روشن شد كه دعاى علاوه بر اینکه سبب معنوىت آدمی است
مبين فقر و نيازمندى مخلوق به خالق نیس میباشد
و آن بيش از عبادت، بندگان را به خداوند نزديك مىكند و مايه ى علو درجات دعاكنندگان مىگردد.
افراد باايمان هر چه بيشتر به دعا توجه نمايند و بر تعداد دعاها و تضرعهاى خويش، هر چند براى حوايج كوچك باشد، بيفزايند،
مىتوانند بيش از پيش به خداوند نزديك شوند و از قرب معنوى زيادترى برخوردار گردند.
سيف تمار مىگويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود:
عليكم بالدعاء فانكم لاتتقربون بمثله،
و لا تتركوا صغيره لصغرها ان تسالوها، فان صاحب الصغار هو صاحب الكبار.
بر شما باد دعا، چه آنكه
با هيچ وسيله اى همانند دعا نمىتوانيد به قرب الهى نايل گرديد
و درخواست كوچك را به علت كوچكيش ترك نگوييد، زيرا آن كس كه حوايج كوچك را برمىآورد، همان كسى است كه خواسته هاى بزرگ را برآورده مىسازد.
جند نکته:
ارزش معنوى دعا از عبادات بيشتر است،
هيچ عاملى بنده ى باايمان را به قدر دعا به خداوند نزديك نمىكند.
دعاكننده، خود مستقيما و بلاواسطه با پروردگار سخن مىگويد،
بدون اينكه نزد مردم كمترين آسيبى به عز و احترامش وارد شود،
او به گناهان بزرگى كه مرتكب شده اعتراف مىكند و آمرزش مىخواهد،
فقر و تهيدستى خويش را شرح مىدهد و درخواست گشايش مىنمايد
و احدى از وضع وى باخبر نمىشود،
از بيمارى پنهان خود نام مىبرد، درخواست شفا مىكند و كسى بر آن واقف نمىگردد.
خلاصه، قدر و منزلت دعا يك طرف قضیه است
و اينكه دعا بدون واسطه انجام مىشود و اسرار دعاكننده نزد اين و آن فاش نمىگردد، طرف ديگر.
حضرت على (ع) ضمن نامه ى حكيمانه و پرمحتواى خود كه به فرزندش امام مجتبى (ع) نوشته،
از اصل دعا نام برده و بدون واسطه بودن آن را نيز خاطرنشان فرموده است:
و اعلم ان الذى بيده خزائن السماوات و الارض قد اذن لك فى الدعاء و تكفل لك بالاجابه و امرك ان تساله ليعطيك و تسترحمه ليرحمك. و لم يجعل بينك و بينه من يحجبك عنه و لم يلجئك الى من يشفع لك اليه.
فرزند عزيز! آن كسى كه تمام خزاين آسمانها و زمين در دست اوست، به تو اجازه ى دعا داده و خود اجابت آن را تكفل نموده است، به تو امر نموده او را بخوانى تا عطايت فرمايد، رحمتش را درخواست كنى تا مشمول رحمتت قرار دهد. بين خود و بين تو حاجب و دربانى قرار نداده و تو را ملجا نساخته است كه براى دعا شفيعى با خود بياورى.
دعا باب رحمت واسعه ى الهى است، دعا مىتواند بزرگترين مشكل را با كوچكترين درخواست حل كند و مهمترين تمناى دعاكننده را به آسانى برآورده سازد.
امام باقر (ع) فرمود: لقد غفر الله تعالى لرجل من اهل الباديه بكلمتين دعا بهما
خداوند مرد باديه نشينى را براى دو كلمه دعا كه به زبان آورد، مشمول مغفرت خود قرار داد.
عرض شد: آن دو كلمه چه بود؟
فرمود: به پيشگاه خداوند عرض كرد:
اللهم ان تعذبنى فانا اهل ذلك و ان تغفر لى فانت اهل ذلك
بار الها! اگر عذابم نمايى من شايسته ى عذابم،
و اگر ببخشى و عفوم فرمايى تو شايسته ى عفو و مغفرتى.
سليمان بن عمرو مىگويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود:
ان الله عز و جل لا يستجيب دعاء بظهر قلب ساه فاذا دعوت فاقبل بقلبك ثم استيقن بالاجابه.
خداوند مستجاب نمىكند دعايى را كه با قلب غافل انجام مىشود. موقع دعا با حضور قلب از پيشگاه الهى درخواست كن و به اجابت آن مطمئن باش.
و ان لا يسال فوق قدره فانه يستحق الحرمان.
بالاتر از قدر خود دعا نكند و از خداوند نخواهد، كه چنين شخصى شايسته ى محروميت است.
يكى از امورى كه در دعا اهميت دارد و بايد همواره به خاطر دعاكننده باشد، اين است كه :
درخواستش برخلاف قوانين خلقت و سنن آفرينش نباشد،
كسى دعا نكند كه هميشه جوان بماند و كبر سن او را پير ننمايد،
دعا نكند كه به خواب و استراحت نيازمند نباشد و بتواند در طول عمر، شبانهروز كار كند و از سود آن بهرهمند گردد،
دعا نكند كه هرگز حافظه اش ضعيف نشود و هميشه قدرت حفظش محفوظ باشد و هر چه را كه در نوجوانى فراگرفته تا پيرى از ياد نبرد،
و ديگر امورى از اين قبيل كه نمىتواند موضوع دعا باشد و مورد درخواست از بارى تعالى.
به هر نسبت كه دعاكنندگان از تعاليم دينى آگاهى بيشتر داشته باشند و موانع استجابت را بهتر بشناسند و در موقع دعا آنها را برطرف سازند، مىتوانند به گونهاى دعا كنند كه خواستهها و تمنياتشان واجد صلاحيت استجابت باشد.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه ى معصومين عليهمالسلام كه خود مربى مسلمين و معلم مدرسه ى انسان سازى بودند، اين نكات را كاملا رعايت مىنمودند،
از اين رو دعاهاى آنان درباره ى مردم و درباره ى خودشان مستجاب بود.
حتى به موجب بعضى از روايات، كسانى از ائمه ى طاهرين عليهمالسلام در حكومت جباران گاهى در چند قدمى مرگ قرار گرفتهاند و با دعا و توجه به حضرت بارى تعالى خطر را گرداندهاند و از مجلسى كه بنا بود در آن كشته شوند، به سلامت و در كمال عزت خارج شدهاند.