eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات خاصه حضرت امام هادی علیه السلام https://eitaa.com/sahife2/49785
🔴 یا أَبَا الْحَسَنِ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَیُّهَا الْهَادِی النَّقِیُّ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه .
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 140 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژهـ اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسم
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي بار الها ! راه هاى مرا برا ى وصول به رضا و خشنوديت آسان فرما.
... بیان شد برای رسیدن به کمال بایستی فقط به فضل ورحمت الهی امید داشت در ادامه می فرماید برای رسیدن به کمال یا ی الهی چه کارهایی باید انجام دهیم البته انجام کاری که ما را به نهایت رضایت خداوند برساند نیز جز با فضل او حاصل نمی گردد. درسوره مبارکه« بینه»راه رسیدن به رضای الهی را بیان فرموده است؛ایمان و عمل صالح. «ان الذین آمنوا و عملواالصالحات اولئک هم خیرالبریه جزاؤهم عند ربهم جنات عدن تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ابدا «رضی الله عنهم»و رضوا عنه ذلک لمن خشی ربه . البته خداوند برای راستی آزمایی،امتحان های متعدد از اهل ایمان می گیرد و هرگاه از آزمون الهی سربلند بیرون آمد،آزمون بعدی و بعدی و سخت تر و سخت تر .... تا صدق ایمان و عمل آشکار شود که فرمود «أحسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون؟»
نيل به خشنودى و ى حضرت بارى تعالى عالى ‏ترين مقامی است كه تمام اولياى بزرگ الهى در تمنا ى آن هستند، جايگاه مردان و زنان باايمان در قيامت طبق وعده‏ ى خداوند، بهشت جاودان است، پاداش انبيا و صديقين و شهدا و ديگر اولياى بزرگ الهى جنات عدن است، و جنات عدن داراى مزايا ى اختصاصى است و گروههاى معينى در مساكن طيبه‏ ى آن جاى دارند، و الهى از آن دو بهشت بزرگتر و افضل است. خداوند در قرآن شريف، اين سه مرحله را در يك آيه، از پى هم، ذكر فرموده است: وعد الله المومنين و المومنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها و مساكن طيبه فى جنات عدن و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم. خداوند به مردان و زنان باايمان باغها و جناتى را وعده داده است كه از زير درختانش نهرهاى آب جار ى است و آنان برا ى هميشه در آن باغها می‏مانند و همچنين خداوند وعده‏ ى مسكنهاى پاك و مطهر را در جنات عدن داده است، ولى رضوان الهى از اين دو بهشت سراسر نعمت و رحمت بزرگتر و برتر است و نيل به رضوان الهى پيروزى و موفقيتى است بزرگ.
برا ى نيل به رضوان خداوند بايد راههايى را كه مايه‏ ى خشنودى و رضاى ذات اقدس اوست، طى نمود تا به آن پيروزى بزرگ و پاداش اكبر نايل گردند. (رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم.) امام سجاد (ع ) اینجا ، به طور اجمال از راههاى خداوند نام می‏برد و از پيشگاه مقدسش درخواست می‏كند كه موجباتى را فراهم نمايد كه از آن طرق به آسانى بگذرد: و سهل الى بلوغ رضاك سبلى. بار الها! راههاى مرا براى وصول به و خشنوديت آسان فرما.
برا ى آنكه طرق وصول به خداوند را بشناسيم، بايد از زبان وحى و به وسيله‏ ى رسول اكرم (ص) و ائمه‏ ى معصومين عليهم‏السلام از آنها آگاهى يابيم و در روايات اولياى دين، طرق متعددى برا ى وصول به رضا و خشنودى خداوند رسيده است:
***در بعضى از آيات قرآن شريف، رضاى خداوند از گروهى اعلام گرديده كه آنان نيز از خداوند خشنود و راضى هستند. رضى الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون. خداوند از آنها راضى و آنان نيز از خداوند رضايت دارند، اين گروه حزب الله‏ اند و آگاه باشيد كه اعضاى حزب خداوند از رستگار ى و سعادت واقعى برخوردارند.
***در بعضى از روايات آمده كه يكى از راههاى رسيدن به رضوان بارى تعالى اين است كه آدمی، خود، به و و مقدرات الهى راضى و خشنود باشد. *ان موسى عليه‏السلام قال: يا رب! دلنى على عمل اذا انا عملته نلت به رضاك. فاوحى الله تعالى اليه: ان رضاى فى رضاك بقضائى. حضرت موسى بن عمران عليه‏السلام عرض كرد: بار الها! مرا راهنمايى فرما به عملى كه چون انجام دادم به وسيله‏ ى آن به رضاى تو نايل گردم. خداوند به و ى وحى فرمود كه رضاى من در رضاى تو به قضاى من است. *على (علیه السلام) فرمود: كن راضيا تكن مرضيا. به قضاى الهى درباره‏ ى خودت راضى باش تا مشمول بارى تعالى باشى. على (علیه السلام) فرمود: علامه رضا الله سبحانه عن العبد رضاه بما قضى به سبحانه له و عليه. علامت رضاى خداوند سبحان از بنده، رضاى بنده است به آنچه خداوند درباره‏ ى او مقدر فرموده است، خواه مقدر الهى به نفعش باشد يا به ضررش.
