eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
سم الله الرحمن الرحيم سم الله الرحمن الرحيم و لا تبتلينى بالكسل عن عبادتك
امام سجاد عليه‏السلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» عرضه می دارند : بار الها! مرا در عبادت و بندگيت به مسامحه ‏كارى و بى‏رغبتى مبتلا مكن،
عبادت موجب رشد،نشاط و شفافیت روح است.علامت تفکر وعقل است.«العقل ما عبد به الرحمن...» عبا دت پروردگار آنقدر مهم است که امام سجاد علیه‌السلام در این فراز از خداوند می خواهد در عبادت سستی نکند. عقل وعبادت،رابطه مستقیم ودوطرفه دارند،هرچه عقل بیشتر،عبادت بیشتر و بالعکس. صلاح کار کجاومن خراب کجا ببین تفاوت ره کز کجاست تابه کجا.
امام (ع) براى آنكه در ایام و كبر سن و ضعف قواى تن از جهت رزق و روزى در مضيقه واقع نشود، به دگران نيازمند نگردد، و به عز اسلاميش آسيب نرسد، دو درخواست از پيشگاه بارى‏تعالى نموده است: اول آنكه فيض وسعت رزقى را كه به من عنايت مى‏فرمايى در كبر سنم قرار دهى، دوم آنكه قويترين نيرويى را كه به من مى‏دهى در ايام فرسودگى و تعبم عطا فرمايى. با توجه به اينكه در دوران پيرى به موازات ضعف قواى مادى، نشاط روح و بينش معنوى نيز كاهش مى‏يابد، در دعاى امروز از خدا مى‏خواهد كه در كبر سن : از با و بى ‏نشاط و همچنین نداشتن مصون و محفوظ باشد.
در جمله ‏ى اول دعا، امام (ع) در زمينه‏ ى عبادت كلمه‏ ى «كسل» را به كار برده و از خدا خواسته است كه به آن حالت زيانبار مبتلايش ننمايد. راغب در «مفردات» مى‏گويد: الكسل التثاقل عما لا ينبغى التثاقل عنه و لاجل ذلك صار مذموما: كسل عبارت از اين است كه آدمى انجام عملى را ثقيل و سنگين وانمود نمايد، با آنكه شايسته است در اتيان آن عمل از خود نشاط و تحرك نشان بدهد، به همين جهت كسل از صفات مذموم شناخته شده است.
تمام كارهايى كه به دست مردم عمل مى‏شود، خواه براى زندگى دنيا باشد يا سعادت آخرت، اگر خواسته باشند به خوبى انجام پذيرد بايد با نشاط و علاقه‏مندى و منزه از كسل و سستى تحقق يابد. دانشمندان بزرگ جهان كه به اكتشافات و اختراعات حيرت‏زا موفق گرديدند و به سربلندى و افتخار نايل آمدند براى اين بود كه عاشق كاوشهاى فرهنگى و تحقيقات علمى خود بودند و در محل كار خويش سر از پا نمى‏شناختند و تمام وجودشان غرق نشاط بود. اهلبیت علیهم السلام كه به تعالى مادى و معنوى مسلمين علاقه داشتند ضمن روايات متعددى توصيه نموده‏اند كه كارهاى دنيوى و اخروى خويش را با نشاط و دلگرمى و منزه از فتور و سستى انجام دهند
امام صادق (ع) فرموده: كسى كه انجام دادن طهارت و اداى نماز براى او ثقيل و سنگين باشد در او خيرى براى امر آخرتش نيست، كسى كه كارهاى مفيد براى اصلاح امر معاش در نظرش سخت و ثقيل باشد در او خيرى براى امر دنيايش نيست.
امام باقر (ع) فرمود: مورد بغض و بدبينى من است مردى كه در امور دنياى خود مهمل و بى‏رغبت است، چنين انسانى اهمال و فتورش در امر آخرت بيشتر خواهد بود.
محرك بزرگ مردم در فعاليتهاى دنيوى جلب لذت يا دفع الم و به تعبير ديگر سوديابى و جلوگيرى از زيان و ضرر است. بر اين اساس از پى غذا و لباس و مسكن مى‏روند، از پى مال و مقام، جاه و محبوبيت، و خلاصه براى دست يافتن به هر لذت و دفع هر المى قدم برمى‏دارند و همت مى‏گمارند. بعضى براى رسيدن به لذايذ و منافع دنيوى فعاليت افراطى دارند، زياده‏روى مى‏كنند، بعضى معتدل و ميانه‏رو هستند، و بعضى در انجام وظايف دنيوى سست و مهمل‏اند. اسلام به پيروان خود توصيه نموده است كه در امر معاش و تامين زندگى فعاليت معتدل داشته باشند، نه به حرص و زياده‏روى گرايش يابند و نه سستى و اهمال را روش خود قرار دهند.
