⚫️انا لله و انا الیه الراجعون
🔹 آیتالله سیدمحمد #ضیاآبادی مفسر قرآن کریم و از علمای تهران، پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، دارفانی را وداع گفت.
آیت الله ضیاءآبادی از شاگردان امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی بود و از سال ۱۳۴۰ استاد حوزه علمیه تهران بود و جلسات تفسیر و در اخلاق او در مسجد علی بن الحسین (ع) دربند برگزار میشد. (زندگینامه) 👇
📜 https://b2n.ir/m56741
🎥 #مستند زندگی نامه آن مرحوم در لینک زیر👇
🎥 https://b2n.ir/d48524
🔈 شرح زیارت جامعه کبیره و تفسیر قرآن (بالغ بر یکصد فایل صوتی)👇
🔈https://b2n.ir/q68145
#حدیث_سرو
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📔 #معرفی #کتاب « #توبه: شرحی بر دعای #سی_یک صحیفه سجادیه»
✍️ آیتالله سیدمحمد #ضیاآبادی
https://b2n.ir/a32673
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹 آیتالله سیدمحمد #ضیاآبادی :
🔴 هر گونه اقدام موثر در مسیر توسعه معارف آلالله (علیهمالسلام) باعث خشنودی خداوند متعال و امام زمان (عج) است.
توسعه معارف #صحیفه_سجادیه و ایجاد زمینه انس عمومی با این کتاب مقدس باعث آشنایی بیشتر پیروان سایر ادیان و مذاهب با معارف شیعه میشود ...
◀️ کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_209
◀️ دنیا به ما رو خواهد کرد
وَ قَالَ (علیه السلام): لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا، عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا؛ وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ: "وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ".
علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : دنيا پس از سركشى، به ما روى مى كند، چونان شتر مادّه بد خو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس اين آيه را خواند): «و اراده كرديم كه بر مستضعفين زمين، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومت ها گردانيم».
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ آينده از آنِ ماست:
قسمت اول
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود خبر مسرت بخشى از آينده اهل بيت و پيروان مكتب آنها مى دهد و مى فرمايد: «دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مى آورد و همچون شترى است كه دوشنده شير را گاز مى گيرد تا شير را براى فرزندش نگه دارى كند. سپس امام آيه 5 سوره «قصص» را تلاوت فرمود: ما مى خواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم»; (لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلاَ عَقِيبَ ذَلِكَ: (وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ)).
«شِماس» (بر وزن كتاب) معناى مصدرى دارد و در اصل به معناى سركشى و چموشى حيوان است، سپس در مورد انسان هاى سركش و عصيان گر نيز به كار رفته است و شَماس (بر وزن تماس) معناى وصفى آن است و به حيوان سركش و انسان عصيانگر گفته مى شود. «عطف» (بر وزن فتح) به معناى تمايل پيدا كردن يا مايل ساختن به چيزى است. اين واژه گاهى به صورت متعدى به كار مى رود كه به معنى مايل ساختن است و زمانى با «إلى» متعدى مى شود كه به معنى مايل شدن به چيزى است و هنگامى با «على» متعدى مى شود كه به معنى بازگشت به چيزى است و گاه با «عن» كه به معنى انصراف از چيزى است. «ضروس» از مادّه «ضَرْس» (بر وزن ترس) به معناى دندان گذاردن بر چيزى و فشار دادن است و «ضروس» به شتر كج خلقى مى گويند كه افراد را گاز مى گيرد. مفهوم جمله اين است: همان گونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مى كند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچه اش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مى روند گاز مى گيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مى گردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مى شوند و حكومت به دست صالحان مى افتد، همان گونه كه قرآن مجيد وعده داده است.
جمله «نريد» كه فعل مضارع است و معمولا دلالت بر استمرار دارد نشان مى دهد كه اين آيه گرچه در داستان بنى اسرائيل ذكر شده كه خداوند به آنها وعده داد بر فرعونيان پيروز مى شوند و سرانجام پيروز شدند; ولى منحصر به آنها نيست; افراد مستعضف هرگاه تكيه بر ذات پاك پروردگار كنند و از او يارى بطلبند و انجام وظيفه نمايند سرانجام بر ظالمان و مستكبران پيروز مى شوند، ائمه و پيشوايان روى زمين مى گردند و وارث امكانات وسيع ظالمان و مستكبران. اين آيه از آياتى است كه اشاره به ظهور حضرت مهدى (ارواحنا فداه) دارد.
ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_209
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ آينده از آنِ ماست:
قسمت 2
📜 در حديثى كه مرحوم شيخ طوسى در كتاب غيبت خود آورده است، اميرمؤمنان على(عليه السلام) در تفسير آيه فوق فرمود: «هُمْ آلُ مُحَمَّد يَبْعَثُ اللهُ مَهْدِيّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيُعِزُّهُمْ وَيُذِلُّ عَدُوَّهُمْ; منظور از مستضعفان در آيه فوق آل محمد است كه خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد شده بر مى انگيزد و به آنها عزت مى بخشد و دشمنانشان را خوار و ذليل مى كند».
همین مضمون در حدیثى از امام على بن الحسین(علیه السلام) آمده است که مى فرماید: «وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ بَشیراً وَنَذیراً إنَّ الاْبْرارَ مِنّا أهْلَ الْبَیْتِ وَشیعَتَهُمْ بِمَنْزِلَةِ مُوسى وَشیعَتِهِ وَإنَّ عَدُوَّنا وَأشْیاعَهُمْ بِمَنْزِلَةِ فَرْعَوْنَ وَأشْیاعِهِ; سوگند به کسى که محمد را به حق بشارت دهنده و بیم دهنده قرار داد که نیکان از ما اهل بیت و پیروان آنها به منزله موسى و پیروان او و دشمنان ما و پیروانشان به منزله فرعون و پیروانش هستند (سرانجام پیروز مى شوند و آنها نابود مى گردند و حکومت حق و عدالت برقرار خواهد شد)».
اضافه بر آیه شریفه و کلام ائمه هدى(علیهم السلام) این مسئله را نیز مى توان به صورت منطقى اثبات کرد و آن این که خداوند حکیم و رحیم، انسان را براى هدف والایى آفریده است و اگر قرار باشد تا آخر دنیا وضع کنونى ادامه یابد; ظالمان بر اوضاع مسلط باشند، احکام الهى به فراموشى سپرده شود و ظلم و فساد و قتل و جنایت در مقیاس هاى وسیع جهانى حکمفرما گردد، به یقین چنین امرى با حکمت خداوند درباره آفرینش انسان سازگار نیست. باید منتظر بود زمانى فرا رسد که ایمان و اخلاق و عقلانیت بر جهان حاکم گردد و اولیاى الهى بر جهان حکمرانى کنند و مدینه فاضله انسانیت که هدف نهایى خلقت انسان بوده است برقرار شود به مصداق (أَنَّ الاَْرضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ)(3) و به مصداق آیه: «(وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِى الاَْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِّنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِى
لاَ یُشْرِکُونَ بِى شَیْئاً); خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند وعده داده است که به یقین، خلافت روى زمین را به آنان خواهد داد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت بخشید; و دین و آیینى را که براى آنان پسندیده، برایشان پا برجا و ریشه دار خواهد ساخت; وترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل مى کند، به گونه اى که فقط مرا مى پرستند، و چیزى را همتاى من قرار نخواهند داد».(4) بنابراین آنچه در آیات و روایات آمده است با دلیل عقل نیز هماهنگ است
#نهج_البلاغه_حكمت_209
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✅ما اعضای کانال انس با صحیفه سجادیه
#همه_می_آییم
📜.. ما می آییم، همه ما می آییم، همه ما از همه نسل های انقلاب، از نسل اول که خود این نهال را کاشتند، از نسل دوم که خونشان را پای این نهال ریختند، از نسل سوم که عمرشان را در این دوران گذاشتند و نسل چهارم، همه و همه می آییم......
همه ما برای روز ۲۲بهمن به صحنه خواهیم آمد، همه ما برای پاسداشت روز پیروزی حق بر باطل به خیابان ها می آییم، همه ما برای پاسداشت شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی روز ۲۲ بهمن که به حق یوم الله است به خیابان ها خواهیم آمد، همه ما از پیر و جوان، دانش آموز و دانشجو، کارگر و کارمند، همه و همه خواهیم آمد، ما می آییم..............
