#شرح_صحیفه_سجادیه_فیض_الاسلام_دعا_27
#دعای_بیست_هفتم_صحیفه_سجادیه
اللَّهُمَّ عَقِّمْ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ ، وَ يَبِّسْ أَصْلَابَ رِجَالِهِمْ ، وَ اقْطَعْ نَسْلَ دَوَابِّهِمْ وَ أَنْعَامِهِمْ ، لَا تَأْذَنْ لِسَمَائِهِمْ فِي قَطْرٍ ، وَ لَا لِأَرْضِهِمْ فِي نَبَاتٍ . [6]
ترجمه:
بار خدايا بچهدانهاى زنانشان را از زائيدن بازدار، و پشتهاى مردانشان را خشك گردان، و نسل چهارپايان و شتر و گاو و گوسفندشان را قطع كن، و آسمانشان را در باريدن و زمينشان را در روئيدن اذن و فرمان مده (تا سرگردان و نگران باشند)
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
#دعا_بیست_هفتم_6
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_فیض_الاسلام_دعا_27
#دعای_بیست_هفتم_صحیفه_سجادیه
اللَّهُمَّ وَ قَوِّ بِذَلِكَ مِحَالَ أَهْلِ الْإِسْلَامِ ، وَ حَصِّنْ بِهِ دِيَارَهُمْ ، وَ ثَمِّرْ بِهِ أَمْوَالَهُمْ ، وَ فَرِّغْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتِهِمْ لِعِبَادَتِكَ ، وَ عَنْ مُنَابَذَتِهِمْ لِلْخَلْوَةِ بِكَ حَتَّى لَا يُعْبَدَ فِي بِقَاعِ الْأَرْضِ غَيْرُكَ ، وَ لَا تُعَفَّرَ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ جَبْهَةٌ دُونَكَ . [7]
ترجمه:
بار خدايا به وسيلهى آنچه دربارهى دشمنان درخواست شد تدبير و دورانديشى مسلمانان را (يا جايگاه مسلمانان را در صورتى كه محال اهل الاسلام كه در نسخهى ابن ادريس ديده شده خوانده شود) نيرومند و به سبب آن شهرهاشان را استوار و دارائيهاشان را بسيار نما، و ايشان را از جنگيدن با دشمن براى عبادت و بندگيت و از زد و خورد با آنها براى خلوت نمودن و تنهائى گزيدن با تو آسوده گردان تا همه جاى زمين جز تو پرستش نشود، و جز تو براى كسى از ايشان پيشانى به خاك گذارده نگردد
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
#دعا_بیست_هفتم_7
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
71e05a60-7354-47ec-8ac6-5cbd62653072.mp3
11.38M
🔈 «دعای #بیست_هفتم صحیفه سجادیه ، دعای امام سجاد (علیهالسلام) برای #مرزداران »
👤سید مصطفی #الموسوی (مداح #بحرینی )
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
« کتاب #صحیفه_سجادیه را هر کس از روی اخلاص و با نیت پاک بخواند
و در فهم معانی آن اندیشه نماید،
بی درنگ نور الهی در دل او تابیده و متوجه خداوند متعال گشته
و به راه سعادت و نیک بختی دنیا و آخرت قدم میگذارد .»
👤مرحوم سید علی نقی #فیض_الاسلام
(مترجم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه )
🔗کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه در 70 روز
#دور_اول
#شروع_ختم
1402.9.5
#روز_1
دعای #اول
از ابتدا تا اول عبارت
و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى اخْتَارَ لَنَا مَحَاسِنَ الْخَلْقِ، وَ أَجْرَى عَلَيْنَا طَيِّبَاتِ الرِّزْق
@sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 137 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژهـ اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسم
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) هفته ی 137 ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
و ورعا فى اجمال.
بار الها! به من یک #ورع ای روزى فرما كه از حد اعتدال تجاوز ننمايد.
«#ورع»درلغت به معنای خودداری از آنچه سزاوار نیست.«#اجمال» در اینجا یعنی اعتدال.
«ورع»مرحله بالاتر از تقوی است،انسان به مرحله ای می رسد که از مکروه هم خوداری می کند،هیچگاه سمت گناه نمی رود و اینکه قید «اجمال»آمده یعنی «ورع»به تفریط نرسد والا دچار «وسواس»می شود.
امیرالمومنین علیه السلام در نامه ۴۵ نهج البلاغه می فرماید:« اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ »
شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟ «بِوَرَعٍ»، با ورع خودتان، با پرهیز خودتان از گناه، با اجتهاد و کوشش و تلاش خودتان
https://eitaa.com/sahife2/2944
حضرت از پیروانش می خواهد که اورا با «ورع»یاری کنند.
واکنون آیا این درخواست امام عصر علیه السلام از دوستدارانش نیست؟
درس مهمی که پیش نیاز ظهور است.
#ورع در لغت به معناى كف نفس از #محرمات و #گناهان است
و درباره ى مقايسه ى آن با «#تقوى» احتمالاتى داده شده است:
بعضى گفتهاند معناى «ورع» و «تقو ى» يكى است،
و بعضى از نظر ترك شبهات، بين «ورع» و «تقو ى» تفاوت قائلاند :
ورع الرجل جانب الاثم و كف عن المعاصى و الشبهات. الورع محركه التقو ى.
