الروع بالضم فالسكون العقل و القلب،
«روع» به ضم حرف اول و سكون حرف دوم به معناى عقل و قلب است.
رسول اكرم (ص) فرمود: روحالامين در قلب من دميد و در ضميرم القا نمود كه تا كسى از #رزق خود به طور كامل برخوردار نگردد نمىميرد.
خداوند انسان را به گونهاى آفريده كه تلقينپذير است و القائات خوب يا بدى كه در ضميرش نفوذ مىكند مىتواند در كوتاه مدت يا دراز مدت در وى اثر بگذارد و آگاهانه يا ناآگاه او را به همان مسير سوق دهد. تلقينپذيرى از جمله عطاياى الهى است كه به مشيت حكيمانهى او در ضمير بشر مستقر گرديده است. اين عطيهى گرانقدر از سرمايههاى تعالى و تكامل انسانهاست به شرط آنكه در مسير صحيح قرار گيرد و مطالبى عاقلانه و عالمانه در آن راه يابد.
على (ع) فرموده: شايسته است كه انسان عاقل راى عقلا را ضميمه ى راى خود نمايد و علم علما را بر علم خويش بيفزايد.
اولياى گرامى اسلام براى آنكه پيروان خود را از خطر القائات باطل تا جايى كه ممكن است مصون و محفوظ دارند، در پارهاى از معاشرتهاى اجتماعى كه مىتواند زمينه ساز تلقينهاى نادرست گردد تعاليمى را به آنان آموخته و اكيدا رعايت آنها را توصيه نمودهاند :
از جمله مواردى كه مىتواند منشاء تلقينهاى بد شود و اخلاق و اعمال آدمى را به فساد بكشاند، رفاقت با افراد ناصالح و گناهكار است.
على (ع) فرموده: از مصاحبت و رفاقت با كسى كه به شر و فساد آلوده است بپرهيز كه طبيعت تو، به گونهاى ناآگاه بدى و ناپاكى را از طبع منحرف او مىدزدد و تو از آن بىخبرى.
يكى ديگر از مواردى كه مىتواند منشاء تلقينهاى باطل شود، مشورت و تبادل فكر با افرادى است كه فاقد صلاحيتاند.
رسول اكرم (ص) به على (ع) فرمود: با #ترسو مشورت مكن كه او راه رهايى از مشكل را بر تو تنگ مىكند. با بخيل مشورت مكن كه او با تلقين قصور مانع كمال نهاييت مىگردد. با حريص مشورت مكن كه او براى آنكه خلق ناپسند حرص را در تو القا نمايد آن را در نظرت زيبا جلوه مىدهد.
امام سجاد (ع) در آغاز دعا ، از القاى #شيطان نام برده است.
با توجه به اينكه قلب بشر مىتواند كانون تلقينهاى خوب يا بد باشد، با عنایت به این فقره دعای امام سجاد علیه السلام میتوانیم
تلقينهاى بد را القاى شيطانى بخوانيم
و تلقينهاى خوب را القاى رحمانى،
هر تلقينى كه مرضى ذات اقدس الهى و مايهى تعالى و تكامل انسان باشد، القاى رحمانى است
و هر تلقينى كه مرضى خداوند نباشد و زمينهى انحطاط و سقوط آدمى را فراهم آورد، القاى شيطانى است.
در كلام امام سجاد (علیه السلام) سه القاى شيطانى ذكر شده است و سه القاى رحمانى:
**القاى شيطانى:
اول تمنيات دروغ و غيرواقعى است،
دوم اعمال بدگمانى و سوءظن به مردم است،
سوم حسادت و رشك بردن به اين وآن.
**القاى رحمانى :
اول ياد عظمت و بزرگى حضرت بارىتعالى است،
دوم تفكر در قدرت لايزال آفريدگار جهان است،
و سوم تدبير و نقشهى برانداختن دشمنان خداوند است،
التمنى تشهى وصول لامر مرغوب فيه و حديث النفس بما يكون و بما لا يكون.
