eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
ارتباط با خدا، اولین درس ماه رمضان این ماه رمضان برای ما درسهائی دارد؛ نه از قبیل درسهائی که انسان از زبان معلم یا از روی کتاب فرا میگیرد، بلکه از قبیل درسهائی که انسان در یک تمرین عملی، در یک کار دسته‌جمعی بزرگ فرا میگیرد. اولش همین درس ارتباط با خدا و حفظ پیوند قلبی با ذات احدیت و حضرت محبوب است. لذت این درس را چشیدید، دیدید که چگونه میتوان آسان با خدای متعال تماس برقرار کرد. « قریب المسافة و انّک لا تحتجب عن خلقک الّا ان یحجبهم الاعمال دونک» ؛ به خدا راه نزدیک است. این را در شب قدر دیدید؛ در هنگام توسل و زیارت و دعا دیدید؛ راز و نیاز کردید؛ دل خودتان را برای خدای متعال به ارمغان بردید و محبت خودتان را با خدا محکم کردید. این لذت بزرگ را برای خودتان نگه دارید. این رابطه را نگذارید قطع شود. این، درس اول.۱۳۸۶/۰۷/۲۱ مقام معظم رهبری @sahife2
ماه مبارک رمضان ماه رمضان برای ما درسهائی دارد؛ نه از قبیل درسهائی که انسان از زبان معلم یا از روی کتاب فرا میگیرد، بلکه از قبیل درسهائی که انسان در یک تمرین عملی، در یک کار دسته‌جمعی بزرگ فرا میگیرد. اولش همین درس ارتباط با خدا و حفظ پیوند قلبی با ذات احدیت و حضرت محبوب است. لذت این درس را چشیدید، دیدید که چگونه میتوان آسان با خدای متعال تماس برقرار کرد. « قریب المسافة و انّک لا تحتجب عن خلقک الّا ان یحجبهم الاعمال دونک»؛ به خدا راه نزدیک است. این را در شب قدر دیدید؛ در هنگام توسل و زیارت و دعا دیدید؛ راز و نیاز کردید؛ دل خودتان را برای خدای متعال به ارمغان بردید و محبت خودتان را با خدا محکم کردید. این لذت بزرگ را برای خودتان نگه دارید. این رابطه را نگذارید قطع شود. این، درس اول. یک درس دیگر گرد آمدن همه‌ی سلائق گوناگون یک ملت بر گرد محور دین و توحید است... یک درس دیگر مسئله‌ی سخت گرفتن بر خود و انفاق به دیگران است. این گرسنگی کشیدن، تشنگی کشیدن، روزه‌ی از اذان صبح تا اذان مغرب، این سخت گرفتن بر خود است. بسیاری از مردم ما به خودشان با روزه‌گیری سخت گرفتند و به دیگران انواع و اقسامِ انفاق را کردند. انسان چقدر لذت می‌برد که میبیند در شب ولادت امام مجتبی (علیه الصّلاة و السّلام) در نیمه‌ی ماه رمضان، بالای سر یک نانوائی تابلو زده‌اند که امشب به عشق امام حسن، نان از این نانوائی صلواتی است؛ هر که میخواهد بیاید نان ببرد. این انفاقهائی که در افطارها - افطارهای بینام و نشان، افطارهای در مساجد - به وسیله‌ی همینگونه کارهای ابتکاری مردم ما دادند، این یک درس دیگر است، یک تمرین دیگر است. بر خود سخت بگیریم، به دیگران انفاق کنیم۱۳۸۶/۰۷/۲۱ مقام معظم رهبری @sahife2
« ما که مسؤول هستیم، از حساب الهی، از سختی حساب الهی، از فزعِ یوم‌الحساب غفلت داریم و هرچه مسؤولیتمان بیشتر باشد، این خطر سنگین تر است. باید بدانیم که اگر خدای متعال با فضل و رحمت و مغفرت خود با ما عمل نکند، کار ما خیلی سخت است. جزئیّات مخارجی که می‌کنیم، جزئیّات تصرّفاتی که می‌کنیم، جزئیّات برخورد و رفتاری که با مخاطبان خود و با مردم می‌کنیم، هر کدام از اینها پیش خدای متعال حساب دارد. علاوه بر این‌که باید به فکر حساب الهی و مؤاخذه‌ی الهی بود، باید دانست که تقوا راه را