✳️ امام سجاد (علیه السلام) در جای دیگر: اللهم و جللنى رضاك. بار الها! تمام وجود مرا با جامه‏ ى و خشنوديت بپوشان.
**ائمه‏ ى طاهرين عليهم‏السلام برا ى آنكه پيروان خود را در رضاى به قضاى الهى كه يكى از راهها ى وصول به بار ى تعالى است آگاه بار بياورند و با منطقى نافذ قانعشان نمايند، ضمن روايات متعدد ى، مطالب آموزنده‏اى را تذكر داده‏اند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: ان اعلم الناس بالله ارضاهم بقضاء الله. عالمترين مردم به صفات كمال حضرت بارى تعالى، راضى ‏ترين آنان به قضاى خداوند است.
راو ى حديثی می‏گويد: به امام صادق (علیه السلام) عرض كردم:باى شيئى يعلم المومن بانه مومن؟ با چه چيز ايمان واقعى مومن شناخته می‏شود؟ در پاسخ فرمود: بالتسليم لله و الرضا فى ما ورد عليه من سرور او سخط. با تسليم در مقابل بارى تعالى و رضا از آنچه بر او از سرور و خشم وارد می‏شود.
يكى درد و يكى درمان پسندد يكى وصل و يكى هجران پسندد من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد
** آدمی اگر به قضاى الهى راضى نشود و با نيروى ايمان به ضمير آشفته‏ ى خود تسكين نبخشد، قادر نيست مكروهات و ناملايمهايى را كه به آنها مبتلاست برطرف نمايد، ولى ممكن است با جزع و بى ‏صبرى به عوارض روحى و بيمارى عصبى نيز مبتلا شود، مصيبت تازه‏اى را بر مصائب دنياى خويش بيفزايد و در آخرت از پاداش و صبر و رضا محروم گردد. امام باقر (علیه السلام) فرمود: من رضى بالقضاء اتى عليه القضاء و عظم الله اجره و من سخط القضاء مضى عليه القضاء و احبط الله اجره. كسى كه به قضاى الهى راضى باشد، قضا و مقدرات بر او وارد می‏شود و خداوند به وى اجر عظيم عطا می‏فرمايد و كسى كه به قضاى حق خشمگين باشد، آنچه مقدر است بر او می‏گذرد و خداوند اجر قيامتش را از ميان می‏برد.
از راههاى رسيدن به بارى تعالى، رضاى به قضاء و مقدرات اوست، خواه آن مقدر مطبوع طبع و مقبول آدمی باشد يا مورد بى ‏رغبتى و كراهت.
***راه ديگرى كه در روايات ارائه شده و موجب نيل به خداوند است، اطاعت و فرمانبرى از ذات مقدس اوست. *على (علیه السلام) فرموده: رضا الله سبحانه مقرون بطاعته. رضاى خداوند و طاعت او به هم پيوسته‏ اند. *امام صادق (علیه السلام) در پايان نامه‏ا ى كه برا ى اصحاب خود نوشته، فرموده است: من سره ان يعلم ان الله يحبه فليعمل بطاعه الله و ليتبعنا. كسى كه خوشحال می‏شود از اينكه بداند خدا او را دوست دارد، البته بايد اوامرش را به كار بندد، او را اطاعت نمايد و از ما پيروى كند.
با توجه به اينكه مردم به اوامر و نواهى خداوند دسترسى ندارند و از آنها ناآگاه‏اند و بايد از راه وحى و به وسيله‏ ى پيمبر او ابلاغ گردد، بنابراين اطاعت از بارى تعالى ايجاب می‏كند كه مردم از پيمبر گراميش اطاعت نمايند : من يطع الرسول فقد اطاع الله. كسى كه از پيغمبر خدا اطاعت می‏كند، تحقيقا از ذات اقدس الهى اطاعت نموده است.
