودن بسى مشكلتر. امام صادق علیه السلام مى‏فرمايد: باقى نگاهداشتن عمل و ابقاى خلوص نيت از خود عمل مشكلتر است. چه بسا افرادى با نيت خالص نماز را آغاز مى‏كنند و يك يا دو ركعت آن را با توجه به پروردگار مى‏خوانند، بين نماز شخص محترمى وارد مسجد مى‏شود كه حسن نظر او نسبت به نمازگزار در جميع شئون زندگى وى اثر مى‏گذارد. در اين موقع او بر اذكار مستحب خود مى‏افزايد، طمانينه را اهميت عملى مى‏دهد و خلاصه اينكه در چگونگى صلوه خود تغييراتى ايجاد مى‏نمايد تا با اين اعمال، توجه آن مرد محترم را به خوبى و پاكى خود جلب كند. اين شخص نيمى از نماز را با خلوص نيت خوانده و نيم دگرش آلوده شده و جنبه‏ى ريا پيدا كرده، اين مطلب است كه امام صادق (ع) مى‏گويد: ادامه دادن خلوص نيت در عمل از خود عمل مشكلتر و سخت‏تر است.
گاهى از اوقات، افراد، اعمال شايسته‏اى در ايام زندگى خود انجام مى‏دهند كه اگر آن اعمال محفوظ بماند و از ميان نرود سرمايه‏ى بسيار بزرگى براى روز قيامت خواهد بود. اما بدبختانه بسيارى از انسانها پس از آن اعمال نيك مرتكب گناهان بزرگى مى‏شوند كه باعث حبط اعمال خوب آنان مى‏گردد و آن كارهاى پسنديده را از ميان مى‏برد. اولياى اسلام در پاره‏اى از مواقع اين خطرات بزرگ را تذكر مى‏دادند و مسلمانان را از سقوط اعمالشان آگاه مى‏كردند. امام باقر از رسول اكرم صلى الله عليه و آله حديث نموده است كه فرمود: هر كس بگويد «سبحان الله» خدا براى او در بهشت درختى غرس مى‏كند، هر كس بگويد «الحمدلله» خداوند در بهشت براى او درختى مى‏نشاند، هر كس بگويد «لا اله الا الله» خداوند در بهشت براى او درختى غرس مى‏كند، هر كس بگويد «الله‏اكبر» خداوند در بهشت براى او درختى مى‏نشاند. در واقع رسول گرامى مى‏خواهد بفرمايد: ذكر «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر» آنقدر ارزشمند و گران قيمت است كه هر جمله‏ى آن يعنى هر يك از اذكار چهارگانه‏ى آن مى‏تواند درختى را براى گوينده‏ى آن به امر الهى در بهشت غرس نمايد. يكى از افراد قريش كه در محضر حاضر بود عرض كرد يا رسول الله! پس درختان ما در بهشت بسيار است زيرا ما بسيار اين ذكر را مى‏گوييم. حضرت فرمود: بلى بسيار است و لكن بپرهيزيد از اينكه آتشى را از پى اين اذكار بفرستيد كه آن درختها را به آتش بكشد و نابود كند. در اينجا امام باقر (ع) گفته‏ى رسول اكرم را بيان مى‏كند تا اينكه به مومنين بفهماند كه ذكر خدا گفتن و تسبيح نمودن مهم است اما اگر ما از پس آن آتشى نفرستيم و نابودش ننماييم.
مرادی از جهرم : معيار سعادت در آيين مقدس اسلام اين است كه آدمى با سعادت از مرز دنيا بگذرد و به عالم برزخ وارد شود. هر گاه كسى در طول زندگى خود اعمال صالحه‏اى با خلوص نيت انجام دهد و بتواند آنها را تا لحظه‏ى مرگ نگاهدارى كند و با خود به عالم بعد از حياتش ببرد اين فرد، انسانى سعادتمند است، اما اگر اعمال خوبى را با خلوص انجام داد ولى نتوانست آن را در باقيمانده‏ى ايام زندگى محافظت كند با همه‏ى آن اعمال نيك، بدبخت و تهيدست از دنيا مى‏رود و در حالى به صحنه‏ى محشر وارد مى‏شود كه فاقد اعمال شايسته و عوامل نجات‏بخش است.