هم باز می‌کند: «و من یتق اللَّه یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب ». تقوا موجب می‌شود که در همه‌ی بن بستها - بخصوص بن‌بستهای اجتماعی - شما راه نجات پیدا کنید. در بن بستهای بزرگ، تقوای مسؤولان، برای آنها راه نجات پدید خواهد آورد: «و یرزقه من حیث لا یحتسب». این محاسبه‌های ما و شما که همیشه محاسبه‌های تمام نیست. پس، اصل قضیه تقواست. توصیه‌ی ما هم به تقواست؛ به مشکلات مردم باید براساس همین روحیه‌ی تقوا برسید.» ۱۳۷۸/۱۰/۰۴ مقام معظم رهبری @sahife2
« در حديثى از ابوذر غفارى نقل شده كه پيامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: انى لا علم آية لو اخذ بها الناس لكفتهم: وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً، فما زال يقولها و يعيدها: من آيه‏ اى را مى ‏شناسم كه اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند براى حل مشكلات آنها كافى است، پس آيه" وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ" را تلاوت فرمود و بارها آن را تكرار كرد.» 🖋 استاد رنجبر 🎥 ببینید ، بشنود و نشر دهید بسیار زیبا👇 https://www.aparat.com/v/1LRan/من_یتق_الله_._._. @sahife2
حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی ره به امام خمینی ره @sahife2
(به نقل از فرزندآیت الله موسی شبیری زنجانی) در سفری که امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام در صحن حرم امام رضا (علیه السلام) با سالک الی الله حاج حسنعلی مواجه می‌شوند. امام امت (ره) که در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می‌گوید با شما سخنی دارم.حاج حسنعلی نخودکی می‌گوید: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می‌آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می‌آید و می‌گوید چه کار دارید؟ امام (ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (علیه‌السلام) کرد و گفت: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده؟ حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام (ره) فرمودند: اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می‌دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟ امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می‌بارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام (ره) شنید روبه ایشان کرد و فرمود: حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این که: 🌸 بعد از نمازهای واجب 🌸 یک بار آیه الکرسی را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی. 🌸 و بعد تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌گویی. 🌸 و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی. 🌸 و بعد سه بار صلوات می‌گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمد 🌸 و بعد سه بار آیه مبارکه: وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ؛ (سوره طلاق آیه 2 و 3) را می‌خوانی که این از کیمیا برایت بهتر است. @sahife2
سوال : معناي آيه (ان يتق الله يجعل لكم مخرجا) با توجه به اين موضوع كه مومنين دررنج وگرفتاري به سر مي برند وكافران در ناز ونعمت چيست؟ @sahife2