ما در روز ۲۲ بهمن به سیل خروشان مردم ایران می پیوندیم، همه ما می آییم، با تمام مشکلات مادی و معنوی که گریبان گیر تک تک ما هست می آییم، با وجود گرانی می آییم، با وجود تهدید می آییم، با وجود بد اخلاقی مسئولان می آییم، با وجود معضلات اقتصادی می آییم، با وجود جنگ اقتصادی غرب علیه خودمان می آییم، با وجود هزاران مشکل دیگر باز هم همه ما می آییم.........
ما در روز ۲۲ بهمن با مشت های گره کرده می آییم، ما با نفرت از آمریکا و اروپا و اسراییل در روز ۲۲ بهمن می آییم، ما با تداعی شعارهای انقلاب به خیابان ها می آییم، ما با در دست داشتن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می آییم، ما با جوش و خروش به راهپیمایی می آییم، ما با کودکانمان به راهپیمایی می آییم، تا همانطور که پدرانمان به ما رسم انقلاب داری را آموختند ما هم به آنان این پیام را برسانیم که انقلاب را باید از جان بیشتر دوست بداریم و آن را پاس بداریم، همه ما می آییم............
ما در راهپیمایی روز۲۲بهمن امسال و هر سال دیگر شرکت می کنیم، چون انقلاب و نظام اسلامی خود را دوست داریم، چون به رهبر خود از دل عشق می ورزیم، چون رهبر خود و ولی فقیه خود را نائب امام زمان(عج) می دانیم، همه ما در راهپیمایی شرکت می کنیم تا به همگان در داخل و خارج بگوییم که ما لحظه ای دست از نظام و انقلاب و رهبری نمی کشیم، و هرگز ولی فقیه و امامان را تنها نخواهیم گذاشت، چون می دانیم که فردا از ما سوال می شود، ما در راهپیمایی شرکت می کنیم تا به پیام رهبر انقلاب لبیک گفته باشیم، ما در راهپیمایی شرکت می کنیم، چون خود را مدیون خون پاک شهدا می دانیم که روزی برای حفظ و حراست از اسلام و انقلاب و سرزمین مادریمان جانشان را با رشادت در کف دست گرفتند و خون پاکشان را تقدیم این انقلاب کردند، ما در راهپیمایی شرکت می کنیم، چون مدیون آن جانبازی هستیم که هنوز از آن سالها آثاری به همراه دارد، ما در راهپیمایی شرکت می کنیم، چون مدیون آن جانباز قطع نخاعی هستیم که سالهای سال است برای ایستادن ما خوابیده است، ما در راهپیمایی شرکت می کنیم، چون از روی آن پدر و مادر شهیدی که جوانشان شب عروسی همه را رها کرد و به جنگ رفت و شهید شد خجالت می کشیم، ما در راهپیمایی شرکت می کنیم، چون چشم هزاران بلکه میلیونها شیعه, نه میلیونها مسلمان، خیر میلیون ها آزاده جهان به ما دوخته است، من در راهپیمایی شرکت می کنم، ما همه می اییم.....
با همه آنچه گفتم جایی برای سخن دیگری باقی نمی ماند جز اینکه بگویم : "ما می آییم........"
🇮🇷کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_519360784.mp3
34.64M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ #توسل عمومی برای دفع بلای #کرونا خیلی مهم است ...
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏دوستان بیاییم #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه را با هم زمزمه کنیم👇
🎵یا من تحل به عقد المکاره ....
#هفتم #توسل_عمومی
گویش #کردی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_210
◀️ سفارش به تقوا - الگوهاى پرهيزكارى
وَ قَالَ (علیه السلام): اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ [تُقَاةَ] مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً وَ جَدَّ تَشْمِيراً، وَ كَمَّشَ [أَكْمَشَ] فِي مَهَلٍ وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ، وَ نَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ.
علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : از خدا بترسيد، ترسيدن انسان وارسته اى كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده، و در بهره بردن از فرصت ها كوشيده، و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده، و در دنياى زودگذر، و پايان زندگى و عاقبت كار، بدرستى انديشيده است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ اين گونه تقوا پيشه كنيد:
قسمت اول
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه دستور به تقوا مى دهد ولى تقوا را با پنج وصف همراه مى سازد كه در واقع انگيزه هاى تقوا و نتايج آن را در بر دارد. مى فرمايد: «تقواى الهى پيشه كنيد; تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مى كوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مى دارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مى رود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مى انديشد»; (اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَجَدَّ تَشْمِيراً; وَكَمَّشَ فِي مَهَل، وَبَادَرَ عَنْ وَجَل، وَنَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَعَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَمَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ).
مى دانیم تقوا و پرهیزگارى بهترین زاد و توشه سفر آخرت: (وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى) و والاترین نشانه شخصیت انسان و قرب او در درگاه خدا: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ). و جواز عبور از دروازه هاى بهشت است: (تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ کَانَ تَقِیّاً).
ولى تقوا مراحلى دارد که بستگى زیادى به انگیزه هاى آن و نشانه هایى در آثار آن دارد و امام(علیه السلام) در اینجا بالاترین مرحله تقوا را پیشنهاد مى کند که پنج وصف در آن موجود است.
نخست به شخص باایمانى اشاره مى کند که دامن همت به کمر زده و خود را از علایق مادى جدا ساخته است («شمّر» از ماده «تشمیر» به معناى دامن به کمر زدن و «تجرید» به معناى جدا شدن است).
ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_210
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ اين گونه تقوا پيشه كنيد:
قسمت 2
📜 دومین وصف این است که بعد از آمادگى کامل با جدیت تمام در این مسیر گام بر مى دارد.
سومین وصف این که در عین جدیت، با بصیرت و دقت حرکت مى کند و چالاکى را با فکر و اندیشى مى آمیزد. «کَمَّشَ» در اصل از ماده «کَمْش» (بر وزن نقش) و یا از ماده «کَمَش» (بر وزن عطش) گرفته شده و به معناى چابکى و چالاکى است
چهارمین توصیف این که انگیزه او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و یا ترس از پایان یافتن عمر پیش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است.
پنجمین وصف این که او دائماً درباره سعادت جاویدن و جایگاهش در آخرت و سرانجامِ این حرکت و منزلگاه اصلى که به آن منتهى مى شود مى اندیشد.
به یقین کسى که با این انگیزه هاى بسیار قوى و مؤثر و با آمادگى کامل و تلاش توأم با بصیرت در این راه گام بر دارد به عالى ترین درجه تقوا رسیده است.
کوتاه سخن این که امام(علیه السلام) تقوا را به صورت جامعى که بازتاب عملى گسترده اى دارد تفسیر کرده است.
«کَرّة» به معناى بازگشت و «مَوْئِل» به معناى ملجأ و پناهگاه از ماده «وَئْل» (بر وزن وَعْد) گرفته شده است و «مَغَبَّة» به معناى فرجام و پایان کار است.
در تفسیر آیه شریفه «(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ); اى کسانى که ایمان آورده اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکارى است، از (مخالفتِ فرمانِ) خدا بپرهیزید; و جز بر آیین اسلام از دنیا نروید»(5) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که منظور از به جا آوردن حق تقوا این است که: «أَنْ یُطاعَ فَلا یُعْصى وَأَنْ یُذْکَرَ فَلا یُنْسى; که خدا (هرگز) معصیت نشود و به یاد خدا باشند و هرگز او را فراموش نکنند».
در تفسیر همین آیه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «یُطاعَ فَلا یُعْصى وَیُذْکَرَ فَلا یُنْسى وَیُشْکَرَ فَلا یُکْفَرُ; حق تقوا این است که خدا اطاعت شود و معصیت نشود و به یاد او باشند و فراموش نکنند و شکر نعمت هایش به جا آورند و کفران نکنند».
#نهج_البلاغه_حكمت_210
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_84
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَآءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِّن دِيَرِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ
و (بیاد آرید) هنگامى كه از شما پیمان گرفتیم، خونهاى یكدیگر را نریزید و همدیگر را از سرزمین خود بیرون نكنید، پس شما (به این پیمان) اقرار كردید و خود بر آن گواه هستید.