پيشواى بزرگ اسلام (ص) در طول ايام رسالت خود، به دو اطاعت از طرف بارى تعالى ماموريت يافت: اول، به عنوان يك مسلمان موظف بود از تمام اوامر و نواهى خداوند كه در شرع اسلام مقرر فرموده است، اطاعت كند و عملا آنها را به كار بندد. دوم، به عنوان رسول خدا موظف بود اوامر الهى را در تبليغ رسالت اطاعت كند، دين حق را به مردم برساند و جامعه را به صراط مستقيم هدايت نمايد. در اطاعت اول، وظيفه‏ ى مسلمانى را در كمال خوبى و شايستگى انجام داد و به الهى نايل گرديد. در اطاعت دوم، يعنى تبليغ رسالت، با مصائبى سخت و جانكاه از ناحيه‏ ى دشمنان مواجه گرديد، ولى ضعف و سستى به خود راه نداد، در كمال جديت مسير خويش را پيمود و دين حق را بخوبى ابلاغ نمود، بر اثر اطاعت از انجام اين وظيفه‏ ى بسيار سنگين در امواج رضوان الهى غوطه‏ور شد و از حداكثر قرب بارى تعالى برخوردار گرديد. على عليه‏السلام در يكى از خطبه ‏ها از رضوان بارى تعالى و آزار شديد مردم نام برده است. وَنَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، خاضَ إلى‏ رِضْوانِ اللَّهِ كُلَّ غَمْرَةٍ وَتَجَرَّعَ فيهِ كُلَّ غُصَّةٍ ... شهادت می‏دهيم كه حضرت محمد صلى الله عليه و آله بنده و رسول خداوند است. او با تمام وجود در خداوند فرورفت و مصائبى را كه از خلق در راه تبليغ ديد، تحمل نمود.
بندگان باايمان و خالص در مقام فرمانبرى از اوامر الهى و جلب رضاى خداوند، بالاترين مراتب اطاعت را از خود بروز داده‏اند. كه از تربيت شدگان ممتاز مكتب اسلام است، در جنگ پيش از آنكه به عرصه‏ ى پيكار قدم بگذارد، در پيشگاه خداوند عرض كرد: اللهم انك تعلم انى لو اعلم ان رضاك فى ان اقذف بنفسى هذا البحر لفعلت، اللهم انك تعلم انى لو اعلم ان رضاك فى ان اضع ظبه سيفى فى بطنى ثم انحنى عليه حتى يخرج من ظهرى لفعلت، اللهم انى اعلم مما علمتنى انى لا اعمل عملا اليوم هذا هو ارضى لك من جهاد هولاء الفاسقين. بار الها! تو می‏دانى اگر بدانم رضاى تو در اين است كه خود را در اين دريا بيفكنم می‏افكنم، بار الها! تو می‏دانى اگر بدانم رضاى تو در اين است كه نيش شمشير را بر شكمم بگذارم و آنقدر فشار دهم كه از پشتم به در آيد اين كار را انجام می‏دهم، بار الها! از دينى كه به من آموخته‏اى می‏دانم امروز هيچ عملى بيش از با اين مردم گناهكار، مرضى ذات اقدس تو نيست.
يكى از راههاى نيل به رضوان حضرت بارى تعالى اطاعت و فرمانبرى از ذات اقدس اوست و بايد اين مهم را مورد كمال توجه قرار داد. امام باقر عليه‏السلام از آباء بزرگوارش از اميرالمومنين عليهم‏السلام حديث نموده كه فرموده است: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَخْفَی أَرْبَعَةً فِی أَرْبَعَةٍ أَخْفَی: 1- رِضَاهُ فِی طَاعَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ طَاعَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ رِضَاهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ 2-وَ أَخْفَی سَخَطَهُ فِی مَعْصِیَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِیَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ 3-وَ أَخْفَی إِجَابَتَهُ فِی دَعْوَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَ‏شَیْئاً مِنْ دُعَائِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ إِجَابَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ 4- وَ أَخْفَی وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ. خدای تبارک و تعالی چهار چیز را در چهار چیز پنهان داشته است؛ 1- خوشنودی خود را در میان طاعتها. پس هیچ طاعتی را کوچک مشمار که بسا خوشنودی خداوند در همان باشد و تو ندانی. 2- وخشم خود را در میان گناهان پنهان کرده. پس هیچ گناهی را کوچک مپندارد که شاید خشم خدا در همان باشد و تو ندانی. 3- و اجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان نموده. پس هیچ دعائی را کوچک مدار که بسا همان دعای مستجاب باشد و تو ندانی. 4- و ولی خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده‏ ای از بندگان خدا با چشم حقارت منگر که شاید همان ولی خدا باشد و تو ندانی. «معنای الاخبار، ص111- وسائل ج1،ص88- کمال الدین،ص173»
***از جمله‏ ى راههاى وصول به رضوان الهى دوست داشتن كسانى است كه خداوند آنها را دوست دارد و دشمن داشتن كسانى كه مبغوض بارى تعالى هستند. ( حب و بغض فی الله )
**روايت شده است كه حضرت موسى بن عمران عليه ‏السلام عرض كرد: يا رب! اخبرنى عن آيه رضاك پروردگارا! نشانه‏ ى رضاى خود را به من بگو. از بار ى تعالى به او وحى شد: اذا رايت نفسك تحب المساكين و تبغض الجبارين فذلك آيه رضاى. وقتى در نفس خود يافتى كه دوستدار مساكين و دشمن جباران و ستمگران هستى، اين نشانه‏ى رضاى من است.