پاسخ : 1- فقر و غنا هم در ميان مؤمنين و هم در ميان كفار وجود دارد و بهره مندي از ثروت ها و لذايذ دنيوي اختصاصي به كفار ندارد. البته افراد ثروتمند فعلا در ميان كفار بيشتر مي باشند چون تمام هدف و تلاش آنها در راستاي جمع آوري ثروت و برخورداري از لذايذ دنيوي است. 2- رنج و شادي دو قسم است؛ رنج و شادي روحي و ديگري جسمي كه اولي بسيار مهم تر است. گاهي انسان رنج جسمي دارد ولي رنج روحي ندارد و تحمل آن برايش راحت است ولي رنج روحي تحملش دشوارتر است كه رنج كفار اغلب از نوع روحي است. چون عامل اساسي در رنج روحي دوري و بعد از خداست كه آنان از خدا دورند. و عامل امنيت روحي قرب به خداست كه اين عامل در اختيار مؤمنين است. 3- بسياري از اموري كه در نظر مردم موجب راحتي است همان ها مجراي عذاب اخروي مي باشند چنان كه آيه شريفه در مورد منافقان مي فرمايد: فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اَللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي اَلْحَياةِ اَلدُّنْيا» ؛ (9:55) و يا در مورد كفار آمده است كه: جهنم همين الان بر آنان احاطه دارد و آنان در يك شرايط روحي جهنمي بسر مي برند: وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ ؛ عنكبوت، آيه 54. 4- حداكثر بهره مندي كفار از لذايذ در دنياست كه وقتي اين لذت ها را با لذايذ بهشتيان كه قرآن بيان مي فرمايد مقايسه كنيم مي بينيم كه بسيار ناچيز است. 5- بسياري از مشكلات داراي اثر تربيتي و سازنده است و رفاه و تنعم بيش از حد سستي و غفلت آور است. 6- برخي از مصايب كفاره گناهان است. 7- بعضي از سختي ها نتيجه طبيعي عمل انسان است. @sahife2
صحیفه سجادیه فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيما شَكَوْتُ ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيما سَأَلْتُ ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً ، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً خداوندا رحمت فرست بر محمد و آل محمد (ص) و ابواب فرج و گشادگى را به سوى ما بگشا و به فضل خود سلطه غم و اندوه را بشكن و به قوت خود مرا به خوش بينى و منظر نيكو و به آنچه كه از آن به تو شكوه كرده ام بار ده خدايا شيرينى بخشش خود را به ما نشان ده و شيرينى كار خود را به ما بنما آنچه از تو سوال كرده ام به عنايت خود به ما ببخش از جانب خود رحمت و گشايشى گوارا به من عطا فرما راهى به سوى خود به ما بنما كه از نابودى به زندگى راه يابيم. ًSo bless Muhammad and his Household, open for me, my Lord, the door of relief through Thy graciousness, break from me the authority of worry by Thy strength, confer the beauty of Thy gaze upon my complaint, let me taste the sweetness of benefaction in what I ask, give me from Thyself mercy and wholesome relief, and appoint for me from Thyself a quick way out! خدايا به جان محمد (ص) درود تو بفرست و بر عترتش آنكه بود تو درب فرج باز كن سوى من كه گردد ز محنت رها جان و تن به حولت تو زنجير غم بگسلان در اين شكوه ام شاد فرماى جان ببخشاى بر بنده اى كردگار به كامم رسان شربتى خوشگوار بر اين بنده بگشاى راه گريز تو مگذار در محنتم اى عزيز @sahife2
