🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و به ما الهام كن تا فضل و برتری ماه مبارک #رمضان را بشناسيم...
در این فرصت باقی مانده حتما دعای #چهل_چهار صحیفه سجادیه
دعا به وقت فرا رسیدن #ماه_رمضان را بخوانید
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/11392
#استقبال_رمضان
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_27
✳️ يَبَنِى ءَادَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَنُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوَءَ تِهِمَآ إِنَّهُ يَرَيكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَايُؤْمِنُونَ
اى فرزندان آدم! مبادا شیطان فریبتان دهد، آنگونه كه پدر و مادرِ (نخستین) شما را از بهشت بیرون كرد، (با وسوسه ى خوردن از آن درخت) لباس را از تن آن دو بركند تا عورت هایشان را بر آنان آشكار سازد. همانا شیطان و گروهش شما را از آنجا كه شما آنها را نمى بینید مى بینند. ما شیاطین را دوستان و سرپرستان كسانى كه ایمان نمى آورند قرار دادیم.
✍️ آیه ى قبل #اعراف_26 ، از لباس به عنوان نعمت یاد كرد، اینجا هشدار مى دهد كه مواظب باشید شیطان این لباس و نعمت را از شما سلب نكند.
شیطان گرچه اهل ایمان را نیز وسوسه مى كند و به لغزش مى اندازد، ولى نمى تواند ولایت و سلطه اى كامل بر آنها پیدا نماید، «وماكان لى علیكم من سلطان» زیرا مؤمن، با توبه و پناه بردن به خدا نجات مى یابد. آرى، شیطان تنها بر كافران سلطه دارد.
از اینكه ما شیطان را نمى بینیم گمان نكنیم كه او هم ما را نمى بیند، بلكه او در هر مكان كه زمینه ى گناه فراهم باشد حاضر است و بدنبال #فتنه و فریب مى باشد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_194
*️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يَصِفُ فيهَا الْمُنافِقِينَ.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه درباره اوصاف #منافق ها (که در شهر كوفه) ايراد فرموده است.
👈 این خطبه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: ویژگیهای منافقان
*️⃣ أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ، وَ أُحَذِّرُكُمْ أَهْلَ النِّفَاقِ، فَإِنَّهُمُ الضَّالُّونَ الْمُضِلُّونَ وَ الزَّالُّونَ الْمُزِلُّونَ، يَتَلَوَّنُونَ أَلْوَاناً وَ يَفْتَنُّونَ افْتِنَاناً، وَ يَعْمِدُونَكُمْ بِكُلِّ عِمَادٍ وَ يَرْصُدُونَكُمْ بِكُلِّ مِرْصَادٍ. قُلُوبُهُمْ دَوِيَّةٌ وَ صِفَاحُهُمْ نَقِيَّةٌ، يَمْشُونَ الْخَفَاءَ وَ يَدِبُّونَ الضَّرَاءَ، وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ، حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ. لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ وَ إِلَى كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ وَ لِكُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ، يَتَقَارَضُونَ الثَّنَاءَ وَ يَتَرَاقَبُونَ الْجَزَاءَ. إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا وَ إِنْ حَكَمُوا أَسْرَفُوا. قَدْ أَعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِكُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا وَ لِكُلِّ بَابٍ مِفْتَاحاً وَ لِكُلِّ لَيْلٍ مِصْبَاحاً. يَتَوَصَّلُونَ إِلَى الطَّمَعِ بِالْيَأْسِ لِيُقِيمُوا بِهِ أَسْوَاقَهُمْ وَ يُنْفِقُوا بِهِ أَعْلَاقَهُمْ. يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ، قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ، فَهُمْ لُمَةُ الشَّيْطَانِ وَ حُمَةُ النِّيرَانِ، «أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُون».
✳️ 2. سيماى #منافقان
*️⃣ اى بندگان خدا شما را به ترس از خدا سفارش مى كنم، و شما را از منافقان مى ترسانم، زيرا آنها گمراه و گمراه كننده اند، خطاكار و به خطاكارى تشويق كننده اند، به رنگ هاى گوناگون ظاهر مى شوند، از ترفندهاى گوناگون استفاده مى كنند، براى شكستن شما از هر پناهگاهى استفاده مى كنند، و در هر كمينگاهى به شكار شما مى نشينند، قلب هايشان بيمار، و ظاهرشان آراسته است، در پنهانى راه مى روند، و از بيراهه ها حركت مى كنند. وصفشان دارو، و گفتارشان درمان امّا كردارشان دردى است بى درمان، بر رفاه و آسايش مردم حسد مى ورزند، و بر بلاء و گرفتارى مردم مى افزايند، و اميدواران را نا اميد مى كنند.