تمنى عبارت از نيل به تحقق يافتن چيزى است كه مورد علاقه و رغبت است و همچنين چيزهايى كه با خود مىانديشيم و در صفحهى خاطر ترسيم مىكنيم، خواه شدنى باشد يا ناشدنى.
آرزو از جمله عطاياى پرارزش بارى تعالى است كه به انسانها ارزانى داشته و آنان را از اين نعمت بزرگ برخوردار فرموده است. آرزو مايهى عمران و آبادى دنيا و منشاء تحرك و فعاليت است، آرزوى نيل به كمال، محصلين را به حوزههاى علمى و دانشگاهها مىكشاند، آرزوى منفعت و سوديابى است كه بازرگانان را به تجارت و كشاورزان را به زراعت وادار مىكند.
رسول اكرم (ص) فرموده: آرزو براى ملت من رحمت است و اگر آرزو نمىبود هيچ مادرى فرزند خود را شير نمىداد و هيچ باغدارى درختى را غرس نمىنمود.
آرزويى را كه پيشواى بزرگ اسلام براى امت خود رحمت خوانده، آرزوهاى صحيح و عاقلانه است، آرزوهايى است كه رنگ واقعبينى دارد و منشاء سعادت مادى و معنوى انسانهاست، ولى تمنيات باطل و آمال موهوم كه مايهى تضييع عمر و سد راه تعالى و تكامل است نه تنها رحمت خداوند نيست بلكه به فرموده ى امام سجاد (ع) از القائات شيطانى است.
تمنيات غير واقعى و آمال موهوم، بزرگترين وسيلهى گمراهسازى #شيطان براى به دام افكندن اشخاص ناآگاه است.
على (ع) فرموده است: تمناى غير واقعى و آرزوى باطل، سلطان شيطانها بر قلوب افراد غافل است.
براى آنكه اشخاص بتوانند خويشتن را از دام تمنيات نفسانى و القائات شيطانى برهانند بايد عظمت و بزرگى خداوند را به ياد آورند و به پناه القائات رحمانى بروند و اين مدلول كلام امام سجاد (ع) در دعاى امروز است.
مىتوانيم اولين القاى رحمانى را كه ذكر عظمت حضرت بارىتعالى است جوابگوى اولين القاى شيطانى قرار دهيم، در اين صورت كلام امام (ع) چنين خواهد شد:
اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التمنى ذكرا لعظمتك،
بار الها! آنچه را كه شيطان از تمنيات باطل در ضمير من القا مىنمايد تو با لطف خود آن را به ذكر عظمت و ياد بزرگى خودت متحول فرما.
در منابع دينى گاهى #یاد_خدا و #ذكر خداوند آمده است و گاهى ذكر #عظمت_خدا ،
و در مورد ذكر خداوند گاهى ذكر زبان آمده است و گاهى ذكر دل، ذكر زبان عبادت است و گويندهى ذكر از اجر بارىتعالى برخوردار مىگردد، اما ذكر گرانقدر و پرارزش، ذكر دل است، چه آنكه دل مجرى احكام الهى است و انسانى كه همواره در ياد خداوند است، اوامر او را اجرا مىكند و از منهياتش اجتناب مىنمايد.
امام صادق (ع) فرمود: از سختترين واجبات خداوند به عهدهى مردم اين است كه بسيار در ياد خدا باشند، سپس فرمود: مراد از ذكر خدا «سبحان الله و الحمد لله و...» نيست. اگر چه «سبحان الله و...» از اذكار است، مقصودم ذكر خداوند در موارد حلال و حرام الهى است، اگر طاعت است عمل كند و اگر معصيت است اجتناب نمايد.