صحیفه سجادیه الهی وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ خداوندا به سبب پرداختن به رفع گرفتاري ها و مشكلات زندگى مرا از انجام واجبات و مستحبات و اعمال عبادى محروم مفرما. Distract me not through worry from observing Thy obligations and acting in accordance with Thy prescriptions. مبادا كه از سختى روزگار بمانم من از طاعتت بر كنار رها سازم از غم عبادات تو شوم دور از قرب طاعات تو خدايا تو بنماى راه گريز دگر زهر غم در گلويم مريز @sahife2
4_6008151779538108784.pdf
588.6K
شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه بند 8 - 9 @sahife2
📋من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! مقام رهبری 🖋ختم روزانه ی صحیفه سجادیه https://eitaa.com/sahife2 🌸هدف نشر کلام امام سجاد علیه السلام است و بس🌸
السلام علیک یا علی ابن الحسین علیه السلام @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه ی برنامه ی ختم روزانه صحیفه سجادیه دعای سیدالساجدین (ع ) در پناه بردن به خدا از شر شیطان: 🔹اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ، وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ، وَ عَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ الْعُبُودِيَّةِ، وَ اسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فِى مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِيَّةِ🔹 🔸خدايا، اين دعا شامل همه آن كسان گردد؛ كه به خداوندى تو گواهى دهند و تو را به يگانگى خالصانه پرستش كنند و از جهت بندگى تو دشمن او باشند و از تو در معرفت علوم ربانى يارى جويند تا بر وى پيروز گردند🔸 @sahife2
صحیفه سجادیه دعای سیدالساجدین (ع ) در پناه بردن به خدا از شر شیطان: 🔹اللَّهُمَّ احْلُلْ مَا عَقَدَ، وَ افْتُقْ مَا رَتَقَ، وَ افْسَخْ مَا دَبَّرَ، وَ ثَبِّطْهُ إِذَا عَزَمَ، وَ انْقُضْ مَا أَبْرَمَ🔹 🔸خدايا، هرچه او بندد، تو بگشا و هر چه او پيوند دهد تو بگسل و هر تدبير كه بينديشد باطل كن و چون آهنگ امرى كند او را باز دار و آنچه را او استوار سازد بشكن🔸 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا! شرمنده ام از این همه بی شرمی شرمنده ام از این همه گستاخی شرمنده ام از این بار سنگین گناه گناهانی که قامتم را خم کرده خدایا! کسی که تو را شناخت ، رنگ و بوی دنیایی باخت کسی که ندایت راشنید ، دل از این دنیای فانی بُرید پس قدرتی ده تا تو را بشناسم و ندایت را بشنوم. قدرتی ده تا به جای مرکب شیطان بودن ، راکب شیطان باشم. خدایا! چقدر جاهل است کسی که در حال گناه ، از خلق شرم می کند و از خالق نه! چقدر بیچاره است کسی که نمی داند روزی در محضرت حاضر خواهد شد و چقدر زیان کرده کسی که نمی داند عالَم محضر خداست و در محضر تو گستاخی می کند. خدایا! خواب غفلت وجودم را ظلمانی کرده ، بیدارم کن قبل از آنکه بی عار شوم مرا بمیران قبل از آنکه بمیرم... @sahife2
اى خدا تو را به درگاه تو شفیع خود ساخته و از قهر تو بسوى تو پناه مى آورم آمده ام به درگاهت در حالى كه به احسان تو چشم طمع و به نعمت هایت دیده رغبت دارم تشنه باران احسانت  و ابر عنایتت هستم @sahife2