گرايش مرد به «ورع»، عبارت از اجتناب از گناه و خوددارى از معاصى و شبهات است و «ورع» محرکی است برای وصول به تقوا
#ورع افراد باايمان در پيشگاه بار ى تعالى ارزشى بسيار بزرگ دارد و به موجب حديثى كه آمده، خداوند آنان را در بهشت اختصاصى جاى میدهد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
از جمله ى #مناجات هاى خداوند با حضرت #موسى بن عمران اين بود كه فرمود:
يا موسى: ما تقرب الى المتقربون بمثل الورع عن محارمی
فانى ابيحهم جنات عدن لا اشرك معهم احدا.
اى موسى! هيچ عامل قربى همانند #ورع از گناه، بندگانم را به من نزديك نمیكند،
من در مقابل ورع بهشت عدن را پاداش آنان قرار میدهم، بهشتى كه مختص اين گروه است و دگران در اين پاداش شريك آنان نيستند.
سعادت و رستگارى افراد باايمان وابسته به دو اصل اساسى است:
1- انجام حسنات
2- ترك سيئات.
سوال: نقش اين دو در فلاح و رستگارى انسانها يكسان است يا متفاوت؟
پاسخ: ترك سيئات و اجتناب از گناهان در تامين سعادت آدمی نقش موثرترى دارد
على (علیه السلام) فرمود:
اجتناب السيئات اولى من اكتساب الحسنات.
براى نيل به كمال انسانى و سعادت واقعى، پرهيز از گناهان نسبت به كسب حسنات در اولويت و برترى قرار دارد.
گناهان و اعمال غيرمشروع، مطبوع طبع هوى و شهوات است.
كسى كه میخواهد دارا ى #ورع و تقو ى باشد و از گناه و ناپاكى مصون بماند، لازم است با هواى نفس بجنگد، شهوت را مهار نمايد و تمنيات غيرمشروعش را سركوب كند.
خلاصه، به فرموده ى رسول اكرم (ص)، خويشتن را مهياى #جهاد_اكبر نمايد و اين كارى است بس مشكل و عبادتى است بسيار سنگين.
امام باقر (علیه السلام) فرمود:
ان اشد العباده الورع.
سخت ترين عبادات، #ورع و خوددار ى از گناه است.
على (علیه السلام) در يكى از خطبه ها (#نهج_البلاغه_خطبه_176 ) ، حديثى از رسول اكرم (ص) نقل نموده، سپس ذيل حديث نبو ى، خود بياناتى ايراد فرموده كه سختى عبادت #ورع را تبيين مینمايد :
فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) كَانَ يَقُولُ إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ.
وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي كُرْهٍ، وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ، فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ، فَإِنَّ هَذِهِ النَّفْسَ أَبْعَدُ شَيْءٍ مَنْزِعاً، وَ إِنَّهَا لَا تَزَالُ تَنْزِعُ إِلَى مَعْصِيَةٍ فِي هَوًى.
همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى فرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارى ها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس ها و شهوات گرفته است».
آنگاه على (علیه السلام) مردم را مخاطب ساخت و فرمود: بدانيد هيچ طاعتى نيست مگر آنكه از رو ى كراهت و بى ميلى انجام میگردد و هيچ معصيتى نيست مگر آنكه از رو ى شهوت و لذت واقع میشود، پس خداوند آن بنده را مشمول رحمت خود قرار دهد كه از شهوات ناروا دل برگيرد و آن را واپس زند، هواى نفس را از كرسى حاكميت به زير آورد و از اطاعتش سرپيچى نمايد.
https://eitaa.com/sahife2/56157
افرادى كه علاقه مند به كف نفس و خويشتندارى هستند و میخواهند به مقام رفيع #ورع و تقوى نايل شوند، بايد خود را بسازند و با تمرينهاى مفيد، اين ملكه ى گرانقدر را در نفس خويش به وجود آورند و #روزه گرفتن يكى از عوامل بسيار موثر برا ى نيل به اين هدف عالى است. خداوند روزه را نه فقط بر مسلمين واجب نموده، بلكه در قرآن شريف خاطرنشان گرديده كه پيروان انبياء گذشته نيز به اداى اين فريضه موظف بودهاند.
يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب عل ى الذين من قبلكم لعلكم تتقون.
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! روزه گرفتن به قضا ى الهى بر عهده ى شما نوشته شده، همانطور كه اين فريضه ى دينى برا ى امم پيش از شما نوشته شده بود.
#روزه و تقوى چيزى جز كف نفس و امساك از محرمات الهى نيست. روزه دار در ايام ماه #رمضان با اراده و اختيار خود به منظور اطاعت امر الهى از خوردن و نوشيدن و عمل جنسى و ديگر مفطرات كه خواسته ى هواى نفس و شهوات است، امساك مینمايد و روزه را با گرسنگى و تشنگى به پايان میبرد. ماه رمضان ايام كف نفس و اوقات ورع و تقوى است.