جلالی : على (ع) در ضمن روايتى به مردم فهمانده است كه خطرات نابودكننده‏ى خلوص عمل بيش از خطراتى است كه اصل عمل را تهديد مى‏كند. امام اميرالمومنين مى‏فرمايد: جميع شئون دنيا براى ما مجهول و ناشناخته است الا مواضع و مواردى كه به آنها عالم شده باشيم، تمام عملها بين ما و خداى براى خدا حجت است و با آن علم در قيامت با ما احتجاج مى‏كند، مگر آن علمى كه بر طبق آن عمل شده باشد، و اعمال ما تماما ريا و خودنمايى است، مگر آنهايى كه با خلوص نيت و پاكى ضمير واقع شده باشد، پس از آن مى‏فرمايد: اخلاص در عمل را خطرى بزرگ تهديد مى‏كند تا روزى كه انسان ببيند كه چگونه وضعش ختم مى‏شود و عمرش پايان مى‏پذيرد. امام باقر (ع) مى‏فرمايد كه ابقا بر عمل نيك مشكلتر از خود عمل است. راوى مى‏گويد پرسيدم: مراد از ابقا بر عمل چيست و چگونه است. امام مى‏فرمايد: يك انسان مسلمان كه محرمانه به ديدار يك مسلمان مى‏رود و براى خدا و به قصد خالص پروردگار به او انفاق مى‏كند و مساعدت مى‏نمايد، اين عمل او چون مخفيانه بوده به عنوان يك عبادت سرى در نامه‏ى عملش نوشته مى‏شود و عبادت سرى اجر بسيار بسيار بزرگ دارد. چندى نمى‏گذرد، اين مرد انفاق‏كننده از خدمت و انفاق خود نام مى‏برد و به دگرى مى‏گويد: من از آن شخص ديدار كردم و به او رسيدگى نمودم. در نتيجه‏ى اين اظهار، جنبه‏ى سرى بودن عمل از ميان مى‏رود و به جاى آن، علانيه نوشته مى‏شود. بعدا چندى نمى‏گذرد كه باز با دگرى صحبت مى‏كند كه من نيمه‏شب براى رسيدگى به او به در منزل او رفتم و سرى هم رفتم، پرده‏ى او را مى‏درد، آبروى او را مى‏برد، فتكتب له رياء: به جاى عمل خالصانه‏ى سرى عمل رياى علنى براى او نوشته مى‏شود و عمل ريا، كيفر و مجازات دارد.
👌نتیجه بحث م جمع بندی : انجام دادن عمل حسن و عمل احسن با خلوص نيت مشكل و تا لحظه‏ى مرگ آن را نگاهدارى نمودن مشكلتر است. توفيق افراد با ايمان در اين امر مهم تنها با استمداد از ذات اقدس الهى ممكن و ميسر است. امام سجاد (ع) در این جمله‏ از دعاى «مكارم‏الاخلاق» اين درخواست را از پيشگاه الهى نموده است: و بعملى الى احسن الاعمال بار الها عمل مرا به بهترين و نيكوترين اعمال منتهى فرما. اين عبارت كوتاه براى پيروان آن حضرت درسى آموزنده و شايان كمال توجه است و آنان بايد همانند امام سجاد براى بهترين عمل، از خدا استنصار نمايند و از ذات اقدسش يارى طلب كنند، چه با يارى او مى‏توان كارهاى نيك را با خلوص انجام داد و تا پايان عمر از آنها محافظت نمود. @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون 🏴 روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی به ملکوت اعلی پیوست. ✔️ ایشان که حق بزرگی بر همه، خصوصا کانال ما دارند، را با فاتحه ای میهمان فرمایید 🔴 دعای از دعاهاي امام سجاد (علیه السلام) هنگامي که خبر مرگ شخصی را به حضرت می‌دادند یا خود حضرت به یاد مرگ می افتادند ، را با هم زمزمه میکنیم ... 📋 https://b2n.ir/SAHIFE2_40 التماس دعا 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ اهمیت برای خدا 🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. آن كس كه دندان خشم در راه خدا بر هم فشارد، بر كشتن باطل گرايان، توانمند گردد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ راه پيروزى بر دشمن: قسمت اول 📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه راه پيروزى بر دشمنان نيرومند را تبيين مى كند، مى فرمايد: «كسى كه سرنيزه خشم را براى خدا تيز كند توانايى بر قتل سردمداران باطل پيدا خواهد كرد»; (مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ). اشاره به اين كه راه رسيدن به پيروزى در مقابل دشمنان سرسخت