مناجات راغبین بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِلَهِی إِنْ كَانَ قَلَّ زَادِی فِی الْمَسِیرِ إِلَیْكَ فَلَقَدْ حَسُنَ ظَنِّی بِالتَّوَكُّلِ عَلَیْكَ   به نام خداى بخشنده مهربان اى خدا اگر زاد و توشه من در سفر بسوى تو اندك است همانا حسن ظنم به اعتماد بر تو بسیار است   وَ إِنْ كَانَ جُرْمِی قَدْ أَخَافَنِی مِنْ عُقُوبَتِكَ فَإِنَّ رَجَائِی قَدْ أَشْعَرَنِی بِالْأَمْنِ مِنْ نِقْمَتِكَ  و اگر جرمم مرا از عقوبتت مىترساند امیدم به كرمت مرا نوید ایمنى از انتقامت مىبخشد وَ إِنْ كَانَ ذَنْبِی قَدْ عَرَضَنِی لِعِقَابِكَ فَقَدْ آذَنَنِی حُسْنُ ثِقَتِی بِثَوَابِكَ  و اگر گناهم مرا به معرض عقابت مىآورد وثوق و اطمینانم به ثوابت اشاره مىكند وَ إِنْ أَنَامَتْنِی الْغَفْلَةُ عَنِ الاِسْتِعْدَادِ لِلِقَائِكَ فَقَدْ نَبَّهَتْنِی الْمَعْرِفَةُ بِكَرَمِكَ وَ آلاَئِكَ  و اگر غفلت مرا از مهیاى لقاى تو بودن به خواب انداخت ایمان و معرفتم به لطف و كرمت متذكر و آگاهم مىسازد وَ إِنْ أَوْحَشَ مَا بَیْنِی وَ بَیْنَكَ فَرْطُ الْعِصْیَانِ وَ الطُّغْیَانِ فَقَدْ آنَسَنِی بُشْرَى الْغُفْرَانِ وَ الرِّضْوَانِ  و اگر افراط جرم و عصیان و سركشى و طغیانم مرا به وحشت و اضطراب انداخته بشارت مغفرت و خوشنودیت آرام خاطرم مىبخشد أَسْأَلُكَ بِسُبُحَاتِ وَجْهِكَ وَبِأَنْوَارِقُدْسِكَ وَأَبْتَهِلُ إِلَیْكَ بِعَوَاطِفِ رَحْمَتِكَ وَلَطَائِفِ بِرِّكَ أَنْ تُحَقِّقَ ظَنِّی بِمَا أُؤَمِّلُهُ  اى خدا از تو درخواست مىكنم به اشراق جمال و انوار ذات بى مثالت و التماس مىكنم به عواطف مهربانى و لطائف احسانت كه امیدهایى كه به تو دارم مِنْ جَزِیلِ إِكْرَامِكَ وَ جَمِیلِ إِنْعَامِكَ فِی الْقُرْبَى مِنْكَ وَ الزُّلْفَى لَدَیْكَ وَ التَّمَتُّعِ بِالنَّظَرِ إِلَیْكَ  از اكرام بزرگ و انعام نیكویت در مقام قرب و جوارت محققا عطا فرمایى و به مشاهده حسن و جمالت مرا بهرهمند گردانى وَ هَا أَنَا مُتَعَرِّضٌ لِنَفَحَاتِ رَوْحِكَ وَ عَطْفِكَ وَ مُنْتَجِعٌ غَیْثَ جُودِكَ وَ لُطْفِكَ فَارٌّ مِنْ سَخَطِكَ إِلَى رِضَاكَ  و اینك من خود را در معرض نسیم عنایت و لطفت درآورده و تقاضاى باران جود و رحمتت مىنمایم و از غضب تو بسوى لطفت مىگریزم هَارِبٌ مِنْكَ إِلَیْكَ رَاجٍ أَحْسَنَ مَا لَدَیْكَ مُعَوِّلٌ عَلَى مَوَاهِبِكَ مُفْتَقِرٌ إِلَى رِعَایَتِكَ  و از تو بسوى تو گریزانم و امید آنچه نزد تو بهتر است از تو دارم اعتمادم همه بر بخششهاى توست و به رعایت و نگهبانى تو محتاجم إِلَهِی مَا بَدَأْتَ بِهِ مِنْ فَضْلِكَ فَتَمِّمْهُ وَ مَا وَهَبْتَ لِی مِنْ كَرَمِكَ فَلاَ تَسْلُبْهُ  اى خدا نعمتى كه از فضل و كرمت آغاز فرمودى به انجام رسان و آنچه به من از كرم بخشیدى باز مگیر وَ مَا سَتَرْتَهُ عَلَیَّ بِحِلْمِكَ فَلاَ تَهْتِكْهُ وَ مَا عَلِمْتَهُ مِنْ قَبِیحِ فِعْلِی فَاغْفِرْهُ  و گناهانى را كه به حلمت پنهان داشتهاى پرده از آن بر مدار و از فعل زشتم كه آگاهى درگذر إِلَهِی اسْتَشْفَعْتُ بِكَ إِلَیْكَ وَ اسْتَجَرْتُ بِكَ مِنْكَ أَتَیْتُكَ طَامِعاً فِی إِحْسَانِكَ رَاغِباً فِی امْتِنَانِكَ مُسْتَسْقِیاً وَابِلَ طَوْلِكَ  اى خدا تو را به درگاه تو شفیع خود ساخته و از قهر تو بسوى تو پناه مىآورم آمدهام به درگاهت در حالى كه به احسان تو چشم طمع و به نعمتهایت دیده رغبت دارم تشنه باران احسانت مُسْتَمْطِراً غَمَامَ فَضْلِكَ طَالِباً