eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
على (علیه السلام) فرموده: من عمر قلبه بدوام الذكر حسنت افعاله فى السر و الجهر. كسى كه دل خود را با ياد دائمی خداوند آباد نمايد، كارهايش در پنهان و آشكار نيكو خواهد بود.
خداوند در قرآن شريف به پيمبر گرامی (ص) دستور داده: و اذكر ربك فى نفسك تضرعا و خيفه. در اعماق قلبت با حال تذلل و تضرع آميخته به خوف، در ياد پروردگارت باش. گرچه مخاطب آيه، رسول گرامی اسلام (ص) است، ولى اين دستور آموزشى است به تمام اهل ايمان، زيرا كسى كه در دل خداوند را به ياد دارد، از خلوص واقعى برخوردار است اما ذكر به زبان ممكن است در پاره ‏اى از مواقع رنگ ريا به خود بگيرد. علاوه بر اين، ذكر قلب است كه اعمال بدن را اصلاح می‏كند و آنها را به مسير صحيح كه مرضى بار ى تعالى است هدايت می‏نمايد.
به موجب بعضى از روايات ، پاداش ذكر قلب آنقدر بزرگ است كه جز ذات اقدس الهى كسى نمی‏داند. زراره كه از اصحاب امام باقر و امام صادق عليهماالسلام بود، از يكى از آن دو امام (علیه السلام) حديث نموده كه فرمود: ملك مامور ثبت اعمال مردم نمی‏نويسد مگر آن را كه خودش شنيده است و خداوند در قرآن شريف فرموده: و اذكر ربك فى نفسك تضرعا و خيفه «پروردگارت را در دل ياد كن به حال تضرع و ترس». امام (علیه السلام) فرمود: عظمت ثواب اين ذكر را كه بنده در نفس خود انجام داده است، جز خداوند كسى نمی‏داند.
به ياد حضرت حق بودن در قلب، ضامن حسن اجراى احكام الهى است.كسى كه همواره دلش به ياد خداوند باشد و خويشتن را در حضور مقدس او احساس نمايد، هرگز فكر مخالفتش را در سر نمی‏پرورد و مطيع بى‏ قيد و شرط ذات اقدس او خواهد بود. البته اين موفقيت عظيم نصيب اولياى بزرگ الهى است، اما افراد عادى كه به خداوند ايمان دارند ولى به ياد دائمی او موفق نيستند، بايد مراقبت كنند در مواقعى كه می‏خواهند قدمی بردارند و حقوق ديگران به آن وابستگى دارد، حتما به ياد خدا باشند تا در پناه او از خطا و تضييع حقوق اين و آن مصون بمانند. رسول اكرم (ص) فرمود: اذكر الله عند همك اذا هممت و عند لسانك اذا حكمت و عند يدك اذا قسمت. به ياد خداوند باش در كنار تصميمت وقتى همت می‏گمارى و در كنار زبانت وقتى حكم می‏كنى و در كنار دستت موقعى كه تقسيم می‏نمايى.
نماز در اسلام عبادتى است بزرگ و عامل بسيار موثرى است براى قرب به حضرت بارى تعالى به موجب روايتى آن كس كه دلش به ذكر دائمی خداوند اشتغال دارد، پيوسته در حال اقامه‏ ى نماز است. امام باقر (علیه السلام) فرمود: مومن پيوسته در نماز است مادامی كه دلش در ياد حضرت بار ى تعالى است، ايستاده باشد يا نشسته يا در حال درازكش.خداوند در قرآن شريف فرموده: الذين يذكرون الله قياما و قعودا و على جنوبهم و يتفكرون فى خلق السموات و الارض، ربنا ما خلقت هذا باطلا، سبحانك فقنا عذاب النار. آنان كه به ياد او هستند در حال قيام و قعود يا موقع ى كه به پهلو دراز كشيده‏اند، اينان در آفرينش آسمانها و زمين فكر می‏كنند و می‏گويند: پروردگارا! اين جهان را بيهوده نيافريده‏ا ى، تو پاك و منزه ى، ما را از آتش رهاي ى بخش.
