🙏 دعای #پنجاه_دو
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در #اصرار به خدای تعالی نسبت به حاجاتش "
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T18214510(Web).mp3
1.68M
🔊 دعای #پنجاه_دو صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری (4 دقیقه)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺دعای #امام_زمان عجل الله در ماه #رجب
✍️صاحب مفاتیح الجنان : " بيرون آمد از ناحيه مقدسه بر دست شيخ كبير ابى جعفر محمد بن عثمان بن سعيد رضي الله عنه اين #توقيع شريف بخوان در هر روز از ايام رجب:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاَةُ أَمْرِكَ ....
از تو درخواست مى كنم به جميع معانى آنچه صاحبان امرت دعا كنند ...
👈متن و صوت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 57
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹 و لَا الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ 🔹
🔸پروردگارا مرا از تشخيص راهت نابينايم مساز 🔹
https://eitaa.com/sahife2/5293
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_11
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 57 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم
#دعا_بیستم_11
و لا العمى عن سبيلك،
بار الها! در پيمودن صراط مستقيمت مرا گرفتار نابينايى منما.
این عبارت ،کامل کننده فراز قبل - و لا تبتلينى بالكسل عن عبادتك -است «ولاالعمی عن سبیلک»در راه خودت مرا کور نکن.یعنی آنقدر هواهای نفسانی،بر من غلبه کند تا چشم بر صراط مستقیم ببندم.جزء کسانی نباشم که هدایتم کردی،اما روی برگرداندم «فاستحبواالعمی علی الهدی»ضلالت رابر هدایت ترجیح دادند.
تفکر نکردن،منشأ کوردلی است،اگر درآیات خداوند تعقل نکنیم،نتیجه عدم تشخیص راه صحیح و قرار گرفتن در اصحاب جهنم است.
«قالوا لو کنانسمع اونعقل ماکنا فی اصحاب السعیر»اگر آیات الهی را می شنیدیم یا درآن تفکر می کردیم اکنون در جهنم نبودیم.
کنایه از اینکه باسرپیچی از دستورات الهی،راه رشد را برخورد بستیم و حال آن که راه هدایت را به ما نشان دادی.
راغب در كتاب مفردات مىگويد: العمى يقال فى افتقاد البصر و البصيره،
عمى گفته مىشود در مورد از دست دادن چشم و نابينايى ظاهرى
و همچنين گفته مىشود در مورد از دست دادن #بصيرت و فقد بينش معنوى.
حضرت زينالعابدين (ع) مصونيت از نابينايى را در زمينه ى پيمودن راه خدا درخواست مىنمايد.
مىدانيم كه طى نمودن راه حق به چشم دل و بينش خرد نياز دارد،
كسى كه داراى بصيرت و درك عقلى است مىتواند راه حق را به درستى طى كند
و با وجود بصيرت، نابينايى ظاهرى به كسى كه حقطلب است آسيب نمىرساند.
اسلام دين بصيرت و آيين بينش و آگاهى است.
اين امر مهم و شايان تدبر در قرآن شريف خاطرنشان گرديده و خداوند به رسول گرامى (ص) ماموريت داده است كه آن را به اطلاع عموم برساند:
قل هذه سبيلى ادعو الى الله على بصيره انا و من اتبعنى.
پيمبر گرامى! بگو اين است راه من، دعوت مىكنم مردم را به سوى خدا با آگاهى و بصيرت.
نه تنها دعوت من بر اساس بينش و بصيرت است بلكه پيروان من نيز مردم را آگاهانه به دين حق دعوت مىكنند و براى اثبات سخن خود اقامه ى برهان مىنمايند.
على عليهالسلام برنامه ى اهل بصيرت را براى شناخت راه حق و پيمودن آن با توجه به پرتگاهها و نقاط سقوطش ضمن يك روايت كوتاه بيان فرموده است:
عن اميرالمومنين عليهالسلام قال: فانما البصير من سمع فتفكر و نظر فابصر و انتفع بالعبر ثم سلك جددا واضحا يتجنب فيه الصرعه فى المهاوى.
على (ع) فرموده: بصير آن كسى است كه سخن را بشنود و در آن فكر كند، نظر افكند و ببيند، از آن به نفع خود استفاده كند، راههاى روشن را بپيمايد و مراقب باشد كه با سر در پرتگاهها سقوط ننمايد.