🔴 براى اطمینان از انجام كارهاى مهم، سفارش و فرمان كافى نیست، میثاق و عهد لازم است. «اخذنا میثاقكم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #پنجشنبه
👉🏻 1da.ir/XKHl
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_3
#اصحاب_محمد
قسمت 9
#عدالت_صحابه 1
🔴 به خاطر اين كه دانشمندان اهل سنّت بر پايه اين آيه شريفه معتقدند كه همه ياران پيامبر پاك و درستكار و صالح و شايسته و اهل بهشتند، و اين آيه را دليل قاطعى بر ادّعاى خود گرفتهاند بار ديگر چون صفحات گذشته اين موضوع مهم را كه سرچشمه دگرگونىهاى زيادى در مسائل اسلامى مىشود با نظر عقل و انصاف و وجدان تماشا مىكنيم.
بسيارى از مفسّران اهل سنّت اين حديث را ذيل آيه فوق نقل كردهاند كه حميد بن زياد مىگويد:
نزد محمّد بن كعب قُرَظى رفتم و به او گفتم درباره اصحاب رسول خدا صلى الله عليه و آله چه مىگويى؟ گفت:
جَميعُ أصْحابِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فِى الْجَنَّةِ، مُحْسِنُهُمْ وَمُسيئُهُمْ.
همه ياران پيامبر صلى الله عليه و آله در بهشتند اعم از نيكوكار و بدكار و گنهكار.
گفتم: اين سخن را از كجا مىگويى؟ گفت: اين آيه را بخوان:
وَ السبِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهجِرِينَ وَالْأَنصَارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسنٍ رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا الْأَنْهرُ خلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا ذَ لِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
پيشگامان نخستين از مهاجران و انصار و كسانى كه به نيكى و درستى از آنان پيروى كردند، خدا از ايشان خشنود است و آنان هم از خدا راضى هستند؛ براى ايشان بهشتهايى آماده كرده كه از زيرِ [درختانِ] آن نهرها جارى است، در آنجا براى ابد جاودانهاند؛ اين است كاميابى بزرگ.
سپس گفت: اما درباره تابعين شرطى قائل شده و آن اين است كه آنها بايد تنها در كارهاى نيك از صحابه پيروى كنند. (فقط در اين صورت اهل نجاتند و امّا صحابه چنين قيد و شرطى را ندارند.)
👈 ادامه دارد ....
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 308
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_3
#اصحاب_محمد
قسمت 9
#عدالت_صحابه 2
🔴 ردّ عدالت كل صحابه 1
ادعای عدالت #صحابه به دلايل زيادى مردود و غير قابل قبول است؛ زيرا:
اوّلًا: حكم مزبور در آيه فوق شامل تابعين هم مىشود، و منظور از تابعان تمام كسانى هستند كه از روش مهاجران و انصار نخستين و برنامههاى آنها پيروى مىكنند، بنابراين بايد تمام امّت بدون استثنا اهل نجات باشند!
و امّا اين كه در حديث محمّد بن كعب از اين موضوع جواب داده شده كه خداوند در تابعين قيد احسان را ذكر كرده، يعنى از برنامه نيك و روش صحيح صحابه پيروى كنند نه از گناهانشان، اين سخن از عجيبترين بحثهاست. چرا كه مفهومش اضافه فرع بر اصل است. جايى كه شرط نجات تابعان و پيروان صحابه اين باشد كه در اعمال صالح از آنها پيروى كنند، به طريق اولى بايد اين شرط در خود صحابه بوده باشد.
و به تعبير ديگر، خداوند در آيه فوق مىگويد: رضايت و خشنودى او شامل حال همه مهاجران و انصار نخستين كه داراى برنامه صحيحى بودند و همه پيروان آنهاست، نه اين كه مىخواهد مهاجران و انصار را چه خوب باشند و چه بد مشمول رضايت خود قرار دهد، امّا تابعان را با قيد و شرط خاصّى بپذيرد.
👈 ادامه دارد ....
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 308
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2