كسى كه همواره در ياد خداوند است، فكر بد در سر نمی‏پرورد و تحت تاثير وسوسه‏ها ى شيطانى و تلقين ها ى خائنانه قرار نمی‏گيرد، او در پرتو ذكر خداوند، ضميرى روشن و بصيرتى واقع‏بين دارد، هرگز صراط مستقيم الهى را در شئون مختلف زندگى ترك نمی‏گويد. على (علیه السلام) فرمود: دوام الذكر ينير القلب و الفكر. بر اثر ذكر دائمی خداوند، قلب و فكر نورانى و روشن می‏شود.
✳️ حضرت زين‏ العابدين عليه‏السلام پس از درخواست صلوات بر حضرت محمد و آلش، به پيشگاه الهى عرض می‏كند: وَ نَبِّهْنِى لِذِكْرِكَ فِى أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ بار الها! در مواقع به من ، آگاهى و بيدار دلى عطا فرما كه همواره دلم در ياد تو باشد. حضرت در دعاى در روز و ، حضرت بارى تعالى را از پاره ‏اى صفات تنزيه می‏نمايد. من جمله عرض می‏كند: لمْ تَكُنْ أَنَاتُكَ عَجْزا، وَ لا إِمْهَالُكَ وَهْنا، وَ لا إِمْسَاكُكَ غَفْلَةً . بار الها! مكث و درنگ نمودن تو بر اثر عجز نيست، مهلت دادنت ناشى از سستى و وهن نيست، خوددارى و امساكت معلول غفلت نيست، زيرا خداوند از اين صفات و همانند اينها منزه است. اما بشر، مخلوق حضرت بارى تعالى است و از عوامل گوناگون طبيعى و اجتماعى متاثر می‏شود. امام سجاد (علیه السلام) می‏خواهد به پيشگاه الهى عرض كند: بار الها! من خواهان دوام ذكر تو هستم، علاقه‏ مندم همواره دلم به ياد تو مشغول باشد، ممكن است در مواقعى پاره‏ا ى از حوادث و رويدادها چند لحظه در ضميرم اثر بگذارد و از ذكر تو غافلم نمايد. بار الها! بر من منت بگذار و در آن اوقات به ياد خودت متوجهم فرما تا هرگز دلم از ياد تو فارغ نگردد و پيوسته از افتخار ذكرت برخوردار باشم. 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در 70 روز دعای از اول تا 🔹اللَّهُمَّ وَ أَنْتَ حَدَرْتَنِى مَاءً مَهِينا https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife
الهی قَلّ عِنْدِي مَا أَعْتَدّ بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ..و كَثُرَ عَلَيَّ مَا أَبُوءُ بِهِ مِنْ مَعْصِيَتِكَ وَ لَنْ يَضِيقَ عَلَيْكَ عَفْوٌ عَنْ عَبْدِكَ وَ إِنْ أَسَاءَ، فَاعْفُ عَنِّى https://eitaa.com/sahife2/27286
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ أَوْ تَقُولُواْ لَوْ أَنَّآ أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْكِتَبُ لَكُنَّآ أَهْدَى‏ مِنْهُمْ فَقَد جَآءَكُم بَيِّنَةٌ مِن رَبِّكُمْ وَهُدَىً وَرَحْمَةٌ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَّبَ بِايَتِ اللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَا سَنَجْزِى الَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ ءَايَتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُواْ يَصْدِفُونَ یا نگویید اگر كتاب آسمانى بر ما نازل مى شد، قطعاً از آنان (یهود و نصارى) هدایت یافته تر بودیم. (براى جلوگیرى از این بهانه ها) بى شك از سوى پروردگارتان دلیل روشن و هدایت و رحمت آمد. پس كیست ستمكارتر از كسى كه آیات الهى را تكذیب كند و از آن روى گرداند؟ ما به زودى كسانى را كه از آیات ما روى گردانند، به خاطر همین روى گردانى به عذابى سخت مجازات خواهیم كرد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ تُسَمّى الْقاصِعَةُ وَ هِيَ تَتَضَمَّنُ ذَمُ إبليسَ لَعَنَهُ اللَّهُ، عَلَى اسْتِكْبارِهِ وَ تَرْكِه السُّجُودَ لِآدَمَ عليه السلام، وَ أنَّه أوّلُ مَنْ أَظْهَرَ الْعَصَبيَّةَ وَ تَبِعَ الْحَمِيَّةَ، وَ تَحْذيرُ النَاسِ مِنْ سُلُوكِ طَريقَتِهِ. از خطبه هاى امام عليه السلام كه خطبه ناميده شده است. اين خطبه متضمن نكوهش (لعنةاللّه عليه) مى باشد به جهت تكبر ورزيدن و ترك براى آدم عليه السلام و اين كه او نخستين كسى است كه و را ظاهر ساخت و نيز امام عليه السلام در اين خطبه مردم را از پيمودن راه و رسم (و تعصب و تكبّر) بر حذر مى دارد. 👈 این خطبه نورانی در 18 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: از کار *️⃣ و لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ مِنْ نُورٍ يَخْطَفُ الْأَبْصَارَ ضِيَاؤُهُ وَ يَبْهَرُ الْعُقُولَ رُوَاؤُهُ وَ طِيبٍ يَأْخُذُ الْأَنْفَاسَ عَرْفُهُ، لَفَعَلَ، وَ لَوْ فَعَلَ لَظَلَّتْ لَهُ الْأَعْنَاقُ خَاضِعَةً وَ لَخَفَّتِ الْبَلْوَى فِيهِ عَلَى الْمَلَائِكَةِ، وَ لَكِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ، تَمْيِيزاً بِالاخْتِبَارِ لَهُمْ وَ نَفْياً لِلِاسْتِكْبَارِ عَنْهُمْ وَ إِبْعَاداً لِلْخُيَلَاءِ مِنْهُمْ‏. فَاعْتَبِرُوا بِمَا كَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِيسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِيلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِيدَ -وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا يُدْرَى أَ مِنْ سِنِي الدُّنْيَا أَمْ مِنْ سِنِي الْآخِرَةِ- عَنْ كِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ؛ فَمَنْ ذَا بَعْدَ إِبْلِيسَ يَسْلَمُ عَلَى اللَّهِ بِمِثْلِ مَعْصِيَتِهِ، كَلَّا مَا كَانَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِيُدْخِلَ الْجَنَّةَ بَشَراً بِأَمْرٍ أَخْرَجَ بِهِ مِنْهَا مَلَكاً، إِنَّ حُكْمَهُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلِ الْأَرْضِ لَوَاحِدٌ، وَ مَا بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ هَوَادَةٌ فِي إِبَاحَةِ حِمًى حَرَّمَهُ عَلَى الْعَالَمِينَ. ✳️ 3. ها، درمان : *️⃣ خداوند اگر اراده مى كرد، آدم عليه السّلام را از نورى كه چشم ها را خيره كند، و زيباييش عقلها را مبهوت سازد، و عطر و پاكيزگى اش حس بويايى را تسخير كند مى آفريد، كه اگر چنين مى كرد، گردن ها در برابر آدم فروتنى مى كردند، و آزمايش فرشتگان براى سجده آدم عليه السّلام آسان بود، امّا خداوند مخلوقات خود را با امورى كه آگاهى ندارند آزمايش مى كند، تا بد و خوب تميز داده شود، و تكبّر و خودپسندى را از آنها بزدايد، و خود بزرگ بينى را از آنان دور كند. پس، از آنچه خداوند نسبت به ابليس انجام داد عبرت گيريد، زيرا اعمال فراوان و كوشش هاى مداوم او را با تكبّر از بين برد. او شش هزار سال عبادت كرد كه مشخّص مى باشد از سال هاى دنيا يا آخرت است، امّا با