رسول اكرم (ص) در يكى از خطبه ها آمدن ماه رمضان را بشارت داد و درباره ى وظايف مردم در آن ماه، مبسوطا سخن گفت.
على (علیه السلام) میفرمایند: بين سخنان آن حضرت به پا خاستم و گفتم:
يا رسولالله! ما افضل الاعمال فى هذا الشهر؟
اى رسول معظم! در اين ماه چه عملى برتر از تمام اعمال است؟
فرمود: يا اباالحسن! افضل الاعمال فى هذا الشهر الورع عن محارم الله عز و جل.
افضل اعمال در اين ماه، #ورع از محرمات و گناهان است.
شايد در نظر بعضى، بهترين عمل در ماه رمضان خواندن قرآن، افطار دادن به مسلمانان روزهدار، صله ى رحم نمودن، و از اين قبيل باشد، ولى رسول اكرم (ص) فرمود:
بهترين عمل، #ورع و اجتناب از گناه است،
يعنى در ماه رمضان بهترين عمل آن است كه تمام اعضاى بدن از چشم و گوش و زبان و دست و پا از گناه اجتناب داشته باشند.
اگر ورزشكار ى برا ى تقويت جسم، يك ماه متوالى تمرين نمايد، قطعا پس از گذشت يك ماه، بر نيروى اعصاب و عضلاتش افزوده میشود و بالنسبه قوى میگردد.
كسى كه به امر الهى يك ماه متوالى روزه میگيرد و با اراده و عمد، هواى نفس و شهوات خويش را واپس میزند و از مفطرات امساك مینمايد، قطعا اراده اش در كف نفس تقويت میشود و اگر خواسته باشد میتواند در تمام ايام سال از نيرويى كه در ماه رمضان به دست آورده استفاده كند، به تمنيات غيرمشروع خويش پاسخ منفى دهد، و در راه #ورع و تقو ى پيشرو ى نمايد.
متاسفانه بيشتر مردم از تملك نفسى كه بر اثر روزه ى ماه رمضان به دست میآورند، برا ى تقواى يازده ماه ديگر استفاده نمیكنند و عملا آن را نقض مینمايند.
از اين رو، قرآن شريف در آيه ى مذكور پس از اعلام وجوب روزه فرموده است:
لعلكم تتقون.
روزه بگيريد، شايد با اين عمل مقدس به تقو ى نايل شويد،
يعنى اگر تصميم ترك گناه را ادامه دهيد، متقى و با #ورع خواهيد بود
و اگر تصميم خويش را نقض نموديد، از ورع و تقوا ى جامع بهره و نصيبى نخواهيد داشت.
اوليا ى گرامی اسلام درباره ى اهميت ورع، سخن بسيار گفته و پيروان خويش را به اهميت آن متوجه نمودهاند.
امام صادق (علیه السلام) : اتقو الله و صونوا دينكم بالورع.
راه تقو ى در پيش گيريد و دين خود را با #ورع و پرهيز از گناه محافظت نماييد.
امام (علیه السلام) در اين روايت اعلام خطر نموده و میخواهد بفرمايد اگر در گناه لاابالى و بيباك شديد، نه تنها به پليدى و پستى میگراييد، بلكه دينتان نيز در معرض زوال قرار میگيرد و اين مطلب در قرآن شريف نيز خاطرنشان گرديده است .
ثم كان عاقبه الذين اساءوا السوءآى ان كذبوا بايات الله و كانوا بها يستهزءون.
عاقبت كار بد عملان و اهل معصيت اين است كه آيات الهى را تكذيب میكنند و آنها را مورد تمسخر و استهزاء قرار میدهند.
مسلمان گناهكار نه تنها به دين خود آسيب میرساند، بلكه موجب بدنامی اولياى معصوم و منزه اسلام میگردد و زبان دشمنان را به بدگوي ى میگشايد.
ابوالصباح كنانى به امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: ما از مردم بر اثر وابستگى به شما چه چيزها میبينيم.
امام (علیه السلام) فرمود: در مورد من از مردم چه میبينى؟
گفت: بين ما و دگرى سخن رد و بدل میشود، به ما میگويد: جعفرى خبيث.
امام (علیه السلام) فرمود: مردم شما را به واسطه ى من سرزنش میكنند؟
عرض كرد: بلى.
فرمود:
ما اقل و الله من يتبع جعفرا منكم. انما اصحابى من اشتد ورعه و عمل لخالقه و رجا ثوابه. فهولاء اصحابى.
به خدا قسم چقدر كم است از شما آن كس كه تابع واقعى جعفر باشد.
صحابى من كسى است كه داراى ورع شديد است، براى آفريدگار عمل میكند و به اجر او اميدوار است، اين گروه اصحاب من هستند.
مدعى اسلام بودن، از تشيع سخن گفتن، انواع گناهان را مرتكب شدن، براى ائمه ى طاهرين عليهمالسلام بسيار سنگين و گران است و موجب میشود كه دشمنان به اولياى دين اسائه ى ادب كنند و درباره ى آنان سخنان ى ناروا بگويند.