و نيرومند دو چيز است: آمادگى كامل و خلوص نيت و توكل بر خدا. هرگاه اين دو با هم جمع شوند سرسخت ترين دشمنان را مى توان به وسيله آن به زانو در آورد. قرآن مجید روى هر دو عامل تکیه کرده در یک جا مى فرماید: «(وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّة); براى مقابله با آنها (دشمنان)، هر چه در توان دارید از نیرو و... آماده سازید». در جاى دیگر مى فرماید: «(وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الاَْعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ); هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید; و شما برترید اگر ایمان داشته باشید». منظور از «غضب» در این گفتار حکیمانه امام(علیه السلام) خشم هاى زودگذر بى دلیل نیست بلکه منظور قوت اراده و تصمیم جدى براى مبارزه با دشمن آن هم براى خدا، تقویت آیین و دفاع از بندگان اوست. تعبیر به «اَشدّاءِ الْباطل» سردمداران و نیرومندان آنهاست. تعبیر به «قتل» اشاره به هر نوع پیروزى بر آنها و خاموش کردن و از بین بردن نفوذ آنها در جوامع بشرى است. غضب و خشم غالبا نکوهیده است، زیرا در آن حالت، انسان از مرز حق بیرون مى رود و دست به کارهایى مى زند که سبب پشیمانى در عمر مى شود، ازاین رو در روایات اسلامى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «الْغَضَبُ مِفْتاحُ کُلُّ شَرٍّ».(3) ولى گاه به سبب کارهاى خلافى که انجام مى شود: آشکار شدن منکرات، غصب حقوق ضعیفان، تعرض به نوامیس مردم، ایجاد ناامنى در جامعه اسلامى و غلبه هوا و هوس بر اجتماع، در چنین شرایطى انسانِ مؤمن، بیدار و غیور، خشمگین مى شود; نه خشمى زودگذر بلکه خشمى عمیق و براى خدا و مى دانیم در حالت خشم تمام نیروهاى انسان بسیج مى گردند و گاه یک انسان معمولى قدرت چندین نفر را پیدا مى کند و آمادگى براى مبارزه با باطل حاصل مى شود. به همین دلیل قرآن مجید خشمگین شدن موسى بعد از بازگشت از کوه طور و مشاهده گوساله پرستى بنى اسرائیل را به شکلى مثبت و کارى صحیح بیان کرده است. آنجا که مى فرماید: «(فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ یَا قَوْمِ أَلَمْ یَعِدْکُمْ رَبُّکُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَیْکُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدْتُّمْ أَنْ یَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبٌ مِّنْ رَّبِّکُمْ فَأَخْلَفْتُمْ مَّوْعِدِى); موسى خشمگین و اندوهناک به سوى قوم خود باز گشت و گفت: اى قوم من! مگر پروردگارتان وعده نیکویى به شما نداد؟! آیا مدّت (جدایى من از) شما به طول انجامید، یا مى خواستید غضب پروردگارتان بر شما نازل شود که از وعده من تخلّف کردید؟!». در آیه آخر سوره «فتح» نیز درباره مؤمنان راستین تعبیر به (أَشِدَّآءُ عَلَى الْکُفَّارِ) شده است. ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ راه پيروزى بر دشمن: قسمت 2 📋 در حدیثى نیز که علامه مجلسى(رحمه الله) در بحارالانوار آورده مى خوانیم: هنگامى که امیرمؤمنان على(علیه السلام) درباره اموال غنایم، نسبت به بعضى از جنگجویان سختگیرى کرد گروهى از آن حضرت شاکى بودند. پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) دستور داد منادى در میان مردم ندا دهد و بگوید: «ارْفَعُوا ألْسِنَتَکُمْ عَنْ عَلىّ بْنِ أبی طالب فَإنّه خَشِنٌ فى ذاتِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ غَیْرُ مُداهِن فی دینِهِ; اى مردم زبان شکایت را از على بن ابى طالب بردارید، چرا که او درباره اوامر الهى سختگیر است و سازش کارى در دینش را مجاز نمى شمرد». مردمى که این سخن شنیدند لب از شکایت فرو بستند و دانستند