عبادت و بندگى در پيشگاه بارى تعالى :
عبارت از تذلل و خضوع عابد در حضور معبود و آفريده در مقابل آفريدگار است،
و اين امر طبق دستور شارع، به صورت قيام و قعود يا ركوع و سجود انجام مىشود.
اما دعا و درخواست از خداوند، برتر و افضل از هر عبادتى است.
راوى مىگويد: از امام باقر (ع) سئوال كردم : اى العباده افضل؟
كدام عبادت نزد خداوند افضل است؟
فرمود: ما من شىء افضل عند الله عز و جل من ان يسال و يطلب مما عنده.
هيچ چيزى نزد بارى تعالى افضل و برتر از اين نيست كه مورد تمنى و درخواست واقع شود و سئوالكننده از وى بخواهد آن را كه نزد اوست.
دعا و درخواست بندگان از حضرت حق آنقدر مهم است كه در قرآن شريف آمده:
قل ما يعبوا بكم ربى لو لا دعاءكم؟
پيمبر گرامى! به مردم بگو:
اگر دعا و درخواستتان نمىبود،
پروردگار من به شما اعتنا نمىكرد
و نزد او قدر و ارزشى نمى داشتيد.
برترى دعا بر عبادت شايد از اين جهت باشد كه :
عبادت حاكى از خضوع و تذلل نهايى عابد در مقابل معبود است،
ولى دعا علاوه بر خضوع و تذلل، از فقر و نيازمندى دعا كننده در پيشگاه الهى حكايت مىكند،
عبادت كننده مراتب اطاعت و فرمانبرى خويش را در مقابل معبود ظاهر مىسازد،
ولى دعاكننده در واقع دست گدايى دراز كرده و مراتب نيازمندى خود را در برابر پروردگار ابراز نموده و عملا به اين آيه ى شريفه جامهى تحقق پوشانده است:
يا ايها الناس انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد.
اى مردم! همه ى شما فقراى درگاه بارى تعالى هستيد و خداوند است كه غنى بالذات و مورد ستايش است.
روشن شد كه دعاى علاوه بر اینکه سبب معنوىت آدمی است
مبين فقر و نيازمندى مخلوق به خالق نیس میباشد
و آن بيش از عبادت، بندگان را به خداوند نزديك مىكند و مايه ى علو درجات دعاكنندگان مىگردد.
افراد باايمان هر چه بيشتر به دعا توجه نمايند و بر تعداد دعاها و تضرعهاى خويش، هر چند براى حوايج كوچك باشد، بيفزايند،
مىتوانند بيش از پيش به خداوند نزديك شوند و از قرب معنوى زيادترى برخوردار گردند.
سيف تمار مىگويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود:
عليكم بالدعاء فانكم لاتتقربون بمثله،
و لا تتركوا صغيره لصغرها ان تسالوها، فان صاحب الصغار هو صاحب الكبار.
بر شما باد دعا، چه آنكه
با هيچ وسيله اى همانند دعا نمىتوانيد به قرب الهى نايل گرديد
و درخواست كوچك را به علت كوچكيش ترك نگوييد، زيرا آن كس كه حوايج كوچك را برمىآورد، همان كسى است كه خواسته هاى بزرگ را برآورده مىسازد.
جند نکته:
ارزش معنوى دعا از عبادات بيشتر است،
هيچ عاملى بنده ى باايمان را به قدر دعا به خداوند نزديك نمىكند.
دعاكننده، خود مستقيما و بلاواسطه با پروردگار سخن مىگويد،
بدون اينكه نزد مردم كمترين آسيبى به عز و احترامش وارد شود،
او به گناهان بزرگى كه مرتكب شده اعتراف مىكند و آمرزش مىخواهد،
فقر و تهيدستى خويش را شرح مىدهد و درخواست گشايش مىنمايد
و احدى از وضع وى باخبر نمىشود،
از بيمارى پنهان خود نام مىبرد، درخواست شفا مىكند و كسى بر آن واقف نمىگردد.
خلاصه، قدر و منزلت دعا يك طرف قضیه است
و اينكه دعا بدون واسطه انجام مىشود و اسرار دعاكننده نزد اين و آن فاش نمىگردد، طرف ديگر.
حضرت على (ع) ضمن نامه ى حكيمانه و پرمحتواى خود كه به فرزندش امام مجتبى (ع) نوشته،
از اصل دعا نام برده و بدون واسطه بودن آن را نيز خاطرنشان فرموده است:
و اعلم ان الذى بيده خزائن السماوات و الارض قد اذن لك فى الدعاء و تكفل لك بالاجابه و امرك ان تساله ليعطيك و تسترحمه ليرحمك. و لم يجعل بينك و بينه من يحجبك عنه و لم يلجئك الى من يشفع لك اليه.
فرزند عزيز! آن كسى كه تمام خزاين آسمانها و زمين در دست اوست، به تو اجازه ى دعا داده و خود اجابت آن را تكفل نموده است، به تو امر نموده او را بخوانى تا عطايت فرمايد، رحمتش را درخواست كنى تا مشمول رحمتت قرار دهد. بين خود و بين تو حاجب و دربانى قرار نداده و تو را ملجا نساخته است كه براى دعا شفيعى با خود بياورى.
دعا باب رحمت واسعه ى الهى است، دعا مىتواند بزرگترين مشكل را با كوچكترين درخواست حل كند و مهمترين تمناى دعاكننده را به آسانى برآورده سازد.