شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_7
#باب_توبه 1
❇️ انسان دو چهره حقيقى دارد: چهرهاى كه قوس صعود است و چهرهاى كه قوس نزول است و سير هر دو بىنهايت است و بين آن دو صورت رابطه مستقيم برقرار است. هر اندازه انسان در چهره بندگى پيش رود و در مسير عبوديت محض سير كند چهره او شكوفاتر مىشود. و برعكس، هر اندازه از صورت بندگى او كاسته شود، صورت ربوبى در او كمرنگ شود. پس هر اندازه منيّت و خوديت در ظرف عبوديت از دست برود، صورت پروردگارى به دست مىآيد و رشد مىنمايد و هر قدر چهره ربوبى از دست برود، مىتوان با تقويت چهره بندگى آن را دريافت نمود و به درجات معرفت و كمال رسيد.
مؤمن به جايى مىرسد كه نه تنها داشتن استعداد بروز گناه را گناه مىداند بلكه حقيقت امكان ابراز خويش را هم در برابر حقيقت وجودى حق گناه مىشمارد، از اين رو در نمازش كاستى مىبيند، اگر چه نماز او از جهت توان و اداى وظيفه تمام باشد.
امام معصوم عليه السلام در مقام شهود توانمندىهاى استعداد خود كه مىگويد:
«خدايا! مرا ببخش» خود او ظهور حق است و منِ او بقاى بعد از فناست، از اين جهت امام عليه السلام مىخواهد به واسطه #توبه و بخشش حق از اين مقام به مقام كامل ترى برسد تا جايى كه در من تعيّنى نماند و به مطلق كمال وصل گردد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 401
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_7
#باب_توبه 2
❇️ قرآن راه بازگشت همراه با اميدوارى را به روى همه بندگان خطاكار مىگشايد؛ زيرا هدف اصلى از همه اين امور تربيت و هدايت است نه انتقامگيرى و خشونت، بلكه با بيانى از روى لطف و محبت؛ آغوش رحمتش را براى بندگان باز كرده و فرمان قبولى آنها را صادر نموده است:
وَ هُوَ الَّذِى يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ يَعْفُواْ عَنِ السَّيَاتِ وَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ» «شوری 25»
و اوست كه #توبه را از بندگانش مىپذيرد و از گناهان درمىگذرد و آنچه را انجام مىدهيد، مىداند.
يا در جاى ديگر مژده آمرزش و گذشت را پس از تصفيه نفس از آلودگىها را داده است:
فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِوَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» «مائده 39»
پس كسى كه بعد از ستم كردنش توبه كند و [مفاسد خود را] اصلاح نمايد، يقيناً خدا توبهاش را مىپذيرد؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
به راستى از كسى كه رحمتش بر غضبش پيشى گرفته و بندگان را براى رحمت و كرامت آفريده نه خوارى، و عذاب و درياى كرم و آفتاب فيض او نامحدود است؛ به غير از اين انتظارى نيست.
آيه فوق درِ بازگشت به حق را به سوى دزدان و رهزنان اموال مردم باز گذاشته است كه اگر كسى پيش از اثبات عمل سرقت در دادگاه دنيايى؛ توبه كند حدّ سرقت از او برداشته مىشود و چنانچه به دنبال اصلاح امور نفسى و مالى برآيد بدون نگرانى بخشيده مىشود. البته اين توبه بايد اختيارى يا عنايتى باشد كه قبل از گرفتارى در زندان آهنى به گناه خود در محضر حق اعتراف كند وگرنه توبه اضطرارى به هنگام مشاهده عذاب خداوند يا آثار مرگ، ارزشى ندارد.
بنابراين كسى نبايد از رحمت خدا نااميد گردد؛ شايد در قيامت هم مشمول شفاعت رسول اللّه صلى الله عليه و آله واقع شود تا پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله هم به آزادى او از آتش دوزخ راضى گردد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 401
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_7
#باب_توبه 3
❇️ امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
توبه ريسمان خدا و سپاه عنايت اوست. بنده بايد پيوسته در هر حال بر توبه همت گمارد. هر گروهى از بندگان را توبهاى است: توبه پيامبران از فاش شدن راز است و توبه برگزيدگان از دم زدن است و توبه اوليا از رنگارنگى خطورات دل و توبه خاصان از پرداختن به غير خدا و توبه عوام از گناهان است.
پس امام على عليه السلام بازگشت هميشگى به حق را از صفات بارز مؤمن مىداند و مىفرمايد:
تُوبُوا إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ ادْخُلُوا فِى مَحَبَّتِهِ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يُحِبُّ التَّوابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ وَ الْمُؤْمِنُ تَوَّابٌ
به درگاه خداوند عزيز و بلند مرتبه توبه بريد و به حلقه محبت او درآييد؛ زيرا خداوند توبهگران و پاكيزگان را دوست مىدارد و مؤمن بسيار توبه كننده است.