آنها در هر راهى كشته اى، و در هر دلى راهى، و بر هر اندوهى اشكها مى ريزند،(اشک تمساح) مدح و ستايش را به يكديگر قرض مى دهند، و انتظار پاداش مى كشند، اگر چيزى را بخواهند اصرار مى كنند و اگر ملامت شوند، پرده درى مى كنند، و اگر داورى كنند اسراف مى ورزند. آنها برابر هر حقّى باطلى، و برابر هر دليلى شبهه اى، و براى هر زنده اى قاتلى، و براى هر درى كليدى، و براى هر شبى چراغى تهيّه كرده اند.
با اظهار يأس مى خواهند به مطامع خويش برسند، و بازار خود را گرم سازند، و كالاى خود را بفروشند، سخن مى گويند اما به اشتباه و ترديد مى اندازند، وصف مى كنند امّا فريب مى دهند، در آغاز، راه را آسان و سپس در تنگناها به بن بست مى كشانند، آنها ياوران شيطان و زبانه هاى آتش جهنّم مى باشند: «آنان پيروان شيطانند، و بدانيد كه پيروان شيطان زيانكارانند».
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطر منافقان!
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در #مکارم_اخلاق دعای #بیستم :
https://eitaa.com/sahife2/58690
https://eitaa.com/sahife2/24219
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
«1» وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ
و يقينم را برترين #يقين قرار ده.
#دعا_بیستم_1
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_1
#يقين_برتر 1
✳️ توجه به وجود مقدّس حضرت حق و روز قيامت و ملائكه و قرآن و انبيا كه عبارت است از ايمان قلبى، وقتى به درجهاى رسيد كه قلب غرق اطمينان و آرامش شد، در حدى كه اگر تمام عالميان بر ضد آن اطمينان و آرامش قرار گيرند، ذرّهاى تزلزل و شك عارض انسان نشود، چنين حالتى از نظر قرآن مجيد و روايات تعبير به يقين شده است.
وقتى انسان در برابر حقايق ثابته كه از طريق تفكّر و انديشه صحيح در نظام خلقت، و از راه وحى و نبوت و امامت و ولايت، براى قلب و فهم و عقل و درك قابل تحصيل و توجه است، قرار مىگيرد، و نسبت به حق بودن و ثابت بودن و واقع بودنش، داراى آرامش و سكون اطمينان و اعتماد كامل مىگردد، اطمينانى كه با هيچ دليل و منطقى و با هيچ برخورد و خلافى الى الابد قابل تزلزل نيست، داراى حالت #يقين شده است.
ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 215
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_1
#يقين_برتر 2
#ایمان_یقین
✳️ فرق بين #ايمان و #يقين در اين است كه ايمان از طريق دليل و برهان به دست مىآيد، و چنانكه حيات امتها ثابت كرده، قبول كننده شك و ترديد و تزلزل است، ولى يقين كه عالىترين درجه ايمان است، در حقيقت به منزله ديدن حقيقت با چشم سر است، و هرگونه راهى براى ورود شك و ترديد و تزلزل بر روى آن بسته است.
همان طور كه در قرآن مجيد و روايات بسيار مهم آمده يقين با ايمان فرق مىكند، و اهل ايمان با اهل يقين تفاوت دارند.
مؤمن دچار لغزش و #گناه_كبيره و #اصرار بر صغيره و حتى دچار شك و ترديد و تزلزل مىشود، اما صاحب يقين از تمام اين امور در امان و مصونيت است.
خواجه نصير الدين طوسى مىفرمايد:
«يقين مركّب از دو دانش است: علم به معلوم، و علم به اين كه خلاف آن محال است.
ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 215
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_1
#يقين_برتر 3
#مراتب_یقین
✳️ #يقين را سه مرتبه است:
#علم_اليقين، مانند شناختن آتش به دود، و اين علمى است كه براى اهل نظر و استدلال از روى براهين به دست مىآيد.
#عين_اليقين مانند ديدن جسم آتش، و آن علمى است كه براى برگزيدگان از مؤمنان از روى كشف به دست مىآيد.
#حق_اليقين مانند افتادن در آتش و سوختن به آن، و آن علمى است كه براى اهل شهود و فناى در خدا از روى اتصال معنوى به دست مىآيد.»
و اين مرتبه از يقين، كامل ترين آن است كه حضرت سجّاد عليه السلام آن را از حضرت حق درخواست نموده، يقينى كه با هيچ عامل ظاهرى و باطنى قابل شكستن نيست، و هيچ گونه ترديد و شك و اضطرابى در آن راه ندارد.