مَرْضَاتَكَ قَاصِداً جَنَابَكَ وَارِداً شَرِیعَةَ رِفْدِكَ مُلْتَمِساً سَنِیَّ الْخَیْرَاتِ مِنْ عِنْدِكَ  و ابر عنایتت و طالب رضا و خوشنودیت بوده و اراده توجه به درگاهت داشته و وارد بر جویبار عطایت شده و درخواست عالیترین خیراتت از لطف تو مىكنم وَافِداً إِلَى حَضْرَةِ جَمَالِكَ مُرِیداً وَجْهَكَ طَارِقاً بَابَكَ مُسْتَكِیناً لِعَظَمَتِكَ وَ جَلاَلِكَ  در حالى كه به حضرتت كه بسیار نیكویى به مهمانى وارد شده و خواهان مشاهده تو بوده و حلقه بر در رحمتت مىزنم و به شهود عظمت و جلالت بسى نیازمندم فَافْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ مِنَ الْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ  پس با من آن كن كه شایسته آنى از بخشایش و مهربانى وَ لاَ تَفْعَلْ بِی مَا أَنَا أَهْلُهُ مِنَ الْعَذَابِ وَ النِّقْمَةِ بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ  نه آنچه شایسته من است از عذاب و انتقام توبه حق رحمتت اى مهربانترین مهربانان عالم https://www.aparat.com/v/bReOg/مناجات_الشّاکرین_بصوت_عباس_صالحی @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ علامه طباطبايي در مورد فايده صلوات به نقل از : استاد جوادی آملی @sahife2
آیت الله جوادی آملی: « فايده صلوات بر خاندان پيامبر چيست؟  آنها كه نيازي به درود و صلوات ‏ما ندارند.  مرحوم علامه طباطبايي به فردي كه چنين سؤالي از ايشان پرسيده بود پاسخ ‏لطيفي دادند.  فرمودند: صلواتي كه ما مي‌فرستيم اولاً از خودمان چيزي اهدا نمي‌كنيم ‏بلكه به خدا عرض مي‌كنيم و از او مي‌خواهيم كه بر پيامبر و خاندانش رحمت ويژه ‏بفرستد و ثانياً گرچه اين خاندان نسبت به ما محتاج نيستند ولي به ذات اقدس اله كه ‏نيازمندند وبايد دائماً فيض الهي بر آنها نازل شود. ما با اين صلوات در واقع خود را به اين ‏خاندان نزديك كرده‌ايم.   بعد مثال مي‌زدند و مي‌فرمودند: اگر باغباني در باغي كه همه‎ ‎گل‌ها و ميوه‌هايش مِلك صاحب باغ است كار كند و از صاحب باغ حقوق بگيرد، روز عيد، ‏يك دسته گل از باغ تهيه كند و به حضور صاحب باغ ببرد آيا عمل او موجب تقرب به ‏صاحب باغ هست يا نه؟ مسلماً هست.  اين عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ‏ادب ما را ثابت مي‌كند واِلاّ ما كه از خودمان چيزي نداريم. بلكه از ذات اقدس اله مسئلت ‏مي‌كنيم بر مراتب و درجات اين بزرگواران بيفزايد. و همين عرض ادب براي ما تقرّب است.‏  @sahife2
سوال: لطفا درباره اين جمله علامه طباطبايي كه مي فرمايد: « باطن دنيا صلوات است.» توضيح دهيد. @sahife2
پاسخ: زمانى كه جمله اى از بيانات يكى از بزرگان يا مطلبى از كتابى مطرح ميشود ضرورى است به قبل و بعد از آن دقت شود . چه بسا قبل از جمله ى علامه مقدماتى ذكر شده باشد كه در فهم مطلب ما را يارى كند . لذا لازم است جهت طرح اين سوال ابتدا منبع و سپس جملات قبل از اين عبارت را ذكر بفرماييد تا بتوانيم پيرامون آن بحث كنيم .  علامه ( رحمه الله عليه ) در پاسخ به سوالى كه درباره صلوات از ايشان ميپرسند ميفرمايند : « هرمزيت دينى و دنيايى از بركات رسول اكرم ( صلى الله عليه و آله وسلم ) است و آن حضرت صاحب همه خيرات و مبرات است . » شايد بتوان اين مطلب را به عنوان توضيحى براى عبارت فوق آورد .  