كسانى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند اطاعتشان از اوامر بارى‏تعالى و اجتنابشان از گناه به انگيزه‏ى نيل به جلب لذت و دست يافتن به نعمتهاى اخروى و مصون ماندن از آلام دوزخ و عذاب الهى است. البته اولياى بزرگ خدا بر اداى وظايف بندگى محركشان رسيدن به نعمتهاى بهشت يا بركنارى از عذاب دوزخ نيست بلكه بزرگترين محرك و گواراترين نعمت براى آنان در اداى وظايف بندگى، شكر نعمت خالق و جلب رضاى حضرت بارى‏تعالى است.
در حديث آمده است كه بپرهيز از اينكه در عبادت مهمل باشى يا تندرو، چه آن كس كه در عمل سستى و اهمال نموده، حق را ادا نكرده است و آن كس كه زياده‏روى نموده، بر اداى حق صبر نكرده است.
رسول اكرم فرمود: يا على! اين دين قوى و متين است، ضعف و سستى در آن راه ندارد، در اعمال عبادى با مدارا حركت كن، تندروى منما، و در دلت بغض عبادت پروردگارت را به وجود مياور.
اگر مردم موازنه و تعادل دنيا و آخرت را به درستى حفظ كنند و با اندازه‏گيرى صحيح و دور از افراط و تفريط براى هر دو سرا فعاليت نمايند و مقررات شرع مقدس در هر دو بعد مورد توجهشان باشد اينان گروه سعادتمندان‏اند، دنيا و آخرتشان معمور خواهد بود و مشمول الطاف الهى هستند. اما اگر تمام كوشش و همتشان مصروف دنيا گردد و به امور آخرت بى‏اعتنا باشند آنان گروه سيه‏روز و بدبخت خواهند بود و به فرموده‏ى على (ع) در معرض بغض حضرت بارى‏تعالى قرار دارند. على (ع) فرموده: مبغوضترين مردان نزد بارى‏تعالى بنده‏اى است كه خداوند او را ترك گفته، از حمايت خود محرومش ساخته و او را به خودش واگذارده است، از صراط مستقيم منحرف گرديده و بدون راهنماى آگاه طى طريق مى‏نمايد، اگر به كارهاى دنيوى و سود مادى خوانده شود اجابت مى‏كند و آن را به كار مى‏بندد، و اگر به عملى كه بذرافشانى براى آخرت است خوانده شود آن را با اهمال و بى‏رغبتى تلقى مى‏نمايد.
بيشتر مردم عالم در جلب منافع و لذايذ دنيوى و دفع زيانها و آلام مادى كوشا و جدى هستند و براى آنها با علاقه‏مندى و نشاط فعاليت مى‏كنند، و عده‏ى بالنسبه قليلى در امور مادى و انجام وظايف دنيوى سنگين و كم‏رغبت‏اند. اما در زمينه‏ى امور معنوى و اخروى، درست مطلب برعكس است، عده‏ى قليلى با نشاط و علاقه‏مندى به وظايف روحانى و معنوى خود عمل مى‏كنند و اوامر الهى را به كار مى‏بندند اما بيشتر مردم جهان يا اساسا به عالم بعد از مرگ عقيده ندارند يا اگر معتقد باشند در عقيده‏ى خود آنقدر قوى نيستند كه با علاقه‏مندى و نشاط به وظايف بندگى عمل كنند و اوامر خداوند را آنطور كه شايسته است اطاعت نمايند.
آنانكه در صف مومنين به خدا و روز جزا قرار دارند از جهت ايمان و باور معنوى با هم متفاوت‏اند، به همين جهت چگونگى عبادات و اعمال اخروى آنان نيز تفاوت دارد : *گروهى به روز جزا و پاداش و كيفر الهى در آن روز آنقدر مطمئن‏اند كه گويى در دنيا عرصه‏ى محشر و صحنه‏ى ثواب و عقاب الهى را مشاهده مى‏كنند. توجه اساسى اين گروه به عالم آخرت و تهيه‏ى زاد و توشه‏ى سراى جاودان است، براى دنيا فعاليت دارند اما رفاه زندگى يا مضيقه‏ى معاش در نظرشان مهم نيست، آنچه مهم است اطاعت از بارى‏تعالى و عبادات خالصانه‏اى است كه با شوق و نشاط به اميد نيل به رحمت الهى و رضوان پروردگار انجام مى‏دهند. رسول اكرم (ص) فرموده: برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت باشد، با آن معانقه كند، در دل عبادت را دوست بدارد، با بدن خود در حال فراغت بال و آرامش خاطر آن را انجام دهد، و باك نداشته باشد كه از نظر معاش در مضيقه و تنگى است يا در آسايش و رفاه. اين گروه بهترين شاگردان مكتب اسلام‏اند و ارزش معنوى انسان را به شايستگى درك نموده‏اند.