اهل يقين كه از اصفيا و نخبگان عبّاد حضرت محبوبند، حضرت امير المؤمنين عليه السلام در #خطبه_متقین درباره ايشان فرمود:
عَظُمَ الْخالِقُ فِى انْفُسِهِمْ فَصَغُرَ ما دُونَهُ فِى اعْيُنِهِمْ.
در ذات جانشان حضرت حق عظيم است و بس، و غير او در چشمشان كوچك و پست است.
https://eitaa.com/sahife2/58539
اهل یقین جز او نمىشناسند و غير او نمىدانند، و منهاى او نمىبينند و نمىخواهند، و اين همه عظمت و شگفتى در ايمان و يقين را از انبيا و امامان و يكى شدن با قرآن گرفته اند.
ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 215
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 اللهم بلّغنا رمضان؛
خدایا! ما را به ماه #رمضان برسان
🔊 ماه پرواز در پیش است
🙏دوستان مجموعه مراقبات #ماه_رمضان را در 11 جلسه از استاد #شجاعی حتما گوش دهید👇
https://eitaa.com/sahife2/40627
#استقبال_رمضان
#وداع_ماه_شعبان
🆔 @sahife2
*️⃣ مرحوم آیتالله #حاج_شیخ_غلام_رضا فقیه خراسانی (اصالت پدری یزدی فرزند حاج ابراهیم یزدی)
مردی است که برخی میگویند، چشم روزگار کمتر نظیرش را به خود دیده است ... یک روحانی و مجتهد که با آنکه اهل سازش با حکومت طاغوت نبود، هرگز گوشهٔ عزلت اختیار نکرد و دست از تبلیغ و تلاش برنداشت.
مرحوم آیت الله #سید_جمال_گلپایگانی در وصفش گفته بودند : خوشا به حالتان، خوشا به حالتان! به ایرانی ها بگویید آقای حاج شیخ غلامرضا «حجت زمان» است. چهل سال پیش در این جا (نجف) بوده است، بیست نفر از ما در این جا مجتهد و بعضی ها مرجع تقلید شده اند، ولی هیچ کدام آقای حاج شیخ غلامرضا نمی شوند
👈با ذکر فاتحه و #صلوات روی اعداد زیر کلیک کنید
1 2 3 4 5 6 7 8
👌ضمنا توصیه میشود کتاب گوهر شب چراغ را بخوانید
#حدیث_سرو
🆔 @sahife2
زندگی مرحوم آیتالله #حاج_شیخ_غلام_رضا فقیه خراسانی در یک صفحه
در ابتدای کتاب گوهر شب چراغ
🆔 @sahife2
#خدایا....
وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ مَعِيشَةٍ فِي شِدَّةٍ
به تو پناه مىآوريم،
از زندگی و #معیشت_در_سختى
#هشتم #دعا_هشتم_8
https://eitaa.com/sahife2/53644
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
« #رمضان دریچه رویت»
#سیر الی الله در سایه ی جوع، صوم و #ماه_رمضان
✍️استاد اصغر #طاهرزاده
👌شما میتوانید آنرا #رایگان از لینک زیر دریافت کنید
https://fidibo.com/book/67129-کتاب-رمضان-دریچه-رویت
#کتاب_رمضان
#کتاب_طاهرزاده
🆔 @sahife2
در این روزهای مانده به ماه مبارک رمضان دعای ۴۴ صحیفه سجادیه را بخوانید
https://eitaa.com/sahife2/58684
⏺ امام خمینی ره : مناجات شعبانیه را خواندید؟
بخوانید آقا!
🔊مناجات شعبانیه با صدای 24 مداح عرب و فارس زبان
https://eitaa.com/sahife2/40750
https://eitaa.com/sahife2/53179
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_28
✳️ وَ إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجیه آن) گویند: ما پدران خود را بر این كار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمى دهد. آیا چیزى را كه نمى دانید به خدا نسبت مى دهید؟
✍️ در تفاسیر مى خوانیم كه این آیه مربوط به برهنگى مشركان در حال طواف است كه در #جاهلیت مرسوم بوده است. آنان این كار را به تقلید از نیاكان خود انجام مى دادند، امّا مدّعى مى شدند كه خداوند دستور داده اینچنین طواف كنند!
زشتكاران از نیاكان خود تقلید مى كنند و شرك خود را به خدا نسبت مى دهند و مى گویند: «لو شاء اللّه ما أشركنا» ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شى ء» این خواست خداوند بوده كه ما مشرك شده ایم و مى پنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس یا راضى به فحشا و زشتى هاى آنان است و یا به آن فرمان داده است.
در این آیه، آنها ابتدا نیاكان خود را مطرح كردند، «وجدنا علیها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شاید به این دلیل كه كار نیاكان، نزد آنان مهم تر از فرمان خداست.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2