پيامبر اكرم ( صلى الله عليه و اله ) و اهلبيت ( عليهم السلام ) مجارى فيض حضرت حق تعالى هستند و تمامى مواهب به واسطه آن ذوات مقدس به ما مى رسد چنانچه در زيارت جامعه كبيره در بيان اوصاف آنان آمده « اولياء النعم » يعنى آنان ولى نعمت هاى نظام هستى هستند .  علامه جوادى آملى ( حفظه الله تعالى ) مى فرمايند : « در تبيين چگونگى ولى نعمت بودن ائمه اطهار ( عليهم السلام ) به طور خلاصه ميتوان گفت : فيوضات الهى كه همان نعمت هاى مادى و معنوى اوست ، توسط ملائكه - كه مدبرات امر در نظام عالم هستند - به بندگان خدا و ساير موجودات مى رسد . امام ، انسان كاملى است كه ملائكه تحت فرمان او قرار دارند و براى انجام هر كارى خدمت او شرفياب مى شوند : ما من ملك يهبطه الله فى امر مايهبط له بدا بالامام فعرض ذالك عليه . بنابراين بهره مندى از فيوضات مادى و معنوى تحت نظر ، اراده و اجازه آنهاست . اگر در موردى يا موجودى اجازه دادند فرشتگان نيز در آن باره نازل مى شوند و اگر اجازه ندادند يا مصلحت ندانستد ، نازل نمى شوند . بدين ترتيب اين حضرات ، ولى نعمتى هستند كه گستره خوان نعمت مادى و معنوى آنان نظام هستى را فرا گرفته ، همگان از فيوضاتشان بهره مند مى شوند . » در دعاى عديله درباره وجود مقدس حضرت حجت مى خوانيم : « ببقائه بقيت الدنيا و بيمنه رزق الورى و بوجوده ثبتت الارض و السماءبه بقاى او دنيا باقى است ، به بركت وجود او خلق روزى مى خورند و به واسطه وجود او آسمان و زمين پابرجاست . »  آرى وقتى در زيارت جامه كبيره ويژگيهاى اهل بيت ( عليهم اللسلام ) را ميخوانيم و مى بينيم كه منبع هر رحمت و خير و بركت و نعمتى اعم از مادى و معنوى اهل بيت ( عليهم السلام ) هستند - معدن الرحمه ، محال معرفه الله ، معادن حكمه الله ، مساكن بركه الله - لذا براى بهره مندى از مواهب الهى بايد متوسل به آن ذوات نورانى شد .  چنانكه مولا امير المومنين مى فرمايند : « اذا كانت لك الى الله سبحانه حاجه فابدا بمساله الصلاه على رسوله ( صلى الله عليه و آله و سلم ) ، ثم سل حاجتك فان الله اكرم من ان يسال حاجتين ، فيقضى احداهما و يمنع الاخرى هرگاه از خداى سبحان در خواستى دارى ، ابتدا بر پيامبر اسلام درود بفرست ، سپس حاجت خود را بخواه ، زيرا خدا بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت در خواست شده ، يكى را برآورد و ديگرى را باز دارد . » لذا اينجاست كه پى مى بريم « باطن دنيا صلوات است » چه مفهمومى دارد يعنى هر آنچه از مواهب دنيا چه مادى و چه معنوى بخواهى جز از طريق اتصال به پيامبر اكرم و اهل بيت ( عليهم السلام ) ميسر نيست .  « لذا مرحوم استاد علامه طباطبايى ( رحمه الله عليه ) مى فرمودند : معناى صلوات بر محمد و آل محمد ( عليهم السلام ) اين است كه خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست كه از آنان به ما برسد ، اگر بخواهد رحمتى ببارد ابتدا بر اين خاندان مى بارد و سپس به ديگران مى رسد . لذا طلب رحمت كردن مستلزم اجابت دعا است . ( آيه الله جوادى آملى ، حكمت عبادت )  علامه طباطبايى مى فرمايند : « ما هر چا داريم از اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) داريم . ما همه ى آبروى خود را از محمد و ال محمد ( عليهم السلام ) كسب كرده ايم . . . »  @sahife2