**القائات شيطانى در زمينه ى تمنيات اگر مربوط به امور دنيوى باشد اغلب آرزوهاى ناشدنى است، فكر مىكند كه عاليترين مقام مملكت را به دست آورده، به رفيعترين كرسى قدرت تكيه زده، امر و نهيش در سراسر كشور نافذ است و مردم بى چون و چرا دستوراتش را اطاعت مىنمايند. گاهى تمناى موهومش گردآورى ثروت بى حد و اموال منقول و غير منقول است، با خود مىانديشد ثروتى بى حساب جمع كرده، عمارتهايى بسيار مجلل بنا نموده، و باغهايى وسيع و باصفا تاسيس كرده، ماشينهاى گوناگون آخرين سيستم در اختيار دارد، و هر روز يكى از آنها را سوار مىشود، خدمتگزاران و رانندگان گرداگردش ايستاده و همه مهياى اطاعت اوامرش هستند. بر اثر اين ثروت بىشمار، هيئت حاكمه و عموم مردم در مقابلش سر تعظيم فرود مىآورند.
**اگر تمناى درونيش مربوط به شئون معنوى و امور اخروى باشد، بدون ترديد خود را از اولياى بزرگ الهى به حساب مىآورد، خويشتن را عنصرى شرافتمند و بهشتى مىپندارد، به خود حق مىدهد كه در قيامت از ميليونها مردم شفاعت نمايد، و با اين توهمات غير واقعى دلخوش و شادمان است. اين تمنيات باطل او را از واقعنگرى بازمىدارد، سرگرم اوهام و تخيلاتش مىنمايد، و بينش معنوى را از وى سلب مىكند.
على (ع) فرموده: تمنيات و آرزوهاى درازناشدنى، چشم دل را نابينا مىنمايد.
كسى كه اسير دام تمنيات نفسانى و القائات شيطانى گرديده و از نظر دنيوى يا اخروى به مسير باطل گراييده است، براى اينكه از آن بند رهايى يابد و مسير باطل را ترك گويد بايد از ذات اقدس الهى ياد نمايد، به قدر فهم خود در عظمت عوالمى كه آفريدگار توانا خلق كرده فكر كند تا به حقارت و ناچيزى خود پى ببرد و خويشتن را از بندهاى تخيلات و تمنيات باطل آزاد سازد.
در دنياى پيشرفتهى امروز به هر نسبت كه سطح دانش بشر گسترش مىيابد و به اسرار خلقت بيشتر واقف مىشود، به همان نسبت عظمت جهان آفرينش، مشهودتر مىگردد و خضوع انسانهاى عالم در مقابل آفريدگار توانا افزايش مىيابد.
اولياى گرامى اسلام پيروان خود را از تفكر در ذات اقدس الهى برحذر داشتهاند زيرا چنين تفكرى از ناحيهى مخلوق ناتوان، نسبت به خالق توانا به جايى نمىرسد و نتيجهبخش نيست. اما توصيه نمودهاند كه در #عظمت_خدا (عظمت آفرينش و خلقت خداوند) فكر كنند.
امام باقر (ع) فرمود: بپرهيزيد از تفكر در ذات مقدس خداوند ولى اگر اراده كرديد كه عظمت او را بنگريد با دقت به عظمت خلقت او نظر افكنيد.
كسى كه در باطن اسير القائات شيطانى و تمنيات نفسانى خود گرديده و تصور مىكند كه در قيامت انسانى است بهشتى و در صف اولياى الهى قرار دارد براى نجات خود از اين پندار غيرواقعى بايد در آيه ى شريفهى «مالك يوم الدين» و ديگر آياتى كه معرف حاكميت و مبين عظمت ذات اقدس الهى در عرصهى قيامت است دقت كند و بدين وسيله خود را از آن قيد و بندهاى موهوم آزاد سازد.
خلاصه به استناد كلام امام سجاد (علیه السلام) راه نجات از القائات شيطانى و تمنيات باطل، خواه دنيوى باشد يا اخروى، استمداد از #عظمت_خدا است، و بايد انديشه و افكارمان را به بزرگى ذات اقدس او معطوف داريم.
بدلیل طولانی شدن مطالب ادامه در هفته ی آینده ارائه می گردد ... انشا الله