تا فرصت باقى است و حجت خدا بر روى زمين واسطه فيض حق است؛ در بساط رحمت حق، جرعهاى آب توبه بنوشيم؛ چون حجت برداشته شود، درهاى توبه بسته مىشود، آنگاه ايمان آوردن و اعتراف به گناه سودى ندارد كه حضرت فرمود:
مَنْ تابَ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أُمِرَتْ جَوارِحُهُ أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْهِ، وَ بِقاعُ الْأَرْضِ أَنْ تَكْتُمَ عَلَيْهِ وَ أُنْسِيَتِ الْحَفَظَةُ ما كانَتْ تَكْتُبُ عَلَيْهِ.
هر كس توبه كند خداوند او را بيامرزد و به جوارح او و جاى جاى زمين دستور داده شود كه آبروى او را حفظ كند و عيبهايش را بپوشاند و گناهان كه فرشتگانِ حافظ اعمال برايش نوشتهاند از ياد آنان برده شود.
امام رضا عليه السلام در پاسخ به اين پرسش كه چرا خداوند فرعون را با آن كه ايمان آورد و به يگانگى او اعتراف كرد غرق ساخت؟ فرمود:
زيرا او هنگامى ايمان آورد كه عذاب را مشاهده كرد و ايمان به حق در وقت فشار و كيفر پذيرفته نيست.
اكنون اى انسان به راه توبه بازگرد و تا درهاى آسمان را گشودهاند؛ به جبران گذشته بپرداز.
حضرت على عليه السلام فرمود:
ثَمَرَةُ التَّوْبَةِ، إِسْتِدْراكُ فَوارِطِ النَّفْسِ.
نتيجه بازگشت به خدا، جبران زيادهروىهاى نفس است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 401
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 لا أَيْئَسُ مِنْكَ وَ قَدْ فَتحَتَ لِي بَابَ التَّوْبَةِ إِلَيْكَ
خدایا از تو نااميد نمىشوم چرا که كه تو #باب_توبه را به رويم گشوده اى
🍀« تا #فرصت باقى است
و حجت خدا بر روى زمين واسطه فيض حق است؛
در بساط رحمت حق، جرعه اى آب #توبه بنوشيم؛
چرا که چون حجت برداشته شود،
درهاى توبه بسته مىشود،
آنگاه ايمان آوردن و #اعتراف به گناه سودى ندارد. »
👤استاد حسین #انصاریان
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_7
#باب_توبه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737504T14933958(Web) (2).mp3
2.74M
👈🔊 دعای #دوازدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 6 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره #آل_عمران #آل_عمران_
📋فضیلت و اعمال روز #مباهله👇
🌹 اینجا erfan.ir/m165
🎥تفسیر آیه ی مباهله👇
🌹اینجا
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_هفت_56
🔹 خدواندا درود فرست بر پاكيزه تران از #اهل_بیت پیامبر علیهم السلام كه ايشان را براى اجراى فرمان خود انتخاب كردهاى، و آنان را گنجينه داران علم و حافظان دين و خلفاى خود در زمين، و حجت هاى خويش بر بندگانت قرار دادهاى، و به ارادهى خود ايشان را از پليدى به تمام معنى پاك كرده اى، و آنان را وسيله اى به سوى خود، و راه بهشت خود نموده اى.
#چهل_هفت #مباهله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_80
❇️ ویژگیهای #زنان
👈 و من خطبة له (علیه السلام) بعد فراغه من حرب الجمل في ذمّ النساء ببيان نقصهنّ:
مَعَاشِرَ النَّاسِ، إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ، نَوَاقِصُ الْعُقُولِ.
فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ،
وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ، وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ.
فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ كُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ، وَ لَا تُطِيعُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا يَطْمَعْنَ فِي الْمُنْكَر.
👈 (پس از #جنگ_جمل و فرونشاندن شورش بصره در سال 36 هجرى ماه جمادى الثّانى در مسجد شهر بصره فرمود).
1. بيان تفاوت هاى زنان و مردان:
اى مردم همانا زنان در مقايسه با مردان، در ايمان، و بهره ورى از اموال، و عقل متفاوتند (1)
اما تفاوت ايمان بانوان، بر كنار بودن از نماز و روزه در ايّام «عادت حيض» آنان است،
و اما تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است، و علّت تفاوت در بهره ورى از اموال آن كه #ارث بانوان نصف ارث مردان است.
2. مدّيريت خانوادگى:
پس، از زنان بد بپرهيزيد و مراقب نيكانشان باشيد، در خواسته هاى نيكو، همواره فرمانبردارشان نباشيد، تا در انجام منكرات طمع ورزند.
(1) كلمه «نواقص» در اينجا يعنى تفاوت و تفاوت در آيه 3 ملك «ما تَرى فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ» يعنى نقص و كاستى. امام مى خواهد بفرمايد كه زن و مرد هر كدام روحيّات و صفات مخصوص به خود را دارند، و جايگاه هر كدام بايد حفظ گردد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 موقعيّت زنان در جوامع بشرى
* تفاوتها و يکسانى هاى زنان و مردان
* سخنى درباره #عايشه و زندگانى او
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_61
#نساء_62
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً
و چون به آنان گفته شود (كه براى داورى) به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پیامبر بیایید، منافقان را مى بینى كه به شدّت از پذیرش دعوت تو روى مى گردانند.