براى آنكه بينش آدمى از ميان نرود، چشم دل نابينا نگردد، هر فردى بتواند آگاهانه و با بصيرت راه رستگارى و سعادت خود را بشناسد و به درستى آن را بپيمايد
لازم است همواره متوجه عوامل ضد بينش باشد و در تمام ايام عمر عملا و قولا از آنها اجتناب نمايد
شرط اول به كار افتادن بصيرت و بينش براى شناخت راه سعادت اين است كه آدمى طالب سعادت باشد، بخواهد صراط مستقيم را تميز دهد و به راستى و درستى آن را بپيمايد، و از اعمال انحرافى و ضدانسانى دورى گزيند. كسى كه نمىخواهد در زندگى مستقيم باشد حاضر نيست بينديشد و بصيرت و بينش خود را در شناخت صراط مستقيم به كار گيرد ، واضح است كه كلام خدا و سخنان پيمبر او براى هدايت چنين انسانى موثر نخواهد بود، زيرا او خواهان هدايت نيست.
قرآن شريف در اين باره فرموده است:
ان هو الا ذكر للعالمين لمن شاء منكم ان يستقيم.
محتواى اين كتاب براى مردم عالم چيزى جز وسيلهى يادآورى و تذكر نيست، اما كسانى از اين كتاب به خود مىآيند و متذكر مىشوند كه بخواهند مستقيم و پاك زندگى كنند و از انحرافات مصون و محفوظ باشند، يعنى آنان كه نمىخواهند در دنيا پاك و مستقيم زندگى كنند، از اين كتاب آسمانى بهرهاى ندارند و نمىتوانند به راه سعادت گرايش يابند.
نظير اين آيه دربارهى قوم ثمود آمده است. قرآن شريف مىفرمايد: و اما ثمود فهديناهم فاستحبوا العمى على الهدى.
ما براى هدايت قوم ثمود پيمبر فرستاديم ولى آنان كوردلى و جهالت را گزيدند، بصيرت و بينش و خرد را واپس زدند و خواستند همچنان به نادانى خويش ادامه دهند.
كسانى كه طالب سعادتند و شرط اول به كار بستن بينش و بصيرت در آنان وجود دارد
بايد در قدم اول سخنان پيمبر خدا را در كمال دقت بشنوند، با انديشههاى آزاد و خالى از لجاج در گفتههاى آن پيمبر بزرگ تعقل و تفكر نمايند، به صحت و اصالت آنها واقف گردند،
سپس به وى ايمان بياورند و عملا از او پيروى كنند تا ضميرشان از نور هدايت روشن گردد و به سعادت واقعى دست يابند.
اگر كسى به انگيزهى تعصب قومى
يا برترى مالى
يا اختلافات خانوادگى
يا ديگر عواملى از اين قبيل در سخنان پيمبر خدا فكر نكرد و بصيرت خود را به كار نگرفت،
يا آنكه فكر كرد و به صحت آن سخنان پى برد ولى به علت تعصبها و لجاجتها آيين حق را نپذيرفت،
او همچنان كوردل و محروم از سعادت باقى خواهد ماند.
اين قبيل افراد در مكه معظمه پيش از آنكه نبى گرامى هجرت نمايد بسيار بودند، دعوت پيشواى اسلام را اجابت نكردند و همچنان در نادانى باقى ماندند. خداوند در اين باره به پيغمبر اسلام فرموده:
و ما انت بهادى العمى عن ضلالتهم.
تو نمىتوانى اين كوردلان را از گمراهى و ضلالت بگردانى و آنان را هدايت نمايى، اينان مصمماند از بصيرت و بينش عقلى خود استفاده ننمايند و همچنان نابينا باقى بمانند.
براى آنكه افراد علاقمند به رستگارى و سعادت بتوانند از بصيرت خويش به درستى استفاده كنند و راه تعالى و تكامل را بيابند،
بايد به دعوت پيمبر الهى گوش فرادارند،
سخنان او را با دقت بشنوند،
شنيدهها را با نيروى عقل بسنجند
و اگر ضمن بررسى به مطلبى برخوردند كه نياز به توضيح دارد، از علماى الهى سئوال كنند تا واقع بر آنان روشن شود و قانع گردند.
انسان ها بايد متوجه باشند كه سئوالشان به انگيزه ى تعلم و فهميدن مطلب باشد نه براى بلندپروازى و خودنمايى و نه به منظور معارضه و مجادله كه اين قبيل بحثها منشاء مراء و خصومت است و مايهى دشمنى و فساد.
مردى از على (ع) سئوال مشكلى نمود و منظورش اين بود كه امام را براى پاسخگويى در مشقت و زحمت قرار دهد. حضرت فرمود:
براى فهميدن و درك نمودن، سئوال كن نه براى ايجاد صعوبت و سرسختى. سپس فرمود:
شخص جاهل كه به منظور يادگيرى سئوال مىكند شبيه به عالم است و عالمى كه ظالمانه پرسش مىنمايد مانند جاهلى است كه پاسخ گفتن به سئوالش مايهى مشقت و سختى است.