ساعتى تكبّر همه را نابود كرد، چگونه ممكن است پس از ابليس، فرد ديگرى همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند نه، هرگز خداوند هيچ گاه انسانى را براى عملى وارد بهشت نمى كند كه براى همان عمل فرشته اى را محروم سازد. فرمان خدا در آسمان و زمين يكسان است، و بين خدا و خلق، دوستى خاصّى وجود ندارد كه به خاطر آن، حرامى را كه بر جهانيان ابلاغ فرموده حلال بدارد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * از سرنوشت ابليس عبرت بگيريد! * مسئله حبط اعمال * آيا ابليس فرشته بود؟ 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در هنگام هجوم اندوه و نگرانى از گناه‏ : https://eitaa.com/sahife2/57712 صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 اللَّهُمَّ يَا كَافِىَ الْفَرْدِ الضَّعِيفِ ‏ 1 ✳️ اى وجود مقدسى كه مستجمع تمام صفات كمالى، اى قدرت بى‏نهايت در بى نهايت، اى همه توان و قوت، اى مالك تمام عناصر، و خالق همه موجودات، اى تكيه گاه آدم و عالم، اى به دست دارنده مفاتيح غيب، اى به وجود آورنده حيات و مرگ، مگر نه اين است: در قرآن مجيد كه سند تمام حقايق ملكى وملكوتى است، اعلام داشته‏اى انسان از نظر خلقت موجودى ضعيف و ناتوان است؟! مگر نفرموده ‏اى: به خاطر اين ضعف و ناتوانى، اراده‏ام بر اين تعلّق گرفت كه كار را بر انسان به خصوص در نظام شريعت آسان بگيرم؟ يُرِيدُ اللّهُ انْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَ خُلِقَ الْانْسانُ ضَعيفاً» «نساء 28» خدا مى‏خواهد [با تشريع ازدواج با زنان مؤمن، و ازدواج با كنيزان مؤمن، و ازدواج موقت، بار مشكلات زندگى و مشقت‏هاى روابط نامشروع جنسى را] بر شما سبك كند؛ و انسان [در برابر مشكلات و شهوات جنسى‏] ناتوان آفريده شده است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 72 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 اللَّهُمَّ يَا كَافِىَ الْفَرْدِ الضَّعِيفِ ‏ 2 ✳️ راستى، بدن ما از چه توان و قدرتى برخوردار است، و در مقابل حوادث داراى چه اندازه مقاومت است؟ اگر در برابر ، آتش سوزى، ، رعد و برق، گردباد، تصادف، ، مرض، گرسنگى، تشنگى، برهنگى و مرگ قرار گيرد چه اندازه توان دفاع از خود را دارد؟ سيل او را مى‏برد، آتش او را به محاصره مى‏كشد ومى سوزاند، رعد و برق او را خشك مى‏نمايد، گردباد وى را از جاى برداشته و چنان پرتابش مى‏كند كه از او اثرى نماند، با فرو افتادن هواپيما و برخورد دو قطار، و تصادف با ماشين، قطعه قطعه مى‏شود، ميكرب ضعيف، هيكل او را از پا درآورده به آستانه مرگ مى‏برد، مرض توان او را از دست گرفته او را مى‏كشد، گرسنگى و تشنگى وى را از پا مى‏اندازد، برهنگى در برابر حرارت و سرما او را از بين مى‏برد، و پنجه مرگ گلويش را در يك لحظه فشار داده، او را به خانه قبر منتقل مى‏نمايد. تاكنون ميلياردها نفر در برخورد با اين گونه مسائل جان خود را از دست داده، بدون اين كه توانسته باشند حتى براى يك لحظه بين خود و حادثه فاصله بيندازند!! ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 72 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2