فَكَيْفَ إِذَآ أَصبَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْسَناً وَتَوْفِيقاً
پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند، به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى وتوافق (میان دو طرف نزاع) نبوده است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
«9» قَدْ تَطَأْطَأَ لَكَ فَانْحَنَى وَ نَكَّسَ رَأْسَهُ فَانْثَنَى قَدْ أَرْعَشَتْ خَشْيَتُهُ رِجْلَيْهِ وَ غَرَّقَتْ دُمُوعُهُ خَدَّيْهِ
يَدْعُوكَ
بِيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ وَ يَا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ وَ يَا مَنْ عَفْوُهُ أَكْثَرُ مِنْ نَقِمَتِهِ وَ يَا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ
خداوندا بنده ات در برابرت، سر تواضع و فروتنى پايين انداخته، تا جايى كه از شدّت فروتنى خميده گشته و از خوارى سر به زير افكنده؛ به طورى كه قامت راستش كج شده، بيم و ترسش از عظمت تو، قدمهايش را به لرزه انداخته، و اشكهايش صفحه رخسارش را فراگرفته.
تو را با اين جملات مىخواند:
اى مهربانترين مهربانان! و اى رحيمترين كسى كه درخواست كنندگان رحمت به او توجّه مىكنند، و اى عطوفترين كسى كه آمرزش خواهان گِرد او گردند، و اى آن كه گذشتش از انتقامش بيشتر، و خشنوديش از خشمش افزونتر است.
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_9
#تواضع_در_برابر_خدا
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_9
#تواضع_در_برابر_خدا 1
❇️ فروتنى باطنى و تسليم محض درونى انسان؛ اگر از حالت #ترس و وحشت باشد كه با توحيد و حقنگرى سازگارى ندارد، امّا اگر به خاطر تجلّى نور الهى و ظهور هيبت حق تعالى در وجود موجودات به ويژه انسان صورت بگيرد از بهترين الطاف خداوند به موجود خويش است.
آنان كه داراى مقام عصمتند؛ هنگامى كه خود را در پيشگاه مطلق و بىنهايت حضرت حق مىبينند، احساس عجز و شرمندگى مىكنند و كمالات خود را نسبت به كمالات حق اندك مىانگارند؛ چرا كه نهايت عرفان، رسيدن به فقر مطلق در برابر اوست. آن حضرات، خوبىهاى خود را بدى مىپندارند. نه اعتراف به خطاهايشان حقيقى بوده و نه اشك و نالههايشان مجازى و ظاهرى، بلكه آنان ظهورهاى تام و مقدس و معصوم با ادراك عجز و ناتوانى خود در برابر حق، يك لحظه كندى در سرعت به سوى كمال بىنهايت را بزرگترين گناه و خطا و سرپيچى از پروردگار مىدانستهاند. به گونهاى كه نفس شريف خود را در رديف جنايتكار و طغيانگر قلمداد مىنمودند سپس در اوج حال انكسار و شكست نفس به پيشگاه ربّ جليل به شكايت از نفس و جسارتهاى شهوات مىپرداختند.
معرفت برتر عقلانى و عرفانى معصومين عليهم السلام، راد مردان را به #خشوع ، #خضوع و و زارى فوقالعاده مىرساند. تا آن جا كه آرامش را از آنان سلب كرده و در تب و تاب ترس به انابه و التهاب وا مىدارد.
اگر صحيفه سجاديه، پر از تضرّع و زارى و امر به توبه و تصوير عاقبت گناه و گناهكاران است ، سرّ آن عظمت كار و حيرت از عاقبت امر است و تمام همت امام معصوم، متوجه هشدار به بى خبران است. شايد غافلان، دل از نامحرمان بريده و بر محرم اسرار روى آورده و خود را نجات دهند.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 406
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدایا بنده ات در حالى که قد خمیده شده و سر به زیر انداخته و گردن کج کرده است و از خوف و خشیت تو پاهایش مى لرزد و اشک دیدگانش بر صورتش روان است. اینگونه دعا مى کند:
یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ،
وَ یا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ،
وَ یا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ،
وَ یا مَنْ عَفْوُهُ أَکثرُ مِنْ نَقِمَتِهِ،
وَ یا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ
🍀« اگر صحيفه سجاديه ، پر از #تضرع ، #خشوع ، زارى و امر به #توبه و تصوير #عاقبت گناه و گناهكاران است ،
سرّ آن ،
عظمت كار و حيرت از عاقبت امر است
و تمام همت امام معصوم علیه السلام، متوجه هشدار به بى خبران است.
شايد غافلان، دل از نامحرمان بريده و بر محرم اسرار روى آورده و خود را نجات دهند. »
👤استاد حسین #انصاریان
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_9
#تواضع_در_برابر_خدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2