این گونه سختگیرى ها مطلوب خدا و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است. در حدیث مشهورى نیز مى خوانیم که پیغمبر(صلى الله علیه وآله) روزى از مردم سؤال کرد: «أىُّ عُرَى الاْیمانِ أوْثَقٌ; کدام یک از دستگیره هاى ایمان محکم تر است؟» جمعى گفتند: خدا و رسولش آگاه ترند; بعضى نماز، برخى دیگر زکات، عده اى روزه، گروهى حج و عمره و جمعى دیگر جهاد را ذکر کردند. پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «آنچه را گفتید داراى فضیلت است ولى پاسخ من نیست (سپس فرمود:) محکم ترین دستگیره هاى ایمان حبُّ فى الله و بغض فى الله و دوست داشتن اولیاء الله و بیزارى از دشمنان خداست». این سخن را با حدیثى که علامه مجلسى در بحارالانوار آورده است پایان مى دهیم او مى گوید: در روایتى آمده است که خداى متعال به موسى(علیه السلام) گفت: «هَلْ عَمِلْتَ لِى عَمَلاً؟! قالَ صَلَّیْتُ لَکَ وَصُمْتُ وَتَصَدَّقُتُ وَذَکَرْتُ لَکَ، قالَ اللَّهُ تَبارَکَ وَتَعالى، وَامَّا الصَّلَوةْ فَلَکَ بُرهانٌ، وَالصَّوْمُ جُنَّةٌ وَالصَّدَقَةُ ظِلٌّ، وَالذِّکُرْ نُورٌ، فَاىُّ عَمَل عَمِلْتَ لِى؟! قالَ مُوْسى: دُلَّنِى عَلَى العَمَلِ الَّذى هُوَ لَکَ، قالَ یا مُوسى هَلْ والَیْتَ لِى وَلِیّاً وَهَلْ عادَیْتَ لى عَدُوّاً قَطُّ فَعَلِمَ مُوسى انَّ افْضَلَ الاَْعْمالِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَالْبُغْضُ فِى اللَّهِ; آیا هرگز براى من کارى انجام داده اى؟ موسى عرض کرد: براى تو نماز خوانده ام، روزه گرفته ام و صدقه داده ام. خداوند متعال به او فرمود: اما نماز براى تو نشانه ایمان است و روزه سپرى سپر آتش و انفاق سایه اى در محشر و ذکر خدا نور است کدام عمل را براى من بجا آورده اى اى موسى! عرض کرد: خداوندا! خودت مرا در این مورد راهنمایى فرما. فرمود: آیا کسى را براى من دوست داشته اى و براى من کسى را دشمن داشته اى؟ در اینجا بود که موسى(علیه السلام) دانست بهترین اعمال، دوستى براى خدا و دشمنى براى خداست» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَو ةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى‏ الْخَشِعِينَ‏ واز و یارى جویید واین كار جز براى خاشعان، گران وسنگین است. 🔴 صبر ونماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشكلات است. «استعینوا بالصبر و...» هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بیشتر كنیم، امدادهاى او را بیشتر دریافت كرده و بر مشكلات پیروز خواهیم شد. «استعینوا بالصبر و الصلوة» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ فتوی پیر مغان دارم و قولیست قدیم که حرام است می آن جا که نه یار است ندیم چاک خواهم زدن این دلق ریایی چه کنم روح را صحبت ناجنس عذابیست الیم تا مگر جرعه فشاند لب جانان بر من سال‌ها شد که منم بر در میخانه مقیم مگرش خدمت دیرین من از یاد برفت ای نسیم سحری یاد دهش عهد قدیم بعد صد سال اگر بر سر خاکم گذری سر برآرد ز گلم رقص کنان عظم رمیم دلبر از ما به صد امید ستد اول دل ظاهرا عهد فرامش نکند خلق کریم غنچه گو تنگ دل از کار فروبسته مباش کز دم صبح مدد یابی و انفاس نسیم فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن درد عاشق نشود به به مداوای حکیم گوهر معرفت آموز که با خود ببری که نصیب دگران است نصاب زر و سیم دام سخت است مگر یار شود لطف خدا ور نه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم ار سیم و زرت نیست چه شد شاکر باش چه به از دولت لطف سخن و طبع سلیم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ آیت الله در کلام ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2