*گروه ديگر افرادى هستند كه به خدا و قيامت ايمان دارند ولى آنقدر مجذوب امور مادى و شوون دنيوى هستند كه موفق نمى‏شوند عبادتى را با نشاط و شوق انجام دهند و از مسرت درونى آن برخوردار گردند. اينان گرفتار عارضه‏ى روحى هستند و تا خويشتن را درمان ننمايند از عبادت بارى‏تعالى لذت نمى‏برند. حضرت مسيح (ع) درباره‏ى اين گروه فرموده است: بحق با شما مى‏گويم: همانطور كه مريض به غذاى خوب و مطبوع مى‏نگرد و بر اثر شدت درد از آن لذت نمى‏برد، همچنين دنياداران و علاقه‏مندان به امور مادى با احساس حب مال، لذت عبادت و شيرينى آن را درك نمى‏كنند.
*گروه ديگر كسانى هستند كه به خدا و روز جزا عقيده دارند اما ايمانشان ضعيف است، در عبادت رياكارند، جايى كه دگران ناظر عملشان نيستند در بندگى خدا كسل و بى‏رغبت اند، اما آنجا كه مردم نماز خواندنشان را مشاهده مى‏كنند با وجد و نشاط خدا را بندگى مى‏نمايند، نشاط اينان در عبادت براى مردم است نه براى خدا: على (ع) فرموده: براى رياكار سه علامت است: وقتى مردم مى‏بينند، از خود نشاط و شور بروز مى‏دهد، وقتى تنها مى‏شود در عبادت كسل و سنگين است، و سومين علامتش آن است كه دوست دارد در تمام كارها مورد تحسين و تمجيد مردم باشد.
*گروه ديگر، منافقين خائن و ناپاكدل‏اند كه به زبان از مسلمانى دم مى‏زنند و در دل ايمان ندارند. اينان براى آنكه از تعرض مسلمين مصون باشند و در منافع آنان به نام مسلمانى سهيم گردند به ظاهر تسليم اسلام شده و در باطن مخالف سرسخت دين خدا هستند. قرآن شريف در معرفى اين گروه چنين فرموده است: و اذا لقوا الذين آمنوا قالوا آمنا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزءون. وقتى اهل ايمان را مى‏بينند مى‏گويند ما ايمان آورده‏ايم و چون با شياطين خود خلوت مى‏كنند مى‏گويند: ما با شما هستيم و مسلمانان را به استهزا گرفته‏ايم. منافقين از روى مكر و فريب در صفوف جماعت مسلمين شركت مى‏كردند و به ظاهر اقامه‏ى نماز مى‏نمودند، و چون ايمان واقعى نداشتند نمازشان فاقد رغبت و نشاط بود و خداوند درباره‏ى آنان فرموده است: ان المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الى الصلوه قاموا كسالى . منافقين با خداوند مكر و خدعه مى‏كنند و خداوند نيز به آنان خدعه مى‏نمايد و چون به نماز مى‏ايستند، قيامشان آميخته به كسالت و بى‏ميلى است.
مردان الهى، عاشق عبادت بارى‏تعالى هستند، آنها با تمام وجود بندگيش مى‏نمايند، و نمازشان در پيشگاه مقدس او سرشار از وجد و نشاط و منزه از تثاقل و سستى است. امام سجاد عليه‏السلام در ايام و كبر سن كه نيروى جوانى رفته و قواى بدن به ضعف گراييده چهار درخواست از ذات اقدس الهى نموده است: دو درخواست مثبت و دو درخواست منفى، * تقاضاى مثبت امام : 1- وسيعترين رزقى را كه به من عنايت مى‏فرمايى در كبر سنم باشد يعنى موقعى كه نيروهايم كاهش يافته و قواى بدنم ضعيف شده است. 2- دومين تقاضاى مثبت امام (ع) اين بود كه قويترين نيرويى را كه به من اعطا مى‏فرمايى در ايام فرسودگى و تعبم قرار ده. * تقاضاى مثبت امام : 3- و لا تبتلينى بالكسل عن عبادتك، بار الها! مرا در عبادت و بندگيت به تسامح و بى ‏رغبتى مبتلا منما. بندگان عاليقدر و محبوب خدا عاشق عبادت‏اند و با نشاط و شوق او را پرستش مى‏كنند و در بندگى و اطاعتش سربلند و مسرورند. امام (ع) از پيشگاه حضرت بارى‏تعالى درخواست مى‏نمايد كه اين حالت روحى و نشاط عبادت در كبر سن تا آخر عمر در من پايدار بماند و هرگز عبادتم فاقد نشاط و شوق نباشد. 4- و لا العمى عن سبيلك، بار الها! در پيمودن صراط مستقيمت مرا گرفتار نابينايى منما.
متن و وصوت شرح آیت الله بر جمله ی : و لا تَبتَلِيَنّي بِالكَسَلِ عَن عِبادَتِك‌ * مصونیت از و در ( 5 قسمت) 1 2 3 4 5
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام